بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   شرح تفصيلي وشامل لكل شئ متعلق بكلية التجارة جامعة القاهرة-تم تعديل المجموعة المميزة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342098)

ياســــــــمين * 02-08-2013 10:51 PM

فامبير معلش ليا سؤال كده ,, دلوقت أنا دخلت ع الموقع الرسمى بتاع الكلية هنا لقيت كاتبين فى شروط تجارة انجلش البند ده :
** يتم قبول الطلاب حسب المجموع الاعلى فى التنسيق الداخلى ووفق العدد المصرح للكلية أخذه فى نفس العام ( يتم قبول عدد الطلاب بالشعبة بنسبة 25% من طلاب الانتظام تقريبا بعد موافقة مجلس الكلية والجامعة على العدد فى نفس العام ) **

هو نسبة 25 % دى معناها ان العدد اللى بياخدوه بيكون ربع العدد اللى ف تجارة العربى اللى هيقدموا ؟؟
يعنى مثلا انا دخلت ع موقع الاستاذ لقيت عدد طلاب تجارة دمياط ربعماية طالب , معنى كده انهم هياخدوا مية طالب ف انجلش بس السنة دى ؟؟؟؟ " الربع يعنى "

معلش أنا مش فاهمة اى حاجة خالص :(

vampire1188 03-08-2013 12:37 PM

اقتباس:

فامبير معلش ليا سؤال كده ,, دلوقت أنا دخلت ع الموقع الرسمى بتاع الكلية هنا لقيت كاتبين فى شروط تجارة انجلش البند ده :
** يتم قبول الطلاب حسب المجموع الاعلى فى التنسيق الداخلى ووفق العدد المصرح للكلية أخذه فى نفس العام ( يتم قبول عدد الطلاب بالشعبة بنسبة 25% من طلاب الانتظام تقريبا بعد موافقة مجلس الكلية والجامعة على العدد فى نفس العام ) **

هو نسبة 25 % دى معناها ان العدد اللى بياخدوه بيكون ربع العدد اللى ف تجارة العربى اللى هيقدموا ؟؟
يعنى مثلا انا دخلت ع موقع الاستاذ لقيت عدد طلاب تجارة دمياط ربعماية طالب , معنى كده انهم هياخدوا مية طالب ف انجلش بس السنة دى ؟؟؟؟ " الربع يعنى "

معلش أنا مش فاهمة اى حاجة خالص فامبير معلش ليا سؤال كده ,, دلوقت أنا دخلت ع الموقع الرسمى بتاع الكلية هنا لقيت كاتبين فى شروط تجارة انجلش البند ده :

معلش أنا مش فاهمة اى حاجة خالص
ماهو قالــك
اقتباس:

بعد موافقة مجلس الكلية والجامعة على العدد فى نفس العام
يعنى مش قاعدة .. ممكن يقبلــوا اكتر

وبعديــن موقع ايه بس اللى انتي داخلة عليه دا ؟!! .. المواقع دي بقيلها عشروميت سنة ماتعمليهاش تحديث

نصيحة .. ماتشغليش نفســك بوجع الدماغ بتاع التنسيق الداخلي دا عشان هاتفضلي في صراع داخلي كدا مع نفسك مالوش اي تلاتين لازمة ولو ليكــي نصيـب تخشــي انجليــش هاتخشــيها بإذن الله

ياســــــــمين * 03-08-2013 01:09 PM

تمام ,, شكرا ع الرد

omar.ahmed3 06-08-2013 09:49 PM

ما هى اجراءات التحويل ؟
وما موعد فتح التحويل الالكترونى والورقى
التحويل من كلية تجارة عين شمس للقاهرة
مع العلم انى من القليوبية
وانا كاتب فى الرغبات عين شمس بنها القاهرة
ارجو المساعدة من فضلكم

اوشااا 12-08-2013 06:18 PM

والله انت ماااااااااااااااااااااااااااااااان علي فكرة انا اعلام القاهرة بس لما لقيت المجهود الجامد ده منك حبيت اعمل كومنت وياريت يكون في حد كده في اعلام احسن ماحدش سائل فينا خالص!!!!!!!!!!!!!!!

hobahoby 13-08-2013 12:33 PM

حضرتك مجهود اكثر من تحفةةةةة ^_^ ^_^
اول مرة اسمع عن الاكتوارى و شكلة حلو اوى
بس حضرتك متأكد ان دة زى تجارة انجلش من ناحية الوظايف و كل حاجة :(
يعنى مطلوب ولا زية زى تجارة عربى :( :(

M..Elawady 15-08-2013 04:50 PM

طيب مفيش لجامعة المنصورة

vampire1188 23-08-2013 02:58 PM

اقتباس:

حضرتك مجهود اكثر من تحفةةةةة
اول مرة اسمع عن الاكتوارى و شكلة حلو اوى
بس حضرتك متأكد ان دة زى تجارة انجلش من ناحية الوظايف و كل حاجة
يعنى مطلوب ولا زية زى تجارة عربى
ميت مرة قولت تجارة انجليش مش هيا البوابة السحرية اللى انت فاكر انك هاتتخرج منها هاتلاقي الدنيا وردي والشركات هاتتلهف عليك

فيه حاجة اسمها تنمية قدراتك مع نفسك .. مش الكلية اللى هاتعملك كل حاجة .. ولو اعتمدت ع الكلية بس ولاااااااا هاتوصل لحاجة

Omniakamel 07-09-2013 11:37 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
دى اول مشاركه ليا فى الموقع ده
تحيه لحضرتك طبعا ع المعلومات و المجهود الاكثر من رائع ده :)
-------------------------
المجموعة المميزة : بيبقالها تنسيق داخلى زيها زى تجارة انجليش بالظبط
مجموعة (أ) : حرف الألف كله
يعنى اسمك احمد – اسماء – امجد – ايمن .. الخ تبقى تبع المجموعة دى)
مجموعة (ب) : من حرف الـ ب : حرف الـ
مجموعة (ج) من حرف الـ
مجموعة (د) : من محمودات : حرف الـ ى
"يعنى اسمك محمود – ياسر – مصطفى – مروة – هاجر ... الخ تبقى تبع المجموعة دى"

كل مجموعة من اللى فوق دول بيبقالهم جدول محاضرات مستقل ودكاترة مستقلين وامتحان مستقل
ودا معناه ان حضرتك ملزم بانك تحضر محاضراتك تبع مجموعتك مش تبع مجموعة تانية
-------------------
انا جبت 365 ( 89%) ادبى وجاتلى كلية اثار قنا ..على امل انى احول لاثار القاهره...بس طبعا مش عن اقتناع
لكن غيرت راى فى تقليل الاغتراب و كتبت تجارة القاهره .. و مش عن اقتناع برضو ...
و لسه اهو النتيجة ما ظهرتش لغايت دلوقتى.. و تقريبا كده فاتنى التقديم فى تجاره انجلش ..
بس مش مهم تجاره عربى بالنسبالى احسن
-----------------
سؤال بقى ..
.
.
التقديم فى المجموعه المميزه ديه بيبقى و قت لما بقدم ورقى فى الكليه
و لا لما الدراسه تبدا ( دا لو فى دراسه اصلا !! )
و لا خلاص قفلت
و هى بتقبل من كام فى الادبى ؟
ايه النظام ....

legend_hossam 08-09-2013 03:31 PM

[quote=omniakamel;5481183
-----------------
سؤال بقى ..
.
.
التقديم فى المجموعه المميزه ديه بيبقى و قت لما بقدم ورقى فى الكليه
و لا لما الدراسه تبدا ( دا لو فى دراسه اصلا !! )
و لا خلاص قفلت
و هى بتقبل من كام فى الادبى ؟
ايه النظام ....[/quote]

المجموعة المميزة التقديم بتعها بيبقى بعد ما الدراسة تبدأ بتروح شئون الطلبة و تاخدى استمارة تقديم ليها وهما مش بيخدوا من درجة محددة ممكن نقول انهم بيدوا استمارات لكل اللى فوق 85 مثلا و بيقبلوا بقى اعلى ناس على حسب العدد اللى عاوزينه .

Mim0Pr0 13-09-2013 12:50 AM

انت برنس و الله انا لقيت الموضوع ده بالصدفة و سجلت هنا عشان ارد عليك و احييك و الله شغل عاااااااااالى جدا شغل فنادق يعنى و استفدت انا داخل ان شاء الله تجارة انجلش السنة دي اتقبلت خلاص بس فى فرع الشيخ زايد انا عارف ان الموضوع ده قديم و من 2011 بس لو تعرف حاجة عن فرع الشيخ زايد قولى و لو تعرف ممكن احول تانى للمبنى الى فى الجامعه و لالا لان فى ناس قالولى مينفعش و مرة تانية شكرا على المجهود الجامد ده

بسنت نبيل 19-07-2014 08:21 AM

بعد اذنك كنت عاوزة اسال عن تنسيق تجارة انجليزى السنة ادى فى جامعة القاهرة و عين شمس و كنت عاوزة اسال اذا كنت تعرف انهى احسن تجارة فى جامعة القاهرة و لا عين شمس و اذا كان فيه فيه قسم خاص لكلية تجارة انجليزى بعد اذنك ممكن الرد السريع لان التنسيق هيبدا يوم الاحد.
المجموع 88.5% و 44 من 50 فى الانجليزى نظام حديث

mido.uwk07 19-07-2014 01:54 PM

هو ايه الاحسن عربى ولا انجلش من حيث فرص الشغل ؟؟؟ اصل انا سمعت مقوله كده"الفاشل فى عربى = المتميز فى انجلش و انا مش فاهمها الصراحه " و عايز اعرف ايه هو cfa , cma

vampire1188 20-07-2014 12:00 AM

اقتباس:

هو ايه الاحسن عربى ولا انجلش من حيث فرص الشغل ؟؟؟ اصل انا سمعت مقوله كده"الفاشل فى عربى = المتميز فى انجلش و انا مش فاهمها الصراحه
مابقتش فارقة كتير .. اهم حاجة تقديرك وكورساتك .. بمعنى اصح اشتغل على نفسك كتير (بجانب دراسة الكلية طبعا)

اقتباس:

و عايز اعرف ايه هو cfa , cma
دي كلها شهادات مهنية .. حاجات كدا مش هاتفيدك نهائي لو عرفتها دلوقتى وحتى لو قولتلك عليها مش هاتستوعبها الاستيعاب الكامل

vampire1188 20-07-2014 12:02 AM

اقتباس:

بعد اذنك كنت عاوزة اسال عن تنسيق تجارة انجليزى السنة ادى فى جامعة القاهرة و عين شمس و كنت عاوزة اسال اذا كنت تعرف انهى احسن تجارة فى جامعة القاهرة و لا عين شمس و اذا كان فيه فيه قسم خاص لكلية تجارة انجليزى بعد اذنك ممكن الرد السريع لان التنسيق هيبدا يوم الاحد.
المجموع 88.5% و 44 من 50 فى الانجليزى نظام حديث
مش فارقة كتير اذا كان القاهرة او عين شمس .. على حسب بقى اقرب حاجة من سكنك ايه

بالنسبة لعربي وانجليش اكيد فيه الاتنين .. واضح انك ماقريتيش الموضوع كويس .. اقريه ولو فيه سؤال مش واضح ابقى اتفضلي اسألي

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:45 PM.