بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

منار على 25-08-2010 04:55 AM

سؤال مهم

معلهش انا عايزا اسال سؤال

لو شفتوا المدرس الاول بتاعكوا اثناء التصحيح وهو شغال كتابه للطلبه بالقلم الجاف الازرق

عشان ينجحهم طبعا

ولما جيتوا تتكلموا وتعبروا عن رفضكوا للموضوع قالك

وانت مالك انت انا المسؤل وانا اللى برفع وقعد بقى يقول الاسطوانه اللى بنعلق عليها اخطائنا

واللى كلنا عارفينها بتاعه الرفق باولياء الامور والمصاريف طول السنه وكدا

المفروض انكوا وقتها تعملوا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولو حصل حاجه واتحول المدرس دا شئون قانونيه هل فيه اى مسؤليه عليكوا لان طبعا انت كنت قاعد معاه وشايفه ؟

مع العلم انكوا رافضين ومش موافقين على اللى بيحصل ومعملتوش اى حاجه وصححتوا بما يرضى الله

ملحوظه

الموضوع دا خاص بواحده زميلتى اعرفها وزميلتى دى لسه تعاقد واول مره تتحط فى موقف زى كدا

وللاسف عارفه ومتاكده انها لو قالت للموجه وحتى للموجه العام مش هيحصل اى حاجه

والله اعلم بقى احتمال هى تنضر فيها

osamaabdsalam 25-08-2010 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omnia1986 (المشاركة 2571824)
انا مدرسة متعاقدة اعمل في مدرسة اعدادية وفوجئت بالموجة يود نقلي تعسفيا رغما عني مع العلم انني مجتهدة في عملي ولم اتعرض لاي نوع من انواع الجزاءات هل من حقة فعل ذلك

لايجوز نقلك تعسفيا لأنه اجراء ظالم ومن حقك التظلم
ولكن يجوز نقلك لسد العجز بناء على مصلحة العمل

osamaabdsalam 25-08-2010 08:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zidan956 (المشاركة 2573024)
استاذى الفاضل

أنا مدرس لم أدخل امتحان الكادر ولم يتم تسكينى فى أى من مستويات الكادر وأستحق الدرجة الأولى هذا العام !!!!!!!!!!

هل سوف أحصل عليها أم سوف تحجب عنى أرجو التوضيح ؟

منح الدرجة المالية ليس لها علاقة بامتحانات الكادر
لأن الدرجات المالية تندرج تحت مظلة القانون 47 لسنة 1978

osamaabdsalam 25-08-2010 08:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 (المشاركة 2576098)
لم يتم التحقيق معى بعد لانه عندما جاءنى الجواب من الشئون القانونيه كنت فى اجازه مرضيه وبعد مارجعت للعمل كان هم المدير ان امضى فى التحركات واروح الشئون القانويه لانه جاله جواب تانى بيقله انىاذهب للشئون القانويه عند رجوعى من الاجازه ورحت وكان رافض يورينى الجواب او امضى عليه ولما رحت ملقتش المحقق بس انا مضيت فى دفتر الامن انى رايح الشئون القانونيه وقلولى متجيش الا لما نبعتلك المهم انا لما رجعت المدرسه قلى اروح تانى ورحت وعملت نفس الحكايه وقلولى المحقق عنده حالة وفاه المهم انا بعد سوف اخذ اجازه 5 ايام وهو مش راضى بحجة التحقيق كمان انا ممكن بعد الاجازه ارجع الاقىجالى جواب النقل الى اداره تانيه لانى مقدم على نقل وعارف انه هيوصلنى الاسبوع الجاى يعنى ممكن المحقق ممكن يحط جزء من مايحقق معايا ولا ايه الحل او ممكن التحقيق ويتحفظ لما انقل

كان من المفروض أن يتم توقيعك على استدعاء الشئون القانونية ولا تتحرك من عملك إلا بعد التوقيع
وعلى كل حال
لايمكن توقيع أى جزاء إلا بعد التحقيق معك إلا إذا تم استدعاؤك أكثر من مرة وتم توقيعك على هذه الاستدعاءات ورفضت الانصياع والامتسال للتحقيق

osamaabdsalam 25-08-2010 08:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 2578152)
سؤال مهم

معلهش انا عايزا اسال سؤال

لو شفتوا المدرس الاول بتاعكوا اثناء التصحيح وهو شغال كتابه للطلبه بالقلم الجاف الازرق

عشان ينجحهم طبعا

ولما جيتوا تتكلموا وتعبروا عن رفضكوا للموضوع قالك

وانت مالك انت انا المسؤل وانا اللى برفع وقعد بقى يقول الاسطوانه اللى بنعلق عليها اخطائنا

واللى كلنا عارفينها بتاعه الرفق باولياء الامور والمصاريف طول السنه وكدا

المفروض انكوا وقتها تعملوا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولو حصل حاجه واتحول المدرس دا شئون قانونيه هل فيه اى مسؤليه عليكوا لان طبعا انت كنت قاعد معاه وشايفه ؟

مع العلم انكوا رافضين ومش موافقين على اللى بيحصل ومعملتوش اى حاجه وصححتوا بما يرضى الله

ملحوظه

الموضوع دا خاص بواحده زميلتى اعرفها وزميلتى دى لسه تعاقد واول مره تتحط فى موقف زى كدا

وللاسف عارفه ومتاكده انها لو قالت للموجه وحتى للموجه العام مش هيحصل اى حاجه

والله اعلم بقى احتمال هى تنضر فيها

هذا الموضوع خطير ويجب التقدم بشكوى لردع هذا المدرس الاول وخط يده بالاوراق خير شاهد على ذلك

منار على 25-08-2010 10:05 PM

[quote=osamaabdsalam;2580418]هذا الموضوع خطير ويجب التقدم بشكوى لردع هذا المدرس الاول وخط يده بالاوراق خير شاهد على ذلك

انا بشكر حضرتك على ردك عليا بس حضرتك مجاوبتش على اسئلتى

اللى اولها

المفروض زميلتى كانت تعمل ايه وقت ماكانوا بيصححوا

ولو المدرس دا اتحول للشئون القانونيه هى عليها مسؤليه ولا لا

وممكن تنضر فى الموضوع دا ولا لا لانها كانت قاعده وشايفه حتى لو مشاركتش
واذا كان فيه ضرر هيحصلها ايه

عادل الشرقاوى 26-08-2010 06:50 AM

السلام عليكم
كل عام وانت بخير
لدى سؤال
انا معين على الدرجة الرابعة المكتبية 2006فى الحكم المحلى
واخذت اجازة سنة بدون مرتب وتعاقدت فى نفس السنة باحدى الادارات التعليميةفماذا تنصحنى

عادل الشرقاوى 26-08-2010 06:52 AM

مع العلم انى حاصل على بكالوريوس علوم2002

osamaabdsalam 26-08-2010 01:04 PM

[quote=منار على;2580739]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2580418)
هذا الموضوع خطير ويجب التقدم بشكوى لردع هذا المدرس الاول وخط يده بالاوراق خير شاهد على ذلك

انا بشكر حضرتك على ردك عليا بس حضرتك مجاوبتش على اسئلتى

اللى اولها

المفروض زميلتى كانت تعمل ايه وقت ماكانوا بيصححوا

ولو المدرس دا اتحول للشئون القانونيه هى عليها مسؤليه ولا لا

وممكن تنضر فى الموضوع دا ولا لا لانها كانت قاعده وشايفه حتى لو مشاركتش
واذا كان فيه ضرر هيحصلها ايه

لاضرر على زميلتك الا ادا كانت مشتركة غى الاثم أو هى كانت مسئوليتتها هده الاوراق فلا جزاء ولاعقوبة بدون اتهام او تقصير

osamaabdsalam 26-08-2010 01:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل الشرقاوى (المشاركة 2582619)
السلام عليكم
كل عام وانت بخير
لدى سؤال
انا معين على الدرجة الرابعة المكتبية 2006فى الحكم المحلى
واخذت اجازة سنة بدون مرتب وتعاقدت فى نفس السنة باحدى الادارات التعليميةفماذا تنصحنى

تفدم بطلب فورا لتسوية حالنك طبقا للمؤهل لاعلى عن طريف جهتك الاصلية

عادل الشرقاوى 26-08-2010 01:53 PM

انا معين 2006 على الدرجة الرابة وتاريخ تخرجى من كلية العلوم 2002 كيف يمكن تسوية حالتى وتقدمت باكثر من طلب ولكن الرد اصبروا لاتوجد درجات وارسلنا الاسماء الى الجهار الادارى هل هنا من ضرر فى حالة عملى متعاقد فى وزارة التربية والتعليم ومعين فى وزارة اخرى وهل يكن العمل بنصف الوقت ولاستمرار فى التدريس

حسن سليمان عبدالله 26-08-2010 03:17 PM

السيد المستشار المحترم
انا مدرس رياضيات تم ترقيتي الي مدرس ثانوي منذ عام 1997 وبعد ان تسلمت عمليي بشهر فوجئت بقرار وكيل الوزارة تعديل القل علي الثانوي الي الندب علي الثانوي ومن ذلك وانا منتدب علي الثانوي فماذا افعل مع العلم انني متمسك بحقي التثبيت علي المرحله الثانويه منذ هذا التاريخ
ح زس خريج 1990

منار على 26-08-2010 04:11 PM

[quote=osamaabdsalam;2583228]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منار على (المشاركة 2580739)

لاضرر على زميلتك الا ادا كانت مشتركة غى الاثم أو هى كانت مسئوليتتها هده الاوراق فلا جزاء ولاعقوبة بدون اتهام او تقصير

زميلتى كانت بتصحح سؤال زيها زى الباقى وهو المدرس اللى كان مسؤل عن الرفع
كمان معلهش لو الموقف دا اتكررالمفروض تعمل ايه وهى لسه بتصحح

sun000 27-08-2010 09:19 AM

لقد سرق دفتر الحضور والانصراف من المدرسه حوالى الساعه التاسعه والربع وكان بالمدرسه 8 مدرسين من اصل 44 انا وزميل اخر كنا نجلس فى حوش المدرسه وزميله غير محتصه بالدفتر كانت تجلس امام الدفتر الزميله خرجت الى خارج المدرسه وزميلى ذهب من الحوش الى باقى الزملاء فى نفس غرفه بجانب الدفتر وانا كنت جالس لوحدى فخرجت خارج المدرسه وعندما جاء اول شخص للامضاء فى الدفتر لم نجد الدفتر المدير جاء الى بعد المدرسه ثم رجعت انا من الخارج فقام كل الزملاء باتهامى بانى انا اللى اخذت الدفتر مع العلم انا لست من هذه القريه وكلهم بيقولو مفيش حد يعملها من بلدنا لاننا بقلنا سنين مع بعض المدير عمل مذكره بيتهمى فيها وجعل كل الزملاء يمضون عليها حتى 32 اللى مش موجدين مضو من غير مايقراءو خوفا من معارضة المدير وكان بيشهدهم على احداث هما جاءو بعدها كل المدرسه انقلبيت ضدى مع العلم انى من مدينه بعيده عن القريه ولو خدته مش هاعرف اوديه فين خاصة ان ى ممكن اقابل حد بيه ولان الموضوع متشعب وهيضر حوالى 5 فى المدرسه كلهم بيهددونى وانا اخاف من التعرض لى من خارج المدرسه ففكرة اعمل محضر عدم نعرض والمطالبه بامضائى داخل الاداره لحين انتهاء التحقيق هل اكتب شكوى فيهم لانهم بيتهمونى والمطالبه برد الشرف الان للحكم فيه بعد التحقيق ام انتظر النتيجه وما توقعاتك للموضوع وهل الموضوع سيتم التحقيق فيه نيابه اداريه ام فى الاداره ثم سيحول الى النيابه الاداريه كل اتهامه لى لانى كنت بالخارج مع انهم لم يتهمو زميلتهم اللى كانت جالسه امام الدفتر وخرجت ورجعت بعدى ولايوجد احد يتهمى بناء على رؤ يته لى لاخذ الدفتر ولكن هل ممكن يتفقو ويخلو العامل او اى حد يقول انه شافنى وده محصلش انا افكر لو عملوها هقول مكتبتهاش ليه فى المذكره سعتها وهو مقلشى ليه وكنا كلنا بندور فى المدرسه وكان بيدور معانالاننا كلنا كنا بندور ارجو معرفة هل محضر عدم التعرض والامضاء فى الاداره لحين انتهاء التحقيق هيجيب نتيجه من الذى سينظر مع العلم ان اللى فتح الدولاب العامله وان مسئولة الدفتر قبلها بيومكانت بالتامين وجايه بعد الةقعه والمدير كذلك والامن كانت فى اجازه وكان القائم بالعمل مدرسه مع العلم انه فى زملاء شغلتهم الامن وشكرا واسف على الاطاله

osamaabdsalam 27-08-2010 10:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل الشرقاوى (المشاركة 2583390)
انا معين 2006 على الدرجة الرابة وتاريخ تخرجى من كلية العلوم 2002 كيف يمكن تسوية حالتى وتقدمت باكثر من طلب ولكن الرد اصبروا لاتوجد درجات وارسلنا الاسماء الى الجهار الادارى هل هنا من ضرر فى حالة عملى متعاقد فى وزارة التربية والتعليم ومعين فى وزارة اخرى وهل يكن العمل بنصف الوقت ولاستمرار فى التدريس

وضعك ليس تسوية الحاصلين على مؤهل اعلى أثناء الخدمة

على كل حال

راجع شئون العاملين فى هذا الموضوع

osamaabdsalam 27-08-2010 10:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن سليمان عبدالله (المشاركة 2583676)
السيد المستشار المحترم
انا مدرس رياضيات تم ترقيتي الي مدرس ثانوي منذ عام 1997 وبعد ان تسلمت عمليي بشهر فوجئت بقرار وكيل الوزارة تعديل القل علي الثانوي الي الندب علي الثانوي ومن ذلك وانا منتدب علي الثانوي فماذا افعل مع العلم انني متمسك بحقي التثبيت علي المرحله الثانويه منذ هذا التاريخ
ح زس خريج 1990

ماالمرحلة التى كنت فيها قبل ذلك
حاول مع توجيه الرياضيات لنقلك للمرحلة الثانوية

osamaabdsalam 27-08-2010 10:54 AM

[quote=منار على;2583843]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2583228)

زميلتى كانت بتصحح سؤال زيها زى الباقى وهو المدرس اللى كان مسؤل عن الرفع
كمان معلهش لو الموقف دا اتكررالمفروض تعمل ايه وهى لسه بتصحح

قبل ان يتكررعلى زميلتك الذهاب الى مدير المدرسة وابلاغه بذلك

osamaabdsalam 27-08-2010 11:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 (المشاركة 2586655)
لقد سرق دفتر الحضور والانصراف من المدرسه حوالى الساعه التاسعه والربع وكان بالمدرسه 8 مدرسين من اصل 44 انا وزميل اخر كنا نجلس فى حوش المدرسه وزميله غير محتصه بالدفتر كانت تجلس امام الدفتر الزميله خرجت الى خارج المدرسه وزميلى ذهب من الحوش الى باقى الزملاء فى نفس غرفه بجانب الدفتر وانا كنت جالس لوحدى فخرجت خارج المدرسه وعندما جاء اول شخص للامضاء فى الدفتر لم نجد الدفتر المدير جاء الى بعد المدرسه ثم رجعت انا من الخارج فقام كل الزملاء باتهامى بانى انا اللى اخذت الدفتر مع العلم انا لست من هذه القريه وكلهم بيقولو مفيش حد يعملها من بلدنا لاننا بقلنا سنين مع بعض المدير عمل مذكره بيتهمى فيها وجعل كل الزملاء يمضون عليها حتى 32 اللى مش موجدين مضو من غير مايقراءو خوفا من معارضة المدير وكان بيشهدهم على احداث هما جاءو بعدها كل المدرسه انقلبيت ضدى مع العلم انى من مدينه بعيده عن القريه ولو خدته مش هاعرف اوديه فين خاصة ان ى ممكن اقابل حد بيه ولان الموضوع متشعب وهيضر حوالى 5 فى المدرسه كلهم بيهددونى وانا اخاف من التعرض لى من خارج المدرسه ففكرة اعمل محضر عدم نعرض والمطالبه بامضائى داخل الاداره لحين انتهاء التحقيق هل اكتب شكوى فيهم لانهم بيتهمونى والمطالبه برد الشرف الان للحكم فيه بعد التحقيق ام انتظر النتيجه وما توقعاتك للموضوع وهل الموضوع سيتم التحقيق فيه نيابه اداريه ام فى الاداره ثم سيحول الى النيابه الاداريه كل اتهامه لى لانى كنت بالخارج مع انهم لم يتهمو زميلتهم اللى كانت جالسه امام الدفتر وخرجت ورجعت بعدى ولايوجد احد يتهمى بناء على رؤ يته لى لاخذ الدفتر ولكن هل ممكن يتفقو ويخلو العامل او اى حد يقول انه شافنى وده محصلش انا افكر لو عملوها هقول مكتبتهاش ليه فى المذكره سعتها وهو مقلشى ليه وكنا كلنا بندور فى المدرسه وكان بيدور معانالاننا كلنا كنا بندور ارجو معرفة هل محضر عدم التعرض والامضاء فى الاداره لحين انتهاء التحقيق هيجيب نتيجه من الذى سينظر مع العلم ان اللى فتح الدولاب العامله وان مسئولة الدفتر قبلها بيومكانت بالتامين وجايه بعد الةقعه والمدير كذلك والامن كانت فى اجازه وكان القائم بالعمل مدرسه مع العلم انه فى زملاء شغلتهم الامن وشكرا واسف على الاطاله

سيتحول هذا الموضوع للنيابة العامة ان صح الاتهام
على كل حال
القانون اعطاك كفالة الدفاع عن نفسك ونفى هذه التهمة الخطيرة عن نفسك بكل الطرق
ومن الذى مصلحة فى سرقة هذا الدفتر
وتاكد ان جهة التحقيق جهة محايدة سوف تمحص الادلة وتحققها جيدا

اعانك الله

taher2 27-08-2010 11:57 AM

الأخ الزميل osama شكراً علي مجهودك الرائع
هل وقف تنفيذ درجات المعلمين يستند إلي القانون فعلاً أم أنه خطأ وسيتم تصحيحه مع الوقت
أرجوا الإفادة وشكراً

منار على 27-08-2010 02:36 PM

[quote=osamaabdsalam;2586760][quote=منار على;2583843]

قبل ان يتكررعلى زميلتك الذهاب الى مدير المدرسة وابلاغه بذلك

هههههههههههههههههههه
اصلا الدافع الاول للى عمله هو ارضاء لاداره المدرسه
واحب اقول لحضرتك ان الموضوع دا وصل للاداره التعليميه وعادى جدا
ووصل بعدهالحد فى منصب مهم فى مديريه التربيه والتعليم
ومفيش مشاكل
كان اللى بيحصل دا هو العادى والطبيعى وكل واحد كان ينصحها تمشى جمب الحيط هى لسه بعقد
وان اللى بيحصل دا بيحصل اسوا منه فى مدارس تانيه كتير والمواضيع بتتلم
وفعلا زميلها دا معاه كل الحق انه يعمل اكتر من كدا كمان مادام متاكد وعارف كويس ان مفيش رادع
ولا حد ممكن يعاقبه وان دا هو الطبيعى والعادى
وعلى فكره هو قالها كدا بوضوح
وقالها انها لسه صغيره ومعندهاش خبره وان اللى بيعمله دا العادى واللى بيحصل زيه كتير
المهم اننا كلنا نكون فى مصلحه الطالب وننجح الطالب
لكن الطالب دا بقى مقصر او لا عادى
ميستحقش النجاح مفيش مشاكل
انا بصراحه مبقتش فاهمه ايه اللى بيحصل فى البلد دى
ومين الصح ومين الغلط
كمان اصلا نتيجه ان كتير عارفين انهم مهما عملوا
مش هيكون فيه عقاب وان دا الطبيعى
للاسف دا خلاهم يعملوا اى حاجه وكل حاجه

sun000 27-08-2010 07:32 PM

محمد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 (المشاركة 2576098)
لم يتم التحقيق معى بعد لانه عندما جاءنى الجواب من الشئون القانونيه كنت فى اجازه مرضيه وبعد مارجعت للعمل كان هم المدير ان امضى فى التحركات واروح الشئون القانويه لانه جاله جواب تانى بيقله انىاذهب للشئون القانويه عند رجوعى من الاجازه ورحت وكان رافض يورينى الجواب او امضى عليه ولما رحت ملقتش المحقق بس انا مضيت فى دفتر الامن انى رايح الشئون القانونيه وقلولى متجيش الا لما نبعتلك المهم انا لما رجعت المدرسه قلى اروح تانى ورحت وعملت نفس الحكايه وقلولى المحقق عنده حالة وفاه المهم انا بعد سوف اخذ اجازه 5 ايام وهو مش راضى بحجة التحقيق كمان انا ممكن بعد الاجازه ارجع الاقىجالى جواب النقل الى اداره تانيه لانى مقدم على نقل وعارف انه هيوصلنى الاسبوع الجاى يعنى ممكن المحقق ممكن يحط جزء من مايحقق معايا ولا ايه الحل او ممكن التحقيق ويتحفظ لما انقل

لقد اخبرنى احد الزملاء ذهب لالاداره وكلامه بتوافق مع المدير ان الشئون القانونيه بانى اخذت 5 ايم خصم ويوم جزء مع العلم انه لم يحقق معى اى محقق وقد ذهبت للاداره يوم 16 /8 وهذا مثبت بدفتر الامن بالاداره ومثبت فى التحركات بالمدرسه وكان هناك مدير الشئون القانونيه وسالته عن المحقق قال لى اىن الخطاب اللى انت جاى بيه وكان المديسر يرفض اعطاى اياه وايضا المحقق لم يكن موجود وبعد 4 ايام تقريبا اضهر لى الجواب وقال لى امضى عليه بالعلم مع ومضيت عليه ونسيت اكتب التاريخ اللى مضانى فيه بس زميلى قال لى بعد مانا خرجت قال له ترخه والمهم انا رحت للشئون القانونيه تانى يوم 22/8 وكلمت المسئول اللى فى المكتب وقال لى عندها حالة وفاه واحنا هنبعتلك تانى جواب انا عايز اعرف الزاى اخذ جزء من غير تحقيق وكيف اتظلم

sherif saleh 27-08-2010 11:27 PM

قواعد الندب

السلام عليكم
ان مدرس فى مدرسة منذ 12 سنه وزميلتى قبلى بثلاث سنوات ثم قامت زميلتى باجازة لمدة سنتين ثم عادت الى نفس مدرستى وقام الموجه بندبى لمدرسة اخرى مع رفضى لذلك مع العلم ان زميلتى مدرسة بنصف الاجر فهل يجوز ندبى مع علمى بأن زميلتى بعد الرجوع من الاجازة المفترض ان لا تعود الى نفس المدرسة
وشكرا

المعلم الثائر1 28-08-2010 12:48 AM

السلام عليكم ياريت اعرف عدد الحصص لكل مادة في كل صف من الاول للسادس علشان اعمل الجحدول جزالك الله خيراً وده للسنادي 2010 /2011

رانيا جرجس فؤاد 28-08-2010 02:25 AM

سيدى الفاضل اعمل مدرس مجال صناعى منذ عام 1998 وحصلت على ليسانس الاداب قسم الترجمه لغة انجليزيه من التعليم المفتوح وبموجب هذا المؤهل تم ندبى لتدريس ماده اللغة الانجليزية لمده ثلاث سنوات متتاليه حصلت خلالهم على تقدير امتياز وتقدمت الى مديرية التربية والتعليم لتسوية حالتى طبقا للمؤهل الجديد حيث حصلت عليه اثناء الخدمه فقال لى احد المسئولين بالمديريه انا السيد المستشار الخاص بماده اللغة الانجليزية اصدر تعليمات بان ليسانس اداب انجليزى تعليم مفتوح لا يصلح لتدريس اللغة الانجليزية وحاليا اعمل مدرس لغة انجليزية ندبا من الادارة التابع لها واريد تسوية حالتى فهل راى السيد المستشار قانونيا وماذا افعل حتى احصل على حقى والسنوات التى اضاعت فى الدراسة افيدونى سريعا يا اخوتى شكرا

osamaabdsalam 28-08-2010 11:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taher2 (المشاركة 2586870)
الأخ الزميل osama شكراً علي مجهودك الرائع
هل وقف تنفيذ درجات المعلمين يستند إلي القانون فعلاً أم أنه خطأ وسيتم تصحيحه مع الوقت
أرجوا الإفادة وشكراً

سوف يتم تنفيذه ان شاء الله

osamaabdsalam 28-08-2010 11:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 (المشاركة 2588734)
لقد اخبرنى احد الزملاء ذهب لالاداره وكلامه بتوافق مع المدير ان الشئون القانونيه بانى اخذت 5 ايم خصم ويوم جزء مع العلم انه لم يحقق معى اى محقق وقد ذهبت للاداره يوم 16 /8 وهذا مثبت بدفتر الامن بالاداره ومثبت فى التحركات بالمدرسه وكان هناك مدير الشئون القانونيه وسالته عن المحقق قال لى اىن الخطاب اللى انت جاى بيه وكان المديسر يرفض اعطاى اياه وايضا المحقق لم يكن موجود وبعد 4 ايام تقريبا اضهر لى الجواب وقال لى امضى عليه بالعلم مع ومضيت عليه ونسيت اكتب التاريخ اللى مضانى فيه بس زميلى قال لى بعد مانا خرجت قال له ترخه والمهم انا رحت للشئون القانونيه تانى يوم 22/8 وكلمت المسئول اللى فى المكتب وقال لى عندها حالة وفاه واحنا هنبعتلك تانى جواب انا عايز اعرف الزاى اخذ جزء من غير تحقيق وكيف اتظلم

زميلى الفاضل

لايجوز قانونا تطبيق اى جزاء الا بتحقيق

واذا حدث ذلك فيعد مخالفا للقانون ويجوز التظلم منه

osamaabdsalam 28-08-2010 11:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif saleh (المشاركة 2589660)
السلام عليكم
ان مدرس فى مدرسة منذ 12 سنه وزميلتى قبلى بثلاث سنوات ثم قامت زميلتى باجازة لمدة سنتين ثم عادت الى نفس مدرستى وقام الموجه بندبى لمدرسة اخرى مع رفضى لذلك مع العلم ان زميلتى مدرسة بنصف الاجر فهل يجوز ندبى مع علمى بأن زميلتى بعد الرجوع من الاجازة المفترض ان لا تعود الى نفس المدرسة
وشكرا

يجوز ذلك

لأنها مازالت على قوة المدرسة

osamaabdsalam 28-08-2010 12:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شحاته احمد حميدة (المشاركة 2590135)
السلام عليكم ياريت اعرف عدد الحصص لكل مادة في كل صف من الاول للسادس علشان اعمل الجحدول جزالك الله خيراً وده للسنادي 2010 /2011

سيفيدك اهل الخبرة ان شاء الله

osamaabdsalam 28-08-2010 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رانيا جرجس فؤاد (المشاركة 2590582)
سيدى الفاضل اعمل مدرس مجال صناعى منذ عام 1998 وحصلت على ليسانس الاداب قسم الترجمه لغة انجليزيه من التعليم المفتوح وبموجب هذا المؤهل تم ندبى لتدريس ماده اللغة الانجليزية لمده ثلاث سنوات متتاليه حصلت خلالهم على تقدير امتياز وتقدمت الى مديرية التربية والتعليم لتسوية حالتى طبقا للمؤهل الجديد حيث حصلت عليه اثناء الخدمه فقال لى احد المسئولين بالمديريه انا السيد المستشار الخاص بماده اللغة الانجليزية اصدر تعليمات بان ليسانس اداب انجليزى تعليم مفتوح لا يصلح لتدريس اللغة الانجليزية وحاليا اعمل مدرس لغة انجليزية ندبا من الادارة التابع لها واريد تسوية حالتى فهل راى السيد المستشار قانونيا وماذا افعل حتى احصل على حقى والسنوات التى اضاعت فى الدراسة افيدونى سريعا يا اخوتى شكرا

سبق الرد على موضوعك بالمشاركة رقم 2494

وغلى كل حال

عليك بالقضاء الادارى إذا رفضت المديرية تسوية حالتك فالكثير من الزملاء ساروا على هذا النهج وسوف تجدين الانصاف ان شاء الله

CAMELA 28-08-2010 03:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2591456)
سوف يتم تنفيذه ان شاء الله

لو سمحت يعنى ايه المشاركة دى ؟؟؟
سوف يتم تنفيذ إيه ؟؟؟
وقف الدرجات؟؟

sun000 28-08-2010 07:12 PM

تظلم

[quote=osamaabdsalam;2591474]زميلى الفاضل

هل امضى على جواب الجزاء بالعلم فقط ام اكتب علم واتظلم واين اتضلم بالمديريه ام الاداره لانى لو اتظلمت بالاداره ممكن المحقق الى رحتله وملقتهوش وادانى جزء من غير تحقيق هيبقى خصمى

r_r_r 28-08-2010 10:54 PM

أرجوالأفادة عن موضوع وقف الدرجات المالية للمعلمين الحاصلين على الكادر
وشكرا

osamaabdsalam 29-08-2010 04:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة camela (المشاركة 2591974)
لو سمحت يعنى ايه المشاركة دى ؟؟؟
سوف يتم تنفيذ إيه ؟؟؟
وقف الدرجات؟؟

سوف يتم تطبيق قانون الدرجات طبقا للقانون 47 لسنة 1978إن عاجلا أم آجلا

يعنى عملية وقت واستفسارات

osamaabdsalam 29-08-2010 04:04 AM

[quote=sun000;2592759]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 2591474)
زميلى الفاضل

هل امضى على جواب الجزاء بالعلم فقط ام اكتب علم واتظلم واين اتضلم بالمديريه ام الاداره لانى لو اتظلمت بالاداره ممكن المحقق الى رحتله وملقتهوش وادانى جزء من غير تحقيق هيبقى خصمى

إذا حدث فعليك التقدم بالتظلم خلال ستين يوما من تاريخ علمك بالقرار والتوقيع عليه للجهة التى اصدرت القرار او جهة اعلى

osamaabdsalam 29-08-2010 04:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة r_r_r (المشاركة 2593663)
أرجوالأفادة عن موضوع وقف الدرجات المالية للمعلمين الحاصلين على الكادر
وشكرا

سوف اقوم بالاتصال بالقسم المالى لمعرفة ذلك ان شاء الله

sun000 29-08-2010 07:18 AM

اريد حل عند تقديم اى مستند للمدير يرفض ولا يوجد اى حد فى مدرستى ممكن يشهد عليه فانا اقبض الان بشيك تكاليف وبقله حركنى اروح اشوف قبضى يقولى اكتب عذر واكتبه وفى الاخر يخليه عنده ومخرجش كمان مشكلة الاجازات الاعتيادى ياخذها ويقولك سيبها ومفيش حاجه تحصل مابيرفعهاش لابالقبول ولا بالرفض هل تسجيل اى طلب اتقدم به فى دفتر الصادر والوارد قانونا صح وكيف اسجله وهل الصح ان اتقدم بهذه الطلبات له مباشره ام عند الااريه وهى توصله له يجب ان يكون هناك حل لان لو المدير مستقصد اى حد مش هيعرف ياخد حقوقه اللى بياخدها اى موظف ومش هاتعرف تثبت عليه اى شى

sun000 29-08-2010 02:08 PM

هبل يجوز لم التبرعات من المدرسين على اساس انها زكاة المال لتصليح دكك بالمدرسه وتصليح رسيفر ويوجد بند يصرح للمدير بالصرف من الميزانيه للاصلاحات واصبح الان لايوجد تحويل للميزانيه للاداره على ماعتقد وعند الاعتراض عن الدفع وسوالى لهم عن الميزانيه الصرف قالو لو مشينا رسمى مش هنعمل حاجه لازم 3 فواتير وياخدو اقل سعر وقصه بطول ده كان الرد هل لم التبرعات من المدرسين مخالفه ماليه ممكن تحول الى النيابه الاداريه

sun000 29-08-2010 09:08 PM

iهل من حق المدير ان يطرد مدرس خارج غرفة المدير بحجة انه بيتكلم فى اسرار ومش عايز حد يسمعها زشويه يقولى احنا فى اجتماع ادارة المدرسه اتفضل اخرج بره هل جلوسى فى غرفة المدير خطاء ام انه من حقى الجلوس باى مكان بالمدرسه

نور الصباح زكى 29-08-2010 09:27 PM

الاخ الكريم مستشارى القانونى المحترم

وبعد رمضان كريم 2010 وانتم بالخير وبكل العلم
وبعد عينت بالتربيه والتعليم بالمنوفيه بتاريخ 23/11/ كمدرس مواد تجاريه عام 1994 وقد ضمت لى فى عام 1997م مدة تجنيد بضعه اشهر فقط وارجعت اقدميتى الى تاريخ 1/6/1994 من مده تجنيد كظابط احتياط لمده ثلاثون شهرا فبقى منها عامان على الاقل بدون ضم وكان الحجب بسبب قيد الزميل المعمول به الى تاريخ 11/2009م وهو تاريخ الغاء قيد الزميل قانونا وقد حصلت على الدرجه الثانيه التخصصيه عام 2003م وامتحنت الكادر ونجحت وحصلت على نسبه كادر 75% مع تسكينى على درجه معلم اول ورشحت هذا العام للحصول على الدرجه الاولى التخصصيه الا انها مؤجله بفاكس وزاره التعليم المشكوك فيه وكان تبرير الفاكس اننا حاصلون على الكادر ونعم الكادر فل نحصل اذن على الدرجه الماليه الابعد5سنوات عجاف والله اعلم المهم ارجو افادتى قانونا لاالأنىى بصدد رفع قضيه ضد التعليم بعد الغاء قيد الزميل بضم مده التجنيد الباقيه وهى عامان ومساوتى بالزملاء المعينين قبلى بعامين أى فى 7/1992م ومساواتى معهم فى تدرج الدرجات حيث انهم حاصلون على الدرجه الاولى فى عام 7/2007م والمسكنين بع نجاحهم فى الكادر على معلم اول أ ونسبه كادر 100% فهل يجوز لى ذلك قانونا إذا كان منطوق الحكم بالثلاث مطلوبات السلبق حديثى عنها ارجو افادتى العاجله بمدى قانونيه طلباتى اذا شمله منطوق الحكم على سبي المثال اخوكم (ابو باسل العامرى)

نور الصباح زكى 29-08-2010 09:38 PM

شكوى التعليم

وبعد عينت بالتربيه والتعليم بالمنوفيه بتاريخ 23/11/1994 كمدرس مواد تجاريه وقد ضمت لى فى عام 1997م مدة تجنيد بضعه اشهر فقط وارجعت اقدميتى الى تاريخ 1/6/1994 من مده تجنيدى كظابط احتياط لمده ثلاثون شهرا فبقى منها عامان على الاقل بدون ضم وكان الحجب بسبب قيد الزميل المعمول به الى تاريخ 11/2009م وهو تاريخ الغاء قيد الزميل قانونا وقد حصلت على الدرجه الثانيه التخصصيه عام 2003م وامتحنت الكادر ونجحت وحصلت على نسبه كادر 75% مع تسكينى على درجه معلم اول ورشحت هذا العام للحصول على الدرجه الاولى التخصصيه الا انها مؤجله بفاكس وزاره التعليم المشكوك فيه حتى الان وكان تبرير الفاكس اننا حاصلون على الكادر ونعم الكادر ولذلك فلن نحصل اذن على الدرجه الماليه الابعد 5 سنوات عجاف والله اعلم المهم ارجو افادتى قانونا لاننى بصدد رفع قضيه ضد التعليم بعد الغاء قيد الزميل بضم مده التجنيد الباقيه وهى عامان ومساوتى بالزملاء المعينين قبلى بعامين أى فى 7/1992من حيث تدرج الراتب بداية من الدرجة الثالثة التخصصية و مساواتى معهم فى تدرج الدرجات حيث انهم حاصلون على الدرجه الاولى فى عام 7/2007م والمسكنين بعد نجاحهم فى الكادر على معلم اول (أ) و حصولهم على نسبه كادر 100% فهل يجوز لى ذلك قانونا إذا كان منطوق الحكم بالثلاث مطلوبات السابق حديثى عنها ارجو افادتى العاجله بمدى قانونيه طلباتى اذا شمله منطوق الحكم على سبيل المثال اخوكم (ابو باسل العامرى)

نور الصباح زكى 29-08-2010 09:55 PM

تابع شكوى التعليم

وبعد عينت بالتربيه والتعليم بالمنوفيه بتاريخ 23/11/1994 كمدرس مواد تجاريه وقد ضمت لى فى عام 1997م مدة تجنيد بضعه اشهر فقط وارجعت اقدميتى الى تاريخ 1/6/1994 من مده تجنيدى كظابط احتياط لمده ثلاثون شهرا فبقى منها عامان على الاقل بدون ضم وكان الحجب بسبب قيد الزميل المعمول به الى تاريخ 11/2009م وهو تاريخ الغاء قيد الزميل قانونا وقد حصلت على الدرجه الثانيه التخصصيه عام 2003م وامتحنت الكادر ونجحت وحصلت على نسبه كادر 75% مع تسكينى على درجه معلم اول ورشحت هذا العام للحصول على الدرجه الاولى التخصصيه الا انها مؤجله بفاكس وزاره التعليم المشكوك فيه حتى الان وكان تبرير الفاكس اننا حاصلون على الكادر ونعم الكادر ولذلك فلن نحصل اذن على الدرجه الماليه الابعد 5 سنوات عجاف والله اعلم المهم ارجو افادتى قانونا لاننى بصدد رفع قضيه ضد التعليم بعد الغاء قيد الزميل بضم مده التجنيد الباقيه وهى عامان ومساوتى بالزملاء المعينين قبلى بعامين أى فى 7/1992من حيث تدرج الراتب بداية من الدرجة الثالثة التخصصية و مساواتى معهم فى تدرج الدرجات حيث انهم حاصلون على الدرجه الاولى فى عام 7/2007م والمسكنين بعد نجاحهم فى الكادر على معلم اول (أ) و حصولهم على نسبه كادر 100% فهل يجوز لى ذلك قانونا إذا كان منطوق الحكم بالثلاث مطلوبات السابق حديثى عنها ارجو افادتى العاجله بمدى قانونيه طلباتى اذا شمله منطوق الحكم على سبيل المثال)////// والمطلوبات الثلاث هى بالتفصيل كالاتى 1-المساواه مع المعينين فى 7/1992م فى الراتب وذلك بعد ضم مده العامين الباقيين 2-مساواتى معهم فى تاريخ حصولهم على الدرجات الثلاثه (الدرجه الثالثه فالثانيه فالاولى)3-حصولى معهم على نسبه 100% دون دخول امتحان مره اخرى للحصول على نسبه25% وهى الفرق بينى وبين زملائى واعتماد حصولى على الدرجه الاولى مثلهم فى 7/2007م دون انتظار الدرجه الاولى التابعه للفاكس المشكوك فيه وربطها بمده 5 سنوات000( اخوكم (ابو باسل العامرى)0000000

sun000 30-08-2010 07:12 AM

ااريد معرفة هل هذه المخالفات اهدار للمال العام وهل الشكوى تكون على ذالك بالنيابه الاداريه المخالفات هى
بعض المدرسين ليس له نصاب وحصص اى مدرس اول ا فى المدرسه ينسب اليه اعمال روتينيه ليسهل له الخروج فمثلا مدرس الخط موزع على انه وكيل انشطه ومندوب للمدرسه وكل يوم يجى يمضى والمدير يحركه للاداره على انه ساعى بيروح الاداره مع العلم انه مدرس وهذا العمل ليس من اختصاصه 2_ مدرسه اول ا وظيفتها مسئوله عن وحدة التدريب والمدير يمنعنا من التدريب على الكمبيوتر حتى الطلبه يمنعهم من استخدامه _3 وكيل المدرسه لايشيل حصص بحجة انه الوكيل الوحيد المتفرغ للاداره مع العلم انه طبقا للماده 156 الخاصه بالاداره المدرسه الاقل من 11 فصل لاتحتاج الى وكيل ونحن 7 فصول وطبقا للكادر كل من المذكورين له انصبه 20 حصه تخفظ حصتين اذا كان هو الاقدم ومسئول عن الماده هل هذه القوانين مطبقه فى الادارات ام هى حبر على ورق

osamaabdsalam 30-08-2010 01:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sun000 (المشاركة 2595623)
اريد حل عند تقديم اى مستند للمدير يرفض ولا يوجد اى حد فى مدرستى ممكن يشهد عليه فانا اقبض الان بشيك تكاليف وبقله حركنى اروح اشوف قبضى يقولى اكتب عذر واكتبه وفى الاخر يخليه عنده ومخرجش كمان مشكلة الاجازات الاعتيادى ياخذها ويقولك سيبها ومفيش حاجه تحصل مابيرفعهاش لابالقبول ولا بالرفض هل تسجيل اى طلب اتقدم به فى دفتر الصادر والوارد قانونا صح وكيف اسجله وهل الصح ان اتقدم بهذه الطلبات له مباشره ام عند الااريه وهى توصله له يجب ان يكون هناك حل لان لو المدير مستقصد اى حد مش هيعرف ياخد حقوقه اللى بياخدها اى موظف ومش هاتعرف تثبت عليه اى شى

حتى لاتكون العلاقات فى العمل يسودها الخلاف والضغائن

نصيحتى

الصلح خير فمن عفا واصلح فاجره على الله

osamaabdsalam 30-08-2010 01:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الصباح زكى (المشاركة 2597480)

وبعد عينت بالتربيه والتعليم بالمنوفيه بتاريخ 23/11/ كمدرس مواد تجاريه عام 1994 وقد ضمت لى فى عام 1997م مدة تجنيد بضعه اشهر فقط وارجعت اقدميتى الى تاريخ 1/6/1994 من مده تجنيد كظابط احتياط لمده ثلاثون شهرا فبقى منها عامان على الاقل بدون ضم وكان الحجب بسبب قيد الزميل المعمول به الى تاريخ 11/2009م وهو تاريخ الغاء قيد الزميل قانونا وقد حصلت على الدرجه الثانيه التخصصيه عام 2003م وامتحنت الكادر ونجحت وحصلت على نسبه كادر 75% مع تسكينى على درجه معلم اول ورشحت هذا العام للحصول على الدرجه الاولى التخصصيه الا انها مؤجله بفاكس وزاره التعليم المشكوك فيه وكان تبرير الفاكس اننا حاصلون على الكادر ونعم الكادر فل نحصل اذن على الدرجه الماليه الابعد5سنوات عجاف والله اعلم المهم ارجو افادتى قانونا لاالأنىى بصدد رفع قضيه ضد التعليم بعد الغاء قيد الزميل بضم مده التجنيد الباقيه وهى عامان ومساوتى بالزملاء المعينين قبلى بعامين أى فى 7/1992م ومساواتى معهم فى تدرج الدرجات حيث انهم حاصلون على الدرجه الاولى فى عام 7/2007م والمسكنين بع نجاحهم فى الكادر على معلم اول أ ونسبه كادر 100% فهل يجوز لى ذلك قانونا إذا كان منطوق الحكم بالثلاث مطلوبات السلبق حديثى عنها ارجو افادتى العاجله بمدى قانونيه طلباتى اذا شمله منطوق الحكم على سبي المثال اخوكم (ابو باسل العامرى)

يجوز لك رفع قضية امام القضاء الادارى لاحقيتك

والعبرة بمنطوق الحكم

khaled_ali 30-08-2010 01:29 PM

موضوع الدرجات

السلام عليكم استفسار هل اتصلت بالقسم المالي لمعرفة اخر اخبار الدرجات

sun000 30-08-2010 04:17 PM

[quote=sun000;2598384]ااريد معرفة هل هذه المخالفات اهدار للمال العام وهل الشكوى تكون على ذالك بالنيابه الاداريه المخالفات هى
بعض المدرسين ليس له نصاب وحصص اى مدرس اول ا فى المدرسه ينسب اليه اعمال روتينيه ليسهل له الخروج فمثلا مدرس الخط موزع على انه وكيل انشطه ومندوب للمدرسه وكل يوم يجى يمضى والمدير يحركه للاداره على انه ساعى بيروح الاداره مع العلم انه مدرس وهذا العمل ليس من اختصاصه 2_ مدرسه اول ا وظيفتها مسئوله عن وحدة التدريب والمدير يمنعنا من التدريب على الكمبيوتر حتى الطلبه يمنعهم من استخدامه _3 وكيل المدرسه لايشيل حصص بحجة انه الوكيل الوحيد المتفرغ للاداره مع العلم انه طبقا للماده 156 الخاصه بالاداره المدرسه الاقل من 11 فصل لاتحتاج الى وكيل ونحن 7 فصول وطبقا للكادر كل من المذكورين له انصبه 20 حصه تخفظ حصتين اذا كان هو الاقدم ومسئول عن الماده هل هذه القوانين مطبقه فى الادارات ام هى حبر على ورق[/quot مارايك

sun000 30-08-2010 04:18 PM

[quote=sun000;2596210]هبل يجوز لم التبرعات من المدرسين على اساس انها زكاة المال لتصليح دكك بالمدرسه وتصليح رسيفر ويوجد بند يصرح للمدير بالصرف من الميزانيه للاصلاحات واصبح الان لايوجد تحويل للميزانيه للاداره على ماعتقد وعند الاعتراض عن الدفع وسوالى لهم عن الميزانيه الصرف قالو لو مشينا رسمى مش هنعمل حاجه لازم 3 فواتير وياخدو اقل سعر وقصه بطول ده كان الرد هل لم التبرعات من المدرسين مخالفه ماليه ممكن تحول الى النيابه الاداريه[/ مارايك

نور الصباح زكى 30-08-2010 05:09 PM

توابع شكوى التعليم

الاخ الكريم اسامه مستشارى القانونى

شكر ا لك وللزملاء على ردكم السريع والعاجل على شكواى ضد التعليم وكانت لى فى شكواى 3 طلبات وكانت كالاتى ""
والمطلوبات الثلاث هى بالتفصيل كالاتى 1-المساواه مع المعينين فى 7/1992م فى الراتب وذلك بعد ضم مده العامين الباقيين 2-مساواتى معهم فى تاريخ حصولهم على الدرجات الثلاثه (الدرجه الثالثه فالثانيه فالاولى)3-حصولى معهم على نسبه 100% دون دخول امتحان مره اخرى للحصول على نسبه25% وهى الفرق بينى وبين زملائى واعتماد حصولى على الدرجه الاولى مثلهم فى 7/2007م دون انتظار الدرجه الاولى التابعه للفاكس المشكوك فيه وربطها بمده 5 سنوات000
وكان رد حضرتكم بالاتى """يجوز لك رفع قضية امام القضاء الادارى لاحقيتك والعبرة بمنطوق الحكم
ولكن لى طلب اخير هل يوجد لديكم احكام للاداريه العليا بخصوص المساواه بالزملاء فى الثلاثه (الراتب والدرجه ونسبه الكادر 100%)ارجوا اخبارى واعطائى لها وارجو المزيدمن المعلومات لكل طلب على حده ولافض الله فوكم ولكم التحيه والشكر وقد قرات لكم ايضا ان الدرجات الماليه مربوطه بقانون العمل وليس بقانون الكادر (اخوكم ابو باسل العامرى المشارك باسم نور الصباح زكى)

man678910 30-08-2010 07:16 PM

السيد الفاضل/
تحية طيبة وبعد
أتشرف بعرض الأتي:
أولاً:حيث أن المادة 70من القانونرقم١٥٥لسنة٢٠٠٧ تنص علي أنه تسرىأحكامقانوننظامالعاملينالمدنيينبالدولةالصادربالقانونرقم٤٧لسنة١٩٧٨على المعلمين الذي يتكونجدولوظائفهم وفق المادة 71 من نفس القانون منالوظائفالآتية : معلممساعد،معلم،معلمأول.،معلمأولأ.- معلمخبير.- كبيرمعلمين،كما يتضمن عقد المعلم المساعد على سريان جميع احكام القانون رقم٤٧لسنة١٩٧٨على المعلم المساعد.
ثانياً:تنص المادة 24 من القانون رقم٤٧لسنة١٩٧٨على "تعتبرالأقدميةفىالوظيفةمنتاريخالتعيينفيها . فإذااشتملقرارالتعيينعلىأكثرمنعاملاعتبرتالأقدميةكالأتي إذاكانالتعيينلأولمرةاعتبرتالأقدميةبينالمعينينبحسبالأسبقيةفىأولويةالتعيينطبقالماوردفىالمادة١٨من هذاالقانون والتي تنص على أن الأقدمية تصبح لأعلىمؤهلافالاقدمتخرجا،فإنتساوياتقدمالأكبرسنا.
ثالثاً:فأنا معين بتاريخ 8/4/2008 ويتقدم اسمي قائمة العقود وذلك لحصولي على درجة الماجستير
بتاريخ1/4/2008 كما أني حاصل على تقدير جيد جداً وبالتالي فأنا الأقدم بين جميع المعلمين المساعدين بإدارة اطسا التعليمية
ومما سبق عرضة فأنا أقدم المعلمين المساعدين وبالتالي فأنا أستحق وفق قواعد النقل أقرب مدرسة من المدارس التي يعمل بها زملائي المعلمين المساعدين ولكن للأسف الشديد فقد تم نقلي نقلاً تعسفياً من قبل موجه أول المادة بالإدارة ضاربة بذلك الحائط بكل القوانبن واللوائح المتبع استخدامها في تقل المعلمين بوزارة التربية والتعليم إلي مدرسة حامد الدجي الإعدادية(والتي تعتبر مدرسة بمكان نائي) والتي تتطلب مني ركوب مواصلتين والسير مسافة2كيلو متر في حين ان من زملائي الأحدث مني أ/لبني يمدرسة الغرق الإعدادية بنات وأ/كرستينا بمدرسة أحمد قاسم وهي مدرسة تقع على نفس خط مدرستي ولكن قبلها ب5كيلو متر.
لذا ارجوا من سيادتكم الأسراع بالتحقيق في ما سبق عرضة وألغاء قرار النقل التعسفي الذي وأن دل فإنما يدل على سوء استخدام السلطة وعدم إتباع القوانين من قبل السيد موجه أول المادة
ولسيادتكم جزيل الشكر
مقدمة لسيادتكم

ضيوف 31-08-2010 01:37 PM

اريد الحصول على اجازة بعض الوقت وازاى بتحسب الاجر وبياثر على مكافاة 200 يوم وهم بيكون يومان ولا ثلاث

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 08:47 AM.