بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

الدعاء 08-05-2013 10:33 PM

أستاذى .........................
السلام عليكم ورحمة الله
التمس من سيادتكم ردا على وجه السرعة بخصوص الآتى:-
ولله الحمد حصلت على ليسانس الدراسات الإسلامية والعربية جامعة الأزهر فرع القاهرة للبنين وهي الكلية الوحيد فى جمهورية مصر العربية غير التربوية التى تدرس المواد التربوية من خلال أستاذة من كلية التربية مثل المناهج وطرق التدريس وعلم النفس والتربية وغيرها وعند التخرج تعطينا (الكلية) إفادة بأننا مثلنا مثل خريجى كلية التربية -- والسؤال هل يلزمنا دبلومة تربوية علما يا أ ستاذى بأننى حاصل على دبلوم الدراسات الاسلامية سنتين بعد التخرج وماجستير فى اللغة العربية برجاء الرد

منار على 09-05-2013 01:18 PM

حضرتك انا منتدبه بين ادارتين وجبت جواب من مدرستى الاصليه بانى امضى عندهم طول فتره الصيف واقوم باعمال الامتحانات للفصل الدراسى الثانى فى مدرستى المنتدبه ليها لان دى تعليمات التوجيه المهم بعد مالمدير فى مدرستى المنتدبه ليها وافق على دا لقيت بعدها الوكيل بيغير رايه وبيقولى الجواب اللى خدته غير قانونى وانهم مش هيعملوا بيه وان مجيتش هيقفل عليا فى الصيف عندهم ولما الموجه بتاعى عرف قال ان المفروض ان الجواب بس يبقى لحد امتحانات الدور التانى وانى ارجع بعدها لمدرستى المنتدبه ليها وان برضه الجواب غير قانونى وانه هياخده ويشتكى مديرى فى مدرستى الاصليه وانى لو مرجعتش ايام امتحانات الملاحق هيحق للمدرسه انها تقفل عليا طبعا يقصد المدرسه المنتدبه ليها وانا بصراحه زهقت من موضوع الندب دا وعاوزه الغيه وارجع للاداره اللى انا تابعه ليها وكمان اللى مضايقنى ان فيه اربعه لسه عقد دخلوا بلدى ومدرستى قبلى واحده منهم ساكنه جمب البيت واتنين محتاجين مواصله والرابعه هى اللى بعيده وانا بركب 3 مواصلات مع ملاحظه انهم اشتغلوا شهر خمسه وانا اتنقلت بعدهم فى تسعه لمدرستى حاليا بالاضافه لان موجهتتى بتستغل النقطه دى ضدى وبتجامل زمايلى على حسابى لانها الترم الاخير شيلتنى 20 حصه وشيلت واحده تعاقد فى المدرسه 16 حصه بحجه انها مينفعش تمسك تالته وانها لسه جديده مع العلم انى عرفت بعدها انها كانت شايله تالته فى المدرسه اللى كانت فيها وان الموجهه كانت بتجاملها وانا بصراحه تعبت من الوضع دا وتعبت من الندب وعاوزه الغى ندبى بقى وابقى فى مدرسه واحده لان من اول يوم تعيين وانا منتدبه كمان انا كنت سمعت ان من حق مدرستى الاصليه انها ترجعنى تانى وتلغى ندبى بعد فتره الامتحانات هل دا صحيح وهل فيه قانون بدا فعلا
وفيه اكتر من حد قالى ان حتى من غير جوابات ممكن انا بنفسى الغى ندبى ومعدتش اروح للمدرسه اللى انا منتدبه ليها فتره الصيف وامضى فى مدرستى الاصليه وانى مرجعلهمش تانى غير مع بدايه السنه وبنشره من التوجيه هل الكلام دا صحيح لانه لو صحيح هعمله

الدعاء 10-05-2013 12:36 AM

السلام عليكم ورحمة الله
ولله الحمد حصلت على ليسانس الدراسات الإسلامية والعربية جامعة الأزهر فرع القاهرة للبنين وهي الكلية الوحيد فى جمهورية مصر العربية غير التربوية التى تدرس المواد التربوية من خلال أستاذة من كلية التربية مثل المناهج وطرق التدريس وعلم النفس والتربية وغيرها وعند التخرج تعطينا (الكلية) إفادة بأننا مثلنا مثل خريجى كلية التربية -- والسؤال هل يلزمنا دبلومة تربوية علما يا أ ستاذى بأننى حاصل على دبلوم الدراسات الاسلامية سنتين بعد التخرج وماجستير فى اللغة العربية برجاء الرد

الدعاء 10-05-2013 12:38 AM

السلام عليكم ورحمة الله
ولله الحمد حصلت على ليسانس الدراسات الإسلامية والعربية جامعة الأزهر فرع القاهرة للبنين وهي الكلية الوحيد فى جمهورية مصر العربية غير التربوية التى تدرس المواد التربوية من خلال أستاذة من كلية التربية مثل المناهج وطرق التدريس وعلم النفس والتربية وغيرها وعند التخرج تعطينا (الكلية) إفادة بأننا مثلنا مثل خريجى كلية التربية -- والسؤال هل يلزمنا دبلومة تربوية علما يا أ ستاذى بأننى حاصل على دبلوم الدراسات الاسلامية سنتين بعد التخرج وماجستير فى اللغة العربية هذا باإضافة إى أننى معم أول أ وخايف تطلب الدبلومة عند الترقية برجاء الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ahmedabdo3 11-05-2013 12:26 AM

الاستاذ الفاضل ارجو الرد على استفسارى
ما هو التصرف مع كنترول المدرسة فرئيس الكنترول يصر على ان نوقعله على محضر تسليم اوراق الاجابة للتصحيح ويرفض التوقيع على محضر الاستلام بعد التصحيح بقوله هتسلم كدة ولا لأ . وشكرا

محمد ابراهيم راشد 11-05-2013 05:11 AM

[size="7"]الزميل العزيز/ سلام الله عليكم ورحمة و بركات منه جل و على......
الموضوع بباطه يخص كل المعلمين....الا وهو .....اما ونحن من موظفى الدولة فى الحكومة.......لماذا لانتساوى مع الاداريين وغيرهم فى ضم نسبة ال 30 فى المائة ونشعر بزيادة حقيقية فى المرتبات مع شهر مايو مثل باقى موظفى الدولة.......ارجوا التوضيح وكيف نتساوى معهم فى بديهيات المرتبات.....
وجزاكم الله خيرا

osamaabdsalam 11-05-2013 03:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الدعاء (المشاركة 5262440)
السلام عليكم ورحمة الله

إذا كانت الكلية تعطى صراحة ما يفيد أنها تساوى كليات التربية وتدرس طرق التدريس والمناهج وعلم النفس التعليمى فلا مانع من مساواتها بكليات التربية

osamaabdsalam 11-05-2013 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 5263129)
حضرتك انا منتدبه بين ادارتين وجبت جواب من مدرستى الاصليه بانى امضى عندهم طول فتره الصيف واقوم باعمال الامتحانات للفصل الدراسى الثانى فى مدرستى المنتدبه ليها لان دى تعليمات التوجيه المهم بعد مالمدير فى مدرستى المنتدبه ليها وافق على دا لقيت بعدها الوكيل بيغير رايه وبيقولى الجواب اللى خدته غير قانونى وانهم مش هيعملوا بيه وان مجيتش هيقفل عليا فى الصيف عندهم ولما الموجه بتاعى عرف قال ان المفروض ان الجواب بس يبقى لحد امتحانات الدور التانى وانى ارجع بعدها لمدرستى المنتدبه ليها وان برضه الجواب غير قانونى وانه هياخده ويشتكى مديرى فى مدرستى الاصليه وانى لو مرجعتش ايام امتحانات الملاحق هيحق للمدرسه انها تقفل عليا طبعا يقصد المدرسه المنتدبه ليها وانا بصراحه زهقت من موضوع الندب دا وعاوزه الغيه وارجع للاداره اللى انا تابعه ليها وكمان اللى مضايقنى ان فيه اربعه لسه عقد دخلوا بلدى ومدرستى قبلى واحده منهم ساكنه جمب البيت واتنين محتاجين مواصله والرابعه هى اللى بعيده وانا بركب 3 مواصلات مع ملاحظه انهم اشتغلوا شهر خمسه وانا اتنقلت بعدهم فى تسعه لمدرستى حاليا بالاضافه لان موجهتتى بتستغل النقطه دى ضدى وبتجامل زمايلى على حسابى لانها الترم الاخير شيلتنى 20 حصه وشيلت واحده تعاقد فى المدرسه 16 حصه بحجه انها مينفعش تمسك تالته وانها لسه جديده مع العلم انى عرفت بعدها انها كانت شايله تالته فى المدرسه اللى كانت فيها وان الموجهه كانت بتجاملها وانا بصراحه تعبت من الوضع دا وتعبت من الندب وعاوزه الغى ندبى بقى وابقى فى مدرسه واحده لان من اول يوم تعيين وانا منتدبه كمان انا كنت سمعت ان من حق مدرستى الاصليه انها ترجعنى تانى وتلغى ندبى بعد فتره الامتحانات هل دا صحيح وهل فيه قانون بدا فعلا
وفيه اكتر من حد قالى ان حتى من غير جوابات ممكن انا بنفسى الغى ندبى ومعدتش اروح للمدرسه اللى انا منتدبه ليها فتره الصيف وامضى فى مدرستى الاصليه وانى مرجعلهمش تانى غير مع بدايه السنه وبنشره من التوجيه هل الكلام دا صحيح لانه لو صحيح هعمله

لايمكن إلغاء ندبك بنفسك
ولا يمكن التوقيع بمدرستك الأصلية الا بناء على خطاب

osamaabdsalam 11-05-2013 03:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedabdo3 (المشاركة 5266042)
الاستاذ الفاضل ارجو الرد على استفسارى
ما هو التصرف مع كنترول المدرسة فرئيس الكنترول يصر على ان نوقعله على محضر تسليم اوراق الاجابة للتصحيح ويرفض التوقيع على محضر الاستلام بعد التصحيح بقوله هتسلم كدة ولا لأ . وشكرا

النظام والدقة فى أعمال الكنترول مطلوبان فتمسك بالرأى الصحيح

osamaabdsalam 11-05-2013 03:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ابراهيم راشد (المشاركة 5266194)
[size="7"]الزميل العزيز/ سلام الله عليكم ورحمة و بركات منه جل و على......
الموضوع بباطه يخص كل المعلمين....الا وهو .....اما ونحن من موظفى الدولة فى الحكومة.......لماذا لانتساوى مع الاداريين وغيرهم فى ضم نسبة ال 30 فى المائة ونشعر بزيادة حقيقية فى المرتبات مع شهر مايو مثل باقى موظفى الدولة.......ارجوا التوضيح وكيف نتساوى معهم فى بديهيات المرتبات.....
وجزاكم الله خيرا

جميعنا يطالب بتطبيق العدالة
وما ضاع حق وراءه مطالب

الدعاء 11-05-2013 06:01 PM

أستاذنا
السلام عليكم ورحمة الله
مدرستى بها 21فصلا ولا يوجد بها سوى مدير فقط من هنا بعث مدير التعلييم الابتدائي إلى مدير المدرسة بأن يختار أقدم أثنين من المعلمين ويرسل أسماءهما للتعليم الابتدائي وبالفعل تم ذلك وأرسل التعليم الابتدائي الموافقة على تفرغ المعلمين الذين اختارهما المدير لكى يكونا (وكيلين متفرغين) والسؤال هل هذا قانونى أم أرفض ذلك لاننى واحد من الاثنين الذن اختارهما التعليم الابتدائي ومدير المدرسة فقد أسند إلى وكيل شئون الطلاب ماذا عن ذلك هل أستمر أم أعود إلى عملى وهل هذا قانونى أم ماذا ارجوا من سيادتك الرد سريعا

الدعاء 11-05-2013 06:03 PM

وكيل متفرغ

[
مدرستى بها ( 21) فصلا ولا يوجد بها سوى مدير فقط من هنا بعث مدير التعلييم الابتدائي إلى مدير المدرسة بأن يختار أقدم أثنين من المعلمين ويرسل أسماءهما للتعليم الابتدائي وبالفعل تم ذلك وأرسل التعليم الابتدائي الموافقة على تفرغ المعلمين الذين اختارهما المدير لكى يكونا (وكيلين متفرغين) والسؤال هل هذا قانونى أم أرفض ذلك لاننى واحد من الاثنين الذن اختارهما التعليم الابتدائي ومدير المدرسة فقد أسند إلى وكيل شئون الطلاب ماذا عن ذلك هل أستمر أم أعود إلى عملى علما أننى معلم أول وحاصل على الماجستير وهل هذا قانونى أم ماذا ارجو من سيادتك الرد سريعا
]

منار على 11-05-2013 09:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 5266636)
لايمكن إلغاء ندبك بنفسك
ولا يمكن التوقيع بمدرستك الأصلية الا بناء على خطاب

طب ماانا معايا خطاب من مدير مدرستى الاصليه للى انا منتدبه فيها والمدير فى مدرستى اللى انا منتدبه فيها ماضى بالموافقه لكن موجهى هو اللى عارض وقال ان دا غير قانونى وان لازم جواب من التوجيه وانه ممكن يشتكى مدير مدرستى الاصليه بالجواب اللى معايا لانه مكانش ينفع يكتب جواب زى دا بالاضافه لان حضرتك مقلتليش اعمل ايه فى موضوع الغاء الندب هل من حقى اشتكى ان فيه احدث منى فى ادارتى ومدرستى ولا مش هاخد حاجه ودا طبعا فى حاله انى تقدمت بطلب لالغاء الندب ومتوافقش عليه

الدعاء 12-05-2013 12:28 AM

مدرستى بها ( 21) فصلا ولا يوجد بها سوى مدير فقط من هنا بعث مدير التعلييم الابتدائي إلى مدير المدرسة بأن يختار أقدم أثنين من المعلمين ويرسل أسماءهما للتعليم الابتدائي وبالفعل تم ذلك وأرسل التعليم الابتدائي الموافقة على تفرغ المعلمين الذين اختارهما المدير لكى يكونا (وكيلين متفرغين) والسؤال هل هذا قانونى أم أرفض ذلك لاننى واحد من الاثنين الذن اختارهما التعليم الابتدائي ومدير المدرسة فقد أسند إلى وكيل شئون الطلاب ماذا عن ذلك هل أستمر أم أعود إلى عملى علما أننى معلم أول وحاصل على الماجستير وهل هذا قانونى أم ماذا ارجو من سيادتك الرد سريعا

محمد ضاهر 12-05-2013 10:06 PM

مشكلتان ارجو الحل من الخبراء فيهم
اولا:معلمة رياض الاطفال لها تصحيح امتحانات النقل ابتدائي ام لا؟
اذا كان الجواب لا فما الحل اذا اجبرت على ذلك
ثانيا :معلمة تعيينها اخصائي والادارة انتدبتها رياض اطفال ويرفضون الغاء الندب لسد العجز فما الحل؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:17 PM.