بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   جروب 3 ثانوى ( علمى علوم ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=465591)

Toqa Taha 10-04-2013 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda (المشاركة 5213973)
علي فكرة أنا كنت في المدرسة قريب و مدرسة الأحياء قالتلي معلومة مهمة جداً :

مفيش أي حاجة أتلغت في أي مادة

و ده كلام الموجهين الي جم المدرسة عشان يأكدوا المعلومة دي لأن في مدرسين دروس قالوا لطلابهم إن في حاجات اتلغت و الكلام ده غير صحيح

هى فعلا مفيش حاجة اتلغت لكن لو قصدك عالفيزيا فالكتاب النسخة الجديدة مفيهوش ميكانيكا الاكم ولا ذرة رزفورد وطومسون

(بالقرآن نحيا ) 10-04-2013 08:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yolanda (المشاركة 5213973)
علي فكرة أنا كنت في المدرسة قريب و مدرسة الأحياء قالتلي معلومة مهمة جداً :

مفيش أي حاجة أتلغت في أي مادة

و ده كلام الموجهين الي جم المدرسة عشان يأكدوا المعلومة دي لأن في مدرسين دروس قالوا لطلابهم إن في حاجات اتلغت و الكلام ده غير صحيح

بس المستر بتاعنا قالنا ان فيه صفحات معينة ملغية بس حوالي صفحتين او تلاتة ؟

lally adel 11-04-2013 03:07 AM

يا شباب حد يشوفلى الحاجات دى كدة و يقولى الله يخليكو ..

موصلان a , b مصنوعان من نفس المادة و لهما نفس الطول فاذا كان الموصل a عبارة عن انبوبة مصمتة من الصلب قطرها 1mm بينما ان الموصل b عبارة عن انبوبة مجوفة قطرها الداخلى 1mm و قطرها الخارجى 2mm احسب النسبة بين المقاومتين

ملفان دائريان a , b متحدى المركز .. نصف قطريهما 10cm . 20cm و عدد لفاتهما 30.40 لفة على الترتيب .. فاذا كان التيار المارفى كل منهما 2 امبير .. بحيث يكون اتجاهه فى احدهما عكس اتجاهه فى الاخر . اوجد :
1- كثافة الفيض المغناطيسي عند المركز
2- كثافة الفيض عندما يدور الملف الاول بزاوية 180

موصلان من نفس المعدن الاول مقاومته r و الثانى طوله ضعف طول السلك الاول و مساحة مقطعه نصف مساحة مقطع الاول فان مقاومة الثانى تساوى ..... " r/4 - r - 2r- 4r "

فى دينامو التيار المتردد اذا زادت سرعة الدوران الى الضعف و قلت كثافة الفيض الى النصف فان emf اللحظية المتولده فيه ... " تقل الى الربع - تزداد الى الضعف - تصبح اربعة امثال قيمتها - تظل ثابتة "

شوفولى دول كدة الله يكرمكو عشان اقولكو الباقى .. بالنسبة للمسائل انا محتاجة بس النواتج النهائية و لو احتاجت الخطوات هقولكو .. :)

(بالقرآن نحيا ) 11-04-2013 07:20 AM

تعبت

1 مرفق
عليا حاجاااااااااااات كتير ومش عارفة اخلصها امتي
انا قربت اتجنن والله:(:(:(

a7med bondok 11-04-2013 02:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trust in allah (المشاركة 5215161)

مش اكتر مني يا اختي

hamada fesal 11-04-2013 02:33 PM

ايه رأيكوا ياجماعة كنت ناوى افصل النت وابعد عن الكمبيوتر
مش عارف اذاكر منه
لو كنتوا موافقين قلولى ازاى بتذاكرو قدام النت
بعد اذنكم

lally adel 11-04-2013 03:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5215081)

موصلان a , b مصنوعان من نفس المادة و لهما نفس الطول فاذا كان الموصل a عبارة عن انبوبة مصمتة من الصلب قطرها 1mm بينما ان الموصل b عبارة عن انبوبة مجوفة قطرها الداخلى 1mm و قطرها الخارجى 2mm احسب النسبة بين المقاومتين

ملفان دائريان a , b متحدى المركز .. نصف قطريهما 10cm . 20cm و عدد لفاتهما 30.40 لفة على الترتيب .. فاذا كان التيار المارفى كل منهما 2 امبير .. بحيث يكون اتجاهه فى احدهما عكس اتجاهه فى الاخر . اوجد :

موصلان من نفس المعدن الاول مقاومته r و الثانى طوله ضعف طول السلك الاول و مساحة مقطعه نصف مساحة مقطع الاول فان مقاومة الثانى تساوى ..... " r/4 - r - 2r- 4r "

فى دينامو التيار المتردد اذا زادت سرعة الدوران الى الضعف و قلت كثافة الفيض الى النصف فان emf اللحظية المتولده فيه ... " تقل الى الربع - تزداد الى الضعف - تصبح اربعة امثال قيمتها - تظل ثابتة "

شوفولى دول كدة الله يكرمكو عشان اقولكو الباقى .. بالنسبة للمسائل انا محتاجة بس النواتج النهائية و لو احتاجت الخطوات هقولكو .. :)

ايه يا جماعة فينكوووووو .. محدش رد ليه ؟؟؟

lally adel 11-04-2013 03:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trust in allah (المشاركة 5215161)

انا العربي و الانجلش مستوى رفيع و الاقتصاد والاحصاء دول .. هم اللى هيوقعونى السنة دى لو استممريت فيهم ع الوضع ده .. ربنااااا يستر

shymaa mouhamed shoman 11-04-2013 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada fesal (المشاركة 5215525)
ايه رأيكوا ياجماعة كنت ناوى افصل النت وابعد عن الكمبيوتر
مش عارف اذاكر منه
لو كنتوا موافقين قلولى ازاى بتذاكرو قدام النت
بعد اذنكم

بصراحة مش عارفة انا فكرت فى كده برضو لان النت بيضيع وقت كتير بس برضو بيفيدنى كتير فى المذاكرة

hamada fesal 11-04-2013 05:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shosho shoman (المشاركة 5215621)
بصراحة مش عارفة انا فكرت فى كده برضو لان النت بيضيع وقت كتير بس برضو بيفيدنى كتير فى المذاكرة

بصراحة هو النت بيفيد ولكن
انت بتذاكرى اكتر عليه ولا بعيد منه
النت بيضيع وقت

(بالقرآن نحيا ) 11-04-2013 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب المستقبل (المشاركة 5215510)
مش اكتر مني يا اختي

بجد مش عارفة اعمل ايه
انا خايفة اسيبلهم البيت وامشي
ههههههههه:006et4::)

(بالقرآن نحيا ) 11-04-2013 05:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shosho shoman (المشاركة 5215621)

بصراحة حكاية اننا لازم نفصل النت هو فعلا دا المفروض يتعمل دلوقتي والفترة دي بالذات
بس بصراحة انا عاوزة شوية تشجيع علشان اعرف اخد الخطوة دي:friendsxs3:

(بالقرآن نحيا ) 11-04-2013 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lally adel (المشاركة 5215081)

بصي اول مسألة الاجابة بتاعتها هتبقي 3 المستر حلهالي بس ما فهمتهاش ولو عاوزة طريقة الحل قوليلي وانا اكتبهالك
والتاتية الاجابة هتبقي4r
بس بصراحة الاتنين التانينن مش متأكدة منهم

lally adel 11-04-2013 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trust in allah (المشاركة 5215797)
بصي اول مسألة الاجابة بتاعتها هتبقي 3 المستر حلهالي بس ما فهمتهاش ولو عاوزة طريقة الحل قوليلي وانا اكتبهالك
والتاتية الاجابة هتبقي4r
بس بصراحة الاتنين التانينن مش متأكدة منهم

متاكدة 3 و لا 9 ؟؟؟ .. لو كدة يا ريت تكتبيلى الطريقة لانى مطلعاها 9

(بالقرآن نحيا ) 11-04-2013 09:13 PM

1 مرفق
بصي دي طريقة الحل والتعليق اللي قاله المستر اللي حلها
بس برده ما فهمتهاش:rolleyes::dالقانون ده من هندسة الشكل للجسم المجوف التيار الكهربي بيمر في القشرة الصلبة واللي مساحتها تساوي المساحة الخارجية - المساحة الداخلية

هنقسمها على مساحة الاسطوانة المصمتة
ولما نعوض بقانون المساحة هنحذف الثابت اللي هو pi/4 من المعادلة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:10 PM.