بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   للدرجه دى خريجى كليه علوم معقديين خريجى طب وصيدله (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=152317)

طالبة في كلية علوم 26-10-2009 11:30 PM

أنا عن نفسي دخلت علوم بسبب المحموع لكن عن نفسي بجد أنا عندي انتماء رهيب لاي حاجة بدخلها
كان حلمي أدخل هندسة بس ربنا مأرادش وكرمني بعلوم اللي هي أحسن كلية بجد عشان أقسامها المتنوعة جدا في أقسام من طب و هندسة وصيدلة و غيرها ودا بيدينا حق التميز ف تعميم وجمع كل الكليات عندنا و الأفضلية ف التخصص فيها

أه أستاذ زيزو هي الدبلومة بتاعت biochemistry دي نظامها ايه و بقدر أشتغل ايه لما أتخرج وانا عملاها وهل لازم أكون علمي علوم؟
و كمان اي موضوع دبلومة جيوفيزياء و شروطها اي؟
واسفة ع التطويل

ف كلية علوم و أفتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتخخخخخرررر رررررررررررررررررررررررررررر

زيزو1900 27-10-2009 06:40 PM

التحاليل 60%بيو كمستري و40% ميكروبيولوجى
وبعد ماتاخدى ايا من الدبلومتين تكونى دكتورة تحاليل و تقدري تفتحى معمل تحاليل
وبالنسبه للقبول في الدبلومتين هما بياخدو كل اقسام الكميا
كميا وميكروبيولوجى
كميا وكمياحيوى
كمياحيوى
كميا سبيشيل
كميا ونبات
كميا وحيوان
كمياحيوى وميكروبيولوجى
كميا وكميا تطبيقيه
كمياحيوى سبيشيل

لكن افضل الاقسام في التحاليل هما
قسم كميا وميكروبيولوجى
وقسم كميا وكمياحيوى
وقسم كمياحيوى سبيشيل
قسم كمياحيوى وميكروبيولوجى

لان الاقسام دى الوحيدة للي تقدر تحضر ماجستير ودكتوراه في التحاليل الطبيه سواء كمياحيوى او ميكروبيولوجى

د احمد سامى
اخصائي تحاليل طبيه

midoo_shindy 27-10-2009 07:04 PM

طب لسة موضوع الجيوفيزياء

زيزو1900 27-10-2009 07:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoo_shindy (المشاركة 1704209)
طب لسة موضوع الجيوفيزياء

قسم جيوفزيا هو افضل اقسام الجيولوجيا
وهو بيختلف تماما عن قسم كميا وجيولوجيا
او اي قسم من اقسام الكميا
قسم الجيوفزيا بيشتغلوا في شركات البترول في الموقع نفسه في استكشاف اماكن البترول

اما اقسام الكميا كلها للي داخل الكليه بتشتغل في معامل تكرير البترول

midoo_shindy 29-10-2009 12:11 AM

يعني ينفع اشتغل ان شاء الله في مصانع تكرير
ودي محتاجة واسطة

زيزو1900 29-10-2009 09:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة midoo_shindy (المشاركة 1706929)
يعني ينفع اشتغل ان شاء الله في مصانع تكرير
ودي محتاجة واسطة

فيه بوسايط وفيه عادى من غير وسايط
وفيه بفلوس

زائر غير مسجل 01-02-2010 02:35 AM

مجرد رأي

انا طالبه في كلية العلوم انا مجموعي كان اقل من طب بواحد من عشرة انا بصراحه كان نفسي في طب بشري ومش بحب الهندسه خااااااااالص اهلي طلبوا مني ادخل صيدله بس انا كنت حاسه انها بقاله محدش يزعل مني ده مجرد رأي ممكن يكون غلط المهم خالي قالي ممكن ادخل علوم اربع سنين والنهاية دكتورة تحاليل زي اي دكتور على فكرة خالي ده دكتور كبير في امريكا واخويه دكتور صيدلي كان بياخد بعض المعلومات من كتبي وانا اقل منه بسنة كلية العلوم بقى في امريكا تعتبر تاني اهم كلية بعد الطب المهم في كلام كتير عايزه اقوله بس كل واجد لازم يثق في كليته

زائر غير مسجل 08-04-2010 02:53 AM

كل الاحترام لكليه العلوم

شكرا استاذ زيزو علي حبك لكليتك لكن لا تتعمد الخطاء في باقي التخصصات كل له عمله و الارزاق بالله و اللي بيقول ده قصر ديل بقله عيب كده و رد بس بادب

زيزو1900 09-04-2010 01:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زائر غير مسجل (المشاركة 2092430)
شكرا استاذ زيزو علي حبك لكليتك لكن لا تتعمد الخطاء في باقي التخصصات كل له عمله و الارزاق بالله و اللي بيقول ده قصر ديل بقله عيب كده و رد بس بادب

يا استاذ هذا ليس خطا

خريج علوم يصبح اخصائي تحاليل

واحنا بنطالب بان يكون هناك كميائي اكلينيكى مسئول عن المعمل في كل معمل تحاليل يفتحة اخصائي تحاليل من كليه طب
لانه ليس تخصصه ولا بد من وجود المتخصص معه

تحياتى
د احمد
اخصائي تحاليل طيبه

Alien Rose 02-07-2010 04:51 PM

ردا علي اختنا اللي في صيدله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

مع احترامي لكلام حضرتك بس ليه معتبرين ان طلبه علوم اقل نت طلبه الطب مع اننا مكناش اقل منكم في حاجه كل الموضوع ان حصلت ظروف داخلت الطالب دا هنا والطالب دا هنا ودا قدر ربنا طبعا بس بما ان حضرتك متعرفيش عن كليه العلوم حاجه يبقي تنتظري تعرفي من حد مش تقولي ازاي تشتغلوا مكانا امال احنا نشتغل ايه ومتهيالي مسمعناش عن عالم في كليه صيدله زي ما حصل مع الدكتور احمد زويل:angry2:ومتهيالي كل حاجه تتقاس بالكفاءة مش حضرتك ايه ودا ايه انا عن نفسي خريجه علوم عين شمس وتقديري جيد جدا مع مرتبه شرف مش زنبي بقي ان الدوله هدرت حقي وممكن يجي طالب من كليه طب مثلا يقول انا افضل منك وهوا تقديرة مقبول بالعافيه :040vk0:
عموما ربنا يهدي الجميع والارتيكاريا اللي عند طلبه الطب مننا
تقبلوا مروري

:av4056bb7jp3: Alien Rose

Dr/ Nancy 09-09-2010 06:21 AM

هاى أنا نانسى.. صيدلانية و أنا الحمد لله بحترم كل التخصصات و محدش أقل من حد اللى يقولك كده تعرف على طول ان عنده عقدة نقص!!
Please don't even try to give it a shit.. Just focus on what's between your hands and set your targets that may serve your message in life.. May Allah keep you all on the right track all the time in shaa Allah.. Salam Alykom

askao 09-09-2010 02:14 PM

منتدي كلية علوم طنطا
http://www.tantascience.net/forums/

محمد ابو ريه 23-12-2010 01:17 PM

السلام عليكم
انا محمد خريج كليه العلوم قسم ميكرو وكيمياء
والله كل اللى بتقولوه كويس و انا شخصيا اقدر كليه صيدله ولها الحق العمل فى مجالها بس لو بصينا لكليه الصيدله لا زالوا ضعاف فى الكيميا يعنى ابسط شى لو اديناهم تسميه مركب مش هايعرفوا يسموه بي هما الافضل فى كيميا العقاقير اللى بيستخرجوها من النبات الى هو علم فى كليه العلوم واللى يعلرف المركبات الكيميائيه اللى تستخرج منها كيميائى او اخصائى فى علم النبات وكذلك من الكائنات الدقيقه مابخدوش تقنيه البيوتكنولوجى اللى هيا ازاى تستخرج المضادات الحيويه منها وكذلك الانزيمات وغيرها من المركبات الكيميائيه وعلى اختلاف الميديا بيتغير المركب المستخرج لانهم ماخدوش فسيولوجى الكائنات الدقيقه ومننساش ان حتى لو عملوا علاجات للامراض الميكروبيه فالوحيد اللى واخد كورس اسلحه بيولوجيه هو طالب علوم يعنى واخد ازاى تتحور وتعدل وراثيا لانه واخد وراثه ميكروبيه ولو بصينا ان علاج السرطان فى العالم حاليا بتوع العبوم هما اللى بلاقوا علاج زى الدكتور مصطفى السيد فى الكيميا و الدكتور محمد غنيم فى الميكروبيولوخى تخصص خمائر متفرعه من علم الفطريات ولو سالت طالب طب او صيدله تعرف تقولى 3 انواع فقط من الميكروسكوب الالكتونى او انواع الروماتوجرافى اللى هيا شغل مصانع الادويه ومننساش ان الاجهزه اللى بيشتغل بيها العالم كله اصلها خرج من العلوم سواء بقانون او استنتاج او غيره نحن كليه العلوم الاساسيه لسنا التطبيقيه نحن نفكر وغيرنا يحصد نتيجه تفكيرنا ز والسلام عليكم

blackcat.13 25-12-2010 11:37 AM

عالعموم انا لسه مدخلتش حاجه فالاكلام ده بس احب اقول لاى حد فى طب او صيدله او علوم وبيشتم التانى احنا مش محتاجينك
البلد مش ناقصها لا طب ولا علوم ولا صيدله بس ناقصها ناس تطلع من الكليات يعملوااو يكونوا بيحاولوا يبتكروا حاجه بجد زى احمد زويل ومجدى يعقوب وفاروق الباز
وانا مش بكره حاجه فالكليات دول احنا محتاجنها كلها بس بحب علوم
واحلى سلام لعلوم وطب وصيدله وكل اللى فيهم وفى غيرهم

DR Ahmed92 06-01-2011 02:51 AM

هههههههههههههههههههههههه قال علوم قال
هي علوم دي كلية ولا اللي بيخرج منها ده فاهم حاجه اصلا
اخرتهم بيقعدوا ع القهاوي
وساعة ما يجوا يشتغلوا يشتغلوا مكانا ومكان طلبة طب ليه ؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:01 PM.