بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   كل ما يخص اقسام كليه هندسه...ارجو التثبيت للفائده (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=60194)

جيولوجى امير 08-11-2009 05:37 PM

على فكره يا جماعه
بالنسبه للبترول بالذات مجال غريب اوى
فانا اعرف خريجين علوم قسم جيولوجيا وشغالين مهندسين بترول
والاقى مهندسين بترول مش بيشتغلوا
حاجه غريبه جدا

pr3ttysparrow 15-12-2009 05:09 PM

يا بشمهندس شريف بعد اذن حضرتك انا كنت عاوز اعرف معلومات زياده عن (نوويه___طيران)
من حيث مجال العمل (بره مصر) بس مش فى امريكا ....... وكمان لو ينفع موبايل حضرتك يبقى كرم... او حتى ممكن حضرتك تبعت Please Call Me على رقم (0197417894) و انا اكلمك ...... بس يا ريت الرد بسرعه اصل الموضوع ده شاغلنى اوى... وقبل ده لازم اشكر حضرتك على المجهود الجامد ده.... اخوك(اسمحلى انول الشرف ده) / احمد رجب

نفسه يبقى مهندس 20-12-2009 03:48 PM

المنصوره

لو سمحت يا بشمهندس شريف ممكن افاده اكثر بالنسبه لاقسام(بترول_نوويه_طيران) بالنسبه لمجال العمل و طبيعته لان بصراحه دى الاقسام اللى شدتنى جدا.. و فى راى حضرتك ايه احسن قسم فيهم ... وقبل ده طبعا احب اشكر حضرتك عالمجهود الجبار ده

Mahmoud_Nassar 04-01-2010 12:42 PM

هانى وقع فى البير
قصدى
شادى نام على السرير
يوووووووه
قصدى
هابى نيو يير
ههههههههههههههه
كل سنه وانتو طيبين جميعا
وان شاء الله يكون عام سعيد علينا
ان شاء الله
يارب يكون وش السعد والنجاح السنة دى
بأذن الله
ياريت اكون احسن صديق ليكو بأذن الله
وكل سنه وانتو طيبين

مستشار محمود نصار

pr3ttysparrow 13-01-2010 02:59 PM

ممكن سؤال؟؟
اييييييييه الفرق بين هندسة بترول السويس و هندسة القاهرة قسم بترول و تعدين؟؟؟
و لما ان شاء الله ال 2 يسافروا بره هل يبقى حد فيهم مميز عن التانى؟؟

pr3ttysparrow 13-01-2010 03:03 PM

سؤال
اييييييييه الفرق بين هندسة بترول السويس و هندسة القاهرة قسم بترول و تعدين؟؟؟
و لما ان شاء الله ال 2 يسافروا بره هل يبقى حد فيهم مميز عن التانى؟؟
وفى ناس بتقول ان السويس احسن كتيييير ايه راى حضراتكم؟؟؟؟؟؟

احمد مجدىجودة 14-01-2010 12:57 AM

انا عارف ان فى قسم لاابحاث الفضاء صح ولا لأ

eman _elbtal 01-02-2010 07:14 PM

قسم البترول و التعدين

1. هتتخرج هتبقى مهندس بترول قد الدنيا و بمرتب جامد جدا و يا سلام لو سافرت بقى بره مصر و يا سلام اكتر لو مهندس شاطر بره مصر هيدوك شقه و اقامه و تظبيط يعنى مرتبك كله فى البنك

2. بس ممكن اى مهندس تانى يروح يشتغل فى المجال ده و لو شاطر هيبقى احسن من بترول نفسه

ليه بس كده يا بشمهندس

بس على فكرة انا اعرف ان اللى بيشتغلو مهندسين بترول من غير ما يكونو خريجين من قسم بترول بيكون معاهم واسطة جامدة اوى وبرضو مش يقبضو نفس المرتب اللى بيقبضو مهندس البترول اللى متخرج من القسم ده
و لو كان خريج علوم جولوجيا فده عادى انه يشتغل فى شركة بترول بالعكس دول بيفضلو خريج علوم قسم جولوجيا عن خريج بترول قسم جولوجيا

مدحت حسن 11-04-2010 11:34 PM

جزاك الله خيرا وجعل هذا فى ميزان حسناتك

لأنى بسراحة نفسى اخش كلية هندسة

بس مكنش عندى المعلومات الكافية عنها

وانت بكدا وضحت الموضوع خالص

تشكر يا كبييييييييييييييييييييير

سندريلا5 27-06-2010 12:00 PM

وانا كمان حلم عمري هو كليه الهندسه بس ادينا في انتظار المجموع خاصه بعد الامتحانات اللذيذه دي
بس انا عايزه اعرف الاقسام بتدخلها علي اساس ايه مجموع الثانوي ولا اعدادي هندسه ولا برغبتك ولا ايه يا ريت توضحولي ضروروري وادعولي

a7mad3ali 27-06-2010 02:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا5 (المشاركة 2313996)
وانا كمان حلم عمري هو كليه الهندسه بس ادينا في انتظار المجموع خاصه بعد الامتحانات اللذيذه دي
بس انا عايزه اعرف الاقسام بتدخلها علي اساس ايه مجموع الثانوي ولا اعدادي هندسه ولا برغبتك ولا ايه يا ريت توضحولي ضروروري وادعولي

ههههههههههههه لسه بدري علي موضوع الاقسام ده انتي بتفكري فيها من دلوقتي

عموما هي اول سنه في هندسه بتبقي اسمها اعدادي زي مالكل عارف وبيبقي الكل متساوي فيها يعني
بعد كده من اول اولي بيبدا التخصص وكل قسم بيعتمد علي التقدير في اعدادي وملوش علاقه بثانوي خالص مدام جبتي مجموع هندسه ودخلتيها ان شاء الله
وبعد كده بيبقي فيه تخصصات جوه الاقسام برده بتعتمد علي التقدير برده وده علي حسب كل جامعه
يعني عندنا في القاهره اقسام كتير اوي اعلاها اتصالات وحاسبات ممكن يوصلوا لبدايات الجيد جدا
بالنسبه لعين شمس ومعظم الجامعات التانيه بيبقي اعلي قسم اسمه كهربا وبياخد من مقبول او بدايه الجيد
وجوه القسم بيبقي فيه مثلا اتصالات وكهربا باور بياخد من تقدير اعلي وهكذا
يارب اكون قدرت اوضح
ونصيحه متفكريش في الحاجات ديه دلوقتي خالص

سندريلا5 30-06-2010 07:06 AM

متشكره قوي a7mad ali علي التوضيح انا بس حبيت يكون عندي فكره مش اكتر ومتشكره مره تانيه بجد افدتني

ZIKA*STAR 21-07-2010 02:48 PM

عماااااااااارة ان شاء الله

عبدة قورة 24-07-2010 09:43 PM

شكرا ليك على المعلومات دى بجد كنت محتاجها و ربنا يوفقنا كلنا

NANSY AGRAM 27-07-2010 03:30 AM

اولا ثانكس على التوبيك ثانيا ياريت حد يجاوبنى على السؤال ده بالنسبه لهندشة اتصالات مناسبه للبنات ولا لا وممكن لما اتخرج اشتغل فين بس فى مصر؟ياريت حد يرد

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:31 AM.