بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

eldeep2012 27-09-2011 04:31 PM

شكر وعرفان

أولا أحب أشكر كل القائمين على هذا المنتدى الرائع وخاصة دكتور عبدالرحمن المنياوى وأتمنى من الله أن يبارك له فى علمه وعمره

ولكن ياحبذا لو كان هناك توضيح بسيط عن الكيفية التى سوف يتم بها الاعلان عن الاستمارات

وكيف سوف يتم التواصل بين الاوائل والجامعات بخصوص هذا الشأن

وماهى المستندات المطلوبة عند التقديم

وشكرا مرة أخرى

رحييق 27-09-2011 04:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 4006926)
الحمد لله الذي هدانا لهذا وماكنا لنهتدي لولا أن هدانا الله ..

ياجماعة الخير بالنسبة لكل حد يتطفل برأيه على منتدانا ورابطة أخوتنا التي لن تزحزح بإذن الله وكلنا ثقة في هذا .. أي حد يشوف تعليق أو مشاركة غير لائقة طوالي يرسل بأنها مشاركة غير لائقة لإدارة المنتدى ويتم إيقاف العضو ومحدش فينا يتعب نفسه خااااااالص .... بس إحنا لازم نتعلم إن مش كل الناس محترمه ومش كل الناس غاوية نجاح بالعكس ده فيه ناس عايشة في الدنيا علشان تحارب النجاح وتحقد عليه وبس .. والأخ ده لو كان من ضمن الأوائل أو كان حتى متابع أخبارنا كان عرف بس إن الموضوع خلاص وصل لبر الأمان ومش فاضل غير أيام تعد على الأصابع .. لكن كما قال أخي د.رامي ..... سلاماً .....

ربنا يسترها

الله يكرمك يادكتورنا العزيز فعلا عند حضرتك حق داانا عجزت عن الرد لما قرأت كلام الأخ والغريب انها اولى مشاركاته !!!!!!! معرفتش اتكلم الا لما قرأت كلام حضرتك دا

يالا ربنا يهديه ويهدينا

ابو القاسم محمود 27-09-2011 04:45 PM

السلام عليكم انا عضو جديد ومتابع جيد للموقع ومن اوائل الازهر2005 واود ان اعلم اخر الاخبار اليوم

ابو القاسم محمود 27-09-2011 04:48 PM

وهناك عده اشياء لم افهمها منها الموازنة المالية ستبدا السبت في الجامعة والغريب ان موازنه مصر كلها واحدة تبدا في شهر7

ramy gama 27-09-2011 05:40 PM

ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

الورق تم إعتماده من الدكتور صفوت النحاس منذ ثلاث ساعات تقريبا....

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

دكتور مسلم 27-09-2011 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4007375)
ألف مليووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

وسيذهب للماليه ان شاء الله يوم الخميس ...طبعا هتقولو ليه؟؟؟ عشان البوسته بتروح الماليه الإثنين والخميس من كل أسبوع

وفقكم الله لما يحب ويرضي والف مبروووووووووووووووووووووووووك وعقبال إخوانا أوائل التربيه والتعليم.. وحملة الماجستير ...والمنح

الحمد لله رب العالمين

,واخبار اواءل التعليم العام ايه .....في استمارات ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ونتابع ازاي ؟؟؟ ونروح فين وامتي وكل حاجه تعرفوها ياريت تفيدونا يها وجزاكم الله كل خير

خليل المسيرى 27-09-2011 06:17 PM

ألف مليووووووووووووووووووووووووووو​ووووووووووووووووووو و ون مبرووووووووووووووووووك لأوائل الأزهر

الحمد لله رب العالمين
منقوووووووووووول من منتدي الثانوية

خليل المسيرى 27-09-2011 06:22 PM

نسأل المولى عز وجل أن يكمل فرحتنا ونرجوا ان تعلن الأسماء على النت ليراها الجميع يارب اكرم كل من قام أو ساعد فى ما يرجع لنا حقوقنا

أبوخيرى 27-09-2011 06:36 PM

اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك(اللهم ارزقنا الذرية الصالحة إنك أنت الوهـــــــــــــاب)

losacat 27-09-2011 06:45 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يادكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا والاخوة المتبرعين بالاهتمام بموضوعنا وبجد ربنا يجزيهم كل خير
بس معلش سؤال لانى بجد مبقتش عارفة الكلام بقى خاص بالازهر ولا العام
فالاستمارات اللى هتكون فى الجامعات دى للازهر ولا العام
ولا انا مش فاهمة الموضوع صح والازهر ملهموش استمارات لانهم الاول والتانى بس
أرجو التوضيح وأسفة لو سؤال يبدو للبعض فيه بعض الغباء وعدم الفهم

amralaraby 27-09-2011 06:51 PM

ازيك يا دكتور عبدالرحمن لدى سؤال وارجو منك توضيح الاجابة عليه وهو سيتم استبعاد المعيدين من كشوفات الاوائل ويدخل مكانهم اسماء جديدة لم يكونوا اصلا من ال 20 مثلا لو كلية ما عينت 10 معيدين سيتم استبعادهم ويدخل 10 اسماء مكانهم اليس الاجدر ان ياخذوا كشف ال20 الاوائل كله حتى لو به اكتر من 20 شخص عشان المراكز المكررة لانه سيكون من الظلم فعلا ان ياخذوا 20 واحد فقط بالعدد وليس الترتيب والمجموع وهما ال 20 دول اساسا فى الكشف ...................... ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لحضرتك ........................................... وارجو الرد وما العمل اذا ما كان الكشف به اكتر من 20 عشان المراكز المكررة وخادوا 20 بس ما الحل هنا ..................... وانا كنت قد طلبت منك سابقا بنود تطبيق قانون ال20 الاوائل المتوقف من 2003 لعلى اجد فيه بغيتى ولكنى ساوكل لك الامر لتقول لى الحل ............................. وشكرا لك جزاك الله خيرا .

ولاء عفيفى 27-09-2011 06:52 PM

هام لللاوائل الجامعات العامه
انا عرفت النهارده ان الاستمارات الخاصه بالاوائل وصلت للجامعات وان الاول و التانى لهم اربع رغبات للجامعات و باقى الاوائل لهم اربع رغبات للعمل بالجهاز الادارى و ان ملى الرغبات بيكون فى مكتب رئيس الجامعه نفسه كل واحد يسال فى جامعته انشاء الله حيلاقى الاستمارات وصلت وادعونا كاطلاب منح تيجى استماراتنا احنا كمان و بتوع الماجيستير و الدكتوراه

losacat 27-09-2011 07:13 PM

معلش يا استاذة ولاء بس الاول والتانى دول مين مش المفروض دول اتعينوا معيدين ولا ايه؟
سؤال كمان معلش

اربع رغبات للباقى لتعين فى النظام الادارى ازاى؟ ممكن توضيح من فضلك اكرمك الله

مرتضى السيد 27-09-2011 08:12 PM

سلام عليكم جميعا
انا ليا استفسار من الدكتور عبد الرحمن ياريت يتفضل ويتكرم ويجاوبنى عليه وجزاه الله كل خير
انا خريجى كليه الزراعه جامعة الازهر فرع اسيوط دفعة 2005-2006 وتعينات المعيدين لهذه الدفعه على ايامنا كان يعتمد على تقدير اخر سنه وكان نظام الاربع سنوات لسه متطبقش وكان الاول بناء على تقدير اخر سنه واحد زميل واتعين معيد من ايامها والثانى ايضا بناءا على تقدير اخر سنه كنت انا وزميلى اخر لى فكلانا امتياز مع مرتبة الشرف ومتساوين فى التقدير وفى نسبة اخر سنه فقط فيا ترى ايه هيكون نصيبنا انا وزميلى المتساوى معى فى نسبة اخر سنه من التعينات الجديد ياريت تطمنى او بمعنى اصح تريحنى وتفسر لى موضوعى بالظبط امانه عليك لتوضحى موقفى هل ال هيتعن من دفعتى دلوقتى هيتعين بنظام اخر سنه زى الاول ولا الاربع سنين ولا هيبقى انا وزميلى المتساوى معى فى
النسبه بعد ما يستبعدو ال اتعين ولك من الله كل التوفيق ومنى جزيل الشكر وربنا يوفق الجميع

عبد الرحمن السويسى 27-09-2011 09:05 PM

اقتباس:

الحمد لله رب العالمين

اللهم لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك
أسال الله العظيم أن يبارك فى كل من قام على إنهاء اوراقنا وأن يجزل لهم العطاء بما هو أهله
وعندى استفسار صغير:
هل توجد طريقة لمعرفة إن كان اسمى ضمن الأسماء التى اعتمدت أم لا ؟

El Ninio 27-09-2011 09:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 4007522)

يادكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا والاخوة المتبرعين بالاهتمام بموضوعنا وبجد ربنا يجزيهم كل خير
بس معلش سؤال لانى بجد مبقتش عارفة الكلام بقى خاص بالازهر ولا العام
فالاستمارات اللى هتكون فى الجامعات دى للازهر ولا العام
ولا انا مش فاهمة الموضوع صح والازهر ملهموش استمارات لانهم الاول والتانى بس
أرجو التوضيح وأسفة لو سؤال يبدو للبعض فيه بعض الغباء وعدم الفهم

استأذن الدكتور عبد الرحمن أرد مكانه في غيابه
الاستمارات دي هتكون لأوائل العام
والأزهر ملهومش استمارات علشان هما هيتعينوا معيدين في أقسامهم
وماتقوليش كدة هو التوتر عند معظم الناس بيخليهم مش مستريحين وقلقانين على طول

El Ninio 27-09-2011 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 4007587)
معلش يا استاذة ولاء بس الاول والتانى دول مين مش المفروض دول اتعينوا معيدين ولا ايه؟
سؤال كمان معلش

اربع رغبات للباقى لتعين فى النظام الادارى ازاى؟ ممكن توضيح من فضلك اكرمك الله

أسألتك كتيرة انتي :)
تقصد الأول والتاني بعد استبعاد المعيدين
يعني لو اتعين خمسة يبقى السادس والسابع هما الأول والتاني
باين من الكلام كدة ان الأول والثاني هيبقى ليهم تميز في انهم هيتعينوا في الجامعة
والباقي في باقي المصالح الحكومية في الدولة

El Ninio 27-09-2011 10:00 PM

ومبروك لكل أوائل الأزهر ربنا يتمملكوا بخير
ومبروك لأوائل العام اهي بتخلص الحمد لله
ربنا يسهل ويتمملنا كلنا على خير

خالد عقيبى 27-09-2011 10:03 PM

اقتباس:

الحمد لله رب العالمين

بالله عليكم طمنونا بصحيح جبتوا المعلومات دى منين بصراحه أنا أعصابى باظت امتى يخلص هذا الموضوع على خير

ramy gama 27-09-2011 10:10 PM

أنا آسف لأني مسحت ماتم قوله؟؟؟؟؟؟ وأرجو من الإخوه مسح إقتباسي جزاهم الله خيرا

واالجنه التنسيقيه هي التي ستعلن عن أي خبر جزاكم الله خيرا ....

ramy gama 27-09-2011 10:15 PM

يا جماعه لا صحه لما تردد من انباء تدور حول انتهاء اوراقنا من الجهاز المركزى وامضائها من صفوت النحاس .. فما زال الورق فى عده الانتهاء منه .. فلم ينتهى بعد .. وكل مايرد من كلام ليس على لسان الاعضاء المتابعون فى التنظيم اشاعات وليس له اساس من الصحه ... فلا داعى لتصديق الشائعات ولندعوا الله ان يعجل لنا بامرنا وان ينهيهه لنا على خير

خالد عقيبى 27-09-2011 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن السويسى (المشاركة 4006199)
أولا :
أشكرك أخى الحبيب على هذه المشاعر الجميلة
وثانيا :
أنا حاصل على ليسانس شريعة إسلامية
من كلية الشريعة واالقانون بالقاهرة
بتقدير عام جيد جدا مع مرتبة الشرف
سنة 2010
وأنا من محافظة السويس
تشرفت بمعرفتك
:):):):):)

فينك من زمان يا أخ عبد الرحمن باين وشك خير علينا وعمال تستأذن بالدخول فى المنتدى يا عم كنت تعالى من زمان
يارب تكون معرفة خير وتدوم محبتنا على فعل الخير يارب
يارب يخلص بقى بصحيح عشان عاوز أبارك بجد لأحببنا اللى تعبوا معانا ألأخ { خليل ورامى والدكتور ابراهيم الشرشابى } والأخوات الأفاضل أم رهف ومنى أبو الجود
وغيرهم ممن يتابعونا على المنتدى ولا يكتبون تعليقات

خالد عقيبى 27-09-2011 10:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 4008059)
أنا آسف لأني مسحت ماتم قوله؟؟؟؟؟؟ وأرجو من الإخوه مسح إقتباسي جزاهم الله خيرا

واالجنه التنسيقيه هي التي ستعلن عن أي خبر جزاكم الله خيرا ....

ليه بس يا عم رامى ايه اللى حصل بس طمنا بالله عليك
يعنى الورق خلص ولا ايه
وايه اللى خلاك تمسح كلامك عرفنا ايه اللى بيحصل يا عم رامى
أقولك على حاجه أنا معتش داخل على امنتدى الا لما يخلص الموضوع أنا معتش قادر أتحمل
ولا اوعى تكون كانت حته أكشن من بتاعتك

دكتور مسلم 27-09-2011 10:43 PM

لاي حد بيستفسر عن الاسامي ان شاء الله تلاقوها هنا
اكتبو في جوجل اكاديميه البحث العلمي والتكنولوجيا
وعلي الشمال في مربع ازرق لمشروع تعيين الخريجين
وبعد كده اضغطو علي اوائل الخريجين وكل واحد يضغط علي جامعته وكليته وربنا يوفق الجميع

وياريت اي حد يقول اي خبر يكون متاكد منه
وربنا معانا ومعاكم باذن الله لما فيه الخير

ولو حد عارف استمارات جامعه اسكندريه وصلت للجامعه ولا لا ياريت يبلغني

انا اسف معرفتش انزل اللينك علطول لان ماينفعش اي حد يحط روابط قبل مشاركاته ماتكمل 25

الأمل في الله 27-09-2011 11:42 PM

السلام عليكم
انا عضوة جديدة في المنتدى
اولا احب اسجل اعجابي وتقديري بالمنتدى واوجه شكري للدكتور عبد الرحمن جزاك الله خيرا لان المنتدى هي الوسيلة الوحيدة بالنسبة لي لمعرفة اخبار تعيين العشرين الاوائل
ليا استفسار ذكرت هذة العبارة (إنه سيتم تعيين أوائل الخريجين وفق المادة ١٨ لقانون ٤٧ لسنة ٧٨ التى تنص على أقدمية التخرج ) ارجو بعد اذنك توضيح معناها ليطمئن قلبي
وسؤال اخر هي الوظيفة هتكون تكليف ولا تعيين ان شاء الله
انا من اوائل محافظة المنوفية والناس كلها بتبارك لأوائل المنوفية هو احنا مختلفين عن بقية المحافظات ؟
اسفة على الاطالة
بارك الله فيك وجزالك الله خيرا على مجهودك معانا وجعله الله في ميزان حسناتك ان شاء الله واكثر الله من امثالك

ramy gama 28-09-2011 12:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 4008107)
ليه بس يا عم رامى ايه اللى حصل بس طمنا بالله عليك
يعنى الورق خلص ولا ايه
وايه اللى خلاك تمسح كلامك عرفنا ايه اللى بيحصل يا عم رامى
أقولك على حاجه أنا معتش داخل على امنتدى الا لما يخلص الموضوع أنا معتش قادر أتحمل
ولا اوعى تكون كانت حته أكشن من بتاعتك

لالالا!!!هو دا في اكشن وبعدين مش وقت الأكشن خااالص؟؟

النظريه إني مش عاوز اتعدي علي اللجنه التنسيقيه مش اكتر؟؟

وهما طبعا الأساس لا انكر ذلك!! ولكني أدركت بخطئي عندما قمت بالنشر قبلهم!! لإنهم هم اولي بالتحدث ؟؟

جزاهم الله كل الخير ..كل النظريه اني كنت عاوز ابشركم ..وعلي فكره الكلام اللي نشرته صحيح..الحمد لله

amralaraby 28-09-2011 12:49 AM

ازيك يا دكتور عبدالرحمن لدى سؤال وارجو منك توضيح الاجابة عليه وهو سيتم استبعاد المعيدين من كشوفات الاوائل ويدخل مكانهم اسماء جديدة لم يكونوا اصلا من ال 20 مثلا لو كلية ما عينت 10 معيدين سيتم استبعادهم ويدخل 10 اسماء مكانهم اليس الاجدر ان ياخذوا كشف ال20 الاوائل كله حتى لو به اكتر من 20 شخص عشان المراكز المكررة لانه سيكون من الظلم فعلا ان ياخذوا 20 واحد فقط بالعدد وليس الترتيب والمجموع وهما ال 20 دول اساسا فى الكشف ...................... ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لحضرتك ........................................... وارجو الرد وما العمل اذا ما كان الكشف به اكتر من 20 عشان المراكز المكررة وخادوا 20 بس ما الحل هنا ..................... وانا كنت قد طلبت منك سابقا بنود تطبيق قانون ال20 الاوائل المتوقف من 2003 لعلى اجد فيه بغيتى ولكنى ساوكل لك الامر لتقول لى الحل ............................. وشكرا لك جزاك الله خيرا .

خالد عقيبى 28-09-2011 12:53 AM

Moamen Sayed‎
نقلا عن ألأخ محمد السافورى
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة والاخوات تحية طيبة وبعد :
ثمة احداث مرت صغار وكبار لم نرد في يوم من الايام الوقوف عندها او اثارة انتباه الاحباب اليها لكن الامر اذا بلغ حدا معينا وجب استيقافه ..
ثمة امور دارت في الكواليس ليس هذا محل ذكر تفاصيلها لكن محصلتها ان الاخت سمية كانت ومن فترة طويلة تشق عصا الشورى والاتفاق لذي نتفق عليه فيما بيننا كادارة ولطالما سببت لنا مشاكل الله اعلم بقدرها ولم نرغب في ذكر هذه الامور كي لانغير صدور البعض ولكن لما استجد من امور خطيرة استدعت اتخاذ اجراء حاسم وجب علينا اخباركم بما قررناه ..
قر اخوانكم في الادارة اعفاء الاخت الفاضلة سمية الشاطر من مسالة متابعة الورق والتواصل مع المسؤولين نيابة عن لاوائل نظرا لما اعتادت عليه من مخالفة المجموعة الادارية واتباع رايها الشخصي دون ادنى مراعاة لقواعد العمل الجماعي او اسس الشورى والديمقراطية وتعمدها في معظم الاحيان مخالفة الراي السائد داخل المجموعة مع عدم لتزامها فعليا بما يتم الاتفاق عليه بل تخالفه قولا وفعلا فان اتفقنا الا يصعد حد الا فلان تقول انتم وماتقولون وانا سافعل مااريد ولا علاقة لي بكم ..
ومثل هذا الكثير .. وهذا كما تعلمون مما لايستقيم معه تسيير امر
وهذا واننا نقر لاختنا الفاضلة بجهادها السابق وفضلها ولكن كما تعلمون المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة ويشهد الله اننا اضطررنا لمثل هذا الاجراء منعا لتعطيل الورق ورغبة منا في تسيير الامور بهدووء
اما ماتم فالحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد على اقصى تقدير .. ونرجو من الاخوة الهدوووء قليلا وتفهم اننا بين الورق ونرى مراحله بانفسنا واننا لو راينا تقصيرا ايا كان شكله لسارعنا بمناداتكم لتعود الامور الى موازينها واننا ان احسسنا بالخطر في اي لحظة سنوقف الدنيا ..
فاطمئنوا وقروا عينا وسلوا الله لنا التوفيق والعون
وعلى كل الورق ان ارسل غدا الى المالية بامر الله تعالى فلن يتم امضاؤه الا يوم الخميس - وهذا نظام داخلي في المالية ان الورق لايعتمد الا يومين في الاسبوع - فغدا او بعد غدٍ يستويان

خالد عقيبى 28-09-2011 12:56 AM

جامعه الازهر كلها مظاليم
اكد مصدر مسئول بحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد

عبد الرحمن السويسى 28-09-2011 12:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 4008495)
moamen sayed‎
نقلا عن ألأخ محمد السافورى
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخوة والاخوات تحية طيبة وبعد :
ثمة احداث مرت صغار وكبار لم نرد في يوم من الايام الوقوف عندها او اثارة انتباه الاحباب اليها لكن الامر اذا بلغ حدا معينا وجب استيقافه ..
ثمة امور دارت في الكواليس ليس هذا محل ذكر تفاصيلها لكن محصلتها ان الاخت سمية كانت ومن فترة طويلة تشق عصا الشورى والاتفاق لذي نتفق عليه فيما بيننا كادارة ولطالما سببت لنا مشاكل الله اعلم بقدرها ولم نرغب في ذكر هذه الامور كي لانغير صدور البعض ولكن لما استجد من امور خطيرة استدعت اتخاذ اجراء حاسم وجب علينا اخباركم بما قررناه ..
قر اخوانكم في الادارة اعفاء الاخت الفاضلة سمية الشاطر من مسالة متابعة الورق والتواصل مع المسؤولين نيابة عن لاوائل نظرا لما اعتادت عليه من مخالفة المجموعة الادارية واتباع رايها الشخصي دون ادنى مراعاة لقواعد العمل الجماعي او اسس الشورى والديمقراطية وتعمدها في معظم الاحيان مخالفة الراي السائد داخل المجموعة مع عدم لتزامها فعليا بما يتم الاتفاق عليه بل تخالفه قولا وفعلا فان اتفقنا الا يصعد حد الا فلان تقول انتم وماتقولون وانا سافعل مااريد ولا علاقة لي بكم ..
ومثل هذا الكثير .. وهذا كما تعلمون مما لايستقيم معه تسيير امر
وهذا واننا نقر لاختنا الفاضلة بجهادها السابق وفضلها ولكن كما تعلمون المصلحة العامة تقدم على المصلحة الخاصة ويشهد الله اننا اضطررنا لمثل هذا الاجراء منعا لتعطيل الورق ورغبة منا في تسيير الامور بهدووء
اما ماتم فالحمد لله تم الانتهاء من الاوراق تماما اليوم بفضل من الله تعالى .. وقد اخذت الاستاذة الفاضلة ورقا معها لتكتب المذكرة في البيت اليوم كما وعدتنا وستذهب للنسخ غدا ومن ثم العرض على الوزير .. وستخرج من الجهاز بامر الله تعالى اما غدا او بعد غد على اقصى تقدير .. ونرجو من الاخوة الهدوووء قليلا وتفهم اننا بين الورق ونرى مراحله بانفسنا واننا لو راينا تقصيرا ايا كان شكله لسارعنا بمناداتكم لتعود الامور الى موازينها واننا ان احسسنا بالخطر في اي لحظة سنوقف الدنيا ..
فاطمئنوا وقروا عينا وسلوا الله لنا التوفيق والعون
وعلى كل الورق ان ارسل غدا الى المالية بامر الله تعالى فلن يتم امضاؤه الا يوم الخميس - وهذا نظام داخلي في المالية ان الورق لايعتمد الا يومين في الاسبوع - فغدا او بعد غدٍ يستويان

ملا حظة :
الأخ محمد السافورى هو د/ محمد مجدى أو Mohammad Magdy
أحد أهم أعضاء اللجنة التنسيقية

وهذا الكلام منشور على جروب مظاليم الأزهر على الفيس بوك

نوجة نوجة 28-09-2011 02:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ولاء عفيفى (المشاركة 4007538)
هام لللاوائل الجامعات العامه
انا عرفت النهارده ان الاستمارات الخاصه بالاوائل وصلت للجامعات وان الاول و التانى لهم اربع رغبات للجامعات و باقى الاوائل لهم اربع رغبات للعمل بالجهاز الادارى و ان ملى الرغبات بيكون فى مكتب رئيس الجامعه نفسه كل واحد يسال فى جامعته انشاء الله حيلاقى الاستمارات وصلت وادعونا كاطلاب منح تيجى استماراتنا احنا كمان و بتوع الماجيستير و الدكتوراه

طيب ممكن اعرف عرفتى منين يعنى مصدر اية عشان نطمن بس شوية ةانا من العام

دكتورصيدلى 28-09-2011 02:54 AM

سؤال ليس لمن يهمه الامر ولكن لمن يعرف الاجابه
مثلا كليه زي صيدله الازهر فرع اسيوط ليس بها اقسام منفصله كل الطلبه بتدرس كل الاقسام ....فمثلا لو اخدوا 20طالب من الاوائل علي الكليه بصفه عامه ووزعوهم علي الاقسام يعني اتنين لكل قسم اضرب في تماني دفعات مثلا (الموعود بتعينهم معيدين يعني)يعني كل قسم هيبقي فيه 16 معيد جديد ....ده الي فهمته من كلام الجرايد والمنتديات (معيدين وليس اداريين) طيب ده جميل بالنسبه للجامعات العامه اللي عندهم الاف الطلبه انما كليه الصيدله اللي بحكيلكم عليها دي عدد الطلبه في دفعتها لا يتجاوز 200 طلب يعني تعيين 160 معيد علي 200 طالب ازاي؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده سؤال وبالنسبه للاخوه اللي قالوا ان الجامعه هتاخد اتنين فقط في كل قسم من مجموع الاوائل علي مستوي كل الدفعات والباقي هيتعين في الجهاز الاداري للدوله طيب ايه التعيين اللي ممكن يجي للصيدلي (ومحدش يقولي المستشفيات لان ده اساسا تكليف الصيادله العادي ) يعني مراكز البحوث والرقابه الدوائيه هتستوعب الاعداد الرهيبه دي من الاوائل ....اللي يعرف الاجابه او تصور للفكر العام اللي هيتنفذ يا ريت ميبخلش علينا وجزاكم الله خيرا........

نوجة نوجة 28-09-2011 03:08 AM

ازيكم يا جماعة ليكم وحشة كلكم بجد يارب ييسر لينا الامور

نوجة نوجة 28-09-2011 03:11 AM

ازيك iMenesi ياري تكون بخير
وعندى سوال ليك i انت مشترك فى الجروبات على الفيس

ام رهف 28-09-2011 06:41 AM

السلام عليكم على اهلى واخوتى واصدقائي في هذه الصفحة
اسأل الله العيم رب العرش الكريم ان يقرب فرحتنا ويرزقنا الخير ويعوض علينا مافاتنا
ويكرمنا جميعا بالتعيين في الجامعة

حكمة الصباح

دع الكلاب تعوى والقافلة تسير

ramy49 28-09-2011 07:26 AM

اخوانى الاعضاء بالمنتدى
اخوانى واخواتى الدكاترة بالمنتدى

اعتذر عما قلت قبل ذلك ولكنى اعترف بأننى أخطأت فى الرد وخاصة فى المشاركة الاولى لى فى المنتدى ولكن عذراً حيث أننى أتابع المنتدى من فترة ولم يكن لى حساب عليه وعندما وجدت أن الأمور متضاربه مع بعضها البعض قررت أن أشارك حتى يتوقف بعض الأعضاء عن المعلومات المغلوطه أما بالنسة للأخوه الذين يشككون فى أنى من الاوائل فانا بالفعل الرابع على دعتى بكالوريوس نظم المعلومات الادارية عام 2006 وعملت بعد التخرج بشركة خاصه بمصر والحين أشارككم القول من الكويت ولذلك قلت لكم استنيتوا كتير عشان كده مش عيب لما تستنوا كمان شوية والعجب العجاب لو عرفتم ان انا اللى كنت بشرح للاول والتانى على الدفعة وبالرغم من ذلك طلعت الرابع ولكنى فى نهايه الامر اتمنى التوفيق للكل حيث اننى ارغب ايضا فى الحصول على حقى الذى ضاع ولكن بالعقل
واريد أن اشكر الاخوة الذين قاموا بالرد عليا وقاموا بالدفاع عن الدكتور عبد الرحمن

ولكل اعضاء المنتدى التقدير والاحترام وارجو قبول اعتذارى

كان معكم قلب الاسد وعلى فكرة دة الاسم اللى كان يطلق على شلتى فى الجامعة ماشى ياكبير انت وهو .

المبرمج امير ابوحشيش 28-09-2011 08:39 AM

صباح الفل والتفوق علي احلي اوائل خريجين في مصر دي مشاركتي الاولي معاكم بس انا كنت متابع الموضوع من خلال الفيس بوك
ان شاء الله يارب السنة الجاية كدة نكون في احلي الاماكن في الوظائف الجديدة ويتم الموضوع علي خير

ramy49 28-09-2011 09:12 AM

نورت ياسيد ابو حشيش انت خريج ايه

المبرمج امير ابوحشيش 28-09-2011 09:18 AM

انا خريج كلية حاسبات ومعلومات جامعة المنيا دفعة 2009

رحاب كريم 28-09-2011 10:10 AM

صباح الخير إن شاءالله؛ انا اتصلت اليوم علي مكتب رئيس جامعة قناة السويس وقالي مافيش اي استمارات وصلت الجامعه؛ ماصحة كلامك ياأستاذه ولاء ؛وإزاي وأتأكد؛

اخلاق الفارس 28-09-2011 11:02 AM

السلام عليكم ورحمة اللة ياجماعة انا ضميرى يحتم عليا انى اقول لكم على الى بيجرى من وراكم اولا انا مش من اوائل الازهر وليا واحد من اللجنة التنسيقية قالى ان المسئولين بيسوموهم على انهم يوفرلهم مكان كمعيدين بشرط ميطلبوش بغيرهم ويحولو يهدو الفكر فى دمغهم وقلى ان بعضنا رفد دة ولكن الى قريتو اليومين الى فاتو من كلام وملوش اى صحة اثبت لى انى الى كان رافض اظاهر وافق عشان كدة بيدلسو الحقيقة وكمان بيقولو لكو مترحوش ومتعتصموش عشان السنة المالية تروح عليكو وهما ينسقو مع المسئولين على ذلك

s.shraky 28-09-2011 11:20 AM

سلام عليكم
الأخوة الأفاضل (أوائل الأزهر) برجاء تحري الدقة التأكد من صحة الخبر المنشور (اخلاق الفارس )وماذا يحدث الأن في التنظيم والادارة

عبد الرحمن السويسى 28-09-2011 11:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اخلاق الفارس (المشاركة 4008922)
السلام عليكم ورحمة اللة ياجماعة انا ضميرى يحتم عليا انى اقول لكم على الى بيجرى من وراكم اولا انا مش من اوائل الازهر وليا واحد من اللجنة التنسيقية قالى ان المسئولين بيسوموهم على انهم يوفرلهم مكان كمعيدين بشرط ميطلبوش بغيرهم ويحولو يهدو الفكر فى دمغهم وقلى ان بعضنا رفد دة ولكن الى قريتو اليومين الى فاتو من كلام وملوش اى صحة اثبت لى انى الى كان رافض اظاهر وافق عشان كدة بيدلسو الحقيقة وكمان بيقولو لكو مترحوش ومتعتصموش عشان السنة المالية تروح عليكو وهما ينسقو مع المسئولين على ذلك

:angry::angry::angry::angry::angry:
إنا لله وإنا إليه راجعون
أحسنوا الظن بإخوانكم
(( ....... فتبينوا أن تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين ))

دكتورصيدلى 28-09-2011 11:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اخلاق الفارس (المشاركة 4008922)

اولا شكرا علي تحذيرك واهتمامك تانيا بصراحه معتقدش ان في حد من الاخوان ممكن يوافق علي لعبه دنيئه زي دي مش عشان همه ناس محترمين ومتدينين وبس لكن عشان همه كمان كانوا بيتظلموا زينا من سنين ومتهيالي اللي بيدوق الظلم صعب عليه اوي يظلم اخواته بالشكل المخزي ده .....وتاني مره باشكرك علي اهتمامك بالموضوع

كيميائى اسلام الشاعر 28-09-2011 12:00 PM

بسم الله الرحمن الرحيم

كنت قد نويت عدم المشاركة و الإطمئنان عن بعد عليكم كإخوة تحاببنا فى الله قبل ان أطمئن على ما وصلت إليه القرارات المتضاربة .

و لكن قد لفت إنتباهى فى الفترة الأخيرة كثرة المهاجمين للدكتور عبد الرحمن و للصفحة بصفة عامة و أن كلهم من المحدثين الذين يهاجمون شخصه المحترم و انهم دخلوا خصيصا لهذا الهدف لأن هذه هى المشاركات الاولى لهم هذا بالإضافة للمنضمين الجدد الذين تتزايد أعدادهم بطريقة مدعاة للقلق و ليس العكس ,أين كانوا ؟؟ ولماذا الآن ؟؟ و لماذا أحسهم شخصيا غرباء الروح ,حتى من ناحية أسلوب الحوار ؟؟؟؟!

كم أرجو أن تخيب ظنونى و أن تثبت حسن نواياهم مع الأيام ,و أنهم أتوا ليتجانسوا و ينصهروا لا لخلق نوع من البلبلة و التفرقة و التبشيع من صورة أى منا فى أنظار من جعلوه مصدر ثقة و مصدر تفاؤل و نبراس نور ....

فى النهاية أختم بالتذكير أنه " من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فليقل خيرا أو ليصمت ",, وأيضا قول رسول الله صلى الله عليه وسلم "إن الرجل ليتكلم بالكلمه لا يلقي لها بالاً يهوي بها فى النار سبعين خريفاً".

تحياتى للجميع

ramy gama 28-09-2011 12:49 PM

السلام عليك إخوتي في الله ازهر وعام!!!!!

اولا بقول للأخ الفاضل اللي بيتكلم علي الأزهر وبيقول كلام في الهوي وخلاص ؟؟؟ انت مابتفهمش ومعندكش دم لا انت ولا اهلك ياا................. يا بن ال......... ونا عارفك وعارف امثالك من اللي بيحبو يزرعو الفتنه والذريعه بين الناس !!وبقولك العب غيرهااااااااااااااااااااااااااا !!! عموما الفاشل واساقط مثلك بيفضل فاشل وصايع وأقولك في النهايه بالنيابة عني وعن زملائي :::إذهب لا اكرمك الله حيث كنت ..وأفوض أمري إلي الله.وحسبي الله ونعم الوكيل فييييييييييييييييييييييييييك

ramy gama 28-09-2011 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy49 (المشاركة 4008730)
اخوانى الاعضاء بالمنتدى
اخوانى واخواتى الدكاترة بالمنتدى

اعتذر عما قلت قبل ذلك ولكنى اعترف بأننى أخطأت فى الرد وخاصة فى المشاركة الاولى لى فى المنتدى ولكن عذراً حيث أننى أتابع المنتدى من فترة ولم يكن لى حساب عليه وعندما وجدت أن الأمور متضاربه مع بعضها البعض قررت أن أشارك حتى يتوقف بعض الأعضاء عن المعلومات المغلوطه أما بالنسة للأخوه الذين يشككون فى أنى من الاوائل فانا بالفعل الرابع على دعتى بكالوريوس نظم المعلومات الادارية عام 2006 وعملت بعد التخرج بشركة خاصه بمصر والحين أشارككم القول من الكويت ولذلك قلت لكم استنيتوا كتير عشان كده مش عيب لما تستنوا كمان شوية والعجب العجاب لو عرفتم ان انا اللى كنت بشرح للاول والتانى على الدفعة وبالرغم من ذلك طلعت الرابع ولكنى فى نهايه الامر اتمنى التوفيق للكل حيث اننى ارغب ايضا فى الحصول على حقى الذى ضاع ولكن بالعقل
واريد أن اشكر الاخوة الذين قاموا بالرد عليا وقاموا بالدفاع عن الدكتور عبد الرحمن

ولكل اعضاء المنتدى التقدير والاحترام وارجو قبول اعتذارى

كان معكم قلب الاسد وعلى فكرة دة الاسم اللى كان يطلق على شلتى فى الجامعة ماشى ياكبير انت وهو .

اولا ان شاء الله انت بتابع لييييييييييييه هو لاسمح الله حضرتك من الأوائل دا اولا
ثانيا رأيك لينا لايسمن ولا يغني من جوع خليه في بطنك واسكت
ثالثاتشرح للأول تشرح للثاني دي حاجه بينك وبين ربنا ويثيبك عليها ..دا إذا كنت بتشرح لله ليهم ؟؟مش بتتنطط عليهم لاسمح الله
رابعا حقك ايه يا ابو حق دا انت بتحقد علي الأول والثاني مابالك بقه بالرااااااااااااااااااااااااااااابع
خامسا ودا الأهم لما تحب تشتغل الناس وتدخل بأسماء مختلفه وتهبل في الكلام ابقي اختار ناس عبيطه زيك مش اوائل تتكلم معاهم ..ماشي يا ...يا ....ياكبير

ramy gama 28-09-2011 01:04 PM

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار يت كل إخواني يسمعو من أذن ..وطبعا الكل عااارف الأذن الأخري اكيييييييييييييد شغاااااااااااله هههههههههههههههه ..أكرمكم الله وسدد خطاكم وتبوئم من الجنة منزلا!!

ramy gama 28-09-2011 01:06 PM

وأحب أطمئن إخواننا كل شيء مااااااشي علي مايرااااااااااام وعلي خير وجه ؟؟وانتظرو الخير ان شاء الله

وطبعا مش هوصيكم .............. هناك من يتربص بنا وأهو بانو وظهرو هههههههههههههههه الحمد لله رب العالمين

ramy gama 28-09-2011 01:13 PM

قال تعالى:"ولا تنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم واصبروا إن الله مع الصابرين" الانفال/46

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:33 AM.