بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   الجودة والإعتماد التربــــــــــــــــــوى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=369)
-   -   اللى داخل امتحان الكادر 26/7/2011 يدخل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=335929)

hatem168 17-08-2011 06:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3854154)
اه الناس راحت وامتحنو وكان نفس المشكله بتاعت 15 -8 النت بطيئه جد جد بس فى ناس امتحنت وكملت الامتحان بالعافيه
حضرتك ارجع لاول الصفحه دى (8) وان شاء الله هتلاقى معلومات تفيدك

أشكر حضرتك بشده مشتاقه لمصر

مشتاقه لمصر 17-08-2011 06:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3854170)
الرسالة وصلت.. وكنت عايز أرد من خدمة الرسائل الخاصة بس جاتني رسالة تقول لازم تكمل 50 مشاركة وانا لسة جديد زي ما نتي عارفة عالعموم الرسالة وصلت وبيجي تنبيه لوانتي فاتحة يقول ان وصلتك رسالة خاصة..

ازاى يقولك كده ؟؟؟؟
وفعلا وصلنى من حضرتك رد على رسالتى من شويه !!!!!!!!!!!!

mahmoud1011 17-08-2011 06:25 AM

1 مرفق
لقيت دلوقتي في منتدى موضوع عن اسئلة اللغة العربية لغير المتخصصين والاستاذ رئيس المنتدى هو اللي منزله راجل كبير كده وليه هيبه وكمان شعره ابيض قلت جايز تبقى اجاباته من الاخر ومهتم بالقطع برضه شوفوه كده ممكن يكون فيه جديد وعرفوني وهو في المرفقات :)

الملف المرفق 67957

mahmoud1011 17-08-2011 06:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3854180)
ازاى يقولك كده ؟؟؟؟
وفعلا وصلنى من حضرتك رد على رسالتى من شويه !!!!!!!!!!!!

جاتني لما جيت اجرب ابعت تاني " لابد أن تصل مشاركاتك الى رقم 50 حتى تستطيع استخدام الرسائل الخاصة " ده لما حاولت ابعت تاني فقلت يبقى اكيد الاولى كمان ما وصلتش

أنور بدوي 17-08-2011 06:46 AM

أخوكم مزنوق
محتاج أسئلة الدراسات الاجتماعية اعدادي c25

mahmoud1011 17-08-2011 06:51 AM

جربت تاني جاتني صفحة نسخت اللي مكتوب فيها :

تستطيع إستخدام الرسائل الخاصة عندما تكون لديك أكثر من 50 مشاركة

مشتاقه لمصر 17-08-2011 07:04 AM

دى القطعه الاولى فى اللغه العربيه اللى جاءت اولا
الحكيم الصينى

يروى عن تشوان – تسو الحكيم الصيني الذي عاش في القرن الرابع قبل الميلاد أنه خرج يوما لصيد السمك في نهر من أنهار ولاية تشو. وإذ هو لاهٍ بالصيد أقبل عليه كبيران من كبراء الدولة وباحتشام كلي أطلعاه على رغبة أمير البلاد في اسناد منصب سام اليه . لأن البلاد في حاجة إلى حكمته . فمضى الحكيم في صيده ومن غير أن يلتفت إلى الرسولين أجاب :
" سمعت أن في قصر الأمير ، على الم*** المكرس لتكريم الأسلاف ، سلحفاة مقدسة مضى على موتها ثلاثة آلاف سنة . وأن الأمير يغالي في تقديسها فيحفظها محنطة في صندوقة من الذهب الابريز . فما قولكما في تلك السلحفاة لو أنها خيرت اليوم ما بين أن تكون ميتة ومحنطة في صندوقة من الذهب أو أن تكون حية تجرجر ذيلها في الأوحال ، فأي من الأمرين تختار ؟ "
فأجابه الرسولان – إنها من غير شك ، تختار أن تكون حية تجرجر ذيلها في الأوحال . عندئذ صاح بهما تشوان – تسو :
" أغربا عني : فأنا كذلك أختار أن أجرجر أذيالي في الأوحال ".

الاسئله من ذاكرتى

الفكرة الرئيسية للفقرة هى
1-الزهد فى زخرف الدنيا
2-الاحتشام فى مخاطبة الكبير
3-المحافظة على الاثار القديمة
4-الاستعانة باهل الحكمة فى الحكم

طبقا لمعلومات القطعة فان الحكيم
1-لم يدخل قصر الامير
2-لم ير الامير
3-لم ير قصر الامير
4-لم ير الم*** المكرس

الكائنات المقدسة عند الصينين
1-الثعابين
2-السلاحف
3-السحالى
4-التماسيح

لم يلتفت الحكيم الصينى للرسولين
1-كرها
2-تجاهلا
3-خجلا
4-خوفا

وفى سؤال تانى عن معنى المكرس فى القطعه

1- المهيأ
2- المحفوظ
3- المزين
مش فاكرة الاخيره

مشتاقه لمصر 17-08-2011 07:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3854191)
لقيت دلوقتي في منتدى موضوع عن اسئلة اللغة العربية لغير المتخصصين والاستاذ رئيس المنتدى هو اللي منزله راجل كبير كده وليه هيبه وكمان شعره ابيض قلت جايز تبقى اجاباته من الاخر ومهتم بالقطع برضه شوفوه كده ممكن يكون فيه جديد وعرفوني وهو في المرفقات :)

الملف المرفق 67957

هو فعلا زى الحلول بتاعتنا بس فى بعض الاختلافات ربنا يصلح الحال
هو حضرتك شفت ردى على سؤال سائل تنبؤك؟؟؟ ايه رأيك ؟؟؟؟؟

مشتاقه لمصر 17-08-2011 07:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنور بدوي (المشاركة 3854227)
أخوكم مزنوق
محتاج أسئلة الدراسات الاجتماعية اعدادي c25

استاذ انور والله انا نفسى اساعدك
بس اللى ممكن انصحك فيه التركيز على الاكيد وهو اللغه العربيه علشان لما تعرف اجابتها ان شاء الله
هتساعدك تجرى بالحل علشان تستفيد من الوقت للتخصص والتربوى واللى هما اسهل من اللغه العربيه او بيحتاجو وقت اقل من اللغه العربيه اللى فيها قطع وقراءة
ومن خلال تجربتى فى الامتحان اول يوم والناس اللى امتحنت يوم 16-8
المهم انجاز اكبر عدد من الاسئله وهما هيظبطو الموضوع لكن لو حضرتك حليت اقل من نص الامتحان هيظبطو ازاااااى ؟؟؟؟؟
والشاهد على كده انهم لو يهمهم الصح المفروض فى الامتحان الالكترونى تظهر النتيجه مباشرة بعد الحل
بس هما اجلو بسبب التظبيط
وكذلك سيبين اللجان ومسهلين :039uw8: التحاور
فهمتنى يا استاذ انور ؟؟؟
والله المستعان كله هبل وعك ربنا ينتقم من الظالم

mahmoud1011 17-08-2011 07:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3854092)
هو فعل المضارع المبنى للمجهول يضم اوله ويفتح ما قبل اخره
وفى حاله تنبأك ضم ثانيه وتقلب الاف واو لتناسب ضمة ما قبلها فتصبح تنبؤك
والله تعالى اعلى واعلم
ده اجتهاد واعترف ناقص معلومات منى فممكن يكون خطأ

فعلا معلوماتك صحيحة بس ده لو الفعل المضارع تنبئك مبني للمجهول بس هو تنبئ فعل مضارع عادي ورسم الكلمة املائيا الهمزة على نبرة اكيد علشان حركة الكسرة في الهمزات هي اقوى الحركات والهمزة المكسورة او اللي قبلها كسرة بتكون على نبرة لازم وممكن تتاكدي بكتابة الكلمة في جملة والبحث عنها في جوجل..

mahmoud1011 17-08-2011 09:00 AM

شكلكوا كلكم سيبتوني لوحدي وسيبتوا الموضوع الساعة عدت 9 الصبح -_- بقول للأخت مشتاقة لمصر بالاذن ونكمل مع الكادر في اقرب فرصة ان شاء الله
السلام عليكم :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

nice time 17-08-2011 01:51 PM

دي تاني مشاركة لي في موضوع حضرتك
أولاً : تحياتي لك لأنك الوحيدة اللي بلغتنا بالاخبار عن الامتحانات بل وجابت لنا بعض الأسئلة كمان.
ثانياً : انا عاوز اسأل عن مصير الناس اللي محلتش غير 40 سؤال ، و50 سؤال ، و 60 سؤال دول مصيرهم ايه.
ثالثاً : اناامتحاني بكره الخميس تنصحيني بايه بما انك خضت التجربة قبلي
أخيراً : كل عام وأنت بخير ، تحياتي لك وبارك الله لك في مجهودك في هذا الشهر الكريم، تقبلي مروري (nice time )

مشتاقه لمصر 17-08-2011 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nice time (المشاركة 3855302)
دي تاني مشاركة لي في موضوع حضرتك
أولاً : تحياتي لك لأنك الوحيدة اللي بلغتنا بالاخبار عن الامتحانات بل وجابت لنا بعض الأسئلة كمان.
ثانياً : انا عاوز اسأل عن مصير الناس اللي محلتش غير 40 سؤال ، و50 سؤال ، و 60 سؤال دول مصيرهم ايه.
ثالثاً : اناامتحاني بكره الخميس تنصحيني بايه بما انك خضت التجربة قبلي
أخيراً : كل عام وأنت بخير ، تحياتي لك وبارك الله لك في مجهودك في هذا الشهر الكريم، تقبلي مروري (nice time )

ربنا يكرمك يا نايس
انا من الناس اللى حلو 45 سؤال وهيتم اعادة الامتحان لنا خلال ال9 ايام اللى جايه
والنصائح والاسئله اقرأى الصفحه 8 كلها وانتى هتلاقينى منزله الاسئله واللجان عمله ايه كمان
بس الامجمل
اولا تحاولى تعرفى اجوبه العربى لانها تقريبا واحده علشان تجرى شويه فى الحل ومتخدش منك وقت
ثانيا المهم تحلى اكبر قدر من الاسئله
وانتى شوفى اللى جنبك فى الامتحان علشان تقرى السؤال بتاعه فى وقت تحويل السؤال لانه النت بطىء
علشان تستفيدى بالوقت لان ترتيب الاسئله بيختلف من جهاز للتانى فاللى هتقرايه هيجيلك بعد كده
بس اقرى القطع اللى انا منزلاها بتاعت اللغه العربيه
قطعة البحر وقطعة الموسيقى وبعد كده انا نزلت قطعة الحكيم الصينى فى الصفحه 9
وبالتوفيق ان شاء الله وربنا يعينك

eng wahab 17-08-2011 04:28 PM

اين وعدك لينا بنزول التربوى

ندى أحمد فوزي 17-08-2011 04:41 PM

والله مشكورين بس أن جيت الاجازة وفرحان قوي بمصر لأن خلاص اتخنقت من الغربة ونفسي اعيش فمصر بستر وكرامة ! لكن فوجئت بصداع أسمه الكادر والله حرام نفضل كده نحن المغتربين بين مطرقة الغربة وسندان مصر نروح فين بس ؟

mahmoud1011 17-08-2011 07:56 PM

الناس اللي مستنيه تشوف ميعاد اعادة الامتحان والصفحة مش بتفتح معاهم من يومين.. عاوز اعرفهم إن الحمد لله الوزارة الفاشلة جابت ناس وصلحوا السيرفر خلاص وصفحة حسابك على الاكاديمية دلوقتي بتفتح :022yb4::022yb4::022yb4:

hatem168 17-08-2011 08:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندى أحمد فوزي (المشاركة 3856337)
والله مشكورين بس أن جيت الاجازة وفرحان قوي بمصر لأن خلاص اتخنقت من الغربة ونفسي اعيش فمصر بستر وكرامة ! لكن فوجئت بصداع أسمه الكادر والله حرام نفضل كده نحن المغتربين بين مطرقة الغربة وسندان مصر نروح فين بس ؟

لك كل الحق اخت ندى كلامك أوجز ما في صدري من ألم يعتصره منذ أول أيام أجازتي وحتى اليوم أخر يوم لي فى مصر وقد حرموني حتى من دخول إختبار الكادر الذي جئت لمصر له خصيصا ( حسبي الله ونعم الوكيل ) .

رضينا بالهم.............

ندي محمد ابراهيم المليجي 17-08-2011 09:07 PM

الزملاء الافاضل
الاخت مشتاقة لمصر

كيف حالك وأيه الجمال ده جعله الله في ميزان حسناتك يوم القيامة .( مش ملاحظة إن ميزان حسناتك مليان بالدعاء من الجميع ياريت نقسم بالنص بيني وبينك يا مشتاقة )

وشكرا للاستاذ محمود علي مساعدته لنا في حل الاسئلة جعله الله في ميزان حسناته إن شاء الله .

انا حاولت ارسل رسالة علي الخاص ليكي بس طلع ليه رسالة بتقول لازم يكون بعد 50 مشاركة فربنا يسهل بعد 50 مشاركة

بس فيه سؤالين
الأول : اللغة العربية بيجي فيها قطع بس مفيش أسئلة .
الثاني: بالنسبة للكفاءة والتخصص هل الاسئلة اللي معايا كافية ( سبق ونشرتها )

ولكم جميعاً خالص الدعاء وللمسلمين والمؤمنين أجمعين .

mahmoud1011 18-08-2011 12:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندي محمد ابراهيم المليجي (المشاركة 3857628)
الزملاء الافاضل
الاخت مشتاقة لمصر

كيف حالك وأيه الجمال ده جعله الله في ميزان حسناتك يوم القيامة .( مش ملاحظة إن ميزان حسناتك مليان بالدعاء من الجميع ياريت نقسم بالنص بيني وبينك يا مشتاقة )

وشكرا للاستاذ محمود علي مساعدته لنا في حل الاسئلة جعله الله في ميزان حسناته إن شاء الله .

انا حاولت ارسل رسالة علي الخاص ليكي بس طلع ليه رسالة بتقول لازم يكون بعد 50 مشاركة فربنا يسهل بعد 50 مشاركة

بس فيه سؤالين
الأول : اللغة العربية بيجي فيها قطع بس مفيش أسئلة .
الثاني: بالنسبة للكفاءة والتخصص هل الاسئلة اللي معايا كافية ( سبق ونشرتها )

ولكم جميعاً خالص الدعاء وللمسلمين والمؤمنين أجمعين .

أولاً : أنا بشكرك على الكلام الجميل ده ويارب يجزيكي الجنة.. اللهم آمين
بالنسبة للنقطة الاولى : اللي تقدر تجاوب على الموضوع ده هي ( مشتاقة لمصر ) لأنها مهما كان دخلت بعض من الامتحان بس أنا شايف إن القطع هي الاهم دلوقتي علشان بتاخد وقت كبير وكمان سمعت ان ممكن يجيلك 3 قطع او 4 .
بالنسبة للنقطة التانية :قالت مشتاقة لمصر قبل كدة.. احنا نركز على العربي أما التربوي والتخصص فيه مجال اكتر على اساس ان مر علينا اسئلة تربوي كتير قبل كده

بخصوص تقديرنا ودعواتنا المستمرة لأختنا( مشتاقة لمصر ) عاوز أقول : على قد ما كانت بتجتهد وتدور وتجمع هنا وهناك على قد ما هي أكيد سعيدة بالدعوات بظهر الغيب الدعوات المخلصة للي شارك ورد وكمان اكتر للي شاهد ودعا من قلبه بس من غير ما يسجل الدعاء..

وعاوز أقول كمان يا استاذه ندى إنك برضه ليكي حظ كبير من الدعاء ده لأنك ليكي دور كبير من بداية الموضوع ويا رب تنجحوا وتخلصوا من الكادر ده على خير انتي و( مشتاقة لمصر ) لأني أنا عارف أنه معطلكوا عن السفر وملخبط حياتكوا وحياة ناس تانيه كتير قوي أنا واحد منهم.. بشكرك يا أخت ندى مرة تانية على الدعاء.. وبسأل نفسي سؤال يا ترى بعد الكادر هنلاقي موضوع تاني كده يجمعنا زي الموضوع ده ؟؟؟؟ :unsure::unsure::unsure:

waleed7988 18-08-2011 02:10 AM

اولا جزاكم الله كل خير على هذا لجهد الاكثر من رائع منكم جميعا وجعله الل في ميزان حسناتكم

واتمني اجابة هذا السؤال لان ملوش اجابة

( 19) حدد المجموعة التي رسمت أواخر كلماتها رسماً صحيحاً مما يلي .....
( أ ) محا ، شدا ، استوي ، اقتدي
( ب ) محي ، شدي ، استوا ، اقتدي
( ج ) محا ، شدي ، استوي ، اقتدا
( د ) محي ، شدا ، استوا ، اقتدي

waleed7988 18-08-2011 02:18 AM

وياريت برده السؤالين دول كمان

- أي الجمل التالية صيغ صياغةصحيحة ؟

- اجتهد مهندسو السد العالي
- حضر ألوا الفضل للحكم في المنازعة
- أتقن مصممو المنهج عملهم
- اقتنعمعارضو الفكرة بالحجة

- يؤتى بالتمني المستحيل في صورة الممكن لإفادة :
أ - الحسرة .
ب- الفرح .
ج - التحضيض .
د - الإشفاق .

- نوع التشبيه في قولنا : قلب فلان كالحجر قوة
أ - مفرد .
ب- ضمني .
ج - تمثيلي .
د - مقلوب .

mahmoud1011 18-08-2011 04:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3859315)
اولا جزاكم الله كل خير على هذا لجهد الاكثر من رائع منكم جميعا وجعله الل في ميزان حسناتكم

واتمني اجابة هذا السؤال لان ملوش اجابة

( أ ) محا ، شدا ، استوي ، اقتدي

احنا بنشكرك على الدعاء الجميل ويلا نشوف الاسئلة:

( أ ) محا ، شدا ، استوي ، اقتدي (هي الاجابة الصحيحة)

*والسبب إن أصل آخر حرف في كلمة محا هو من اصله هنعرف صح والا خطأ نروح نجيب المضارع علشان نعرف مضارعها (يمحو) تبقى نرسمها الف محا
وكذلك كلمة شدا - يشدو نبقى نرسمها الف شدا
اما استوى- يستوي ياء استوي
وكمان اقتدى مضارعها يقتدي ياء برضه اقتدي

mahmoud1011 18-08-2011 05:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3859353)
وياريت برده السؤالين دول كمان

- أي الجمل التالية صيغ صياغةصحيحة ؟
- اقتنعمعارضو الفكرة بالحجة

أ - الحسرة .
ب- الفرح .
ج - التحضيض .
د - الإشفاق .

أ - مفرد .
ب- ضمني .
ج - تمثيلي .
د - مقلوب .

شوف يا سيدي السؤال ده ليه قصة تعالوا نشوفها كدة:

أي الجمل التالية صيغ صياغة صحيحة ؟
- اقتنع معارضو الفكرة بالحجة

السؤال ده اكيد منقول خطأ بس خلينا نشوف: امتى نزود (ألف) بعد واو الجماعة؟؟؟ .. نزود ألف بعد واو الجماعة في الفعل فقط علشان نفرق بينه وبين الاسم زي (عملوا) (اعلموا ) لكن لو كان اسم لا تضيف الف زي الموجود معانا ( مهندسو-مصمموا-معارضو) لكن (ألوا) رسمت خطأ لما زود الالف لانها مش فعل بدليل الآية قال تعالى: " وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ "

وعلشان نحل الإشكال ده يبقى بس هنضيف كلمة صغيرة للسؤال هي أكيد منسية:

أي الجمل التالية صيغ صياغة غير صحيحة ؟

أ- اجتهد مهندسو السد العالي
ب- حضر ألوا الفضل للحكم في المنازعةهي الاجابة الصحيحة
ج- أتقن مصممو المنهج عملهم
د- اقتنع معارضو الفكرة بالحجة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ

أ - الحسرة . هي دي الاجابة الصحيحة ( ليت الشباب يعود يوما)
ب- الفرح .
ج - التحضيض .
د - الإشفاق .

أ - مفرد . هي دي الاجابة الصحيحة لأنه صرح بالمشبه والمشبه به واداة التشبيه ووجه الشبه
ب- ضمني .
ج - تمثيلي .
د - مقلوب .

للأسف يا وليد الإجابات الخطأ موجودة كتير وربنا يستر.. كل الشكر لــ(مشتاقة لمصر) لأنها هي اللي نبهتني للموضوع ده يارب تكون بخير.. :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

أنور بدوي 18-08-2011 06:07 AM

اليوم 18/8 عاجل جدا من موقع الاكاديمية
للمعلمين الذين لم يتمكنوا من دخول الاختبار ابتداء من يوم 15/ 8 حتى يوم 17/8
على السادة المعلمين الذين لم يتمكنوا من دخول الاختبار ابتداء من يوم 15/8/2011 وحتى اليوم الموافق 17/8/2011 التوجه الى مقر الاختبار المقرر الاختبار فيه سابقاً ، اعتبارا من يوم الخميس الموافق 18/8/2011 الساعة الثالثـــة بعد الظهــر وحتى يوم الاربعاء الموافق 24/8/2011

للسادة المعلمين المرتبطين بموعد سفرهم لخارج البلاد خلال هذا الأسبوع
تعلن الأكاديمية المهنية للمعلمين للسادة المعلمين المرتبطين بموعد سفرهم لخارج البلاد خلال هذ الأسبوع ولم يتمكنوا من آداء الاختبار يوم الاثنين الموافق 15/8/2011 ، عن إستقبالهم لآداء الاختبار بقاعات ديوان عام الوزارة اعتبارا من يوم الثلاثاء الموافق 16/8/2011 بشرط أن يتقدم المعلم بما يفيد سفره خارج البلاد خلال هذا الأسبوع.
للاستفسار : تليفون : 0227940318

waleed7988 18-08-2011 07:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3860075)
شوف يا سيدي السؤال ده ليه قصة تعالوا نشوفها كدة:

أي الجمل التالية صيغ صياغة صحيحة ؟
- اقتنع معارضو الفكرة بالحجة

السؤال ده اكيد منقول خطأ بس خلينا نشوف: امتى نزود (ألف) بعد واو الجماعة؟؟؟ .. نزود ألف بعد واو الجماعة في الفعل فقط علشان نفرق بينه وبين الاسم زي (عملوا) (اعلموا ) لكن لو كان اسم لا تضيف الف زي الموجود معانا ( مهندسو-مصمموا-معارضو) لكن (ألوا) رسمت خطأ لما زود الالف لانها مش فعل بدليل الآية قال تعالى: " وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ "

وعلشان نحل الإشكال ده يبقى بس هنضيف كلمة صغيرة للسؤال هي أكيد منسية:

أي الجمل التالية صيغ صياغة غير صحيحة ؟

أ- اجتهد مهندسو السد العالي
ب- حضر ألوا الفضل للحكم في المنازعةهي الاجابة الصحيحة
ج- أتقن مصممو المنهج عملهم
د- اقتنع معارضو الفكرة بالحجة

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ

أ - الحسرة . هي دي الاجابة الصحيحة ( ليت الشباب يعود يوما)
ب- الفرح .
ج - التحضيض .
د - الإشفاق .

أ - مفرد . هي دي الاجابة الصحيحة لأنه صرح بالمشبه والمشبه به واداة التشبيه ووجه الشبه
ب- ضمني .
ج - تمثيلي .
د - مقلوب .

للأسف يا وليد الإجابات الخطأ موجودة كتير وربنا يستر.. كل الشكر لــ(مشتاقة لمصر) لأنها هي اللي نبهتني للموضوع ده يارب تكون بخير.. :078111rg3::078111rg3::078111rg3:

جزاك الله كل خير استاذ محمود على التجاوب وحل الاسئله
وحضرتك عارف ان المنتديات فيها اسئله كتير والاجابات اكتر والله اعلم ايه الصح وايه الغلط
وعذرا منك ان كنت اطيل عليك بسؤال اخر

15 - التربية الصالحة تنتج ………………. صالحـا .
أ - نـشءًا .
ب- نـشـئـًا .
ج - نـشـأً .
د - نـشء

mahmoud1011 18-08-2011 08:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3860380)
جزاك الله كل خير استاذ محمود على التجاوب وحل الاسئله
وحضرتك عارف ان المنتديات فيها اسئله كتير والاجابات اكتر والله اعلم ايه الصح وايه الغلط
وعذرا منك ان كنت اطيل عليك بسؤال اخر

15 - التربية الصالحة تنتج ………………. صالحـا .
أ - نـشءًا .
ب- نـشـئـًا .
ج - نـشـأً .
د - نـشء

الصح ب - نـشـئـًا
ولو عاوز بجد تدريب مظبوط على اسئلة اللغة العربية ركز على القطع زي قطعة البحر وقطعة الموسيقى والحكيم الصيني وادخل على الصفحتين دول والأجابات اللي فيهم بإذن الله أكيدة:

1-
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=356161
2-
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=357261
وأي خدمة يا وليد

waleed7988 18-08-2011 08:21 AM

بارك الله فيك استاذ محمود وجعله في ميزان حسناتك

waleed7988 18-08-2011 08:29 AM

طيب والسؤال ده بقطعه البحر

( 1 ) القمر زاه رفراف معنى زاه كما فهمتها من القطعة
( أ ) متعال
( ب ) ساطع
( ج ) مختال
(د) – منير

الاجابة ساطع ولا مختال

mahmoud1011 18-08-2011 08:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3860486)
طيب والسؤال ده بقطعه البحر

( 1 ) القمر زاه رفراف معنى زاه كما فهمتها من القطعة
( أ ) متعال
( ب ) ساطع
( ج ) مختال
(د) – منير

الاجابة ساطع ولا مختال

أنا شايف إن هي مختال

waleed7988 18-08-2011 08:46 AM

يعني اتوكل على الله واذا جت اعملها مختال

waleed7988 18-08-2011 09:03 AM

بالنسبة لسؤال قطعه البحر

) يرى الكاتب أن الإنسان في الحياة يشبه السفينة بين أمواج البحر . بم تحكم عليه في ضوء قراءتك للنص :
أ - واقعي ، لأنه يعبر عن واقع حياة الإنسان .
ب - قدري ، لأنه أغفل إرادة الإنسان وقدراته .
جـ - انهزامي ، لأنه يرى الإنسان ضعيفاً مقهوراً .
د - موضوعي ، لأنه أقر للإنسان قانونه ، وللطبيعة قوانينها .

الاجابة ايه واقعي ام موضوعي

ندي محمد ابراهيم المليجي 18-08-2011 01:08 PM

الزملاء الافاضل
هذا الخبر نقلاَ عن متحدثنا الرسمي ( اليوم السابع ) كالعادة

حددت وزارة التربية والتعليم مواعيد جديدة لاختبار المعلمين الذين لم يتكمنوا من خوض امتحانات الكادر منذ بدايتها الاثنين الماضى وحتى أمس الأربعاء، وبحسب الوزارة فإن المواعيد الجديدة هى بدءً من اليوم الخميس وحتى الأربعاء 24 أغسطس الجارى على أن يؤدوا امتحانهم بعد الثالثة ظهراً حتى تكون الفترات الثلاث الأولى قد انتهت.

ودعت الوزارة المعلمين الذين لم يتمكنوا من خوض الاختبارات خلال أول 3 أيام من "الكادر" سواءً بسبب الأعطال الإلكترونية فى "سيرفر" الوزارة خلال اليوم الأول أو للغياب خلال اليومين التاليين إلى التوجه إلى مقار لجانهم بالمحافظات لأداء الاختبار مجدداً حتى لا تضيع عليهم فرصة التسكين على درجات الكادر.

فى السياق ذاته مازالت الأكاديمية المهنية للمعلمين تفتح باب الاختبار داخل قاعتى الطوارئ بديوان الوزارة أمام المعلمين المرتبطين بمواعيد عودة للدول العربية التى يعملون بها شريطة تقديم ما يفيد سفرهم ومستند يؤكد عدم تمكنهم من خوض الامتحان فى يومه الأول بسبب توقفه لأعطال إلكترونية.

وفى اليوم الرابع من امتحانات الكادر استمرت شكاوى المعلمين من عدم تناسب الوقت المحدد للإجابة ( 90 دقيقة) مع عدد الأسئلة ( 100 سؤال)، وهى شكوى بدأت تظهر مع اليوم الأول.

mahmoud1011 18-08-2011 02:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندي محمد ابراهيم المليجي (المشاركة 3861222)
الزملاء الافاضل
هذا الخبر نقلاَ عن متحدثنا الرسمي ( اليوم السابع ) كالعادة

حددت وزارة التربية والتعليم مواعيد جديدة لاختبار المعلمين الذين لم يتكمنوا من خوض امتحانات الكادر منذ بدايتها الاثنين الماضى وحتى أمس الأربعاء، وبحسب الوزارة فإن المواعيد الجديدة هى بدءً من اليوم الخميس وحتى الأربعاء 24 أغسطس الجارى على أن يؤدوا امتحانهم بعد الثالثة ظهراً حتى تكون الفترات الثلاث الأولى قد انتهت.

ودعت الوزارة المعلمين الذين لم يتمكنوا من خوض الاختبارات خلال أول 3 أيام من "الكادر" سواءً بسبب الأعطال الإلكترونية فى "سيرفر" الوزارة خلال اليوم الأول أو للغياب خلال اليومين التاليين إلى التوجه إلى مقار لجانهم بالمحافظات لأداء الاختبار مجدداً حتى لا تضيع عليهم فرصة التسكين على درجات الكادر.

فى السياق ذاته مازالت الأكاديمية المهنية للمعلمين تفتح باب الاختبار داخل قاعتى الطوارئ بديوان الوزارة أمام المعلمين المرتبطين بمواعيد عودة للدول العربية التى يعملون بها شريطة تقديم ما يفيد سفرهم ومستند يؤكد عدم تمكنهم من خوض الامتحان فى يومه الأول بسبب توقفه لأعطال إلكترونية.

وفى اليوم الرابع من امتحانات الكادر استمرت شكاوى المعلمين من عدم تناسب الوقت المحدد للإجابة ( 90 دقيقة) مع عدد الأسئلة ( 100 سؤال)، وهى شكوى بدأت تظهر مع اليوم الأول.

مشكورة يا ندى على المتابعة ويارب تكون شافت الخبر ( مشتاقة لمصر ) ما كنتش موجودة امبارح يا رب تكون بخير

mahmoud1011 18-08-2011 02:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed7988 (المشاركة 3860555)
بالنسبة لسؤال قطعه البحر

) يرى الكاتب أن الإنسان في الحياة يشبه السفينة بين أمواج البحر . بم تحكم عليه في ضوء قراءتك للنص :
أ - واقعي ، لأنه يعبر عن واقع حياة الإنسان .
ب - قدري ، لأنه أغفل إرادة الإنسان وقدراته .
جـ - انهزامي ، لأنه يرى الإنسان ضعيفاً مقهوراً .
د - موضوعي ، لأنه أقر للإنسان قانونه ، وللطبيعة قوانينها .

الاجابة ايه واقعي ام موضوعي

الإجابة الصحيحة هي أ- واقعي

ندي محمد ابراهيم المليجي 18-08-2011 07:40 PM

الاخت العزيزة مشتاقة

كيف حالك ......... أفتقدناكي .
أمتحنتي ولا لسه . طمنينيا أيه الاخبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mahmoud1011 18-08-2011 09:02 PM

إلى الأخت ( مشتاقة لمصر )..

أين أنتي..

نفتقدك كثيرا..

لا تتركينا..

من غيرك المنتدى مالوش طعم.. مالوش روح..

يا رب تكوني بخير..

مشتاقه لمصر 18-08-2011 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ندي محمد ابراهيم المليجي (المشاركة 3862984)
الاخت العزيزة مشتاقة

كيف حالك ......... أفتقدناكي .
أمتحنتي ولا لسه . طمنينيا أيه الاخبار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الله الله على الناس الاوفياء
ربنا يجزيكى خير والله انبسط لما حسيت انك مشغوله عليا
ربنا يكرمك يا ندى ويصلح حالك

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3863328)
إلى الأخت ( مشتاقة لمصر )..

أين أنتي..

نفتقدك كثيرا..

لا تتركينا..

من غيرك المنتدى مالوش طعم.. مالوش روح..

يا رب تكوني بخير..

اشكرك يا استاذ محمود ربنا يصلح حالك

والله بعض الظروف يا جماعه وغصب عنى
بس الجميل انى لما كنت رايحه المدرسه الصبح
اتصل عليه احدى الزميلات الفاضيلات اللى كانو معانا فى امتحان الكادر والله معرف حتى شكل البنت
بس دى دعواتكم بقى ربنا يصلح حالكو
ربنا بوقف ليه ولاد الحلال
والبنت قالتلى تعالى حالا دلوقتى
احنا بالامتحان ومستنين اى حد يجى من الناس
اللى كانت اول يوم
ورغم انى والله مكنتش نمت بقالى اكثر من 48 ساعه
بسبب بعض الظروف الخارجه عن ارادتى الا ربنا قدرنى وروحت الامتحان
والمفاجأه انى امتحنت وخلصت ال100 سؤال والجميل بقى ليكم انتم الوقت زاد بقى 100 دقيقه كمان مش 90 والوقت كفى وفااااض
وفضلت قاعده اقرىء فى اسئله الناس اللى كانت لسه جايه
بس تخصص تانى
والنت والله يا جماعه كان سريع وجمييييييل بشكل ما شاء الله بس الناس اللى بعدنا اشتكو انه فصل بعد كده مرتين وكان بطىء شويه
بس انا سبحاااااااان الله كان ميه ميه معايه
والله انا مبسوطه رغم الظروف اللى انا فيها متبسطش بس متفائله خير
والحمد لله على كل حااااال
عند بعض الاسئله هقلوكم عليها بس هاااااخد هدنه لانى والله لسه داخله بيتى من يومين تقريبا
يعنى نص ساعه كده
كمان اللغه العربيه يا ندى 3 قطع زى ما قولت والللى جم هما الحكيم الصينى والبحر والموسيقى تقريبا فى قطعه تانيه بتيجى للناس لانى الامتحان بيتغير من واحد للتانى بس باختلاااااااافات بسيطه
هكملكم بس شويه وقت
فاااااااااصل ونوااااااصل
هههههههههه

mahmoud1011 19-08-2011 12:29 AM

إن كان غيابك استفتاء على حبنا ليكي فانت هنا كالانتخابات العربية تفوزين بنسبة مئة بالمئة..

وإن كانت استراحة شوية من تعب من الكادر وسنينه فليكن وسنتقبل هذا جميعا فقط من أجل راحتك..

أما بقى إن كنت تريدين الرحيل فسنخرج بالمظاهرات في كل مكان

ولو شفتي يوما أنه لابد من ترك المنتدى
فانتظري هناك فإنا قادمون

باللغة العربية للمتخصصين وغير المتخصصين وبكل كفاءة تربوية وبكامل أقسام التخصص بنقولك :
فرحانين قوي بعودتك والفرحة كمان مضاعفة
بالأخبار الجميلة اللي عرفناها..
وفي انتظارك..

أسألك اللهم بأسمائك الحسنى وصفاتك العلى وبكل اسم هو لك سميت به نفسك أو علمته أحد من خلقك أو استأثرت به فى علم الغيب عندك أن تفرج همها وتيسر امرها..
اللهم آمين..

waleed7988 19-08-2011 12:43 AM

جمد الله على سلامة اختنا الفاضلة مشتاقة لمصر
وبإنتظار جديدك كما عودتينا دائما
والشكر موصول لأخونا الحبيب محمود

مشتاقه لمصر 19-08-2011 01:05 AM

بعض الاسئله اللى افتكرتها من اللغه العربيه

1- تقع ............... الشرقيه والغربيه فى مصر
-الصحراوان
-الصحراءان
وفى اختيارين كمان بس كانو بعيد عن الصحيح
انا رجحت الصحراوان

2-استخرج الحرف الناسخ من العبارة التاليه :-

على المرء انْ يعرف أنَّ عليه السعى لإدراك النجاح
- على
-أنْ
-أنَّ
-لإدراك
بصراحه مش فاكرة حلتها ازاى خمنت انها ان المشدده
3- عندى 14 قيراطا
-اربعة عشر قيراطا
-اربع عشر قيراطا
-اربع عشرة قيراطا
-اربعة عشرة قيراطا
طبعا الاجابه الاولى
لان الارقام من 13 -19
الاول يخالف والثانى يطابق من حيث التذكير والتأنيث
ان شاء الله كل ما افتكر سؤال هجى اكتبه

mahmoud1011 19-08-2011 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشتاقه لمصر (المشاركة 3864549)
بعض الاسئله اللى افتكرتها من اللغه العربيه

1- تقع ............... الشرقيه والغربيه فى مصر
-الصحراوان
-الصحراءان
وفى اختيارين كمان بس كانو بعيد عن الصحيح
انا رجحت الصحراوان

2-استخرج الحرف الناسخ من العبارة التاليه :-

على المرء انْ يعرف أنَّ عليه السعى لإدراك النجاح
- على
-أنْ
-أنَّ
-لإدراك
بصراحه مش فاكرة حلتها ازاى خمنت انها ان المشدده
3- عندى 14 قيراطا
-اربعة عشر قيراطا
-اربع عشر قيراطا
-اربع عشرة قيراطا
-اربعة عشرة قيراطا
طبعا الاجابه الاولى
لان الارقام من 13 -19
الاول يخالف والثانى يطابق من حيث التذكير والتأنيث
ان شاء الله كل ما افتكر سؤال هجى اكتبه

تمام بإذن الله إجابات صحيحة 100 %

أنور بدوي 19-08-2011 01:50 AM

الله أكبر ولله الحمد
أيه اخبار التربوي
من أين أذكره؟

مشتاقه لمصر 19-08-2011 01:53 AM

فى سؤال غريب اسئله غريبه هبل كده جت للناس اللى حنبى تخصص معلم فصل وهى

175% من 48 يساوى
-36
-60
-84
-127
هو عايز ايه من السؤال ده طرح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وسؤال تانى لو سلوى رمت حجر بالمياه اى الاشكال الاتيه يعبر عن احتمال مكان رمى الحجر وجايبين اشكال
دوائر مقسمه ملهاش اى معنى

وجه فى الكفاءة التربويه
-الاجازة العارضه هى كله ماعدا
-اجازة تنتهى بانتهاء السنه الميلاديه
-اجازة تنتهى بانتهاء السنه الدراسيه
-اجازة لمدة يومان
-اجازة مش عارفه تقريبا لمده يومان تقريبا مش فاكرة اخر اختيار بس الاختيار الصحيح
اجازة تنتهى بانتهاء السنه الدراسيه

احمد ماهر حامد 19-08-2011 02:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud1011 (المشاركة 3842529)
السلام عليكم
دي بعض أسئلة اللغة العربية لغير المتخصصين واللي شافها قبل كدة مش مشكلة خد فكرة تاني.. أو راجع عليها مرة تانية محدش عارف إيه اللي هيحصل ويا ترى الناس دي مخبيين لينا إيه بالظبط ..
ربنا يستر

نموذج اختبار اللغة العربية عام لجميع المعلمين بعد المراجعة عليه
==================
١- "أصبح......بتطوير التعليم"
اختر التكملة الصحيحة لهذه الجملة مما يلى......
(أ) المصريون منشغلون.
(ب) المصريين منشغلين.
(ج) المصريون منشغلين. (أجابة صحيحة)
(د) المصريين منشغلون.
-----------------------------------------
اقرأ القطعة الآتية ثم أجب عن الأسئلة التى تليها:
كلنا نعيش فى عالم واحد، تظلنا سماء واحدة، وتشرق علينا شمس واحدة، ونسير على أرض
واحدة، لكن هذا لا يعنى إلغاء الاختلاف والتنوع بين البشر أفراداً وجماعات ودولا، فالتنوع
والاختلاف سنة من سنن الكون لولاها ما تدافع الناس، وما تحقق إعمار الكون وما تطورت الحياة،
فالتنوع ثراء ونماء، ما دام يقف عند حدود الاختلاف ولم يتجاوزها ليصير خلافاً.
إن الاختلاف فى وجهات النظر بين الأفراد لا يفسد الود بينهم، ولكن ما يفسد الود هو الخلاف
الذى لا يمكن من خلاله التوصل إلى حل وسط.
فاختلاف الأفكار يؤدى إلى نموها إذا تحاورت وتلاقت وتكاملت، واختلاف الجنسين الرجل
والمرأة ثراء لدور الإنسان على الأرض إذا قامت العلاقة بينهما على التكامل لا الصراع، واختلاف
الأعمار تواصل ونماء وتكامل بين براءة الطفولة وفتوة الشباب وحكمة الشيوخ، واختلاف الدول
والحضارات دافع للطموح والتنافس لتحقيق إنجازات تضاف إلى سجل الإنسانية.
والاختلاف: وما يصحبه من تنافس مطلوب ومحمود إذا ظل الأمر عند حدود الاختلاف، وإذا
صاحب هذا الاختلاف قنوات للحوار والتفاهم، ومساحات للتسامح والتراحم. أما إذا تجاوز الاختلاف
هذا الإطار، وغلب على أطرافه الغلو والرغبة فى التسلط كان الخطر من تحوله إلى خلاف وصراع
يهدم ولا يبنى، يعوق النماء ولا يشجعه.
وهذا يستلزم جهوداً عالمية لنشر ثقافة الحوار، وترسيخ قيم التسامح، وتقبل الاختلاف،
واحترام خصوصية الآخر. إنها دعوة للتعايش والسلام.
--------------------------------------
٦- يقصد بكلمة " تواصل " كما ورد فى الفقرة الثالثة......
(أ) تحاور.
(ب) ترابط.
(ج) استمرار. (أجابة صحيحة)
(د) اتفاق.
--------------------------------
٣- ما الفكرة الرئيسية لهذه القطعة؟
(أ) التنوع بين البشر يحقق ثراء ونماء.
(ب) الاختلاف فى الرأى لا يجب أن يفسد الود بين البشر.
(ج) التكامل بين الأفكار يؤدى إلى حل الخلافات بين البشر.
(د) بالحوار يمكن الاستفادة من الاختلاف فى الرأى. (أجابة صحيحة)
---------------------------------
٤- متى يمكن أن يتحول الخلاف فى الرأى إلى صراع؟
(أ) عند ظهور التنافس بين أصحاب الآراء المختلفة.
(ب) عند الإصرار على التفاهم من خلال قنوات الحوار.
(ج) عند الاستسلام لشهوة فرض الرأى وعدم التفاهم.
(د) عند الوقوع فى براثن التطرف والمغالاة فى السيطرة. (أجابة صحيحة)=============

40 سؤال مجاب عنهم من نموذج اللغة العربية جميع المعلمين
====
1- كل الكلمات المحتوية على همزة والموضحة بخط تحتها كتبت بصورة صحيحة إلا واحدة هي :
أ - القرآن الكريم ثلاثون جزئـا . (أجابة صحيحة)
ب- اشتد المحقق في مساءلة الجاني .
ج - لقد كان صديقي على قدر المسؤولية .
د - ولكن ليطمئن قلبي .
--------------------------------------------
2-كل الكلمات المبدوءة بهمزة والموضحة بخط تحتها كتبت بصورة صحيحة إلا واحدة هي :
أ - السعيد من وعظ بغيره .
ب- كل إناء ينضح بما فيه .
ج - من عظَّم صغيرة إبتلاه الله بكبيرة . (أجابة صحيحة)
د - سبَّك من أبلغك سبـًّا .
-------------------------------------------
3- الكلمات المختومة بألف وميزت بخطوط تحتها فيما يلي كلها كتبت بصورة خاطئة إلا كلمة واحدة هي :
أ - نصحته لكنه استكبر و استعصا .
ب- أصابه مرض أعيى الأطباء علاجه . (أجابة صحيحة)
ج - لم يصدر حكمه إلا بعد أن استجلا الحقيقة .
د - أنت الحكم المرتضا .
-------------------------------------------------
4- أحيانـًا نكتب كلمتين وكأنهما كلمة واحدة . فأي الكلمات الآتية وصلت ببعضها خطأ .
أ - بـم أكافئك ؟
ب- وأنتم حينئـذ تنظرون .
ج - أشهد ألا إله إلا الله . (أجابة صحيحة)
د - لم تشتكي وتقول إنك معدم ؟ .
5- زيد في كل كلمة مما تحته خط حرف بالخطأ إلا كلمة واحدة كانت الزيادة فيها صحيحة وهي :
أ - اسق الظمآن ماءا .
ب- ليست الأرزاق بالتواكل لا كن لكل مجتهد نصيبا .
ج - شباب الأمة هم صانعوا حضارتها .
د - تعلموا القرآن وعلموه . (إجابة صحيحة)
------------------------------------------
6- ( تزوج وعمره 16 عامـًا) . القراءة الصحيحة للرقم في هذه الجملة هي :
أ - ستة عشر . (أجابة صحيحة)
ب- ست عشرة .
ج - ستة عشرة .
د - ست عشر .
----------------------------------
7- (اتصلت .. صديقي هاتفيـًا) حرف الجر الذي يجب أن يوضع قبل صديقي هو :
أ - ( في ) .
ب- ( على ) .
ج - ( ب ) .(أجابة صحيحة)
د - ( لـ ) .
-------------------------------------
8- ( هؤلاء الرجال يعملون بصمت ) إذا أردت تحويل الجملة إلى فعلية وجب أن تقول :
أ -يعملون هؤلاء الرجال بصمت .
ب- يعمل هؤلاء الرجال بصمت . (أجابة صحيحة)
ج -يعملوا هؤلاء الرجال بصمت .
د -يعملون بصمت هؤلاء الرجال .
------------------------------
[ .. وعندها أدرك التاجر أنه كان يبني قصورًا في الهواء ] .
9- ( يبني قصورا في الهواء ) تعني :
أ - يبني قصورا عالية جدا .
ب - يعيش في سعة ورغـد .
ج - يخطط لمستقبل باهــر .
د - يعيش على الأوهـــام . (أجابة صحيحة)
10- نستطيع أن نؤدي معنى الجملة التالية ألقت السفينة مراسيها على الشاطئ) بكلمة واحدة هي :
أ - تـوقـفـت .
ب- رســت . (أجابة صحيحة)
ج - عــادت .
د - وصـلت .
---------------------------------------
11- حدد الكلمة المنفصلة في المعنى من بين الكلمات التالية :
أ - الـشـجـاع .
ب- الـجـريء.
ج - الـسـخـي . (أجابة صحيحة)
د - الـمـقـدام .
12- (أفاض الشيخ في الحديث عن ذكريات شبابه ) . كلمة ( أفاض ) تعني :
أ - أطال وأكثر . (أجابة صحيحة)
ب- خلط صدقا بكذب .
ج - تحدث بفخر .
د - أوجز واختصر .
----------------------------------
* في الأسئلة الستة الآتية اختر التكملة الصحيحة إملائيـًا من البدائل المطروحة :
13- أجبت عن جميع المسائل إلا ............. واحدة .
أ - مـسـئـلـة .
ب- مـسـألـة . (أجابة صحيحة)
ج - مـسؤلـة .
د - مـسـاءلـة .
14- تسامرنا ساعة على .................. البحر .
أ - شـاطء .
ب- شـاطـؤ .
ج - شـاطـئ . (أجابة صحيحة)
د - شـاطـأ .
-------------------------------------------
15- التربية الصالحة تنتج ................... صالحـا .
أ - نـشءًا .
ب- نـشـئـًا . (إجابة صحيحة)
ج - نـشـأً .
د - نـشء .
16- يعد الإمام أحمد من أبرز .................. الحديث .
أ - رواه .
ب- روات .
ج - رواة . (أجابة صحيحة)
د- راويي .
---------------------------------------
17- سوف ..................... المذنب جزاءه .
أ - يـلـقـى . (أجابة صحيحة)
ب- يـلـقـا .
ج - يـلـقـي .
د - يـلـقـأ .
18- رحم الله امرأ فعل الخير و ............... إليه .
أ - دعـا .
ب- دعـى . (أجابة صحيحة)
ج - دعـي .
د - دعـاء .
19- كان ابن سينا قد ذاع صيته ونال شهرة واسعة في الطب منذ السنة 18 من عمره . القراءة الصحيحة للرقم في الجملة السابقة هي :
أ - الثامن عشر .
ب- الثامنة عشرة . (أجابة صحيحة)
ج - الثامنة عشر .
د - الثامن عشرة .
20- استعان الرجل .... صديقه . حرف الجر الذي يجب أن يوضع قبل كلمة
( صديقه ) هو :
أ - ( في ) .
ب- ( بـ ) . (أجابة صحيحة)
ج - ( على ) .
د - (إلى ) .
21- ( .... العرب : رب بعيد أنفع من قريب ) . الفعل الذي نضعه قبل كلمة العرب هو :
أ - قـال .
ب- قـالـت .
ج - قـالـوا .
د - (أ) + (ب) . (أجابة صحيحة)
* [ في ساعة إعدام سقراط كانت زوجته تنتحب قائلة ( ) ولكنك بريء ( ) فأجابها بهدوء ( ) وهل يسرك أن أعدم وأنا مدان ؟
----------------------------------------
22- علامات الترقيم التي يجب أن توضع مكان الأقواس في هذه العبارة هي على التوالي :
أ - ( . ) - ( ! ) - ( ، ) .
ب- ( ، ) - ( . ) - ( ، ) .
ج - ( : ) - ( ! ) - ( : ) . (أجابة صحيحة)
د - ( : ) - ( . ) - ( ؛ ) .
-----------------------------------------------
23- لمعرفة المراد بـ مساجد أبحث في مادة :
أ - س ج د (أجابة صحيحة)
ب- م س د
ج - م س ج
د - م ج د
24- النبأ رسمت الألف على همزة لأنها :
أ - مضمومة وما قبلها مفتوح .
ب- مفتوحة وما قبلها مضموم .
ج - مفتوحة وما قبلها ساكن .
د - متطرفة قبلها مفتوح .(أجابة صحيحة)
25- علامة إعراب الأسماء الخمسة هي :
أ - الألف رفعًا - الياء نصبـًا وجرًّا .
ب- الواو رفعًا - الألف نصبـًا - الياء جرًّا . (أجابة صحيحة)
ج - الواو رفعـًا – الياء نصبـًا وجرًّا .
د - الواو رفعـًا – الياء نصبـًا - الألف جرًّا .
26- كلمة يهنئ في قولنا يهنئ المعلّم تلاميذه بالنجاح كتبت همزتها على ياء لأنها:
أ - مكسورة وما قبلها مكسور .
ب- متطرفة وما قبلها مضموم .
ج - متطرفة و ما قبلها مكسور . (أجابة صحيحة)
د - مضمومة وما قبلها مضموم .
27- أي الكلمات الآتية كلها نكرات :
أ - نجد - يا رجل - ثوب حريرٍ .
ب- شمس - هنا - ذو .
ج - بدر - قمر - هلال . (أجابة صحيحة)
د - عالم - هي - الرجل .
28- عند كتابة الرسالة لابد من مراعاة :
أ - حال المرسل إليه .
ب- الهدف من الرسالة .
ج - موضوع الرسالة .
د - جميع ما ذكر . (أجابة صحيحة)
------------------------------
29- يختلف خط النسخ عن خط الرقعة في :
أ - رسم حروفه .
ب- تحلية بعض حروفه .
ج - طريقة تنقيط بعض حروفه .
د - جميع ما ذكر . (أجابة صحيحة)
-----------------------------------
30- يؤتى بالتمني المستحيل في صورة الممكن لإفادة :
أ - الحسرة . ( الإجابة الصحيحة )
ب- الفرح .
ج - التحضيض .
د - الإشفاق .
-----------------------------
31- لا النافية للجنس تعمل عمل :
أ - إنّ . (أجابة صحيحة)
ب- كان .
ج - ظن .
د - كاد .
-----------------------------------
32- تذوق النصوص الأدبية يحتاج إلى :
أ - قراءة العصر .
ب- قراءة اللغة . (أجابة صحيحة)
ج - معرفة كاتب النصّ .
د - معرفة المدارس الأدبية .
-------------------------------
33- نوع التشبيه في قولنا : قلب فلان كالحجر قوة
أ - مفرد . (أجابة صحيحة)
ب- ضمني .
ج - تمثيلي .
د - مقلوب .

وفيه كمان

34- لمْ ولا الناهية حرفان :

أ - يجزمان فعلاً مضارعـًا واحدًا . (إجابة صحيحة )
ب- ينصبان الفعل المضارع .
ج - يجزمان فعلين مضارعين .
د - "لم" تجزم و"لا" تنصب المضارع .

35- تدخل ظنّ على المبتدأ والخبر ف :

أ - ترفع المبتدأ وتنصب الخبر .
ب- تنصب المبتدأ وترفع الخبر .
ج - ترفع المبتدأ والخبر .
د - تنصب المبتدأ والخبر . (إجابة صحيحة )

36- كلمة " أستّغْفِرُ " همزتها همزة قطع لأنها :

أ - سداسية .
ب- مصدرها سداسي .
ج - مضارع . (إجابة صحيحة )
د - أمر .

37- المقصور عليه في قولنا " إنما الساعي إلى عمل الخير مثاب " هو :

أ - الساعي . (إجابة صحيحة )
ب- عمل .
ج - الخير .
د - مثاب .

38- خط الرقعة يتوافر فيه :

أ - وجود أسنان لبعض الحروف .
ب- طريقة تنقيط بعض الحروف .
ج - حروفه ذوات المحيط المغلق مطموسة . (إجابة صحيحة )
د - كل من " أ " و " ب " .

39- يشترط في الموعظة مراعاة :

أ - حالة المتلقين .
ب- الموقف والحدث .
ج - اختيار الموضوع .
د - جميع ما ذكر . (إجابة صحيحة )

40- أبرز خصائص القصة القصيرة :

أ - كثرة الأحداث .
ب- كثرة الشخصيات .
ج - تناول الموضوع من زاوية واحدة . (إجابة صحيحة )
د - الجو الوعظي .

شكرا على المجهود الرائع

أنور بدوي 19-08-2011 02:13 AM

175% من 48 يساوى
-36
-60
-84
-127
الحل
175%÷100 =1.75 ×48= 84
الحل 84

mahmoud1011 19-08-2011 02:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد ماهر حامد (المشاركة 3864901)
الرائع

أي خدمة يا ابو حميد
بس كمان اهتم في الأول بالقطع لأنها بإذن الله ثابته ومتكررة تقريبا في جميع الامتحانات
وهتلاقي أختنا ( مشتاقة لمصر ) منزلاها
على الصفحة دي

mahmoud1011 19-08-2011 03:03 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنور بدوي (المشاركة 3864911)

175% من 48 يساوى
-36
-60
-84
-127
الحل
175%÷100 =1.75 ×48= 84
الحل 84

مشكور يا انور على الاجابة

وبالنسبة لأسئلة للتربوي شوفوا الملف ده الراجل اللي منزله بيقول انه واخد دكتوراه في التربوي موجود في المرفقات بس ده ما يمنعش إن احنا لازم نراجع عليه برضه ما حدش معصوم من الخطأ والا إيه

MoustafaX 19-08-2011 03:19 AM

هل حد امتحن جغرافيا ثانوي ؟

أنور بدوي 19-08-2011 06:43 AM

مشكور يا انور على الاجابة

وبالنسبة لأسئلة للتربوي شوفوا الملف ده الراجل اللي منزله بيقول انه واخد دكتوراه في التربوي موجود في المرفقات بس ده ما يمنعش إن احنا لازم نراجع عليه برضه ما حدش معصوم من الخطأ والا إيه

المرفقات
أسئله التربوى والإجابات الصحيحه.rar

الله يبارك فيك يا أستاذ محمود
وشكرا لك

مشتاقه لمصر 19-08-2011 06:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنور بدوي (المشاركة 3864783)
الله أكبر ولله الحمد

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنور بدوي (المشاركة 3864783)
أيه اخبار التربوي
من أين أذكره؟

ربنا يبارك فيك يا استاذ انور
اتفضل
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=104025
الموضوع ده فى ملفات مرفقه لاختبارات التربوى حلوة اوى ومنظمه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:36 AM.