بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

s.shraky 28-09-2011 01:15 PM

يا أخ رامي هل هناك من امكانية للتواصل معكم عبر البريد الالكتروني او التليفون

ramy gama 28-09-2011 01:15 PM

إلي كل أوائل الأزهر خبر هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااام

والله إن البكاء ليغمر عيني الأن وأنا أكتب إليكم تم تعليق الأسماء بإدارة الجامعه ..من سيتم تعيينهم معيدين
واكييييييييييييييييييييييد باقي الكليات الأخري علقت الأسماء الف مبرووووووووووووووووووووووك للجميع

دكتورصيدلى 28-09-2011 01:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورصيدلى (المشاركة 4008608)
سؤال ليس لمن يهمه الامر ولكن لمن يعرف الاجابه
مثلا كليه زي صيدله الازهر فرع اسيوط ليس بها اقسام منفصله كل الطلبه بتدرس كل الاقسام ....فمثلا لو اخدوا 20طالب من الاوائل علي الكليه بصفه عامه ووزعوهم علي الاقسام يعني اتنين لكل قسم اضرب في تماني دفعات مثلا (الموعود بتعينهم معيدين يعني)يعني كل قسم هيبقي فيه 16 معيد جديد ....ده الي فهمته من كلام الجرايد والمنتديات (معيدين وليس اداريين) طيب ده جميل بالنسبه للجامعات العامه اللي عندهم الاف الطلبه انما كليه الصيدله اللي بحكيلكم عليها دي عدد الطلبه في دفعتها لا يتجاوز 200 طلب يعني تعيين 160 معيد علي 200 طالب ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده سؤال وبالنسبه للاخوه اللي قالوا ان الجامعه هتاخد اتنين فقط في كل قسم من مجموع الاوائل علي مستوي كل الدفعات والباقي هيتعين في الجهاز الاداري للدوله طيب ايه التعيين اللي ممكن يجي للصيدلي (ومحدش يقولي المستشفيات لان ده اساسا تكليف الصيادله العادي ) يعني مراكز البحوث والرقابه الدوائيه هتستوعب الاعداد الرهيبه دي من الاوائل ....اللي يعرف الاجابه او تصور للفكر العام اللي هيتنفذ يا ريت ميبخلش علينا وجزاكم الله خيرا........

يا اخوه ده مش سؤال تعجيزي انا فعلا مش فاهم لو حد عنده معلومه يا ريت يوضحلي الفكره وجزاكم الله خيرا

ام رهف 28-09-2011 01:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4009132)
إلي كل أوائل الأزهر خبر هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااام

والله إن البكاء ليغمر عيني الأن وأنا أكتب إليكم تم تعليق الأسماء بكلية التربيه بنين القاهره ..من سيتم تعيينهم معيدين
واكييييييييييييييييييييييد باقي الكليات علقت الأسماء الف مبرووووووووووووووووووووووك للجميع

الف مبرووك
بس هل يادكتور رامى ممكن تتم الخطوة دى قبل الورق مايروح المالية
انا طبعا مش باشكك في كلامك انا بس باستفسر
وربنا يتم فرحتنا على خير

ramy gama 28-09-2011 01:29 PM

كل حاجه ليها خطوات وهما عمرهم ما هيعلقو الأسماء كدا من دماغهم خصوصا انتي عارفه إحنا بنتصلب هههههههههههههههههه .....الحمد لله

واقسم بالله الدكتور لسه مكلمني حالا من الكليه وقال ليا الأسماء لسه متعلقه حا لا؟؟؟

والموضوع ان شاء الله اوشك علي الإنتهاء والجامعه كاتبه وعامله كل حاجه ..بإذن الله لما تجيلها الأسماء من التنظيم كل شيء هيكون جاااااااااااااااااااااااااهز .وربنا المستعان والموفق والف مليوووووووووووووووووووووون مبروك ام رهف وخليل والأخت مني وعقبال اخوانا التربيه والتعليم ..بس مش تنسينا ام رهف لما نعوز طلب من كليتك ابقي عبرينا بس ..جزاكي الله كل الخير

اخلاق الفارس 28-09-2011 01:33 PM

اتمنى ان يكون فكرتى غلط لكن لو مش غلط هتشوفو ان اعضاء اللحنة بس هما الى اتعينو معيدين والباقى راحت علية السنة المالية ودة الى هيتقال سعتها وكان صحبلى الى فى اللجنة التنسيقية بيقلى دة وهو شبة مقتنع بية وسعتها قلتلو وفرضنا انهم ضحكو عليكم انتو كمان وقالو لكو ان السنة المالية راحت عليكو تعملو اية قال هما اكيد توظفهم لعدد بسيط اسهل لهم من توظيف العدد دة كلة واكيد هيحولو ما يخلوش بينا لاننا احنا الى فى الصورة قدمهم على طول

ام رهف 28-09-2011 01:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4009153)
كل حاجه ليها خطوات وهما عمرهم ما هيعلقو الأسماء كدا من دماغهم خصوصا انتي عارفه إحنا بنتصلب هههههههههههههههههه .....الحمد لله

واقسم بالله الدكتور لسه مكلمني حالا من الكليه وقال ليا الأسماء لسه متعلقه حا لا؟؟؟

والموضوع ان شاء الله اوشك علي الإنتهاء والجامعه كاتبه وعامله كل حاجه ..بإذن الله لما تجيلها الأسماء من التنظيم كل شيء هيكون جاااااااااااااااااااااااااهز .وربنا المستعان والموفق والف مليوووووووووووووووووووووون مبروك ام رهف وخليل والأخت مني وعقبال اخوانا التربيه والتعليم ..بس مش تنسينا ام رهف لما نعوز طلب من كليتك ابقي عبرينا بس ..جزاكي الله كل الخير

باقولك ايه ياعم الدكتور
انا على لطة
انا برة مصر ومستنية الخبر وهاخد اول طيارة
وبعدين باينى اتعديت منك وهادمع ولا ايييييييييييييه
وموضوع الطلبات اللى هتطلبها منى دى بص هافكر واشوف جدول المواعيد بتاعتى واسيبلك الميعاد اللي هاكون فاضية فيه مع السكرتير
اصلي هاتعين عميد على طول

ام رهف 28-09-2011 01:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورصيدلى (المشاركة 4009139)
يا اخوه ده مش سؤال تعجيزي انا فعلا مش فاهم لو حد عنده معلومه يا ريت يوضحلي الفكره وجزاكم الله خيرا

سيدي الفاضل الموضوع كله استثنائي
وسؤالك اتناقش كتير من الايام الاولى للاعتصامات
ولكن لما ربنا يمن علينا ونتعين الايام كفيلة انها تجاوب على كل استفسار

دكتورصيدلى 28-09-2011 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اخلاق الفارس (المشاركة 4009159)
اتمنى ان يكون فكرتى غلط لكن لو مش غلط هتشوفو ان اعضاء اللحنة بس هما الى اتعينو معيدين والباقى راحت علية السنة المالية ودة الى هيتقال سعتها وكان صحبلى الى فى اللجنة التنسيقية بيقلى دة وهو شبة مقتنع بية وسعتها قلتلو وفرضنا انهم ضحكو عليكم انتو كمان وقالو لكو ان السنة المالية راحت عليكو تعملو اية قال هما اكيد توظفهم لعدد بسيط اسهل لهم من توظيف العدد دة كلة واكيد هيحولو ما يخلوش بينا لاننا احنا الى فى الصورة قدمهم على طول

تصدق انا كنت فعلا زعلت من الاخ رامي لانه شتمك باهللك ولو اني معلقتش عشان انا شفتك غلطان انما فعلا هوه عنده حق لانك عيل واطي ونكدي والاسلوب المحترم مينفعش معاك

s.shraky 28-09-2011 01:45 PM

مليون مبرووووووووووووووووووووووك لكل أوائل الأزهر

مبروك يا د/رامي مبروك ياأم رهف (كل سنة ورهف بخير وانا حجزتها لاحمد ابني خلاص) ألف مبروك يا أخ خليل والأخت مني
سامح شراقي
كلية الاعلام- جامعة الأزهر

دكتورصيدلى 28-09-2011 01:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 4009164)
سيدي الفاضل الموضوع كله استثنائي
وسؤالك اتناقش كتير من الايام الاولى للاعتصامات
ولكن لما ربنا يمن علينا ونتعين الايام كفيلة انها تجاوب على كل استفسار

جزاك الله خيرا علي اهتمامك...بس انا زيك بره مصر ولازم اخد قرار في خلال اسبوع ياكمل في المملكه عقد سنتين يام ارجع مصر في خلال اسبوع واللي حضرتك متعرفيهوش اني جامعتي بعتتلي جواب تعيين من سنتين ونزلت فعلا من السعوديه والله ولما روحت الجامعه قعدوا يامطلوا وياجلوه لحد مانا والاوائل اللي كانوا معايا للاسف ياسنا ومشينا ورجعت تاني السعوديه وكنت ناوي اهاجر دوله اجنبيه من كتر التعقيد اللي شفته انا جايب امتياز مع مرتبه الشرف وده نادر بالنسبه للصيادله وندموني علي كل دقيقه ضيعتها وانا بذاكر ..........علي العموم ربنا يعوضنا كلنا بالخير اللي جي.....وبالنسبه لتعيينك عميد علطول والله مش هيلاقوا احسن من حضرتك....وبرضه ابقي وصي علينا السكرتير..وشكرا

ام رهف 28-09-2011 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتورصيدلى (المشاركة 4009184)
جزاك الله خيرا علي اهتمامك...بس انا زيك بره مصر ولازم اخد قرار في خلال اسبوع ياكمل في المملكه عقد سنتين يام ارجع مصر في خلال اسبوع واللي حضرتك متعرفيهوش اني جامعتي بعتتلي جواب تعيين من سنتين ونزلت فعلا من السعوديه والله ولما روحت الجامعه قعدوا يامطلوا وياجلوه لحد مانا والاوائل اللي كانوا معايا للاسف ياسنا ومشينا ورجعت تاني السعوديه وكنت ناوي اهاجر دوله اجنبيه من كتر التعقيد اللي شفته انا جايب امتياز مع مرتبه الشرف وده نادر بالنسبه للصيادله وندموني علي كل دقيقه ضيعتها وانا بذاكر ..........علي العموم ربنا يعوضنا كلنا بالخير اللي جي.....وبالنسبه لتعيينك عميد علطول والله مش هيلاقوا احسن من حضرتك....وبرضه ابقي وصي علينا السكرتير..وشكرا

لاء انا بصراحة هاصبر لحد مااعرف ان زمايلنا بيستلمو فعلا انا واخدة الطريق قياسة مرة تعيين في الجامعة ومرة تثبيت في الشغل وزوجى صيدلي برضو ومش لاقي نفسه في مصر
عموما ربنا يوفق الجميع وهاوصي عليك السكرتير بتاعى لما تيجى تقابلنى يقدم لك ليمون

ام رهف 28-09-2011 02:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s.shraky (المشاركة 4009181)

مبروك يا د/رامي مبروك ياأم رهف (كل سنة ورهف بخير وانا حجزتها لاحمد ابني خلاص) كل سنة وانت طيب يا أخ خليل والأخت مني
سامح شراقي
كلية الاعلام- جامعة الأزهر

الله يبارك في حضرتك على التعيين والفاتحة وعقبال كتب الكتاب

assaf1 28-09-2011 02:51 PM

ذهب رجل إلى الحلاق لكي يحلق له شعر رأسه ويهذب له لحيته
وما أن بدأ الحلاق عمله في حلق رأس هذا الرجل، حتى بدأ بالحديث
معه ف
أمور كثيرة . . .إلى
أن بدأ الحديث حول وجود الله . . . قال الحلاق :-"
أنا
لا أؤمن بوجود الله "
قال الزبون :- " لماذا تقول ذلك ؟ "
قال الحلاق :- حسنا ، مجرد أن تنزل إلى الشارع لتدرك بأن الله غير موجود

قل
لي ، إذا كان الله موجودا هل ترى أناسا مرضى ؟ وإذا كان الله موجودا هل
ترى
هذه الإعداد الغفيرة من الأطفال المشردين ؟ طبعا إذاكان الله موجودا فلن
ترى
مثل هذه
الآلام والمعاناة أنا لا أستطيع أن أتصور كيف يسمح ذلك الإله
الرحيم
مثل هذه الأمور. فكر الزبون للحظات لكنه لم يرد على كلام الحلاق حتى لا
يحتد
النقاش . .وبعد أن انتهى
الحلاق من عمله مع الزبون . . خرج الزبون إلى
الشارع
. فشاهد
رجل طويل شعر الرأس مثل الليف ، طويل اللحية ،
قذر المنظر ،أشعث أغبر ،فرجع الزبون فورا إلى صالون الحلاقة . . . قال

الزبون
للحلاق :- " هل تعلم بأنه لا يوجد حلاق أبدا
قال الحلاق متعجبا:- " كيف تقول ذلك . . أنا هنا وقد حلقت لك الآن "
قال الزبون:- " لو كان هناك حلاقين لما وجدت مثل هذا الرجل قال
الحلاق
" بل
الحلاقين موجودين . .وإنما حدث مثل هذا الذي تراه عندما لايأتي هؤلاء
الناس
لي لكي أحلق لهم " قال الزبون " وهذا بالضبط بالنسبة إلى الله . . .
فالله
موجود ولكن
يحدث ذلك عندما لا يذهب الناس إليه عند حاجتهم . ... .ولذلك
ترى
الآلام والمعاناة في العالم.

إذا كنت تعتقد بأن الله موجود أرسل هذه القصة للآخرين .

El Ninio 28-09-2011 04:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوجة نوجة (المشاركة 4008613)
ازيك imenesi ياري تكون بخير
وعندى سوال ليك i انت مشترك فى الجروبات على الفيس

الحمد لله انا بخير يا نوجة
تسلمي على سؤالك
انا لأ مش مشترك في الجروبات اللي على الفيس بوك
لأني بلاقي فيها كلام كتير ملوش لزمة وناس بتطلع اشاعات
وناس بتحبط .... طب وعلى ايه .. خليني هنا زي الفل
المهم انتي عاملة ايه ؟؟

اقتباس:

والله إن البكاء ليغمر عيني الأن وأنا أكتب إليكم تم تعليق الأسماء بكلية التربيه بنين القاهره ..من سيتم تعيينهم معيدين
واكييييييييييييييييييييييد باقي الكليات علقت الأسماء الف مبرووووووووووووووووووووووك للجميع

ألف ألف مبروووووووووك يا شباب
والله فرحتلكوا قوي
مبروووك يا رامي , مبروك أم رهف , مبروك رحيق , ومبروك لكل الناس
وباقي الناس تعذرني لعدم تذكر الأسامي
المهم مبروك
وادعولنا احنا كمان يا جدعان

ramy gama 28-09-2011 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اخلاق الفارس (المشاركة 4009159)

أنا ماكنتش هرد عليك ؟؟؟؟ بس هرد لسبب عشان أثبت إنك كذاب ونيتك سيئه لظنك ظن السوء بزملائك؟؟
لللأسف الأخ الفاضل مايعرفش إن الإخوه الأفاضل بتوع اللجنه أغلبهم من الكليات الشرعيه بمعني أنهم بعون الله سيصبحو علماء ان شاء الله تعالي في الأيام القادمه ؟؟؟
أظن كلامي واضح يا بيه!!! وصعب جدااا يعملو كداااااا أو أفكر لحظه إنهم يعملوا كدا !!!

وبعدين نفترض إنهم عملو كدااااااااااااا..نفترض هههههههههههه أظن الإجابه واضحه..إحنا مش في عصر مبارك ...كل حاجه أصبحت في النور ..وأي مسؤل بيعمل أي خطوه بيعملها بحسااااب.... دا اولا ... اما ثانيا ::كيف يكون منظرهم وهم فعلو ذلك ومن ثم يقومو بتدريس كلام الله عز وجل ..لطلبه عرفو أنهم فعلو كذا وكذا من الأخر هتبقي عينهم مكسوره ..أظن الكلام واضح ..لكن انا وزملائي لم نشك لحظه فيهم وفي نيتهم الصادقه!! وبعدين ياسيدي لو مش عجبينك هات ناس من جيبك يتابعو ليك الموضوع......وبعدين الأسماء متعلقه في إدارة الجامعه ..وكل واحد ياجماعه يرووح يشوف إسمه

اخلاق الفارس 28-09-2011 04:24 PM

بكرة تعرفو ان اعضاء اللجنة هما الى هيتوظفو والباقى...............!!!!!

اخلاق الفارس 28-09-2011 04:30 PM

طب ماجامعة الازهر كلهم علماء وشيوخ ورغم كدة من 2002 بدورو على حقكم

ولاء عفيفى 28-09-2011 04:44 PM

ردا على الاخوه و الاخوات اوائل العام
انه تم الاتصال بسكرتاريه رئيسه جامعه طنطا و قالو استمارات الاوائل بس هى اللى وصلت عندنا الجامعه و ان كنتم من الاوائل اتفضلوا عشان تملو الايتمارات و بالنسبه لللاول و التانى على كل كليه حيتم تعيينهم معيدين و ال18 الباقيين حيتم تعيينهم فى الجهاز الادارى و الاستماره بها اربع رغبات و الله اعلم لكن والله بالفعل حدثت هذه المكالمه لكنى من طلاب المنح و كنت بسال عن الاستمارات الخاصه بينا احنا و الحاصلين

اخلاق الفارس 28-09-2011 04:49 PM

ودة اكبر دليل على ان الاسماء مش متعلقة زى ما بتقول لانك بتحاول تفرض اسباب لتقنع نفسك بيها انت شخصيا يعنى الاسامى لو متعلقة يا اخ رامى يبقى ملوش لزمة تقول ان اعضاء اللحنة اغلبهم من الدعويين وانت متظنش انهم يعملو كدة دة دليل على انك اساس مشوش بين ممكن وغير ممكن وكمان مش متاكد من ان الاسماء متعلقة ويمكن متاكد انها مش متعلقة وبتكدب عشان تنجح موقفك

عبد الرحمن السويسى 28-09-2011 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4009463)
أنا ماكنتش هرد عليك ؟؟؟؟ بس هرد لسبب عشان أثبت إنك كذاب ونيتك سيئه لظنك ظن السوء بزملائك؟؟
لللأسف الأخ الفاضل مايعرفش إن الإخوه الأفاضل بتوع اللجنه أغلبهم من الكليات الشرعيه بمعني أنهم بعون الله سيصبحو علماء ان شاء الله تعالي في الأيام القادمه ؟؟؟
أظن كلامي واضح يا بيه!!! وصعب جدااا يعملو كداااااا أو أفكر لحظه إنهم يعملوا كدا !!!

وبعدين نفترض إنهم عملو كدااااااااااااا..نفترض هههههههههههه أظن الإجابه واضحه..إحنا مش في عصر مبارك ...كل حاجه أصبحت في النور ..وأي مسؤل بيعمل أي خطوه بيعملها بحسااااب.... دا اولا ... اما ثانيا ::كيف يكون منظرهم وهم فعلو ذلك ومن ثم يقومو بتدريس كلام الله عز وجل ..لطلبه عرفو أنهم فعلو كذا وكذا من الأخر هتبقي عينهم مكسوره ..أظن الكلام واضح ..لكن انا وزملائي لم نشك لحظه فيهم وفي نيتهم الصادقه!! وبعدين ياسيدي لو مش عجبينك هات ناس من جيبك يتابعو ليك الموضوع......وبعدين الأسماء متعلقه في إدارة الجامعه ..وكل واحد ياجماعه يرووح يشوف إسمه

دع ال........ تعوى ، والقافلة تسير

عبد الرحمن السويسى 28-09-2011 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4009463)
......وبعدين الأسماء متعلقه في إدارة الجامعه ..وكل واحد ياجماعه يرووح يشوف إسمه

أخى الحبييب أرجو توضيح هذه الفقرة
ولو انا عايز أتأكد إن اسمى ضمن الأسماء اللى راحت التنظيم والإدارة أعمل إيه ؟؟؟

سلامه ممدوح 28-09-2011 04:57 PM

ايه يا أخي مالك انته ياخي يا رب يتعينوا وتنبط بقى ولا تتدخل مرة أخرى في مالا يعنيك حتى لا تسمع ما يرضيك فاتق الله وبشر ولا تنفر.

اخلاق الفارس 28-09-2011 04:59 PM

وبخصوص نزاهن المسئولين وانهم مش فى عصر مبارك مهما بردة موجودين والبلطجية مبرطعببببببببببببببن والاجابة لانهم من عصر مبارك ......مش فى عصر مبارك............ واضح با اخ رامى ........ با موقنع

اخلاق الفارس 28-09-2011 05:07 PM

وسوال لو سمحت مش الاخ رامى بردة بتاع الاكشن

اخلاق الفارس 28-09-2011 05:09 PM

وسوال لو سمحت مش الاخ رامى بردة بتاع الاكشن يعن صعب حد يصدقك والى بيصدقك دلوقت بس عشان يقنع نفسة ..........غرقان متعلق بقشاية

ramy49 28-09-2011 07:14 PM

اولا: انت ملكش دعوه اذا كنت من الاوائل ولا لأ ياسيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثانيا : انا لا اعطى رايى الا لمن يستحق مين بقه اللى قالك ان انا بعطى رأيى ليك
ثالثا: انتظر الثواب من الله ولما قلت موضوع بشرح ده من باب الضحك مع نفسى على اللى فات
رابعا:انا لا احقد بس بتعجب من ناس بيقولوا هما الاوائل ومش عارفين يثبتوا نفسهم فى العمل الخاص بره عايزين بابا وماما تخلى بالهم منهم وطبعا بابا اللى هى الحكومه مش كفايه التعليم المجانى ..الله يخربيت مجانية التعليم اللى خلاتك تقعد حاطط رجل على رجل اه قبل ما انسى انا تعليم مجانى بس من عيله مكافحه
خامسا: مش عارف اقولك ايه فى موضوع الهبل والعبط اللى انت بتقول عليه غير كل اناء ينضح بما فيه
واخيرا وليس بأخر انت شخص مريض نفسيا ولا يجب الرد عليك بعد ذلك وذلك من باب واعرض عن الجاهلين واذا اردت التأكد من ذلك فانظر الى حالك على صفحات المنتدى فتجد نفسك شويه بتشتم فى الاعضاء اللى بيحطوا اخبار لا توحى بالتفاؤل وشويه تدافع عن الدكتور عبدالرحمن اليس له لسانا يتكلم به ويدافع عن نفسة واكن له كل الاحترام اولا واخيرا حيث اننى لا اعرفه ولكن من رده يتبين بأنه مثالا يحتذى به .

الخيل والليل والبيداء تعرفنى والسيف والرمح والقرطاس والقلم

ramy49 28-09-2011 07:18 PM

هذا الرد الى رامى جومه ال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
--------------------------------------------------------------------------------

اولا: انت ملكش دعوه اذا كنت من الاوائل ولا لأ ياسيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثالثا: انتظر الثواب من الله ولما قلت موضوع بشرح ده من باب الضحك مع نفسى على اللى فات
رابعا:انا لا احقد بس بتعجب من ناس بيقولوا هما الاوائل ومش عارفين يثبتوا نفسهم فى العمل الخاص بره عايزين بابا وماما تخلى بالهم منهم وطبعا بابا اللى هى الحكومه مش كفايه التعليم المجانى ..الله يخربيت مجانية التعليم اللى خلاتك تقعد حاطط رجل على رجل اه قبل ما انسى انا تعليم مجانى بس من عيله مكافحه
خامسا: مش عارف اقولك ايه فى موضوع الهبل والعبط اللى انت بتقول عليه غير كل اناء ينضح بما فيه
واخيرا وليس بأخر انت شخص مريض نفسيا ولا يجب الرد عليك بعد ذلك وذلك من باب واعرض عن الجاهلين واذا اردت التأكد من ذلك فانظر الى حالك على صفحات المنتدى فتجد نفسك شويه بتشتم فى الاعضاء اللى بيحطوا اخبار لا توحى بالتفاؤل وشويه تدافع عن الدكتور عبدالرحمن اليس له لسانا يتكلم به ويدافع عن نفسة واكن له كل الاحترام اولا واخيرا حيث اننى لا اعرفه ولكن من رده يتبين بأنه مثالا يحتذى به .

ramy49 28-09-2011 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4009094)
اولا ان شاء الله انت بتابع لييييييييييييه هو لاسمح الله حضرتك من الأوائل دا اولا
ثانيا رأيك لينا لايسمن ولا يغني من جوع خليه في بطنك واسكت
ثالثاتشرح للأول تشرح للثاني دي حاجه بينك وبين ربنا ويثيبك عليها ..دا إذا كنت بتشرح لله ليهم ؟؟مش بتتنطط عليهم لاسمح الله
رابعا حقك ايه يا ابو حق دا انت بتحقد علي الأول والثاني مابالك بقه بالرااااااااااااااااااااااااااااابع
خامسا ودا الأهم لما تحب تشتغل الناس وتدخل بأسماء مختلفه وتهبل في الكلام ابقي اختار ناس عبيطه زيك مش اوائل تتكلم معاهم ..ماشي يا ...يا ....ياكبير

دع الكلاب تعوى والقافلة تسير

losacat 28-09-2011 07:33 PM

يا أخت ولاء بما ان حضرتك المتابعة للامر الان ارجو الرد
1-نفهم من منشور حضرتك أن يذهب كل منا الى كليته لمعرفة ما اذا وصلت الاستمارات ام لا
2-لى سؤال اخر مركب كنت قد عرضته على دكتور عبد الرحمن لكن ربما لم يسعه الوقت ليجيبنى ام اننى لم اتابع الرد

السؤال هو : انا كخريجة تربية هل سيتم تعيينى بمدرسة بعقد مثلا ام اعين باى وظيفة اخرى كموظفة بالمديرية

3- واخيرا كنا قد سمعنا عن امر 3 محافظات يتم الاختيار بينها فماذا يعنى هذا
ارجو التوضيح واعتذر عن كثرة الاسئلة والاطالة

أبوخيرى 28-09-2011 07:46 PM

يا ترى إيه آخر أخبار معيدى الأزهر , أفيدونا أفادكم الله رب العالمين

abdelrhem 28-09-2011 07:50 PM

ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

الورق تم إعتماده من الدكتور صفوت النحاس منذ ثلاث ساعات تقريبا....

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 4007522)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يادكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا والاخوة المتبرعين بالاهتمام بموضوعنا وبجد ربنا يجزيهم كل خير
بس معلش سؤال لانى بجد مبقتش عارفة الكلام بقى خاص بالازهر ولا العام
فالاستمارات اللى هتكون فى الجامعات دى للازهر ولا العام
ولا انا مش فاهمة الموضوع صح والازهر ملهموش استمارات لانهم الاول والتانى بس
أرجو التوضيح وأسفة لو سؤال يبدو للبعض فيه بعض الغباء وعدم الفهم

الاسارا للعام فقط وستكون في الجامعات بإذن الله

abdelrhem 28-09-2011 08:07 PM

ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

الصفحة الأخيرة 28-09-2011 08:08 PM

اقتباس:

والله إن البكاء ليغمر عيني الأن وأنا أكتب إليكم تم تعليق الأسماء بإدارة الجامعه ..من سيتم تعيينهم معيدين
واكييييييييييييييييييييييد باقي الكليات الأخري علقت الأسماء الف مبرووووووووووووووووووووووك للجميع

السلآم عليكم و رحمةُ الله و بركآته ..

في الحقيقةِ أعتبُ على أخينآ رآمي في أمرين ..

أولهمآ : أن ينشرَ ثمَّ يمحو مآ مفآده أنَّ التنظيمَ و الإدآرة قد انتهى كليآ من أورآقنآ و أنَّ الأورآق بصدد إرسآلهآ للمآلية .. ثمَّ يؤكدُ أنَّ المنشور صحيح و إن كآن من اللآئق ألآ يستبقَ الإعلآن عنه قبل إعلآن اللجنة التنسيقية .. ثمَّ يخرجُ علينآ من أعضآء اللجنة التنسيقية من ينفي ذلك و إن كآنت الأورآق في مرآحلهآ النهآئية ..

و الثآني : أن ينشرَ منشورآ و فيه أنَّ إدآرة جآمعة الأزهر قد علقت اليوم أسمآء من سيتمُ تعيينهم معيدين في حين ينفي أحد المشآركين في جروب مظآليم الأزهر ذلك ..

فلآ أدرِ من أن يستقي الأخ رآمي أنبآئه تلك؟!! .. هل الأخ رآمي عضوٌ من أعضآء اللجنة التنسيقية؟!! .. أم مآذآ؟!! ..

و للجميع وآفر الآحترآم ..

الصفحة الأخيرة 28-09-2011 08:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhem (المشاركة 4009934)

الحمد لله رب العالمين

نفس تعليقي السآبق ..

من أينَ لكم تلكَ الأنبآء؟!! ..

الصفحة الأخيرة 28-09-2011 08:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelrhem (المشاركة 4009934)

الحمد لله رب العالمين

قبل قليل نُشر هذآ المنشور بجروب مظآليم الأزهر ..

Mohammad Magdy
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوه والاخوات تحيه طيبه وبعد
نحمد اليكم الله الذي لا اله الا هو ونصلي ونسلم على خاتم انبيائه ورسله
نحمد الله ان من علينا بانتهاء الورق اليوم تماما بكل متعلقاته من التنظيم وتم كتابة المذكرة بفضل الله تعالى واطلعت عليها بنفسي وقراتها كلها وهي كما نريد ولله الحمد تنص على تعيين الاسماء المرفقة في الجداول
وسيوقع د صفوت غدا على المذكرة باذن الله تعالى
ونسال الله تعالى التيسير

فاللهُمَّ يَسِّر و لآ تُعَسِّر ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amralaraby (المشاركة 4007537)
ازيك يا دكتور عبدالرحمن لدى سؤال وارجو منك توضيح الاجابة عليه وهو سيتم استبعاد المعيدين من كشوفات الاوائل ويدخل مكانهم اسماء جديدة لم يكونوا اصلا من ال 20 مثلا لو كلية ما عينت 10 معيدين سيتم استبعادهم ويدخل 10 اسماء مكانهم اليس الاجدر ان ياخذوا كشف ال20 الاوائل كله حتى لو به اكتر من 20 شخص عشان المراكز المكررة لانه سيكون من الظلم فعلا ان ياخذوا 20 واحد فقط بالعدد وليس الترتيب والمجموع وهما ال 20 دول اساسا فى الكشف ...................... ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لحضرتك ........................................... وارجو الرد وما العمل اذا ما كان الكشف به اكتر من 20 عشان المراكز المكررة وخادوا 20 بس ما الحل هنا ..................... وانا كنت قد طلبت منك سابقا بنود تطبيق قانون ال20 الاوائل المتوقف من 2003 لعلى اجد فيه بغيتى ولكنى ساوكل لك الامر لتقول لى الحل ............................. وشكرا لك جزاك الله خيرا .

التعيين لـ20 فرد من كل كلية بعد استبعاد المعيدين وكنت من فترة طويلة طرحت آلية الاختيار عند حدوث تكرار الترتيب المهم هم 20 واحد هيتم تعيينهم بعد اللي تم تعيينهم معيدين من دفعتك حتى لو كانوا 10اتعينوا معيدين ابتدي عد عشرين من بعدهم وعذرا لتأخر الرد لأني انشغلت والله الـ48 ساعة اللي فاتوا وأعتذر أيضا عن تأخري في توفير القانون ويمكن أيضا لإخواننا المساعدة في ذلك

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائى اسلام الشاعر (المشاركة 4008991)
بسم الله الرحمن الرحيم

كنت قد نويت عدم المشاركة و الإطمئنان عن بعد عليكم كإخوة تحاببنا فى الله قبل ان أطمئن على ما وصلت إليه القرارات المتضاربة .

و لكن قد لفت إنتباهى فى الفترة الأخيرة كثرة المهاجمين للدكتور عبد الرحمن و للصفحة بصفة عامة و أن كلهم من المحدثين الذين يهاجمون شخصه المحترم و انهم دخلوا خصيصا لهذا الهدف لأن هذه هى المشاركات الاولى لهم هذا بالإضافة للمنضمين الجدد الذين تتزايد أعدادهم بطريقة مدعاة للقلق و ليس العكس ,أين كانوا ؟؟ ولماذا الآن ؟؟ و لماذا أحسهم شخصيا غرباء الروح ,حتى من ناحية أسلوب الحوار ؟؟؟؟!

كم أرجو أن تخيب ظنونى و أن تثبت حسن نواياهم مع الأيام ,و أنهم أتوا ليتجانسوا و ينصهروا لا لخلق نوع من البلبلة و التفرقة و التبشيع من صورة أى منا فى أنظار من جعلوه مصدر ثقة و مصدر تفاؤل و نبراس نور ....

فى النهاية أختم بالتذكير أنه " من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت ",, وأيضا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم "إن الرجل ليتكلم بالكلمه لا يلقي لها بالاً يهوي بها فى النار سبعين خريفاً".

تحياتى للجميع

شكرا كيميائي وانت جبت من الآخر

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 4008708)
السلام عليكم على اهلى واخوتى واصدقائي في هذه الصفحة
اسأل الله العيم رب العرش الكريم ان يقرب فرحتنا ويرزقنا الخير ويعوض علينا مافاتنا
ويكرمنا جميعا بالتعيين في الجامعة

حكمة الصباح

دع الكلاب تعوى والقافلة تسير

أولا شكل الموضوع فيه تورتة وحلويات وانا حاسس إن ده عيد ميلاد رهف !!!! أنا بقى ماليش فيه .. أنا ما اخدتش نصيبي من التورتة .. وبصراحة شكلنا مش هناخد .. وواضح إننا كلنا هنقابل السكرتيرة

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأمل في الله (المشاركة 4008316)
السلام عليكم
انا عضوة جديدة في المنتدى
اولا احب اسجل اعجابي وتقديري بالمنتدى واوجه شكري للدكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا لان المنتدى هي الوسيلة الوحيدة بالنسبة لي لمعرفة اخبار تعيين العشرين الاوائل
ليا استفسار ذكرت هذة العبارة (إنه سيتم تعيين أوائل الخريجين وفق المادة ١٨ لقانون ٤٧ لسنة ٧٨ التى تنص على أقدمية التخرج ) ارجو بعد اذنك توضيح معناها ليطمئن قلبي
وسؤال اخر هي الوظيفة هتكون تكليف ولا تعيين ان شاء الله
انا من اوائل محافظة المنوفية والناس كلها بتبارك لأوائل المنوفية هو احنا مختلفين عن بقية المحافظات ؟
اسفة على الاطالة
بارك الله فيك وجزالك الله خيرا على مجهودك معانا وجعله الله في ميزان حسناتك ان شاء الله واكثر الله من امثالك

أعتقد إن أحد الزملاء نشر المادة ونصها على المنتدى .. إيه بقى تكليف وتعيين دي ؟!! التكليف أن يصدر لك التعيين على الدرجة المستحقة عقب تخرجك .. لو انت قصدك بقى تعيين مباشر والا بعد اختيارات .. أقولك آه تعيين بعد اختيارات هتملي أربع رغبات وهيبقى فيه تنسيق للأعلي والأقدم لهم الأولوية ..

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 4009857)
يا أخت ولاء بما ان حضرتك المتابعة للامر الان ارجو الرد
1-نفهم من منشور حضرتك أن يذهب كل منا الى كليته لمعرفة ما اذا وصلت الاستمارات ام لا
2-لى سؤال اخر مركب كنت قد عرضته على دكتور عبد الرحمن لكن ربما لم يسعه الوقت ليجيبنى ام اننى لم اتابع الرد

السؤال هو : انا كخريجة تربية هل سيتم تعيينى بمدرسة بعقد مثلا ام اعين باى وظيفة اخرى كموظفة بالمديرية

3- واخيرا كنا قد سمعنا عن امر 3 محافظات يتم الاختيار بينها فماذا يعنى هذا
ارجو التوضيح واعتذر عن كثرة الاسئلة والاطالة

انت يا أخت لكي اختيارات ورغبات تكتبيها .. ولو كان في الرغبات التربية والتعليم هيكون فيه إما مدرسين أو مراكز متخصصة مثل مركز تطوير المناهج وهكذا .. وانت تختاري ولو اختارتي مدرسة هيتم تعيينك معلم مساعد ثابت على الدرجة الثالثة التخصصية

eldeep2012 28-09-2011 08:41 PM

نداء الى دكتور عبدالرحمن

السلام عليكم

أوجه ندائى الى دكتور عبدالرحمن المنياوى

أتمنى الاجابة على كل الاسئلة فى تعليق واحد بدلا من اختيار بعضها فقط

لان ذلك يصيبنى بالاحباط بعد طول انتظار الاجابة

وأتمنى منك توضيح أكثر بالنسبة للاستمارة ومن قال انها الاسبوع القادم بالجامعات

حتى نتابع معه بأنفسنا ؟؟

وجزاك الله خيرا

mhegazi 28-09-2011 08:41 PM

السلام عليكم
هل ما يقال ان الاول و الثانى هيتعينو معيدين الكلام ده خاص بجامعة طنطا فقط ولا بكل الجامعات
افيدونا افادكم الله
وجزاكم الله خيرا

المبرمج امير ابوحشيش 28-09-2011 08:47 PM

انا سمعت عنك يا دكتور عبد الرحمن من ناس اصحابي علي المنتدي وعن احترامك كتير
انا عندي سؤال لحضرتك بالنسة لاوائل الخريجين عام مش ازهر علشان حاليا عالفيس بوك كان فيه وفد راح قابل صفوت النحاس النهاردة
بس الاخبار اللي وصلتنا لحد دلوقتي مش ولابد خالص لو تقدر حضرتك بحكم مكانك لو تقدر تتأكد لنا من الحوار ده يبقي ليك جزيل الشكر

النحاس قال الى الوافد الزائر اليوم بان الاستمارة كمان ثلاث شهور والتعيين بعد خمس شهور ؟؟ هذا ماكده ايمن سعد ؟؟؟؟؟
ايمن سعد ده واحد من الوفد اللي راحوا قابلوه النهاردة مش عارف بقي دي اشاعات ولا حقيقي بس الشخص ده موثوق فيه

boskovice 28-09-2011 08:51 PM

منقول >>> وفد اوائل الخريجين

عندما اكد ان االنحاس عن وقت التعيين قال شهرين ونصف ومدير عام بالتنظيم والادارة قال 6 شهور

..................المهم وفد الاوائل انتقل لوزارة التعليم العالي وكلمني اخي تامر اكثر من مرة ليخبرني بمقابلة الاستاذ عماد وهو ضلع رئيسي في موضوعنا فماذا قال لهم مستر عماد ؟؟؟؟ اخبرهم بان الموضوع الان في ذمة التعليم العالي وليس في التنظيم والادارة واننا ننتظر حتى اكتمال الحصر لان بعض الكليات لم تنته منة ...وبعدهانبدأ موضوع الاستمارة وقد عرض الاخ تامر فكرتنا بشان طباعة الاستمارة وان نملئها نحن ونسلمها للجامعات على سبيل التسهيل قال اعرضوا الامر على د الشربيني عقب عودتة من الخارج ........ لذا يرى وفدالاوائل وانا معهم الانتظار للاسبوع المقبل ليتجة وفد للدكتور الشربيني للمناقشة بشان الاستمارة والاسراع ...... لذا تقرر ارجاء

ارجو تعليق الدكتور/ عبد الرحمن على الكلام دة ؟

د.عبدالرحمن المنياوي 28-09-2011 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy49 (المشاركة 4009836)

أخي رامي49 .. بعد التحية .. لازم نعرف كلنا وانت كمان عارف إننا في مرحلة ضيقة وحرجة ومن متطلبات هذه المرحلة أن نتكاتف كلنا ونكون إيد واحدة ماهي الفرقة مش هتتجيب غير تشتيت ونزاع وفشل .. وإحنا الحمد لله قربنا نخلص الحكاية خلاص .. عادي جدا يكون ليك رأي مخالف أو تنتقد شخص معين مهما كان هذا الشخص فهو قابل للنقد ولو هو مش هيقبل ده يبقى طظ فيه ومالوش لزمة ومينفعش يكون من الأوائل أو حتى يكون انسان ناجح .. لأن النجاح والاستمرار فيه يأتي من الخطأ والتعلم من النقد .. بس زي مانا متفق معاك في الحته دي بيتهيألي إنك برضه محتاج تتفق معايا إن من المهم جدا خاصة في هذه المرحلة أن نتخير أسلوب النقد وأن يكون هذا النقد بناَّء ويختم رأيك بما تراه انت من وجهة نظرك لكي تكون نقدت ما لا يعجبك وطرحت الحل ول تسئ لأحد ولم تهاجم أحد ولم تجرح في أحد لأن الهجوم لا يرد عليه إلا بالهجوم وسساعتها هنكون همج مش أوائل أو بالسكوت والتجاهل وبكده يبقى لاحنا اتعلمنا الجديد منك والا انت وصلت وجهة نظرك وأفدت بها غيرك .. أنا عارف إن كل واحد من الأوائل عنده قصة ظلم واحساس عميق بالخنقة لأنه ما أخدتش حقه وانت واحد مننا وعارف كده يبقى زي مانت متضايق غيرك برضه كده .. بس الناس هنا قررت على عدم السكوت واناعاوز كمان تكون واحد من الأبطال اللي قرروا ده واحنا هنا بنرحب بيك طبعا بس لازم تراعي ماسبق زي ما أنا براعيه وكل اللي هنا بيراعوه .. ولنلتزم كلنا بكلام سيد الخلق صلى الله عليه وسلم فليقل خيرا أو ليصمت .. وانت بتفكر كويس وعندك شخصية متميزة وخلفيتك كأحد الأوائل تعطيك التقدم والتميز العلمي ولازم ينعكس ده على ثقافتك لتكون قدوة يحتذى بها في حياة من يحتك بك .. ومن السهل جدا أن أستبدل عباراتي بعبارات أخرى تعطي نفس المعنى وبدون تجريح أو هجوم .. نأمل بأن تكون الرسالة وصلت وأن ينفعنا الله بك وينفعك بنا .. وبالنسبة للدكتور رامي جاما إن كنت لا تعرفه فهو فعلا رجل محترم وأحد أبطال الأزهر في منتداناونحن نعي ذلك ولا نزكي على الله أحد .. ويجب أن يكون شعارنا أن الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية ..

ramy gama 28-09-2011 09:48 PM

جزااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك الله خيرا دكتور عبد الرحمن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وإن شاء الله عند حسن ظن حضرتك

ramy gama 28-09-2011 09:52 PM

أنا بعتذر لكل احبابي في المنتدي عام وازهر ؟؟؟؟

وفعلا ....فليقل خيرا أو ليصمت !!

أكرمكم الله ..

اخلاق الفارس 28-09-2011 09:59 PM

اقتنعتو ان فية خيانة من اللجنة التنسيقية وانهم بيضحكو عيكم عشان السنة المالية تروح

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:12 PM.