بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شروحات الحاسب و المحمول (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=34)
-   -   مركز صيانة الحاسب ـ مستعدون لحل كل مشكلات الحاسب ـ بإذن الله . (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=77726)

mfa1 23-10-2014 01:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملحم هلال (المشاركة 6026304)
السلام عليكم ورحمة الله وبركانه
عندي لابتوب compaq presario cq60
عندما أصله بالكهرباء فإن لوحة اللمس لا تعمل ولا يتم التعرف على الفأرة
وعندما أعمل عليه بواسطة البطارية فقط فإن اللوحة والفأرة تعمل
أرجو مساعدتي في حل المشكلة

حاول تجربة شاحن آخر

binjab100 14-11-2014 02:05 PM

الاخوة السلام عليكم وجزاكم الله كل خير على مجهوداتكم ...
لدى مشكلة على جاهزى وهى ان الجهاز لا يظهر بيانات على الشاشة ولمبة الطاقة بالشاشة تعطى اضاءه متقطعه عند تشغيل الجهاز دون اى بيانات .
- ظهرت هذه المشكلة عند محاولتى توصيل كابل الداتا للسي دى روم مع العلم انه كان يعمل بنفس الكابل وهو كابل واحد لتوصيل الهارديسك والسي دى روم
افيدونى جزاكم الله خيراً

mfa1 14-11-2014 06:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة binjab100 (المشاركة 6048971)
الاخوة السلام عليكم وجزاكم الله كل خير على مجهوداتكم ...
لدى مشكلة على جاهزى وهى ان الجهاز لا يظهر بيانات على الشاشة ولمبة الطاقة بالشاشة تعطى اضاءه متقطعه عند تشغيل الجهاز دون اى بيانات .
- ظهرت هذه المشكلة عند محاولتى توصيل كابل الداتا للسي دى روم مع العلم انه كان يعمل بنفس الكابل وهو كابل واحد لتوصيل الهارديسك والسي دى روم
افيدونى جزاكم الله خيراً

بدل الكابل بكابل جديد و تركيبه و الجهاز مطفى غير موصل بالكهرباء

mohamed abd el -atty 04-12-2014 08:37 PM

مشكلة البارتشن

1 مرفق
سيدي مدير هذه البوابة عندي مشكله في البارتشن d فعندما سطبت windows 7 علي اللاب توب الخاص بي في أحد المرات لم يظهر البارتشن d في تقسيم الهارد أثناء التسطيب فأكملت التسطيب وعندما دخلت الي disc management وجدت أن البارتشن d حروفه ملونه باللون الأخضر الغامق extended partition مثل التي في الصوره المرفقة ..
مع العلم أن البارتشن يظهر عندما أفتح mini xp من أسطوانة heren boot >> أرجو من سيادتك توفير حل في أسرع وقت لأني أريد الأشياء المخزنة علي البارتشن d

mfa1 04-12-2014 08:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed abd el -atty (المشاركة 6061983)
سيدي مدير هذه البوابة عندي مشكله في البارتشن d فعندما سطبت windows 7 علي اللاب توب الخاص بي في أحد المرات لم يظهر البارتشن d في تقسيم الهارد أثناء التسطيب فأكملت التسطيب وعندما دخلت الي disc management وجدت أن البارتشن d حروفه ملونه باللون الأخضر الغامق extended partition مثل التي في الصوره المرفقة ..
مع العلم أن البارتشن يظهر عندما أفتح mini xp من أسطوانة heren boot >> أرجو من سيادتك توفير حل في أسرع وقت لأني أريد الأشياء المخزنة علي البارتشن d

أخي أولاً يمكنك عن طريق الmini xp
سحب و نسخ ملفاتك من ال ( D )طالما يظهر و نقلهم لأي بارتشن تاني و يمكنك استخدام برنامج flash repair لفحص البارتشن ولا خوف منه حيث انه لا يحذف ولا يفرمت الملفات فقط يصلح ملفات النظام بالبارتشن و يمكنك استخدام احد برامج اظهار البارتشن المخفي بسبب بعض البرامج الضارة او الفيروسات

mohamed abd el -atty 04-12-2014 11:05 PM

شكرا أخي مدير البوابة لأنك أفدتني كثيرا وأتمني أن نستفيد جميعنا من معلوماتك وخبراتك وشكرا والسلام

mfa1 04-12-2014 11:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed abd el -atty (المشاركة 6062122)
شكرا أخي مدير البوابة لأنك أفدتني كثيرا وأتمني أن نستفيد جميعنا من معلوماتك وخبراتك وشكرا والسلام

لا شكر على واجب أخي الفاضل هذا من فضل الله علينا و بالرد على استفساراتكم نرد بعض من افضال الله علينا

السيد العلى 18-12-2014 11:08 AM

عندى جهاز hpمش عارف اضبط التاريخ حاولت كثير لكن للاسف مش نافع انزل نسخة توصل حتى 32 فى المية ويفصل اية الحل لو سمحتم

mfa1 18-12-2014 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السيد العلى (المشاركة 6071246)
عندى جهاز hpمش عارف اضبط التاريخ حاولت كثير لكن للاسف مش نافع انزل نسخة توصل حتى 32 فى المية ويفصل اية الحل لو سمحتم

غير النسخه اللي بتنزلها ربما بها ملفات تالفة و اذا استمر ذلك غير بطارية الجهاز الداخلية اذا كان لم يتم تغييرها من فتره كبيرة عند ورشة صيانة موثوق بها

هامييس 27-12-2014 09:45 PM

عندى جهاز الشاشة مش بتفتح لما الجهاز بيقوم ولما بشغل الشاشة على كارت تى فى بوكس خارجى بتشتغل غيرت كارت الفيجا والمشكلة لسة موجودة وكمان الكى بورد مش بيشتغل ممكن يكون العيب رماتولا اية

mfa1 27-12-2014 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هامييس (المشاركة 6079135)
عندى جهاز الشاشة مش بتفتح لما الجهاز بيقوم ولما بشغل الشاشة على كارت تى فى بوكس خارجى بتشتغل غيرت كارت الفيجا والمشكلة لسة موجودة وكمان الكى بورد مش بيشتغل ممكن يكون العيب رماتولا اية

حاول تجربة كابل شاشة تاني
هل جربت الجهاز على شاشع تانيه ليكون العيب في الوندوز
ثبت معظم القطع جيدا
افحص الماذربورد

استاذ توفيق 28-12-2014 11:49 AM

شكرا يا بطل

الباشاأشرف 05-02-2015 02:15 AM

السلام عليكم اولا نشكركم علي المجهود العظيم
ثانيا عندي مشكلة في الفلاشة انها تظهر رسالة الحماية عند القيام باي عملية عليها و لا اعرف كيفية التعامل مع هذا الفيرس

mfa1 05-02-2015 03:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاأشرف (المشاركة 6116141)
السلام عليكم اولا نشكركم علي المجهود العظيم
ثانيا عندي مشكلة في الفلاشة انها تظهر رسالة الحماية عند القيام باي عملية عليها و لا اعرف كيفية التعامل مع هذا الفيرس

هل يمكنك التقاط صورة لصندوق الحوار الذي يظهر غتد محاولة تشغيل الفلاشة حتى يمكنا معرفة مضمونها؟

الكنج اوى 06-02-2015 01:48 PM

عندى مشكلة وارجو الحل لو سمحت ( جهازى لما بشتغل بتيجى علامة تعجب شوية وبعدين يشتغل شوية ثم يرجع علامة تعجب تانى ، وعندى الرسيفد اكتر من السنت ايه تفسير هذا

mfa1 06-02-2015 03:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الكنج اوى (المشاركة 6117298)
عندى مشكلة وارجو الحل لو سمحت ( جهازى لما بشتغل بتيجى علامة تعجب شوية وبعدين يشتغل شوية ثم يرجع علامة تعجب تانى ، وعندى الرسيفد اكتر من السنت ايه تفسير هذا

نحتاج توضيح المشكلة بشكل أكثر من ناحية نوعية النظام و الجهاز و المواصفات

m_gabber 14-05-2015 11:33 PM

ممكن يا جماعه حد يفيدني انا جبت جهاز كمبيوتر من شهر كده ومواصفاته كالتالي case thermal take ومعاها باور سبلاي ٥٠٠ وات
Processor i5 4440
Ram 8 GB
VGA gtx 750 ti 2 GB ddr5
الجهاز كان شغال تمام .. لغايه النهارده فصل لوحده.. جيت احاول اشفله تاني مش بيكمل فتح الوينوز ويفصل لوحده وبعدين يشتغل ويفصل لحظيا ... ياتري دي مشكله باور سبلاي ولا ايه بالظبط[

mfa1 15-05-2015 06:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_gabber (المشاركة 6183068)
ممكن يا جماعه حد يفيدني انا جبت جهاز كمبيوتر من شهر كده ومواصفاته كالتالي case thermal take ومعاها باور سبلاي ٥٠٠ وات
processor i5 4440
ram 8 gb
vga gtx 750 ti 2 gb ddr5
الجهاز كان شغال تمام .. لغايه النهارده فصل لوحده.. جيت احاول اشفله تاني مش بيكمل فتح الوينوز ويفصل لوحده وبعدين يشتغل ويفصل لحظيا ... ياتري دي مشكله باور سبلاي ولا ايه بالظبط[

افحص الباورسبلاي اولا و تاكد من ثبات توصيل الكابلات مع اللوحة الام

هامييس 17-05-2015 01:34 PM

السلام عليكم رجاء مساعدتى
حملت ويندوز xpوبعد التعريفات تعريفات الفيجا مقبلتش وعند اعادة تشغيل الجهاز فتح شاشه dell وبعد ذالك تاتى شاشة سودا عيدت التشغيل وضغط على f12 او f2 ولا اى شيى شاشة سوداء

المنسى1000 23-05-2015 05:28 PM

السلام عليكم .
عندى فلاشة وكل ما اعملها فورمات تدينى رسالة write protected
ممكن الحل بليييييييييييييييييييييز

mfa1 23-05-2015 07:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المنسى1000 (المشاركة 6191266)
السلام عليكم .
عندى فلاشة وكل ما اعملها فورمات تدينى رسالة write protected
ممكن الحل بليييييييييييييييييييييز

استخدم البرنامج الخفيف flash repair
http://www.gulfup.com/?A59QyT

هامييس 23-05-2015 07:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 6079141)
حاول تجربة كابل شاشة تاني
هل جربت الجهاز على شاشع تانيه ليكون العيب في الوندوز
ثبت معظم القطع جيدا
افحص الماذربورد

شكرا على رد حضرتك

شغلته على شاشة تانية نفس المشكلة حتى غيرت كارت الفيجا نفس المشكله وسعات يدينى رساله تحذير مع صوت متكرر وسعات يقول ان الكى بورد مش شغال او رسالة يفيد معناها ان الملف الاول صفر

mfa1 23-05-2015 09:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هامييس (المشاركة 6191353)
شكرا على رد حضرتك

شغلته على شاشة تانية نفس المشكلة حتى غيرت كارت الفيجا نفس المشكله وسعات يدينى رساله تحذير مع صوت متكرر وسعات يقول ان الكى بورد مش شغال او رسالة يفيد معناها ان الملف الاول صفر

الصوت المتكرر دليل وجود مشكله بقطعة على الماذربورد لو بامكانك المرور على القطع قطعة قطعة لاكتشاف القطعة المتسببه في المشكلة

mazen.tarek 28-05-2015 01:51 PM

جهاز اللاب SAMSUNG -Core I5 عليه WIN 8 المشكله إن إضائه الشاشه ضعيفه
فهل هناك حل لذلك؟؟؟ و شكراً

mfa1 28-05-2015 01:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazen.tarek (المشاركة 6195613)
جهاز اللاب samsung -core i5 عليه win 8 المشكله إن إضائه الشاشه ضعيفه
فهل هناك حل لذلك؟؟؟ و شكراً

تاكد من اعدادات الشاشة و الريسوليوشن و تعريف الشاشة الصحيح

medo178253 05-06-2015 03:58 PM

لو سمحت
انا عندي جهاز الكمبيوتر عاوز اعلي كفاءة كارت الشاشة المدمج
المزر بورد من نوع Gigabyte m 78L AMD والرامات عندي 4 جيجا كنجستون هايبر بلو وكارت الشاشة بيديني في اي لعبة وبالذات بيس 2013 او 2015 ان كارت الشاشة 512
اعمل ايه عشان اعلي كارت الشاشة من غير ما اشتري كارت شاشة خارجي؟

mfa1 05-06-2015 07:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo178253 (المشاركة 6203536)
لو سمحت
انا عندي جهاز الكمبيوتر عاوز اعلي كفاءة كارت الشاشة المدمج
المزر بورد من نوع gigabyte m 78l amd والرامات عندي 4 جيجا كنجستون هايبر بلو وكارت الشاشة بيديني في اي لعبة وبالذات بيس 2013 او 2015 ان كارت الشاشة 512
اعمل ايه عشان اعلي كارت الشاشة من غير ما اشتري كارت شاشة خارجي؟

يمكنك ذلك بالدخول على السيت اب بداية التحميل و الدخول على كارت الشاشة و زيادة المقطتع من الرام لها

abohayder 16-06-2015 11:29 AM

الاخوة الاعزاء جميع ملفات الصوت وملفات الفيديو لاتعمل على الكمبيوتر مع العلم انها كانت تعمل من قبل ربما دحل فيروس او شي ما قمت بعمل فرمتة للقرص c وقمت باعادة تنزيل ويندوز 7 لكن الملفات لم تعمل ايضا ولدي هارد ديسك خارجي عليه نسخة اخرى لنفس ملفات الفيديو ولكنها تعمل بشكل جيد فما الحل

mfa1 16-06-2015 02:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abohayder (المشاركة 6221880)
الاخوة الاعزاء جميع ملفات الصوت وملفات الفيديو لاتعمل على الكمبيوتر مع العلم انها كانت تعمل من قبل ربما دحل فيروس او شي ما قمت بعمل فرمتة للقرص c وقمت باعادة تنزيل ويندوز 7 لكن الملفات لم تعمل ايضا ولدي هارد ديسك خارجي عليه نسخة اخرى لنفس ملفات الفيديو ولكنها تعمل بشكل جيد فما الحل

حاول تثبيت نسخة غير ال7 ربما تكون مفيرسة او تنقصها ملفات او ربما تلفت الملفات الصوتية و الفيديو بسبب فيرس

عرووب 17-06-2015 08:58 PM

مستر محمد او اى عضو فى المنتدى ممكن يتوصل لسبب العطل جزاه الله خيرا انا عندى جهاز غيرت له بطارية ماذر بورد ومرة واحدة البور مش شغال خالص يا ترى العيب ممكن يكون اية

mfa1 17-06-2015 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عرووب (المشاركة 6223035)
مستر محمد او اى عضو فى المنتدى ممكن يتوصل لسبب العطل جزاه الله خيرا انا عندى جهاز غيرت له بطارية ماذر بورد ومرة واحدة البور مش شغال خالص يا ترى العيب ممكن يكون اية

افحص الباور عند ورشة للتأكد من الخارج من الفولتات ممكن تكون عملت قفله اثناء تغيير البطارية اثرت على الباور سبلاي و حاول تثبيت مخارج الباور على اللوحة الام يمكن احدهم فصل او غير مثبت جيدا

mona06 18-06-2015 10:56 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جهاز الحاسب الالى ينطفئ بعد وقت قليل من تشغيله فجأة ( من 10 الى 15 دقيقة) و احيانا ينطفئ قبل ان يستكمل التحميل ( فى بدايه تشغيله) .....لماذا؟

mfa1 18-06-2015 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 6223607)
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
جهاز الحاسب الالى ينطفئ بعد وقت قليل من تشغيله فجأة ( من 10 الى 15 دقيقة) و احيانا ينطفئ قبل ان يستكمل التحميل ( فى بدايه تشغيله) .....لماذا؟

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
افحص الباور يبلاي او قم بتغييره

mali202 20-06-2015 01:17 AM

عندي طابعة لكس مارك بتظهر رسالة خطا 935 ايه الحل

mfa1 20-06-2015 02:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mali202 (المشاركة 6224283)
عندي طابعة لكس مارك بتظهر رسالة خطا 935 ايه الحل

message error service 935 for printhead replace printhead - ...

مشكله في رؤوس الطباعة و تحتاج تغييرها و يجب مراجعة مركز صيانة لفحصها و لكن اترك الطابعة بدون عمل لخمس ساعات لربما تكون تم طبع كمية كبيرة من الورق و السخونة اثرت بها كحل قبل الاخير

mona06 23-06-2015 03:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 6223643)
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
افحص الباور يبلاي او قم بتغييره

شكرا جزيلا لكم
لقد تم بالفعل تغييره ، و لكن مازالت المشكلة موجودة

mfa1 23-06-2015 03:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 6226678)
شكرا جزيلا لكم
لقد تم بالفعل تغييره ، و لكن مازالت المشكلة موجودة

هل مروحة البروسيسور تعمل جيدا؟ و هل الجهاز بمكان جيد التهوية ولا يسخن بشكل كبير؟
تأكذ من تثبيت الكابلات جيدا و و ما هي مواصفات الجهاز؟

mona06 24-06-2015 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mfa1 (المشاركة 6226682)
هل مروحة البروسيسور تعمل جيدا؟ و هل الجهاز بمكان جيد التهوية ولا يسخن بشكل كبير؟
تأكذ من تثبيت الكابلات جيدا و و ما هي مواصفات الجهاز؟

شكرا لمتابعة المشكلة
1-"هل مروحة البروسيسور تعمل جيدا؟" : كيف يمكننى التأكد من ذلك؟
2-"هل الجهاز بمكان جيد التهوية ولا يسخن بشكل كبير؟" : الجهاز لا يتم تشغيله باستمرار او لفترات طويلة و بالتالى فإنه لا يسخن بشكل كبير
3- "تأكد من تثبيت الكابلات جيدا" : الاسلاك الخارجة من زرار restart و اللمبات الصغيرة التى بجواره رغم تثبيتها جيدا الا ان اللمبات الصغيرة لا تضئ ابدا حتى عندما يعمل الجهاز.
4-" و ما هي مواصفات الجهاز؟" : ماذر بورد جيجا بايت ، رامات 1.99 جيجا ..ما هى المواصفات الاخرى الطلوبة؟

و لكم جزيل الشكر

mfa1 24-06-2015 12:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mona06 (المشاركة 6227299)
شكرا لمتابعة المشكلة
1-"هل مروحة البروسيسور تعمل جيدا؟" : كيف يمكننى التأكد من ذلك؟
2-"هل الجهاز بمكان جيد التهوية ولا يسخن بشكل كبير؟" : الجهاز لا يتم تشغيله باستمرار او لفترات طويلة و بالتالى فإنه لا يسخن بشكل كبير
3- "تأكد من تثبيت الكابلات جيدا" : الاسلاك الخارجة من زرار restart و اللمبات الصغيرة التى بجواره رغم تثبيتها جيدا الا ان اللمبات الصغيرة لا تضئ ابدا حتى عندما يعمل الجهاز.
4-" و ما هي مواصفات الجهاز؟" : ماذر بورد جيجا بايت ، رامات 1.99 جيجا ..ما هى المواصفات الاخرى الطلوبة؟

و لكم جزيل الشكر

بفك الغطاء عن الكيسة يمكنك ملاحظة مروحة البروسيسور تعمل ام لا
جرب كابل باور غير الذي تستخدمه

علاء كامل علي 26-06-2015 02:21 PM

إخواني الأعزاء عندي مشكلة عندما أقوم بعمل نسخة من الفلاشة الجهاز لا يشعر بالفلاشة مطلقا ولا يقرأها مع العلم بقوم بتحديد الفلاشة علي البوت لجعل الجهاز يقلع من الفلاشة ورغم ذلك لا يدخل عليها حاولت كثيرا بدون فائدة أرجو المساعدة ولكم جزيل الشكر مع العلم الجهاز hp استيراد دسك توب متوسطة الامكانيات

mfa1 26-06-2015 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاء كامل علي (المشاركة 6229709)
إخواني الأعزاء عندي مشكلة عندما أقوم بعمل نسخة من الفلاشة الجهاز لا يشعر بالفلاشة مطلقا ولا يقرأها مع العلم بقوم بتحديد الفلاشة علي البوت لجعل الجهاز يقلع من الفلاشة ورغم ذلك لا يدخل عليها حاولت كثيرا بدون فائدة أرجو المساعدة ولكم جزيل الشكر مع العلم الجهاز hp استيراد دسك توب متوسطة الامكانيات

لو كنت تقصد تنزيل وندوز من الفلاشة فتأكد من تجهيز الفلاشة بالوندوز بطريقة سليمة و ثم تأكد من ضبط السيت اب على البوت من الفلاشة بطريقة سليمة

medo178253 04-07-2015 05:13 PM

لو سمحتم انا عندي مشكلة وعندي حل بس مش عارف ينفع ازاي؟
طبعا كلنا عارفين ان لو الواحد حب يشتري كارت شاشة خارجي قوي يبقي لازم يغير الباور سبلاي بتاعه صح؟

بصو انا عندي فكرة جهنمية لو تنفع
بص يا باشا
انا حاسيب الباور صبلاي في الكيسة زي ما هو(كيسة تايجر موديل X6)
وانا اشتريت كارت شاشة خارجي نوع 4800 quadro
NVIDIA FX
وطبعا لازم اغير الباور بحاجة جامدة
انا بقي ممكن اعمل ايه؟
بص يا باشا فكرتي اني اجيب باور صبلاي عادي وله مخرج باور 6 فتحات عشان كارت الشاشة
واخليه لوحده بس فقط لتشغيل كارت الشاشة
يعني يدي كهربا لكارت الشاشة فقط
وباقي الكيسة شغالة من الباور الاساسي اللي موجود
ايه رايكم؟
وطبعا انا حاثبته جوا الكيسة نفسها بطريقة بحيث ما يتحركش
وبكدا مش حايحصل مشكلة في الكيسة ولا اي اضرار لأني وصلت كهربا لها من باور صبلاي تاني خااااااااااااالص
وعلي فكرة ممكن الباور التاني يبقي باي مبلغ زهيد يعني مثلا 80 جنيه او 100 بالكتيييير
عشان انا سألت علي الباور اللي يناسب لقيته ب 600 جنيه
فكرة برضه مش كدا؟
انا عاوز اطبق الفكرة دي في جهازي والغرض اني اوفر حوالي 600 جنيه تمن باور صبلاي جديد
ايه رايكم؟

zizohaloul 08-07-2015 01:18 PM

عندى طابعه كيوسيرا fs-1030d عندما اقوم بتثبيتها بتخرج رساله ان ملفات سوفتويير ناقصة منها fonts

mfa1 08-07-2015 05:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zizohaloul (المشاركة 6239805)
عندى طابعه كيوسيرا fs-1030d عندما اقوم بتثبيتها بتخرج رساله ان ملفات سوفتويير ناقصة منها fonts

نزل درايفر تشغيل من موقع تاني و جربه

احمد فتحى م 12-07-2015 01:20 PM

السلام عليكم
عندى مشكله فى الكيسه بتاعه الكمبيوتر صوتها بيعلى جدا لما اجى اشغل لعبه او احمل حاجه وتبط الجهاز والصوت بيبقى عالى جدا بتاع الكيسه

mfa1 12-07-2015 01:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحى م (المشاركة 6242258)
السلام عليكم
عندى مشكله فى الكيسه بتاعه الكمبيوتر صوتها بيعلى جدا لما اجى اشغل لعبه او احمل حاجه وتبط الجهاز والصوت بيبقى عالى جدا بتاع الكيسه

الالعاب و الداونلود بيحمل على البروسيسور و يجعله يعمل اكثر و بالتالي يحتاج تبريد للبروسيسور و عندها تعمل مروحة البروسيسور بسرعة اعلى و هنا تسمع الصوت عالي و اكتر لما تكون مروحة البروسيسور متهالكة و قديمة و الاتربة تقلتها فتسمع الصوت اكتر حاول تشغيل الكيسة في مكان جيد التهوية او البرودة و سيقل الصوت او قم بتغيير المروحة بأخرى جديدة عند ورشة صيانة و سعرها ليس بالمكلف

lailaaa 14-07-2015 11:50 PM

لو سمحت **النت عندنا فصل اكتر من مرة ويرجع من الشركة ويقطع لحد ما فصل خالص والموظف بعد المعاينة للجهاز قال انه هاكر غير الاعدادات الخاصة بالكمبيوتر ..........السؤال ازاى احمى الكمبيوتر من الاختراق واحذف اى تدخل ليه؟

مع العلم ان الفيس بوك كان بيظهر انه اتفتح من اكتر من مكان غير مكانى اصلا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ارجو معرفة كيفية ازالته وحمايته ؟

وهو ممكن الموبايل بساعد عن طريق الواى فاى فى نقل فيرس من الموبايل للكمبيوتر ؟؟

وازاى احمى الموبايل واعرف الاختراق واحذفه ؟

وشكرا جدا

ahmed ferhane 28-07-2015 11:06 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا أتقدم بالشكر الجزيل إليكم جميعا و أرجو المساعدة في حل المشكلة التالية
جهازي من نوع آش بي مكتب لا يريد الاقلاع لكنه يطلع لي برسالة بالانجليزية
décompilation or désassembly prohibited
وكلام آخر المرجو المساعدة

عبداللة دياب 14-09-2015 10:52 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
عندى مشكلة بسيطه جهاز hp ديسك توب انتل
وصلات الساتا لاتعمل ووصلات الداتا تعمل
ماحل هذه المشكلة
لان معظم الهارد ديسك الاان ساتا

mfa1 15-09-2015 06:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبداللة دياب (المشاركة 6288142)
بسم الله الرحمن الرحيم
عندى مشكلة بسيطه جهاز hp ديسك توب انتل
وصلات الساتا لاتعمل ووصلات الداتا تعمل
ماحل هذه المشكلة
لان معظم الهارد ديسك الاان ساتا

راجع اعدادات السيت اب من بداية الدخول

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:24 PM.