بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الكليات الأدبية والتربوية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=161)
-   -   ما هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل ؟؟؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=71566)

Eslam_Tourism 31-07-2009 03:06 AM

كلية الاثار كلية جامدة فى دراستها وفرص عملها قليلة جدا , هتشتغل اه يعنى مفتش اثار صعبة اوى دى وكمان واسطة وحاجات تانية ولا هتشتغل معيد فى الكلية ولا فى المجلس الاعلى للاثار اللى رئيسه حواس مش بيعترف بخريجى كليات الاثار زى ما قريت فى الجرايد .
الشغل فى كلية الاثار مش مضمون خالص

hapo2007 01-08-2009 12:43 AM

السسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سسسسسن
هى وبس

menash 06-08-2009 07:48 PM

اولا كلية الالسن كلية مش سهل+ان شغلها مش مضمون وعشان نكون صرحا اى مكان نظيف النهاردة عشان تدخلة محتاج واسطة + تقدير كويس اخر سنة وفى وجهة نظرى تجارة انجليزى فيها معدلات عمل كبيرة جدا دة غير انك ليك شغل فى البنوك مانا اخواتى واحد خريج اقتصاد وبيشتغل شغلنا ما لهاش علاقة بالكلية اللى كان فيها والتانى خريج تجارة انجلش وبقى مدير فى البنك
وفى النهاية الارزاق على اللة

بارقة امل 25-08-2009 01:02 AM

الالسن وسياحة وفنادق هما احسن حاجة وطبعا تجارة انجليزي مطلوبين اوي

ماما ميا ميا 26-08-2009 06:43 AM

انا شايقة سياسة واقتصاد لان شغلها مضمون

Rambo adel 05-09-2009 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam_2009 (المشاركة 886933)
ما زالت الاراء مختلفة
انا شايف ان كلية السياحة والفنادق هى احسن كلية ادبية من حيث الشغل وده من الاخر هتقولولى الالسن احسن هاقولكوا فى السن بياخدوا لغتين وبس يعنى متاح لهم مجال الترجمة والتدريس فقط
اما سياجة وفنادق بياخدوا لغتين برضو غير بقى مواد التخصص بتاعة كل قسم يعنى متاح لهم مجالات كتييييييرة اوى فى الشغل وكمان مرتبات الخريجين جامد اوى ده موظف حجز تذاكر الطيران بياخد من 1000 لـ 2500 جنية فى مصر اما فى السعودية بياخد من 2500 لـ 3500 ريال سعودى وعلى فكرة الوظيفة دى متوفرة فى سوق العمل غير بقى الوظائف التانية .

السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

Rambo adel 05-09-2009 06:43 PM

ازيك هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااابو انتي ورايا ورايا

eslam_2009 05-09-2009 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rambo adel (المشاركة 1565876)
السلام عليكم
انت مشترك علي منتدي طلاب المحروسة ياريت بس ياعم الكلام دا من طلاب ودكارتة عندكوا انتوا مش بتتعمقوا في اللغاة اووووووووووو ي ونادرة لما حد عندكوا بيطلع معا لغة كويس وبعدين احنا عندنا مثلا واحد صحبي السن صيني بياخد 7 الالف جنيه فيالشهر

انت هتقولى !!! ما انا عارف ان كلية سياحة وفنادق مبتتعمقش فى اللغة ولكن فى ايدك تقوى لغتك عن طريق حاجات كتير جداااااااااا زى الكورسات والشهادات المعتمدة والحاجات دى مغرقة البلد وبعدين احنا لو انعمقنا قى اللغة زى الالسن يبقى هنسقط كل سنة لاننا بندرس حاجات تانية كتير زى اعمال شركات السياحة وجغرافيا وادارة ومحاسبة

بس انا بقول ان الالسن يعنى متاح لهم الشغل فى الترجمة الفورية وحتى شغل الارشاد السياحى هيبقى صعب عليهم لانهم مبيدرسوش التاريخ والاثار ولكن بيدرسوا لغة فقط ,,,

ده حتى نقابة المرشدين السياحيين بتدى رخصة الارشاد السياحى علطول لخريجى كلية سياحة وفنادق قسم ارشاد

وكمان اللغة فى الزمن ده حاجة فرعية مش اساسية ,,, يعنى من الاخر الاخر خريج الالسن لو ملقاش شغل فى الترجمة الفورية او التدريس او اى حاجة بتعتمد على اللغة فقط , هيحتاج خبرات كتير ياخدها عشان يشتغل فى وظيفة تانية

Dr|shereen 05-09-2009 09:10 PM

انا اسمع ان خريج سياسه واقتصاد مرشح انه يكون سفير دى حاجه انا اعرفها من زمان وبالنسبه لالسن سمعت مرشد سياحى او مترجم بس بالنسبه للبنات مرشد سياحى مش حلوه ومترجمه عايزه واسطه للشغل فى شركات السياحه وبالنسبه للاعلام صحفيه حلوه جدااا انا كان نفسى اكون صحفيه بس سمعت بردك انها واسطه عشان اكتب فى جرنان محترم واسمى يتكتب فى الصفحه الاولى الصراحه ادبى فيه كليات جميييله جدااا بس محتاجه واسطه عشان الشغل لكن المرتبات حلوه جدااا بيقبضوا احسن من بتوع صيدله وطب بس العائق الوحيد الواسطه وده كان مجرد راي

الأميـرمحمد 11-09-2009 04:00 PM

تجارة ان شاء الله _ اقتصاد وسياسة
والله الموفق
لكن السن _ اعلام _ اثار _ سياحة انا مش محبهم ومش بحب شغلهم

moustafa4english 12-09-2009 06:02 PM

كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

amiro4u 18-09-2009 03:08 PM

سياحة و فنادق حلوووووووووة اوى كمان بس قسم الارشاد بس لازم يكون معاك لغات ع الاقل 4 لغات

shimaa2009 19-09-2009 09:58 PM

على فكره انا من وجهه نظرى احسن كليه اللى انت تدخلها وانت حبيبها وتدخل القسم اللى انت بتحبه بجد هتلاقى راحه جامده ومش شرط ان يكون الاقسام المعروفه هى دى الحلوه الواحد يعمل اللى عليه ويسيب الباقى على ربنا وان الله لايضيع اجر من احسن عملا وربنا يوفق الجميع

ahmed_nadder2003 19-09-2009 10:19 PM

والله يا جماعة انا اسمع لاهل ادبى مفيش احسن من تجارة انجليزى والله انا ليا واحد اعرف كان طالع الاول على الفيوم دخل تجارة انجليزى

متعاقده مخنوقه 26-09-2009 03:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolo eid (المشاركة 787393)
كلية تربية احسن كلية من راي لانها هي اللي بطلع الاجيال

انا شايفه انك تدخلى اى كليه ماعدا كليه تربيه

دى نصيحه لوجه الله:d

ولو كانت السنين بترجع لورا عمرى ماكنت هفكر فيها اساسا

ولا هحطها فى رغباتى

فاختارى الكليه اللى تعجبك وبالنسبه لموضوع الشغل دا بقى

فبصراحه هو مش مضمون فى كل الحالات

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:46 PM.