بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   ملتقى طلاب صيدلة الاسكندرية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=74330)

محبة الرحمن 10-11-2008 08:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido203 (المشاركة 886054)
ياترى اخدتوا الدرجات النهاردة ولا الكلام دة فى اسنان وعلوم بس اصل اصحابى فى اسنان قالولهم الدرجات

ماقالوش حاجة بس الحمد لله انا جايبة كله صح
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed91 (المشاركة 886056)
انتي حتعملي تلات حاجات

حتحلي النظري وتشتغلي التشريح وتستني الدكتور يسألك

3*1 بانتين بالبروفيتامين

يعني مثلا بتشرحي الوريدي يجي على عضلة ما ويقولك اسمها ايه

الوريد ده اسمه ايه

القلب كام حجرة....ليه بنعمل كذا

وفيه حاجة تانية..... الدكتور قالنا مفيش رسم

بس معيدة النهارده قالتلي ممكن يجيلكم رسمة وتكتبوا البيانات..بتوع علوم جالهم كده

فانا حخلص نفسي واروح ل د/اسماعيل اشوفه واسأله

:078111rg3::078111rg3:

كل يوم ضفادع لحد ما اتهري الاسبوع ده:angry2::angry2:

طب والله المعيدةولا قالتلنا على موضوع ان الدكتر هيسألى .. دا انا بسألها بالصدفة كده لقيتها بتقولى اة

يا رب الموضوع يبقى مقصور على العضلات والاحشاء بس لانها الحاجة الوحيدة الواضحة

محبة الرحمن 10-11-2008 08:45 PM

بمناسبة القلب
انا لحد دلوقتى مش فاهمة

في 5 حجرات

هما كلهم بيبانوا في التشريح؟

وهما ايه الخمس حجرات بالضبط لانى مش متأكده!!

محبة الرحمن 10-11-2008 08:49 PM

بالنسبة للرسم الدكتر قالتلنا النهاردة اكييييييد مفيش رسم(يعنى مش احنا اللى هنرسم ) لصيدلة

انما ممكن تجيب رسم واحنا نحط البيانات

اقتباس:

فانا حخلص نفسي واروح ل د/اسماعيل اشوفه واسأله

يا ريت حضرتك تقولنا التطورات اول بأول

بالتوفيق

mido203 10-11-2008 08:50 PM

l2 4 7ograt bs elly bybano 2w elly 2na shofthom w el mafrod en el 5 btb2a t7t msh bayna

amooor slim 10-11-2008 09:11 PM

Rigidity it is the degree ofdeforming ability of the a solid material ردا على صديقىmido 203 يا جماعة اللى بيتكلم على تعريفات الفيزياء المفروض ان التعريفات بتيجى من على النت مش من الكتاب وهى بتيجى بنسبة ضعيفة فى الامتحان بس كل شيء وارد واحنا بنعمل اللى علينا الباقى على ربنا وبالنسبة للدرجات فهى مش بتتعرف دلوقتى الا لو بالحظ مثلا واحد صاحبك شاف ورقتك وهى بتتعلم بس المفروض ان كل واحد يعرف هو عمل ايه ويحسبها

محبة الرحمن 10-11-2008 09:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido203 (المشاركة 886108)
l2 4 7ograt bs elly bybano 2w elly 2na shofthom w el mafrod en el 5 btb2a t7t msh bayna

اللى هما ايه ؟
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 886177)
rigidity it is the degree ofdeforming ability of the a solid material ردا على صديقىmido 203 يا جماعة اللى بيتكلم على تعريفات الفيزياء المفروض ان التعريفات بتيجى من على النت مش من الكتاب وهى بتيجى بنسبة ضعيفة فى الامتحان بس كل شيء وارد واحنا بنعمل اللى علينا الباقى على ربنا وبالنسبة للدرجات فهى مش بتتعرف دلوقتى الا لو بالحظ مثلا واحد صاحبك شاف ورقتك وهى بتتعلم بس المفروض ان كل واحد يعرف هو عمل ايه ويحسبها

كله على ربنا يا دكتر..

بالتوفيق......

amooor slim 10-11-2008 09:31 PM

يا جماعة امتحان العملى فى الحيوان بيكون شقين الاول انه بيطلب منك فى الورقة انك تشرح الجهاز الفولانى بالخطوات اللى انت المفروض انك عارفها والشق التانى هو ورقة مرسوم فيها جهاز معين برضه بس مش عليها اى بيانات وانت تتعرف عليه وتحط عليها البيانات والورق اللى فى المكتبة كفيل بالاجابة على الشقين ذكروا الورق ده يا جماعة وجيبوا فى يوم ضفدعة ولا اتنين وشرحوها واتكلوا على الله وادخلوا الامتحان وربنا يستر

محبة الرحمن 10-11-2008 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 886240)
يا جماعة امتحان العملى فى الحيوان بيكون شقين الاول انه بيطلب منك فى الورقة انك تشرح الجهاز الفولانى بالخطوات اللى انت المفروض انك عارفها والشق التانى هو ورقة مرسوم فيها جهاز معين برضه بس مش عليها اى بيانات وانت تتعرف عليه وتحط عليها البيانات والورق اللى فى المكتبة كفيل بالاجابة على الشقين ذكروا الورق ده يا جماعة وجيبوا فى يوم ضفدعة ولا اتنين وشرحوها واتكلوا على الله وادخلوا الامتحان وربنا يستر

انا هحاول باذن الله اتأكد من النقطة التالتة التى ذكرها Dr.ahmed91 ولو وصلت لحاجة هاقولكم ان شاء الله

محبة الرحمن 10-11-2008 09:37 PM

انا بس عايزة اعرف حاجة

امتحان الفيزيا اللى اختبرناه بيقولوا من درجتين!!

هل الدرجتين دول مساعدة ولا حاجة اساسية؟

ولا الفاينال هوال الاساسي؟

وهل الدرجتين دول هيتضربوا ولا هيتحطوا زى ماهما؟

amooor slim 10-11-2008 09:41 PM

حد حضر محاضرة اللغة بتاعة دكتورة اميرة الاسبوع ده عشان انا قدمت البحث ومشيت ومعرفش ايه اللى حصل بعد كده وعايز اعرف ايه مصير المادة دى

amooor slim 10-11-2008 09:46 PM

الفيزياء كلها عليها125 درجة واللى احنا امتحاناه عليه درجتين من 125 والنظرى عليه 75 والعملى 30 ده اللى انا اعرفه

محبة الرحمن 10-11-2008 09:47 PM

د/اميرة ادتنا quiz عبارة عن الاسئلة اللى في الكتاب

طبعا كلام سهل جدا عن present simple &continous

وبعدين سلمنا الورق ومشينا على طول

محبة الرحمن 10-11-2008 09:55 PM

:huh:

لو النظرى عليه 75 والعملى 30 يبقى كله من 105 مش من 175

amooor slim 10-11-2008 10:32 PM

ما انا قولت ان ده اللى انا اعرفه وباقى الدرجات معرفش فى ايه وشكرا على الافادة فى محاضرة دكتورة اميرة

Dr.ahmed91 11-11-2008 07:54 AM

الفيزياء 125 درجة

30 عملي
20 اعمال سنة
75 نظري

.........

حجرات القلب خمسة لو تجيبي الصفحة اللي فيها رسم venous poper

واحدة فوق لوحدها ventricleيفصل بينها الخط الاصفر بين حجرتين تحت مع بعضauricle وتحت خالص فيه حجرة خامسة بتبان لما تقلبي القلب وتشيليprecardium اسمها sinus venosus

وفيه واحدة من ورا لازقة في auricle اسمها truncus arterious

يبق

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:55 AM.