بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   حجرة معلمى اللغات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=453)
-   -   كل ما يتعلق بامتحانات 2011 من اسئلة - اجابات - مناقشات (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=481545)

eng_lish 18-06-2011 07:50 PM

الم تقرأ ما فى هذا الرابط

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=328308

REAOO 18-06-2011 09:33 PM

Great effort thanksssssssssssssssssssssssssssss

egyptiancool 19-06-2011 12:08 AM

انا رايي ان would have been هي اكيد الأقرب بس نقول ايه بلد متخلفة ونظام تعليم فاشل واشك اصلا ان الجملة الموضوعة صحيحة
انا عملت سادس واحده في find the mistake
far away
لا عملتها a long ولا عملتها distance:D

مستر محمود جنيدى 19-06-2011 02:51 AM

ايه رأيك يا مستر نبيل ان يوميا فى التصحيح بنلاقى و بنشوف درجات ابتداء من 49 و 49,5 زى ما انت عاوز و الجمل اللى هم محل شكوى من المدرسين و الطلبة هم اقل نسبة اخطاء فى الاجابات . و مش عشان نصف درجة فى امتحان من خمسة و عشرين نطلع القطط الفاطسة فى امتحان به نقطة بتقيس درجة تميز طالب عن اخر و ممكن تتحل بدون تفكير شديد لان ببساطه الاختيارات الاخرى سهل استباعادها . و لو حبينا نطور فى التعليم يبقى لازم فى الاساس نغير من عقولنا عشان التطوير فى بدايته صعب للى اتعود عى الكسل و النوم و ايه الفايدة لما ادى لطالب جملتين و اجيبهم هم هم نفس الجملتين فى الامتحان هل ده يبقى تعليم امال الناس بتقوم بثورات ليه عشان يغيروا و يطوروا مش عشان ينامو ا . تقبل تحياتى

نبيل موريس جورج 19-06-2011 07:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حودة الجندى (المشاركة 3541999)
مع احترامى لكم زملائى مدرسى اللغة الانجليزية الامتحان لا يوجد به صعوبة تذكر لكن كل ده حصل لان الامتحان ضرب كل المذكرات و اللى عاملين انهم بيتنبؤ بالغيب و بيعرفو اامتحان ها يجيى فى ايه . حتى الكتب الخارجية لان معظم المدرسين بيعتقدوا انهم بيشرحوا للطلبة اللى هييجى فى الامتحان و ليس اعداد و بناء طالب يمكن ان يعتمد عاى نفسه فى الامتحان و للمرة المليار اقولها و هفضل اقولها تسم ايد الى وضع هذا الامتحان ابسيط و اللى عاوز يهلل ده براحته :excl::excl::excl::excl::excl:

استاذ حودة اتمني لو اني فهمت خطأ ولكن اليس هذا كلام حضرتك

نبيل موريس جورج 19-06-2011 07:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حودة الجندى (المشاركة 3547753)
اولا لم اوجه لك كلام ( تهلي لو لا كلمة شهرة ) يا مستر نبيل و ثانيا مقلتش ان مذكرات زمايلى مش عجبانى و كل اللى حضرتك فهمت بعيد عن الصحة و لكن حبيت اوضح وجهة نظري لاننا فى التصحيح و كان معظم الزملاء زعلانين من الامتحان لكن بعد ما شافوا اجابات و درجات الطلاب غيروا رأيهم تماما و بفنس اللفظ طيب ليه و مين اللى عمل الظيطه دى

ياريت حضرتك تراجع كلامك وبغض النظر عن إجابات والدرجات النهائية وطريقة الوزارة في علاج مثل هذة الامور أعتقد احنا بنقيم الامتحان وانا بعلق علي جمل اري انها خطأ بغض النظر صعبة او لا

نبيل موريس جورج 19-06-2011 07:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibrahim shady (المشاركة 3547992)
bلا يمكن أن تكون إجابة سؤال الاختيار would have been فهذا خطأ المفروض would be فإن لم تكن موجودة تكون will be إلا إذا كنا ما بنعرفشى انجليزى!! عيب هذا

هو فعلا عيب !!!!!!!!!!

نبيل موريس جورج 19-06-2011 08:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حودة الجندى (المشاركة 3553303)
ايه رأيك يا مستر نبيل ان يوميا فى التصحيح بنلاقى و بنشوف درجات ابتداء من 49 و 49,5 زى ما انت عاوز و الجمل اللى هم محل شكوى من المدرسين و الطلبة هم اقل نسبة اخطاء فى الاجابات . و مش عشان نصف درجة فى امتحان من خمسة و عشرين نطلع القطط الفاطسة فى امتحان به نقطة بتقيس درجة تميز طالب عن اخر و ممكن تتحل بدون تفكير شديد لان ببساطه الاختيارات الاخرى سهل استباعادها . و لو حبينا نطور فى التعليم يبقى لازم فى الاساس نغير من عقولنا عشان التطوير فى بدايته صعب للى اتعود عى الكسل و النوم و ايه الفايدة لما ادى لطالب جملتين و اجيبهم هم هم نفس الجملتين فى الامتحان هل ده يبقى تعليم امال الناس بتقوم بثورات ليه عشان يغيروا و يطوروا مش عشان ينامو ا . تقبل تحياتى

اعتقد ان (الصدفة) ده عيب في الامتحانات الموضوعية زي ما درسنا في كليات التربية .
ثانيا انا تعليقي علي خطأ فني وبكرره لحضرتك ازاي السؤال يبقي فيه أجابتين صح؟
طيب وحصل الخطأ يبقي ليه نموذج الاجابة ما يكنش فيه تعديل ويشمل الاجابتين واوكد لحضرتك اني لا اعرف حد عامل حل غير both

- قطط ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وليه ؟
هل تطوير التعليم هيبقي بوضع اجابتين في جملة اختياري؟
هل تطوير التعليم بوضع جملة ولا اجابة صح ونطبق قاعدة طالما مافيش كذا يبقي كذا الاقرب
اليس هناط مؤشرات للتطوير ومعايير واليس هناك مواصفات للامتحان فهل حضرتك شايف ان الامتحان مطابق للمواصفات وهل تم عمل تقييم موضوعي وتحليل محتوي للامتحان من لجنة متخصصة ؟
ومين قال ندي للطالب جملتين ونجيبهم في الامتحان؟
بس اؤكد لحضرتك الناس اللي بتقول ثورات دي غيرت وهتغير وهتطور
تحياتي

السيد حمدي 20-06-2011 12:44 PM

جزاك الله خير الجزاء

omnia badr 20-06-2011 01:00 PM

highly appreciate

ابوجنا2 20-06-2011 03:30 PM

professionall2009 21-06-2011 02:52 AM

Thanks a lot

كيمو 5 21-06-2011 10:43 AM

ياريت اجابة الجملةدي
if you can't dictate your onditions, you .............. negotiate
will ولا should ولماذا

bakribrahim 21-06-2011 10:46 AM

thank you oooooooooooooooooooo

ابو كريمان 22-06-2011 04:03 PM

بجد مش عايز اشكرك لان دا العادى فى اساتذه المنتدى بس اسمح لى ادعو لك بظهر الغيب

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:17 AM.