بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

مريم ابوبكر 01-10-2011 06:46 PM

هو اللي يعمل ماجستير فيالاعصاب بيشتغل ايه ويشتغل ايه في المستشفي

هو ممكن الواحد يعمل ماجستير اكثر من مرة يعني ماجستير في السرطان وماجستير في الاعصاب

كيميائي طبي2011 01-10-2011 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم ابوبكر (المشاركة 4017411)
هو اللي يعمل ماجستير فيالاعصاب بيشتغل ايه ويشتغل ايه في المستشفي

هو ممكن الواحد يعمل ماجستير اكثر من مرة يعني ماجستير في السرطان وماجستير في الاعصاب

التوصيف الوظيفي بتاعه اسمه عالم اعصاب او اخصائي اعصاب بيشتغل في المستشفيات ومراكز البحوث الخاصه بعلم الاعصاب

Neuroscientist

From Wikipedia, the free encyclopedia
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Neuro_logo.png Neuroscience portal
A neuroscientist (sometimes also called a neurobiologist) is an individual who studies the scientific field of neuroscience or any of its related sub-fields. Neuroscience (neurobiology) as a distinct discipline separate from anatomy, neurology, physiology, psychology, or psychiatry is fairly recent, aided in large part by the advent of newer, faster computing methods and neuroimaging techniques.
These scientists generally work as researchers within a college, university, government agency, or private industry setting.
[] Training and education

Many colleges and universities now have a neuroscience program, existing either as its own distinct department or as an institute within another, larger department. Often the neuroscience program exists within the psychology, molecular and cell biology, or other biology department. There are now many schools that offer PhDs in neuroscience and/or neurobiology.

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscientist

EL POP SARA 02-10-2011 03:08 AM

معلش ياجماعه عندى كذا سوال انا هخش اولى علوم اسكندريه انا علم رياضه عاوزة اعرف ايه المواد ال هناخدها ف اولى اولا وعاوزة اعرف التخصصات ال ممكن اخشها

كيميائي طبي2011 02-10-2011 04:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el pop sara (المشاركة 4018543)
معلش ياجماعه عندى كذا سوال انا هخش اولى علوم اسكندريه انا علم رياضه عاوزة اعرف ايه المواد ال هناخدها ف اولى اولا وعاوزة اعرف التخصصات ال ممكن اخشها

اقسام الكيمياء والبترول وعلوم الحاسب والفزياء والجيولوجيا والجيوفزياء

EL POP SARA 02-10-2011 12:31 PM

طب عاوزة اعرف ايه المواد ال هناخدها فى سنه اولى ترم الاول انا علم رياضه

مريم ابوبكر 05-10-2011 02:04 PM

ضروري الاجابة

هي دبلومة الاسماعيلية هي ايه شروطها السنة دي2011 وخاصة دبلومة البيو

رشوان 10-10-2011 06:10 PM

اولى علوم

ممكن منهج الاحصاء لطلبة اولى علوم

lola soltani 01-11-2011 09:15 PM

سلام عليكم لو سمحتو يا جماعة انا عندي مشكلة انا بكرا عندي امتحان كيمياء عملي وكنت عاملة حسابي ليه ومذاكراه كويس بس للاسف حصلتلي ظروف ومش حقدر اروح بكرا فقدمت طلب وكتبتو بورقة انو الامتحان يتأجلي وصاحبتي حتسلم الورقة دي بكرا للدكتور تفتكروا حيرضى ولا أيه ؟ انا بجد قلقاااااااااااانة جدا

وفي حاجة تانية بالنسبة لتشريح الاوردة بالضفدعة حاساها صعبة جدا يعني ياريت لو فيه رابط لفديو عليه تشريح الاوردة اكون ممنونة

مصطفي علوم1 02-11-2011 11:41 PM

انا حاصل علي بكالوريوس تربية 2004(تعليم اساسي ) وعايز اكمل علوم ينفع واذا كان ينفع ازااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي
ارجو الردسريعا مع العلم اني اعمل بوظيفة معلم علوم حاليا

مصطفي علوم1 02-11-2011 11:47 PM

ياجماعة ممكن الرد علي سؤالي

كيميائي طبي2011 04-11-2011 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفي علوم1 (المشاركة 4084610)
انا حاصل علي بكالوريوس تربية 2004(تعليم اساسي ) وعايز اكمل علوم ينفع واذا كان ينفع ازااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااي
ارجو الردسريعا مع العلم اني اعمل بوظيفة معلم علوم حاليا

تقريبا بتدخل سنه تانيه او تالته علوم وبعدها بتكمل عحسب تخصصك
وكليه علوم ملهاش علاقه بالمعلمي العلوم

كيميائي طبي2011 04-11-2011 03:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scienceandtechnology (المشاركة 4014902)
هل فعلا قسم الجيوفيزياء ما بيشغلش بنات خالص اطلاقا ولا ايه الحكايه ديه؟؟؟
و هل ممكن حد يكلمنا على قسم الحاسب شويه.....??
و ايضا تخصص الفيزياء المنفرد ايه مجالات الشغل غير انى اطلع مدرس فيزياء ؟؟
يعنى لو اتخصصت فيزياء و بقيت فيزياء سبيشيل هل فيه شغل مرموق؟؟؟؟؟؟؟

ارجو الاجابه على الاسئله بسرعه جدا ارجوكم.....
ارجو الاجابه من د\احمد

قسم الجيوفزياء زي اي قسم بنات واولاد لكن يستحسن فيه الولاد لان طبيعه شغله في مواقع البترول

قسم علومالحاسب شغله بيبقي في البرمجه يعني مبرمج بتعمل برامج زي برامج الانتي فيرس الخ

الفزياء له تخصصات اهمها الفزياء الطبيه وهو علم الفزياء الذي يهتم بتشخيص وعلاج الامراض

سمر حمدى 07-11-2011 12:58 PM

سؤال

هو اللى فى أولى ثانوى ازاى يوصل لعالم فضاء أو ذرة أو كيمياء ؟

كيميائي طبي2011 07-11-2011 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمر حمدى (المشاركة 4093033)
هو اللى فى أولى ثانوى ازاى يوصل لعالم فضاء أو ذرة أو كيمياء ؟

يدخل علمي وبعدها يدخل كليه علوم

ويدخل اقسام الكيمياء او الفضاء ويعمل دراسات عليا بعد كده

منة مجدي93 06-01-2012 05:04 AM

ممكن اسال سؤال ضروري قوي بالنسبة ليا انا في اولي تجارة عين شمس ومجموعي كان يجيب علوم المنيا بس لاني مكونتش كتبها في رغباتي معرفتش احولها ولما اتصلت بجامعة المنيا اقولهم قالولي مش ينفع لانك مكونتيش كتبها في رغباتك ممكن تستني سنة وتبقي تكتبيها في رغباتك , طيب هو انا ممكن اعمل كدة حتي بعد ما قدمت في الكلية ولا خلاص كدة راحت عليا ياريت حد يفيدني في الموضوع ده .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:42 AM.