بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   الحملة الكبرى لإسترداد حقوق المدرسين المتعاقدين ( للإيجابيين فقط ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149154)

elmister 16-09-2009 01:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر الرفاعى (المشاركة 1607591)
يا جماعه لازم نعترف بحاجه:
-الحمله مش نجحه زى محنا فاكرين...كتير جدا من المتعاقدين لا يعرفوا شئ عن الحمله وخاصتا الاقاليم وذى عندنا فى دمياط لأن كتير جدا ما يعرفوش حاجه عن موقع الثانويه العامه.
لازم يكون فى حل تانى لكن اللى بيحصل ان كل مدرس يدخل يقول كلام تشجيع وخلاص وان دخل وقال كلام جد أكيد بيكون داخل باسم تانى .
لازم نوصل صوتنا للسيد جمال مبارك انا عارف انه بيوقف بجوار الشباب لازم يعرف ان مكانة المدرس اتهزت.
-ازاى هشرح قدام طلاب بيقولولى انك مدرس متعاقد بشكوه نطردك ده غير تناكة اولياء الامور.
-نفس حد يرد عليا: لو واحد هاجر هجره غير شرعيه كلنا بنهاجمه ونقول عليه مغفل ولو واحد اصبح جاسوس لاسرائيل نقول عليه خاين عميل.
ولو واحد معملش كل ده وسمع كلام الحكومه وقدم فى مسابقه واشتغل مدرس وأستحمل كل الاهانات من الساده الاقدم منه ثم بعد كده مشوه/طردوه ياترى هيبقه حالته ايه يا جماعه نفسنا ما نكرهش مصر
لازم نوصل صوتنا لاكتر من مكان لازم ننقل خطوره الموقف لازم نحمى أجيال من انها تكره مصر
-ابوس ايد كل مسئول بلاش تعاملوا المتعاقدين على انهم نجس سيبوهم يشتغلوا بضمير
لازم ننقل رسالتنا على كل المنتديات لازم نحاول نقابل بعض الاعلامين والدور الاكبر يقع على عاتق سكان القاهره لانهم اكثر قرب من صناع القرار
لازم نغير حملتنا ونخلى عنوانها
"حتى لا نكره مصر"
لازم يكون فى ترابط اكثر بين كل المحافظات لازم ناخد ارقام مبويلات بعض ونتواصل لازم نلاقى حد مهم وكبير مكانتا فى المجتمع يراس الحمله لازم نتحرك قبل ما نكره مصر .
لازم نوصل افكارنا للسيد الرئيس اللى اكيد وسط مشاغله هيحللنا مشاكلنا
بنحبك يا مصر مهما تعملى فينا

وجهة نظر لا يمكن الا تحترم اخىالعزيز لكنى اختلف معك فى المبالغة بوصف المدرس المتعاقد بالنجس لان هذا لايمكن ان يحدث واظنه لم يحدث معك انت بالذات ولا معى على الاقل ولا حدث ان شاء الله مع الجميع ... ولان هذا يترتب على شخصية المتعاقد .. صدقنى بجد لا اجد هذا اطلاقا ولكن المصيبة الكبرى التى نعانيها هى اظنها فى عدم التساوى مع المصرين اخواتنا الذين سبق تعينهم كمدرسين على درجات دائمة وما لها من امتيازات
نحن نريد ان نركز اخى الكريم على ما نطالب به
1- التثبيت
2 ثم التثبيت
3- ثالثا ودا الاهم وهو التثبيت ...
4 - ودا اهم من كل النقاط الثلاثة الاخرى وهو التثبيت .
وشكراا ركزوا بقه ... عرفتوا الاربع نقاط التى لابد ان نركز عليها
...

AHMED TEACH 16-09-2009 02:16 AM

[quote=متعاقد مظلوم;1608235]تم ارسال جميع الايميلات بنجاح
وارجو من جميع السادة الاخوة والزملاء الاعزاء ادراج مشكلة التعاقدات لخريجي تربية عام الذين تم التعاقد معهم علي المرحلة الابتدائية في نص الشكوي المقترحة من الاستاذ محمد فوزي (( حتي لا يضيع حق خريجي تربية عام))أنا مع هذا الرأي ويجب أن نأخذة في الاعتبار

أ/ هشام العيسوى 16-09-2009 05:00 AM

ان شاء الله ستنجح الحملة
بس احنا عاوزين نركز على نقطة واحدة دلوقتى بعد الاخبار اللى جرايد اليوم
هل ما سيتم بعد الاكاديمية تعيين بمعنى تثبيت ام انه عقد جديد على وظيفة معلم؟لانه ممكن يكون مسكن لنا عشان نسكت

وتانى حاجة
الازهر؟!!
عاوزين نصحيهم شوية

ahmed_592005 16-09-2009 05:03 AM

تم الارسال بنجاح والحمد لله

ahmed_592005 16-09-2009 05:05 AM

احنا صاحيين اهو يا ريس

محمد الشناوى 2 16-09-2009 06:01 AM

فاكس الجهاز المركزى للمحاسبات - القاهرة -مدينة نصر-صلاح سالم
0222615813

khaledelsaed 16-09-2009 08:31 AM

بشرى بشرى بشرى

الصفحة الأولى

44844‏السنة 133-العدد2009سبتمبر16‏26 من رمضان 1430 هـالأربعاء

بدء إجراءات تعيين‏80‏ ألف معلم مساعد الشهر المقبل

تبدأ وزارة التربية والتعليم الإجراءات التنفيذية لتعيين‏80‏ ألف معلم مساعد لمن ينطبق عليهم قانون الكادر من حيث الحصول علي شهادة الصلاحية‏,‏ واجتياز الاختبارات الخاصة بهم الشهر المقبل‏.‏

الموقع بجريدة الاهرام

(هند) 16-09-2009 09:41 AM

السلام عليكم
انا عايزه افهم يعنى احنامتعاقدين من 2005 وتضيع كل السنين كده ولا ليها اى لازمه ولا فايده ولا حتى فى اعتبارهم يعنى ممكن انا اسقط فى الامتحانات وواحد لسه متخرج ومتعاقد مع احترامى ليه ينجح وانا كده بره او اعيد التعاقد ياريت حد يفهمنا الموضوع ده

(هند) 16-09-2009 10:05 AM

السلام عليكم
تم الارسال الحمد لله

totamffm 16-09-2009 11:17 AM

تثبيت 80 الف

يا اخواني ما طلع المسئول عن التامين الصحي قال تثبيت 20 الف موظف مؤقت لما يطلع الخبيث بتاعنا قال تعيين ليه مقلش تثبيت افهم لانه التعيين ممكن يكون عقد تاني 5 سنوات ارجو الافادة

محمد عاطف 22 16-09-2009 11:27 AM

كلة تمام والايميلات ارسل
وباكثر من صيغة
وانا بدأت اكلم زمايل ليا على انهم يخشوا على الموقع ويحاولوا يشاركوا هما كمان

أ/ هشام العيسوى 16-09-2009 01:25 PM

مبتكلمش علينا
قصدى نصحى المسؤلين!
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_592005 (المشاركة 1608659)
احنا صاحيين اهو يا ريس

أ/ هشام العيسوى 16-09-2009 01:27 PM

انا كنت قرات حكم محكمة يؤكد على احقية المتعاقد بعد تثبيته فى ضم السنوات السابقة
وان شاء الله هنجيب الحكم دا
بس نعرف ان فى تثبيتا لاول
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند عزت (المشاركة 1608913)
السلام عليكم
انا عايزه افهم يعنى احنامتعاقدين من 2005 وتضيع كل السنين كده ولا ليها اى لازمه ولا فايده ولا حتى فى اعتبارهم يعنى ممكن انا اسقط فى الامتحانات وواحد لسه متخرج ومتعاقد مع احترامى ليه ينجح وانا كده بره او اعيد التعاقد ياريت حد يفهمنا الموضوع ده

الناموسي 16-09-2009 01:55 PM

الرد علي اصحاب الحملة

بسم اللة الرحمن الرحيم احمد سامي من الاسماعيلية ارجو من اللة ان يوفقنا في تلك الحملة لاسترداد حقنا المسلوب معهد محمد جبر القصاصين /مدرس فرنساوي

الاستاذ علاء 16-09-2009 02:19 PM

دا ارقام برنامج البيت بيتك للشكاوى
0116363943
0114446666
وياريت حد يون من القاهره او قريب عليها يطلع يناقش الموضوع ده ويفجره اعلاميا
اخوكم مدرس لغه عربيه متعاقد أ/ علاء الشريف
وربنا معنا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:28 PM.