بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدي (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   جروب طلاب الصف الاول الثانوى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335960)

طالبةُ التفوقِ 09-08-2011 12:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3809991)
ايه ده ما شاء الله عليا كله عندى صح 100 % :022yb4::022yb4:
ده انتى خليتنى اموت فى الاعراب

اسالى فى الانجليزى احسن :blush:

ايوة طبعا لازم كله صح ماشاء الله ربنا يوفقك ويزيدك :) انا وانت متفوقين اوىىىىىىى والنت بصراحة هيخلينا نجيب فول ماركس هنقفل كل المواد بسببه انا والله حتى الدروس بقيت اكسل اروحها ومبقتش اذاكر
بالنسبة للانجلش انا لسه بدأت حصة مع مدرس معجبنيش فهسيبه واروح لواحد تانى هيدأ مش عارفة امتى

طالبةُ التفوقِ 09-08-2011 12:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scream angle (المشاركة 3810001)
وانا يا الاء على الفيس برده صحيح جروب ممل:blush: بس هيبقى كويس ان شاء الله :022yb4:

انا ماليش فى الفيس الحمد لله كفاية عليا المنتدى ده انا لو دخلت فيس يبقى مش هقوم من النت ولا خمس دقايق وهضييع هههه زى اعدادية هو ايلى ضيعنى والله
وبالنسبة للعربى انا ما بحبش العربى كله بحب النحو وبحب النصوص والبلاغة شوية لكن القصة والادب بكرههم اوى
والقراءة عادى :)

Mahmoud Habib 09-08-2011 02:32 PM

صحيح يا إسلام أو آلاء .. عايز سؤال جامد كده ف الإنجليزي.. انا مستني

طالبةُ التفوقِ 09-08-2011 04:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud habib (المشاركة 3813486)
صحيح يا إسلام أو آلاء .. عايز سؤال جامد كده ف الإنجليزي.. انا مستني

أنا مش لسه بقول انى سبت المستر وهروح عند واحد تانى :) هبدأ ان شاء الله يوم الاتنين الجاى

!! Dark Man !! 09-08-2011 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3812822)
ايوة طبعا لازم كله صح ماشاء الله ربنا يوفقك ويزيدك :) انا وانت متفوقين اوىىىىىىى والنت بصراحة هيخلينا نجيب فول ماركس هنقفل كل المواد بسببه انا والله حتى الدروس بقيت اكسل اروحها ومبقتش اذاكر
بالنسبة للانجلش انا لسه بدأت حصة مع مدرس معجبنيش فهسيبه واروح لواحد تانى هيدأ مش عارفة امتى

هههههههههههههههههههههههههههههه اصل انا محلتش ولا سؤال صح فى الاعراب :bosyht9:
وايوة فعلا النت ده ضيعنى جدا مبقتش بذاكر وبدات اغيب من الدروس بسببه عشان مبقتش فى النوم وانا معظم الدروس الصبح فبضطر ان اسهر للصبح عشان اروح الدروس ده
وان شاء الله هبقى افصله فى شهر 9 باذن الله عشان ارتاح منه :)
وبالنسبة للانجلييييييييييييييييييييييييزى ايه اللى معجبيكش فيه
مش بيشرح مثلا وبيقعد يهزر طول الحصة :) لو كده اطلعى من عنده احسسسسسسسسسسسن

طالبةُ التفوقِ 09-08-2011 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3814295)
هههههههههههههههههههههههههههههه اصل انا محلتش ولا سؤال صح فى الاعراب :bosyht9:
وايوة فعلا النت ده ضيعنى جدا مبقتش بذاكر وبدات اغيب من الدروس بسببه عشان مبقتش فى النوم وانا معظم الدروس الصبح فبضطر ان اسهر للصبح عشان اروح الدروس ده
وان شاء الله هبقى افصله فى شهر 9 باذن الله عشان ارتاح منه :)
وبالنسبة للانجلييييييييييييييييييييييييزى ايه اللى معجبيكش فيه
مش بيشرح مثلا وبيقعد يهزر طول الحصة :) لو كده اطلعى من عنده احسسسسسسسسسسسن

مش حكاية مش بيشرح الحكاية انه بيمشى على مستوى الطالب المتوسط يعنى مبيفهمش القاعدة كويس لو شفت كذا يبقى حط كذا اسلوب حفظ مش فهم وانا ما بحبش كده :)
وبالنسبة للمذاكرة انا مابروحش غير درسين فرنساوى ومجموعة علوم والفرنساوى لسه متوسعناش اوى انى اذاكر ومجموعة العلوم بخد الدرس واحل عليه فى نفس اليوم مع الميس :) لكن بكره ربنا يستر هاخد احياء البلهارسيا :)

تيتو توتى 09-08-2011 08:24 PM

يا جماعه انا معاكم فى الانجليزى انا كت موجود معاكم قبل كده بس اللى حصل انى تعبت اول يوم فى رمضان جامد اوى فرحت المستشفى وقعدت فيها 3 ايام بس الحمد لله انا بقيت كويس جدا وتمام وعلى فكره انا ممتاز فى الانجليزى بس انسونى فى العربى خالص اسألوا وانا معاكم ده يعنى اللى هقدر عليه

!! Dark Man !! 09-08-2011 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3814389)
مش حكاية مش بيشرح الحكاية انه بيمشى على مستوى الطالب المتوسط يعنى مبيفهمش القاعدة كويس لو شفت كذا يبقى حط كذا اسلوب حفظ مش فهم وانا ما بحبش كده :)
وبالنسبة للمذاكرة انا مابروحش غير درسين فرنساوى ومجموعة علوم والفرنساوى لسه متوسعناش اوى انى اذاكر ومجموعة العلوم بخد الدرس واحل عليه فى نفس اليوم مع الميس :) لكن بكره ربنا يستر هاخد احياء البلهارسيا :)

اهااااا عندك حق والله الاحسن انك تغيريه عشان الانجليزى مفهوش حفظ غير الكلمات
اما القواعد انا عمرى ما حفظتها صراحة انا متعوود دايما انها افهمها واهم حاجة انك تلاقى مدرس بيفهم القواعد كويس جدا :022yb4: عشان الانجليزى مش هيكون زى االاعدادى خالص وده المدرس بتاعنا قالنا كده وربنا يوفقنا
اما بالنسبة للمذاكرة انا حتى الان رحت 4 دروس العبرى والرياضة والفرنساوى والانجليزى والباقى مش هاخذهم باذن الله ما عدا الكيمياء هاخذها فى اول 9 وربنا معااااااااانا

طالبةُ التفوقِ 09-08-2011 09:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة !! Dark man !! (المشاركة 3815436)
اهااااا عندك حق والله الاحسن انك تغيريه عشان الانجليزى مفهوش حفظ غير الكلمات
اما القواعد انا عمرى ما حفظتها صراحة انا متعوود دايما انها افهمها واهم حاجة انك تلاقى مدرس بيفهم القواعد كويس جدا :022yb4: عشان الانجليزى مش هيكون زى االاعدادى خالص وده المدرس بتاعنا قالنا كده وربنا يوفقنا
اما بالنسبة للمذاكرة انا حتى الان رحت 4 دروس العبرى والرياضة والفرنساوى والانجليزى والباقى مش هاخذهم باذن الله ما عدا الكيمياء هاخذها فى اول 9 وربنا معااااااااانا

اه والله احسن حاجة لان انا مدرس اعدادى كان كده كنت بروح وانا مضايقة وكنت بروح الحصة عشان اتفسح واقابل زمايلى واثناء الحصة انام واسرح وماكنتش بستفيد اى حاجة كنت بفهم الجرامر من الكتاب واحل مع نفسى :)
هو سربريس احسن ولا زابيست ؟
وهات لينك جروب الصف الاول الثانوى على الفيس بوك انا كنت حاولت افتحه مرة مش فتح وجابلى صفحتى ود فريندس وحاجات هبلة معلش استحملنى اصلى ماليش فى الفيس بوك خالص عمرى مادخلته غير قليل :)

مدعوق 09-08-2011 11:22 PM

الاسم : مريم
انا ممكن اسال الدراسة هتبدا امتة

!! Dark Man !! 10-08-2011 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسلامى عزتى (المشاركة 3815488)
اه والله احسن حاجة لان انا مدرس اعدادى كان كده كنت بروح وانا مضايقة وكنت بروح الحصة عشان اتفسح واقابل زمايلى واثناء الحصة انام واسرح وماكنتش بستفيد اى حاجة كنت بفهم الجرامر من الكتاب واحل مع نفسى :)
هو سربريس احسن ولا زابيست ؟
وهات لينك جروب الصف الاول الثانوى على الفيس بوك انا كنت حاولت افتحه مرة مش فتح وجابلى صفحتى ود فريندس وحاجات هبلة معلش استحملنى اصلى ماليش فى الفيس بوك خالص عمرى مادخلته غير قليل :)

هههههههههههههه ده على كده كاان مدرس اشطة خالص استحميلته ازاى ده :p
انا برده كان نفس الكلام معايا فى سنة 2 اعدادى
كنت بروح لمدرس الانجليزى للنوم فقط ههههههههههه كان بيتكب السؤال الواحد فى ساعة وباقى الحصة كلها يقعد يقرا الملزمة بتاعته وباقى العيال كلهم نايمين هههههههههههه بس الحمد لله نفضلته

هو الاحسن سربريس بكتيييير وده اشهر كتاب فى الانجليزى

واتفضلى اللينك اهو

http://www.facebook.com/groups/15325...group_activity

هو الاول كان شغال تمام فى الاجازة لكن دلوقتى بقى ممل طبعا عشان محدش بيقعد ع الفيس الايام ده مش عارف ليه
وانا برده اول ما استخدمت الفيس مكنش اعرف عنه اى حاجة وكنت مخنوق جدا منه لكن بعديها عرفت كل حاجة فيه وبقيت طول النهار عليه وع فكرة الفيس ده جميل اوى عشان كده لازم اول حاجة تعرفى كل استخدامته :)

تيتو توتى 10-08-2011 12:33 AM

السلام عليكم فى حد هنا

تيتو توتى 10-08-2011 12:51 AM

دارك مان هاى انت موجود ولا ايه

Mahmoud Habib 10-08-2011 01:25 AM

اقتباس:

أنا مش لسه بقول انى سبت المستر وهروح عند واحد تانى :) هبدأ ان شاء الله يوم الاتنين الجاى
مخدتش بالي.. خلاص يبقى لي سؤال عندك .. بس واحد تخين كده ها ;)

اقتباس:

أنا بكره أسلوب الحفظ دا ولو لقيت كذا أعمل كذا ف أي مادة .. بجد أسلوب عقيم وهو اللي بيكره الطلبة ف المذاكرة أساسا.. انا كنت باخد مع مدرسة انجليزي ف ابتدائي بس الإضافي مش الأساسي لأن الإضافي كان يعتبر منهج الإعدادي اللي أخدناه كله ده بس بتوسع شوية فكانت بتتبع الطريقة دي.. فخلصت الابتدائي معاها وسبتها لقيت صاحبي بياخد معاها بسأله هي لسة كده قال لي آه .. المهم الشاهد ف الموضوع ان الواد اتعقد من عيشته من ناحية الانجليزي وبقى هو البعبع بتاعه ف الامتحانات .. الواحد نفسه بجد يقضي ع الأسلوب دا ف كل الدنيا مش ف التعليم بس.. بس أكيد البداية عند التعليم

معلش طولت :)

Mahmoud Habib 10-08-2011 01:26 AM

اقتباس:

الاسم : مريم
انا ممكن اسال الدراسة هتبدا امتة

ان شاء الله 17 سبتمبر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:19 PM.