بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

منار على 30-08-2014 09:11 PM

دلوقت حضرتك هو المفترض ان الناس اللى تعاقدوا مع السلطنه يوثقوا العقود ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ العقود جت للناس مع التاشيرات غير موثقه من السفاره العمانيه والناس لما راحت السفاره عشان توثق العقود السفاره مرضيتش توثقها وقالولهم معندناش تعليمات بكدا .........و الناس اللى بتشتغل هنا لما راحت الادارات عشان تقدم على اجازه هناك قالولهم مينفعش الا والعقود موثقه ......... وفيه اللى راح للجنه العمانيه قالولهم المصريين بيعقدوا الاجراءات ودا اللى عندنا وهنشوف بديل .......... طب ايه الحل دلوقت السفاره مش عوزه توثق واللجنه مش عوزه تتعاون والادارات هنا مش راضيه تدى اجازات الا بتوثيق العقود من السفاره وموظفه الاداره عندنا قالت ان توثيق العقود حفظ لحقوقنا وانها لازم تكون موثقه من السفاره وان الامضا والختم اللى على العقد ممكن تزويرهم هل دا صحيح ؟ ................. والناس خلاص اتحددت مواعيد سفرها واتحجزت التزاكر ... طب ايه الحل دلوقت ؟ ومين الصح موقف بعض اداراتنا لان فيه ادارات مشيتها زى القليوبيه وفيه ادارات فى محافظات تانيه ممشتهاش زى دمياط واسكندريه والغربيه والفيوم ؟ مع العلم ان الناس اللى سافرت قبل كدا تعاقد كانت بتوثق عقودها من السفاره عادى لكن المره دى العمانيين مش عاوزين يوثقوا للتعاقدات طب ليييييييه ؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظه الكلام دا طبعا محصلش مع الاعارات وخدوا اجازات عادى مع انهم نفس العقد

بالاضافه لان الناس التعاقد اللى اداراتها كانت متساهله ومشت فى اجراءات الاجازه واجه بعضهم مشكله تانيه فى مكتب العمل لان العمانيين عاطيين صوره التأشيره فقط مع انهم كانوا بيدوا اصلها فى السنوات السابقه والموظف مرضيش يطلع تصريح العمل الا باصل التأشيره ؟؟؟؟؟

osamaabdsalam 31-08-2014 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نجع خباطه (المشاركة 5982955)
كيف الغى ندبى من المرحله الابتدائيه وانا معلم مواد تجاريه ويرفض التعليم الابتدائى الغاء الندب بحجة العجز فما هو المسار القانونى لذلك

حاول مع التوجيه مرة أخرى
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 31-08-2014 09:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 5983891)
دلوقت حضرتك هو المفترض ان الناس اللى تعاقدوا مع السلطنه يوثقوا العقود ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ العقود جت للناس مع التاشيرات غير موثقه من السفاره العمانيه والناس لما راحت السفاره عشان توثق العقود السفاره مرضيتش توثقها وقالولهم معندناش تعليمات بكدا .........و الناس اللى بتشتغل هنا لما راحت الادارات عشان تقدم على اجازه هناك قالولهم مينفعش الا والعقود موثقه ......... وفيه اللى راح للجنه العمانيه قالولهم المصريين بيعقدوا الاجراءات ودا اللى عندنا وهنشوف بديل .......... طب ايه الحل دلوقت السفاره مش عوزه توثق واللجنه مش عوزه تتعاون والادارات هنا مش راضيه تدى اجازات الا بتوثيق العقود من السفاره وموظفه الاداره عندنا قالت ان توثيق العقود حفظ لحقوقنا وانها لازم تكون موثقه من السفاره وان الامضا والختم اللى على العقد ممكن تزويرهم هل دا صحيح ؟ ................. والناس خلاص اتحددت مواعيد سفرها واتحجزت التزاكر ... طب ايه الحل دلوقت ؟ ومين الصح موقف بعض اداراتنا لان فيه ادارات مشيتها زى القليوبيه وفيه ادارات فى محافظات تانيه ممشتهاش زى دمياط واسكندريه والغربيه والفيوم ؟ مع العلم ان الناس اللى سافرت قبل كدا تعاقد كانت بتوثق عقودها من السفاره عادى لكن المره دى العمانيين مش عاوزين يوثقوا للتعاقدات طب ليييييييه ؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظه الكلام دا طبعا محصلش مع الاعارات وخدوا اجازات عادى مع انهم نفس العقد

بالاضافه لان الناس التعاقد اللى اداراتها كانت متساهله ومشت فى اجراءات الاجازه واجه بعضهم مشكله تانيه فى مكتب العمل لان العمانيين عاطيين صوره التأشيره فقط مع انهم كانوا بيدوا اصلها فى السنوات السابقه والموظف مرضيش يطلع تصريح العمل الا باصل التأشيره ؟؟؟؟؟

لابد أن يكون عقدا رسميا حفظا للحقوق ومنعا للتلاعب

كتبغا 31-08-2014 12:02 PM

قواعد توزيع الفصول هل يتم البدء بالاعلى نزولا أم من الاسفل إلى الاعلى

منار على 31-08-2014 12:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 5984391)
لابد أن يكون عقدا رسميا حفظا للحقوق ومنعا للتلاعب

انا بقى عوزه افهم التلاعب دا ممكن يجى ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حضرتك احنا دلوقت مضينا عقد والعقد اتمضى من التربيه عندهم واتختم بختم السلطنه وهو هو نفس عقد الاعارات اللى كانوا قاعدين جمبنا يومها واللى مطلبش منهم توثيقات زينا وهما حجزولنا التزاكر وطلعوا التاشيرات كل دا على حسابهم واحنا مدفعناش اى شىء وحددوا مواعيد السفر يبقى التلاعب هيجى منيييييييييييييييييييييييييييييييييين وازاى ؟

mr_ahmedesayed 31-08-2014 01:09 PM

hالسلام عليكم

انا خريج تربيه 2003 وتعيين 2011 تم توزيعى بعد التثبيت على مدرسه مجاورة لمدينتى وكان نصاب الحصص موزع بالظبط بينى وبين زميلى اقدم منى ثم قام الموجه بارسال مدرسه جديده للمدرسه بعدى باسبوعين مع ندبى لمدرسه ابعد لمده 3 ايام اسبوعيا واعتذرلى انها واحده ست ومعلش وهراعيك بعدها وفعلا فتحت بعدها بشهرين مدرسه تجريبى فى مدينتى فتم الغاء ندبى من المدرسه البعيده الى المدرسه التجريبى لكن بعد شهر قام التوجيه باخلائى من التجريبى ونقلى كليا من المدرسه القريبه الى مدرسه بعيده وندب واحد بالاجر كلى للمدرسه التجريبى لان خالته موجهه وبيته قدام المدرسه واتكلمت مع الموجه ودى ومجابشى نتيجه وتم اخلائى من المدرسه القريبه رغم تمسك المدير بى ولكن اصبحت يومها بكسر فى كعب رجلى الايمن فى المدرسه ولزمت الفراش 3 شهور ولما رجعت عملت اقرار قيام بالعمل فى المدرسه البعيده ثم طلبت من الموجه نقلى لمدرسه اخرى فتم نقلى لمدرسه اخرى ابعد مع انتدابى يومين لمدرسه التجريبى نظرا لظروف كسر رجلى وفى المدرسه دى لقيت الاخ اللى بالاجر متفرعن بخالته الموجهه اللى هى فى نفس الوقت بتشرف على فى المدرسه الاصليه وفى التجريبى وكان بيعمل حاجات غلط ياما زى تسريب الامتحانات وتغيير اوراق الاجابه وتبديل الدرجات ولما كنت بارفض كانت بتيجى الموجهه تعدل هى الدرجات للطلبه اللى بياخدوا عنده درس وتنزل درجات للى مابياخدشى درس
المهم ان اولياء الامور اشتكوا فهددنى التوجيه ان لو اتكلمت وشهدت هيبهدلونى ولو سكت هتنقلى المدرسه كلى لكن بصراحه لما رحت النيابه واقسمت قلت الحق ولان الشكاوى كانت كتير فبصراحه هو اخد جزاءات كتير 15 يوم و5 و7 و3و وكتير لكن فى شكوى من الشكاوى اخدت انا كمان والمديرة 7 ايام انما بقيه الشكاوى هو بس اللى واخد جزا
المهم انا قدمت طلب نقل للمدرسه طبعا التوجيه رفض بحجه انى واخد جزا وعامل مشاكل فيها ورحنا النيابه الاداريه ورغم ان الموجهه ندبت للمدرسه واحد تانى احدث منى ومنتدب من ادارة تانيه الا ان وكيل النيابه اخد بكلامها انها مصلحه عمل
السنه دى قدمت برضه طلب نقل وبرضه التوجيه رفض وبعد ما كان نادب الاحدث من جزئ ندبه كلى وبصراحه ناس نصحتنى بالقضاء الادارى لكن المحامى قالى الموضوع هيطول وقدامك سنتين تلاته
ايه الحل

محمد فتحي رجب 31-08-2014 03:06 PM

هاااااااام

السلام عليكم ورحمة الله
أنا معلم أول
وقد حصلت على شهادة الدبلوم العام للتربية هذا العام 2014

فهل هذه الشهادة تضيف علاوة على راتبي
أرجو الإفادة ممن لهم الخبرة
وجزاكم الله خيرا

محمد فتحي رجب 31-08-2014 05:23 PM

هاااااااام

أنا معلم أول

وجزاكم الله خيرا

انعيم 31-08-2014 09:29 PM

ماهي مميزات الحصول علي شادة الماجستير ؟ هل الحصول عليها قبل التثبيت يقلل من اهميتها ؟

osamaabdsalam 01-09-2014 03:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_ahmedesayed (المشاركة 5984523)
انا خريج تربيه 2003 وتعيين 2011 تم توزيعى بعد التثبيت على مدرسه مجاورة لمدينتى وكان نصاب الحصص موزع بالظبط بينى وبين زميلى اقدم منى ثم قام الموجه بارسال مدرسه جديده للمدرسه بعدى باسبوعين مع ندبى لمدرسه ابعد لمده 3 ايام اسبوعيا واعتذرلى انها واحده ست ومعلش وهراعيك بعدها وفعلا فتحت بعدها بشهرين مدرسه تجريبى فى مدينتى فتم الغاء ندبى من المدرسه البعيده الى المدرسه التجريبى لكن بعد شهر قام التوجيه باخلائى من التجريبى ونقلى كليا من المدرسه القريبه الى مدرسه بعيده وندب واحد بالاجر كلى للمدرسه التجريبى لان خالته موجهه وبيته قدام المدرسه واتكلمت مع الموجه ودى ومجابشى نتيجه وتم اخلائى من المدرسه القريبه رغم تمسك المدير بى ولكن اصبحت يومها بكسر فى كعب رجلى الايمن فى المدرسه ولزمت الفراش 3 شهور ولما رجعت عملت اقرار قيام بالعمل فى المدرسه البعيده ثم طلبت من الموجه نقلى لمدرسه اخرى فتم نقلى لمدرسه اخرى ابعد مع انتدابى يومين لمدرسه التجريبى نظرا لظروف كسر رجلى وفى المدرسه دى لقيت الاخ اللى بالاجر متفرعن بخالته الموجهه اللى هى فى نفس الوقت بتشرف على فى المدرسه الاصليه وفى التجريبى وكان بيعمل حاجات غلط ياما زى تسريب الامتحانات وتغيير اوراق الاجابه وتبديل الدرجات ولما كنت بارفض كانت بتيجى الموجهه تعدل هى الدرجات للطلبه اللى بياخدوا عنده درس وتنزل درجات للى مابياخدشى درس
المهم ان اولياء الامور اشتكوا فهددنى التوجيه ان لو اتكلمت وشهدت هيبهدلونى ولو سكت هتنقلى المدرسه كلى لكن بصراحه لما رحت النيابه واقسمت قلت الحق ولان الشكاوى كانت كتير فبصراحه هو اخد جزاءات كتير 15 يوم و5 و7 و3و وكتير لكن فى شكوى من الشكاوى اخدت انا كمان والمديرة 7 ايام انما بقيه الشكاوى هو بس اللى واخد جزا
المهم انا قدمت طلب نقل للمدرسه طبعا التوجيه رفض بحجه انى واخد جزا وعامل مشاكل فيها ورحنا النيابه الاداريه ورغم ان الموجهه ندبت للمدرسه واحد تانى احدث منى ومنتدب من ادارة تانيه الا ان وكيل النيابه اخد بكلامها انها مصلحه عمل
السنه دى قدمت برضه طلب نقل وبرضه التوجيه رفض وبعد ما كان نادب الاحدث من جزئ ندبه كلى وبصراحه ناس نصحتنى بالقضاء الادارى لكن المحامى قالى الموضوع هيطول وقدامك سنتين تلاته
ايه الحل

طالب بحقك عن طريق الشكوى
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam 01-09-2014 03:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فتحي رجب (المشاركة 5984593)
السلام عليكم ورحمة الله
أنا معلم أول

وجزاكم الله خيرا

تضاف العلاوة لمن خصل على دبلوم مدته سنتان

نور الندى 01-09-2014 05:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كتبغا (المشاركة 5984491)
قواعد توزيع الفصول هل يتم البدء بالاعلى نزولا أم من الاسفل إلى الاعلى

نود أم نعرف إجابة ذلك من حضرتك

تحياتى لمجهودات حضرتك أ أسامة

الدين الحنيف 01-09-2014 05:16 PM

انذار معلم بالفصل اول مرة

محمديعقوب 01-09-2014 10:00 PM

ارجو الافادة

انا تم تثبيتى فى 31/3/2012 معلم مساعد وكنت اعمل بالحصة منذ 1/3/2009 والان تم تعيينى على درجة معلم فى 14/8/2014
هل يحق لى الان المطالبة بضم مدة عملة بالحصة ومدة التثبيت
وما المستندات الدالة على ذلك
وهل يحق لى الان اخذ اجازة بدون مرتب للسفر ام لا بد من الانتظار فترة ال6 شهور
الرجاء الرد وبالمستندات لو سمحت
وشكرا

ahmed26 01-09-2014 11:10 PM

هل سوف نحصل على الترقية

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد حصلت على الدرجة الاولى فى 7 / 2008 هل سوف احصل على درجة كبير ام ان المعلمين لا يحصلوا على الدرجات بسبب الكادر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:24 PM.