بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

د.عبدالرحمن المنياوي 31-03-2011 09:21 PM

لأ الأزهر لأ ..
وبالنسبة للأخت رحيق .. انا باتكلم بقصد إن جامعة طنطا كانت فرع من كفر الشيخ وبعد كده انفصلت ..
لو العكس يبقى كلامي يتعكس ..
يعني لو كفر الشيخ كانت فرع من طنطا واستقلت يبقى كلامي يتعكس ..
وده اللي انا قلته .. قلت لو انا زي ما فهمت ...
وبعدين قوانين الجامعات واضحة .. الفرع اللي بعت من 2006-2010 هو المسئول عن إنه يبعت الباقي 2003-2005 كمان ..
ولو كنت خلطت بين الفرع والأصل حد يقولي..

رحييق 31-03-2011 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3280813)
لأ الأزهر لأ ..
وبالنسبة للأخت رحيق .. انا باتكلم بقصد إن جامعة طنطا كانت فرع من كفر الشيخ وبعد كده انفصلت ..
لو العكس يبقى كلامي يتعكس ..
يعني لو كفر الشيخ كانت فرع من طنطا واستقلت يبقى كلامي يتعكس ..
وده اللي انا قلته .. قلت لو انا زي ما فهمت ...
وبعدين قوانين الجامعات واضحة .. الفرع اللي بعت من 2006-2010 هو المسئول عن إنه يبعت الباقي 2003-2005 كمان ..
ولو كنت خلطت بين الفرع والأصل حد يقولي..

جزاك الله خيرا يا د.عبد الرحمن

بعد اذن حضرتك انا هقول اللى فهماه واللى سألت عليه وحضرتك توضح لنا دا بعد اذنك طبعا

كفر الشيخ كانت فرع من جامعة طنطا واستقلت واصبحت جامعة كفر الشيخ من 2006

فالخرجين اللى كانوا قبل 2006 شهادتهم كانت جامعة طنطا وبالتالي اسمائهم ارسلت تبع جامعة طنطا مع انهم كانوا فرع لكن ينظر لهم على اساس الجامعة

ودا اللى عرفته من مكتب رئيس الجامعة ومن مكتب الخريجين ومن مكتب شئون الدراسات العليا
وبالنسبة لجامعة كفر الشيخ ارسلت الاسماء من اول 2006 وجامعة طنطا ارسلت من اول 2003 طبعا

هل انا مخطئة ام لا ؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد ضباب 01-04-2011 12:51 AM

نرجو الافادة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 3279767)
استاذة رحيق حضرتك قلتى انهم حيعينوا شوية في الجامعة ده علي اساس اية التقدير والترتيب ولا ايه ؟ افادكى الله.

الدكتور عبد الرحمن قال التعيين فى سلك التدريس فى الجامعة لمن حصل على منحه من الجامعة وأخذ الدرجة العلمية ، طيب فى حالة وجود شخص هو الاول بالفعل وحصل على الماجستير دون منحه لانه لمن يكون لديه وسطه لياخذ منحه وهو الاول على دفعته ،والوحيد فى الكلية فى سنته الحاصل على جيد جدا فى الليسانس ولم يعين معيد ، ألم يكن من حقه عند ذلك التعيين كمدرس مساعد نرجو الافادة وشكرا

رحييق 01-04-2011 09:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ضباب (المشاركة 3281664)
الدكتور عبد الرحمن قال التعيين فى سلك التدريس فى الجامعة لمن حصل على منحه من الجامعة وأخذ الدرجة العلمية ، طيب فى حالة وجود شخص هو الاول بالفعل وحصل على الماجستير دون منحه لانه لمن يكون لديه وسطه لياخذ منحه وهو الاول على دفعته ،والوحيد فى الكلية فى سنته الحاصل على جيد جدا فى الليسانس ولم يعين معيد ، ألم يكن من حقه عند ذلك التعيين كمدرس مساعد نرجو الافادة وشكرا

أولا اللى انا اقصده من انهم هيعينوا عدد من الاوائل في الجامعة اي في الادارة والمكتبات والشئون والرعايا الى اخره والباقي يوزعوهم على الاماكن الحكومية كل واحد ف تخصصه والتعيين ده قريب خلال الايام دي يعنى قبل 1/7

وانما لو فيه بقي اقسام محتاجة معيد او مدرس مساعد فدا كلام تاني فرئيس القسم بيقطب طلب للعميد والعميد لرئيس الجامعة وهكذا وبعد كدا يجي لهم الرد من وزارة التعليم العالي ومن وزارة المالية

وبنفرض ان جامعة ما محتاجة في بعض كلياتها وبعض اقسامها 50 معيد دا مثااااااال والطلبات دى اتبعتت للوزارات كما ذكرت آنفا وجاء انهم هيوفروا لهم 30 فقط دا مثاااااال علشان الميزانية الدرجة المالية

فيبينظروا بقي للاقسام اللى مفيهاش معيدين ولا حد مدرس مساعد وتحتاج ذلك ضروري يعنى ويبدأوا ياخدوا بقي من الأوائل ال20

وبنفرض مثلا ان الأوائل دول اتعينوا في اماكن حكومية زي ما القرار طالب انهم يتعينوا ف الجهاز الاداري عادي يستلموا شغلهم وبعد كدا لو فيه اقسام محتاجة بقي زي ما قولت فبييبعتوا للطالب او الطالبة اللى من القسم دا فبيبدل شغله اللى هو فيه بشغله معيد ف الكلية

وكمان المعروف ان لما بيعدي سنتين على التخرج فبتضعف بقى فرصة تعيينه معيد

ثانيا بالنسبة لحضرتك ياأستاذي الفاضل محمد ممكن حضرتك بقي تروح جامعتك وتسأل رئيس الجامعة علشان يفيدك وتحاول تقدم له طلب بذلك وتحاول ترفع لأعلى لامسئولين لو حتى للوزير لان كدا حضرتك كنت الاول على الكلية واخدت ماجستير وكان على ايامك موضوع المنحة دا مع انك معرفتش تحصل عليها بالرغم من الأولوية لحضرتك يالا بقي الحمد لله يمكن خير فبجد انا لو مكانك هسأل وادور عن حقي بكل ادب واحترام
واعتقد ان اللى اخدوا ماجستير ودكتوراة وكانوا اوائل هينظروا لهم واكيد هيعينوهم ياما كاعضاء هيئة تدريس ودا الأرجح او ف اماكن تليق بيهم
بس نصبر شوية ونقول يارب
وان شاء الله هنقولك قريب يادكتور محمد
وربنا يوفق الجميع

hazem ali 01-04-2011 01:12 PM

ياجماعة لازم نعرف امتى ميعاد التعيين بالضبط حتى لا يتم التأجيل وميضحكوش علينا ومن الاخر ويمكن الكلام ده طالع بصعوبة أى حاجة نخدها من عينيهم وخلاص بدل مااحنا قاعدين كدة ولا ايه؟

مستر/ عبدالمولى عبدالحميد 02-04-2011 02:12 AM

رسالة الى الدكتور عبدالرحمن
من فضلك أرجو توضيح موقفى
أنا خريج تربية الفيوم شعبة تعليم أساسى قسم لغة انجليزية
ترتيبى الأول على شعبة تعليم أساسى جميع الأقسام والمركز 18 على مستوى الكلية شاملة شعبة عام وأساسى
شئون الخريجين أعدت كشف بالعشرين الأوائل لإرساله إلى الوزارة بمصر ولكن موظف فى قسم يسم الكادر الخاص قام بالاعتراض على الكشف حيث أنه طلب استبعاد شعبة التعليم الأساسى من الكشف
وعندما ذهبت إليه لأسأله قال " تعليم أساسى بتتخصص من ثالثة وانا مش ممكن أساوى واحد اتخصص من ثالثة بواحد اتخصص من ستة أولى وتعليم أساسى لا ينطبق عليها شروط المعيدين طبعا ده على أساس ان كله هيتعين معيدين وطبعا ده غير صحيح "
المهم أنا ارجو من حضرتك الرد على وتوضيح موقفى وما يجب عمله
جزاك الله خير وبارك لك فى أبناءك واسكنك الجنة إن شاء الله
منتظر رد حضرتك

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 03:50 PM

بالنسبة للأخت الفاضلة رحيق

السلام عليكم ورحمةالله وبركاته ...

أولا أحب أبلغ الناس اللي شاركوا الرأي في الموضوع ده تحياتي وربنا يجمعنا كده دايما في الخير يارب ...

بالنسبة للأخت الفاضلة رحيق -جزاها الله خيرا- وموضوع الأخ شريف :

إحنا زي ما قلنا قبل كده إن الكلية اللي بعتت الدفعات من 2006-2010 هي المسئولة عن استكمال الحصر يعني تبعت كمالة الأعداد 2003-2005 .. طيب هتقولولي الموظف قاللي هقولك الموضوع عشان مش مسبوق ففيه بعض سوء الفهم .. وكل جامعة بترمي على غيرها دون وعي.. هي الموظفة دي لما انتقلت الكلية من فرع لجامعةأخرى مش انتقلت هي أيضا بالتبعية ؟!!
طيب خليني معاكي .. من 2003-2005 كانت جامعة طنطا تضم كلية التجارة بطنطا وأيضا كلية التجارة فرع كفر الشيخ.. طيب لو هتبعت العشرين الأوائل كده جامعة طنطا هتبعت أربعين من كل دفعة .. لأن مينفعش أساسا دمج الكليتين ومقارنتهم.. عرفتي ليه أنا قولتله اتحرك علشان تلحق حقك ...

وع العموم واضح إنك أخت محترمة وذات فكر ..وانا سعيد بمشاركتك بالرأي..

مع تحياتي .. د.عبدالرحمن المنياوي

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 04:12 PM

بالنسبة للأخ محمد ضباب

بالنسبة للأخ محمد ضباب:

يا محمد لو انت الأول على كل الكلية يبقى حقك للتعيين في الجامعة محفوظ بالقانون وعدم تعيينك تجاوز لا يسكت عنه وممكن ترفع قضية مش هتطول في المحاكم لأن اقانون في صفك .. والموضوع هيتنهي..
أما لو انك الأول على قسمك فقط فإن تعيينك كان من حق القسم في وقتها حسب العجز والأحمال التدريسية.. ومادام القسم قال لأ يبقى سقط حقك ..

طيب انا ماأخدتش منحة وحضرت الماجستير وأخدته .. وضعي إيه؟!!!

انت الآن تبع ملف تعيين الحاصلين على درجات علمية عليا وانسى بقى قصة انك كنت أول قسمك-معلش عارف انها صعبة بس انا باكلمك بواقعة شوية- لأن الموضوع ده مش حجة تقدر تستند عليها الآن وانت كده كده بتطالب بتعيينك كمدرس مساعد مش معيد ..

المهم .. انت تستلم تعيينك عاااااادي ضمن العشرون الأوائل بس انشاء الله فيه خير لأن فيه إئتلاف اسمه |إئتلاف الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من غير المنح ودول عملوا اعتصامات وبيحاولوا يضغطوا ع الوزير لتمييزهم عند التعيين .. والامور في الوزارة لسه مش واضحة ..

أما بالنسبة لموضوع لما الكلية تبقى تحتاج فبقوووووولك إنسى ... الكليات بتتملى مش بتفضي ..

ما أهو موضوع تعيين الباحثين وطلاب المنح جه إزااااااي ؟!!!!

بعتوا لكل الجامعات من شهر وقالولهم سووا المسألة داخلياً ... يعني كل جامعة تسد احتياجاتها من المعيدين والمدرسين المساعدين من خلال الباحثين .. قامت كل كلية رفضت ياخدوا حد .. وكل قسم اجتمع وقال مفيش عجز .. فبدأت الاعتصامات فقال الوزير انا هاعمل الحصر وهأدرس العجز الحقيقي والواقعي وهأدرس الأحمال التدريسية وهأعين أكبر قدر من الباحثين لسد العجز وبيتهيألي لو فاض منهم حد بعد سد العجز هيكون مصيره في وظيفة إدارية ...

يعني الكليات بتحاول متخليش حد يتاخد علشان محدش يقاسمهم في الكعكة .. والوزارة بتحاول تفرض ناس على الكليات بس بالذوق وبشكل رسمي شوية ....

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 04:21 PM

إلى الأخ حازم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 3282741)
ياجماعة لازم نعرف امتى ميعاد التعيين بالضبط حتى لا يتم التأجيل وميضحكوش علينا ومن الاخر ويمكن الكلام ده طالع بصعوبة أى حاجة نخدها من عينيهم وخلاص بدل مااحنا قاعدين كدة ولا ايه؟

بسم الله الرحمن الرحيم ...

الإجابة : ....... إيه !!!

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 04:53 PM

الى الأخ جمواة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جمواة (المشاركة 3285646)
رسالة الى الدكتور عبدالرحمن
من فضلك أرجو توضيح موقفى
أنا خريج تربية الفيوم شعبة تعليم أساسى قسم لغة انجليزية
ترتيبى الأول على شعبة تعليم أساسى جميع الأقسام والمركز 18 على مستوى الكلية شاملة شعبة عام وأساسى
شئون الخريجين أعدت كشف بالعشرين الأوائل لإرساله إلى الوزارة بمصر ولكن موظف فى قسم يسم الكادر الخاص قام بالاعتراض على الكشف حيث أنه طلب استبعاد شعبة التعليم الأساسى من الكشف
وعندما ذهبت إليه لأسأله قال " تعليم أساسى بتتخصص من ثالثة وانا مش ممكن أساوى واحد اتخصص من ثالثة بواحد اتخصص من ستة أولى وتعليم أساسى لا ينطبق عليها شروط المعيدين طبعا ده على أساس ان كله هيتعين معيدين وطبعا ده غير صحيح "
المهم أنا ارجو من حضرتك الرد على وتوضيح موقفى وما يجب عمله
جزاك الله خير وبارك لك فى أبناءك واسكنك الجنة إن شاء الله
منتظر رد حضرتك

الأخ الفاضل جمواه:

حضرتك ترتيبك الـ18 على كل أقسام وشعب كلية التربية ... مش كده؟!!

لو زي ما انا فهمت كده يبقى الموظف لا مؤاخذه بيستعبط ... والعميد بيستعبط لو موافق.. ورئيس الجامعة لو ساكت يبقى ....... بلاش نكمل ...

أولا حضرتك تتخصص من أولى من ثالثة من تاسعة هو ماله ... في النهاية فيه حاجة اسمها عشرين مركز على مستوى جميع كلية تربية طلعوا من عام من أساسي من أي مكان مش مهم .. المهم همَّ عشرين واحد ... يتخطاك وياخد واحد بعدك يبقى هيروح في ستين داهية ...

وعاوز أوضح لحضرتك موضوع.. بالنسبة للناس المعيدين اللي بيتاخدوا عندكم .. أحب أبشرك إن عميد كليتك بيستغفلكم .. لأن شعبة تعليم أساسي شعبة من تربية آه بس ليها موادها وتعتبر تخصص أصيل .. يعني لما يحبوا ياخدوا حد يسد العجز فيها يبقى ياخدوا معيدين من عندكم مش من شعبة عام.. لكن هم ربوا فيكم العرف ده على إنه قانون وده أمر غير قانوني..

والله حاجة تضحك .. قال ما أساويش بينك وبين واحد اتخصص من سنة أولى .. لما التخصص مختلف فين بقى وجه المقارنة والا هي بس عشان ياخدوا الي على مزاجهم .. لأ وكمان عاوزين يحوشوك من التعييين بتاع الأوائل !!!

طيب ما كانوا يفصلوك من الكلية ويقفلوا القسم ده أحسن مادام مالكمش لازمة عندهم كده...
حسبي الله ونعم الوكيل...

ياعم ع العموم الحصر بتاع كل الجامعات اتبعت الخميس .. روح بشكوى لرئيس الجامعة وبلغهم أنه تم تخطيك في الحصر واكتب الثلاثة اللي أقل منك واتاخدوا بدالك .. ولو ما لقيتش رد متسكتش واتوجه للوزارة بشكوى وخد حقك ...

معلش اتنرفزت شوية ...

مستر/ عبدالمولى عبدالحميد 02-04-2011 05:12 PM

جزاك الله خير استاذ عبدالرحمن والله ريحت قلبى شوية لأن أنا كنت حزين لدرجة انى تركت العمل
فأنا أعمل بمدرسة ابتدائى بالمكأفأة وأن خريج 2007 مع العلم أن تقريبا جميع من تخرجوا فى دفعتى معاهم تعاقد مميز
طبعأ حضرتك بتسأل طب وانت مخدتش عقد مميز ليه
أقول لحضرتك انى كنت فى الجيش
وبعد ما خلصت اشتغلت بالمكأفأة وكانوا فى التربية والتعليم مش عاوزين يشغلونى لحد ما جبت ليهم قرار من المحافظ

مستر/ عبدالمولى عبدالحميد 02-04-2011 05:15 PM

عالعموم طلب أخير من حضرتك دكتور عبدالرحمن لو حضرتك تعرف أى حد تخصص تعليم أساسى واشتغل فى الجامعة معيد من أى عام مضى أرجو من حضرتك توصلنى بيه لأن أنا عاوز دليل مادى استند عليه لما أرفع قضية على الكلية
وجزاك الله خير

رحييق 02-04-2011 05:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3287209)
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته ...

أولا أحب أبلغ الناس اللي شاركوا الرأي في الموضوع ده تحياتي وربنا يجمعنا كده دايما في الخير يارب ...

بالنسبة للأخت الفاضلة رحيق -جزاها الله خيرا- وموضوع الأخ شريف :

إحنا زي ما قلنا قبل كده إن الكلية اللي بعتت الدفعات من 2006-2010 هي المسئولة عن استكمال الحصر يعني تبعت كمالة الأعداد 2003-2005 .. طيب هتقولولي الموظف قاللي هقولك الموضوع عشان مش مسبوق ففيه بعض سوء الفهم .. وكل جامعة بترمي على غيرها دون وعي.. هي الموظفة دي لما انتقلت الكلية من فرع لجامعةأخرى مش انتقلت هي أيضا بالتبعية ؟!!
طيب خليني معاكي .. من 2003-2005 كانت جامعة طنطا تضم كلية التجارة بطنطا وأيضا كلية التجارة فرع كفر الشيخ.. طيب لو هتبعت العشرين الأوائل كده جامعة طنطا هتبعت أربعين من كل دفعة .. لأن مينفعش أساسا دمج الكليتين ومقارنتهم.. عرفتي ليه أنا قولتله اتحرك علشان تلحق حقك ...

وع العموم واضح إنك أخت محترمة وذات فكر ..وانا سعيد بمشاركتك بالرأي..

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سيدي الفاضل د.عبد الرحمن المنياوي لك كل الشكر والتقدير وطبعا بنستفيد من حضرتك كتييير ويارب دايما تكون في عطاء واشكرك مرة اخرى على اهتمامك وردودك المميزة

وبالنسبة لموضوع الفرع والجامعة انا قولته بعد ما سألت في الجامعة يعنى مش رأي اجتهادي وطبعا من حضرتك نستفيد

لي سؤال بقى الجامعات التى بها فرع الان مصيرها بقي ايه ؟؟؟؟؟ اللى انا فهماه انهم ارسلوا 20 على الجامعة بما فيهم الفرع فالفرع اللى انفصل واصبح جامعة ايام ما كان فرع اسماؤه ترسل مع اسماء الجامعة اللى كان تابع لها
صح كدا ولا خطأ؟؟؟؟ اختك الصغيرة

ولك مني جزيل الشكر وشكرا لحضرتك على المرور العطر

تقبل مروري

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحييق (المشاركة 3287475)
سيدي الفاضل د.عبد الرحمن المنياوي لك كل الشكر والتقدير وطبعا بنستفيد من حضرتك كتييير ويارب دايما تكون في عطاء واشكرك مرة اخرى على اهتمامك وردودك المميزة

وبالنسبة لموضوع الفرع والجامعة انا قولته بعد ما سألت في الجامعة يعنى مش رأي اجتهادي وطبعا من حضرتك نستفيد

لي سؤال بقى الجامعات التى بها فرع الان مصيرها بقي ايه ؟؟؟؟؟ اللى انا فهماه انهم ارسلوا 20 على الجامعة بما فيهم الفرع فالفرع اللى انفصل واصبح جامعة ايام ما كان فرع اسماؤه ترسل مع اسماء الجامعة اللى كان تابع لها
صح كدا ولا خطأ؟؟؟؟ اختك الصغيرة

ولك مني جزيل الشكر وشكرا لحضرتك على المرور العطر

تقبل مروري

الفكرة في التعيين هي تعيين العشرين الأوائل على كل كلية .. يعني ناس اتنافست أربع سنين وهنعين أفضل عشرين فيهم .. طيب لو فيه جامعة وفرع .. يبقى عندنا كليتين كل كلية تبعت 20 أول .. واللي يحصل غير كده يبقى فهم خاطئ للقرار من إدارة الجامعة .. ماهو طبيعي لما يحبو ايعينوا الأول معيد .. هم بيقارنوا مابين الأول في الجامعة والأول في الفرع ؟!!!!

لأ طبعاً دول بيعينوا الأول على الكلية في الجامعة والأول على الكلية في الفرع كل في كليته ..وها هو نفس النظام يطبق أيضاً في حالة التعيين للعشرين الأوائل ..

بس انا بقول إن الموضوع علشان جديد فيحتمل الجدل وممكن تحصل أخطاء إدارية لو سيبناها ومسألناش عنها ممكن حق الواحد يضيع !!!!

رحييق 02-04-2011 06:32 PM

لكن محصلش كدا في جامعة طنطا وجامعة كفر الشيخ

لأن لما سألت لقيت جامعة كفر الشيخ أرسلت الأسماء من أول 2006

وقالولي اللى قبل كدا طنطا ارسلته لأن كفر الشيخ كانت لسه فرع منها

يبقي ذنبهم ايه بقي الطلاب اللى كانوا في الفرع؟؟؟!!!!!!!

ربنا يستر وحاجات غريبة كل يوم بتحصل

هي مصر أساسا بلد القرارات والأوراق وبس

عمر مصطفى احمد 02-04-2011 09:25 PM

يا دكتور عبد الحمن استفسار حضرتك هل تلتزم الكليه بتعين الاول على الدفعه ام يجوز لها فى سنه من السنين الا تاخذ اى معيد اطلاقا ؟ تانى حاجه هل الكليه ملزمه انا تاخد الاول على الدفعه ايا كان القسم الذى ينتمى اليه ام يجوز لها ان تقوم باخيار الاولى فى قسم معين

رحييق 02-04-2011 10:08 PM

وزير التعليم العالي والبحث العلمي الآن في الحياة اليوم لا يضيف جديد !!!!!!!!!!!!

شريف الصعيدى 22 02-04-2011 10:40 PM

ميرسى لحضرتك بجد يادكتور عبدالرحمن والله فعلا زى مقالت الاخت العزيزه رحيق
بنستفاد بجد من حضرتك والله
ويارب يوفق الجميع

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 10:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر مصطفى احمد (المشاركة 3288394)
يا دكتور عبد الحمن استفسار حضرتك هل تلتزم الكليه بتعين الاول على الدفعه ام يجوز لها فى سنه من السنين الا تاخذ اى معيد اطلاقا ؟ تانى حاجه هل الكليه ملزمه انا تاخد الاول على الدفعه ايا كان القسم الذى ينتمى اليه ام يجوز لها ان تقوم باخيار الاولى فى قسم معين

يا سيد عمر :

قانون الجامعات يعطي الحق للأول على كل الكلية كاملة - مش على القسم - في التعيين .. بس فيه كليات بتحاول تتجاهل بعض الأوائل وتستغل عدم علمهم بهذا .. وأي أول على دفعته لم يعين يرفع قضية بعشرة جنيه وهيكسبها بإذن الله ...

طيب هل الكلية ممكن تاخد الأول على قسم معين لاحتياج القسم .. نعم
طيب ممكن تتجاهل الأول بالرغم من أنه الاول على كل الكلية وتاخد واحد تاني يكون الأول على قسم آخر بس في الواقع هو الثالث مثلا على كل الكلية ... لأ

د.عبدالرحمن المنياوي 02-04-2011 11:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3288759)
ميرسى ليكى بجد يادكتور عبدالرحمن والله فعلا زى مقالت الاخت العزيزه رحيق
بنستفاد بجد من حضرتك والله
ويارب يوفق الجميع

الشرف لينا يا أخ شريف في إني تعاملت مع أخوة وأخوات محترمين بجد زيك وزي الأخت رحيق ...

وأتمنى مزيد من التواصل وانى تحت أمركم .. أستفيد منكم قبل أن أفيدكم ..

ولو فيه موضوعات تانية قابله للنقاش ممكن ترشحوهالي علشان أتصفحها معاكم .. ما أنا بصرلحة عضو مستجد معاكم في المنتدى مش زيكم أصحاب بيت....

تقبلوا مروري ...

شريف الصعيدى 22 02-04-2011 11:19 PM

اه يادكتور من الحق استفسار صغير من حضرتك
هوه مين المسؤل عن انه يبعت كشوف الاوائل دول
يعنى اى قسم فى الكليه
شئون الخريجين مثلا ولا فين
علشان لما الواحد يروح يسأل فى طنطا ان شاء الله
وحاجه كمان هوه الواحد ينفع يطلع افادة مثلا بترتيبه ع الكليه
لو من الاوائل طبعا ولا ده غير مسموح به
اه يادكتور بصراحه انا مقتنع جدا بكلام حضرتك بمسألة الفرع والجامعه
لانى كنت مره فى ادارة جامعة طنطا قسم شؤن الخريجين
كنت بوثق شهادة البكالويروس روحت لقيتهم هناك فعلا فى دفعة 2005
متقسم عندهم لاربع دفاتر دفترين لطنطا انتظام وانتساب وبالمثل لكفرالشيخ
كده والله يادكتور حرام فعلا الواحد مش عارف يعمل ايه

د.عبدالرحمن المنياوي 03-04-2011 03:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3288932)
اه يادكتور من الحق استفسار صغير من حضرتك
هوه مين المسؤل عن انه يبعت كشوف الاوائل دول
يعنى اى قسم فى الكليه
شئون الخريجين مثلا ولا فين
علشان لما الواحد يروح يسأل فى طنطا ان شاء الله
وحاجه كمان هوه الواحد ينفع يطلع افادة مثلا بترتيبه ع الكليه
لو من الاوائل طبعا ولا ده غير مسموح به
اه يادكتور بصراحه انا مقتنع جدا بكلام حضرتك بمسألة الفرع والجامعه
لانى كنت مره فى ادارة جامعة طنطا قسم شؤن الخريجين
كنت بوثق شهادة البكالويروس روحت لقيتهم هناك فعلا فى دفعة 2005
متقسم عندهم لاربع دفاتر دفترين لطنطا انتظام وانتساب وبالمثل لكفرالشيخ
كده والله يادكتور حرام فعلا الواحد مش عارف يعمل ايه

وحدة شئون الخريجين هي المسؤلة عن إعداد الكشف وإرساله لنائب رئيس الجامعة لشئون التعليم والطلاب...

والمنح يرسلها قسم العلاقات الثقافية لنائب رئيس الجامعة للدراسات العليا..

بالنسبة للإفاده مادام الموضوع قانوني وحضرتك الورق بيقول كده ... يبقى تقدم طلب مكتوب ع الكمبيوتر مقدم لعميد الكلية وتكتب فيه ترتيبك اللي انت متأكد منه وتمضيه من رئيس وحدة الخريجين ومن مسجل الكلية وبعد كده من العميد وتختمه.. بس نصصيحة ابقى حاول ما توضحش ليهم عاوزه ليه !!!!!!!!!!!!!!!!!

شريف الصعيدى 22 03-04-2011 04:28 PM

اليوم ذهب لجامعة كفرالشيخ
وطلعت لمدير شئون التعليم فى الجامعة لم يضيف جديد
نفس كلام الاخت العزيزه رحيق
قالى ان احنا ارسلنا من 2006 بس الباقى باه
المفروض يكون طنطا اللى ارسلته
وكمان قالى ان تجاره كفرالشيخ مستقلتش الا غير من 2006
بعكس مثلا كلية التربيه والزراعة والطب البيطرى كانوا مستقلين من قبل كده
ههههههههههههه حوارات كتير وحسبى الله ونعم الوكيل
حتى كمان لما جيت اساله عن الترتيب قالى هاتوا من طنطا برضه
ان شاء الله بعد بكره اطلع باه اتاكد واشوف الاسماء بعينى
بس غالبا هيبقى صعب اوى اكون مرتب على طنطا
ويلا باه ضااااااااااااااع امل التعيين فى وظيفة تناسبى تخصصى وطموحاتى
والله يادكتور احنا عاجزين عن شكر حضرتك والله

أستاذة سارة 03-04-2011 05:13 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى رحيق متشكرة ليكى جدا يا حبيبتى انا بعتلك رسالتين خاصة بس في صندوق الصادر غير موجودين . متحرمش منك ابدا ياحبيبتى أنا كنت بردانة شوية والنت كان الراوتر بايظ بس الحمد لله دلوقتى تمام متحرمش منك ابدا ومن سؤالك ياقمر.

أستاذة سارة 03-04-2011 05:37 PM

دكتور عبد الرحمن انا قرأت كلام حضرتك بالنسبة لشعبة الاساسي أنا شعبة الطفولة اللى حالها لا يختلف كثيرا عن الاساسى قصدى طبعا بالنسبة للتعيين معيدين حضرتك عندك معلومات عن الموضوع ده ؟ وجزاك الله خيرا.

علاء كامل علي 03-04-2011 06:38 PM

حسبي الله ونعم الوكيل

بارعة 03-04-2011 07:29 PM

هيتعينوا فين فى الكليات

رحييق 03-04-2011 07:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أستاذة سارة (المشاركة 3290843)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختى رحيق متشكرة ليكى جدا يا حبيبتى انا بعتلك رسالتين خاصة بس في صندوق الصادر غير موجودين . متحرمش منك ابدا ياحبيبتى أنا كنت بردانة شوية والنت كان الراوتر بايظ بس الحمد لله دلوقتى تمام متحرمش منك ابدا ومن سؤالك ياقمر.

متشكرة على ايه بس ياسارة نحن أخوات يا غالية وألف مليــــــــــــون سلامة عليكي ياكتكوته والحمد لله إنك بخيـــــــــــــــــــر

mido12390 03-04-2011 07:54 PM

ياأوائل الازهر أنا كنت النهاردة فى مقر رأسة جامعة الازهر وقالو كلام يزعل ............................أخوكم أحمد سعد

رحييق 03-04-2011 07:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido12390 (المشاركة 3291391)
ياأوائل الازهر أنا كنت النهاردة فى مقر رأسة جامعة الازهر وقالو كلام يزعل ............................أخوكم أحمد سعد

وينفع كدا يعني ان حضرتك تقول عبارة تثير القلق طيب ماتعرفهم ايه اللى سمعته وياتري من مصدر موثوق ولا لاء وهما اكيد هيتفهموا الموقف وراضيين بقضاء ربنا لكن متقلقهمش كدا حضرتك !!!!!!!...............

رحييق 03-04-2011 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شريف الصعيدى 22 (المشاركة 3290687)
اليوم ذهب لجامعة كفرالشيخ
وطلعت لمدير شئون التعليم فى الجامعة لم يضيف جديد
نفس كلام الاخت العزيزه رحيق
قالى ان احنا ارسلنا من 2006 بس الباقى باه
المفروض يكون طنطا اللى ارسلته
وكمان قالى ان تجاره كفرالشيخ مستقلتش الا غير من 2006
بعكس مثلا كلية التربيه والزراعة والطب البيطرى كانوا مستقلين من قبل كده
ههههههههههههه حوارات كتير وحسبى الله ونعم الوكيل
حتى كمان لما جيت اساله عن الترتيب قالى هاتوا من طنطا برضه
ان شاء الله بعد بكره اطلع باه اتاكد واشوف الاسماء بعينى
بس غالبا هيبقى صعب اوى اكون مرتب على طنطا
ويلا باه ضااااااااااااااع امل التعيين فى وظيفة تناسب تخصصى وطموحاتى
والله يادكتور احنا عاجزين عن شكر حضرتك والله

بالتوفيق إن شاء الله وارضي باللى قسمهولك ربنا
والحمد لله على كل شيء

مسترأحمد الديرى 03-04-2011 08:32 PM

سؤال بسيط للدكتور عبد الرحمن هل الـ 20 الاوائل ممكن يتعين احد منهم فى المدارس ولا لأ واذا كان ممكن هل سيتم تعيينهم فى نفس مدارسهم أم مدارس أفضل وشكرا لك

maro19862009 03-04-2011 08:53 PM

السلام عليكم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido12390 (المشاركة 3291391)

ممكن تقولى قالوا اية بالظبط افادكم الله

mido12390 03-04-2011 09:19 PM

ياأخوانى كله كلام قالوا فى شئون الخريجيين بنفس اللفظ والله .هل تتصور أن يتم تعيين كل ده هل هذا يصدقه عاقل ايه رأيكو فى الكلام ياأخوانى وماذا نفعل ؟ أحمد سعد

mido12390 03-04-2011 09:27 PM

والله هناك فى جامعة الازهر وفى مكتب حدمة المواطنين بالجامعة بيستهزأوا من كلام الدكتور رئيس الجامعة فى تعيين كل الحاصلين على جيد جدا وامتياز مع مرتبة الشرف وبيقولوا مش معقول الكلام ده أحلمو براحتكوا . أحمد سعد اول شعبة الجغرافيا تربية 2003.

هدي امة الله 03-04-2011 09:31 PM

يا الله .. حسبي الله ونعم الوكيل طب ممكن نعمل نقدم شكاو ي لجامعه الازهر :( او نعمل ايه ايه الاحباط ده

ام رهف 03-04-2011 10:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido12390 (المشاركة 3291734)
والله هناك فى جامعة الازهر وفى مكتب حدمة المواطنين بالجامعة بيستهزأوا من كلام الدكتور رئيس الجامعة فى تعيين كل الحاصلين على جيد جدا وامتياز مع مرتبة الشرف وبيقولوا مش معقول الكلام ده أحلمو براحتكوا . أحمد سعد اول شعبة الجغرافيا تربية 2003.

بص حضرتك هو الموضوع فعلا شكله مش عقلانى دى رؤية عامة للكل انما لازم هيكون في تعيين معيدين ومعيدات والدكتور اسامة العبد هيحاول يصلح ماافسده السابقون قدر المستطاع انما كله في الاخر توقعات شخصية وكلام الموظفين نفس الشيء والله ماحدش ضرب رئيس الجامعة على ايده انه يبعت فاكس يطلب فيه حصر الاوائل بكرة هنشوف

mido12390 03-04-2011 10:47 PM

والله ياأخت هدى ماانا عارف نعمل ايه بسى اللى اعرفه لازم نكون ايد واحدة ونعرف هو ليه صرح بكده اصلا هو عايز يعمل فبنا ايه

mido12390 03-04-2011 10:49 PM

اتمنى يام رهف ان يكون خير للجميع ان شاء الله

meslmat 03-04-2011 11:40 PM

بالتوفيق للجميع

mohaenglish 04-04-2011 09:52 AM

السلام عليكم
يا دكتور عبد الرحمن كنت بسال حضرتك اذا كان فيه تكرار فى المجموع يعنى مثلا الترتيب العاشر على الكليه مش واحد بس هنفترض انهم 5 طلاب جايبين نفس الدرجات هل هيتم اخذ الخمسه ولا سيتم المفاضله بينهم فى اشياء اخرى ؟؟؟؟ وبكده ممكن يكون العشرين الاوائل على الكليه 30 طالب على سبيل المثال !!!!

mohaenglish 04-04-2011 09:53 AM

ارجو التوضيح من اعضاء الصفحه وشكراااااااااااااااااااااااااا

أستاذة سارة 04-04-2011 05:24 PM

السلام عليكم لو سمحتوا ياجماعة حد منكم يعرف اللي شغال مدرس بالحصة بيكون متأمن عليه ولا لأ؟ أرجو الافادة وجزاكم الله خيرا.:078111rg3:

أستاذة سارة 04-04-2011 06:10 PM

في ناس راحت الاعتصام امبارح ومتواجدين علي صفحة الفيس بوك بس هما مش راضيين يقولوا وصلوا لايه علشان زعلانين من اللى مرحوش معاهم يارب يقولولنا وصلوا لايه .

د.عبدالرحمن المنياوي 04-04-2011 07:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بارعة (المشاركة 3291288)
هيتعينوا فين فى الكليات

لأ لأ لأ ... مش في الكلياااااااااااااااااااااااااات

د.عبدالرحمن المنياوي 04-04-2011 07:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أستاذة سارة (المشاركة 3293954)
السلام عليكم لو سمحتوا ياجماعة حد منكم يعرف اللي شغال مدرس بالحصة بيكون متأمن عليه ولا لأ؟ أرجو الافادة وجزاكم الله خيرا.:078111rg3:

اللي بالحصة ماوش تأمين ولا معاش .....

بس كمان مبقاش فيه حاجة بالحصة دلوقت ....

أصبح الكل بعقود شاملة ولوفيه حد لسه بالحصة يبقى المديرية بتاعته بتستهبل علشان الموضوع ده اتلغى ....

والعقود الشاملة لاتندرج ضمن القانون 155 لسنة 2007 الخاص بتنظيم الكادر الوظيفي في التربية والتعليم .. حيث أن ترتيب الوظائف يبتدي من معلم مساعد ........

د.عبدالرحمن المنياوي 04-04-2011 08:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohaenglish (المشاركة 3292875)
السلام عليكم
يا دكتور عبد الرحمن كنت بسال حضرتك اذا كان فيه تكرار فى المجموع يعنى مثلا الترتيب العاشر على الكليه مش واحد بس هنفترض انهم 5 طلاب جايبين نفس الدرجات هل هيتم اخذ الخمسه ولا سيتم المفاضله بينهم فى اشياء اخرى ؟؟؟؟ وبكده ممكن يكون العشرين الاوائل على الكليه 30 طالب على سبيل المثال !!!!

بص يا سيدي الدرجات الوظيفية اللي هتتوفر 20 بس لكل دفعة ...

طيب لو فيه زي ما بتقول تكرار داخل الترتيب يعني فيه 5 واخدين المركز العاشر مفيش مشاكل ياخدوهم كلهم بس اللي بعديهم هيكون رقم 15 في التعيين لأنهم أخدوا كده مكان من العاشر للرابع عشر وبكده أصبح فيه عشرين واحد بس هيتاخدوا ...

طيب لو الناس دول متكررين بس في المركز العشرين مثلا ... يعملوا إيه ؟!!!!!

ياخدوا واحد بس... إزاي؟!!!

المفاضلة تكون الأعلى تقديرا ثم الأعلى في مادة التخصص بالدرجات ثم الأصغر سناً

مثال :

محمد محمود - المركز الثامن عشر - تقديره العام جيد جدا - بنسبة 76%.
نبيل عثمان - المركز التاسع عشر - تقديره العام جيد جدا - بنسبة 75%.
كامل عرفة - المركز التاسع عشر مكرر - تقديره العام جيد جدا - بنسبة 75%.
أمين فاروق - المركز التاسع عشر مكرر - تقديره العام جيد جدا - بنسبة 75%.

الجواب :

كده محمد محمود هيتعين من غير مشاكل... وبكده هيكون فيه 18 واحد اتعين في الكلية ... وباقي مكانين فقط ...

طيب نبيل وكامل وأمين بيتنافسوا على مقعدين فقط ... ياخدوا مين ؟!!!

لو الثلاثة -زي المثال- ليهم نفس التقدير العام ونفس النسبة ونفس مجموع الدرجات ... يفاضلوا بينهم عن طريق الآتي:

مادة التخصص :
نبيل - مجموع درجات مادة التخصص في الأربع سنين 410 درجة
كامل - مجموع درجات مادة التخصص في الأربع سنين 430 درجة
أمين - مجموع درجات مادة التخصص في الأربع سنين 402 درجة

كده يبقى يعتبر كامل صحب المركز التاسع عشر ..
ونبيل صاحب المركز العشرين ..
أما أمين ... باي باي ...

يارب تكون المعلومة وصلت ....

د.عبدالرحمن المنياوي

mohaenglish 04-04-2011 09:18 PM

شكرا يا دكتور عبد الرحمن على مجهودك الرائع معانا

محمود السيد مصطفى 05-04-2011 03:27 PM

سؤال .................

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حياكم الله جميعا وبياكم، وسدد على الطريق المستقيم خطاكم.

بداية أود أن أعرب لكم عن سعادتي البالغة بانضمامي إليكم.

ثم أود أن أشكركم على ما تقومون به من جهد جعله الله خالصا لوجهه.

ولي سؤال - واعذروني إن بدأت مشاركاتي بسؤال - فأنا في حاجة ماسة إلى معرفة جوابه.

أنا حاصل على ليسانس الدراسات الإسلامية والعربية / شعبة لغة عربية

بتقدير عام/ جيدجدا 82.50% دور مايو2009

ولا أذكر أكنت العاشر، أم الحادي عشر في الترتيب على القسم.

وعلى هذا فليس لي نصيب فيما ذكرتم من التعيين - هذا ما فهمته - والله المستعان.

ما يعنيني هو ( وهذا هو السؤال) في السنة الأولى من الكلية(كلية اللغة العربية بالمنصورة) لم أدخل الامتحان لا الترم الأول ولا الثاني،

ثم حولت بعد ذلك إلى كلية (الدراسات الإسلامية والعربية بدسوق / شعبة اللغة العربية) فكتبوا في بيان الحالة (باق للإعادة) مع العلم بأنني غائب في الأربع عشرة مادة.

دخلت وأتممت السنة وفي اعتقادي أنني سأحصل على تقديري كما هو فلما ظهرت النتيجة وجدت (التقدير/ مقبول) فسألت عن ذلك

فوجدت أن تقديري (جيد جدا) نزل (لمقبول) بسبب (باق للإعادة).

المهم حصلت في الثانية على امتياز، وفي الثالثة والرابعة على جيد جدا

والتراكمي / جيد جدا //

وأنا آخر الأوائل (الحادي عشر) كلهم عدا الأول جيد جدا

فهل من الممكن أن استعيد تقدير السنة الأولى الأصلي (جيد جدا)؟؟

حيث إنه سيجعلني (الثاني) على القسم، أو (الثالث) على أقصى تقدير.
وإن كان ممكنا فما هي الخطوات التي يجب علي أن أتبعها.
هل هناك قضية ترفع - مثلا -؟
أرجو من الدكتور (عبد الرحمن) إفادتي، وكذلك من الإخوة الأزهريين، وممن له علم بهذا الأمر.

أعتذر من الإطالة عليكم وأرجو إفادتي.......

تقبلوا ودي...

دكتور جبرالله 05-04-2011 07:29 PM

انا خريجة تربية اساسى اسوان بس انا مش عايزة اتعين فى الكلية لان الكلية بعيدة خالص منى وانا متزوجة وعندى بنت عمرها سنة ومقدرش اسيبها اليوم كله .يترى ممكن الاقى حل للموضوع دة ؟ يعنى ينفع يعينونى مدرسة في الادارة بتاعتنا ولا مينفعش ؟ انتوا ايه رأيكوا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:47 PM.