بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

طالبةُ التفوقِ 17-07-2011 09:47 AM

ازيكم يا جماعة عاملين ايه أخبار الاجازة ايه
أنا اسمى آلاء
المحافظة : القليوبية
المجموع : 295 والتانية على مدرستى :(كنت كل سنة الاولى بس اتظلمت يلا الحمد لله ربنا يوفقنا فى الثانوى:)
الهوايات : أكيد النت والقراءة شوية :)
الدروس بقى هروح فى كله ماعدا المواد ايلى فيها حفظ زى الفلسفة والتاريخ والجغرافيا والعربى مش هروح برده
المناهج انا سمعت والله من الوزير انهم مش هيلحقوا يغيروا عشان دى حكومة انتقالية وان التطوير بيحطوا ليه خطة
بس والله كده كويس احنا لو النظام اتغير كانت هتبقى سنة واحدة يعنى حوالى 11 مادة او اكتر فى تالتة يعنى هيبقى صعب ولا ايه رأيكم ؟

!! Dark Man !! 17-07-2011 10:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3692986)
ازيكم يا جماعة عاملين ايه أخبار الاجازة ايه
أنا اسمى آلاء
المحافظة : القليوبية
المجموع : 295 والتانية على مدرستى :(كنت كل سنة الاولى بس اتظلمت يلا الحمد لله ربنا يوفقنا فى الثانوى:)
الهوايات : أكيد النت والقراءة شوية :)
الدروس بقى هروح فى كله ماعدا المواد ايلى فيها حفظ زى الفلسفة والتاريخ والجغرافيا والعربى مش هروح برده
المناهج انا سمعت والله من الوزير انهم مش هيلحقوا يغيروا عشان دى حكومة انتقالية وان التطوير بيحطوا ليه خطة
بس والله كده كويس احنا لو النظام اتغير كانت هتبقى سنة واحدة يعنى حوالى 11 مادة او اكتر فى تالتة يعنى هيبقى صعب ولا ايه رأيكم ؟

منورة والله يا آلاء والف مبروك
بس بالنسبة للمواد الفلسفة والتايخ والجغرافيا دول من السهل اننا نذاكرهم فى البيت لكن العربى صعب جدا وخصوصا اننا هناخذ بلاغة وده كتاب كبير لواحده ولسه النحو والنصوص والقراءة والادب والترجمة وحاجات طويلة جدا الاحسن انك تاخذى العربى فى درس خصوصى وخصوصا ان العربى مهم جدا فى ثانية وثالثة وبالنسبة لتطوير المناهج المنهج احتمال كبير انه ميتغيرش بسبب الظروف الحالية
بالنسبة انا متهالى لو بقيت سنة واحدة هيقسموها الى ترمين زى اولى ثانوى7 فى الترم الاول و 7 فى الترم الثانى
بس هو اتراجعوا عن نظام السنة الواحدة يا خسارة

طالبةُ التفوقِ 17-07-2011 05:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3693066)

منورة والله يا آلاء والف مبروك
بس بالنسبة للمواد الفلسفة والتايخ والجغرافيا دول من السهل اننا نذاكرهم فى البيت لكن العربى صعب جدا وخصوصا اننا هناخذ بلاغة وده كتاب كبير لواحده ولسه النحو والنصوص والقراءة والادب والترجمة وحاجات طويلة جدا الاحسن انك تاخذى العربى فى درس خصوصى وخصوصا ان العربى مهم جدا فى ثانية وثالثة وبالنسبة لتطوير المناهج المنهج احتمال كبير انه ميتغيرش بسبب الظروف الحالية
بالنسبة انا متهالى لو بقيت سنة واحدة هيقسموها الى ترمين زى اولى ثانوى7 فى الترم الاول و 7 فى الترم الثانى
بس هو اتراجعوا عن نظام السنة الواحدة يا خسارة

بنورك ربنا يخليك والله يبارك فيك انا العربى مش هاخد لأن ماما مدرسة عربى وانا الحمد لله بحب العربى واعرف حاجات فى البلاغة والنحو من ثانوى الحمد لله ربنا يوفقك يارب ويوفقنا جميعا

asmaa232 18-07-2011 01:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غيث السما (المشاركة 3691214)
ماشى يا asmaa232 ده مش وقت هزار يعنى وعلى العموم انا الحمد لله هقدم بكره

اممممم على فكرا يعنى انا مش شايفة هزار ايه ف اللى انا قولته :excl:

ندا حسن 18-07-2011 03:40 PM

ها ياجماعة فى اى اخبار جديدة النهارده انا هبدا درس فرنساوى يوم 20/7 يعنى يو الاربعاء الجاى فى المنهج القديم مسيو قال انه مش هيتغير واتاكد من كده ممكن انتم كمان تاخدوا فرنساوى اهه يخفف عليكم شوية ايام الدراسة وكمان نتاسس فيه من الاول صح عشان مادة جديدة علينا السنة دى وربنا معاكم ومعايا

ندا حسن 18-07-2011 04:14 PM

بس يالاء ى مواد فى الثانوى اخدنا منها دروس كتير زى منهج النحو مثلا درسناه كله باستثناء المصادر بس والكيمياء اخدنا منها دروس كتير وكذلك الرياضيات اخدنا وحدتين جبر ووحدة هندسة يبقى ازاى مش هيتغير وبعدين هما مش لسه بيغيروا المنهج فى الاجازة هما بيغيروا فيه من السنة اللى فاتت يدوب خلصوا كتب 3 اعدادى وبداوا فى اولى ثانوى على طول فاحتمال كبير يتغير لكن بالنسبة ان الثانوية على دفعتنا تبقى سنة واحدة فده لسه مش اكيد ولو بقت سنة واحدة هتبقى ترمين فعلا وانا مارجحش انها تبقى سنة بترمين ياما سنتين ياما نة واحدة دا من وجهة نظرى ومبروك على مجموعك وان شاء الله تطلعى الاولى فى اولى ثانوى ومتزعليش طب مانا طالعة الاولى ى تالتة اعدادى بس مجموعى اقل منك بس اللى ضربنى الحاسب عموما مبروك كمان مرة ولو فى اى اخبار جديدة ياريت تبلغينا على طول

Amira Mamdouh 18-07-2011 05:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندا حسن (المشاركة 3699738)
ها ياجماعة فى اى اخبار جديدة النهارده انا هبدا درس فرنساوى يوم 20/7 يعنى يو الاربعاء الجاى فى المنهج القديم مسيو قال انه مش هيتغير واتاكد من كده ممكن انتم كمان تاخدوا فرنساوى اهه يخفف عليكم شوية ايام الدراسة وكمان نتاسس فيه من الاول صح عشان مادة جديدة علينا السنة دى وربنا معاكم ومعايا

شكرا يا ندا:friendsxs3: وانا هتكلم مع المستر علشان نبدأ درس من الاسبوع الجاى إن شاء الله مع انهم مش بيبتدوا غير فى شهر 9:028ja7:

طالبةُ التفوقِ 19-07-2011 08:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندا حسن (المشاركة 3699972)
بس يالاء ى مواد فى الثانوى اخدنا منها دروس كتير زى منهج النحو مثلا درسناه كله باستثناء المصادر بس والكيمياء اخدنا منها دروس كتير وكذلك الرياضيات اخدنا وحدتين جبر ووحدة هندسة يبقى ازاى مش هيتغير وبعدين هما مش لسه بيغيروا المنهج فى الاجازة هما بيغيروا فيه من السنة اللى فاتت يدوب خلصوا كتب 3 اعدادى وبداوا فى اولى ثانوى على طول فاحتمال كبير يتغير لكن بالنسبة ان الثانوية على دفعتنا تبقى سنة واحدة فده لسه مش اكيد ولو بقت سنة واحدة هتبقى ترمين فعلا وانا مارجحش انها تبقى سنة بترمين ياما سنتين ياما نة واحدة دا من وجهة نظرى ومبروك على مجموعك وان شاء الله تطلعى الاولى فى اولى ثانوى ومتزعليش طب مانا طالعة الاولى ى تالتة اعدادى بس مجموعى اقل منك بس اللى ضربنى الحاسب عموما مبروك كمان مرة ولو فى اى اخبار جديدة ياريت تبلغينا على طول

مرسى على مروك يا قمر والله انا ايلى عرفته ان المناهج مش هتتغير عشان ظروف البلد وبعدين ايلى احنا خدناه درس ولادرسين مش هيأثر هههه وبعدين خلينا نبقى عارفين المنهج والعربى احنا مخدناش بلاغة هو النحو ايلى وخدين بعض الحاجات بس والفيزياء خدنا فصل من اولى ثانوى بس الفصل ده فى اولى برموز انجلش وتوسعة شوية والكيمياء كنا هناخد من عندهم بس اتحذف ولو تلاحظى إن المحاليل وسرعة التفاعل الكيميائى لما اتحذف كان مكتوب فى موقع الوزارة سبب الحذف سيتم تدريسه فى الصف الاول الثانوى فمعنى كده ان المنهج مش هيتغير وبعدين الله أعلم
إذا كان على الدرجات فأنا كمان نقصت فى الحاسب درجة ونص نص ظلم والله ودرجة فى غلطة هايفة معرفش غلطتها ازاى هههههههه واتظلمت برده فى الانجلش والرياضة يلا الحمد لله أهم حاجة تانية وتالتلة ثانوى أسفة على التطويل :022yb4:

طالبةُ التفوقِ 19-07-2011 08:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة (* ميرو *) (المشاركة 3700519)
شكرا يا ندا:friendsxs3: وانا هتكلم مع المستر علشان نبدأ درس من الاسبوع الجاى إن شاء الله مع انهم مش بيبتدوا غير فى شهر 9:028ja7:

أنا كمان ايلى هيجوا معايا بالذات فى الفرنساوى عايزين يبدأو واحد تسعة وانا عايزة ابدأ اول تمانية هبقى اكلمه بقى ان شاء الله :022yb4:

asmaa232 19-07-2011 09:49 AM

على فكرا يا جماعة انا بدأت درس الرياضيات واخدنا حساب مثلثات ع المنهج القديم بردو

Prof mario 19-07-2011 10:33 AM

بجد يا عنى المنهج فعلا مش هيتغير

انا هبدا من السبت دروس الانجليزى والفرنساوى

لكن الرياضيات و الفيزياء قالوا لا لما تبدا الدراسة علشا يتاكدوا

asmaa232 19-07-2011 08:00 PM

هو مفيش اى اخبار دلوقتى يبقى اكيد مفيش اى حاجة جديدة ولا ايه

!! Dark Man !! 19-07-2011 10:45 PM

انا ان شاء الله هبدا العربى يوم 26 - 7 :)
والباقى اول 8 :stickjo4:
ربنا يوفقنا جميعا :078111rg3:

zoksh2010 19-07-2011 11:43 PM

انا

اسمي

احمد

سني 15

المحافظه : سوهاج

الهوايات : نت وفوتوشوب

ايه ياجماعه اخبار المناهج فيه تغيير ولا ايه

Amira Mamdouh 20-07-2011 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoksh2010 (المشاركة 3705385)
انا

اسمي

احمد

سني 15

المحافظه : سوهاج

الهوايات : نت وفوتوشوب

ايه ياجماعه اخبار المناهج فيه تغيير ولا ايه

اهلا بيك معانا فى الجروب
وبالنسبة للمنهج احنا منعرفش غير ان مفيش تغييرات فى الفرنساوى والانجليزى والباقى مش متأكدين:excl:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:02 AM.