بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

!! Dark Man !! 13-08-2011 05:31 AM

يا جماعة للاسف ضاعت منى اول حصة فى الرياضة بس انا حتى الان كله فاهمه ما عدا حاجة واحدة بس

لما يجى فى سؤال ويقلك

اذكر الربع الذى تقع فيه قياسات زواياه الاتيه

مثلا 1276 درجة
القاعدة بتاعتها هـ + ن * 360 = ونجيب الاجابة ونطلع الربع
طبعا هنقول 1276 - 4* 360 = ....

انا بس كل اللى عاوز اعرفه هو ال 4 ده بتاعة ايه لما نجاوب

ليدى اوسكار 13-08-2011 05:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3833123)
لا يا اسلام احياء كلها روسمات
ويقال انها رخمه

كد ةخوفتى دة فعلا الى الكل بيقولوه على الحياء خصوصا انى بكرهها من رابعه ابتدائى
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3833129)
التاريخ مادة لذيذة وجميلة جدا صراحة وانا برده مكنتش فيها غلط نهائى المادة ده بالذات فى الدراسات لانى اتعودت ع حل تمارين كتير جدا عليه بعد حفظه فبجد اكتر حاجة حببنى فيه انى من اولى اعدادى اخذت مع نفسى فى البيت من غير مدرس يعقدك فى المادة ويقولك احفظ وخلاص ع مزاجه
بالنسبة للنسبة للعربى ده صعب شوية انها تاخذيه فى البيت وربنا يوفقك وشكلك بتحبى الحفظ و ده حاجة حلوة طبعا وونظامك هيبقى ايه يا لو اخذيته فى البيت فى المذاكرة فيه :)

فعلا المادة دية بحبة فهم تخلص خالص لا اصل العربى بصاحة بحبة اوى و متاسسة فى ويس اوى فى اعادى كان المدرس بتعتنا دايما كل حصة نصوص يدينا اجزاء فى البلاغة و كان مهتم بينا اوى فى النحو فمتاسسة صح و المدرس فى المدرسة كويس جدا جدا لكن انا مبحبش الحفظ انا مبكره قدة يمكن بقدر احفظ بسرعه لكن دة نتيجة انا بفهم الحاجة و اربطها فى بعض و بحياتى عموما يعنى دروس القراءة كنت اطبقها كلها فمفيش فيها سوال بيقع منى لكن اتقد قراءة ثانوى اطول فاعتقد حاده كانه مقال مهم و بعدين انا احب فى العربى اركز اوى فى الفصل لردجة بتبقى عندى زى نسخة فى دماغى من الشرح و كمان بحول لدرس لاجزاء صغيرة و بذاكرة كتير لانى بحبة فثابت دايما فى دماغى النصوص بلحنها غير انى مع كتر المذاكرة وى ما قلتلك كل حاجة بتتحفظ انا شايفة ان مشكلة العربى ان نالناس كانت بتسيبة علشان بقيت المواد شوية فبيهمل انا الى ساعدنى انى كل ما اهق فى المذكارة ااكرر عربى فليلة الامتحان كان المنهج كلة فى دماغى اما الادب فانا عموما بحب اقرى فيه لانى طولعمرى بحب اكتب قصص و مقالات فبهتم انى اعرف تارخه اوى القصة بقه رغم طولها فهى فرعى المفضل احب الخصها و ااعملها حكاية فى دماغى اول كل حصة كلنت اكتر واحدة تقدر تلخص الفصل الى قبله لانى ببقه ملخصاه فى دماغى علشان اذاكره و كنت اتفاعل مع الشخصيات و اعمل كانها رواية بقرها عادى لانى بحب القراية فعموما الموضوع مش حيبقى انى بذار العربى فى البيت اوى لانى حعتد اوى على مدرس الفصل
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3833134)
والله يا زوزو
الاحياء ده مادة سهلة ولزيزة ومش محتاجة وكلها مقررة عليها من سنة رابعة ابتدائى
وكلها عن البلهارسيا وتصنيف الحيوانات وبجد جميل والله
انتى بس فى الاول هتقلقى منه بس بعدين هتحبيه :)

يسمع من بقك ربنا و نخلص من عقدة الاحياء دية بس ممقلقنيش غير موضوع رابعه لانى مكرهتهاش غير من رابعه لما بدانا دراستها المشكلة ان كل المواد اقدر اربططها و افهمها فاقدر احفظ الا دية نفسى الاقى حاجة افهمها فى الاحياء

ليدى اوسكار 13-08-2011 06:42 AM

يا جماعه عندى سوال ليكو هى ايه هى تقسيمة المواد السنادى يعنى احنا عرفنا اننا حناخد مواد فى الترم الاول و مواد فى الترم التانى و المدرسة بتوزع عاوزة اعرف اية هما المجموعتين و المواد اية هى فى ثانوى

zozza love 13-08-2011 07:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليدى اوسكار (المشاركة 3833230)
يا جماعه عندى سوال ليكو هى ايه هى تقسيمة المواد السنادى يعنى احنا عرفنا اننا حناخد مواد فى الترم الاول و مواد فى الترم التانى و المدرسة بتوزع عاوزة اعرف اية هما المجموعتين و المواد اية هى فى ثانوى

بصى يا ليدى
هما مجموعتين
كل مدرسه بتوزع الطلبه بتوعها
يعنى لو انا وانتى فى مدرسه واحده
الترم الاول مثلا انتى اخدتى مجموعه اولى وانا اخدت مجموعه تانهي
الترم التانى جنعكس
انا حاخد المجموعه الاولى وانتى حتاخدى التانيه
وطبعا حيكون معانا المواد الاساسيه ( عربى ورياضه وانجليزى واللغه التانيه)

asmaa232 13-08-2011 01:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليدى اوسكار (المشاركة 3831922)
العربى غتت دية المادة الوحيدة الى كنت مطمنة ليها لانى بحبها من اعدادى اوى بسحعمل بنصيحتك خصوصا انى بحبها اوى المواد المنتهية انا مش فاهمة موضوع التسيم دة لو تقدرى تفهمينى بسبس نظامها يعنى اية بيبقى مع بعض و اية مش مع بعض
و شرا تانى ليكى

يابختك بتحبى العربى
بصى ياستى هو بالنسبة لتقسيمة المواد فدا بيبقى فى اربع مواد اساسية يعنى لازم كل ترم ناخدهم ماشى اللى هما عربى ورياضة وانجليزى ولغة تانية اما بقى بيبقى فيه 6 مواد منتهية يعنى هتدرسة منهم 3 بس ف كل تيرم ودا بيبقى على حسب تقسيم المدرسة ليكى المجوعة الاولى مثلا احياء مع كيميا مع تاريخ والمجموعة التانية فيزيا مع جغرافيا مع فلسفة تمام كدا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozza love (المشاركة 3833008)
انا بدأت اذاكر تاريخ
بجد حلو اوى ولذيذ جدآ
انتوا ايه رايكم فيه؟

انا من ساعة ماجبت الكتاب والله مابصيت فيه او مش لاقية وقت ابص فيه اصلا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 3833036)
بصوا يا جماعة الموضوع ده اكيد اتكلمتوا فيه كثير بس معلش بقى عشان خاطرى اتكلموا تانى

عايزين نتفق اننا مناخدش دروس فى كل المواد علشان وقتنا ووقت المزاكرة الاول اعرفكم بنفسى تانى انا اسمى اسراء من القاهره

انا هبدأ ماده ماده

العربى : مش عايزة اخد فى درس لانه بيبقى سهله واقدر ازاكرة لوحدى مع شرح المدرس فى الفصل طبعا

الرياضيات : من مغير كلام لازم كلنا ناخد فييييييييها

الكيمياء : لو الترم الاول يعنى هناخد كيميا بردو ان شاء الله لازم ناخد فييها

الفيزيا : لازم ناخد فيها بردو

الاحياء : لازم ولازم ولازم بصراحة كل اقسام مادة العلوم لازم ناخد فيها

ال انجلش : هو سهل طبعا بس لازم ناخد فييها لان هيبقى فيها كثير اوى من 2 و 3

الجغرافيا : كلهم يا جماعة بيقولوا سهله جدا ومش محتاجة درس

التاريخ : كله حفظ يبقى هناخد درس ليه ؟؟

المانى فرنساوى ايطالى : بردو مفيش كلام دى ماده جديده بنختارها ولازم ناخد فيها درس

وانا مختارة المانى

ايه رأيكوا بقى فى كلامى اللى عنده تعليق يقوول بسررعه

انا باخد ف كل اللى انتى قولتى عليهم دول وباخد كمان ف العربى لان بصراحة العربى دا اكبر مشكلة عندى وربنا يستر بقى يعنى بروح عربى وانجليزى ورياضة وفرنساوى وكيميا واحياء مش بروح تاريخ الحمد لله

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3833114)
اه فعلا التاريخ مادة جميلة جدا وانا بحبه جدا صراحة بس بالنسبة للاحياء كلها حفظ فاانا شايف اننا ناخذها فى البيت احسن عشان مش محتاجة

مش كدا يا اسلام انا بردو بقالى يجى سبع حصص بروح واخدت حاجات عن البلهارسيا خلصت الباب الاول يعنى وشايفة انى كان ممكن ازاكرها لوحدى ومفيهاش اى حاجة تتعلق بالفهم خالص

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3833145)
يا جماعة للاسف ضاعت منى اول حصة فى الرياضة بس انا حتى الان كله فاهمه ما عدا حاجة واحدة بس

لما يجى فى سؤال ويقلك

اذكر الربع الذى تقع فيه قياسات زواياه الاتيه

مثلا 1276 درجة
القاعدة بتاعتها هـ + ن * 360 = ونجيب الاجابة ونطلع الربع
طبعا هنقول 1276 - 4* 360 = ....

انا بس كل اللى عاوز اعرفه هو ال 4 ده بتاعة ايه لما نجاوب

بص اول حاجة الاربعة دى بتاع الدورة يعنى ايه يعنى عندنا ف النظام الاحداثى اخر رقم نسمع عنه بيبقى 360 معنى كدا ان الدورة الواحدة تساوى 360 طيب لو جالك بقى رقم اكبر من كدا هتقعد تنقص منه يا إما دورة او اتنين او تلاتة او حتى اربع دورات المهم بعد ما تنقص من العدد دا دورات يطلع الناتج اقل من 360 تمام كدا!!

طالبةُ التفوقِ 13-08-2011 03:22 PM

بقى اغيب تلات ايام محدش يسأل عنى ولا كأنكم تعرفونى ماشى :mad: ميرسى ليكم :mad: ونستونى ولا كأنى معاكم فى الجروب

esraa ashraf 2013 13-08-2011 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليدى اوسكار (المشاركة 3833111)
زوزا
الحمد لله طنتينا انا اخر الاسبوع حجيب الكتب علشان ابدا اذاكرها هو عموما التاريخ طول عمرة حلو

شفخفخ

انا معاكى انا مش حاخد غيرفى الفرنساوى و الرياضيات و العلوم غير كدة مش حاخد بس ليا ملاحظة لية كل الناس بتقول التاريخ حفظ صدقينى سبب كرة طلبة تير للتاريخ انهم بيعتبروة مادة حفظ و علشان كدة بياخد معاهم وقت طويل
بصى احنا السنة الى فاتت كان عندنا مدرس مبيعرفش يشرح خالص كنا كلنا مش عارفين نعمل اية انا طول عمرى بحب التاريخ لانى بحول التاريخ الى قصة طريفة مبسطة و بربط كل التواريخ فى البعض علشان كدة -الحمد لله-لغاية دلوقت عمرى ما غلطت فى سوال تواريخ و تاريخ السنة الى فاتت كان مليان احدالثو تواريخ اجتمعنا لنا و كنا نذاكرة مع بعض و كنت اشرح ليهم التاريخ بالطريقة دية الفصل كله قفل التاريخ و بقة سهل اوى بالنسبة ليهم بعد ما كانوا بيكرهوه فصدقينى التريخ لما تحولية قصة و تربطة تواريخة ببعضها حيبقى فعلا مادة اى حد المفضلة و دة بيتم بالفهم

عندك حق والله شكرااااااااا ليكى ولليكوا كلكوا

esraa ashraf 2013 13-08-2011 04:30 PM

ازيكوا عاملين ايه انا جايه اتكلم معاكوا النهارده فى انواع الكتب انا هكتبلكوا اللى ان شاء الله هجيبه وانتوا قولولى حلو ولا لا

العربى : المثالى (ناس بتقول الاضواء احلى بس اختى مجربه المثالى فى كل حاجه وفى اسئلة صعبه )

الرياضيات : انا عارفه انا المعاصر حلو وكلكوا هتقولوا المعاصر بس المعاصر رخم وفى اسئلة معقده جدا وانا مش عايزة اتعقققد ف هجيب الماهر جمميلل بردو

الكيميا والاحيا والفيزيا والفلسفة : الامتحااااااان

الانجليزى : سربريز
الجغرفايا والتاريخ : الامتحان بردو

ولو حد بقى يعرف كتاب المانى كويس يقولى

يلا قولولى رأيكم

طالبةُ التفوقِ 13-08-2011 04:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 3835179)
ازيكوا عاملين ايه انا جايه اتكلم معاكوا النهارده فى انواع الكتب انا هكتبلكوا اللى ان شاء الله هجيبه وانتوا قولولى حلو ولا لا

العربى : المثالى (ناس بتقول الاضواء احلى بس اختى مجربه المثالى فى كل حاجه وفى اسئلة صعبه )

الرياضيات : انا عارفه انا المعاصر حلو وكلكوا هتقولوا المعاصر بس المعاصر رخم وفى اسئلة معقده جدا وانا مش عايزة اتعقققد ف هجيب الماهر جمميلل بردو

الكيميا والاحيا والفيزيا والفلسفة : الامتحااااااان

الانجليزى : سربريز
الجغرفايا والتاريخ : الامتحان بردو

ولو حد بقى يعرف كتاب المانى كويس يقولى

يلا قولولى رأيكم

كويس جدا انا كمان هجيب زيك بس العربى الاضواء وعندى المعلم قديم بس وحش اوى وانا جبت فى تالتة اعدداى الرسالة مع الاضواء كان الرسالة اسئلة بس حل بس كانت أسئلته جميلة وكان فيه اكتر من 200 تدريب نحو واسئلته كانت جميلة جداااا مش عارفة بقى فى ثانوى ايه والرياضة عندى المعاصر وان شاء الله ممكن اجيب لامى :)
وربنا يوفقك ياقمر انتى اسمك ايه وجبتى كام :) تقبلى مرورى

esraa ashraf 2013 13-08-2011 05:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3835301)
كويس جدا انا كمان هجيب زيك بس العربى الاضواء وعندى المعلم قديم بس وحش اوى وانا جبت فى تالتة اعدداى الرسالة مع الاضواء كان الرسالة اسئلة بس حل بس كانت أسئلته جميلة وكان فيه اكتر من 200 تدريب نحو واسئلته كانت جميلة جداااا مش عارفة بقى فى ثانوى ايه والرياضة عندى المعاصر وان شاء الله ممكن اجيب لامى :)
وربنا يوفقك ياقمر انتى اسمك ايه وجبتى كام :) تقبلى مرورى

اه صح والله لامى جمميييييييل بردو بس ايه رأيك فى الماهر ؟؟

وانا اسمى اسراء مكسوفة اقول والله جبت كام يلا مش مهم جبت 281 وانتى بقى عرفينى بنفسك بردو

طالبةُ التفوقِ 13-08-2011 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شفخفخ (المشاركة 3835412)
اه صح والله لامى جمميييييييل بردو بس ايه رأيك فى الماهر ؟؟

وانا اسمى اسراء مكسوفة اقول والله جبت كام يلا مش مهم جبت 281 وانتى بقى عرفينى بنفسك بردو

ألف مبروووووك ياقمر وان شاء الله تعوضى فى الثانوى انتى نفسك تدخلى ايه ؟
وبالنسبة للماهر مشفتوش والله انا طول اعدادى المعاصر وجبت فى سنة تانية المعاصر والفائز وفى تالتة فى المراجعة النهائية جبت المعاصر والفائز بس بصراحة ملحقتش احله كله :)
المهم أنا بقى اسمى آلاء 15 سنة محافظة القليوبية جبت 295 :( بس مظلومة فى درجتين ونص :( يلا الحمد لله
نفسى ادخل صيدلة اوطب اهم حاجة اجيب المجموع الاول :) يلا ربنا يوفقنا كلنا يارب انتى منين بقى ؟ :) وايه هواياتك

esraa ashraf 2013 13-08-2011 07:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3835589)
ألف مبروووووك ياقمر وان شاء الله تعوضى فى الثانوى انتى نفسك تدخلى ايه ؟
وبالنسبة للماهر مشفتوش والله انا طول اعدادى المعاصر وجبت فى سنة تانية المعاصر والفائز وفى تالتة فى المراجعة النهائية جبت المعاصر والفائز بس بصراحة ملحقتش احله كله :)
المهم أنا بقى اسمى آلاء 15 سنة محافظة القليوبية جبت 295 :( بس مظلومة فى درجتين ونص :( يلا الحمد لله
نفسى ادخل صيدلة اوطب اهم حاجة اجيب المجموع الاول :) يلا ربنا يوفقنا كلنا يارب انتى منين بقى ؟ :) وايه هواياتك

الله يبارك فيييكى

نفسى ادخل السن او هندسه اوى

وانا من القاهرة وزعلانه ليه وانتى بتقولى 295 ؟؟ طب انا اعمل ايه يعنى ماشى يا ستى

ninooooo 13-08-2011 07:55 PM

الاسم : حنين
السن / 15.5 سنة
المحافظة/ الشرقية
الهوايات / الرسم و الكورة شوية

مدعوق 13-08-2011 08:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سنيوريتا 96 (المشاركة 3831419)
الله اكرم
كل سنة وانتى طيبة ياجميل

:)وانتي بخير وسلامة :)

مدعوق 13-08-2011 08:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سنيوريتا 96 (المشاركة 3831429)
يعنى ممكن تعملى عن مواضيع حديثة عن الثورة عن المحاكمات عن الشهداء او مقارنات بين اللى قبل الثورة واللى بعدها
بصى دى اقتراحات من عندى مع انى ماليش فى المجلات

ديه افكار بجد جميلة وانا هنفذها ومتقليش مليش في المجلات بعد الافكار الجميلة اوي دية
انا متشكرة اوي :)

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:44 PM.