بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   مين علوم الاسكندرية؟؟؟؟؟؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=67156)

Kareem Ahmed 07-10-2009 01:22 PM

ازيكم يا احلى طلبة علوم
معلش كنت غايب الايام اللى فاتت دى
كنت مشغول باكلية
ي رب تكون سنة عليكم سعيدة و كلها نجاح و تفوق ان شاء الله

ayakhalifa.eng 07-10-2009 03:24 PM

السلام عليكم ياعلماء المستقبل انا اختكم ayaاولى علوم طبيعية انا خايفه اوى من الكليه بس ربنا معانا

broken heart2010 07-10-2009 04:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayakhalifa.eng (المشاركة 1665973)
السلام عليكم ياعلماء المستقبل انا اختكم ayaاولى علوم طبيعية انا خايفه اوى من الكليه بس ربنا معانا

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته نورتي الكلية يا اية ومتقلقيش الكلية سهلة بس حاولي تحضري كل محضراتك والسكاسن وانشاء الله خير متصدقيش اي حد يقولك ع الكلية صعبة اي كلية محتاجة مذاكرة والصعب بيسهل للي عايز صح ولا ايه

broken heart2010 07-10-2009 04:36 PM

قصدي السكاشن سوري

broken heart2010 07-10-2009 04:44 PM

نهي انا بعتلك رسالة خاصة بس تقريبا موصلتش او انك مش عملها متاحة فلو وصلت قوليلي اوك

eslam_2009 07-10-2009 04:55 PM

يااااااااااااه هو الموضوع ده لسه موجود هنا فى القسم

Nogha 07-10-2009 05:25 PM

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته و ربنا يوفقك يارب يا اخونا كريم

اقتباس:

نهي انا بعتلك رسالة خاصة بس تقريبا موصلتش او انك مش عملها متاحة فلو وصلت قوليلي اوك

و الله يا بروكن انا عندى مشكلة فى الرسايل الخاصة هى مقفولة و انا مش بعرف ازاى تتفتح بس ححاول اجرب تانى يمكن اعرف المرة دى

و عالعموم انا كنت طالبة من هنوود انها تدينى رنة و حجلها لما انتى توصلى الكلية بس حصل انها افتكرت اننا اتقابلنا
بصى يا قمر انا انشاء الله بكرة عندى كلية من 2 الى 4 و هنووووود قالتلى انكم بكرة تخلصوا 2 ان شاء الله فيارب يارب يارب الموضوع يتم بكرة لأنى فعلا نفسى اويييييييييى

اقتباس:

الحمد لله

broken heart2010 07-10-2009 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nogha (المشاركة 1666250)
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته و ربنا يوفقك يارب يا اخونا كريم

و الله يا بروكن انا عندى مشكلة فى الرسايل الخاصة هى مقفولة و انا مش بعرف ازاى تتفتح بس ححاول اجرب تانى يمكن اعرف المرة دى

و عالعموم انا كنت طالبة من هنوود انها تدينى رنة و حجلها لما انتى توصلى الكلية بس حصل انها افتكرت اننا اتقابلنا
بصى يا قمر انا انشاء الله بكرة عندى كلية من 2 الى 4 و هنووووود قالتلى انكم بكرة تخلصوا 2 ان شاء الله فيارب يارب يارب الموضوع يتم بكرة لأنى فعلا نفسى اويييييييييى

الحمد لله

اوك يا نهي وع فكرة انتي شوفتيني النهاردة وسبق واتكلمنا مع بعض

broken heart2010 07-10-2009 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam_2009 (المشاركة 1666173)

الحمد لله وده بمجهود نهي هيا اللي اسست الموضوع وانشاء هيزيد اكتر واكتر

one way 07-10-2009 07:41 PM

معلش ليا سؤال بسيط فى حاجة حصلت النهاردة غريبة ومريبة ورهيبة انا سمعت ان كل الاقسام بتاخد احصاء
طيب بتوع كيميا حيوى وميكروبيولوجى وحيوان ومش عارفة باقى الاقسام البيولوجى بتاخد احصاء حيوى والكود بتعها 122
واقسام علو طبيعية ومن ضمنها الكيميا بياخدوا احصاء تطبيقى والكود بتاعها 132
فوجئت ان مادة الاحصاء الحيوى والاحصاء التطبيقى الاثتني فى نفس المدرج وفى ميعاد واحد المهم دخلت المدرج ولقيت امة لا اله الا الله وناس تانية دخلت وبقى العدد رهيب وفى الاخر المحاضرة اتلغت
ممكن حد يفهمنى اذا كانت المادة متشابهة ولا لا؟
وهل ميعادها هيتغير لان المدرج مش هيستعحمل الدفعة كلها بالتاكيد

l0vely girl 07-10-2009 08:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة one way (المشاركة 1666583)
معلش ليا سؤال بسيط فى حاجة حصلت النهاردة غريبة ومريبة ورهيبة انا سمعت ان كل الاقسام بتاخد احصاء
طيب بتوع كيميا حيوى وميكروبيولوجى وحيوان ومش عارفة باقى الاقسام البيولوجى بتاخد احصاء حيوى والكود بتعها 122
فوجئت ان مادة الاحصاء الحيوى والاحصاء التطبيقى الاثتني فى نفس المدرج وفى ميعاد واحد المهم دخلت المدرج ولقيت امة لا اله الا الله وناس تانية دخلت وبقى العدد رهيب وفى الاخر المحاضرة اتلغت

يا وان واى كلنا فوجئنا باللى حصل انهارده زيك بالظبط خصوصا ان الاقسام كلها كانت موجودة
بس بالنسبة للقسم بتاعى كيمياء مكتوب ف الجدول يوم الاربع ميعادين احصاء تطبيقى
10-12 احصاء تطبيقى (ص132) مج1 (م2)
12-2 احصاء تطبيقى مج2 (م2) (ص132)

معرفش بقا مكتوب ايه ف الجداول بتاعت الاقسام التانية بس اكيد فيه لغبطة ف المواعيد ولازم يتصرفوا فيها بسرعة عشان الزحمة بتاعت انهارده دى و ربنا يستر علينا ف التجمعات ( قال ايه بيقولوا مش عايزين تجمعات و لازم نخف من الزحمة )

one way 07-10-2009 10:42 PM

معلش انا اسالتى كتيرة بس اعمل ايه هكذا هى كلية العلوم
هى المجموعات ومواعيد السكاشن نزلت ولا لا؟
ولو هتنزل امتى ان شاء الله وفييييييييييين اهم حاجة عشان فى ناس بيقولوا فى محرم بك وفى بيقولوا فى طريق الحرية
وكمان سكاشن الرياضة والاحصاء هما كاتبين م5 و م6
هما 5 و 6 دول المجموعة ولا المدرج؟
وكمان سكاشن الفيزيا المفروض من 1 ل 10 وهما كاتبين من 1 ل6
لو حد فاهم حاجة يكتب عشان اروح اسال فى شئون الطلبة يقولولى روحى اسالى فى قسمك اسال فى القسم يقولولى واحنا مالنا شئون الطلبة هى اللى بتنظم كل حاجة
بلييييييييييز ساعدونى

Nogha 08-10-2009 09:19 AM

اقتباس:

اوك يا نهي وع فكرة انتي شوفتيني النهاردة وسبق واتكلمنا مع بعض
شوفتك انهاردة؟ فين؟ طيب كنتى نادينى
و اتكلمنا مع بعض قبل كدة كمان؟
هو انا للدجة دى مسطولة ههههههههههههه
لا لا لا
انا مينفعنيش الكلام ده
بصى ممكن نكون اتكلمنا مع بعض بس منعرفش بعض عالعموم انهردة ان شاء الله معادنا

Nogha 08-10-2009 09:24 AM

اقتباس:

اللى حصل انهردة دهيعنى فعلا لااااا تعليق احسن
ايه عدم النظام اللى فى الكلية ده؟
احنا قسم الكيميا الحيوى كان عندنا الصبح محاضرة كيميا عضوية من 8 ل 10 فمدرج 2 و بعدها فى نفس المدرج من 10 ل 12 احصا حيوى
بعد محاضرة الكيميا على طول لقينا كل الأقسام اللى تيجى على بالكم و اللى لا تخطر عالبال داخلة و طبعا المدرج ميكفيش و الدكتور الغريب اللى كان بيدى مفهمتش ايه اللى كان عاوز يقوله بس قال ان اللى معاهم احصا حيوى يقعدوا و احصا تطبيقى برده يقعدوا
طيب ازاى و المنهج غير المنهج و المدرج يادووووووب كان مكفينا الصبح
حاااااااجة فعلا......(خلاص بقى خلينى كتمة فنفسى)

shado_ram 08-10-2009 02:15 PM

بسم الله - والصلاة والسلام على رسول الله اما بعد,
السلام عليكم - سنه اولى انا معايا ليها 3 جداول ......قصدك ايه؟....... قصدى ان فى البدايه بيكون الجدول ده عباره عن مقترحات للطلبه عشان يشوفو الجدول ينفع او مينفعش.........لخص طيب؟قصدك تقول ان اللى ليه مشكله مع الجدول يروح يشتكى..........بالضبط........لشئون الطلبه...........لا تعليق.........امال لمين ...........الافضل للعميد ويقوله تعارض المواد مع بعض بالنسبه للاقسام..........طب هو فين العميد اصلا يازكى........ماهو مش هيكون هرب بره الدوله يعنى!!!!!.........طب ياظريف ماهو ده برده اسمه اهمال...........ما شاء الله نبيــيــه!!!بس احب اطمنك ان الاسبوع الثانى يعد احسن من الاول ........طب وانا اعمل ايه دلوقتى.........مؤقتا هتحضر فى اى ميعاد مجموعه من المجموعات لحد ما الامر يستتب ........ماشى......بس متنساش.......... ايه........انا نسيت ........ههه شكرا يا شادو.......على ايه ده الواجب........على ظرفك ههه........العفو ده بس عشان تطمئن......سلام ياعم........سلام الله ورحمته وبركاته .

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:11 PM.