بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

منايا الفردوس 23-09-2011 02:02 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
صحيح انا مشاركاتى مش كتير ولكن بفضل الله انا متابعة جيدة لما يكتب
ربنا يجبر بخاطرنا جميعا عام وازهر ان شاء الله
حمد لسلامة د/ عبدالرحمن
وانا بصراحة ماش فتش منتدى مترابط اد المنتدى ده ربنا يجعله فى ميزان حسنات كل من قام فيه باى مجهود ولو كان فى غاية البساطة باذن رب العالمين
وان شاء الله يكون اول خبر بدا التعيين من هذا المنتدى .... انا من اوائل العام ولكن يهمنى اخبار الجميع ازهر وعام
معذرة على الاطالة ...وجزاكم الله خير الجزاء

رحييق 23-09-2011 02:17 PM

تسلمي لنا من كل شر حبيبتي ومرسيي كتير على كلماتك الرقيقة الرائعة
وأهلا بيكي مع اخوانك واخواتك كلنا شخص واحد وزي ما بتعزينا كلنا اكيد بنعزك

كدا هتزعلينا بقى عاوزين مشاركاتك تزيد زي ماانت متابعة جيدة تكوني مشاركة جيدة كمان
عاوزينك تكوني بيننا دايما

واهلا بيكي في بيتك

نورتينا

وربنا يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه

mshamsha 23-09-2011 03:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3994726)
تفاصيل الإعلان لم تتضح بعد .. وفي الماجستير العبرة بالتخصص ثم بتقدير الأندر (سنوات الكلية) مادامت كليتك لا تعطي تقديرا للماجستير....

الف شكر لك يا دكتورنا الغالى وارجو متابنا بكل ما هو جديد ان امكن للهذه الفئه التى تنسى دائما والف شكر على الافاده

رحييق 23-09-2011 04:28 PM

يارب يكون المانع خير
مفتقدين بعض الاعضاء زملائنا واخواننا

الأستاذ حازم على

صاحب الصفحة يارب يكون خير وترجع لنا بسلامة

والاستاذة سارة

وكتير من زملائنا واخواننا في المنتدى وهذه الصفحة خاصة
يارب يكون المانع خير وترجعوا لنا بالف سلامة وتطمنونا عليكم

د.عبدالرحمن المنياوي 23-09-2011 08:22 PM

أيوة كده يا أخت رحييق .. راجعة بعد الغياب بثقلك كله .. وأديكي نورتينا تاني وعملتي للصفحة حس زي زمان ..

د.عبدالرحمن المنياوي 23-09-2011 08:23 PM

الأخت منايا الفردوس .. مرحبا بك معنا ونتمنى تواجدك الدائم وعقبال مانشوفك عضوة قديرة ..

El Ninio 23-09-2011 08:42 PM

أهلا وسهلا بيكي يا أخت منايا الفردوس
تنوري وتشرفي

قانونية 24-09-2011 07:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3994726)
تفاصيل الإعلان لم تتضح بعد .. وفي الماجستير العبرة بالتخصص ثم بتقدير الأندر (سنوات الكلية) مادامت كليتك لا تعطي تقديرا للماجستير....

أستاذنا الفاضل الدكتور عبد الرحمن الاعلانات المقسمة لثلاث سنوات تشمل التعين فى الجامعات والجهاز الادارى للدولة ولا أية
يعنى حال الحاصلين على ماجستير بتقدير جيد وتقدير الاندر مقبول أكيد ملهمش مكان كأساتذة جامعة او ضمن أعضاء هيئة التدريس بالجامعات بس هل هيكون ليهم مكان فى الحكومة اى الجهاز الادارى للدولة
لكن مسألة الثلاث سنوات المعلن عنها دية مقلقة وتدعوا للشك واضح ان الموضوع عايز أعتصامات علشان يحسوا بينا وميضحكوش علينا بوعود كاذبة تتمثل فى الاعلانات المقسمة لثلاث سنوات لان اول متيجى الحكومة الجديدة الممثلة فى مجلس الشعب ورئيس الجمهورية هتكون هناك شروط جديدة وتعليمات جديدة بمعنى اوضح انتوا لسة فاكرين دة الى لحق واشتغل لحق خلاص مبحثتوش عن حقكم لية اياميها ( الايام دية يعنى الى قايمة على المطالب الفئوية الى بتتحقق مباشرة ) ياريت منحلمش بالوعود الكاذبة وفوت علينا بكرة يا سيد
دة قمة الظلام والفساد تثبيت الالف من العاملين المؤقتين والحاصلين على عقود بالوسطة ولانهم من أبناء العاملين واذا رجعنا لمؤهلاتهم هنلقيها بمقبول وولا عندهم اى ميزة وكمان بيعملوا فى اماكن مش تتناسب مع تخصصاتهم بس نقوال اية اصل بابا ورثة الوظيفة أما نحن أبناء الطبقة الكادحة والمهمشين والحاصلين على درجة علمية ملناش مكان فى الوسية وفى الاخر وبعد طوال أنتظار يوعدونا بالتعين بس على مراحل لما تفضى درجات وفوت علينا بكرة
حسبنا الله ونعم الوكيل وعذرونى طوالت عليكم بس الحباط وخيبة الامل بدمرنا أو دمرتنا بالفعل
والف مليون مبروك لاوائل الازهر رجالة وابطال علشان أقدرو يخدوا حقهم وربنا يتم فرحتهم على خير

منى أبو الجود 24-09-2011 09:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3992575)
شوفي يا أخت رحاب علشان ماتغلبيش نفسك:

عندك كده الأخوات الدكاترة : أم رهف - منى أبو الجود

والإخوة الدكاترة : خالد عقيبي - إيهاب عطيه - خليل المسيري - رامي جاما

دول أبطال الأزهر هنا ودول إحنا حاليا بصدد عمل مخطط لحذفهم من المنتدى نهائيا علشان يخلالنا الجو هنا نحن أوائل العام وماتحصلش لخبطة تاني ..

ده انا والله والله والله مرة واحد اسمه جرجس قعد يشاركهم الأخبار ومفكرهم تبع العام .. ههههههههه

عموما حصلت محاولات كبيرة لاستئصال هذه الفئة من المنتدى ولكن واضح إن حبهم كابس على مراوح قلوبنا ومش هيسيبونا بالساهل بس أنا باوعدك أول ماهيتعينوا دكاترة هتلاقيهم من نفسهم كده سابوا المنتدى ومشيوا وعملوا دكاترة بقى .. وساعتها مش هتتلغبطي تاني أبدااااااااااا ..

شكرا يا دكتور عبد الرحمن على هذا اللقب ويارب عن قريب ان شاء الله نكون كلنا دكاترة ..........وطبعا استحالة نسيب المنتدى .........بردو حنفضل كابسين على نفسكم ولزقيين بكل انواع الصمغ الموجودة في السوق..........ده طبعا لاننا كلنا اخوة في الله تجمعنا المودة وهدفنا الخير والنجاح.......وعقبال ان شاء الله أوائل التربية والتعليم نلاقيهم كلهم فرحوا بخبر التعيين الفعلي واستلام العمل.........والله الموفق والمستعان

منى أبو الجود 24-09-2011 09:55 AM

صباح الخير والتفاؤل والسعادة على كل أعضاء المنتدى الكرام ............يارب تكونوا في احسن حال ........وسلامي لأختي العزيزة دكتورة (ان شاء الله) أم رهف ...... والدكتور (ان شاء الله )رامي ......وكل الاخوة من ازهر وعام .

ام رهف 24-09-2011 12:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3998003)
صباح الخير والتفاؤل والسعادة على كل أعضاء المنتدى الكرام ............يارب تكونوا في احسن حال ........وسلامي لأختي العزيزة دكتورة (ان شاء الله) أم رهف ...... والدكتور (ان شاء الله )رامي ......وكل الاخوة من ازهر وعام .

صباح الخير ياقمراية وسلامى لميدو

رحييق 24-09-2011 01:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3996386)
أيوة كده يا أخت رحييق .. راجعة بعد الغياب بثقلك كله .. وأديكي نورتينا تاني وعملتي للصفحة حس زي زمان ..

ربنا يبارك فيك يا دكتورنا الغالي

المنتدى كله منور بروحك الحلوة وحبك اللي سكن قلوب الأعضاء ربنا يحميك ويجعله في ميزان حسناتك
بس لما تدخل الجنة ابقى خد ايدي معاك وقول رحيق اختي وطيبه ماتقولش مش اعرفها زي الدكاترة الازهريين اللى هيتعينوا قبلنا مش هنشوفهم تاني الا كل فين وفين اما يحنوا الينا هههههههه

بجد بجد والله التوبيك مبقاش له حس الا بوجود حضرتك بينا ومشاركاتك المتألقة ودايما يارب تكون كدا وأحسن في حياتك كلها وبتعلم من اسلوبك وردودك المتزنة وبطبقها احيانا في حياتي ومع دكاترتي في القسم والمشرفين

وبشكر كل الأعضاء اللى بينورونا بوجودهم سواء بالقراءة او المشاركة بجد انا اتعلمت منكم كتير ومازلت

ربنا يحببنا في بعضينا اكثر واكثر ويحقق لنا كل أمانينا

اللهم آمين

رحييق 24-09-2011 01:45 PM

اقتباس:

صباح الياسمين والحب كله ومليووووون مبروووك مقدما يا دكتورة منى

ramy gama 24-09-2011 02:40 PM

اقتباس:

صباح الهنا عليكي أخت مني ...جزاك الله خيرا .وإن شاء الله ربنا يكرم الجميع قريب جدااااااااااااااااااااااااا

جزاكي الله كل الخير

ramy gama 24-09-2011 02:45 PM

[quote=منى أبو الجود;3998003]صباح الخير والتفاؤل والسعادة على كل أعضاء المنتدى الكرام ............يارب تكونوا في احسن حال ........وسلامي لأختي العزيزة دكتورة (ان شاء الله) أم رهف ...... والدكتور (ان شاء الله )رامي ......وكل الاخوة من ازهر وعام .[/quote

صباح الهنا عليكي أخت مني .... يااااااااااااااارب تكوني في أحسن حال وصحه وسلامه..وإن شاء الله نشوف الكل متعينين قريب جداااااااااااااااااااااااااا
جزاكي الله خيرا

mshamsha 24-09-2011 03:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قانونية (المشاركة 3997744)
أستاذنا الفاضل الدكتور عبد الرحمن الاعلانات المقسمة لثلاث سنوات تشمل التعين فى الجامعات والجهاز الادارى للدولة ولا أية
يعنى حال الحاصلين على ماجستير بتقدير جيد وتقدير الاندر مقبول أكيد ملهمش مكان كأساتذة جامعة او ضمن أعضاء هيئة التدريس بالجامعات بس هل هيكون ليهم مكان فى الحكومة اى الجهاز الادارى للدولة
لكن مسألة الثلاث سنوات المعلن عنها دية مقلقة وتدعوا للشك واضح ان الموضوع عايز أعتصامات علشان يحسوا بينا وميضحكوش علينا بوعود كاذبة تتمثل فى الاعلانات المقسمة لثلاث سنوات لان اول متيجى الحكومة الجديدة الممثلة فى مجلس الشعب ورئيس الجمهورية هتكون هناك شروط جديدة وتعليمات جديدة بمعنى اوضح انتوا لسة فاكرين دة الى لحق واشتغل لحق خلاص مبحثتوش عن حقكم لية اياميها ( الايام دية يعنى الى قايمة على المطالب الفئوية الى بتتحقق مباشرة ) ياريت منحلمش بالوعود الكاذبة وفوت علينا بكرة يا سيد
دة قمة الظلام والفساد تثبيت الالف من العاملين المؤقتين والحاصلين على عقود بالوسطة ولانهم من أبناء العاملين واذا رجعنا لمؤهلاتهم هنلقيها بمقبول وولا عندهم اى ميزة وكمان بيعملوا فى اماكن مش تتناسب مع تخصصاتهم بس نقوال اية اصل بابا ورثة الوظيفة أما نحن أبناء الطبقة الكادحة والمهمشين والحاصلين على درجة علمية ملناش مكان فى الوسية وفى الاخر وبعد طوال أنتظار يوعدونا بالتعين بس على مراحل لما تفضى درجات وفوت علينا بكرة
حسبنا الله ونعم الوكيل وعذرونى طوالت عليكم بس الحباط وخيبة الامل بدمرنا أو دمرتنا بالفعل
والف مليون مبروك لاوائل الازهر رجالة وابطال علشان أقدرو يخدوا حقهم وربنا يتم فرحتهم على خير

كلامك مظبوط جدا وكلنا عانينا من تلك الفتره التى تم بها تعيين اصحاب الوسايط بالعقود المؤقته والتى للاسف الشديد تتباهى الدوله الان بتثبيتهم كمكافئه لهم على الوساطه والرشوى التى دفعوها وكذلك الحال بالنسبه لابناء العاملين الذين يتم تعينهم حتى الان واكررها حتى الان دون اى مراعاه لمبدأ تكافؤ الفرص فلقد علمت من مصادره موثوق فيها انه فى محكنه العريش قام وزير العدل بتعيين ابناء العاملين بها وهذا كله نخالف لما تصدره الوزاره من بيانات تضحك به علينا

قنديل الشاعر 24-09-2011 03:52 PM

مساء الخير والجمال على اعضاء المنتدى الكرام

انا مشترك فى المنتدى من زمان والناس منفضنلى خالص ومحدش بيسال فيا بس مش مشكلة
انا كفاية عليا اقرا واسمع كلامكو الجميل

انا بس عايز اعرف الدكتور عبدالرحمن لانة مش ازهر ان نسبة الازهر زادت اوى فى المنتدى اليومين دول
لدرجة اننا بنستنا اى خبر عن العام بس الحق يتقال ان الازهر وناسو منورين المنتدى واللة

انا ياجماعة التاخير فى التعيين دة قلقنى خالص ونفسى حد يطمنى

انا اسمى احمد ومن اوائل العام

رحييق 24-09-2011 04:34 PM

مساء الخيرات

وأهلا بك في بيتك وبين اخوانك ونحن سعداء جدا بوجود حضرتك معنا

وكل شيء بأمر الله متقلقش حضرتك التعيين أكيد لكن مسألة وقت فقط

ولاء عفيفى 24-09-2011 05:44 PM

الدكتور الفاضل عيد الرحمن ممكن حضرتك توضح لى اليه تعيين طلاب المنح حتكون ازاى يعنى احنا مثلا 6 فى القسم ممكن تقولى التوزيع حيتم ازاى و امتى

sgamea2010 24-09-2011 06:08 PM

وقال النحاس فى لقائه اليوم السبت مع عدد من ممثلى الصحف ووسائل الإعلام إن الجهاز الإدارى للدولة يعانى من معضلة فى ممارسة عمله مطالبا بتقنين الحد الأقصى لأجور شاغلى المناصب القيادية بالدولة والتى يتجاوز عددهم 30 ألف موظف، مطالبا بتفعيل القوانين التى تلزم بعض القيادات بعدم تقاضى بدلات حضورهم لأكثر من اجتماعين، مقترحا تأسيس قاعدة من البيانات لدى الحكومة تتضمن كشوف وجداول لكافة الأجور التى يتقاضاها موظفو الدولة مع تشكيل رقابة صارمة تهدف لدعم ما يحصلون عليه من أجور وحوافز.

وأكد النحاس أن معدل دخل موظف الجهاز الإدارى للدولة يزداد سنويا بنسبة 10% على أن يتم مضاعفته 36 مرة خلال 38 سنة، مؤكدا على مخاطبة الجهاز لوزارة التعليم العالى بضرورة إرسال كشوف بأسماء الـ20 الأوائل بالجامعات المصرية تمهيدا لتأيدهم على وظائف دائمة، لافتا إلى أنه تم تثبيت 134 ألف موظف بالجهاز الإدارى للدولة حتى 22 سبتمبر الجارى بجميع الوحدات الإدارية، مشيرا إلى أنه تم تثبيت المعلمين المؤقتين بالأزهر ومخاطبة وزارة التعليم العالى لحصر الوظائف الخاصة بالهيئات العلمية ومراكز البحوث تمهيدا لتعيين باحثيها على مدار 3 سنوات بواقع دفعة سنويا.

sgamea2010 24-09-2011 06:10 PM

كما أكد خلال المؤتمر الصحفى انه تم حصر الدرجات الوظيفية لتعيين اوائل الخريجين وبلغت 146 الف وظيفة كما انه من المقرر خلال الايام المقبلة يقوم الاوائل بكتابة الاستمارة بمعرفة الخريج وادارة الجامعة التابع لها

sgamea2010 24-09-2011 06:37 PM

جاء ببرنامج الحياه الآن الساعه السادسة على قناة الحياه بانه فعلا انتهى الجهاز المركزى للتنظيم والادارة من حصر الوظائف لتعيين أوائل الخريجين

رحاب كريم 24-09-2011 07:56 PM

الله ينور عليك.
كلام جميل.لكن ايه الخطوة التالية.ايه سبب التأخير ده؟
الله يرضى عليكم حد يجاوبنى.انا متزوجة ومقيمة بالخارج.بس احنا اجازة شهرين.وخلص منهم شهر واسبوع.وعايزة اعمل شوية احتياطات.هل اسافر لتأخير اجرأت التعيين.ولا العكس؟

د.عبدالرحمن المنياوي 24-09-2011 08:52 PM

خاص بالحاصلين على الماجستير والدكتوراة من الأزهر

تمت الموافقة اليوم - من حيث المبدأ -على انشاء مركزين للبحوث بالازهر الشريف الاول : يتبع مجمع البحوث الاسلامية ، والثانى : يتبع جامعةالازهر الشريف .. كما يجرى الان حصرا بالاماكن الشاغرة فى جامعةالازهر التى يجري تطويرها فى قانون الازهر الجديد ، واوجة نداء الى زملائنا حملة العالمية والتخصص من الازهر الشريف بضرورة التواجد يوم الاحد القادم بالاكاديمية للا همية القصوى لمايلي :
1- عرض عليكم ماتم من خطوات فى سبيل تعيينكم بجامعة الازهر ومراكز البحث .
2- الاتفاق على الية التحرك والتنفيذ .
3- عرض قاعدة بيانات الازهر التى تم اعدادها بالاكاديمية .

خالد عقيبى 24-09-2011 10:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3992575)
شوفي يا أخت رحاب علشان ماتغلبيش نفسك:

عندك كده الأخوات الدكاترة : أم رهف - منى أبو الجود

والإخوة الدكاترة : خالد عقيبي - إيهاب عطيه - خليل المسيري - رامي جاما

دول أبطال الأزهر هنا ودول إحنا حاليا بصدد عمل مخطط لحذفهم من المنتدى نهائيا علشان يخلالنا الجو هنا نحن أوائل العام وماتحصلش لخبطة تاني ..

ده انا والله والله والله مرة واحد اسمه جرجس قعد يشاركهم الأخبار ومفكرهم تبع العام .. ههههههههه

عموما حصلت محاولات كبيرة لاستئصال هذه الفئة من المنتدى ولكن واضح إن حبهم كابس على مراوح قلوبنا ومش هيسيبونا بالساهل بس أنا باوعدك أول ماهيتعينوا دكاترة هتلاقيهم من نفسهم كده سابوا المنتدى ومشيوا وعملوا دكاترة بقى .. وساعتها مش هتتلغبطي تاني أبدااااااااااا ..

لا انت زعلتنى كده يا دكتور عبد الرحمن انت لسه معرفتش كويس الأزهريه
ويشهد الله كم معزتكم عندنا وكم أتمنى أن أراكم جميعا سواء عام وأزهر لاننى دائما فى حياتى بأتشرف بالتواصل مع النا س المحترمه أمثال أعضاء المنتدى الكرام عام وأزهر { الدكتور عبد الرحمن - والدكاتره : خليل - رامى - ايهاب عطيه - } وكلا من الدكتوره والأخوه الأفاضل { أم رهف - ومنى أبو الجود } على العموم برده يا دكتور عبد الرحمن انت متعرفش الأزهريه لما بيعفوا حد محترم مثلك بيلزقوا فيه ازاى
أوعى تفكر انى زعلت منك بصحيح أنا من عشمى بضحك معاك ودعواتك لنا

ميدو رضى 24-09-2011 10:55 PM

سلام عليكم اولا
انا خريج جامعة الازهر فرع اسيوط حصلت على بكالوريوس زراعه شعبة اراضى ومياه 2006 بتقدير عام امتياز مع مرتبة الشرف وكان ترتيبى على الدفعة من العشره الاوائل اما ترتيبى على الشعبه الثانى مكرر بمعنى ان انا وزميل ليا متساوين فى النسبه فى اخر سنه فقط والتعين على ايامنا كان يعتمد على النسبه فى اخر سنه وليس على الاربع سنوات المهم الاول فى دفعتى بناءا على تقدير ونسبة اخر سنه اتعين معيد يا هل ترى انا وزميلى المتساوى مع فى التقدير والنسبه هيكون ايه مصيرنا فى التعينات الجديده وهل ال هيتعين من دفعتى هيتعين بتقدير اخر سنه ولا الاربع سنوات ارجو الافاده وشكرا

sgamea2010 24-09-2011 11:31 PM

صرح بأن تعيين أوائل الخريجين وعددهم 46 ألفاً لأوائل دفعات 2003 وحتي ..2010 العشرين الأوائل من كل كلية.. سيتولي وزير التعليم العالي توزيع استمارات علي جميع الجامعات وهو المسئول عن تحديد العشرين الأوائل من خلال المجلس الأعلي للجامعات وتملأ الاستمارات التي بها 4 رغبات لكل من الأوائل والذين لم يعينوا معيدين بالكليات وتجمع الاستمارات بالجهاز.. وسيتم تعيينهم علي الدرجة الثالثة التخصصية.

sgamea2010 24-09-2011 11:33 PM

ده مقال بجريدة الجمهورية بتاريخ 25/9/2011

صرح بأن تعيين أوائل الخريجين وعددهم 46 ألفاً لأوائل دفعات 2003 وحتي ..2010 العشرين الأوائل من كل كلية.. سيتولي وزير التعليم العالي توزيع استمارات علي جميع الجامعات وهو المسئول عن تحديد العشرين الأوائل من خلال المجلس الأعلي للجامعات وتملأ الاستمارات التي بها 4 رغبات لكل من الأوائل والذين لم يعينوا معيدين بالكليات وتجمع الاستمارات بالجهاز.. وسيتم تعيينهم علي الدرجة الثالثة التخصصية.

ahmed waheed waheed 25-09-2011 03:28 AM

.وأكد الدكتور صفوت النحاس رئيس جهاز التظيم والادارة أن وزير التعليم العالي سيبدأ خلال يومين في إجراءات تعيين أوائل الخريجين علي وظائف دائمة ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب سهل الامور

hazem ali 25-09-2011 06:14 AM

ازيكم ياشباب اخباركم ايه ارجو تكونوا دايما بخير
انا سمعت امبارح ان صفوت النحاس بيدرس ميزانية تعيين الأوائل من 2003 الى 2010
فعلا الكلام ده ولا مشغلش بالى؟
شكرا خاص للأستاذة رحيق الأخت الفاضلة ربنا يكرمك ويوفقك اخوكى حازم

ام رهف 25-09-2011 07:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 4001146)

بركاتك يادكتورة رحيق
صاحب البيت حضر شخصي
حمد لله على السلامة

قنديل الشاعر 25-09-2011 09:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحييق (المشاركة 3999229)
مساء الخيرات

وأهلا بك في بيتك وبين اخوانك ونحن سعداء جدا بوجود حضرتك معنا

وكل شيء بأمر الله متقلقش حضرتك التعيين أكيد لكن مسألة وقت فقط

شكرا على الرد ايتها الاخت الفاضلة وبارك اللة فيكى

رحييق 25-09-2011 09:46 AM

أستاذي وأخي الكريم ليس هناك شكر بين الأخوة الأخوات

وبجد بيزدادنا سرور لما بنعرف شخصية جديدة محترمة مثل حضرتك وباقي الأعضاء

بالتوفيق إن شاء الله

رحييق 25-09-2011 09:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem ali (المشاركة 4001146)

يا هلا ياهلا

ياالف حمد لله على السلامة أيوة كدا هل هلالك ونورنا دايما

وعقبال أستاذة سارة وباقي الأحباب

رحييق 25-09-2011 09:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رهف (المشاركة 4001238)
بركاتك يادكتورة رحيق
صاحب البيت حضر شخصي
حمد لله على السلامة

الحمد لله على السلامة وعقبال الباقيين

شوفتي بركاتي بقى يادكتورة ام رهف

يعنى اللى يحتاج حاجة بركاتي في الخدمة ههههههه
واللى يزعلنى برده انتم أحرار هههههه

يارب يجمعنا دايما كدا على خير ويفرح قلوبنا ويحقق لنا آمانينا ويسترها مع مصرنا الحبيبة

المحروسة دايما ياااارب

s.shraky 25-09-2011 12:04 PM

ياريت يا شباب الأزهر اللي يعرف أخبار يطمننا ايه اللي حصل اليوم في التنظيم والإدارة

assemasuty 25-09-2011 12:33 PM

يا أخويا الواحد ملاحظ كده ماتأخذونيش فى الكلمة كدهوة يعنى أن الصفحة دا هية يعنى مستحوذين عليها أوائل الأزهر وقال أية يا خويا نازلين ترحيب وهاتك يا سلامات هو مفيش أخبار عن أوائل العام ومناقشات بعد الخبر ولا أيه وما تقوليش أتله لا يا أخويا أنا قاريه كويس قوى محدش يزعل يعنى فى الكلام داهوة أصلى أنا بينى وبينكم من العاطلين ألى مستنيين الفرج

مع تحياتى لكل أعضاء المنتدى أخوكم رمضان مبروك أبو العالمين حمودة يا أختى حلوة

penelope 25-09-2011 01:17 PM

معنى الكلام دة ان هنروح الجامعات بتاعتنا عشان نملى الاستمارات طب كلنا عارفين ان جامعة اسيوط طالبة 67 معيد ازاى اعرف انى كليتى محتاجة وداخلة فى العدد دة سؤال كمان معلش اية هو الكتاب الدورى

خليل المسيرى 25-09-2011 02:23 PM

منذ 5 دقائق اتصلت بأحدى الزملاء وقال انه الان أمام التنظيم وأن اوراق الأزهر تم الانتهاء منها وانها الان جاهز لتوقيعها من رئيس الجهاز وان اعضاء اللجنه مازالوا بالداخل مع الموظفين وان الأمور مستقره وان رئيس الجهاز متواجد حاليا فى الجهاز وكل الان على أمل انتظار توقيعه فنسأل الله العلى العظيم ان ييسر الأمور

sgamea2010 25-09-2011 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خليل المسيرى (المشاركة 4001747)
منذ 5 دقائق اتصلت بأحدى الزملاء وقال انه الان أمام التنظيم وأن اوراق الأزهر تم الانتهاء منها وانها الان جاهز لتوقيعها من رئيس الجهاز وان اعضاء اللجنه مازالوا بالداخل مع الموظفين وان الأمور مستقره وان رئيس الجهاز متواجد حاليا فى الجهاز وكل الان على أمل انتظار توقيعه فنسأل الله العلى العظيم ان ييسر الأمور

رببنا ييسر لك الامور على خير ويتم تعينكم على خير ونشوفكم قريبا دكاترة قد الدنيا بس متنسوش اخواتكم اوائل الجامعات ( العام )

s.shraky 25-09-2011 03:57 PM

ياريت كل أوائل العام يدعوا لنا ونوعدكم مش هننساكم ان شاااء الله

عبد الرحمن السويسى 25-09-2011 04:20 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذه أولى مشاركاتى
فأذنوا لنا بالانضمام إلى عالمكم الرائع
أخوكم: عبد الرحمن السويسى
من أوائل الأزهر

:blush::blush::blush::blush::blush:

ايهاب عطية 25-09-2011 04:22 PM

حصر الوظائف الشاغرة لتعيين ٤٦ ألفاً من أوائل الخريجين منذ ٢٠٠٣

كتب محمد أحمد السعدنى ٢٥/ ٩/ ٢٠١١طالب الدكتور صفوت النحاس، رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة، بإقامة حوار مجتمعى لتحديد ضوابط ومحددات الحد الأقصى للأجور، الذى من المقرر الانتهاء منه والبدء فى تطبيقه على العاملين بالجهاز الإدارى للدولة مطلع يناير المقبل.
وقال «النحاس» إن الجهاز متمسك بإقامة ووضع حد أقصى عادل من أجل الاستجابة لمطالب ثورة ٢٥ يناير، مضيفا أن تحديد الحد الأقصى سيخضع لـ٣ عوامل هى زيادة الخبرة واتساع نطاق المسؤولية ومعدلات التضخم السائدة فى المجتمع.
وأضاف «النحاس» بأن من يشغل الدرجة الثالثة سيكون له الحق فى الحصول على الحد الأقصى للأجور، علما بأن راتب شاغل الدرجة السادسة «بداية السلم الوظيفى» يزداد سنويا بمقدار ١٠% من الراتب على أن يتضاعف ٣٦ مرة بنهاية خدمته فى الجهاز الحكومى.
وفى شأن آخر، كشف «النحاس» عن انتهاء الجهاز من حصر الوظائف الشاغرة بالإدارات الحكومية وإرسالها إلى وزارة التعليم العالى من أجل تعيين أوائل الخريجين منذ ٢٠٠٣ وحتى ٢٠١٠، على أن يتم التعيين على وظائف دائمة.
ويبلغ عدد من لهم حق التعيين ضمن أوائل الخريجين نحو ٤٦ ألف خريج. ولفت «النحاس» إلى أن الجهاز أرسل نموذجا للرغبات به ٤ رغبات لكل خريج لاختيار الوظيفة التى يرغب فى شغلها وسيتم توزيعه بالجامعات التابع لها الخريجون.
وقال «النحاس» إنه سيتم تعيين أوائل الخريجين وفق المادة ١٨ لقانون ٤٧ لسنة ٧٨ التى تنص على أقدمية التخرج.
يذكر أن مجلس الوزراء كان قد أصدر قرارا فى مارس الماضى بتعيين الـ٢٠ الأوائل فى الجامعات بعد استبعاد كل من حصل على وظيفة بالجهاز الإدارى للدولة.
وبالنسبة لحملة الماجستير والدكتوراه فإن وزير التعليم العالى طالب الجهاز بوضع خطة لتعيينهم على وظائف دائمة خلال ٣ سنوات فى المراكز العلمية والبحثية والجامعات.
وفيما يتعلق بأزمة موظفى هيئة النقل العام قال «النحاس» إن الجهاز اقترح على مجلس الوزراء ووزارة المالية تحويل الهيئة من اقتصادية إلى هيئة خدمية، وبذلك ستتمكن الحكومة من صرف حوافز ملائمة لطبيعة عمل موظفيها، لأن بقاءها كهيئة اقتصادية يتسبب فى تحقيقها لخسائر.
وأعلن «النحاس» أن الجهاز يعكف حاليا على توزيع معيدى جامعات الأزهر الذين لم يتم تعيينهم منذ ٢٠٠٣ على الجامعات وعددهم نحو ٦ آلاف معيد.
وأكد «النحاس» أن الجهاز انتهى من تثبيت نحو ١٣٣ ألف موظف مؤقت ممن لهم حق التثبيت وأمضوا ٣ سنوات على الأقل مؤقتين فى وظائفهم الحالية على الباب الأول أجور.
ويبلغ عدد الموظفين المؤقتين الذين أمضوا المدة القانونية نحو ٢٢٠ ألف مؤقت ضمن ٤٠٠ ألف مؤقت على الباب الأول أجور.
وأكد أن الأزهر يرغب فى تثبيت نحو ٧٠ ألفاً، وتم الاتفاق معه على تثبيت ١٠ آلاف أسبوعيا، علما بأن الجهاز انتهى حاليا من تثبيت نحو ٣٢ ألفاً.

ايهاب عطية 25-09-2011 04:24 PM

االخبر ده منشور فى جريدة المصرى اليوم النهاردة صفحة 12

ايهاب عطية 25-09-2011 04:25 PM

وأعلن «النحاس» أن الجهاز يعكف حاليا على توزيع معيدى جامعات الأزهر الذين لم يتم تعيينهم منذ ٢٠٠٣ على الجامعات وعددهم نحو ٦ آلاف معيد

ايهاب عطية 25-09-2011 04:27 PM

وفى شأن آخر، كشف «النحاس» عن انتهاء الجهاز من حصر الوظائف الشاغرة بالإدارات الحكومية وإرسالها إلى وزارة التعليم العالى من أجل تعيين أوائل الخريجين منذ ٢٠٠٣ وحتى ٢٠١٠، على أن يتم التعيين على وظائف دائمة.
ويبلغ عدد من لهم حق التعيين ضمن أوائل الخريجين نحو ٤٦ ألف خريج. ولفت «النحاس» إلى أن الجهاز أرسل نموذجا للرغبات به ٤ رغبات لكل خريج لاختيار الوظيفة التى يرغب فى شغلها وسيتم توزيعه بالجامعات التابع لها الخريجون.
وقال «النحاس» إنه سيتم تعيين أوائل الخريجين وفق المادة ١٨ لقانون ٤٧ لسنة ٧٨ التى تنص على أقدمية التخرج.
يذكر أن مجلس الوزراء كان قد أصدر قرارا فى مارس الماضى بتعيين الـ٢٠ الأوائل فى الجامعات بعد استبعاد كل من حصل على وظيفة بالجهاز الإدارى للدولة

ايهاب عطية 25-09-2011 04:28 PM

وبالنسبة لحملة الماجستير والدكتوراه فإن وزير التعليم العالى طالب الجهاز بوضع خطة لتعيينهم على وظائف دائمة خلال ٣ سنوات فى المراكز العلمية والبحثية والجامعات

ايهاب عطية 25-09-2011 04:29 PM

اللهم بلغت.................................اللهم فاشهد

عبد الرحمن السويسى 25-09-2011 04:48 PM

لو سمحتم
إيه اللى حصل النهارده فى التنظيم والإدارة ؟؟؟
اللى يعرف حاجة يطمنا
أسأل الله أن يقر أعيننا بالتعين فى أقرب وقت

penelope 25-09-2011 04:51 PM

يا جماعة بالله عليكم ردوا على سؤالى يا دكتور عبد الرحمن مكتوب فى قوائم الاحتياجات بجامعة اسيوط مطلوب 67 معيد ازاى اعرف العدد اللى محتاجة الكلية بتاعتى و سؤال تانى معلش هو مدرس مادة انجليزى يتم تعيينه من خريجى اداب و لا تربية و لا الاتنين و هل سيم التفضيل بين خريجى تربية اسيوط و تربية الوادى اذا كان كلية التربية باسيوط محتاجة معيدين علما بان الكايتن تبع جامعة اسيوط و لكم جزيل الشكر و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:55 PM.