بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   شرح الأحياء 2ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=532)
-   -   الندوه الأولى للتعريف بكل ما يخص ماده الأحياء (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=25127)

هاني جمعة محمد 13-12-2011 08:54 AM

اسمحولي اضيف شي بصي يا اختي اولا كل الجدر السليلوزيه فيها خاصية التشرب والخاصية دي بتسمح بنفاذ الماء والاملاح بدون تمييز تخيلي الجدار الخلوي دا اسفنجة الاسفنجة بتمتص الميه بدون تمييز طيب تخيلي بقي لو غطينا الاسفنجة دي بقي بكيس بلاستك هل هتتشرب الميه طبعا مش هاتتشرب طيب ازاي بنقول الاسفننج بيتشرب الميه وهي الاسفنجة المغطاة بكيس بلاستك ما تشربتش الميه
انا اقصد من كلامي ان الجدار السليلوزي لو بطبيعته يبقي هايتشرب الميه اما لو الجدار مغلظ او مغطي بالسيوبرين او او الخ يبقي اكيد هاتتغير خواصه

د / الشيماء 18-12-2011 04:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aashraf-hussen (المشاركة 4150366)
لن يحدث شى لان الماء اقل تركيزا من الدم كما ان الفضلات قد يمر بعضها وارجو التصحيح ان اخطئة

يفقد المريض الكثير من العناصر الضرورية لجسمه حيث ان سائل التنقية لابد ان يحتوى على جميع مكونات البلازما العادية عدا الفضلات حتى لا تنتقل العناصر الغذائية الضرورية بدم المريض للسائل بالانتشار فيفقد قيمتهاوقد يؤدى لوفاته..

تيتو العالمي 28-12-2011 08:30 PM

يعجز لساني عن شكركم لكن قلبي ينبض بحبكم

اللـــــــــــــهـــــــــــــــم:
(البسهم تاج من الوقار وحلة تزدهي بالأنوار )

اللهم آمين ياعزيز يا جبار

بارك الله فيك

المدير محمد 28-12-2011 11:29 PM

محمدامام مدرس ومشرف الاحياء
0105222979

المدير محمد 28-12-2011 11:35 PM

رؤية فى
الاحياء
محمد سيد امام
0105222979

cendrella al antoka 31-12-2011 12:42 AM

بصى اولا هى الجدر بتتشرب الماء عن طريق خاصية التشرب بس فى جد بيكون فيها الخلايا مغلظة مثلا زى الاندودرمس هى تغلظت بالسيوبرين عشان النبات يقدر يتحكم فى كمية الماء اللدى بيمتصها لكن لو مش كانت اتغلظت بالسيوبرين كانت المياه هتدخل ليها بكميات فوق حاجتها ده اللى انا فهماه

اسامة فتحى 02-01-2012 12:34 PM

جزاك الله خيرا وجعله فى ميزانك

ricolding 09-01-2012 01:28 PM

سؤال ارجو الرد عليه

اختار :

استمرار انتقال الماء من التربية إلى الجزر يتطلب ............
أ - تردجا فى الضغط الاسموزى
ب - أن تكون الورقية حية ونشطة
ج - درجة حرارة عالية ونسبة رطوبة عالية فى الجو
أ و ب صحيحتان

كلم ما سبق

الاجابة : كل ما سبق
انا عارف ان النتح عملية نشطة وتتأثر ب رقم ج

بس ليا سؤال فى سؤال الدليل اللى بيقول لو غلينا جزور النبات كان بيمتنع عن امتصاص الاملاح وبردو هيستمر فى امتصاص الماء طب هل السبب هيبقى بردو النتح بس
ولو تم غلى النبات بالكامل هل يتوقف امتصاص الماء ولا لا

معلش تلميح تانى هو عند غلى الجزور يتوقف النقل النشط لكن فى سؤال الدليل لما يوضح هل انتقال الاملاح بنقل نشط ولا بطرق اخرى يبقى قصده ان كل الطرق اللى بتنتقل بيها الاملاح تتطلب طاقة وخلية حية

معلش على التطويل

بنوته مسلمة 10-01-2012 06:26 PM

ياريت حد يساعدنى (طريقة مذاكرة الاحياء )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو سمحتم انا محتاجة حد يساعدنى شويه فى الاحياء انا بذاكر اول بأول بس المشكلة انى حاسة انى مش متمكنة من المادة كلها يعنى ناسية الى فات ساعات لما بسمع حاجة من القديم بحس انى معرفش اى حاجة
فياريت لو حد يساعدنى طريقة مذاكرة ازاى اراجع الى فات مع الجديد واحل امتحانات من دلوقتى ولا اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

وسورى لو كنت طولت عليكم
متشكرة جداااااااا للاعضاء الى هيردوا
والى عنده معلومات ومردش ربنا يسامحه بقى

loleta_lolla 13-01-2012 10:45 PM

انا عندي نفس المشكله بجد نفسي حد يرد بس يكون مجرب يعني يا ريت لو حد مخلص ثانوي وكان واخد احياء و جاب فيها مجموع كويس يقولنا طريقة مذاكرتها وايه الاحسن في مراجعة الحاجات القديمه دلوقتي اننا نحل امتحانات ولا نراجع جزء جزء؟؟؟؟؟؟؟؟؟

looky 14-01-2012 11:05 AM

هى فين الاسئلة

akram eldeeb1 14-01-2012 08:12 PM

شكرا شكرا على هذا المجهدود الرائع وارجو ان تكمل باقى السلسلة وارج الباب الثانى والثالث فى الاحياء

akram eldeeb1 14-01-2012 08:15 PM

ارجو رفع باقى السلسلة الرائعة من الباب الثانى والباب الثالث فى الاحياء

المدير محمد 15-01-2012 11:15 PM

مشكوووووووووووور

looky 17-01-2012 08:23 PM

فين الأسئلة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:11 PM.