بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   جروب 3 ثانوى ( علمى علوم ) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=465591)

To Be Is To Do 18-03-2013 09:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة آية رفعت (المشاركة 5184849)
شكرااااااااااااااااااااا

بس انا مش متاكد من الكلام ده خالص
برده لو تسالى حد يبقى افضل اكيد حتلاقى رد اوثق من الرد ده

amothman123 18-03-2013 09:46 PM

في معجزة حصلت امبارح
خلصت الفيزياء :d مش مصدق و الله هههههههههههههههههه

(بالقرآن نحيا ) 18-03-2013 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة To Be Is To Do (المشاركة 5184915)
بس انا مش متاكد من الكلام ده خالص
برده لو تسالى حد يبقى افضل اكيد حتلاقى رد اوثق من الرد ده

اوك هتأكد بس برده شكرااااااااااا :):):022yb4::022yb4::friendsxs3:

عبدالخالق حمدى سلامة 18-03-2013 11:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة To Be Is To Do (المشاركة 5184652)
حابب بس أقول كلمه :
إحنا مش داخلين المنتدى واالقسم ده بالذات والتوبيك ده بالأخص _ أو أى توبيك بيجاوب عن أسئله _ عشان نتفشخر بنفسنا او عشان نشد مع بعض ونقف لبعض على حاجات صغيره

يا جماعه فيه حاجات اهم علفكره
أى حد فى إمكانه إنه يساعد حد او يرد على سؤال حد أو يطمن حد قلقان يبقى جزاه الله خيرا يا ريت
واظن يعنى ان ده هدف التوبيك

لو اى حد معاه مؤهلات او شهادات او عامل ابحاث او الخ يعنى يا ريت لو تعرف تفيد بيها هنا يبقى يا ريت بدون الحديث عنها

التوبيك ده للاستفاده والافاده فقط

اللى محتاج حاجة فى كيفية اكتساب المعلومة أو غير ذلك من الاشياء التى نحتاجها فى فن المراجعة انا تحت امركم وانا على وعد معاكم انتظروا توقعات امتحانات الثانوية العامة وستكون من المستشارين الذين وضعوا الامتحانانات قبل ذلك والتى ستكون فكرة ناجحة بإذن الله
أنا عرضت لقبى للأطمئنان مش أكثر:078111rg3:

دراكو مالفوى 18-03-2013 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالخالق حمدى سلامة (المشاركة 5184080)
أولاً الكلام ده هتشوفيه بعينك عموماً انا شغال انا والفرقة بتاعتى على كدة والحمد لله عملنا انجاز كبير بس لسة الوقت شوية على انى انزل التوقعات دى او بمعنى لسة فاضل عليا وقت .
ثانياً: حصلت على لقب دكتور (1)نتيجة مسابقة علماء العالم والتى حصلت فيها على مركز اول على مستوى العالم(2) وتم تبنيتى من قِبل الولايات المتحدة الامريكية(3) وبإختراعى علاج لجميع الامراض الجلدية(4) وعلاج نهائى لفيروس سى(5) قامت الولايات المتحدة الأمريكية بإعطائى لقب دكتور(6) وتكلفتى برئاسة المؤتمرات الطبية العربية(7) بإسم الولايات المتحدة الأمريكية.:078111rg3:

أسف طولت عليكم بس للتوضيح
:):)

لا دى وسعت منك اوى ;);)

دراكو مالفوى 18-03-2013 11:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amothman123 (المشاركة 5184984)
في معجزة حصلت امبارح
خلصت الفيزياء :d مش مصدق و الله هههههههههههههههههه

قاعدلنا الفصل 15 ونخلص لووووووووووووولى:av4056bb7jp3::av4056bb7jp3:

عبدالخالق حمدى سلامة 19-03-2013 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دراكو مالفوى (المشاركة 5185208)
لا دى وسعت منك اوى ;);)

سبحان الله انتوا سايبين خبر التوقعات وماسكين فى اللقب انا فعلا غلطان ان انا قولت عليه بس انا قولت للإطمئنان مش اكثر :excl:وعموما للتأكد انظروا برنامج حدودتة مصرية يوم 21-2 بالإضافة لجريدة الجمهورية واللى ليه طبيب يعرفه يقدر يسأله عليا :angry2: وأخيراً انتظروا التوقعات:)

دراكو مالفوى 19-03-2013 12:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالخالق حمدى سلامة (المشاركة 5185220)
سبحان الله انتوا سايبين خبر التوقعات وماسكين فى اللقب انا فعلا غلطان ان انا قولت عليه بس انا قولت للإطمئنان مش اكثر :excl:وعموما للتأكد انظروا برنامج حدودتة مصرية يوم 21-2 بالإضافة لجريدة الجمهورية واللى ليه طبيب يعرفه يقدر يسأله عليا :angry2: وأخيراً انتظروا التوقعات:)

ياعم انت زعلت ؟ بهزر معاك:p:p
عادى بتحصل فى احسن المنتديات:022yb4::022yb4:
وفى الانتظار توقعات حضرتك يا دكتور :friendsxs3:

عبدالخالق حمدى سلامة 19-03-2013 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دراكو مالفوى (المشاركة 5185240)
ياعم انت زعلت ؟ بهزر معاك:p:p
عادى بتحصل فى احسن المنتديات:022yb4::022yb4:
وفى الانتظار توقعات حضرتك يا دكتور :friendsxs3:

مفيش مشاكل احنا زملا واخوة كمان وقريبا بإذن الله التوقعات هتنزل:)

دراكو مالفوى 19-03-2013 12:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالخالق حمدى سلامة (المشاركة 5185263)
مفيش مشاكل احنا زملا واخوة كمان وقريبا بإذن الله التوقعات هتنزل:)

طب حاسب لتنزلها متعرفش تطلعها تانى
ههههههههههه
((بهزر بردوو)
:d:d

Best In World 19-03-2013 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دراكو مالفوى (المشاركة 5185273)
طب حاسب لتنزلها متعرفش تطلعها تانى

ههههههههههه
((بهزر بردوو)
:d:d

ألش رخيص:av4056bb7jp3:

عبدالخالق حمدى سلامة 19-03-2013 01:45 AM

قلق الامتحان... كيف نعالجه؟
بما أن قلق الامتحان هو سلوك مكتسب، لذلك يمكن تعديل هذا السلوك وتخفيف قلق الامتحان إلى الحد الطبيعي... إليك عزيزي الطالب بعض الأرشادات التي تساعدك على تخفيف القلق والتوتر... بل وإزالته بتاتًا:

إرشادات لتخفيف قلق الإمتحان

ü
تعامل مع الامتحان بثقة وانظر إليه على أنه فرصة لإظهار جهدك وتعبك طوال العام وليس لتقييمك أنت، وإذا لم توفق في إحدى المرات فهذا لا ينعكس على المرات اللاحقة.
ü
مارس عملية الاختبار الذاتي من خلال الإجابة على نماذج أسئلة الامتحانات في السنوات السابقة.
ü
لا تخشَ النسيان، فهو حالة مؤقتة لأن كل ما تعلمته ودرسته سُجّل في الذاكرة، وتستطيع استرجاعه عندما تبدأ في الإجابة.
ü
لا تقلق من صعوبة الأسئلة ونوعيتها وطريقة التصحيح والوقت المخصص والمراقبة فجميعها مدروسة من قِبل تربويين مختصين يعملون من أجلك.
ü
لديك القدرات والإمكانات فاعمل على تعزيز ثقتك بنفسك، و بدّل النداء السلبي في داخلك إلى نداء إيجابي.
ü
هناك فروق فردية بين جميع الطلاب فلا تقارن نفسك بغيرك من طلاب الصف أو من أهلك أو أقاربك أو جيرانك، ولا تشغل بالك بإحراز العلامة الكاملة فالكمال لله وما من أحد يستطيع أن يربح دائمًا.
ü
كن هادئًا ومستريحًا وفكر بأشياء جميلة وتحبها قبل الامتحان، وابتعد عن المنبهات واكثر من شرب الماء قبل وأثناء الامتحان.
ü
تخيل نفسك تؤدي الامتحان بشكل يرضيك. وإذا شعرت بالتوتر وقت الامتحان عليك أن تسترخي.
ü
تنفس بعمق (شهيق طويل وزفير طويل) وركز ذهنك على فكرة إيجابية أثناء التنفس العميق.
ü
ركز نظرك على شيء غير متحرك مثل اللوحة أو الجدار وإقرأ بعضًا من القرآن أو الأدعية.
ü
تذكر أنكأفضل مخلوق خلقه الله، فلو كان أي إنسان في الدنيا حقق النجاح، يمكنك أنت أن تنجح وتتفوق بإذن الله تعالى، وتذكر أن الليل هو بداية النهار، والشتاء هو بداية الربيع، والألم هو بداية الراحة، والتحديات هي بداية الخير، والتفاؤل بالنجاح هو بداية القوة الذاتية، لذلك عش لحظة الامتحان كما هي، وتوكل على الله وابدأ بالإجابة عن أسئلة الامتحان.
ü
قد تتوهم أن جميع الأسئلة صعبة ولا يمكنك تذكر شيء من الإجابات، هذا الأمر طبيعي، لأن الإنسان يفكر بالعقل العاطفي أو العقل التحليلي، والعقل العاطفي عمله الهجوم أو الهروب، بينما العقلي التحليلي مهمته التفكير المنطقي وحل المشكلات واسترجاع المعلومات، وبما انك متوتر فإن العقل العاطفي عندك يعمل بقوة بينما العقل التحليلي يعمل ببطء، لذلك إبحث في ورقة الأسئلة عن سؤال سهل وابدأ بالإجابة عنه، وستجد تدريجيًا أن العقل التحليلي بدأ يعمل عندك وبدأت باسترجاع المعلومات ويبدأ التوتر بالتلاشي إلى أن ينتهي نهائيًا... وهذا ما يحدث فعلاً لمعظم الطلاب.

دراكو مالفوى 19-03-2013 08:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kinght (المشاركة 5185300)
ألش رخيص:av4056bb7jp3:

اللعنة!:mad::mad:

rana rory 19-03-2013 09:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالخالق حمدى سلامة (المشاركة 5185337)
قلق الامتحان... كيف نعالجه؟
بما أن قلق الامتحان هو سلوك مكتسب، لذلك يمكن تعديل هذا السلوك وتخفيف قلق الامتحان إلى الحد الطبيعي... إليك عزيزي الطالب بعض الأرشادات التي تساعدك على تخفيف القلق والتوتر... بل وإزالته بتاتًا:

إرشادات لتخفيف قلق الإمتحان

ü
تعامل مع الامتحان بثقة وانظر إليه على أنه فرصة لإظهار جهدك وتعبك طوال العام وليس لتقييمك أنت، وإذا لم توفق في إحدى المرات فهذا لا ينعكس على المرات اللاحقة.
ü
مارس عملية الاختبار الذاتي من خلال الإجابة على نماذج أسئلة الامتحانات في السنوات السابقة.
ü
لا تخشَ النسيان، فهو حالة مؤقتة لأن كل ما تعلمته ودرسته سُجّل في الذاكرة، وتستطيع استرجاعه عندما تبدأ في الإجابة.
ü
لا تقلق من صعوبة الأسئلة ونوعيتها وطريقة التصحيح والوقت المخصص والمراقبة فجميعها مدروسة من قِبل تربويين مختصين يعملون من أجلك.
ü
لديك القدرات والإمكانات فاعمل على تعزيز ثقتك بنفسك، و بدّل النداء السلبي في داخلك إلى نداء إيجابي.
ü
هناك فروق فردية بين جميع الطلاب فلا تقارن نفسك بغيرك من طلاب الصف أو من أهلك أو أقاربك أو جيرانك، ولا تشغل بالك بإحراز العلامة الكاملة فالكمال لله وما من أحد يستطيع أن يربح دائمًا.
ü
كن هادئًا ومستريحًا وفكر بأشياء جميلة وتحبها قبل الامتحان، وابتعد عن المنبهات واكثر من شرب الماء قبل وأثناء الامتحان.
ü
تخيل نفسك تؤدي الامتحان بشكل يرضيك. وإذا شعرت بالتوتر وقت الامتحان عليك أن تسترخي.
ü
تنفس بعمق (شهيق طويل وزفير طويل) وركز ذهنك على فكرة إيجابية أثناء التنفس العميق.
ü
ركز نظرك على شيء غير متحرك مثل اللوحة أو الجدار وإقرأ بعضًا من القرآن أو الأدعية.
ü
تذكر أنكأفضل مخلوق خلقه الله، فلو كان أي إنسان في الدنيا حقق النجاح، يمكنك أنت أن تنجح وتتفوق بإذن الله تعالى، وتذكر أن الليل هو بداية النهار، والشتاء هو بداية الربيع، والألم هو بداية الراحة، والتحديات هي بداية الخير، والتفاؤل بالنجاح هو بداية القوة الذاتية، لذلك عش لحظة الامتحان كما هي، وتوكل على الله وابدأ بالإجابة عن أسئلة الامتحان.
ü
قد تتوهم أن جميع الأسئلة صعبة ولا يمكنك تذكر شيء من الإجابات، هذا الأمر طبيعي، لأن الإنسان يفكر بالعقل العاطفي أو العقل التحليلي، والعقل العاطفي عمله الهجوم أو الهروب، بينما العقلي التحليلي مهمته التفكير المنطقي وحل المشكلات واسترجاع المعلومات، وبما انك متوتر فإن العقل العاطفي عندك يعمل بقوة بينما العقل التحليلي يعمل ببطء، لذلك إبحث في ورقة الأسئلة عن سؤال سهل وابدأ بالإجابة عنه، وستجد تدريجيًا أن العقل التحليلي بدأ يعمل عندك وبدأت باسترجاع المعلومات ويبدأ التوتر بالتلاشي إلى أن ينتهي نهائيًا... وهذا ما يحدث فعلاً لمعظم الطلاب.

بعيدا عن الخلافات
بس والله نصايح مفيده شكرااااااااااااااااااااااااااا

عبدالخالق حمدى سلامة 19-03-2013 03:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rana rory (المشاركة 5185465)
بعيدا عن الخلافات
بس والله نصايح مفيده شكرااااااااااااااااااااااااااا

بإذن الله مفيش خلافات ولا حاجة ويسعدنى فعلا ردك على هذه النصائح

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:55 PM.