بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   ملتقى طلاب صيدلة الاسكندرية (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=74330)

نور الهدى* 10-11-2008 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oxstreet (المشاركة 883749)
انا امتحنت النهرده heat و الامتحان كان سهل. 3 اسئله بس . رسم بياني و القانون و الوحده

يا جماعه واحد صحبي قلي ان الدكتوره بيداء (حيوان) بتقول ان الامتحان بعد 3 اسابيع و ان السكشن اللي جي هيكون مراجعه

بس دكتور بسيونى قال انه هيبقى يوم 17 احنا لسة فاضل لنا ال Arterial ونخلص والمفروض اننا هنمتحن بعد كده مش عارفة بقى حكاية سكشن المر اجعة ده
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 883567)
احب ارحب بالصديق العزيز احمدحمدى واقول ان امتحان الفيزياء جاه فى الوحدات و الميل بس الله اعلم بعد كده ممكن ييجى ازاى وسمعت ان مفيش امتحان ميد ترم حيوان نظرى بس بصراحة مش متاكد اوى لما اتاكد حبقى اقول ان شاء الله

هو الدكتور قال اننا هنمتحن واحنا بنشرح فى نفس السكشن قبل ما نشرح هينزل لنا Quiez صغير (على اساس انه يعتبر الميد ترم ) نجاوب عليه وبعدين نمتحن فى التشريح ودكتور جمال قبل كده قال انهم بيحاولوا يخلوا امتحان ال Mid term اقرب الى ال Final exam

دلوقتى انا Electricity عايزة اعرف هى المذاكرة من الورق اللى نزل فى المكتبة كفاية ولا لازم نفتح كتاب العملى ونذاكر منه ياريت اى حد امتحن يفيدنا فى الموضوع ده

amooor slim 10-11-2008 12:07 PM

انا امتحنت فيزياء النهاردة والامتحان كان عبارة عن 6 اختيارات بس وكان لمدة 5دقائق فقط انا امتحانى بروبرتس ومجاش تعريفات ولكن ذاكروها وخلاص مفيش حاجة مضمونة واهم حاجة الوحدات والقوانين والميل الامتحان بتاعى مخرجش عنهم بس عايز اعرف امتحان العملى فيزياء التجارب امتى ولا مفيش والمرة اللى جايه حتبقى هيت بالنسبة لى

amooor slim 10-11-2008 12:12 PM

يا جماعة النهاردة فى رفع كفاءة للفيزياء الساعة خامسة وحناخد فيها بروبرتس وانا شايف ان ده الفرع اللى الناس كلها محتاسة فيه عشان المادة مش سهلة ودكتور الخطيب ما شاء الله عليه مش بنفهم منه خالص وربنا يستر فى امتحانات الميد ترم

نور الهدى* 10-11-2008 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 885181)
انا امتحنت فيزياء النهاردة والامتحان كان عبارة عن 6 اختيارات بس وكان لمدة 5دقائق فقط انا امتحانى بروبرتس ومجاش تعريفات ولكن ذاكروها وخلاص مفيش حاجة مضمونة واهم حاجة الوحدات والقوانين والميل الامتحان بتاعى مخرجش عنهم بس عايز اعرف امتحان العملى فيزياء التجارب امتى ولا مفيش والمرة اللى جايه حتبقى هيت بالنسبة لى

طب انت ذاكرت منين؟
انا اشتريت الورق اللى نزل فى مكتبة الايمان لقيت ان فى 3 تجارب زيادة احنا مش واخدينهم ده غير انى حاسة ان الورق مختصر ومش كافى المصيبة انى مش عارفة اذاكر من كتاب العملى
وكمان 5 دقائق قليل انا عن نفسى محتاجة وقت اكتر
انت هتمتحن تجارب العملى بعد ما تخلص ال Heat تمتحن الاتنين مع بعض
انا بجد محتاجة اى حد Electricity امتحن عشان يفهمنى (انا خايفة جدا)
بالحق انهارده دخلت دكتورة ايمان انا حاسة انها كويسة بس الدرس اللى شرحته انهارده صعب ما فهمتش حاجة
سلام

amooor slim 10-11-2008 04:26 PM

انا عن نفسى عشان بروبرتس عندنا سبع تجارب وانا على فكرة ما اشترتش الورق بتاع المكتبة خالص بس عملت ورقة فيها كل القوانين والوحدات اللى علينا وكمان الميل والحمد لله الامتحان مخرجش عن كده وعلى فكرة هم بيحطوا الوقت على قد الامتحان يعنى امتحانى كان 5 دقايق علشان هوه 6 اختيارات والوقت ان شاء الله حيكفى متقلقيش اما بالنسبة للكهربية فانا صعب افيدك فيها ولكن ممكن ابقى اسال ولو عرفت حاجة اكيد حقول ان شاء الله وربنا يبشرك باللى قولتيه على دكتورة ايمان

محبة الرحمن 10-11-2008 06:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 884226)
انا مجموعة ج ودكتور علاء درويش خلص شابتر واحد انهاردة وقال محدش يذاكر من الورق علشان هو بيعرف وحيسقطه وانا شايف انه بيبالغ وبيخوفنا على الفاضى وبالنسبة لامتحان الكهربية حيجى معادلات ودوائر وقوانين ووحدات هذا ردا على سؤال دكتورjilly وعلى فكرة فى ورق نزل فى المكتبة للعملى فيزياء

على فكرة حلف بالله كذا مرة ميتهيأليش انو مجرد تهديد

اقتباس:

على فكره انا طلعت خواص ماده مش اوبتكس:078111rg3::078111rg3:
:)

mido203 10-11-2008 07:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amooor slim (المشاركة 884209)
surface tention it is the effect of the surface of a liquid that makes it to behave as a flexible paper , vescosity it is a resistant of a fluid to the stess which obligate it to move يا جماعة انا بروبرتس وامتحان انهارده كان فى تعريفات وهذه خدمة مقدمة لصديقىmido203 وردا على دكتور هدير جهاد

شكرا جدا على هذا المجهود الرائع وهذة التعريفات الرائعة بجد فوق الوصف بس ياريت معامل الصلابة بالمرة

اظن كدة تمام يارب ما تتحذف

محبة الرحمن 10-11-2008 08:13 PM

يا جماعة امتحان خواص المادة ماكنش فيه تعاريف
والكتاب مفهوش تقريبا غير تعريف واحد بتاع برنولى

وانا سألت المعيد وقالى اهم حاجة القوانين والوحدات والجراف والslope

بس كده

والامتحان تافه خالص بس الوقت 5 دقايق مايكفيش مراجعة

بس اطمنوا خالص

Dr.diamond 10-11-2008 08:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محبة الرحمن (المشاركة 885978)
يا جماعة امتحان خواص المادة ماكنش فيه تعاريف
والكتاب مفهوش تقريبا غير تعريف واحد بتاع برنولى

وانا سألت المعيد وقالى اهم حاجة القوانين والوحدات والجراف والslope

بس كده

والامتحان تافه خالص بس الوقت 5 دقايق مايكفيش مراجعة

بس اطمنوا خالص

بصى هو الامتحانات تقريبا مختلفه

لانهم قالوا فيه تعريفات واختيارات

وانا امتحانى مكنش فيه غير 6 اختيارات فقط لا غير

محبة الرحمن 10-11-2008 08:25 PM

يا جماعة كنت بسأل معيدة الحيوان : ممكن مثلا في الامتحان بعد ما اشرح الدكتر يعدى ويقولى مثلا ورينى vein معين او شريان او اى حاجة

تخيلوا قالتلى أة !!

ده معناه اننا لازم نكون عارفين وشايفين مكان كل شريان ووريد اخدناه

مش عارفة كل ده هيتعمل امتى......

mido203 10-11-2008 08:27 PM

انا عارف ان الكتاب مفيهوش تعريفات بس احنا المفروض نبقى عارفين تعريف للحاجة اللى المفروض عاملين التجربة علشانها زى معامل الصلابة او اللزوجة بس وكمان احنا الدكتور سالتنا قبل كدة فيهم وكل شىء وارد وعلى العموم هما 3 تعريفات بس

Dr.ahmed91 10-11-2008 08:32 PM

ايه الحلاوي دي!!!!!!

دول بتوع النهارده اكيد

المشكلة بقى ان الدكتور مكتبش بتاعت الراسب الاصفر

فانا كواحد كيميائي خبير ..خلصت اللي قال عليهم

وقولت ياواد اعمل الاصفر دي زي الكتاب

روحت عاملها وماشي بقى في المعمل..اتمختر:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

جينيس من يومك ياوااااااد

واااااااااااااااااااااااااااو.......ايه الاصفر ده.......عملتها ازاي دي؟؟

محبة الرحمن 10-11-2008 08:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.juliut (المشاركة 886013)
بصى هو الامتحانات تقريبا مختلفه

لانهم قالوا فيه تعريفات واختيارات

وانا امتحانى مكنش فيه غير 6 اختيارات فقط لا غير

وانا كمان كان 6 اختيارات بس مفيش تعاريف
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido203 (المشاركة 886022)
انا عارف ان الكتاب مفيهوش تعريفات بس احنا المفروض نبقى عارفين تعريف للحاجة اللى المفروض عاملين التجربة علشانها زى معامل الصلابة او اللزوجة بس وكمان احنا الدكتور سالتنا قبل كدة فيهم وكل شىء وارد وعلى العموم هما 3 تعريفات بس

جايز برضه

mido203 10-11-2008 08:36 PM

ياترى اخدتوا الدرجات النهاردة ولا الكلام دة فى اسنان وعلوم بس اصل اصحابى فى اسنان قالولهم الدرجات

وممكن اعرف سكشن الكيمياء خلص فى اد اية علشان عايز احضر لدكتورة ايمان معاكم

Dr.ahmed91 10-11-2008 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محبة الرحمن (المشاركة 886016)
يا جماعة كنت بسأل معيدة الحيوان : ممكن مثلا في الامتحان بعد ما اشرح الدكتر يعدى ويقولى مثلا ورينى vein معين او شريان او اى حاجة

تخيلوا قالتلى أة !!

ده معناه اننا لازم نكون عارفين وشايفين مكان كل شريان ووريد اخدناه

مش عارفة كل ده هيتعمل امتى......

انتي حتعملي تلات حاجات

حتحلي النظري وتشتغلي التشريح وتستني الدكتور يسألك

3*1 بانتين بالبروفيتامين

يعني مثلا بتشرحي الوريدي يجي على عضلة ما ويقولك اسمها ايه

الوريد ده اسمه ايه

القلب كام حجرة....ليه بنعمل كذا

وفيه حاجة تانية..... الدكتور قالنا مفيش رسم

بس معيدة النهارده قالتلي ممكن يجيلكم رسمة وتكتبوا البيانات..بتوع علوم جالهم كده

فانا حخلص نفسي واروح ل د/اسماعيل اشوفه واسأله

:078111rg3::078111rg3:

كل يوم ضفادع لحد ما اتهري الاسبوع ده:angry2::angry2:

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:48 AM.