بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أرشيف المنتدى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=513)
-   -   قسم خاص بالمدرسين المتعاقدين (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=134645)

English101 18-09-2009 10:34 AM

يا جماعة دى امتحانات رائعة للغة العربية للجميع والتربوى وإجابتها

جمعتها من أكتر من مكان ونسقتها وتعبت فيها جداً

أرجو انكوا تستفيدوا .. وتدعولى

ورجاء محبة .. اللى عنده حاجة للتربوى واللغة العربية للجميع
ياريت يخدمنا ويبعتها .. عشان لازم كلنا نساعد بعض

اتفضلوا الملفات اللى جمعتها

http://www.4shared.com/file/13354225...c_For_All.html

منى البهائى 18-09-2009 01:32 PM

الشكر الجزيل للأخ العزيز mmeegypt على عرضه للأخبار السابقة

وكل عام وأنت بالف صحة وسلامة وسعادة بمناسبة عيد الفطر المبارك

(هند) 18-09-2009 04:20 PM

السلام عليكم
كل سنه وانتم بخير والف صحة وسلام

MUSTAFAEGYPT 18-09-2009 04:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى البهائى (المشاركة 1616055)
الشكر الجزيل للأخ العزيز mmeegypt على عرضه للأخبار السابقة

وكل عام وأنت بالف صحة وسلامة وسعادة بمناسبة عيد الفطر المبارك

جزاكم الله خير الجزاء يااخت منى

Mr.Trueman 18-09-2009 10:09 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهنئكم بكل قلب صافي احبكم في الله اهنئكم بحلول العيد ويارب نكون فيه الى الله اقرب

ابو الفاروف 18-09-2009 10:32 PM

ارجو الرد من فضلكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اخوكم ابو الفاروق
كنت اعمل اخصائى مكتبات بالاجر لمدة 5 سنوات وتم توقيع عقد مؤقت فى 1/3/2009 وانا خريج كلية الاداب جامعة المنصورة دفعة 1998 قسم جغرافيا وكنت من اوائل من عمل اخصائى مكتبات بالاجر حتى اننى الاقدم فى ادارتى بالنسبة للذين عملو فى المكتبات بالاجر وحين تم العمل بالعقد المؤقت بالنسبة لاخصائى المكتبات ولله الحمد كنت من ضمن المتعاقدين ولكن بنسبة ال 5 % اعاقة حيث اننى اعانى من اعاقة بدنية فى الارجل ونظرا لحصولى على شهادة التأهيل المهنى الخاصة بذوى الاحتياجات البدنية الخاصة تم اعفائى من شروط التعاقد الخاصة بآخصائى المكتبات والتى من اهمها واولها التخصص اى اكون من خريجى كلية التربية قسم مكتبات او اداب قسم وثائق ومكتبات ثم الافضل تقديرا من خريجى الكليات المختلفة ، وانا تقديرى مقبول ولكن تم قبولى كما قولت تحت بند 5% اعاقة وسؤالى هنا .
هل من الضرورى ان يكون الاخصائى ايضا حاملا لمؤهل تربوى اى كان نوع تخصصة اى اخصائى مكتبات او اجتماعى او خلافة ... للحصول على الرخصة والترقية من معلم مساعد لمعلم وخوض اختبارات الاكاديمية ؟

واذا كان من الضرورى ان يكون الاخصائى تربويا فهل يمكن استثنائى من ذلك الشرط كما تم استثنائى من قبل من شروط التعاقد نظرا لظروفى الصحية ونظرا لان نسبة ال 5% هى نسبة مقررة او مفروضة من القانون يتم ادراجها فى التعاقدات او التعيينات بحكم القانون مباشرة وذلك فى وظيفة مناسبة للمؤهل الدراسى دون النظر الى اى بنود او شروط ؟

ارجو الرد من اى شخص يكون لدية المعلومات الصحيحة وعلى دراية بالقانون وشكرا لكم اخوكم ابو الفاروق

otroja 19-09-2009 12:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوراالهدى (المشاركة 1614865)
ن

ممكن تردى على لو سمحتى انتى برده فى المعهد
كان فيه امتحان قبول وعملتى فيه ايه
وهل فيه حد بيرسب فيه لو سمحتى ردى على عشان
انا قدمت وامتحنت بس خايفة اترفض
وشكرا

السلام عليكم
بالنسبه لامتحان القبول بيكون سوري
يعني السنه اللي فاتت كان السؤال بتاعي في اختبار القبول عن سبب التحاقي بالدبلوم..فقط لا غير

والكل بينجح فيه يا استاذتنا الفاضله ان شاء الله

وبالنسبه للسنه الاساسيه لو نفس النظام الماده بتكون 60% نظري + 40% نشاط

والنشاط بيكون ابحاث في الماده ممكن يكون بحث واحد او اكثر حسب مايعلن في الموقع تبع المعهد

*المقابلات مع الدكاتره في الجامعه في الغالب بتكوةن مفيده 99% :(
لانك منها بتابعي الملغي والمهم وممكن كمان الدكتور يقول عن اساله اكيده في الامتحان وهكذا

خلاصة القول ان الموضوع سهل جدا وجميل جدا واي شئ انا حاضره ان شاء الله ... انا لسه معايا شغلي بتاع السنه اللي فاتت على الكمبيوتر

ادعيلي بأه لاني مقدمه في الدبلوم الخاصه السنه دي وعندي امتحان انجليزي كمان اسبوع :)

MUSTAFAEGYPT 19-09-2009 03:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الفاروف (المشاركة 1617321)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اخوكم ابو الفاروق
كنت اعمل اخصائى مكتبات بالاجر لمدة 5 سنوات وتم توقيع عقد مؤقت فى 1/3/2009 وانا خريج كلية الاداب جامعة المنصورة دفعة 1998 قسم جغرافيا وكنت من اوائل من عمل اخصائى مكتبات بالاجر حتى اننى الاقدم فى ادارتى بالنسبة للذين عملو فى المكتبات بالاجر وحين تم العمل بالعقد المؤقت بالنسبة لاخصائى المكتبات ولله الحمد كنت من ضمن المتعاقدين ولكن بنسبة ال 5 % اعاقة حيث اننى اعانى من اعاقة بدنية فى الارجل ونظرا لحصولى على شهادة التأهيل المهنى الخاصة بذوى الاحتياجات البدنية الخاصة تم اعفائى من شروط التعاقد الخاصة بآخصائى المكتبات والتى من اهمها واولها التخصص اى اكون من خريجى كلية التربية قسم مكتبات او اداب قسم وثائق ومكتبات ثم الافضل تقديرا من خريجى الكليات المختلفة ، وانا تقديرى مقبول ولكن تم قبولى كما قولت تحت بند 5% اعاقة وسؤالى هنا .
هل من الضرورى ان يكون الاخصائى ايضا حاملا لمؤهل تربوى اى كان نوع تخصصة اى اخصائى مكتبات او اجتماعى او خلافة ... للحصول على الرخصة والترقية من معلم مساعد لمعلم وخوض اختبارات الاكاديمية ؟

واذا كان من الضرورى ان يكون الاخصائى تربويا فهل يمكن استثنائى من ذلك الشرط كما تم استثنائى من قبل من شروط التعاقد نظرا لظروفى الصحية ونظرا لان نسبة ال 5% هى نسبة مقررة او مفروضة من القانون يتم ادراجها فى التعاقدات او التعيينات بحكم القانون مباشرة وذلك فى وظيفة مناسبة للمؤهل الدراسى دون النظر الى اى بنود او شروط ؟

ارجو الرد من اى شخص يكون لدية المعلومات الصحيحة وعلى دراية بالقانون وشكرا لكم اخوكم ابو الفاروق

ممكن حضرتك تتفضل بعرض مشكلتلك على الرابط التالى
http://www.thanwya.com/vb/showthread...=96722&page=52

(هند) 19-09-2009 01:53 PM

السلام عليكم الرد ده وصلى اعتبر ده نتيجة كويسة
بالإشارة إلى البريد الالكترونى المقدم منكم إلى السيد الدكتور وزير الدولة للتنمية الإدارية بشان ما يلى:
1.نطالب بالتقدم العاجل لإمتحان المرحلة الثانية من الكادر
2.نطالب بحقنا فى الــبــدل الـنـقـدى أســوة بـالأســاسييــن
3. نطالب بحقنا فى الحصول عـلــى أجـازة بـدون مــرتـــب
يرجى التفضل بالإحاطة انه جارى دراسة البند رقم ( 1، 2 ) بالتنسيق مع الجهة المختصة وسوف نوافيكم بالرد فور وروده.
اما بالنسبة للبند رقم (3) فانه لا يجوز منح المتعاقد اجازة بدون مرتب لانه غير معين على درجة ولكن يمكنه وقف التعاقد ويمكنه الرجوع فى حالة الاحتياج.

اما بالنسبة لطلب التثبيت فأتشرف بالإحاطة انه بصدور أحكام القانون رقم 155 لسنة 2007 بتعديل بعض أحكام قانون التعليم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 حددت المادة 71 منه مكونات جدول وظائف المعلمين والتي تبدأ بوظيفة معلم مساعد، وهي إحدى وظائف هذا الجدول، ولها توصيف وتقييم محدد يصدر به قرار من وزير التربية والتعليم.
·وفقا لحكم المادة 73 من هذا القانون يكون شغل وظيفة " معلم مساعد " بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة لأي إجراء.
·ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من امضي سنه علي الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها علي الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقا لمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية.

otroja 19-09-2009 08:53 PM

السلام عليكم
http://academy.moe.gov.eg/primary.aspx
موقع الاكاديميه المهنيه للمعلمين
البرنامج الداعم في كلام عن التخصص والتربوي واللغه العربيه برجاء الاضطلاع عليه يمكن يفيد

mohamed abd elnapy 19-09-2009 09:34 PM

تقبل الله منا ومنكم وكل عام انتم بخير جميعا

MUSTAFAEGYPT 19-09-2009 11:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هند عزت (المشاركة 1618842)
السلام عليكم الرد ده وصلى اعتبر ده نتيجة كويسة
بالإشارة إلى البريد الالكترونى المقدم منكم إلى السيد الدكتور وزير الدولة للتنمية الإدارية بشان ما يلى:
1.نطالب بالتقدم العاجل لإمتحان المرحلة الثانية من الكادر
2.نطالب بحقنا فى الــبــدل الـنـقـدى أســوة بـالأســاسييــن
3. نطالب بحقنا فى الحصول عـلــى أجـازة بـدون مــرتـــب
يرجى التفضل بالإحاطة انه جارى دراسة البند رقم ( 1، 2 ) بالتنسيق مع الجهة المختصة وسوف نوافيكم بالرد فور وروده.
اما بالنسبة للبند رقم (3) فانه لا يجوز منح المتعاقد اجازة بدون مرتب لانه غير معين على درجة ولكن يمكنه وقف التعاقد ويمكنه الرجوع فى حالة الاحتياج.

اما بالنسبة لطلب التثبيت فأتشرف بالإحاطة انه بصدور أحكام القانون رقم 155 لسنة 2007 بتعديل بعض أحكام قانون التعليم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 حددت المادة 71 منه مكونات جدول وظائف المعلمين والتي تبدأ بوظيفة معلم مساعد، وهي إحدى وظائف هذا الجدول، ولها توصيف وتقييم محدد يصدر به قرار من وزير التربية والتعليم.
·وفقا لحكم المادة 73 من هذا القانون يكون شغل وظيفة " معلم مساعد " بالتعاقد لمدة سنتين قابلة للتجديد سنة أخرى بقرار من وزير التربية والتعليم ويجب على شاغلها خلال هذه المدة الحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها فإذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة لأي إجراء.
·ويعين بقرار من المحافظ المختص في وظيفة معلم من امضي سنه علي الأقل في وظيفة معلم مساعد وحصل خلالها علي الشهادة المشار إليها وثبتت صلاحيته للعمل وفقا لمعايير التي تحددها اللائحة التنفيذية.

جزاكم الله خيرا يااخت هند على هذه المعلومات

ahmed salh 20-09-2009 12:10 AM

ارجو من الأخت هند ان ترسل رساله اخري جديده لوزير التنميه الاداريه وان تسأله سؤال واحد فقط عن المادة 72 من قانون الكادر ولماذا لم تطبق هذة المادة وشكرا

ahmed salh 20-09-2009 12:12 AM

لان هذا الوزير هو الذي قدم قانون الكادر الي مجلس الشعب وهو السبب في كل مشاكل المتعاقدين لانه وزير يحب التعقيد

نوراالهدى 20-09-2009 12:21 AM

السلام عليكم
بالنسبه لامتحان القبول بيكون سوري
يعني السنه اللي فاتت كان السؤال بتاعي في اختبار القبول عن سبب التحاقي بالدبلوم..فقط لا غير

والكل بينجح فيه يا استاذتنا الفاضله ان شاء الله

وبالنسبه للسنه الاساسيه لو نفس النظام الماده بتكون 60% نظري + 40% نشاط

والنشاط بيكون ابحاث في الماده ممكن يكون بحث واحد او اكثر حسب مايعلن في الموقع تبع المعهد

*المقابلات مع الدكاتره في الجامعه في الغالب بتكوةن مفيده 99% :(
لانك منها بتابعي الملغي والمهم وممكن كمان الدكتور يقول عن اساله اكيده في الامتحان وهكذا

خلاصة القول ان الموضوع سهل جدا وجميل جدا واي شئ انا حاضره ان شاء الله ... انا لسه معايا شغلي بتاع السنه اللي فاتت على الكمبيوتر

ادعيلي بأه لاني مقدمه في الدبلوم الخاصه السنه دي وعندي امتحان انجليزي كمان اسبوع :)

انا بجد متشكرة اوى على الرد والافادة بس فى مشكلة ان المتقدمين للدبلومة السنادى كتير اوى
بسبب القرار بتاع التعين طبعا انتى عارفاه وعشان كده خلوا الامتحان تحريرى وكان زى امتحان الكادر بالظبط ويمكن اصعب وكان فيه رياضة وفى الاخر كان السؤال اللى جالك
مش عارفة الامتحان ده روتينى برضوا ولا تصفية بين المتقدمين
المهم ربنا يستر
وانا بجد متشكرة لردك على واستعدادك لمساعدتى
وبجد ربنا يوفقك فى امتحان الانجليزى وتنجحى ان شاء الله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:09 AM.