بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشـارك الأزهــــــرىّ أ / سعيد موسى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=199743)

أ/ سعيد موسى 09-11-2011 06:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامي هاشم (المشاركة 4097776)
استاذ سعيد لوسمحت انا نجحت في الكادر وباشرت عملي في شهر 6 /2008 وقرأت منشور للغربيه بيقولو فيه عمل كشوف لمن باشر عمله في 1/5/2008 حتي 1/12/2008 ما معني هذا الكلام هل بذلك لم اثبت ام يجي تثبيتي ام كل منطقه لها رؤيه ايرد ان اعرف الحقيقه لوسمحت

انت الذى يستطيع الاجابه على سؤالك
هل ارسلت ورق تثبيتك مع باقى زملاءك ام لا
وانا لم اقرا هذا المنشور حتى استطيع تفسيره
المفروض ان جميع قرارات الازهر مركزيه اى مايطبق فى القاهرة يطبق فى جميع المحافظات
ولكن للاسف القرارات دائما لاتكون حاسمة وتخضع للتأويل وبها بعض اللبس والغموض
ومن هنا ياتى الاختلاف بين المحافظات

سيفول 09-11-2011 10:51 PM

ارجو معرفة بداية مربوط الدرجة المالية الثالثة للمثبتين حديثا -ولك جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 09-11-2011 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيفول (المشاركة 4098451)
ارجو معرفة بداية مربوط الدرجة المالية الثالثة للمثبتين حديثا -ولك جزيل الشكر

54ج على مااعتقد ممكن يزيدوا او يقلو جنيه او اثنين وطبعا مش هتفرق

خالدبركات 10-11-2011 08:01 AM

ا/سعيد نفسي اشوف اخبار جديدة في هذا الباب ونشكر لك هذا الجهد

أ/ سعيد موسى 10-11-2011 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدبركات (المشاركة 4098968)
ا/سعيد نفسي اشوف اخبار جديدة في هذا الباب ونشكر لك هذا الجهد

ان شاء الله

حسن عسلة 10-11-2011 02:47 PM

استمارة الخطة المقترض لميزانية مجلس الاباء والمعلمين
واستمارة تشكيل مجلس الاباء والمعلمين
ممكن تكون خاصة بالازهر ان وجدت
تكون خاصة بالمرحلة التعليم الابتدائى

lovelolo515 10-11-2011 02:57 PM

انا كنت فى مسابقة 12 /9 2005/ وباشرت العمل 9 3// 2006 ولما جاء التثبيت وجدت فى الكشف خطأ فى تاريخ اول عقد 1/9/ 2006فماذا مع العلم اننى من طنطا

أ/ سعيد موسى 10-11-2011 03:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lovelolo515 (المشاركة 4099558)
انا كنت فى مسابقة 12 /9 2005/ وباشرت العمل 9 3// 2006 ولما جاء التثبيت وجدت فى الكشف خطأ فى تاريخ اول عقد 1/9/ 2006فماذا مع العلم اننى من طنطا

هذا ليس خطأ ولاكإن فى حاجة سوف تجد زملاء لك كثيرون نفس الموضوع

asdasd140 11-11-2011 11:12 AM

السلام عليكم أ/ سعيد
كل عام وحضرتك بخير
السؤال : كم منطقة تم تثبيتها الى الان
وشكــــــــــــــــــــــــــــــــــرا

ام عبدالرحمن بودي 11-11-2011 01:01 PM

استاذ سعيد كنت سألت حضرتك من قبل بخصوص تثبيتي مهندسه وبعد ان عملت الاخلاء من معهدي يوم3/11 طبعا الموظفين ف المنطقه كانوا روحوا وقالو تعالو بعد العيد لاستلام العمل وعندما ذهبنا امس "انا وزميلتي " قام المهندس ف الاداره الهندسيه برفض تسلمنا العمل بالرغم من ان المنطقه عندنا ف بورسعيد قامت بالاتصال بالاداره المركزيه ف القاهره والتنظيم والاداره وقالو ان نستلم العمل وتضارب الكلام لأن الاداره الهندسيه ف القاهره رفضت مباشرتنا العمل ولم نجد مكان نمضي فيه لأننا لانتبع شئون العاملين ولا الاداره الهندسيه ولا اعرف ماذا أفعل وكيف أحل مشكلتي وهل يمكن ان انقل ف اداره هندسيه خارج محافظتي؟؟؟؟؟

أ/ سعيد موسى 11-11-2011 06:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام عبدالرحمن بودي (المشاركة 4101466)
استاذ سعيد كنت سألت حضرتك من قبل بخصوص تثبيتي مهندسه وبعد ان عملت الاخلاء من معهدي يوم3/11 طبعا الموظفين ف المنطقه كانوا روحوا وقالو تعالو بعد العيد لاستلام العمل وعندما ذهبنا امس "انا وزميلتي " قام المهندس ف الاداره الهندسيه برفض تسلمنا العمل بالرغم من ان المنطقه عندنا ف بورسعيد قامت بالاتصال بالاداره المركزيه ف القاهره والتنظيم والاداره وقالو ان نستلم العمل وتضارب الكلام لأن الاداره الهندسيه ف القاهره رفضت مباشرتنا العمل ولم نجد مكان نمضي فيه لأننا لانتبع شئون العاملين ولا الاداره الهندسيه ولا اعرف ماذا أفعل وكيف أحل مشكلتي وهل يمكن ان انقل ف اداره هندسيه خارج محافظتي؟؟؟؟؟

اولا لابد ان يوقع على جواب مباشرتك للعمل برفضه تسليمك العمل
ثانيا - مادخل الادارة الهندسية فى القاهرة باستلامك العمل فكل ادارة هنسية فى منطقة ليس لها دخل
فى المنطقة الاخرى
ثالثا- اذهبى الى مدير الادارة الهندسية واعرفى سبب رفض تسليمك للعمل واذا لم تقتنعى اذهبى الى وكيل الوزارة فى منطقتك لعرض المشكلة عليه
رابعا- ممكن طبعا ان يتم نقلك فى فى ادارة هندسية خارج محافظتك ولكنه سوف يكون شاق عليكى لانهم
من المفروض فى حاله وجود اى شكوى هنسية فى اى معهد ارسال لجنه من طرفهم وفى هذه الحاله تكون مشقة كبرى بالنسبه لكى لانه من الممكن ان يكون فى معهد بعيد جدا عن منزلك

أ/ سعيد موسى 11-11-2011 06:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asdasd140 (المشاركة 4101347)
السلام عليكم أ/ سعيد
كل عام وحضرتك بخير
السؤال : كم منطقة تم تثبيتها الى الان
وشكــــــــــــــــــــــــــــــــــرا

للاسف لست ادرى بالضبط

محمد77777 11-11-2011 09:23 PM

من فضلك عايز صورة قرار شيخ الازهر رقم 61 لعام 2011 الخاص بحافز 150% للاداريين بالمناطق الازهريه

أ/ سعيد موسى 12-11-2011 02:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد77777 (المشاركة 4102521)
من فضلك عايز صورة قرار شيخ الازهر رقم 61 لعام 2011 الخاص بحافز 150% للاداريين بالمناطق الازهريه

غالبية الامور الماليه تتم عن طريق الاتصال التليفونى
وعموما انتظر حتى الغد اشوف هل معى هذا المنشور ام لا
وكل عام وانت بخير

عائد د 12-11-2011 03:32 PM

معكم طالب ازهري
من غزة
ارحب بيكم جميعا

رشا رءوف 12-11-2011 06:08 PM

أستاذ سعيد هل يجوز للمتعاقدين الذين تم تثبيتهم أن يأخذوا إجازة بدون مرتب أنا من طنطا وشوفت اسمى فى الكشوف

أ/ سعيد موسى 12-11-2011 07:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عائد د (المشاركة 4104140)
معكم طالب ازهري
من غزة
ارحب بيكم جميعا

اهلا وسهلا باهل غزة نورتنا واهلا بك عضو معنا وسط اهلك
وكل عام وانت بخير

الفارس78 12-11-2011 07:23 PM

أستاذ / سعيد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لقد بعثت إليك برسالة على الخاص
أرجو الإفادة بارك الله فيك

أ/ سعيد موسى 12-11-2011 07:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رشا رءوف (المشاركة 4104385)
أستاذ سعيد هل يجوز للمتعاقدين الذين تم تثبيتهم أن يأخذوا إجازة بدون مرتب أنا من طنطا وشوفت اسمى فى الكشوف

حسب كلام العضاء لايجوز لانهم فصلوا بين العقد والتثبيت بيوم
ولو عايز الاكيد انتظر حتى يتم التثبيت فى القاهرة اقدر اجاوب على كل الاسئلة

رامي هاشم 13-11-2011 02:08 PM

اريد رقم تلفون ا/ سعيد

حسن عسلة 13-11-2011 04:19 PM

فين الاستمارة الخطة المقترض لميزانية مجلس الاباء والمعلمين

وعدد الطلاب بالمعهد 165 طالب
وهل يكتب معهم الطلاب الايتام او الطلاب الذى عملو ابحاث
وكم يتكون مجلس الاباء
وبعد اذنك كشف تشكيل مجلس الاباء

ومفيش اى اخبار عن تثبيت المتعاقدون

ومفيش اى اخبار عن الفرق 200%
وعندك فى المعهد قبض كام شهر بنسبة 42% و17%
ومفيش اى اخبار عنهم تانى
وجزاك الله خير

أ/ سعيد موسى 13-11-2011 07:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عسلة (المشاركة 4106078)
فين الاستمارة الخطة المقترض لميزانية مجلس الاباء والمعلمين

وعدد الطلاب بالمعهد 165 طالب
وهل يكتب معهم الطلاب الايتام او الطلاب الذى عملو ابحاث
وكم يتكون مجلس الاباء
وبعد اذنك كشف تشكيل مجلس الاباء

ومفيش اى اخبار عن تثبيت المتعاقدون

ومفيش اى اخبار عن الفرق 200%
وعندك فى المعهد قبض كام شهر بنسبة 42% و17%
ومفيش اى اخبار عنهم تانى
وجزاك الله خير

تم الرد برساله عالخاص

حسن عسلة 14-11-2011 12:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4106419)
تم الرد برساله عالخاص

جزاك الله خيرا

جبر سمير 14-11-2011 01:04 AM

هل فيه مسابقه في المعاهد الأزهرية هتنزل قريب ارجو الرد يا استاذ سعيد موسي

nano algohary 14-11-2011 08:01 PM

عايزة اعرف نظام الترقيات فى الازهر وبخاصة فى منطقة طنطا ماشية ازاى بمباشرة العمل ولا بضم الخدمة العسكرية حيث انه تم ترقية زملائى الى وكيل متفرغ بضم الخدمة العسكرية ومجموعة لم يقبل منهم ضم الخدمة

أ/ سعيد موسى 14-11-2011 08:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جبر سمير (المشاركة 4107418)
هل فيه مسابقه في المعاهد الأزهرية هتنزل قريب ارجو الرد يا استاذ سعيد موسي

منذ عدده اشهر والحديث عن مسابقة جديدة ولكن الموعد فى علم الغيب

أ/ سعيد موسى 14-11-2011 08:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nano algohary (المشاركة 4108484)
عايزة اعرف نظام الترقيات فى الازهر وبخاصة فى منطقة طنطا ماشية ازاى بمباشرة العمل ولا بضم الخدمة العسكرية حيث انه تم ترقية زملائى الى وكيل متفرغ بضم الخدمة العسكرية ومجموعة لم يقبل منهم ضم الخدمة

ترقيه وكيل متفرغ تكون خاصة بشيخ المعهد وليست ترقيه
بمعنى انا لو فى معهدى عدد3 وكلاء
وعايز افرغ واحد ارى فيه الاخلاص فى العمل اقوم بتفريغه من الجدول لمساعدتى فى ادارة المعهد

همسه201017 15-11-2011 07:13 PM

عندنا وكيل متفرغ مهمته انه يدى المتعاقدين شغله يعملوهوله وهو يتفرغ لشرب الشاى :078111rg3::078111rg3:

أ/ سعيد موسى 15-11-2011 09:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسه201017 (المشاركة 4110517)
عندنا وكيل متفرغ مهمته انه يدى المتعاقدين شغله يعملوهوله وهو يتفرغ لشرب الشاى :078111rg3::078111rg3:

لابد من مرور فترة زمنيه حتى يتم تصحيح مسار الازهر
فهناك بعض الاشخاص بالازهر لايمكن اعطاءهم اى عمل لعدم الثقة بهم
وفى نفس الوقت مستحيل انهاء خدمتهم
فاذا كان يستحل راتبه بهذه الصورة فالله متكفل به

لازورد 15-11-2011 10:03 PM

لو سمحت يا أستاذ سعيد كيف يتم استعادة ما خصم لصندوق التكافل وللتأمينات والمعاشات بالنسبة للمتعاقدات ؟ وإذا عملن بمكان آخر هل يتم حينئد احتساب مدة أقدمية أم لا ؟
ولسيادتكم جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 15-11-2011 10:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لازورد (المشاركة 4111024)
لو سمحت يا أستاذ سعيد كيف يتم استعادة ما خصم لصندوق التكافل وللتأمينات والمعاشات بالنسبة للمتعاقدات ؟ وإذا عملن بمكان آخر هل يتم حينئد احتساب مدة أقدمية أم لا ؟
ولسيادتكم جزيل الشكر

عليكى الذهاب الى الهيئة القومية للتامين والمعاشات وتقدمى طلب بذلك وهم سوف يخبروكى بالاجراءات
ولكنى لاانصح به الا فى حاله واحده التأكد من انك لن تعملى مرة اخرى فى الحكومه لان التامين والمعاشات يعطوكى نسبه من التامين وليس كله ولكى مرة واحده اخذ اموالك من التامين والمعاشات وبذلك سوف تخسرى كثيرا لو اقدمتى على هذه الخطوة
اما لو عملتى فى مكان او اكثر يحق لكى ضم جميع المدد بعد شوية اجراءات روتينية ممله

بروفسير عبداللة 17-11-2011 12:17 AM

تحية تقدير واعزاز

عزيزي بعد السلام عليكم ورحمة اللة وبركانةلي استفساريناولهما هل يجوز ترقي احد الزملاء تخصص تاريخ طبيعي احياء وكان يدرس كيمياء ان يرقي الي موجة كيمياء مع العلم ان احد الزملاء تخصص كيمياء وفيزياء ويدرس كيمياء لم يتم ترقيتة الي موجة كيمياءارجو الافادة القانونيةثانيابالنسبة لحافز الانابة تم صرفة لمعلمي التربية والتعليم اعتبارا من شهر 7 والي الان لم يسمع عنة لمعلمي الازهر فلما؟وجزاك اللة كل خيرفي امان اللة
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 1105957)
الفاضل الكبير

الدكتور / سعيد موسى

يجيب على أسئلة حضراتكم

وينير الطريق أمامكم

أ/ سعيد موسى 17-11-2011 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بروفسير عبداللة (المشاركة 4113639)
عزيزي بعد السلام عليكم ورحمة اللة وبركانةلي استفساريناولهما هل يجوز ترقي احد الزملاء تخصص تاريخ طبيعي احياء وكان يدرس كيمياء ان يرقي الي موجة كيمياء مع العلم ان احد الزملاء تخصص كيمياء وفيزياء ويدرس كيمياء لم يتم ترقيتة الي موجة كيمياءارجو الافادة القانونيةثانيابالنسبة لحافز الانابة تم صرفة لمعلمي التربية والتعليم اعتبارا من شهر 7 والي الان لم يسمع عنة لمعلمي الازهر فلما؟وجزاك اللة كل خيرفي امان اللة

بخصوص التوجيه يجوز ان يرقى الى موجه كيمياء بشرط ان يكون اقدم فى مباشرة العمل
بالنسبة الى حافز الاثابه الازهر قام بصرفه من شهر 7 مثل التربية والتعليم
لعلك تقصد حافز الاداء هذا الحافز ليس له اجابة عند شيخ الازهر حتى تاريخه
فهل ممكن لناظر ابتدائى ان يكون عنده اجابه !!!!!
وكل عام وانت بالف خير اخى عبدالله

محمد عبد الحميد 77 17-11-2011 01:43 PM

استاذ سعيد انا قبضت النهارده فرق ال42 % وهو 323 جنيه بس انا بلاقى الناس هنا فى المنتدى بيقولوا رقم اكبر من كده يعنى قرات انهم 360 فى مناطق تانية فلماذا هذا الفرق الكبير لو عند حضرتك اجابة ؟

أ/ سعيد موسى 17-11-2011 09:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 (المشاركة 4114443)
استاذ سعيد انا قبضت النهارده فرق ال42 % وهو 323 جنيه بس انا بلاقى الناس هنا فى المنتدى بيقولوا رقم اكبر من كده يعنى قرات انهم 360 فى مناطق تانية فلماذا هذا الفرق الكبير لو عند حضرتك اجابة ؟

كل معاهد القاهرة قبضت هذا المبلغ بالتمام والكمال وهو 4 اشهر
لااعتقد بصحه هذا الكلام
وعموما ليس كل مايقال حقيقة وخاصة فى هذه الايام

حسن شيمى 17-11-2011 10:48 PM

السلام عليكم انا مدرس لغة عربية وتاريخ تعينى 31/8/2002والى الان لم احصل على الدرجة الثانية ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 17-11-2011 10:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن شيمى (المشاركة 4115539)
السلام عليكم انا مدرس لغة عربية وتاريخ تعينى 31/8/2002والى الان لم احصل على الدرجة الثانية ارجو الافادة ولكم جزيل الشكر

لقد تم الغاء الدرجات اخى منذ تطبيق قانون الكادر
وعليه عليك الانتظار حتى يتم الانتهاء من درجة كبير ثم الدرجة الاولى ثم الدرجة الثانية

شيماء حسني 18-11-2011 01:34 PM

امتحان mid term

سمعت ان هناك امتحان ميد تيرم في الازهر اي امتحان منتصف التيرم و هذا الذي سيحدد اعمال االسنة هل هذا صحيح ؟
و لكم جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 18-11-2011 05:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيماء حسني (المشاركة 4116668)
سمعت ان هناك امتحان ميد تيرم في الازهر اي امتحان منتصف التيرم و هذا الذي سيحدد اعمال االسنة هل هذا صحيح ؟
و لكم جزيل الشكر

حتى الان اشاعه ليس لها اى اساس
امتحان اعمال السنة منتصف شهر ديسمبر

معلم متعاقد 18-11-2011 06:03 PM

أ/ سعيد موسى أنا كنت حصلت على أجازه مرضى فى بدايه العام الدراسى لمده 11 يوم وقد ابلغت المعهد بخطاب رسمى وتم تحويلى على الكموسيون الطبى وحضرت جلسه الكمسيون وعدت الى العمل وعملت اقرار العوده ولكنى فوجئت أن الكموسيون الطبى لم يحتسب لى المده أجازه مرضى رغم مرضى فعلا وعلمت أنها ستكون بالخصم من المرتب لانى متعاقد ولكن ارسلو لى خطاب فى المعهد أمس لحضور تحقيق فى الشئون القانونيه فى المنطقه أنا وشئون العاملين يوم الخميس القادم أنا مش عارف ليه واحتسبوا المده على انها انقطاع ما راى حضرتك هل ده اجراء عادى ام سيكون هناك جزاءات ام لا ارجو ان تفيدنى وتطمئنى ولحضرتك جزيل الشكر

أ/ سعيد موسى 18-11-2011 06:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم متعاقد (المشاركة 4117232)
أ/ سعيد موسى أنا كنت حصلت على أجازه مرضى فى بدايه العام الدراسى لمده 11 يوم وقد ابلغت المعهد بخطاب رسمى وتم تحويلى على الكموسيون الطبى وحضرت جلسه الكمسيون وعدت الى العمل وعملت اقرار العوده ولكنى فوجئت أن الكموسيون الطبى لم يحتسب لى المده أجازه مرضى رغم مرضى فعلا وعلمت أنها ستكون بالخصم من المرتب لانى متعاقد ولكن ارسلو لى خطاب فى المعهد أمس لحضور تحقيق فى الشئون القانونيه فى المنطقه أنا وشئون العاملين يوم الخميس القادم أنا مش عارف ليه واحتسبوا المده على انها انقطاع ما راى حضرتك هل ده اجراء عادى ام سيكون هناك جزاءات ام لا ارجو ان تفيدنى وتطمئنى ولحضرتك جزيل الشكر

كان يجب ان يعطيك القمسيون الطبى اجازة بعد الكشف عليك مباشرة
فما السبب فى عدم اخذك هذه الاجازة !!!!!
عموما عليك الذهاب الى التامين الصحى ومحاولة اخذ هذه الاجازة !!!
ومعذرة اكيد ادارة معهدك طلبت منك الاجازة المرضى بدليل تحويلك للشئون القانونية
ماذا فعلت !!!
عموما الموضوع الان فى يد الشئون القانونية وهى صاحبة الحق فى الجزاء والذى
سوف يتراوح عادة خصم ال11 يوم مع جزاء يومان او ثلاثة ايام
واشكر الله انه لم يتم تعينك حتى الان لانه فى هذه الحالة سوف يضاف الجزاء لسجلك
ويوقف لك اشياء كثيرة مثل الترقى والحافز والبعثة
عكس العقد الذى ينتهى الجزاء بمجرد انتهاء العقد
وفقك الله

معلم متعاقد 18-11-2011 09:23 PM

أ/سعيد بالنسبه للكمسيون الدكتوره التى وقعت عليا الكشف شايفه انى مستحقش مرضى لانها شايفه انى كويس للاسف مش بيحتسبوا المرضى عندنا بسهوله وبالنسبه لاداره معهدى لما يخاطبوا الشئون القانونيه ولكن هما خاطبوا المنطقه على اساس ان المرضى سيكون بالخصم وبالتالى حتى يتم الخصم من المرتب بدليل انها كانت مفاجئه لهم ومطلوب التحقيق مع مختص شئون العاملين معى وحضور الجلسه وقد قيل لى ممكن فى تحقيق الشئون القانونيه اقدم ما يثبت مرضى وبالتالى ممكن ان يقرر احتساب المده اجازه مرضيه بغض النظر عن تقرير الكمسيون فهل ده صحيح وأسف على الاطاله وشكرا لسعه صدر حضرتك

أ/ سعيد موسى 18-11-2011 10:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معلم متعاقد (المشاركة 4117648)
أ/سعيد بالنسبه للكمسيون الدكتوره التى وقعت عليا الكشف شايفه انى مستحقش مرضى لانها شايفه انى كويس للاسف مش بيحتسبوا المرضى عندنا بسهوله وبالنسبه لاداره معهدى لما يخاطبوا الشئون القانونيه ولكن هما خاطبوا المنطقه على اساس ان المرضى سيكون بالخصم وبالتالى حتى يتم الخصم من المرتب بدليل انها كانت مفاجئه لهم ومطلوب التحقيق مع مختص شئون العاملين معى وحضور الجلسه وقد قيل لى ممكن فى تحقيق الشئون القانونيه اقدم ما يثبت مرضى وبالتالى ممكن ان يقرر احتساب المده اجازه مرضيه بغض النظر عن تقرير الكمسيون فهل ده صحيح وأسف على الاطاله وشكرا لسعه صدر حضرتك

شئون العاملين وشيخ معهدك لابد ان يتحملوا المسئوليه معك لانه ليس انا او انت من يقرر المرضى من عدمه
القمسيون الطبى هو الذى يحد لانه الجهه المختصة بذلك
عموما حدث ماحدث وسؤالك الان هل ممكن الشئون القانونية تعتبر غيابك مرضى بناء على شهادات من الدكتور
المعالج لك صعبه جدا وهذا يتوقف على شخصيه المحقق ومدى اقتناعه بذلك
لكن ممكن جدا احتساب ايام المرضى على حسابك بدون اعطاءك اى جزاء اخر
وفقك الله

حسن عسلة 19-11-2011 08:42 PM

حافز الـ200% يطبق على جميع العاملين ام على المدرسين فقط
وهل يطبق على الادارى وفنى المعمل وفنى التغذية والعامل واخصائى الاجتماعى ام لا
و هل فعلا سوف يتم خصم من مراتب امين المعمل المتعاقد فى عام 2008

ونرجو من الادارة والقائمين على المنتدى على موضوع مثبت يكون خاص بجميع الاوراق الموجودة فى كنترول الامتحانات النقل الابتدائى والاعدادى والثانوى الازهرى والشهادة الابتدائية والاعدادية والثانوية الازهرية

أ/ سعيد موسى 19-11-2011 09:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن عسلة (المشاركة 4119948)
حافز الـ200% يطبق على جميع العاملين ام على المدرسين فقط
وهل يطبق على الادارى وفنى المعمل وفنى التغذية والعامل واخصائى الاجتماعى ام لا
و هل فعلا سوف يتم خصم من مراتب امين المعمل المتعاقد فى عام 2008

ونرجو من الادارة والقائمين على المنتدى على موضوع مثبت يكون خاص بجميع الاوراق الموجودة فى كنترول الامتحانات النقل الابتدائى والاعدادى والثانوى الازهرى والشهادة الابتدائية والاعدادية والثانوية الازهرية

اخى حسن عسله اوضح لك لاننى ارى ان الامور ملتبسة عليك وسوف احاول ان اشرح
لك مافهمته انا ايضا
حافز ال 200 % هو بديل عن الحد الادنى للاجور
حيث قررت الحكومه ان لايقل الحافز عن 200% لجميع العاملين فى الحكومه
نروح للعاملين فى التعليم احنا ووزارة التربية والتعليم
وجدوا مشكلة اسمها مكافاة الامتحانات لانها من وجهه نظرهم حافز ومن وجهه نظرنا هو عمل اضافى
لايعتبر حافز المهم قدروها بقيمه 83%
اذن الباقى من هذا الحافز هو 117% تمام
جميع من ليس له فى الكادر ياخد حوافز 100% اذن الباقى هو 17% وهو ماتم صرفه بالفعل
للاداريين واخصائى المعمل والعمال و42% للعقود
وجميع المدرسين لم تصرف شىء
نروح للمدرسين بعد الاضراب قرروا خصم مكافاة الامتحان من الحافز بالنسبة للمدرسين
والاستعواض عن ذلك بحافز الاداء وهو 125% للمعلم المساعد 75% للمعلم 50% للمعلم اول
25% معلم اول أ ومعلم حبير وقدير
والله اعلم

احمدسميرنصر 20-11-2011 08:44 PM

انا باشرت عملى فى 27/11/ 1994وتم احصل على علاوة تشجيعية واصبحت على الدرجة الاولى من2008وجاءت الترقية الى مدرس اول اعدادى متاخرة وفى قسم سمنود يجعلوا ثانوية ازهرية ودبلو م نظار ويوجد موهل عالى ومعى دبلوم تربوى من كلية تربية طنطا ويكون رئيسى فى الشغل ثانوية ازهرية

احمدسميرنصر 20-11-2011 08:47 PM

جميع المدارس والازهر فى الدقهلية طبقمنشور ان تكون الادارة موهل عالى الا منطقة الغربية الرج الرحمة مفيش نفس للشغل

احمدسميرنصر 20-11-2011 09:00 PM

انقذونا يامشايخ الازهر من قسم سمنود بالغربية لانهم جعلوا جميع نظار معاهد ميت عساس من ميت خلف ومعهم ثانوية اودبلوم تجارى اوزراعى

أ/ سعيد موسى 20-11-2011 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدسميرنصر (المشاركة 4122108)
انا باشرت عملى فى 27/11/ 1994وتم احصل على علاوة تشجيعية واصبحت على الدرجة الاولى من2008وجاءت الترقية الى مدرس اول اعدادى متاخرة وفى قسم سمنود يجعلوا ثانوية ازهرية ودبلو م نظار ويوجد موهل عالى ومعى دبلوم تربوى من كلية تربية طنطا ويكون رئيسى فى الشغل ثانوية ازهرية

وحياتك عندى انا ماجستير لغات وترجمه ورئيسى فى الشغل دبلوم معلمين
وعندى عدد 2 مدرسين دكنوراه
لاداعى لاخذ الامور بحساسية لاتنسى رئيسك ورئيسى كان يقوم بالتدريس ونحن لازلنا
فى المراحل التعليمية عموما مع مرور الوقت وبعد الغاء دبلوم المعلمين وتطبيق الكادر
سوف تنصلح هذه الامور ودائما اجعل دعائك الحمد لله

حسن عسلة 20-11-2011 11:23 PM

الى الاستاذ خالد غباشى والاستاذ سعيد موسى والاستاذ احمد راشد والاستاذ عوض على ومن يعرف اى شى
هل يطبق على العامل وفنى المعامل الادارى وفنى التغذية ام لا
واذا طبق عليهم ماهى النسبة المقررة ليهم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:49 AM.