بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   القسم العلمى و الصحى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=567)
-   -   اى حد عنده استفسار طبى يتفضل هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=36849)

كاشف الفساد 16-06-2011 08:25 PM

جزاكم الله كل خير وجعله الله فى ميزان حسناتكم

امير بحر 22-06-2011 02:20 PM

اخى د تامر
اعرض عليك مشكله طبيه عويصه جدا بصراحه دخت موش عارف اروح لمين
المشكله بمنتهى البساطه عند تعرضى للشمس لمده 2 او 3 او 4 بالكتير خمس دقائق اصاب بضربه شمس الاعراض غباره عن صداع صعب جدا ارتفاع بسيط بدرجه الحراره بالجسم كله لم استطيع الرؤيه بطريقه مناسبه من يرع عينى يقول انها مكسوره تعب فى الجسم بطريقه صعبه حاولت مع كل المسكنات لا فائده ذهبت الى اطباء باطنه وجلديه وكبد وانف الجميع قال بمنتهى الوضوح لا اعرف سالتهم اذهب لمين الجميع قال لا اعرف
حاولت شرب سوائل كثيره اتعرض لهواء بارد لا فائده .......لاتتعجب من الكلام القادم لا اجد حل لهذه المشكله سوى ان يقوم شخص بما يعرف بلم الشمس وهو ان يضع يده بقوه على رئسى ثم يدلك الرائس للامام وفى النهايه يعض جزء من الشعر حت يفرقع الشعر .....لا تتخيل ماذا يحدث لى يبدا الصداع فى الزوال تبدا الحراره فى الانخفاض اشعر باننى ارى جيدا ولكن عمليه شد الشعر صعبه جدا جدا وانا اقوم بشد الشعر تقريبا شبه يوميا .....ارجوا ان تنصحنى بالمكان الذى اذهب اليه للعلاج لاننى لا اعرف واعتقد ان عمليه شد الشعر خطا علميا ولكن ليس لدى غيرها عملت حجامه فى الراس ولكنها نجحت لبعض الاسابيع ثم بدات المشكله من جديد اعرفك اننى حاصل على تعليم جامعى عالى تخصص لغه انجليزيه يعن فاهم باكتب ايه كل هذا اكلام حقيقى جدا اشكرك على حسن استماعك لمشكلتىI am looking forward to hearing from you وارجو ان تترك رقم الحمول للاتصال بحضرتك

نزيه الصعيدى 22-06-2011 07:18 PM

بعد اذن حضرتك يادكتور
عاوز اعرف كل شيء عن فيرس سى
وهل اخذ عينة من الكبد بالمنظار غلط على الكبد

btool 23-06-2011 09:05 AM

ايه هو حضرتك يا دكتور تامر رجعت فى كلامك ولا ايه متعرفش انتظار كلمه واحده عن موضوعى ممكن تعمل فيا ايه

مصطفى طلب 26-06-2011 08:06 PM

السلام عليكم يا دكتور
أنا مش قادر اتنفس بسهوله
عشان النفس يطلع من صدرى (شهيق) بتنفس من الفم وبالعافية
الرجااااااااااااء الرد السريع
وشكرا

امير بحر 26-06-2011 08:30 PM

ضاقت بى السبل فهل اجد الحل لديكم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشكله ببساطه عند تعرضى للشمس او درجه حراره عاليه من الشمش مده قليله مثلا 2 او 3 او 4 اواى فتره زمنيه اصاب بما يشبه ضربه الشمس الاعراض ارتفاع بسيط فى درجه الحراره صداع صعب جدا صعوبه فى الرؤيا هبوط فى القدره الجسميه من يرانى يقول لى اناعينى مكسوره وهذا حقيقى بالاضافه الى تحول لون البول الى اللون الابيض
ذهبت الى اطباء كثيرون مثلا باطنه وقلب كبد جلديه انف واذن الجميع يقول حاله نادره ولا نعرف عنها شى

لا تستغرب مما سوف اقوله
جربت كل المسكنات ليس هناك فائده لا تفعل شى ابدا
جربت الحجامه ليس هناك فائده لم تفعل شى ابد
جربت كل شى ليس هناك حل
الحل الوحيد ان يقوم شخص بفرك الشعر لمده مثلا 2 دقيقه ثم يقوم بشد الشعر بقوه لكر يفرقع الشعر اكثر من مره وهنا ابدا اشعر براحه كبيره جدا تفتح عينى يبدا الصداع فى الزوال تنخفض الحراره ابدا اشعر فى الارتياح واذا لم افعل ذلك اجد نفسى متعبالمده يومين او ثلاثه ثم يتطور الموضوع الى تعب اكثر ولكن هذا العمل - شد الشعر - عمليه صعبه ومتعبه جدا واعتقد انا لها مخاطر على الاعصاب
كل ما اطلبه اذهب الى تخصص ايه يعالج هذه الحاله النادره كما ذكر الاطباء بانها حاله نادره ولكم الشكر
وما هى هذه المرض

احمد العلى 26-06-2011 09:25 PM

ما هو علاج قرحة الفم واللسان وماهى اسباب الاصابة التكررة بهذة القرح

ahmed2525 28-06-2011 01:07 PM

سلام الله عليكم يا دكتور تامر
انا كنت بلعب كورة امبارح وحصل التحام مع لاعب اخر او قمت بركل الكرة بمشط رجلى
حسيت بالم رهيب فى مشط الرجل اليمنى
وحصل ورم فى الاصبع الوسط فى القدم واصبح لونه من باطن القدم ازرق
فارجو تشخيص حضرتك ضرورى ياريت من فضلك

بنت من المستقبل 10-07-2011 06:16 PM

انا مشكلتى تقريبا فى رجلى اولا انا بلعب رياضة كتير بلعب سباحة وكارتيه انا كنت سريعه فى السباحة بس رجلى كتير بيجلها شد عضلى وانا باعوم بطريقة غير طبيعيه

ثانيا فى الكارتيه انا بعد التمرين جسدى بيبقى منهك جدا ولما بنام بعد كل تمرين بصحى على الم جامد بحس ان رجلى وقفت اكيد ده مش شد ده حاجة تانية

ثالثا انا لا احب اكل الخضروات يمكن السلطه شويه يا ترى فى حاجه تعوضنى

رابعا انا مدمنه للبيبسى وماما بتقول ان الى بيجلى ده علشان البيبسى لكن انا بحس براحة لما بشربه

خامسا انا كذا مره وانا واقفه بحس انى رجليه مش شيلانى وباقع باكون مشيه والف فجاة فبفع رحت لدكتور وقالى انتى لما بتلفى بسرعه ركبتك بتنفص عن الساق لان رجلك ضعيفة وعظامك محتاجه كالسيوم

انا عارفة انى تقلت عليكم يا دكاتره بس ياريت تحلولى مشاكلى وهاكون شاكره وداعية لكم الى الابد

bakribrahim 15-07-2011 01:25 PM

الحبوب الي بتجيلك دي في الاجزاء المكشوفة من الجسم قرص كالناموس او النمل وننصح باخد مضاد للهستامين اقراص=وكريم كورتيزون مع كلامينا محلول

Hisham_physics 19-07-2011 05:12 AM

سيدة عمرها 56 عاماً
حدثت عليها هذه الأعراض في هذا العام و هي :
اضطراب غريب في ضغط الدم مرة يرتفع إلى 160 و ممكن بعدها بشوية ينزل تاني ل 120 مع العلم من أن ضغطها العادي في السنوات السابقة كان منخفض 110
يحدث لها نوبات من انخفاض ضربات القلب لتصل إلى 55 نبضة في الدقيقة و يصاحب ذلك ألم في الصدر و ألم في الذراع الأيسر و صعوبة في التنفس و يسبق هذه النوبة تنميل في الرقبة و الوجة
عملت رسم قلب و طلع سليم
لا تعاني من أي أمراض بالجهاز التنفسي

أرجوا الإفادة للأهمية لأن الموضوع بيتطور بسرعة كان زمان بتيجي النوبة دي مرة كل أسبوع أما دلوقتي مرتين في اليوم

Mr_HalEeM 22-07-2011 06:56 AM

هل حضرتك عندك معلومات عن زرع عدسه داخل العين لقصر النظر الشديد الذي لا يصلح معه عملية الليزك؟

د.عبدالله محمود 25-07-2011 06:44 AM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا يا دكتر تامر بقى عندي حاله غريبه .. آخر مرة جاتني من أسبوع وهي كالتالي :
رغبة ملحة لدخول الحمام تبدأ بعرض الدوسنتاريا وبعد دقيقتين من الألم والهزال العام (عدم القدرة على تحريك أي جزء من جسدي ) .. مع الاصفرار الكامل والعرق الغزير (حنفية ) والصقيع تماما كأجساد الموتى وبعدها أدخل في غيبوبة لدقيقتين أو ثلاث بدون أي تشنجات وبعدها أبدأ في استرداد عافيتي
عمري 42 سنة
عملت تلفزيونية على البطن
رسم قلب
صورة دم كاملة
تحليل سكر صايم وفاطر
قياس ضغط
تحليل دهون
رسم مخ
مقطعية على المخ
رنين مغناطيسي على المخ
والنتيجة كله سليم والحمد لله
أنا تعبت فعلا علشان مش لاقي تفسير .. أرجو الرد وجعل الله عملك في ميزان حسناتك
على فكرة الحالة دي بدأت معايه يمكن من سن عشر سنوات بمعدل مرة كل سنة ولكن في الفترة الأخيرة بتيجي كل سبع شهور تقريبا .
أرجوا من كل من يقرأ كلماتي أن يسأل الله العلي العظيم أن يشفيني وسائر الخلق .. آمين ..بارك الله في الجميع

موصول 02-08-2011 11:01 AM

انا صحيت النهارده جسمى مكسر ودوخة ودافية شوية وعندى 13 سنه واول مرة تجيلى مع العلم ان عندى انيميا

د.عبدالله محمود 03-08-2011 03:56 PM

لعل المانع خير

kl37 12-08-2011 11:16 PM

ما هى افضل طريقة للتخلص من الكرش والوزن الزائد

د.عبدالله محمود 15-08-2011 08:11 PM

بارك الله فيكم

مش لازم تعرف 19-08-2011 12:03 PM

اى استفسارررررررررررررررررررررررررررر

صفاء بهنساوي 22-08-2011 10:36 AM

من فضلك دكتور أعاني من صداع خفيف مع دوخة شديدة مستمرة لا أستطيع معها قضاء مصالحي الضرورية وكشفت نساء وباطنة ولم اجد شيئاً سوى مرض التيفويد في الأمعاء واستخدمت الكثير من المقويام كبسولات للدوخة بلا فائدة ومازلت أعاني من الدوخة وه احساسي بالهبوط مع العلم انني ليست لديا أنيميا.

refaatm 23-08-2011 05:24 AM

أهلا دكتورة عندى استفسار انا جارتى عجوز ولديها مرض السكر مرتفع فى الدم ويؤثر على جسمها وخاصة قدميها وهى بتنظم اكلها كويس جدا وتاخذ علاج الطبيب بانتظام فما هو العلاج النهائى لمرضها. شكرا

refaatm 23-08-2011 05:30 AM

مرض السكر الخطير جدا على الانسان

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة refaatm (المشاركة 3882620)
أهلا دكتورة عندى استفسار انا جارتى عجوز ولديها مرض السكر مرتفع فى الدم ويؤثر على جسمها وخاصة قدميها وهى بتنظم اكلها كويس جدا وتاخذ علاج الطبيب بانتظام فما هو العلاج النهائى لمرضها. شكرا

refaatm 23-08-2011 05:43 AM

اسف للازعاج
ارجو الرد السريع على طلبى

علي جود 30-08-2011 10:26 PM

مشكور يا دكتور على الموضوع الرائع

أحمد العربي 2 31-08-2011 09:20 PM

انا رفيع جدا طولي 170سم ووزني 55كجم بس يا ريت طريقة فعالة علشان اتخن وشكررررررررررررررررا

btool 03-09-2011 11:16 PM

يا جماعه حد يريحنى هو الدكتور بيرد عليكم فى مكان تانى انا مش عرفاه انا بدأت اشك فى نفسى ارجوكم حد يفهمنى

نور يوسر 04-09-2011 12:32 AM

بص يادكتور انا عاوزه حضرتك تجاوب على سؤالى بسرعه انا ايدى من فوق خالص يعنى الحته اللى جنب رقبتى من الناحيه اليمين بقالها 4ايام وجعانى خالص بتخف بسيط بس وبتبقى بزياده بعد ما اصحى من النوم والكلام ده ماثره على ايدى خالص
وكمان سعات وانا بتنفس بتوجعنى اوى وحاسه انى مش قادره اتنفس
المشكله التانيه
وانا صاحيه من النوم مبعرفش اتحرك ولما اجى اصلى الصبح مابعرفش اركع نهائى جسمى كله بيوجعنى بس لما بقعد يعنى ساعه تاى تروح تدريجيا ارجو حضرتك تساعدنى

الطبيب المداوى 27-09-2011 08:59 AM

انا عايز اعرف الآثار الجانبيه للانترفيرون وماالذى يسببه هذا الدواء للمرضى

الطبيب المداوى 28-09-2011 01:40 PM

يادكتور تامر انا بيجيلى شد فى رجلى كتير وبذات وانا نايم وبيجيلى تنميل سريع فى رجلى فهل ممكن يكون ده بسبب الاملاح

الطبيب المداوى 28-09-2011 01:43 PM

انابيجليلى شد عضل كتير فى رجلى وتنميل سريع فى الاطراف فممكن يكون ده بسبب الاملاح ولا لا وشكرا

goodaelmasry 01-10-2011 12:52 AM

انا عملت عملية استخراج حصوة من الحالب الايسر بالمنظار ومن وقتها عندى الم شديد فى الكلية اليمنى ومغص كلوى شديد راجعت الدكتور المنفذ للعملية ولكن دوائة لم ينجح معى ماذاااااا انا فاعل بالله عليكم انا تعبان

kokomarmar 23-11-2011 11:56 PM

ابنى عندة 10 سنوات مش اجتماعى معندوش اصحاب قاعد لوحدة فى الفصل وبيلعب لوحدة فى الفسحة وبالتالى اصبح عصبى وبيجر شكل زملاءة حتى يتنبهو لة ويتعاملو معاة وبالتالى اصبح عندة مشاكل فى المدرسة مش عارفة اخلية شخص اجتماعى ازاى واعرفة ازاى يعبر عن نفسة ازاى علماا انة لا يعانى اى عيب فى التخاطب والحمد للة زكى ومتفوق اعمل اية؟؟ :excl:

همسه201017 24-12-2011 12:13 PM

جزاك الله خيرا على هذا الموضوع

همسه201017 24-12-2011 12:16 PM

عندى سؤال اختى بيجى لها الم فى اعلى يسار البطن تحت القفص الصدرى عند الجرى او المشى بسرعه
ويأتى لها نفس الألم قبل الدوره الشهريه بحوالى اسبوع ارجو معرفه السبب

محمدأبوسارة 02-01-2012 12:36 AM

استفسار

هل هناك حساسية للدم؟
ما أعراضها ؟
وكيف يتم التشخيص؟
وأين يتم الكشف ؟

emy_hazem 08-01-2012 06:06 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولاً : جزاكم الله خيراً علي الفكرة دي

ثانياً : حبيت استشير الاطباء الموجودين عن

أي علاج أفضل لتساقط الشعر perfectil أم Pantogar ؟

وهل في أي أضرار منهم ؟

أم أن هناك علاج طبي أفضل لتساقط الشعر ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 06:15 AM.