بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية السياحة والفنادق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=168)
-   -   كل ما تحب ان تعرفه عن ((كلية السياحة والفنادق)) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=78506)

soha fouad 31-07-2009 12:19 AM

لا مفيش كله بالانجلش

لان اصلا الشغل بعد كده 24 ساعه بتتكلم غالبا انجليزي

rodita 01-08-2009 12:19 AM

هاي يا جماعة انا برضو في سياحة وفنادق في اولي وبصراحة انا خايفة مووووووت من الكلية ومكنتش عايزاها تبقي في المنيل انا كنت عايزاها تبقي في الجامعة علي طول مش اول سنة بس

soha fouad 01-08-2009 01:06 AM

طب ليه
هي اللي في عين حلوان احسن من اللي في المنيل؟

rodita 01-08-2009 03:09 PM

كفاية انها في الجامعة

jeary 01-08-2009 05:32 PM

السلام عليكم يا اسلام انا عندى سوال بسيط هى اية احسن جامعة ممكن ادخل فيها كلية السياحة والفنادق وهل فيها سكن داخلى للطلبة ولا لا؟ ثانبا هى الكلية اللى فى اسكندرية لو دخلتها هلاقى فيها مدينة جامعية وهى كويسة الكلية هناك ولا اية ؟ ومييييييييرسى

Eslam_Tourism 01-08-2009 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jeary (المشاركة 1464595)
السلام عليكم يا اسلام انا عندى سوال بسيط هى اية احسن جامعة ممكن ادخل فيها كلية السياحة والفنادق وهل فيها سكن داخلى للطلبة ولا لا؟ ثانبا هى الكلية اللى فى اسكندرية لو دخلتها هلاقى فيها مدينة جامعية وهى كويسة الكلية هناك ولا اية ؟ ومييييييييرسى

احسن كلية سياحة وفنادق من نظرى اللى فى جامعة حلوان لانها فيها فندق تعليمى وشركة سياحة للتدريب وكمان فى اهتمام جامد هناك بس عيبها انى باسمع انها صعبة شوية .

اما سياحة وفنادق اسكندرية اكيد طبعا فى مدينة جامعية فى اسكندرية وبتبقى جامدة بس الاوضة اللى هتعدى فيها هتبقى مش قد كده يلا استحملى ما انتى بتاكلى وبتشربى وساكنه بفلوس ضغيرة جدا وكمان بتبقى لزق فى الكلية وكل ده بـ 100 جنية تقريبا كل شهر .

وسياحة وفنادق اسكندرية انا مش فيها بس اسمع انها كويسة بس عيبها بقى ان ملهاش بوابة :blush: افهمك يعنى انتى عشان تخشى الكلية كل يوم لازم تخشى من بوابة كلية الحقوق :o لحد ما توصلى لكلية السياحة بس طبعا اسكندرية معظم الطلبة بيرحوها وبتبقى مليانة وكمان بتتفسحى هناك وكده والكلية امام مكتبة اسكندرية علطول والمستوى التعليمى هناك حلو وفى لعات كتير اوى هناك .

sendrlavig 01-08-2009 09:36 PM

هو ارشاد صعب اوى ؟؟ وكمان بعد التخرج الشغل فيه مضمون؟؟؟ وقسم سياحه عربى كويس مجالات شغله كويسه ؟

هاجر) 03-08-2009 03:04 AM

السلام عليكم
انا يا استاذ اسلام دخلت كلية السياحة والفنادق فى اسكندرية بس عاوزة اعرف من حضرتك لو سمحت اية هو انسب قسم للبنات اللى ممكن يشتغلو بية علطول لمل يتخرجو ؟واية بردة القسم اللى الشغل بتاعو مش فى سفر انا عاوزة ادخل قسم يكون الشغل فى مكان مستقر من غير سفر.وازاى اقدر الاقى شغل علطول بالنسبة للبنات لانى سمعت ان فى كلية السياحة بيفضلو الولاد اكتر عن البنات فى الشغل.ممكن اعرف حضرتك مشرف فى اى جامعة بالظبط؟وميرسى اوى لحضرتك وياريت من فضلك تجاوبنى بسرعة على قد ما حضرتك تقدر

Eslam_Tourism 03-08-2009 04:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاجر) (المشاركة 1468768)
السلام عليكم
انا يا استاذ اسلام دخلت كلية السياحة والفنادق فى اسكندرية بس عاوزة اعرف من حضرتك لو سمحت اية هو انسب قسم للبنات اللى ممكن يشتغلو بية علطول لمل يتخرجو ؟واية بردة القسم اللى الشغل بتاعو مش فى سفر انا عاوزة ادخل قسم يكون الشغل فى مكان مستقر من غير سفر.وازاى اقدر الاقى شغل علطول بالنسبة للبنات لانى سمعت ان فى كلية السياحة بيفضلو الولاد اكتر عن البنات فى الشغل.ممكن اعرف حضرتك مشرف فى اى جامعة بالظبط؟وميرسى اوى لحضرتك وياريت من فضلك تجاوبنى بسرعة على قد ما حضرتك تقدر

انسب قسم للبنات هو قسم دراسات سياحية لانه عادى شركات السياحة والطيران كتييييير فى البلد وممكن ارشاد كمان بس ده عايز سفر كتير اما فنادق فهو انسب اكتر للولاد بس اكتر وظيفة مناسبة للبنات الضيافة الجوية او فى شركات السياحة وده اللى اعرفه بصراحة .
والصراحة فى الفنادق بيفضلوا الولاد اكتر لانهم بيبقوا انسب لكن فى شركات السياحة وفى مجال الضيافة الجوية مفيش فرق

وانا فى كلية سياحة وفنادق المنصورة ومشرق هنا فى المنتدى

max pyne 03-08-2009 12:35 PM

انت برنس يا اسلام والف شكر يا مان

الف شكر يا صاحبى بس ايه نظام كلية سياحة وفنادق الاسماعيلية بس ياريت ترد عليل بلسرع وقت
:abdoog8:

max pyne 03-08-2009 12:37 PM

ياريت حد يرد هليا باسرع وقت

treka_100 03-08-2009 12:46 PM

هو شريف يقدر يفيدك لانه هناك
ممكن تستناه لما يجي

max pyne 03-08-2009 12:49 PM

هو شريف هناك يا تريكة

treka_100 03-08-2009 12:55 PM

هو اساسا طالب في سياحة اسماعيلية يعني هو اكتر واحد يفيدك

max pyne 03-08-2009 12:55 PM

ايه نظام سياحة وفنادق الاسماعيلية يا اسلام

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:10 PM.