بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   قسم خاص بالاستفسارات عن الكلية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=78633)

Ahmed Asko 16-08-2012 05:03 AM

إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح

ايمان هارون 16-08-2012 05:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4755709)
إيمان صحيح كنت عاوز استفسر فى الكلية انا سمعت ان فى غياب وحضور وأعمال سنة الكلام ده صح

ايوووووووون ودة الى جابنى ورا وناس كتير سقطت بسبب اعمال السنة دى يعنى لو عندك مادة ب 50 ليك 15 درجة اعمال سنة ولو ب 100 ليك 30 درجة اعمال سنة :bosyht9:لازم الحضور للاسف معندناش سكاشن كتير والمعيد ال بيشرح لا اغلبيه المحاضرات او كلها بم انك سنة اولة هيشرحها الدكاترة :mad:

kpatsho 16-08-2012 11:24 AM

السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

ايمان هارون 16-08-2012 11:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kpatsho (المشاركة 4756174)
السلام عليكم أنا عضو جديد معاكو
مخلص معهد فني سياحة وفنادق وجايب تقدير يخليني أكمل كلية
سحبت ملفي من المعهد ادولي كود تنسيق ورقم سري روحت لمكان التنسيق قالولي التنسيق على النت
الويب سايت بتاع التنسيق مفيهوش اي حاجة تخصنا
ومش عارف ايه النظام ولا اقدم كلية ازاي
ياريت لو حد عارف يفيدني أكون شاكر ليه
ياريت حد يرد عليا واسف اني طولت وشكرا

المهم انتة عملت القدرات ونجحت فيها ولة لسة وعموما الكود والرقم السرى بدخلهم ف موقع التنسيق وخوش على موقع التنسيق من الانترنت اكسبلور عشان يفتح معاك ولو الموقع فضل كدة على طول مش بيفتح انزل اى سيبر والى ف السيبر هيعرف يتصرف مع الموقع ويخليه يفتح هو يقدر يفتحه انا حولت بامانة مرديش www.tansik.egypt.gov.eg والموقع اهوة تانى
:) ربنا معاك بس انتة اول ام بتفتح موقع التنسيق بتلاقى رغبات الفنى ادخل عليه ودخل رقمك وسجل رغباتك وباذن الله تجيلك الكلية

omar afifi 19 16-08-2012 02:02 PM

يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا

omar afifi 19 16-08-2012 02:14 PM

انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.

ايمان هارون 16-08-2012 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4756517)
يجماعة اة حكاية سياحة انتساب دى وهى بتحتاج قدرات ولا لأ ياريت الرد وشكرا

انتساب دى للى مجموع اللغات بتاعهم مش جايب الكلية والى مجموعهم الكلى بردة مش جايبها ومظونش بتحتاج ولو بتحتاج بيبقا عادى ف اى وقت بتعملها ومصاريفها بتبقااعلا من الى داخل عادى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4756554)
انتى متأكدة من من حكاية اعمل قدرات السنة الجاية دى اصل انا قريت فى دليل القدرات مينفعش حد يعمل قدرات لسنين قبل كدة للثانوية العامة ولا اية.

انا مش متاكدة انا قولت امتى انى متاكدة انا قولت حتى لو مش هتدخلو سياحة السنة دى اعملوها احتياطى ربما الكلية الى تخوشوها تكون وحشة وتفكرو تحولو ساعتها هتكونو انتم امتحانتم ف سنتكم ونجحتم لان السنة دى كانو رفضين يخلو بتوع دفعة 2011 يعملو وفتحوها تانى عشا اولياء الامور بس فهو فعلا مش هينفع ان حد يعملها السنة الجاية الات استثناءات

kpatsho 16-08-2012 08:31 PM

انا مش عارف ايه القدرات دي ولازم اعمل انترفيو الاول و القدرات قبل التنسيق ولا لا
ياريت لو تفيديني
دخلت على موقع التنسيق من انتلانت اكسبلورر وفتح بس هيجنني بدخل كل حاجة صح يرجع يقولي رقم الجلوس غلط
هو مش ممكن اقدم وخلاص منغير تنسيق :d
في انتظار ردك وشكرا على ردك في المرة الاولى

smileee 17-08-2012 02:18 AM

طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين

ايمان هارون 17-08-2012 08:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smileee (المشاركة 4758843)
طيب يا ايمان لو سمحت اعرف منك اية مواد قسم دراسات سياحية فى سنة اولى و هما كام مادة تقريبا و التدريب بيكون فين

المواد بتختلف من سنة ل سنة بس هقولك سنتى كانت اية تاريخ فرعونى وتاريخ رومانى يونانى واقتصاد وحقوق انسان ومكاتب تطبيقى ونظرى وانجليزى واقاليم مصر السياحية واقاليم العالم السياحية بس والتدريب ف اجازة تانية وتالتة ومرة ف شركة سياحة ومرة ف المطار حسب متحبى بتروحى تدربى ودة مهم عشان عليه 100 درجة

omar afifi 19 17-08-2012 01:50 PM

بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها

ايمان هارون 17-08-2012 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar afifi 19 (المشاركة 4759789)
بقولك انا عملت قدرات سياحة وفنادق ومنجحتش وانا بفكر السنة الجاية اخد قدرات فنون جميلة عشان السنة دى ما اخدتش كرسات فمدخلتش الامتحان فبسأل لو ينفع السنة الجاية احول ولا اسبها بظروفها

السنة الجاية شوف بتاعت فنون ولو نفع تعمل تانى قدرات سياحة وفنادق السنة الجاية تانى عادى اعملها معلش تلاقى الدكتور كان مضروب علقة فسقطتك بسبب كدة فى ناس اصلا غلسة :angry2:

Ahmed Asko 18-08-2012 07:34 PM

والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى
وكمان بيقولوا هتبقى زى المدرسة عشان موضوع الغياب والحضور ده

ايمان هارون 18-08-2012 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4762933)
والله يا إيمان الناس عمالة تخوفنى من الكلية وبيقولوا لو مش هتدخل دراسات سياحية انجليش ملاهاش لازمة عشان الانجليزى

هو انتة مجموعك جايب دراسات قسم انجليزي ادخل مش هتفرق كتير :dبس هى شبه المدرسة فعلا ف موضوع الغياب والحضور بس دة بيدك درجات حلوة وبيخليك تفهم مش زيك زي بتوع تجارة وحقوق واداب مش بيحضرو وميعرفوش حاجة عن المنهج انتة بيبقا لازم بتحضر يعنى احنا بيتعرض لينا حاجات على شاشات عرض اثناء الشرح وبتتفرج على اماكن عمرك مشوفتها بيبقا لازم تحضر ولو عندك مقبرة ف التاريخ
الدكتورة بتجيبلك فيلم للمقبرة وتوصفهالك من غير الفيلم متفهمش المقبرة شوفت ازى بقا الحضوور مهم

ايمان هارون 18-08-2012 11:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed asko (المشاركة 4762933)

انتة عاوزة عربى ولة انجليزي الاتنين بياخدو نفس المواد وانا قولتلك مرة هو الفرق ف اسم القسم ف الشهادة اثناء التخرج وفى القسم دة بتاخد كورس انجليزي وف دة بردة نفس القصة عاوز عربى بيس خوش مش عاوزة خش انجليزي

Ahmed Asko 19-08-2012 10:47 AM

منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38

ايمان هارون 20-08-2012 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Asko (المشاركة 4764225)
منا مجموعى يجيب انجليزى بس المشكلة فى الانجليزى جايب 38

اهااااااااااااا الاتنين ميفرقوش عن بعض كتير والله مهمااوصفلك الاتنين واحد بس لازم الانجليزى يكون اعلا من 40 مينفعش اقل وعادى يعنى مانا بردة فرقت معايا السنة الى فاتت ف الانجليزى ومجموعى الكلى كان جايبها انجليزى عادى يعنى ومزعلتش على فكرة عربى:friendsxs3:تمام

نهى مكارم 27-08-2012 03:37 PM

انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟

ايمان هارون 27-08-2012 05:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نهى مكارم (المشاركة 4787274)
انا ليا صاحبتى جابت 66.8
والانجليزى 44 والفرنسى 44 وقبلت قدارات
بس مشكلتها ياترى المرحله التالته هتقبلها بالاسماعيليه ولا مفيش امل؟

:) لا هتقبل باذن الله مجموع اللغات والمجموع الكلى احتمال كبير تقبل لان الاسماعلية اعدادها قليلة فهتحتاج طلاب

MIMY 002 01-09-2012 01:43 PM

لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مكان اختبار القبول للكلية ؟

ايمان هارون 01-09-2012 03:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimy 002 (المشاركة 4803650)
لو سمحتو كنت عايز اسأل عن مكان اختبار القبول للكلية ؟

الاختبار بيبقا ف الكلية نفسها بس هو مقفول القدرات اتقفلت من زمان يا حبيبتى

marihamzaghrout 07-09-2012 02:43 PM

اولى سياحة ... ايه هي اللغات اللي هندرسها السنة دي و هل بتختلف حسب القسم و لا عادي... و شكرا على الموضوع الجميل المفيد ده

ايمان هارون 08-09-2012 12:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة marihamzaghrout (المشاركة 4822502)
اولى سياحة ... ايه هي اللغات اللي هندرسها السنة دي و هل بتختلف حسب القسم و لا عادي... و شكرا على الموضوع الجميل المفيد ده

لو ارشاد هتاخد لغتين ولو دراسات او فنادق هو انجليزي بس لكن لو ارشاد هتاخد اللغة الاولى والتانية الى كنت بتاخدهم ف ثانوى

marym ali 18-09-2012 05:32 PM

السلاااااام عليكم

دلوقت يا جماعة ابن عمي جايب 74 ادبي ومعدي 70 % ف اللغات تمام وكان جاتله اداب انتساب وحول ل سياحو وفنادق وقبلته بس هو معملش قدرات دلوقت ايه نظامه هيروح سياحة انتساب ولا ف قدرات تاني ولا ايه النظام ممكن حد يرد علياااا بسرعة :bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9:

ايمان هارون 18-09-2012 08:44 PM

مدام اتقبل يبقا هيعمل القدرات هى كانت شغالة من يومين بس اكيد بم انهم قبلوة يبقا هيقبلو تبادلى عموما يعنى يروح يسال مفيش سياحة انتساب عندنا

oirgon 26-09-2012 12:33 PM

يا جماعة انا كنت عايز اسأل على حاجة
انا لية واحد قريبى فى مدرسة سياحة وفنادق 5 سنين حكومة هل لما يخلص بيدخل الجامعة من سنة كام والمجموع بيكون كام برضة لدخول الكلية وشكرا

tota lody 26-09-2012 01:49 PM

انا كنت عايزة اسال دلوقتى اقدر ادرس ايه او اعمل ايه ياريت تفدونى انا خلصت دبلوم سياحة وفنادق 5 سنوات من سنة 2009 وجبت مجموع عالى 77.5% وكنت جايبة فى الانجلش 40 والتنسيق ودانى جامعة اسكندرية وطبعا دخلنا امتحان قدرات ولسوء الحظ ان كانت الجامعة المفتوحة اول سنة تفتح فيها سياحة وفنادق وطبعا سقطونا فى امتحان القدرات ومظهروش النتيجة غير بعد ما التقديمات خلصت علشان ندخل جامعة مفتوحة وبعد كده حولوا ورقنا على جامعة السادات وبردو رحنا هناك قالوا لنا انتوا التنسيق هو الى محولكو على جامعة اسكندرية ومقبلوش ورقنا انا لحد دلوقتى مدرستش اى حاجة وزهقت من قعدة البيت تقترحوا عليا انى ادرس ايه او اعمل ايه

treka_100 27-09-2012 02:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oirgon (المشاركة 4873846)
يا جماعة انا كنت عايز اسأل على حاجة
انا لية واحد قريبى فى مدرسة سياحة وفنادق 5 سنين حكومة هل لما يخلص بيدخل الجامعة من سنة كام والمجموع بيكون كام برضة لدخول الكلية وشكرا

بيدخل من سنة اولى ... وغالبا بيكون المجموع 75%

oirgon 27-09-2012 04:01 PM

طب وكدة ايية الى فرق بينها وبين مدرسة 3 سنين بقى

tepha 27-09-2012 07:49 PM

لو سمحت كنت عاوز اسأل على حاجه بس انا فى تانيه مبارك كول (سياحة وفنادق) قسم مطعم هى المدرسة 3 سنين هل انا ليا كليه بعد سنه 3 ولا ايه النظام ..... ارجو الرد

treka_100 28-09-2012 03:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oirgon (المشاركة 4876398)
طب وكدة ايية الى فرق بينها وبين مدرسة 3 سنين بقى

3 سنين بيدخل معهد سنتين في البداية وبعدين يدخل الكلية من اولى بردو انما مالوش كلية من بعدها على طول

oirgon 28-09-2012 01:02 PM

اشكرك على ردك

tota lody 01-10-2012 12:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tota lody (المشاركة 4873961)
انا كنت عايزة اسال دلوقتى اقدر ادرس ايه او اعمل ايه ياريت تفدونى انا خلصت دبلوم سياحة وفنادق 5 سنوات من سنة 2009 وجبت مجموع عالى 77.5% وكنت جايبة فى الانجلش 40 والتنسيق ودانى جامعة اسكندرية وطبعا دخلنا امتحان قدرات ولسوء الحظ ان كانت الجامعة المفتوحة اول سنة تفتح فيها سياحة وفنادق وطبعا سقطونا فى امتحان القدرات ومظهروش النتيجة غير بعد ما التقديمات خلصت علشان ندخل جامعة مفتوحة وبعد كده حولوا ورقنا على جامعة السادات وبردو رحنا هناك قالوا لنا انتوا التنسيق هو الى محولكو على جامعة اسكندرية ومقبلوش ورقنا انا لحد دلوقتى مدرستش اى حاجة وزهقت من قعدة البيت تقترحوا عليا انى ادرس ايه او اعمل ايه

ياجماعة محدش رد عليا ليه:(:(:(

treka_100 02-10-2012 12:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tota lody (المشاركة 4883655)
ياجماعة محدش رد عليا ليه:(:(:(

معلش مش فاهم طلبك بالظبط ؟ :)

ahmed mhroos 06-11-2012 07:38 PM

عايز اعرف الجامعة اللي متخرج منها تفرق في الشغل

treka_100 06-11-2012 11:22 PM

غالبا مش بتفرق :)

ModyStephano 23-11-2012 04:58 PM

أنا فى سياحة و فنادق جامعة المنوفيه فرع السادات فرقه اولى و كنت عايز احول سياحه وفنادق حلون بس سمعت انى لو حولت السنه الجايه هروح شايل مادتين و المواد دى مبندرسهاش فى سنه اولى عندنا لان التخصص عندنا من الفرقه التانيه و عايز اعرف لو ربنا كرمنا و حولت هل هاخد نفس اللغه اللى بدرسها فى السادات (الالمانى) ولا لازم اللغه اللى كنت بدرسها فى الثانوى (الفرنساوى) يا ريت حد يفيدنى

شبح.الموت 23-11-2012 11:46 PM

انا محتار اخش انهى قسم

عايز اعرف كل قسم فيه اقسام ايه وبشتغل بيها اية

مدرس لغة ألمانية 03-01-2013 03:34 PM

منتدى جميل

ايمان هارون 28-01-2013 07:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modystephano (المشاركة 4983455)
أنا فى سياحة و فنادق جامعة المنوفيه فرع السادات فرقه اولى و كنت عايز احول سياحه وفنادق حلون بس سمعت انى لو حولت السنه الجايه هروح شايل مادتين و المواد دى مبندرسهاش فى سنه اولى عندنا لان التخصص عندنا من الفرقه التانيه و عايز اعرف لو ربنا كرمنا و حولت هل هاخد نفس اللغه اللى بدرسها فى السادات (الالمانى) ولا لازم اللغه اللى كنت بدرسها فى الثانوى (الفرنساوى) يا ريت حد يفيدنى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شبح.الموت (المشاركة 4984022)
انا محتار اخش انهى قسم

عايز اعرف كل قسم فيه اقسام ايه وبشتغل بيها اية

انا جوابت ع ميدو مرة وشبح الموت الاقسام مشروحة كذا مرة لو دورت ف المواضيع المثبتة هتلاقيها والى اا اعرفه انا مقدرش اقولك خوش دة او دة لان انا عندى اهداف وميول لحاجات ممكن تكون مش نفس اهدافك ف انت اقراء الكلام الى مكتوب عن كل قسم والى يعجبك ياقمر وتحس انك لاقى نفسك فيه خوشة ولو محتار اسأل اهلك عرفهم مجال شغل كل واحدة فيهم

eman memo 14-03-2013 02:29 PM

يا ريت حد يرود عليا بسرعه
انا حاليا فى تجاره انجلش القاهره و كنت عاوزه احول السنه اللى جايه كليه ساحه و فنادق حلوان. ايه الحاجات اللى مطلوب منى اعملها؟
و ايه المواد اللى هدرسها و صعبه ولا كويسه؟
و انا كنت ادبى و مجموعى 94.5% و الانجليش 46 و 49 المانى

منة الله الخولى 22-05-2013 04:50 PM

السلام عليكم انا فى كلية خدمة اجتماعية جامعه حلوان لسة فى سنة اولى وشيلت 3 مواد فى التيرم الاول وكنت عاوزة احول سياحة وفنادق جامعه حلوان ومش عارفه موضوع انى شيلت مواد فى الكلية الى انا فيها ده هيقصر ولا ايه ومجموعى 66.2 ده هينفع و لا ؟

treka_100 29-05-2013 05:35 PM

منة .. شوفي السنة بتاعتك الكلية اخدت من كام لو مجموعك مناسب بتقدمي طلب تحويل وتعملي امتحنات القدرات لما ميعاده يتحدد وموضوع الـ3 مواد مافيش فيه مشكلة لانك بتبدأي هناك من الأول ...

yoyo meg 09-06-2013 12:50 PM

السلام عليكم
كنت حابة اسال انا ان شاء الله داخلة سياحة وفنادق السنة الجاية
بس محتارة بين الارشاد والدراسات السياحية وانا كنت ميالة للدراسات السياحية
بس عرفت ان فيها مادة محاسبة وانا مش اوى فى الرياضة فى الثانوية فانا عايزة
حد اخد المادة يقولى حتى لو انا مش اوى فى الرياضة اقدر انجح فيها يعنى سهلة تمشى
ولا صعبة ولا اية وشكرا واسفة للتطويل معلش

yoyo meg 10-06-2013 02:26 PM

يا جماعة حد يرد عليا بليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييز

yoyo meg 11-06-2013 04:19 PM

انتو فين يا جماعة

treka_100 15-06-2013 08:34 PM

لا مادة المحاسبة مش صعبة

اللاعيب2008 16-06-2013 01:04 AM

يا جماعه ........ يا أ.ايمان هارون مشرفه القسم .. ممكن تعمليلنا موضوع عن الكليه السنه دي 2013 باذن الله وامته هيببدا اختار القدرات والكليه انشاءالله كده مجموعها هيزيد عن السنه الي فاتت ولا لأ ... وموضوع التوزيع الجغرافي ده ...هل في كليه في اسيوط والي من سوهاج يقدر يختار براحته ما دام مفيش لا في سوهاج ولا اسيوط ؟؟ دايما بنتعبك معانا يا أ ايمان

hot_road 23-06-2013 02:55 PM

لو سمحتوا عندى سؤال صغير بس
دلوقتى انا جبت مجموع وحش قوى فى تانية ثانوى
وفى الامتحانات السنة دى فى تالتة حاولت اعوض على قد ما اقدر
بس بردو حاسس ان مش هقدر اجيب اكتر من 65%
فهل دة مجموع مناسب لسياحة وفنادق اسكندرية ؟؟؟
انا شوفت فى تنسيق 2012 انها خدت من مجموع قليل 246 يعنى 60%
اما بالنسبة للانجليزى فهو مش مشكلة انا متاكد انى هعدى ال35 فية
ياريت حد يرد عليا ضرورى

اللاعيب2008 07-07-2013 02:35 AM

انشاء الله المجاميع السنادي متعلاش وانا كمان عايز ادخل اسكندريه ..فربنا يستر بقي ..
بس اهم حاجه تروح اخبار القدرات او الانترفيو وهوا بدء من يوم 2 ل17 فضروري جدا تعمل الانترفيو ده

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:01 AM.