بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

العمدة 1 21-05-2012 12:48 AM

سؤال للاستاذ الفاضل سعيد
انا تعيين 1/10/91 وبعد حصولى على الدرجة الثانية قمت بضم فترة الجيش فأعطى لى اقدمية الى 24/12/89 على الدرجة الاولى تقريبا فى 2007 وبعض من زملائى الاحدث منى بعام حصلوا على الدرجة الاولى قبلى والان قدموا ترشيحات لدرجة كبير فهل يحق لى التقدم لدرجة كبير على اساس المدة الكلية ام لا ؟
ارجوالاجابة وجزاك الله خيرا

العمدة 1 21-05-2012 12:51 AM

سؤال للاستاذ الفاضل سعيد
انا تعيين 1/10/91 وبعد حصولى على الدرجة الثانية قمت بضم فترة الجيش فأعطى لى اقدمية الى 24/12/89وحصلت على الدرجة الاولى تقريبا فى 2007 وبعض من زملائى الاحدث منى بعام حصلوا على الدرجة الاولى قبلى والان قدموا ترشيحات لدرجة كبير فهل يحق لى التقدم لدرجة كبير على اساس المدة الكلية ام لا ؟

أ/ سعيد موسى 21-05-2012 08:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العمدة 1 (المشاركة 4506727)
سؤال للاستاذ الفاضل سعيد
انا تعيين 1/10/91 وبعد حصولى على الدرجة الثانية قمت بضم فترة الجيش فأعطى لى اقدمية الى 24/12/89 على الدرجة الاولى تقريبا فى 2007 وبعض من زملائى الاحدث منى بعام حصلوا على الدرجة الاولى قبلى والان قدموا ترشيحات لدرجة كبير فهل يحق لى التقدم لدرجة كبير على اساس المدة الكلية ام لا ؟

الترقى للدرجه يكون للمدة البينية وليس للمده الكليه
ولو سرنا على مبدأك الغالبيه العظمى من الموظفين يترقوا لدرجات اعلى بكثير من الدرجة الحالية

mastert 21-05-2012 04:32 PM

الساكت عن الحق شيطان اخرس ومش عايز اكون شيطان واللى بيحصل فى المعهد لا يقبله اى احد عنده ذرة دين لان الغش من اول لحظة وفى كل المواد لدرجة ان الدرجات بتبقى متشابهة فى التصحيح والاعمى بيعرف ان الطلبة غاشة بالحرف.... ارجوكم دلونى اعمل ايه واشتكى فين لانى مش ناوى اسكت من هذا الوقت على ما اراه لانه فجر وظلم وافترا ربنا ميرضاش بيه
ومش عايز اضر نفسى ياريت تقولولى ايه الحل الافضل وياريت محدش يقولى اسكت لانى مش ناوى اسكت كفاية

حضرتكم مش عارفين بيحصل ايه عندنا

أ/ سعيد موسى 21-05-2012 10:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mastert (المشاركة 4507884)
الساكت عن الحق شيطان اخرس ومش عايز اكون شيطان واللى بيحصل فى المعهد لا يقبله اى احد عنده ذرة دين لان الغش من اول لحظة وفى كل المواد لدرجة ان الدرجات بتبقى متشابهة فى التصحيح والاعمى بيعرف ان الطلبة غاشة بالحرف.... ارجوكم دلونى اعمل ايه واشتكى فين لانى مش ناوى اسكت من هذا الوقت على ما اراه لانه فجر وظلم وافترا ربنا ميرضاش بيه
ومش عايز اضر نفسى ياريت تقولولى ايه الحل الافضل وياريت محدش يقولى اسكت لانى مش ناوى اسكت كفاية

حضرتكم مش عارفين بيحصل ايه عندنا

لن اقول لك اسكت كل ماعليك اثبات جميع هذه الوقائع بالبراهين والادلة التى لاتقبل الشك
وحتى لاتجعل احد يمسك عليك خطأ قدم مامعك من مستندات الى رئيس القسم ثم رئيس القطاع
ثم مدير المرحله ثم مدير التعليم فمدير المنطقه بالتسلسل فى حاله وجود شك فى عدم محاسبة المسئول
وثق لازم واحد فى هذه السلسلة يحقق فى هذه المهزلة وبمجرد سماع هذه المشكلة ثق ان الجميع لازم يحقق
حتى لايضع نفسه وضع المساءلة
وفقك الله اخى الفاضل وياليت الجميع يفعل مثلك

mastert 22-05-2012 12:34 AM

جزاك الله خير لكن انا ليس معى مستندات ولكن اذا جاءت لجنه او تفتيش على المعهد ورات اوراق الاجابه ستعرف ان هناك غش فظيع بالكربون للجميع فى كل المواد لان الطلبه خايبه جدا واتكلو على الغش وهو واضح جدا والدرجات موحده شئ مريب يا استاذى ولكن ليس معى مستندات ولكن اوراق الاجابه هل تعتبر مستندات انصحنى اخى الفاضل بارك الله فيك

أ/ سعيد موسى 22-05-2012 12:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mastert (المشاركة 4509309)
جزاك الله خير لكن انا ليس معى مستندات ولكن اذا جاءت لجنه او تفتيش على المعهد ورات اوراق الاجابه ستعرف ان هناك غش فظيع بالكربون للجميع فى كل المواد لان الطلبه خايبه جدا واتكلو على الغش وهو واضح جدا والدرجات موحده شئ مريب يا استاذى ولكن ليس معى مستندات ولكن اوراق الاجابه هل تعتبر مستندات انصحنى اخى الفاضل بارك الله فيك

معذرة موضوع الدرجات موحده والطلبه خايبه هذا كلام مرسل لان اللجنه عندما تاتى للتفتيش
ليس لها ان الطلبه خايبه السؤال هل الغش كان بالكتابه للتلميذ !!!!
لو كان كذلك فهذا مستند رسمى لانه لن تكون جميع اجابات التلميذ بخط واحد
وسوف يكون السؤال مالذى جعلك تنتظر بعد انتهاء الامتحانات وظهور النتيجه !!!!!!
لماذا لم تحارب الغش فى وقته لانك لو قمت بالابلاغ على اقل تقدير سوف ينتهى موضوع الغش بنسبة كبيرة
وسوف تجعل الجميع مرعوب ويخاف
لست ادرى اخاف انصحك بالتبليغ ويكون السؤال مالذى جعلك تنتظر كل ذلك !!!!
او اقول لك اسكت واكون مشارك فى هذا الاثم
انك بين امرين كلاهما مر
فى النهايه طالما تريد خيرا اتكل على الله وابلغ ماحدث وثق ان الله سيكون معك

العمدة 1 22-05-2012 01:12 AM

نشكر الاخ الزميل وهذا فكرنى بواقعة عام 94 كنا نصحح مادة الدراسات فى مركز تجميع ثم اكتشفنا ان هناك غش فماكان منا الا ان قمنا بعمل مذكرة نثبت فيها الغش ( هل تصدق اننا اثناء التصحيح كان احدنا يقرأ من ورقة والجميع نفس الكلمات والاخطاء كأنك تقرأ من عدة كتب حتى وجدت عبارة انظر الشكل رقم ...... هل تصدقون انه تم اعادة تصحيح الاوراق فى مكان اخر بواسطة موجهيين واثبتوا ان هناك غش ولكن قالوا ان هناك تفاوت فى تقدير الدرجات لا ادرى كيف ذلك وتم التحقيق معنا ثم حفظ الموضوع ولكن من يومها اخذت العهد لمنع الغش فى الكنتلرول واللجان حتى اننى الان فى شجار دائم مع شيخ المعهد ولكن يجب الثبات على الحق حتى لو اضطر الامر الى الاتصال مباشرة مع مدير المنطقة او ارسال فاكس الى القطاع

heba_elshopaky 22-05-2012 01:43 PM

السلام عليكم....انا اريد ان احصل علي اجازة مرافقة زوج وانا لسه مستلمه جواب التعيين من شهر فات ....شيخ المعهد مش راضي يوافق او يمضي بيقولي اني سألت وكلما اسال اي حد يقولي مش تمضي ليها لانها مش عدي علي تعيينها 6 شهور مع اني فاهمته اني مثبته من شهر 9 الي فات قالي ماليش دعوه بتاريخ التثبيت انا ليا تاريخ استلام جواب التثبيت ينفع اخلص الاجازه من غير شيخ المعهد ما يمضي عليها ؟؟؟...ولو كتب يرفع لوكيل الوزاره بس من غير لا مانع هتمشي ورقة الاجازه ولا لا...وشكرا لحضرتك...

أ/ سعيد موسى 22-05-2012 08:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة heba_elshopaky (المشاركة 4510123)
السلام عليكم....انا اريد ان احصل علي اجازة مرافقة زوج وانا لسه مستلمه جواب التعيين من شهر فات ....شيخ المعهد مش راضي يوافق او يمضي بيقولي اني سألت وكلما اسال اي حد يقولي مش تمضي ليها لانها مش عدي علي تعيينها 6 شهور مع اني فاهمته اني مثبته من شهر 9 الي فات قالي ماليش دعوه بتاريخ التثبيت انا ليا تاريخ استلام جواب التثبيت ينفع اخلص الاجازه من غير شيخ المعهد ما يمضي عليها ؟؟؟...ولو كتب يرفع لوكيل الوزاره بس من غير لا مانع هتمشي ورقة الاجازه ولا لا...وشكرا لحضرتك...

اجازتك تحسب بدايه من تاريخ التعيين وليس من تاريخ جواب التثبيت هناك بعض المناطق لم ولن يرسلوا جوابات تثبيت
طالما اسمك نزل فى القرار الموضوع انتهى
ماعلينا يكفى ان يكتب ترفع للسيد وكيل الوزارة للنظر والتصرف تمشى ان شاء الله
لازم اى اجازة رئيسك المباشر يوقع عليها
وفقك الله

mhassan.kh 22-05-2012 09:08 PM

نسبة النقص فى المرتب فى حالة التحويل من الاقصر الاسكندرية

انا مدرس بمنطقة الاقصر الازهرية وارغب فى التحويل للعمل بالاسكندرية ولكنى علمت ان المرتب سيقل عن مثيله حاليا عند التحويل..فارجو معرفة مدى الخصم علما بانى على الدرجة الثالثة التخصصية وتعيين يناير 2004...

أ/ سعيد موسى 22-05-2012 10:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhassan.kh (المشاركة 4510868)
انا مدرس بمنطقة الاقصر الازهرية وارغب فى التحويل للعمل بالاسكندرية ولكنى علمت ان المرتب سيقل عن مثيله حاليا عند التحويل..فارجو معرفة مدى الخصم علما بانى على الدرجة الثالثة التخصصية وتعيين يناير 2004...

معذرة اخى الفاضل الامور الماليه ا/ على ازهر افضل منى فى الاجابه على سؤالك
وفقك الله

مستر5 23-05-2012 12:03 AM

معزرة استاذ سعيد مفيش اخبار عن حافز الاداء
انا كنت قريت على شريط التلفزيون المصرى من كام يوم ( شيخ الازهر يعتمد حافز الاداء لمعلمى الازهر)
وبرضو فى مؤتمر لفايزه ابو النجا قالت ان فى اجتماع مجلس الوزراء اعتمدو حافز اداء تقريبا للازهر
وما الفرق بين حافز الاداء وحافز الاثابه
واحنا بنحصل على ايه فيهم

أ/ سعيد موسى 23-05-2012 08:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر5 (المشاركة 4511215)
معزرة استاذ سعيد مفيش اخبار عن حافز الاداء
انا كنت قريت على شريط التلفزيون المصرى من كام يوم ( شيخ الازهر يعتمد حافز الاداء لمعلمى الازهر)
وبرضو فى مؤتمر لفايزه ابو النجا قالت ان فى اجتماع مجلس الوزراء اعتمدو حافز اداء تقريبا للازهر
وما الفرق بين حافز الاداء وحافز الاثابه
واحنا بنحصل على ايه فيهم

اقرأ شيت مرتبك سوف تجد انك تصرف حافز الاداء منذ شهر 7 العام الماضى
بالنسبة للمثبتين حديثا صرفوا حافز يجمع بين الاثنين حافز الاثابه وحافز الاداء
سمى هذا الحافز اى اسم يعجبك

مستر5 23-05-2012 03:34 PM

طيب المتعاقدين بيصرفو حافز الاثابه ولااا لا وهو حافز الاثابه ده كام فى الميه اصلا

أ/ سعيد موسى 23-05-2012 10:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر5 (المشاركة 4512016)
طيب المتعاقدين بيصرفو حافز الاثابه ولااا لا وهو حافز الاثابه ده كام فى الميه اصلا

اخى الفاضل مستر 5
المفروض حافز الاثابه يكون 200% ماشى ياعم قول ماشى
حافز الاداء كل حسب درجته يعنى انا معلم اول أ الحافز 25%
المعلم اول 50% المعلم 75% والمعلم المساعد 125%
هذه النسب هى المفروض الجميع يصرفها
المعلم المساعد كان بياخد حوافز لااعرف بالضبط قيمتها ولكنها تنقص عن 200%
المفروض يتم استكمالها لتصبح 200% ثم تاخذ حافز الاداء 125%
الازهر جمعهم كلهم فى بوتقه واحده حلوة كلمه بوتقه واحده
وجمع الحافزين ليصبح ماتتقاضاه سابقا
ونظرا لكونك بعد التثبيت اصبحت معلم خصم لك 50% من حافز الاداء لتصبح 75% بدلا من 125%
وعندما تترقى ان شاء الله لتصبح معلم اول سوف ينقص لك 25%
يعنى كل ماتترقى ينقص الحافز وان شاء الله عندما تصل الى معلم اول أ تصبح 25%
اول مرة فى حياتى اعرف ان الترقى يؤدى الى نقص الحافز وليس الى زيادته
لانك المفروض ان نسبة الكادر تزيد بعد الترقى يعنى يعطيك باليمين وياخده بالشمال
فهمت حاجه !!! لا اعتقد
لاننى انا نفسى مش فاهم حاجه ريح نفسك وبارك الله فيما رزق

الحويني 28-05-2012 02:56 PM

هل يجوز لمتعاقد 2007 ومثبت حديثا عمل شهادة خبرة بالمدة التى عمل بها فى الازهر؟
وهل يجوز عمل أجازة للسفر بالخارج ؟
أرجو الرد اليقين من الاخوة الافاضل وجزاكم الله خيرا
بالله عليكم اى شخص عندة معلومة عن شهادة الخبر واجازة السفر لا يبخل بها فأنا في أمس الحاجة إليها

mr_sa 28-05-2012 07:23 PM

أريد الإستفسار عن موضوع المسمى الوظيفى أنا معلم قرآن كريم والمسمى الوظيفى جالى معلم مساعد رياضيات طبعا حسب الؤهل فما هى الخطوات اللازمة لمباشرة العمل كمدرس رياضيات لأنى سألت فى المنطقة و محدش رد عليا رد نافع

أ/ سعيد موسى 29-05-2012 01:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_sa (المشاركة 4522316)
أريد الإستفسار عن موضوع المسمى الوظيفى أنا معلم قرآن كريم والمسمى الوظيفى جالى معلم مساعد رياضيات طبعا حسب الؤهل فما هى الخطوات اللازمة لمباشرة العمل كمدرس رياضيات لأنى سألت فى المنطقة و محدش رد عليا رد نافع

العمليه سهلة وبسيطه اجعل شيخ معهدك يضع لك جدول رياضة وهذا حقك القانونى
واذا اعترض انقل الى اى معهد اخر وعند ذهابك اليه بديهى انت مدرس رياضة وسوف تشرح رياضه
مع ملاحظة مادة الرياضيات دائما بها عجز يعنى انت لو فى معهدى اجعلك تشرح رياضة مع تقديم الشكر لك

أ/ سعيد موسى 29-05-2012 01:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الحويني (المشاركة 4521769)
هل يجوز لمتعاقد 2007 ومثبت حديثا عمل شهادة خبرة بالمدة التى عمل بها فى الازهر؟
وهل يجوز عمل أجازة للسفر بالخارج ؟
أرجو الرد اليقين من الاخوة الافاضل وجزاكم الله خيرا
بالله عليكم اى شخص عندة معلومة عن شهادة الخبر واجازة السفر لا يبخل بها فأنا في أمس الحاجة إليها

معذرة الافضل ان يقوم بالرد عليك من سافر او عنده معلومه مؤكدة لكن لو كنت قديم كنت اعطيتك المعلومه المؤكده

ابوثابت 29-05-2012 09:19 PM

شكرااااااااااااااا

اية العشري 29-05-2012 09:55 PM

استاذ احمد الجندي متى تظهر نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهرى 2012
بسرررررررررررررررررررررررررعة الرددددددددددددددددددد

اية العشري 29-05-2012 09:58 PM

استاذ احمد الجندي متى ستظهر نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهرى 2012 ارجو الرررررد سريعااااااااااااااااااااااا

اية العشري 29-05-2012 10:05 PM

الدقهلية

:av4056bb7jp3:ممكن اعرف نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهري 2012 هتظهر متى

اية العشري 29-05-2012 10:12 PM

الدقهلية

:078111rg3:ممكن اعرف متى هتظهر نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهري 2012 اريد الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا

أ/ سعيد موسى 29-05-2012 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اية العشري (المشاركة 4525056)
:078111rg3:ممكن اعرف متى هتظهر نتيجة الصف السادس الابتدائى الازهري 2012 اريد الرد سريعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااا

غدا ان شاء الله ينتهى التصحيح وتبدأ عمليه رصد النتيجه بداية من يوم السبت القادم تستمر حوالى 3 ايام
وشوية مراجعه واعلان النتيجه بدايه من يوم الاربعاء فى الغالب ان شاء الله

mr_sa 30-05-2012 12:55 AM

شكرا لك على الرد

محمد عبد الحميد 77 31-05-2012 12:01 AM

استاذ سعيد
مفيش اخبار عن ضم المدة عند حضرتك ؟
على فكرة الموظفة عندنا لما جلنا الجواب زى مقلت لحضرتك وقالت ان الورق مطلوب لضم المدة والكادر طبعا طلع ان الكلام خطأ زى ما حضرتك قلت وزميلة لنا راحت المنطقة والموظف بعد ما راجع معاها الورق قالتله انها قدمت قبل كده ومعاها كلمة السر والكود وقالها طيب انتى جايه تانى ليه ؟وطبعا شتم الموظفة اللى بعتتها
الاحلى ان الموظفة دى بعد ماخدت الاوراق رجعت قالت ياجماعة كل واحد يروح بورقه فى الحسين علشان الضم لان هما قالولها ان كل واحد لازم يروح بنفسه واكدت الكلام انهم قالولها ممكن كل راجل ياخد ورق وحدة ست اواتنين عادى !!!
هههههههههههه وطبعا تبين انها كذابة وانها سمعت الكلام ده من المعهد بتاع الفتيات اللى جنبنا ونقلته بالنص من غير متروح
ولا تعرف حاجة وانا كنت بتحايل عليها تتصل وتتاكد من المنطقة وهى ابدا مش ممكن!!!!!
ولما زملتنا راحت الحسين علشان الضم الموظف قالها يابنتى انتى مالك ومالنا احنا بنتعامل مع مندوب من المنطقة اللى انتى تابعة ليها مبنتعملش مع افراد خرجت من عنده على المنطقة الموظف بتاع المنطقه قالها انتى مالك ومال الورق ده هو انتى معندكيش شئون عاملين ؟ انا ما بستلمش حاجة من افراد كمان لسه مش دلوقت احنا بنعمل ليكم جوبات تثبيت وهتوصل المعهد خلال الاسبوع الجاى ولما تستلمى الجواب هتعملى الورق اللى معاكى ده ومعاه صورة من القرار وصورة من جواب التثبيت ومباشرة التثبيت كلللللللل ده هتعمله الموظفة عندك لكل العقود اللى فى المعهد مع حافظة تسليم وتسلم وهى اللى تيجى تسلمه ولما يجلنا الورق احنا بنقوم بيه مندوب من عندنا لمنطقة الحسين لكن ملناش علاقة بيكى انتى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شفت ازاى يا استاذ سعيد ؟ والله انا اتخنقت من ادارة المعهد بالله دا ينفع كمان فى ملف لكل واحد فى المعهد فيه كل ورقه وفى ماكينة تصوير المفروض احنا ملناش دعوة بالورق ده الا اذا كان فى ورقة ناقصة ولا حاجة بس ازاى لا
المدام طلبة كل واحد وروح صور البعقود واكتب افادة وصورها وخد نموذج وروح صوره وروح وتعالى واقعد املى مباشرات عمل للخمس سنين واملى النماذج واعمل واعمل ولما اقولها والله ماينفع دا شغلك انتى مش شغلنا تقولى والله دا ورقك انت وانت حر مش عاوز تخلصه انت حر مليش دعوة انا عليا بقولك وخلاص والناظر لما اقوله يقول لا وازاى مينفعش وميعملش حاجة ولما اقول تانى يقول يا جماعة دى مصلحتكم انتم ولازم تسعدوها طيب اساعدها اه مش اعمل كل حاجة طيب هى عملت ايه اصلا دا هى اللى مشغلانة ومش عاوزة تساعدنا ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
والله اتخنقت وتزعلش لانى طولت عليك بس انت عارف انى بعزك وبقدرك وبفك عن نفسى معاك انت اخويا الكبير

hatem kotkat 31-05-2012 12:17 AM

سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

المؤهل / بكالوريوس اقتصاد منزلي قسم تربوي 2001 ( جيد جدا) جامعة الأزهر
قد استلمت العمل بالتعاقد المميزبالمعهد بتاريخ 14 / 2 / 2007 كمدرس قرآن كريم بناء على المسابقة المعلنة من الأزهر بتاريخ 1 /12 / 2006 حيث دخلت المسابقة و حصلت على درجة 98 %
و بناء عليه استلمت العمل بالتاريخ السابق و باشرت العمل من 14 / 2 / 2007 حتى تاريخ اليوم و ما زالت على رأس العمل كمدرس للقرآن أكثر من خمس سنوات دون انقطاع و خضعت لاشراف توجيه القرآن الكريم وكانت تقارير الكفاية عن الأعوام التي عملتها ( ممتاز )
ثم فوجئت بالمنطقة الأزهرية بطنطا تخبرنها بأنه قد ورد قرار من الجهاز المركزي بشأن اسماء السادة المتعاقدين بمنطقة الغربية و المطلوب تثبيتهم طبقا للكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011
و قد ورد اسمها ضمن المنشور تحت مسمى وظيفي أخصائي تغذية ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية وظائف تغذية و تدبير منزلي )
و هذا كما ترون سيادتكم مخالفا لما عملت عليه كمعلم قرآن لمدة أكثر من خمس سنوات ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) وفقا لمسابقة رسمية معلنة و معتمدة من الأزهر و الدولة كما أنه غير متوافق حتى مع تخصص مؤهلها (قسم تربوي ) و ليس تغذية
لذا الرجا من سيادتكم التكرم بالرد اللازم من اجراءات و توجيهات من أجل اعادة حقها من حيث العمل كمعلم قرآن ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) كما هي و تعديل بياناتها في هذا المنشور

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات

أ/ سعيد موسى 31-05-2012 01:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem kotkat (المشاركة 4527969)
سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

قد استلمت العمل بالتعاقد المميزبالمعهد بتاريخ 14 / 2 / 2007 كمدرس قرآن كريم بناء على المسابقة المعلنة من الأزهر بتاريخ 1 /12 / 2006 حيث دخلت المسابقة و حصلت على درجة 98 %
و بناء عليه استلمت العمل بالتاريخ السابق و باشرت العمل من 14 / 2 / 2007 حتى تاريخ اليوم و ما زالت على رأس العمل كمدرس للقرآن أكثر من خمس سنوات دون انقطاع و خضعت لاشراف توجيه القرآن الكريم وكانت تقارير الكفاية عن الأعوام التي عملتها ( ممتاز )
ثم فوجئت بالمنطقة الأزهرية بطنطا تخبرنها بأنه قد ورد قرار من الجهاز المركزي بشأن اسماء السادة المتعاقدين بمنطقة الغربية و المطلوب تثبيتهم طبقا للكتاب الدوري رقم 2 لسنة 2011
و قد ورد اسمها ضمن المنشور تحت مسمى وظيفي أخصائي تغذية ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية وظائف تغذية و تدبير منزلي )
و هذا كما ترون سيادتكم مخالفا لما عملت عليه كمعلم قرآن لمدة أكثر من خمس سنوات ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) وفقا لمسابقة رسمية معلنة و معتمدة من الأزهر و الدولة كما أنه غير متوافق حتى مع تخصص مؤهلها (قسم تربوي ) و ليس تغذية
لذا الرجا من سيادتكم التكرم بالرد اللازم من اجراءات و توجيهات من أجل اعادة حقها من حيث العمل كمعلم قرآن ضمن المجموعة النوعية ( تخصصية تعليم ) كما هي و تعديل بياناتها في هذا المنشور

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات

معذرة ارجو توضيح المؤهل اكثر ماهو اسم الكليه والتخصص والجامعه ؟؟؟
مع ملاحظة انه جاء منشور بان محفظ القران يظل كما هو يدرس قران لسد العجز
وهى حيلة لجأ اليها الازهر للهروب من مشكلة اختلاف التخصص عن العمل كمدرس قران

محمد عبد الحميد 77 31-05-2012 08:01 AM

استاذ سعيد
على فكرة الموظفة عندنا لما جلنا الجواب زى مقلت لحضرتك وقالت ان الورق مطلوب لضم المدة والكادر طبعا طلع ان الكلام خطأ زى ما حضرتك قلت وزميلة لنا راحت المنطقة والموظف بعد ما راجع معاها الورق قالتله انها قدمت قبل كده ومعاها كلمة السر والكود وقالها طيب انتى جايه تانى ليه ؟وطبعا شتم الموظفة اللى بعتتها
الاحلى ان الموظفة دى بعد ماخدت الاوراق رجعت قالت ياجماعة كل واحد يروح بورقه فى الحسين علشان الضم لان هما قالولها ان كل واحد لازم يروح بنفسه واكدت الكلام انهم قالولها ممكن كل راجل ياخد ورق وحدة ست اواتنين عادى !!!
هههههههههههه وطبعا تبين انها كذابة وانها سمعت الكلام ده من المعهد بتاع الفتيات اللى جنبنا ونقلته بالنص من غير متروح
ولا تعرف حاجة وانا كنت بتحايل عليها تتصل وتتاكد من المنطقة وهى ابدا مش ممكن!!!!!
ولما زملتنا راحت الحسين علشان الضم الموظف قالها يابنتى انتى مالك ومالنا احنا بنتعامل مع مندوب من المنطقة اللى انتى تابعة ليها مبنتعملش مع افراد خرجت من عنده على المنطقة الموظف بتاع المنطقه قالها انتى مالك ومال الورق ده هو انتى معندكيش شئون عاملين ؟ انا ما بستلمش حاجة من افراد كمان لسه مش دلوقت احنا بنعمل ليكم جوبات تثبيت وهتوصل المعهد خلال الاسبوع الجاى ولما تستلمى الجواب هتعملى الورق اللى معاكى ده ومعاه صورة من القرار وصورة من جواب التثبيت ومباشرة التثبيت كلللللللل ده هتعمله الموظفة عندك لكل العقود اللى فى المعهد مع حافظة تسليم وتسلم وهى اللى تيجى تسلمه ولما يجلنا الورق احنا بنقوم بيه مندوب من عندنا لمنطقة الحسين لكن ملناش علاقة بيكى انتى !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شفت ازاى يا استاذ سعيد ؟ والله انا اتخنقت من ادارة المعهد بالله دا ينفع كمان فى ملف لكل واحد فى المعهد فيه كل ورقه وفى ماكينة تصوير المفروض احنا ملناش دعوة بالورق ده الا اذا كان فى ورقة ناقصة ولا حاجة بس ازاى لا
المدام طلبة كل واحد وروح صور البعقود واكتب افادة وصورها وخد نموذج وروح صوره وروح وتعالى واقعد املى مباشرات عمل للخمس سنين واملى النماذج واعمل واعمل ولما اقولها والله ماينفع دا شغلك انتى مش شغلنا تقولى والله دا ورقك انت وانت حر مش عاوز تخلصه انت حر مليش دعوة انا عليا بقولك وخلاص والناظر لما اقوله يقول لا وازاى مينفعش وميعملش حاجة ولما اقول تانى يقول يا جماعة دى مصلحتكم انتم ولازم تسعدوها طيب اساعدها اه مش اعمل كل حاجة طيب هى عملت ايه اصلا دا هى اللى مشغلانة ومش عاوزة تساعدنا ّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
والله اتخنقت وتزعلش لانى طولت عليك بس انت عارف انى بعزك وبقدرك وبفك عن نفسى معاك انت اخويا الكبير

أ/ سعيد موسى 31-05-2012 09:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الحميد 77 (المشاركة 4528361)
استاذ سعيد

السبب الرئيسى فى هذه المشكلة ناظر المعهد يجب عليه ان يفصل بين السلطات مثل الرئيس القادم
وفى كل معهد يجب ان يكون له مندوب للمنطقه وطبعا لازم يكون رجل لان مشوار المنطقه صعب
وجميع هذه الاوراق من اختصاص شئون العاملين وهذا عملهم انا عندى فى المعهد فعلت مثلما قلت بالضبط
وارسلت المندوب بالاوراق وقالوا له انتظر عندما نرسل لك جواب للمعهد كل ذلك وجميع العقود عندى ليس لديهم
علم سواء اننى ارسلت الاوراق او انهم قالوا انتظر قليلا لان هذا ليس عملهم
المشكلة ان هذه الامور يجب ان تتم بروح التعاون والمحبه بين الجميع فلكل واحد عمل يجب ان يقوم به
للاسف لو قلت لك قدم شكوى لن تجدى لانه سوف يقال لك ساعدها ومشى حالك
ماعلينا ليس لديك غير الكلام مع شيخ معهدك مرة واتنين وثلاثه لجعل كل واحد للقيام بعمله لعل وعسى
وفقك الله اخى محمد

mr_nasser2020 31-05-2012 11:34 AM

انا يا استاذى الكريم على الدرجة الثانية 2003 وحتى الان لم يتم ترقيتى وهل يجوز لى ان اتقدم الى كبير مباشرة حيث اننى تجاوزت المدة البينية ارجو افادتى وجزاكماللة خيرا

أ/ سعيد موسى 31-05-2012 07:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_nasser2020 (المشاركة 4528603)
انا يا استاذى الكريم على الدرجة الثانية 2003 وحتى الان لم يتم ترقيتى وهل يجوز لى ان اتقدم الى كبير مباشرة حيث اننى تجاوزت المدة البينية ارجو افادتى وجزاكماللة خيرا

لايجوز تخطى الدرجة حتى لو كنت تعديت المده البينية لانه مثلك ملايين من العاملين بالحكومه
اما موضوع ترقيتك المفروض بعد انتهاء ترقيه الدرجه الاولى التى تتم حاليا يتم الانتقال الى الدرجة الثانية
وهكذا

أبو اسراء 333 01-06-2012 11:42 PM

استاذى الفاضل / هل اننى اذا سافرت بعقد خارجى خارج مصر ودفعت تأميناتى كاملة
فهل تحسب لى العلاوات المفروضة بعد ذلك أى ان مرتبى يتأثر بضم العلاوات واعطاء العلاوات الجديدة
وماذا عن الاقدمية هل سوف تسير فى مسارها الطبيعى ؟ ام لا؟ وشكرا

أ/ سعيد موسى 02-06-2012 12:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو اسراء 333 (المشاركة 4532892)
استاذى الفاضل / هل اننى اذا سافرت بعقد خارجى خارج مصر ودفعت تأميناتى كاملة
فهل تحسب لى العلاوات المفروضة بعد ذلك أى ان مرتبى يتأثر بضم العلاوات واعطاء العلاوات الجديدة
وماذا عن الاقدمية هل سوف تسير فى مسارها الطبيعى ؟ ام لا؟ وشكرا

فى حاله سفرك يتم تجميد كل شىء العلاوة او الترقيه او الدرجة
ويرجع الوضع الطبيعى بعد عودتك بعامان والحصول على تقريران امتياز

الاستاذة نجلاء علي 02-06-2012 07:12 AM

QUOTE=hatem kotkat;4527969]سيدي الفاضل المشكلة الخاصة بزوجتي و بعض زميلاتها هي

مع العلم انها حصلت على شهادة عالية قراءات[/QUOTE]

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4528100)
معذرة ارجو توضيح المؤهل اكثر ماهو اسم الكليه والتخصص والجامعه ؟؟؟
وهى حيلة لجأ اليها الازهر للهروب من مشكلة اختلاف التخصص عن العمل كمدرس قران

تسمح لي أستاذي الفاضل أن أوضح لحضرتك هذا الموضوع
الأستاذة زوجته خريجة :-جامعة الأزهر عام 2001
الكلية:- اقتصاد منزلي
القسم :- تربوي
علي حسب مؤهلها المفروض تعمل مدرسة اقتصاد منزلي
تقدمت للمسابقة عام 2007 للعمل كمدرسة قرآن كريم و نجحت بالفعل و عملت مدرسة قرآن كريم
و لما صدر قرار التثبيت جاءت و ظيفتها علي حسب المؤهل أخصائي تغذية مع أن المفروض و الأولي أن تأتي الوظيفة بناء علي مؤهلها مدرسة اقتصاد منزلي و ليس أخصائي تغذية أما الأستاذة فهي لا تريد العمل كأخصائي تغذية و لا مدرسة اقتصاد منزلي
هي تريد أن تظل تعمل مدرسة قرآن كريم كما أنها أيضا قد حصلت علي شهادة عالية قراءات

الاستاذة نجلاء علي 02-06-2012 07:23 AM

من فضلك أستاذي الفاضل هل ينفع ان طالب يكون أخذ درجة مرتفعة جدا في القرآن التحريري و يأخذ صفر في القرآن الشفوي

أ/ سعيد موسى 02-06-2012 09:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمة احمد محمد (المشاركة 4533402)
من فضلك أستاذي الفاضل هل ينفع ان طالب يكون أخذ درجة مرتفعة جدا في القرآن التحريري و يأخذ صفر في القرآن الشفوي

اذا تركنا موضوع الغش جانبا ينفع وسوف اعطيكى بعض الامثلة
فى معهدى يوجد طلب حافظ القران كاملا مع التجويد والصوت العذب وكل عام ارسله لمسابقة القران
التى يعلن عنها الازهر وفى كل مرة يعود الطالب بدون اى جائزة وعندما اسأل والده عن السبب
تكون الاجابه ان التلميذ بمجرد دخوله للتسميع يرتبك ولايستطيع تسميع اّية واحده على الرغم من ثقتى
ان التلميذ يستطيع ان يحصل على الجائزة الاولى كل القصة انه محتاج هدوء وابتسامه واطمئنان
مثال اخر عند تسميع الشفوى هناك بعض المدرسين يسأل من منتصف الايه او سؤال التلميذ لايحفظه او اسلوب المدرس يكون به غلظة وتكون النتيجه صفر
بينما التحريرى الاسئلة جاءت من الجزء الذى يحفظة التلميذ ومن هنا تكون النتيجه كما ذكرتى

أ/ سعيد موسى 02-06-2012 09:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمة احمد محمد

[center
تسمح لي أستاذي الفاضل أن أوضح لحضرتك هذا الموضوع
الأستاذة زوجته خريجة :-جامعة الأزهر عام 2001
الكلية:- اقتصاد منزلي
القسم :- تربوي
علي حسب مؤهلها المفروض تعمل مدرسة اقتصاد منزلي
تقدمت للمسابقة عام 2007 للعمل كمدرسة قرآن كريم و نجحت بالفعل و عملت مدرسة قرآن كريم
و لما صدر قرار التثبيت جاءت و ظيفتها علي حسب المؤهل أخصائي تغذية مع أن المفروض و الأولي أن تأتي الوظيفة بناء علي مؤهلها مدرسة اقتصاد منزلي و ليس أخصائي تغذية أما الأستاذة فهي لا تريد العمل كأخصائي تغذية و لا مدرسة اقتصاد منزلي
هي تريد أن تظل تعمل مدرسة قرآن كريم كما أنها أيضا قد حصلت علي شهادة عالية قراءات
[/center]

انا فهمت المشكلة وهى لاتخصه وحده بل هناك كثيرون مثله ومن هنا شرحت له ان الازهر جعل المحفظ يظل
على عمله بعيدا عن تخصصه للبعد عن عدم قانونيه عمل اقتصاد منزلى محفظة للازهر
ولكن سؤالى عن الكليه لانه كان على ايامى لاتوجد فى الازهر كليه اقتصاد منزلى فهل الازهر انشأ
هذه الكليه الان ؟؟؟ هذا كان استفسارى

الاستاذة نجلاء علي 02-06-2012 10:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4533465)
اذا تركنا موضوع الغش جانبا ينفع وسوف اعطيكى بعض الامثلة
فى معهدى يوجد طلب حافظ القران كاملا مع التجويد والصوت العذب وكل عام ارسله لمسابقة القران
التى يعلن عنها الازهر وفى كل مرة يعود الطالب بدون اى جائزة وعندما اسأل والده عن السبب
تكون الاجابه ان التلميذ بمجرد دخوله للتسميع يرتبك ولايستطيع تسميع اّية واحده على الرغم من ثقتى
ان التلميذ يستطيع ان يحصل على الجائزة الاولى كل القصة انه محتاج هدوء وابتسامه واطمئنان
مثال اخر عند تسميع الشفوى هناك بعض المدرسين يسأل من منتصف الايه او سؤال التلميذ لايحفظه او اسلوب المدرس يكون به غلظة وتكون النتيجه صفر
بينما التحريرى الاسئلة جاءت من الجزء الذى يحفظة التلميذ ومن هنا تكون النتيجه كما ذكرتى

شكرا أستاذي الفاضل علي رد حضرتك الطالب بالفعل حصل علي درجته في التحريري بالغش و لا يعلم شيئا اطلاقا حتي قصار السور و المدرس كان يحاول مساعدته لإعطائه أي درجة فسؤالي هل توجد مسائلة قانونية عند اعتماد النتيجة علي هذا الشكل

الاستاذة نجلاء علي 02-06-2012 10:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4533486)
انا فهمت المشكلة وهى لاتخصه وحده بل هناك كثيرون مثله ومن هنا شرحت له ان الازهر جعل المحفظ يظل
على عمله بعيدا عن تخصصه للبعد عن عدم قانونيه عمل اقتصاد منزلى محفظة للازهر
ولكن سؤالى عن الكليه لانه كان على ايامى لاتوجد فى الازهر كليه اقتصاد منزلى فهل الازهر انشأ
هذه الكليه الان ؟؟؟ هذا كان استفسارى

شكرا أستاذي علي التوضيح و أود أن أعلم حضرتك أنه قد وصلت عندنا تعليمات منذ فترة طويلة بخصوص هذا الموضوع و هو أن مدرس القرآن الكريم الذي يريد أن ينتقل للوظيفة الجديدة المعين عليها فعليه أن يقدم طلب بذلك و الذي يريد الابقاء في وظيفته كمدرس لمادة القرآن الكريم لا يقدم شيئا و لكن لم يحدث شيئا في هذا الأمر و مازال الجميع يدرسون مادة القرآن الكريم
أيوة يا أستاذي الكلية أنشئت عام 1994/1995

نور الحياة2020 02-06-2012 02:55 PM

الف حمدالله على السلامة استاذ سعيد والله المنتدى نور بوجودك انا اول مرة ادخل من فترة طويلة وربنا يجمعنا دايما على حبه وطاعته

أ/ سعيد موسى 02-06-2012 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسمة احمد محمد (المشاركة 4533552)
شكرا أستاذي الفاضل علي رد حضرتك الطالب بالفعل حصل علي درجته في التحريري بالغش و لا يعلم شيئا اطلاقا حتي قصار السور و المدرس كان يحاول مساعدته لإعطائه أي درجة فسؤالي هل توجد مسائلة قانونية عند اعتماد النتيجة علي هذا الشكل

هناك فرق بين القانون والواقع
قانونا يجب تحويل المراقب ورئيس الدور والموجه وناظر المعهد للمساءله القانونية
الواقع لن يحدث اى شىء لاننا لو سرنا بهذا المبدأ سوف يتم تحويل جميع المدرسين فى الازهر والتربية والتعليم
والتعليم الخاص والفنى ..... الخ الى فضيلة المفتى

أ/ سعيد موسى 02-06-2012 07:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور الحياة2020 (المشاركة 4534065)
الف حمدالله على السلامة استاذ سعيد والله المنتدى نور بوجودك انا اول مرة ادخل من فترة طويلة وربنا يجمعنا دايما على حبه وطاعته

شكرا لكى نور الحياة وبارك الله فيكى

hatem kotkat 02-06-2012 11:54 PM

استاذي الفاضل لك الشكر و لكن الرجا توضيح رقم المنشور أو تاريخة و كيفية الوصول اليه

أ/ سعيد موسى 03-06-2012 12:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem kotkat (المشاركة 4535079)
استاذي الفاضل لك الشكر و لكن الرجا توضيح رقم المنشور أو تاريخة و كيفية الوصول اليه

اعتقد احد الزملاء قام برفع المنشور اطلب من أ/ مصطفى محمود صورة المنشور وهو سوف يعطيك لك
واذا لم تجده هنا اعتقد عندى فى مكتبى سوف ابحث لك عنه وارفعه لك

مجدى الشاويش 03-06-2012 09:22 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4535169)
اعتقد احد الزملاء قام برفع المنشور اطلب من أ/ مصطفى محمود صورة المنشور وهو سوف يعطيك لك
واذا لم تجده هنا اعتقد عندى فى مكتبى سوف ابحث لك عنه وارفعه لك

تفضل المنشور فى المرفقات أستاذى الحبيب

أ/ سعيد موسى 03-06-2012 09:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/مجدى (المشاركة 4537058)
تفضل المنشور فى المرفقات أستاذى الحبيب

الكبير كبير اخى الغالى أ/ مجدى

مجدى الشاويش 03-06-2012 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ سعيد موسى (المشاركة 4537074)
الكبير كبير اخى الغالى أ/ مجدى

شرف لنا أن نكون فى خدمتك وخدمة الزملاء الأفاضل

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:48 PM.