بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   هـنـا نـرد عـلـى إسـتـفـسـارات حـضـراتـكـم ؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=418034)

coming_soon1986 05-02-2013 05:17 AM

فية بعض الناس ذكرت كلية الحاسبات و المعلومات و لا تعرف عنها شيئاً او مختلط عليها الأمر فى الدراسة بينها و بين كلية الهندسة قسم حاسب ألى

و من هنا يوجد مقالاين للتوضيح للآمر

مقال عن الدراسة بكلية الحاسبات و المعلومات و تخصصاتها المختلفة
http://www.eswengs.com/2012/11/blog-post_3277.html

مقال عن الفرق بين كلية الحاسبات و المعلومات و كلية الهندسة قسم حاسب ألى
http://www.eswengs.com/2012/02/blog-post.html

أتمنى التوفيق للجميع

Muhammad Karim 07-02-2013 02:52 AM

لو سمحتو انا لسة طالب اعدادي هندسة ومحتاج اعرف معلومات عن مادة الانتاج لاني هدرسها ف التيرم التاني ان شاء الله...

وجزاكم الله خيرا

Barcamessi10 10-02-2013 05:41 PM

السلام عليكم ، كنت عايز أعرف التقديرات - بالنسبة لنظام كريديت - اللي هي بالحروف ( A+ ,b - ,c ,d , .. ) بتمثل كام في المية وإيه أقل تقدير يعتبر صاحبه ناجح في المادة ؟؟

alprince20013 19-02-2013 07:26 PM

انا جايب في الثانوية العامة 92.2 وكنت عاوز ادخل هندسة كريديت القاهرة او عين شمس او حلوان فهل مجموعي يدخلني ؟؟ ولا ايه

Eng.Abdelrahman01 20-02-2013 07:02 PM

لوسمحت يابشمهندسين انا محتار جدااااااا مابين قسم الاتصالات وقسم الحاسبات وخصوصا انا عايزاشتغل فى مجال الembedded system ؟

freedom boy 22-02-2013 05:11 PM

يا جدعان
ما الفرق بين الهندسة المدنية و الهندسة المعمارية و ايهم افضل ؟؟؟
و ان كانت الهندسة المدنية افضل فأى تخصص فيها افضل و له نسبة شغل اكثر ؟
و ان كانت الهندسة المعمارية افضل فأى تخصص افضل و له نسبة شغل اكثر ؟

rozamozy 15-03-2013 04:39 PM

عندي سؤال غريب بس عايزة اعرف ::
هل ممكن طالب في كليه هندسة في اي سنة من السنين قبل السنة الاخيرة يكمل في كليه خارج مصر هل في كليات فالخارج تسمح بكده ولا مفيش حاجة كده وانا بألف :d ؟

mahdekhaled 29-03-2013 03:37 AM

قسم building

هو ايه قسم building دة عبارة عن اية و موجود في جامعات اية ؟؟؟

Eng.Karamullah 22-04-2013 12:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng.Abdelrahman01 (المشاركة 5145437)
لوسمحت يابشمهندسين انا محتار جدااااااا مابين قسم الاتصالات وقسم الحاسبات وخصوصا انا عايزاشتغل فى مجال الembedded system ؟

حاسبات إن شاء الله :d

كريم الدين أسامة 24-04-2013 12:50 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
... لو سمحتم أنا في إعدادي هندسة وبصراحة مش عارف ادخل قسم إيه ،، أنا بحب الطيران جدا وفي نفس الوقت أنا كويس في الرسم ،، يعني أنا لو دخلت طيران أو معماري أو مدني هبقى كويس بإذن الله ... اللي أنا بسأل عليه هو إيه أكثر قسم مجال عمله مفتوح ؟ اختار مدني ولا معماري ولا طيران ؟؟ ويا ترى هل في قسم تاني مجال عمله أوسع من الأقسام اللي أنا قلتها ؟؟ أنا عايز ان شاء الله لما اتخرج اشتغل على طول "بإذن الله" ...
شكرا جزيلا لكم

ahmedracket 24-04-2013 04:29 PM

عاوز أعرف تنسيق قسم هندسة الحاسبات والنظم فى كل كليات هندسة الي فيها القسم دة في مصر .

وإيه شروط التحويل من هندسة إسكندرية للقسم دة بعد إعدادي هندسة ؟

إيه أفضلية الدراسة وجودتها ما بين الكليات بالنسبة لنفس القسم ؟

شكرا :)

Eng.Karamullah 26-04-2013 09:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كريم الدين أسامة (المشاركة 5236285)
... لو سمحتم أنا في إعدادي هندسة وبصراحة مش عارف ادخل قسم إيه ،، أنا بحب الطيران جدا وفي نفس الوقت أنا كويس في الرسم ،، يعني أنا لو دخلت طيران أو معماري أو مدني هبقى كويس بإذن الله ... اللي أنا بسأل عليه هو إيه أكثر قسم مجال عمله مفتوح ؟ اختار مدني ولا معماري ولا طيران ؟؟ ويا ترى هل في قسم تاني مجال عمله أوسع من الأقسام اللي أنا قلتها ؟؟ أنا عايز ان شاء الله لما اتخرج اشتغل على طول "بإذن الله" ...
شكرا جزيلا لكم

عاوز شغل على طول ..... يبقى مدنى :)

shehabzahi 12-05-2013 12:46 AM

لو سمحتو فى كنت عايز كتب استركتشر,numercal

mos ali 28-05-2013 11:30 PM

بعد اذنكم تكامل(1/جذر150x-3/20x2) اللى بعد كلمة جذر كله تحت الجذرو(x2)هى xتربيع

mokahabashy 04-06-2013 10:36 PM

استفسار بسيط

دلوقتي انا من محافظه قنا وعايز ادخل هندسه القاهره علشان فيها اقسام كتير ومش موجوده في باقي الكليات
زي هندسه الطيران مثلا
بس انا متقيد بالتوزيع الجغرافي ومش هينفع احط هندسه القاهره في اول الرغبات
يعني ايه الحلول الممكنه تخليني ادخل هندسه القاهره?
ايه الشروط سواء كان تحويل من جامعه الي اخري او اي حل اخر ?
ارجو كل من يملك المعلومات ان يفيدني بها

عازفه الامل 15-06-2013 02:09 PM

بالله عليكو يا جماعه حد يساعدني يقولي اعمل ايه؟
انا دلوقتي النهارده كان عندي امتحان فيزيا وبعدين مش عارفه جرالي ايه في الامتحان اغمي عليا ومعرفتش اركز خالص ومعرفتش اعمل حاجه
المهم يعني هشيل الفيزيا ومش قادره اتكلم ولا انطق ومش عارفه اعمل ايه
يمكن دا لاني منمتش ولا اكلت بقالي كام يوم بسبب توتري من الفيزيا واهلي زهقوا معايا وانا مش كان جيلي نفس لاي حاجه وكنت قاعده بذاكر جيت النهارده مش افتكرت ولا كلمه وحيات ربنا
ومش عارفه اقول لاهلي ايه ؟دول كانوا يروحوا فيها لانهم تعبوا اوي معايا طول السنه
المهم دلوقتي انا اعمل ايه محتاجه حد يقولي ؟
طيب والدور التاني دا بناخد دراجته كلها ولا ايه النظام ولا اعيد السنه كلها؟؟
انتم رايكم ايه؟؟؟

abo ahmed 23-06-2013 01:19 AM

ممكن اعرف ايه اعلى نسبة % وصلت لها اقل كلية فى الهندسة بعد الثانوية العامة
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

abo ahmed 23-06-2013 01:21 AM

ممكن اعرف ايه اعلى نسبة % وصلت لها اقل كلية فى الهندسة بعد الثانوية العامة
وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Eng.Karamullah 27-06-2013 08:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mokahabashy (المشاركة 5311845)
دلوقتي انا من محافظه قنا وعايز ادخل هندسه القاهره علشان فيها اقسام كتير ومش موجوده في باقي الكليات
زي هندسه الطيران مثلا
بس انا متقيد بالتوزيع الجغرافي ومش هينفع احط هندسه القاهره في اول الرغبات
يعني ايه الحلول الممكنه تخليني ادخل هندسه القاهره?
ايه الشروط سواء كان تحويل من جامعه الي اخري او اي حل اخر ?
ارجو كل من يملك المعلومات ان يفيدني بها

الحل انك تخش هندسة قنا عادى جداً و تجيب تقدير كويس فى سنة الإعدادى عشان تعرف تحول لقسم مش موجود فى كليتك زى هندسة الطيران ....

زهراء السيد 10-07-2013 09:56 PM

السلام عليكم .. لو سمحت هو لو أنا عايزة أخش قسم كهربا استغل الاجازة في ايه .. اخد قرصات ايه .. يعني ازاي اطور نفسي .. وشكرا #

hassan201022 18-07-2013 05:12 PM

انا ان شاء الله هدخل خلاص السنه دى هندسه شبين
فعاوز اعرف ايه اللى المطلوب اعمله خلال الفترة دى يؤهلى ويريحنى بعدين فى الهندسه لما تبدأ الدراسه عشان مش عاوز احس بالصعوبة او القلق وتغيير الجو عند بدأ الدراسه وارجو الرد ويا ريت محدش يقلى مكرر لان الموضوع بالنسبة لى مهم

(دودي) 18-07-2013 08:33 PM

ممكن لو سمحت توضيح لمواد قسم حاسبات وقسم كهرباء واتصالات وايه الافضل فيهم ولسوق العمل وخاصة لو لبنات والمواد بتاعهم عباره عن ايه انا في جامعة المنصوره وكل قسم من دول عندنا منفصل لوحده ارجومك بليز علشان المفروض ان انا انهى الرغبات

helen 19-07-2013 04:30 AM

انا خلصت 3 ثانوى السنة دى وجبت 98.7 بس المشكلة انى من قنا التنسيق الجغرافى هيودينى قنا وانا كنت عايزة اقدم على ميكاترونيكس فى اسيوط و سمعت انه مفيش اعدادى فى ميكاترونيكس
وممكن مهندس حاسبات انه يكمل دراسة ويتخصص فى نفس مجالات ميكاترونيكس مثلا فى دراسات عليا عشان شغل ميكاترونيكس مش متوفر :/
معلش اخر سؤل :d ايه احسن كلية هندسة لو هحول بعد إعدادى إن شاء الله ؟

Mohamedoraby 19-07-2013 05:57 AM

استفسار هام جدا

انا لسة مخلص ثانوية عامة دفعة 2013 وكنت جايب فى سنة تانية 95% ولكن السنة ربنا ما أرادش و نزلت فى المجموع ل 89%
السؤال : كنت عايز اعرف ايه احسن هندسة خاصة ممكن اقدم فيها
انا سمعت عن جامعة 6 اكتوبر و ليا ناس فى الاكاديمية العربية (البحرية) اللى فى مصر الجديدة
بس مش عارف اختار
كنت عايز اعرف ايه احسن هندسة مع العلم انى عايز ادخل قسم ميكانيكا باور
ارجو المساعدة

وبرضو كنت عايز اعرف قسم ميكانيكا احسن ولا ميكاترونيكس ... وايه الفرق بينهم ؟؟؟

totocarry 19-07-2013 08:01 PM

لو سمحت عايز اعرف مصاريف ميكاترونكس فى عين شمس و حلوان عشان فى ناس بتقول انها بـ 19000 جنية وانا مش مصدق صراحة وارجو اللى يرد يكون كاتب عن حاجة هو عارفها بنفسه يعنى يكون متأكد :d

totocarry 19-07-2013 11:16 PM

لو مفيش حد هيرد يا ريت تقولوا عشان مضيعش وقت هنا

Graves 23-07-2013 04:51 PM

فى قسم معين فى هندسه القاهره عايز ادخله وانا من الاسكندريه فلو مجبتش تقديره فى سنه اولى اعدادى
هل ينفع احول اسكندريه تانى بعد اول سنه ؟؟

DarkPrince 25-07-2013 03:23 PM

يا جماعة لما اخلص الرغبات المفروض اطبع اخر صفحة دي ولا مش مهم
ورقم الايصال ده بعمل بيه ايه

احمد على2013 02-08-2013 02:18 PM

ما هو الفرق بين كلية الطاقة باسوان وقسم الكهرباء فى اى هندسة عادية
من حيث الدراسة وفرص العمل
ومازال البعض ينظر الى طاقة بانها اقل من هندسة وفرص عملها اقل ويفضل هندسة (كهرباء عن خريج طاقة )
ارجو الاهتمام بالرد للاهمية

Basel90 08-08-2013 11:01 PM

اشكركم على جهودكم الكبيرة لمساعدة الطلاب فجزاكم الله خيرا وبارك الله بكم
اخي و استاذي الكريم
انا شاب سوري حاليا بمصر توقفت دراستي 3 سنوات بس مرض ابي و عندما قررت اكمل حصلت الثورة
و الان انا بمصر عمري 23 سنة و اريد ان اسجل بثانوية علمي منازل فلدي حلم ان اكمل الدراسة و اريد ان احققه
لكن نظرا الى ان لا اعرف كثيرا بكيف تمشي الامور بمصر فالان مش عارف كيف ساسجل واين ذهبت اكثر من مرة الى الادارة التعليمية لكن كانت الدنيا مزدحمة جدا و كنت انتظر طابور طويل من اجل اسال سؤال يكون رده تعالى بعد اسبوع و اروح بعد اسبوع يقولوا لي نفس الكلام
فاريد اسال حضراتكم هل يجب ان اذهب لمدرسة لاسجل فيها و ما هي المدارس التي ممكن تقبل ان اسجل فيها
و انا مستعد ادفع اي تكلفة المهم لدي اكمل دراستي و احصل على هذه الفرصة التي احلم
اتمنى من حضراتكم ان تساعدوني و تقولوا لي ماذا افعل و ساكون ممتن جدا لمساعدتكم لي

Tunechi 13-08-2013 01:36 PM

أنا في هندسة شبرا ناجح بمادة فيزياء بمجموع 842 -56%
هل لي أي تحويل لقسم عمارة أو مدني في أي كلية ؟؟؟؟

medoo2012179 21-08-2013 12:30 AM

انا ثانوي ازهري جبت بعد المعادلة 77% هل في امل اخش هندسة خاصة معتمدة او مش معنمده

eslamhashem 23-08-2013 12:26 AM

معلش انا هتقل عليكم بس انا عايز من واحد يكون مجرب او عارف واحد مجرب , معلومات كافية عن كليات الهندسة النووية و هندسة الطيران و علوم الفضاء لانى محتار بين اتنين

طالب94 27-08-2013 11:29 PM

الكترونيات القاهرة ام الكترونيات منوف

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،
لو سمحت انا كنت عاوز اسأل انهى الاحسن، الكترونيات منوف ام الكترونيات القاهرة .. من حيث الجودة و من حيث مجال الدراسة و من حيث البحث العلمي .. ارجو ان حد عارف كويس يجاوبني؟؟

آسف انى عملت موضوع جديد لم اكن قرأت القوانين بعد

احمد جمعه الصيني 28-08-2013 06:30 AM

ممكن أي معلومات عن هندسة حيوي(طبية) جامعه القاهرة ؟؟؟؟
انا مجموعه 404.5 من الشرقية عامل طلب تحول الكتروني ومستني النتيجة ربنا يستر !! بس هيا ممكن تجيلي ولا الامل ضعيف ؟؟؟؟

issac-newton 05-09-2013 09:37 PM

عدنا و العود أحمد , بسم الله و الحمد لله , نعتذر عن ذلك الانقطاع و ذلك لظروف الدراسه , و نأسف على المجموعة الكبيره من الاستفسارات التي تخلفنا عن الرد عليها , و في هذا الرد سيتم الاجابه ان شاء الله على كل الاستفسارات التي وردت في الموضوع في شهر اغسطس , ارجوا ان تسامحونا على التقصير

احمد على2013
لا معلومات كثيره لدي عن هندسة الطاقه بأسوان , يمكنك مراجعة الموقع الرسمي للكليه , لكن كما ذكرت في المعلومات القليلة الي عندي هي ان الاولوية بالطبع في مجال الطاقه بالذات للهندسة الكهربية و الميكانيكيه .

Basel90
حضرتك انزل اي مدرسة قريبه من المنطقة الي ساكن فيها و اسألهم على المطلوب , هما اكتر ناس هتقدر تفيدك ,

Tunechi
لكل كلية هندسة قواعد التحويل لها الخاصه , على سبيل المثال هندسة القاهره لا تقبل مجاميع اقل من جيدا جدا و تحدد عدد محدد من الاقسام للطلاب المحولين , حضرتك حدد الكلية الي عاوز تحولها , و ادخل موقعها الرسمي و نزل اللايحه بتاعتها و شوف قواعد التحويل او روح شئون الطلبة الخاص بالكلية و اسأل

- - - - -

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=441925
في هذا الموضوع معلومات عن الاقسام كلها باستثناء قسم الهندسة النوويه , يمكنك الولوج لموقع كلية الهندسة جامعة الاسكندرية و البحث عن قسم الهندسة النوويه و قراءات المعلومات المزوده

امل طارق شوقى 10-09-2013 05:49 PM

جالى هندسه المنيا وتحويلى اترفض للمنصوره واتصلت بشئون الطلبه قالولى ينفع احول ورقى للاقسام الخاصه بس فكنت عايزه اعرف ايه الاجراءات المطلوبه منى والتحويل ده هيفتح امتى ؟

Eng-shimaa 05-10-2013 02:39 PM

أريد كتب إعادادي هندسة عين شمس .......... لو حد يقدر يجبهم هكون متشكرة
بعد ما اتقبلت خلاص في كلية الهندسة عين شمس ......... أعمل إيه ؟

قمر الصعيد 22-10-2013 02:45 PM

انا ف هندسة قنا ممكن حد يفيدنى نظام الدكاترة والمعيدين والمكتبات بتاعت الملازم والكتب اللى ممكن تساعدنى وازاى احل مشكلة ان كل المواد e والدفعة كلها مش فاهمة حاجة كله بيخبط

بحر_الامل 23-10-2013 11:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng-shimaa (المشاركة 5531630)
أريد كتب إعادادي هندسة عين شمس .......... لو حد يقدر يجبهم هكون متشكرة
بعد ما اتقبلت خلاص في كلية الهندسة عين شمس ......... أعمل إيه ؟

حضرتك عايزة كتبها ازاى يعنى
لان صعب تلاقيها PDF لو ده اللى تقصديه

بعد ما اتقبلتى احب اقولك ان امتحان Mid-Term بعد اسبوعين :D

a7med_zd_4 03-11-2013 10:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة graves (المشاركة 5399072)
فى قسم معين فى هندسه القاهره عايز ادخله وانا من الاسكندريه فلو مجبتش تقديره فى سنه اولى اعدادى
هل ينفع احول اسكندريه تانى بعد اول سنه ؟؟

اه ينفع بس يكون محل الاقامة هو اسكندرية

مريم حلمي 05-11-2013 01:17 PM

لو سمحت في قسم اسمه هندسة طبية ؟ و انهي احسن للبنت هندسة معماري ولا هندسة ميكانيكا ؟

Eng.Karamullah 03-12-2013 08:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم حلمي (المشاركة 5578122)
لو سمحت في قسم اسمه هندسة طبية ؟ و انهي احسن للبنت هندسة معماري ولا هندسة ميكانيكا ؟

ايوة فى قسم هندسة طبية ودة موجود فى القاهرة وحلوان .... معمارى طبعاً احسن للبنت ..

احمد منقرع 08-12-2013 02:48 PM

[QUOTE]profuction tecnology by rk jainانا عاوز الكتاب ده ضرورى لو سمحتوا

Badr Gamel 26-01-2014 01:46 PM

لو سمحت كنت عايزة اعرف اكتر عن هندسة قسم عمارة .. و هل العملى بيكون اكتر من النظرى ؟؟ و الرياضة فيها بتكون انجليزي صح ؟
شكراً :)

damymahdy 01-02-2014 12:48 PM

يا جماعه لو سمحتوا انا دلوقتى فى هندسة طنطا فى اعدادى وعاوز احول باذن الله السنه الجايه هندسة القاهره عشان ادخل طيران او بترول فكنت عاوز اعرف تفاصيل اكتر من ناحية قسم البترول من ناحية التقدير بالنسبه لكونى محول هايكون لازم اجيب كام فى اعدادى هنا عشان ادخل قسم البترول او الطيران فى القاهره وعاوز اعرف بالنسبه لقسم البترول ايه هيه الاقسام بتاعته وهل لازم اجيب فى اول سنه فى بترول جيد جيدا عشان ادخل قسم بترول ولا ايه ياريت تفاصيل شويه بس فى اسرع وقت

hayeen 27-03-2014 05:50 PM

دلوقتي انا عايزة ادخل قسم كهرباء وانا عايزة اعرف افضل جامعه للقسم ؟؟؟
وانا هندسة الزقازيق فهل لو معايا محل اقامة في محافظة تانية ينفع احول بعد اعدادي هندسة ولا لا
وايه شروط التحويل ؟؟

مع العلم ان دي دي تاني سنة اعدادي هندسة

ارجو الرد

E/ MOHAMED 08-06-2014 10:42 PM

[b]أنا الحمد لله ألتحقت بكلية الهندسة واتخرجت كمان وتخصصت مدنى وبشتغل الحمد لله .. سؤالى هو لو حابب ادرس هندسة تانى واتخصص تخصص تانى هل دة ممكن ؟؟؟ وبعدين انا كنت حابب اتخصص إتصالات ممكن اقدر ادخل الكلية تانى واتخصص اتصالات ولا ادخل كلية حاسبات ومعلومات اسهل وافضل بالنسبة لظروف عملى حاليا...ارجو الإفادة والنصيحة

محمودالسي 17-07-2014 06:41 AM

مفيش حاجه لهندسة اسكندريه ..عموما اللي محتاج أي سؤال عن هندسة اسكندريه بشكل عام او مدني بشكل خاص فليتفضل

Eng-Ahmed Salem Nassar 19-07-2014 07:44 PM

عاااااااااااااااااااااااوز اعرف ايه هى مواد اعدادى ل كلية هندسه طنطا ؟؟؟

بلييييييييييز ضرورى

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:01 AM.