بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

ramy gama 05-09-2011 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب عطية (المشاركة 3932159)
يا جماعة ورق الازهر خلص النهاردة وارسل للتنظيم اليوم فيما عدا زراعة شعبة عامة فالموضوع يحتاج وقفة من الشعبة العامة للاستفسار م/هشام 0142276072 وياريت لو حد يعرف شحتة عبدالرؤف يكلمنى او يبعتلى رقمه

كلام غير صحيح .....انا قاعد من الصبح ومش عاوز أتكلم.... عشان أنا مش طايق أكلم حد؟؟

وبعدين ورق إيه اللي راح كل سنه وانت طيب قدامه أسبوعين؟ قصدي سنتين..

الباشا العميد بتاع الهندسه قطع الكشوفات بتاعتهم وقال انا مش عوز معيدين !!علي اساس إنه هيقبضهم من جيب أبوه ..

والشعبه العامه في الزراعه أساسا ملهاش تعيين أصلا وأكيد هما عارفين كدا هيعينوهم في أي قسم بقه !!سوري هما لاجئين علي الأقسام ؟؟ هيعملولهم قسم إسمه الشعبه العامه...حسبي الله ونعم الوكيل

هو دا اللي معطل الدنيا !!!

والدكتوره سميه كمان ربنا يسامحها فتحت علينا فاتحه كماااااااااااااان..قبل ما حاجه تحصل.. قدامنا بقه سنه لما نفكر نتعين

ramy gama 05-09-2011 09:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة losacat (المشاركة 3932185)
طيب يا جماعة من فضلكم ايه اخبار العام الحديث ايومين دو عن اخبار الازهر (ربنا يكملهم فرحتهم على خير ) وعقبالنا يارب

فياريت حد يقولنا العام امتى ولا ايه اخباره

ازهر ايه بقي ما هما خربوها وقاعدو علي تلها......... والتعب بتاعنا راااااااااااح عشان الزفت العميد بتاع الهندسه ..

والأفاضل بتوع الشعبه العامه..هما الشعبه العامه مش ذنبها حاجه هما اوائل بردو وليهم حق ؟؟؟ بس مالهومش تعيين وهما عارفين كدا لإن اساسا ملهومش دكاتره اصلا؟

أكرم كيلاني 05-09-2011 10:43 PM

برجاء ألا ينثني أحد الى ما وصلنا إليه والا سيضيع كل شيء

sarah youssef 05-09-2011 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3932302)
ازهر ايه بقي ما هما خربوها وقاعدو علي تلها......... والتعب بتاعنا راااااااااااح عشان الزفت العميد بتاع الهندسه ..

والأفاضل بتوع الشعبه العامه..هما الشعبه العامه مش ذنبها حاجه هما اوائل بردو وليهم حق ؟؟؟ بس مالهومش تعيين وهما عارفين كدا لإن اساسا ملهومش دكاتره اصلا؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحه دى اول مشاركه بالنسبه لى

الاخوه اوائل الازهر بلاش يتسلل اليكم اليأس .. طالما ليكم حق يبقى خلاص تهدوا الدنيا عشان تاخدوه .. ولازم عميد هندسه ياخد جزاؤه وانتوا لازم يكون ليكم موقف
ربنا يكرمكم ويكرم الجميع ان شاء الله .. وتوكلو على الله .. ومن يتوكل على الله فهو حسبه

sarah youssef 06-09-2011 12:22 AM

لو سمحت يا جماعه عاوزه اتأكد بس من حاجه .. هو العشرين الاوائل بالمعيدين ولا بعد المعيدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاكم الله كل خير .. وربنا يكرم الجميع ان شاء الله :)

قنديل الشاعر 06-09-2011 01:02 AM

سلام عليكم حد من الاخوة الاعزاء موجود فى المنتدى

wafa2 06-09-2011 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sarah youssef (المشاركة 3932854)
لو سمحت يا جماعه عاوزه اتأكد بس من حاجه .. هو العشرين الاوائل بالمعيدين ولا بعد المعيدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جزاكم الله كل خير .. وربنا يكرم الجميع ان شاء الله :)

تعيين العشرين الاوائل فى العام بعد المعيدين ان شاء الله

د.عبدالرحمن المنياوي 06-09-2011 03:07 AM

أخبرا كويسة جدا بخصوص تعيين أوائل العام بس هانتظر إعلان الخبر لما بعد مظاهرة بكرة

عبد الله الحسن 06-09-2011 03:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3932275)
كلام غير صحيح .....انا قاعد من الصبح ومش عاوز أتكلم.... عشان أنا مش طايق أكلم حد؟؟

وبعدين ورق إيه اللي راح كل سنه وانت طيب قدامه أسبوعين؟ قصدي سنتين..

الباشا العميد بتاع الهندسه قطع الكشوفات بتاعتهم وقال انا مش عوز معيدين !!علي اساس إنه هيقبضهم من جيب أبوه ..

والشعبه العامه في الزراعه أساسا ملهاش تعيين أصلا وأكيد هما عارفين كدا هيعينوهم في أي قسم بقه !!سوري هما لاجئين علي الأقسام ؟؟ هيعملولهم قسم إسمه الشعبه العامه...حسبي الله ونعم الوكيل

هو دا اللي معطل الدنيا !!!

والدكتوره سميه كمان ربنا يسامحها فتحت علينا فاتحه كماااااااااااااان..قبل ما حاجه تحصل.. قدامنا بقه سنه لما نفكر نتعين

طيب ايه اللي وصل الكشوفات لعميد هندسة المفروض ان الكشوفات دي في الادارة خلصت وبتتختم
وهو ليه أساسا بيتدخل ويقطع الكشوفات ده مش من حقه
وبعدين الدكتورة سمية جزاها الله خيرا عاملة مجهود جبار لمساعدة الأوائل ياريت يا أخ رامي توضح لنا الفاتحة اللي فتحتها علينا دي

خالد عقيبى 06-09-2011 09:01 AM

حسبى اللـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ونعم الوكيل
لاحول ولا قوة الا باللــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــه العلى العظيم

خالد عقيبى 06-09-2011 09:13 AM

أنا أشك أن كل من يقف ضد انهاء الاجراءات اما أن يكون من الفلول واما زعلان جامد لان الأول كان بيستطيع عند تعيين المعيدين أن يعين أبنائه أو أقاربه أو أى شخص بالواسطه أو بأخذ الرشوه
ولكن الان ولأول مره التعيين يكون نزيه بدون واسطه أو محسوبيه فالنار مشعلله فى قلوبهم من الحقد
تخيلوا قول الرسول صلى الله عليه وسلم : من سهل طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له طريقا الى الجنه .
وتخيلوا من يعسر طريقا يلتمس فيه علما ان شاء الله مصيره هيكون الى النار
لابد من وقفه كبيره ضد المتسبب فى التأخير ولابد أن يحاسب على فعله وينسى زمن الفوضى

خالد عقيبى 06-09-2011 12:09 PM

يا ترى ايه اللى حصل النهارده هل من جديد يا أخ خليل { أحمد عامر } أو الأخ رامى عرفونا ايه اللى حصل
وياريت لو فيه فرصه لنشر أسماء الأوائل على مستوى الجامعه على النت يكون أفضل حتى يعلم الجميع ويكون هناك حشد للمطالبه بانهاء الاجراءات

boskovice 06-09-2011 12:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3933328)
أخبرا كويسة جدا بخصوص تعيين أوائل العام بس هانتظر إعلان الخبر لما بعد مظاهرة بكرة

من غير كلام كل اخبارك دايما حلوة يا دكتور

نورت المنتدى واسف جت متاخرة كل سنة وانت طيب

لان كان عندى ظروف مكنتش بدخل

وابقا طمنا عليك دايما وياريت تنورنا دايما كدة

:d

خليل المسيرى 06-09-2011 01:18 PM

Abozezo Nader
Ahmed Lotfy Ahmed
نتيجة لاتصال الكثير من الإخوه وكثرة الاشعات التي سمعناها بخصوص أن هناك تلاعب من الجامعه لعدم انهاء الاوراق وخلاف ذلك نقول لكم هذا الكلام كله غير صحيح فما حدث من تأخير كان فضل من الله ونعمه وكان لرفع الظلم عن اخوانكم الذين لم تكتب اسماؤهم وعددهم قليل جدا لا يتعدى العشر اشخاص وكان ذلك نتيجة لأخطاء من كلياتهم وكان التأخير بسبب ارسال فاكسات لهذه الكليات لادراج أسمائهم وبالطبع أنتم تعلمون أن الموظفين في أجازه طوال العام فكان هذا سبب التأخير فأرجوا عدم القلق وان شاء الله سيذهب غدا الإخوه المسؤولون عن الإداره ((فقط ))بالأوراق الى الجهاز المركزي لأننا بالفعل انتهينا من الأوراق كلها بفضل الله .
ملحوظه: عندما نقول الاخوه المسؤولون عن الإداره فهذا والله ليس تقليلا من شأنكم
ولكننا نعلم ان وجودكم في هذا اليوم غير مفيد وليس منه اي فائدة ولا نود والله ازعاجكم وارهاقكم فنحن نعلم ان منكم المسافر وغير المقتدر ولكن عندما نحتاجكم نكتب لكم بل ونتصل بكم لكي تأتوا فأرجوا ألا تنزعجوا منا فوالله نحن نحبكم في الله . وهناك أمر آخر ان هناك الكثير من الاخوه يتصولوا وعندما نرد عليهم ونقول لهم نحن مشغولون ينزعجوا ويقولوا في حقنا ما نسامهم عليه فوالله يكون ردنا بسبب مصاحة الجميع لاننا بالفعل نكون مشغولون جدا ويعلم الله وحده ذلك .
وفي النهايةبالنيابة عن الإخوه في الإدرارة أقول لكم على لسانهم والله والله نحن جميعا نحبكم في الله وسامحونا على أي خطأ صدر من عن غير قصد وجزاكم الله خيرا
LikeUnlike · ·SubscribeUnsubscribe · about a minute ago

محمد عبد الحميد بدوي 06-09-2011 01:59 PM

لوسمحتوا يا جماعة كنت عاوز أعرف اية اخر اخبار تعين الاوائل الخريجين في الكليات العامة وهل مطلوب مننا اي تسجيل رغبات في اي شيء أم لا واذا كان في تسجيل هيكون فين ؟ وجزاكم الله كل خير

خالد عقيبى 06-09-2011 02:28 PM

أمال ايه اللى كان بيقولوا الأخ رامى من ان الموضوع فيه سنين وان فيه ورق اتقطع عند عميد الهندسه
يارب نسمع أخبار حلوه بكره ابقى طمنا على وجه السرعه يا أخ خليل بالأحدلث غدا
وجزاك الله خيرا ووفقك الى ما فيه الخير أنت وكل من يسعى فى موضوع اوائل الأزهر

ramy gama 06-09-2011 02:47 PM

لا دا حته أكشن كدا عشان الكل يسعي في الموضوع ؟؟؟؟ هو بالفعل الحصر كان هيروح من غير كلية الهندسه وكلية الزراعه الشعبه العامه

بس دلوقتي ربنا يسهل الحال؟؟ والكل يتعين ؟؟

ramy gama 06-09-2011 03:00 PM

نقلا عن جروب مظاليم الازهر - لا للدكتاتورية

Ahmed Lotfy Ahmed
نتيجة لاتصال الكثير من الإخوه وكثرة الاشعات التي سمعناها بخصوص أن هناك تلاعب من الجامعه لعدم انهاء الاوراق وخلاف ذلك نقول لكم هذا الكلام كله غير صحيح فما حدث من تأخير كان فضل من الله ونعمه وكان لرفع الظلم عن اخوانكم الذين لم تكتب اسماؤهم وعددهم قليل جدا لا يتعدى العشر اشخاص وكان ذلك نتيجة لأخطاء من كلياتهم وكان التأخير بسبب ارسال فاكسات لهذه الكليات لادراج أسمائهم وبالطبع أنتم تعلمون أن الموظفين في أجازه طوال العام فكان هذا سبب التأخير فأرجوا عدم القلق وان شاء الله سيذهب غدا الإخوه المسؤولون عن الإداره ((فقط ))بالأوراق الى الجهاز المركزي لأننا بالفعل انتهينا من الأوراق كلها بفضل الله .
ملحوظه: عندما نقول الاخوه المسؤولون عن الإداره فهذا والله ليس تقليلا من شأنكم
ولكننا نعلم ان وجودكم في هذا اليوم غير مفيد وليس منه اي فائدة ولا نود والله ازعاجكم وارهاقكم فنحن نعلم ان منكم المسافر وغير المقتدر ولكن عندما نحتاجكم نكتب لكم بل ونتصل بكم لكي تأتوا فأرجوا ألا تنزعجوا منا فوالله نحن نحبكم في الله . وهناك أمر آخر ان هناك الكثير من الاخوه يتصولوا وعندما نرد عليهم ونقول لهم نحن مشغولون ينزعجوا ويقولوا في حقنا ما نسامهم عليه فوالله يكون ردنا بسبب مصاحة الجميع لاننا بالفعل نكون مشغولون جدا ويعلم الله وحده ذلك .
وفي النهايةبالنيابة عن الإخوه في الإدرارة أقول لكم على لسانهم والله والله نحن جميعا نحبكم في الله وسامحونا على أي خطأ صدر من عن غير قصد وجزاكم الله خيرا

ربنا ييسر الحال للجميع فإن كل من جد واجتهد وسهر الليالي يستحق التعيين ...مثل الشعبه العامه في الزراعه وبقولهم إنتو ليكو حق ولازم تتعينو زي زمايلكو حتي لو وصل الأمر إنكو توقفو التعيين بتاعنا لإنكم مثلنا بالضبط أوائل هما يتصرفو بقه بطريقتهم أما بالنسبه لهندسه فالعميد فعلا عمل كدا بس عادي غصب عنه هيعمل تاني أصل مش بمزاجه ..طالما في عجز عنده ميقدرش يعمل حاجه ..وبالتوفيق للجميع

خالد عقيبى 06-09-2011 03:05 PM

دا انت وقعت قلوبنا يا أخ رامى بالأكشن ده نرجوا وضع أخبار مضبوطه حتى تدخل الفرحه عند الناس
بس بصراحه انت أستاذ فى الأكشن لان كلامك كان متسبك حلو قوى ومبين ان الموضوع شكل أما قولت
يا ريت لو عندك فكره عن نشر الأسماء على انت تعرفنا
وعشان خطرى خلى الأكشن كمان شويه بعد ما تخلص الاجراءات

ramy gama 06-09-2011 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 3934722)
دا انت وقعت قلوبنا يا أخ رامى بالأكشن ده نرجوا وضع أخبار مضبوطه حتى تدخل الفرحه عند الناس
بس بصراحه انت أستاذ فى الأكشن لان كلامك كان متسبك حلو قوى ومبين ان الموضوع شكل أما قولت
يا ريت لو عندك فكره عن نشر الأسماء على انت تعرفنا
وعشان خطرى خلى الأكشن كمان شويه بعد ما تخلص الاجراءات

ربنا يعزك أخ خالد ؟؟؟؟ أنا لاقيت الكل نايم في الخط قولت بقه لازم أصحي الناس دي !!! الأسماء هيتم نشرها خلال الأسبوع دا ان شاء الله ..انا اتصلت بأحد الإخوه وأكد ليا .

وربنا ييسر الأمر والموضوع ينتهي علي خير

ramy gama 06-09-2011 03:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 3934557)
أمال ايه اللى كان بيقولوا الأخ رامى من ان الموضوع فيه سنين وان فيه ورق اتقطع عند عميد الهندسه
يارب نسمع أخبار حلوه بكره ابقى طمنا على وجه السرعه يا أخ خليل بالأحدلث غدا
وجزاك الله خيرا ووفقك الى ما فيه الخير أنت وكل من يسعى فى موضوع اوائل الأزهر

لا دي مبالغه بس ....إحنا قادرين نصبر يومين لما نصبر سنتين ههههههههههههه الله يكرمك اخ خالد..

El Ninio 06-09-2011 03:35 PM

ياعم رامي حرام عليك والله
انا وانا بقرا الكلام من الأول يئست من كلامك مع اني مش من اوائل الأزهر
بس الأخبار الحلوة هنا او هنا بتفرح الكل والعكس صحيح
وان شاء الله يا دكتور تجيبلنا الخبر الحلو بخصوص تعيين الأوائل
مستني على أحر من الجمر

ام رهف 06-09-2011 03:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3934636)
لا دا حته أكشن كدا عشان الكل يسعي في الموضوع ؟؟؟؟ هو بالفعل الحصر كان هيروح من غير كلية الهندسه وكلية الزراعه الشعبه العامه

بس دلوقتي ربنا يسهل الحال؟؟ والكل يتعين ؟؟

والنبي ايييييييه
لا لالالالالا ده انت كده بقيت خطر
هي دي فيها اكشن

ماشي يادكتور بعد الاستلام ان شاء الله الحساب يجمع
ربنا ييسر الحال

s.shraky 06-09-2011 04:24 PM

السلام عليكم

أرجو كل الأخوة الزملاء الأعزاء عدم اللعب بمشاعرنا أكثر من ذلك يكفينا الحكومة فمن لدية خبر صحيح أو كلمة طيبة يقولها وإلا فلا تستهز أون بأعصابنا بحركات الأكشن وعلي العموم بعد التعيين الحساب يجمع علي رأي الأخت الفاضلة أم رهف وان شاء الله نبارك للجميع قريبا.

ولكم جزيل الشكر

قنديل الشاعر 06-09-2011 05:22 PM

الامل

يادكتور عبدالرحمن فين الاخبار الحلوة اشتقنالك يااحسن شخصية فى الدنيا
ربنا يجازيك عنا خير ريكرمك
انا حبيتك من غير ماشوفك

واشتقنا لاخبارك الحلوة اللى وعدتنا بيها

sarah youssef 06-09-2011 06:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wafa2 (المشاركة 3933067)
تعيين العشرين الاوائل فى العام بعد المعيدين ان شاء الله

الحمد لله والشكر لله .. جزاك الله كل خير يا اخت Wafa :)

خالد عقيبى 06-09-2011 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy gama (المشاركة 3934732)
ربنا يعزك أخ خالد ؟؟؟؟ أنا لاقيت الكل نايم في الخط قولت بقه لازم أصحي الناس دي !!! الأسماء هيتم نشرها خلال الأسبوع دا ان شاء الله ..انا اتصلت بأحد الإخوه وأكد ليا .

وربنا ييسر الأمر والموضوع ينتهي علي خير

ربنا يسمع منك يا أخ رامى والأسماء يتم نشرها
يا ريت أول ما تسمع عن نشرها تعرفنا تم نشرها على أى موقع
ولو فيه أخبار غدا عن مشوار التنظيم والاداره عرفونا ايه اللى حصل حتى نكون معكم متابعين الأحداث أولا بأول

خالد عقيبى 06-09-2011 07:10 PM

لوسمحت يا دكتور عبد الرحمن لى استفسار صغير أرجو من حضرتك تفيدنى فيه مضمونه كالاتى : _
أنا خريج تربية قسم جغرافيا دفعة 2004 بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف من جامعة الأزهر _ تفهنا الأشراف
وكملت دراسات عليا {دبلومه مهنيه ودبلومه خاصه } فى تطوير المناهج وطرق التدريس ولكن حصلت على الدبلومتين من جامعه عامه { جامعة كفر الشيخ } بكلية التربيه فيها
والسؤال الان :
هل فى حالة قبولى ان شاء الله كمعيد فى جامعة الأزهر هيعتمدوا الدبلومتين اللى حصلت عليهم من جامعه كفر الشيخ وأكمل بعدهم الماجستير
أم أن الجامعه ممكن لا تعترف بالدراسات العليا التى أخذت من جامعة كفر الشيخ
ما هو موقفى فى هذه الحاله أفيدنى بالله عليك ولك منى خالص الشكر والتقدير

ام زياد ومهاب 06-09-2011 07:42 PM

ربنا يكرمكم جميعا يااوائل الازهر والعام انشاء الله يلحقوا بكم اكيد بعد ماعنيتم من احباط وبطالة او عمل لايليق بعقولكم هتكونوا احسن دكاترة انشاء الله اتمنى لكم كل التوفيق فقد تعبتم اعصابى افرح معكم باى تقدم فى موضوعكم واحزن لكم ربنا يجعل كل اخباركم مفرحة دائما باذن الله تعالى على كرة اخى معكم من اوائل الازهر واتمنى ان يصبح اولادى مثلكم قولوا يارب

د.عبدالرحمن المنياوي 06-09-2011 09:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد عقيبى (المشاركة 3935526)
لوسمحت يا دكتور عبد الرحمن لى استفسار صغير أرجو من حضرتك تفيدنى فيه مضمونه كالاتى : _
أنا خريج تربية قسم جغرافيا دفعة 2004 بتقدير ممتاز مع مرتبة الشرف من جامعة الأزهر _ تفهنا الأشراف
وكملت دراسات عليا {دبلومه مهنيه ودبلومه خاصه } فى تطوير المناهج وطرق التدريس ولكن حصلت على الدبلومتين من جامعه عامه { جامعة كفر الشيخ } بكلية التربيه فيها
والسؤال الان :
هل فى حالة قبولى ان شاء الله كمعيد فى جامعة الأزهر هيعتمدوا الدبلومتين اللى حصلت عليهم من جامعه كفر الشيخ وأكمل بعدهم الماجستير
أم أن الجامعه ممكن لا تعترف بالدراسات العليا التى أخذت من جامعة كفر الشيخ
ما هو موقفى فى هذه الحاله أفيدنى بالله عليك ولك منى خالص الشكر والتقدير

مش عارف والله الأزهر رأيه إيه لكن عموما قانوننا العام عندنا بيقول لو التخصص الدقيق اللي هيكلفوك بيه في الماجستير يمشي مع التمهيدي ده مفيش مشاكل لكن للكلية حق مطالبتك بتعديل التمهيدي لو كلفوك بتخصص دقيق غير اللي انت أخدت فيه التمهيدي ده

أكرم كيلاني 06-09-2011 09:26 PM

[ايه أخبار الجهاز المركزي اليوم يا جماعة هل هناك جديد جزيتم خيرا

ajeebmido22 06-09-2011 09:39 PM

ياريت يا دكتور عبد الرحمن تبلغنا اخر الاخبار بخصوص اوائل الخريجين كما وعدتنا امس.

sarah youssef 06-09-2011 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3933328)

بعد اذن حضرتك يا دكتور ياريت تقولنا ايه هيا الاخبار دى ؟؟

boskovice 06-09-2011 11:21 PM

التنظيم والإدارة: فتح باب التقدم لتعيين حملة الماجستير والدكتوراه بالجامعات
المصدر: الأهرام اليومى

تقرر فتح باب التقدم للتعيينات لحملة الماجستير أو الدكتوراه بالجامعات المختلفة علي مستوي الجمهورية علي أن تبدأ الجامعات تحديد احتياجاتها وفقا للدرجات الشاغرة لديها ووفقا للمقررات الوظيفية والدرجات التي يمكن أن تشغلها والاعلان عن هذه الوظائف خلال المرحلة المقبلة وفقا لشروط التعيين. كما تقرر تعيين أكثر من 43 ألف خريج من أوائل الكليات (العشرين الأوائل) دفعات 2003 وحتي 2010 تنفيذا لقرارات مجلس الوزراء بشأن تعيينهم بالجهاز الإداري للدولة علي الوظائف الشاغرة
(الممولة وخالية) في الجهات الإدارية المختلفة بالإضافة الي تعيين نحو 6 آلاف خريج من خريجي كليات الأزهر من أوائل الخريجين ويقوم الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة حاليا بحصر كافة الدرجات

sarah youssef 06-09-2011 11:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boskovice (المشاركة 3936169)
التنظيم والإدارة: فتح باب التقدم لتعيين حملة الماجستير والدكتوراه بالجامعات
المصدر: الأهرام اليومى

تقرر فتح باب التقدم للتعيينات لحملة الماجستير أو الدكتوراه بالجامعات المختلفة علي مستوي الجمهورية علي أن تبدأ الجامعات تحديد احتياجاتها وفقا للدرجات الشاغرة لديها ووفقا للمقررات الوظيفية والدرجات التي يمكن أن تشغلها والاعلان عن هذه الوظائف خلال المرحلة المقبلة وفقا لشروط التعيين. كما تقرر تعيين أكثر من 43 ألف خريج من أوائل الكليات (العشرين الأوائل) دفعات 2003 وحتي 2010 تنفيذا لقرارات مجلس الوزراء بشأن تعيينهم بالجهاز الإداري للدولة علي الوظائف الشاغرة
(الممولة وخالية) في الجهات الإدارية المختلفة بالإضافة الي تعيين نحو 6 آلاف خريج من خريجي كليات الأزهر من أوائل الخريجين ويقوم الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة حاليا بحصر كافة الدرجات

مش مضايقنى غير كلمه "" تقرر"" وكله كلام ومافيش تنفيذ على ارض الواقع .. ربنا يهوووووووووون

ابراهيم حامد الشرشابى 07-09-2011 12:07 AM

هى الاسماء هتعلن على اى موقع ولا فلى جريدة ولا هيبعتو لنا على البيت

د.عبدالرحمن المنياوي 07-09-2011 01:09 AM

السلام عليكم .. بصراحة ياجماعة احنا كنا في اجتماع مع وزير التعليم العالي وقال إن التعيينات مقسمه لـ3 شرائح الأولى العشرين الأوائل والثانية طلاب المنح والثالثة الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من خارج المنح .. وبعدين قال الوزير إن المرحلة الأولى سيتم تنفيذها يوم الأحد القادم وهو خاطب التنظيم والإدارة بكده .. (بس على الله النحاس مايوقفش الموضوع) .. طبعا أنا مارضيتش أقول امبارح علشان مظاهرة انهاردة وماحدش يطنش ويركن .. المهم حصل تعديل في القرارات الدرجات المخصصة للمنح والحاصلين ارتفعت من 2300 إلى 3075 درجة والتفاوض الآن على توزيعهم وقد تدخل الأكاديمية في قصة التوزيع بعيدا عن الجامعات .. والإعلان النهائي سيتم يوم الأحد أيضا .. حيث من المنتظر فض الاعتصام الموجود في الأكاديمية في نفس اليوم بعد إعلان النتائج كاملة .. وحصل تعديلين هامين جدااااااا بالنسبة للحاصلين وطلاب المنح أولا يستثنى شرط السن في التقدم للوظيفة يعني المدرس المساعد هيتاح ليه حتى 40 سنة والمدرس حتى 55 .. وثانيا أصبحت الآلية سنة على 3 مراحل بدلا من 3 سنين .. وانهارده بقى جاء الخبر في الأهرام بتأكيد بعض هذه المعلومات وربنا ييسر للباقي .. بالمناسبة أنا أطلعت قادة المعتصمين من الأوائل على هذه الأخبار أمس بس ماحبتش أنشرها كما قلت سابقا ..

سامح الجعيدي 07-09-2011 01:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3936598)
السلام عليكم .. بصراحة ياجماعة احنا كنا في اجتماع مع وزير التعليم العالي وقال إن التعيينات مقسمه لـ3 شرائح الأولى العشرين الأوائل والثانية طلاب المنح والثالثة الحاصلين على الماجستير والدكتوراة من خارج المنح .. وبعدين قال الوزير إن المرحلة الأولى سيتم تنفيذها يوم الأحد القادم وهو خاطب التنظيم والإدارة بكده .. (بس على الله النحاس مايوقفش الموضوع) .. طبعا أنا مارضيتش أقول امبارح علشان مظاهرة انهاردة وماحدش يطنش ويركن .. المهم حصل تعديل في القرارات الدرجات المخصصة للمنح والحاصلين ارتفعت من 2300 إلى 3075 درجة والتفاوض الآن على توزيعهم وقد تدخل الأكاديمية في قصة التوزيع بعيدا عن الجامعات .. والإعلان النهائي سيتم يوم الأحد أيضا .. حيث من المنتظر فض الاعتصام الموجود في الأكاديمية في نفس اليوم بعد إعلان النتائج كاملة .. وحصل تعديلين هامين جدااااااا بالنسبة للحاصلين وطلاب المنح أولا يستثنى شرط السن في التقدم للوظيفة يعني المدرس المساعد هيتاح ليه حتى 40 سنة والمدرس حتى 55 .. وثانيا أصبحت الآلية سنة على 3 مراحل بدلا من 3 سنين .. وانهارده بقى جاء الخبر في الأهرام بتأكيد بعض هذه المعلومات وربنا ييسر للباقي .. بالمناسبة أنا أطلعت قادة المعتصمين من الأوائل على هذه الأخبار أمس بس ماحبتش أنشرها كما قلت سابقا ..

كيف الحال الدكتور المحترم عبد الرحمن
ارجو من حضرتك ان شاء الله لو الموضوع محصلش فيه تعقيد حيكون يوم الاحد القادم بداية تعيينات اوائل الخريجين

سنهوايت 07-09-2011 04:48 AM

د عبالرحمن يعنى كده فى امل انى اتعين مدرس مساعد فى الجامعه انا الاولى بعد استبعاد المعيدين ومعاى ماجستير

mshamsha 07-09-2011 05:48 AM

يا جماعه ارجو التوضيح انا من حمله الماجستير ولكنى من خارج محافظه القاهره وارجو التوضيح كيف يمكننى التقدم ببياناتى واين ؟ ومع الشكر

esraa mohamad 07-09-2011 06:11 AM

سعادة استاذنا الفاضل د.عبد الرحمن المنياوي نحن نشكر سعادتكم على جهودكم المتميزه في المنتدى ,جعلها الله في صحيفة حسناتكم , هكذا هم أهل المنيا الطيبين الكرماء , اريد ان استفسر من حضرتك عن حال المعلمين الحاصلين على الماجستير والدكتوراه هل سيشملهم قرار التعيين في الجامععات ام سيستمر عملهم كمدرسين في مدارسهم
مع جزيل الشكر

فاطمة الزهراء 86 07-09-2011 01:27 PM

سؤال

السلام عليكم ورحمة الله

جزاك الله خيرا يا دكتور عبد الرحمن ولكن لي إستفسار هما دلوقتي بيقولوا إن القرارت هتتنفذ يوم الأحد يعني إيه يعني مثلا الأسماء هتنزل على الموقع ولا ده كلام وخلاص لأنهم كل فترة يقولوا خلاص يوم الأحد هنبدأ بالتنفيذ ومش عارفه إيه آخر الشهر هنفذ القرار , أنا نفسي أشوف حاجة على أرض الواقع عشان أرتاح .

معلش سؤال كمان هل مؤكد عدم إستبعاد المؤمن عليهم اللي هم يعملون في الوظائف الإدارية الحكومية مؤقت
طيب أنا بقى لما إن شاء الله يأتي لي التعيين هعمل إيه هل أقدم الإستقالة ولا أعمل إيه وإيه هي الخطوات اللي أنا لازم أعملها من دلوقتي أرجو إفادتي .

د.بتول 07-09-2011 01:35 PM

شكر خاص لمجهود د.عبد الرحمن

يعني اللي بره مصر يرجع علشان الاجراءات ولا نستنى شوية؟

خليل المسيرى 07-09-2011 01:48 PM

جامعة الأزهر تنتهي من حصر الأوائل.. والطلاب يترقبون!
عصام هاشم
7-9-2011 | 12:06

132

انتهت جامعة الأزهر بعد ظهر أمس الثلاثاء من إعداد الكشوف الحصرية لأوائل الخريجين من الدفعات السابقة بدءًا من عام 2002 حتي عام 2010، وتم إرسال الكشوف أمس إلي الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة، الذي وعد بإرسال الكشوف إلي وزارة المالية خلال أسبوع تمهيدًا لبدء الإجراءات الفعلية لتعيينهم معيدين بالجامعة.

وأوضح الدكتور أسامة العبد رئيس الجامعة أن الجامعة أنهت مهمتها علي الوجه المطلوب، ويبقي دور المالية لتوفير الدرجات التي وعدت بها، مشيرًا إلي حرصه الشديد علي أن ينال كل ذي حق حقه بالجامعة، وأنه لا يقبل أن يظلم أي أحد مهما كان موقعه.

كان الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة قد أخطر الجامعة في 7/8/2011 بموافقته من حيث المبدأ علي تمويل تعيين 6127 من أوائل الخريجين بالأزهر لتعيينهم معيدين بالجامعة، وطلب حصرا جديدا بعدد الأوائل (الأول والثاني من كل شعبة وكل قسم بكل الكليات والدفعات من 2002 حتي 2010)، وبياناتهم بعد استبعاد الذين تم تعيينهم.

وسعيا لسرعة الانتهاء من الحصر المطلوب شارك عدد من الأوائل ( نحو 20 خريجا) موظفي الجامعة في هذه المهمة بدءا من منتصف رمضان حتي أمس. وأوضح أحمد لطفي (أحد الأوائل): إننا كنا نتناول الإفطار والسحور يوميا ونبيت بالجامعة طوال تلك الفترة لمساعدة الموظفين في إنجاز هذه المهمة في أسرع وقت.
وأهاب لطفي - باسم جميع الأوائل – بوزارة المالية والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة سرعة إنهاء الإجراءات المطلوبة لتعيينهم معيدين.. فكفي ما عاناه المتفوقون بالأزهر لسنوات طويلة من تجاهل لحقوقهم.. وأضاف: إننا لن نمل المطالبة بأي حق لنا، ولن نقبل التلاعب بمطالبنا بعد هذا العناء، وسنتردد علي كل الجهات المسئولة حتي يتم تعييننا.

http://gate.ahram.org.eg/UI/Front/Ne...ب-يترقبون.aspx

boskovice 07-09-2011 01:52 PM

[quoteمعلش سؤال كمان هل مؤكد عدم إستبعاد المؤمن عليهم اللي هم يعملون في الوظائف الإدارية الحكومية مؤقت
طيب أنا بقى لما إن شاء الله يأتي لي التعيين هعمل إيه هل أقدم الإستقالة ولا أعمل إيه وإيه هي الخطوات اللي أنا لازم أعملها من دلوقتي أرجو إفادتي
][/quote]

لا يوجد استبعاد للمؤمن عليهم كلام نهائى هيتم اخطارك بالوظيفة وانتى تختارى وظيفتك الحالية

ولا وظيفتك الخاصة بتعيينات الاوائل

مش تقدمى استقالت دلوقت استنى لحد ما الامور تمشى شوية وتجيلك الوظيفة ويتم اخطارك

ولما توصلك الوظيفة الجديدة وتختاريها تبقى تروحى قبل التعيين باسبوع تقدمى استقالتك

ان شاء الله الامور تمشى وفى متابعة من جهة على اجراءات التعين

خير باذن الله

boskovice 07-09-2011 01:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.بتول (المشاركة 3937814)
يعني اللي بره مصر يرجع علشان الاجراءات ولا نستنى شوية؟

لا تستنى شوية

لان النحاس قال احتمال الاستمارة تبقا على يوم 15/10/2011

فالموضوع هياخد وقت على ما اعتقد فلازم تتابعى وتستنى

:)

penelope 07-09-2011 02:12 PM

فى اول مشاركة لي فى المنتدى انا بشكر الدكتور عبد الرحمن على مجهوداته الرائعة و اخباره اللى بتريحنا و كمان عايزة اشكر boskovice لانه بيجاوب على استفسارات الاعضاء و كان ليا استفسار ارجو الرد علية انا خريجة تربية عام 2010قسم اللغة الانجليزية الاول على القسم و كمان على الكلية و الثانية على الثلاث كليات فى تربية بس للاسف لم يتم تعيينى معيدة و اخدوا الاول على الثلاث كليات هل فيه فرصة انه يتم تعيينى معيدة او مدرس مادة فى الجامعة و لا هيتم تعيينى كمدرسة معلش استفسار تانى اية الاستمارات اللى هيقدمها النحاس و اجراءات التعيين هتتم امته ان شاء الله معلش طولت عليكم و شكرا جدااااااااا

د.عبدالرحمن المنياوي 07-09-2011 02:34 PM

كلام بوسكو مظبوط بخصوص الاستمارة والمؤمن عليهم ..

قانونية 07-09-2011 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3936598)

أفيدونا بالله عليكم فأنا حاصلة على ماجستير فى القانون بتقدير جيد عام 2005 وحاصلة على الليسانس بتقدير مقبول عام 1998من جامعة الزقازيق فهل ينطبق على شروط التقدم؟ والتقدم سيكون اين ومتى؟ فالاعلان مبهم وغير واضح والزى حالتنا اذا كا ن ليهم مكان وحطونا فى اعتبارتهم هيتم توزيعنا كيف وازاى ؟ ارجو الاهتمام والرد

د.عبدالرحمن المنياوي 07-09-2011 03:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قانونية (المشاركة 3938011)
أفيدونا بالله عليكم فأنا حاصلة على ماجستير فى القانون بتقدير جيد عام 2005 وحاصلة على الليسانس بتقدير مقبول عام 1998من جامعة الزقازيق فهل ينطبق على شروط التقدم؟ والتقدم سيكون اين ومتى؟ فالاعلان مبهم وغير واضح والزى حالتنا اذا كا ن ليهم مكان وحطونا فى اعتبارتهم هيتم توزيعنا كيف وازاى ؟ ارجو الاهتمام والرد

مادمت حاصلة على الماجستير يبقى انت ضمن هذه الفئة لكن لن يتم تسكين للناس لأ .. ده هيبقى فيه إعلان عام يشمل كل التخصصات والناس تتقدم لما ينزل الإعلان

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:14 AM.