بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية التجارة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=162)
-   -   لطلبة كلية التجارة - جامعة القاهرة (ضع استفسارك هنا) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=342144)

The king Boy 24-07-2012 01:44 AM

ولا يهمك وانا متشكر جدا لحضرتك ولمجهودك حاجة اخيرة معلش انا اسف تقلت عليك علشان اخد قراري اول حاجة هل المرتبات بتاعت الباك اوفيس بتبقى كويسة والترقية فيها سهلة ومطلوبة في سوق العملوتاني حاجة لو حد مش بيدرس في تجارة وعايز يفهم محاسبة وادارة اعمال وازاي يدير مشروع ةحاجات زي كده هل بيبقى فيه دورات او كورسات بتعمل الشئ ده ولا لازم يكون عنده فكرة من الاول وعايز اقولك في النهاية ربنا يباركلك في عملك ويوصلك للنفسك فيه ان شاء الله

The king Boy 24-07-2012 05:00 AM

وسؤال كمان معلش هو باب التحويل بيفتح وبيقفل امتى

The king Boy 24-07-2012 06:05 PM

وحاجة تانية بمناسبة انك شغال في بنك انا سمعت ان ممكن حد حقوق انجليزي ياخد دبلومة بعد الكلية ويشتغل في Markting او HR هل الكلام ده صحيح والمجالين دول كويسين في الشغل وبيتمتعوا بمزايا البنوك

vampire1188 24-07-2012 09:29 PM

اقتباس:

علشان اخد قراري اول حاجة هل المرتبات بتاعت الباك اوفيس بتبقى كويسة والترقية فيها سهلة ومطلوبة في سوق العمل
هههههههههه ياسيدي ماتبصش لبعيد اوي كدا .. انجح بس في الكلية الاول وبعد كدا ربنا يوفق

حكاية المرتبات دي مش هاقدر اكلمك فيها واقولك كام لان زي مانتا عارف وهاكون صريح معاك ان في البنوك بالذات ماحدش بيحب يقول كام

بس في نفس الوقت انت كدا كدا بيبقى فيه حاجة اسمها salary grades ..

وطبقا للـ grade اللى انت فيه بتاخد مرتبك على اساسه بصرف النظر بقى انت شغال في ادارة ولا فرع ولا اي حاجة

اقتباس:

لو حد مش بيدرس في تجارة وعايز يفهم محاسبة وادارة اعمال وازاي يدير مشروع ةحاجات زي كده هل بيبقى فيه دورات او كورسات بتعمل الشئ ده ولا لازم يكون عنده فكرة من الاول
والله لو رأيي انا هوا المفروض ياخد فكرة الاول عن المجال التجاري عشان لما يدرس الكورسات يبقى اسرعله في الفهم

لكن دا مايمنعش انك تاخد كورسات وتعيش حياتك .. والكورسات كتيرة والحمدلله ماتقلقش يعنى

اقتباس:

وسؤال كمان معلش هو باب التحويل بيفتح وبيقفل امتى
تحويل ايه بالظبط ؟؟

اقتباس:

وحاجة تانية بمناسبة انك شغال في بنك انا سمعت ان ممكن حد حقوق انجليزي ياخد دبلومة بعد الكلية ويشتغل في Markting او HR هل الكلام ده صحيح
اي حد ياخد دبلومة اتش ار وماركتينج انشالله حتى لو كان خريج طب !!

اذا كان على الدبلومات دي مش مشكلة خالص .. بس هل هاتفيدك في تخصصك او انت عايز تشتغل فيها ولا لاء هيا دي بقى النقطة

The king Boy 24-07-2012 10:53 PM

تمام متشكر جدا انا كنت بسأل على التحويل من كلية لكلية تانية وينفع احول من جامعة لجامعة لو نفس الكلية ولا لا وبالنسبة للدبلومات هي ممكن متفدنيش في التخصص بس بتبقى مطلوبة اصلا في البنوك*؟

Mr Refaat 24-07-2012 11:21 PM

بالنسبة في التنسق عند اختيار الرغبات موجود كلية تجارة فقط
و في تنسيق العام الماضي 2011 جايب درجات القبول بتجارة فقط و ايضا درجات تجارة انجليزي فهل تجارة انجليزي بتختارها بعد ما بتيجيلك انك اتقبلت بكلية تجارة و لا بتختارها في تنسيق الرغبات من الاول؟
أرجو الرد و لك جزيل الشكر

vampire1188 24-07-2012 11:36 PM

اقتباس:

مام متشكر جدا انا كنت بسأل على التحويل من كلية لكلية تانية
اه ينفع بس لازم يكون قبل ما باب التحويلات يتقفل دا غير ان طبعا لازم مجموعك يكون جايبها

اقتباس:

وبالنسبة للدبلومات هي ممكن متفدنيش في التخصص بس بتبقى مطلوبة اصلا في البنوك*؟
لاء مش اوي .. هوا انت فاكر انك لما تخلص الكلية هاتبقى فاضي انك تدرس وتعمل دبلومات ؟!!

انت يدوبك هاتخلص وهاتلحق تشوف الجيش بتاعك وبعدها تبتدي تدور على شغل عشان تجيب فلوس

واثناء مانتا بتشتغل بقى تحاول تدرس وتعمل اي حاجة .. دا ان عرفت !!!!

ماتفتكرش ان الدبلومات والشهادات المهنية دي سهلة .. دي بتيجي بطلوع الروح ومابياخدهاش الا للى يستاهلها فعلا

vampire1188 24-07-2012 11:38 PM

اقتباس:

بالنسبة في التنسق عند اختيار الرغبات موجود كلية تجارة فقط
و في تنسيق العام الماضي 2011 جايب درجات القبول بتجارة فقط و ايضا درجات تجارة انجليزي فهل تجارة انجليزي بتختارها بعد ما بتيجيلك انك اتقبلت بكلية تجارة و لا بتختارها في تنسيق الرغبات من الاول؟
تجارة انجليش بقت تنسيق داخلي .. يعنى تختار تجارة عادي جدا

ووا انتا بتقدم ورقك قولهم عايز اسحب استمارة تقديم لتجارة انجليش .. هاتقدم وزي الفل

بيتعمل تنسيق تااااااني جوا الكلية بقى نفسها .. لو نجحت يبقى خير وبركة وتتسجل في تجارة انجليش

لو ربنا ما أرادش يبقى هاتفضل في تجارة عربي

powerfull 24-07-2012 11:57 PM

السلم عليكم

انا مجموعى 363 (88.54%)

درجة الانجلش 21.5+20=41.5

من غير المستوى عشان المستور رياضيات

ممكن اعرف يا مستر مجموعى دة يدخلنى تجارة انجلش ولا اه ؟!!

و مصاريف الكلية كام في القاهرة و فى امتحان تقيم ولا اه ومتى معادة قبل التنسيق ولا بعده

وشكرااا

عبدالحميد 2012 25-07-2012 05:19 PM

سؤااال بسيط بس كده
انا ان الحمد لله قدمت في قسم علوم اكتوارية و ماشي في اجراءات التحويل
و كان ليا استفسار بسيط كده .... هل فرص الشغل لخريج شعبة العلوم الاكتوارية احسن و لا زيه زي اي حد في تجارة ؟؟؟؟

vampire1188 25-07-2012 07:40 PM

اقتباس:

هل فرص الشغل لخريج شعبة العلوم الاكتوارية احسن و لا زيه زي اي حد في تجارة ؟؟؟؟
مين قال انه زيه زي اي حد في تجارة .. ياعم انتا هاتبقى محلل ائتماااااااااني

يعنى اقل مافيها تروح اي شركة تامين بعد ماتتخرج وانت عارف المرتبات في شركات التأمين بتبقى شكلها ايه !!

دا غير التدريب الصيفي اللى هاتنزلوه كل سنة

عبدالحميد 2012 26-07-2012 12:25 AM

طب سؤال تاني بقى
انا الحمد لله جايب السنادي جيد جدا ..... و زي ما انت عارف ان عدد الطلبة في القسم ده قليل جدا ..... هل كده فرصتي كويسة ف اني اتعين معيييد ؟؟؟
و معلش تعبتك معايا

The king Boy 26-07-2012 04:44 AM

اه فهمت كده ي الفل وينفع التحويل من كلية لنفس الكلية في جامعة تانية داخل النطاق الجغرافي بعد مرور سنة يعني مثلا لو انا دخلت حقوق انجليزي او تجارة انجليزي واعدت سنة في جامعة ممكن احول لححامعة تانية بعد سنة انا عارف اني دخلتك في حوارات تانية بس معلش اعذرني اصل حضرتك ال بترد وانا بعتذر منك مرة تانية

emma3 27-07-2012 07:16 AM

هو انا ممكن اقدم شعبة انجليزى و شعبة جورجيا ولا شعبة وحدة بس.. و اى واحدا احسن فاالشغل ..وهل قسم جورجيا احسن ولا جامعة خاصة........و شكرا اوى على الرد........thnxxxxxxxxxx

NOUFALL 28-07-2012 08:25 PM

استفسار بعد اذن معاليك يا كبير :)

انا دلوقتي جايب 366.5+46=412.5 علمي رياضة
انا من الشرقية وبالتالي اتوماتيك هروح تجارة الشرقية
وليا محل اقامة ف حلوان وعاوز احول تجارة القاهرة
اعمل ايه بالظبط وايه هوه الورق المطلوب
ولو انا بعد ما ادخل تجارة القاهرة ومعرفتش اكون انجلش يبقي انا كدا لبست ف عربي ولا ايه ؟!!

mana77 30-07-2012 02:40 AM

انا دلوقتي اتقبلت في تجاره عين شمس و الحمدالله مستوفيه كل الشروط اني اقدم على تجاره انجليزي بس انا عايزه اعرف انزل امتى اقدم يعني لو مثلا بكره هينفع ولا ايه النظام انا حاسه اني تايهه ياريت تساعدوني
:)

princess monna 30-07-2012 07:00 AM

هو انا ينفع اقدم فى جورجيا و تجاره انجليش يعنى على اساس لو مش جات دى تيجى دى لان حوار تجاره عربى ده بالنسبه لى صعب لانى كنت مدرسه لغات
انا جايبه 272.5 من غير مستوى علمى رياضه
و كنت مستوى انجليزى و جبت 8.5

sheka1994 30-07-2012 05:42 PM

لوسمحت رد عليا ضروري

لوسمحت انا علمي رياضة
جايب الحمد لله ماشاء الله 88,87 / 364 بالمستوي الرفيع
انجليزي 41.5
مستوي رفيع 8
رياضة-1 (49.5)
رياضة-2 (39)
كدا ممكن ان شاء الله تجارة انجلش قاهرة ولا لأ
وشكرآ :)

hesho_161 30-07-2012 06:22 PM

VAMPIRE باشا انا متابع كل مواضيعك و بجد مجهودك جامد جدا أشكرك جدا عليه لانك نورتنى فى حاجات كتير زى جامعة جورجيا وقسم اكتورى وحاجات كتير :078111rg3:بس انا ليا استفسار عندك حضرتك هو انا واخد مستوى رفيع انجليزى وجايب 9من10 تمام فعايز اسال لو انا واخده هيضاف مرتين مره على مجموع ثانوى ومره على انجلش اللى هو من 50 ولا المرتين على مجموع ثانوى عام بس يعنى مثال عملى:انا جايب 365 فانا هضيف ال8 درجات كلهم على مجموع ثانوى عام ولا 4 على المجموع و4 على انجلش(50) ولا كلهم بيدخلوا فى الانجلش اللى من 50...تانى حاجه بقى واخر حاجه هو موضوع جامعة جورجيا ينفع أدخله لو انا تجارة عربى ؟ومره تانية الف الف شكر على مجهودك حضرتك:)

sheka1994 31-07-2012 01:43 AM

معلش سؤالين كمان
هو انا لو مجاليش القاهرة و جالي اقاليم وانا من اكتوبر هعرف احول قاهرة ولا لأ ؟؟؟؟؟
ولو معرفتش احول.... في فالاقاليم تجارة انجليش ولا قاهرة بس ؟؟؟؟؟
تاني حاجة لو مدفعتش مصاريف الكتب هعرف اتصرف في الكتب دي ولا لأ ؟؟؟؟؟؟
وشكرآآآ :)

samar saeed 31-07-2012 12:44 PM

انا جالى فى التنسيق تجاره جامعه القاهرة وانا جايبه 92% وجايبه فى الانجليزى 40.5 ومش واخده مستوى رفيع انجليزى يا ترى انا كدة هلحق تجاره انجليزى ولا مش هلحق انا بجد خايفه اوى وعايزة اعرف

عمر ممم 01-08-2012 10:14 PM

لو سمحت انا جايب 74.2 يعنى 304.5 بالمستوى انا جايب فى المستوى الرفيع انجلش 6.5 و جايب فى الانجلش 41.5
و انا كنت عايز اعرف هل هاقبل فى كليه تجاره عربى اقاليم و لا لا و ينفع ليه انتساب حتى لو كانت اقاليم ولا لا ؟
انا مرحله تانيه
و ازاى اقدم فى اقاليم ؟
و هل يوجد تجاره انجلش انتساب و لا لا
علما بان الانتساب رجع السنادى و شكرا

usernamo 01-08-2012 10:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mana77 (المشاركة 4699565)
انا دلوقتي اتقبلت في تجاره عين شمس و الحمدالله مستوفيه كل الشروط اني اقدم على تجاره انجليزي بس انا عايزه اعرف انزل امتى اقدم يعني لو مثلا بكره هينفع ولا ايه النظام انا حاسه اني تايهه ياريت تساعدوني
:)

اسف انى هرد مكان استاذنا فامبير ^_^ .. انت حضرتك تقدر تنزل من بكرة تسال عشان تخش التنسيق الداخلى اللى على ما اعتقد بيقعد من 3 اسابيع لشهر ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princces monny (المشاركة 4700217)
هو انا ينفع اقدم فى جورجيا و تجاره انجليش يعنى على اساس لو مش جات دى تيجى دى لان حوار تجاره عربى ده بالنسبه لى صعب لانى كنت مدرسه لغات
انا جايبه 272.5 من غير مستوى علمى رياضه
و كنت مستوى انجليزى و جبت 8.5

دى مالهاش لاقة بدى .. انت تقدر تخش التنسيق الداخلى لو مجاش .. تقدر تخش جامعة شعبة جورجيا .. قدم فى الاتنين :) .. و متدفعش مصاريف جورجيا إلا لما تشوف نتيجة تنسيقك الداخلى و اللى هو هيطلع قبل الدراسة اى فى الفترة المتاحة لدفع مصاريف جورجيا :) ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheka1994 (المشاركة 4702098)
لوسمحت انا علمي رياضة
جايب الحمد لله ماشاء الله 88,87 / 364 بالمستوي الرفيع
انجليزي 41.5
مستوي رفيع 8
رياضة-1 (49.5)
رياضة-2 (39)
كدا ممكن ان شاء الله تجارة انجلش قاهرة ولا لأ
وشكرآ :)

لا :) .. تجارة عربى من علمى السنة اللى فاتت اخدت من 87% تقريباً . و تجارة انجليزى من 92.5% على ما اذكر .. فعلى ما اعتقد هتقف على 93% السنة دى من علمى :) . و ان شاء الله خير

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesho_161 (المشاركة 4702261)
vampire باشا انا متابع كل مواضيعك و بجد مجهودك جامد جدا أشكرك جدا عليه لانك نورتنى فى حاجات كتير زى جامعة جورجيا وقسم اكتورى وحاجات كتير :078111rg3:بس انا ليا استفسار عندك حضرتك هو انا واخد مستوى رفيع انجليزى وجايب 9من10 تمام فعايز اسال لو انا واخده هيضاف مرتين مره على مجموع ثانوى ومره على انجلش اللى هو من 50 ولا المرتين على مجموع ثانوى عام بس يعنى مثال عملى:انا جايب 365 فانا هضيف ال8 درجات كلهم على مجموع ثانوى عام ولا 4 على المجموع و4 على انجلش(50) ولا كلهم بيدخلوا فى الانجلش اللى من 50...تانى حاجه بقى واخر حاجه هو موضوع جامعة جورجيا ينفع أدخله لو انا تجارة عربى ؟ومره تانية الف الف شكر على مجهودك حضرتك:)

لا يافندم .. بص مجموعك 365 .. هتضيف عليهم ال " 4" المستوى .. و هتضيف درجة الانجليزى من غير ما تحط عليها المستوى :) ..

بخصوص شعبة جورجيا .. تقدر تخشها سواء كنت فى عربى او لا .. بتقدم فيها لو مجموعك جايبها :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheka1994 (المشاركة 4703794)
معلش سؤالين كمان
هو انا لو مجاليش القاهرة و جالي اقاليم وانا من اكتوبر هعرف احول قاهرة ولا لأ ؟؟؟؟؟
ولو معرفتش احول.... في فالاقاليم تجارة انجليش ولا قاهرة بس ؟؟؟؟؟
تاني حاجة لو مدفعتش مصاريف الكتب هعرف اتصرف في الكتب دي ولا لأ ؟؟؟؟؟؟
وشكرآآآ :)

تجارة انجليزى موجودة فى 11 جامعة فى مصر .. القاهرة - عين شمس - حلوان - السويس - دمياط - المنصورة - السادات - اسيوط - بنها - بنى سويف - اسكندرية ..

و اما التحويل .. معتقد فيه فى شعبة اللغة تحويل .. و لو هتحول هتحول تجارة عربى القاهرة لتقليل الاغتراب :) ..

تقدر تصور الكتب من زمايلك :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saeed (المشاركة 4705488)
انا جالى فى التنسيق تجاره جامعه القاهرة وانا جايبه 92% وجايبه فى الانجليزى 40.5 ومش واخده مستوى رفيع انجليزى يا ترى انا كدة هلحق تجاره انجليزى ولا مش هلحق انا بجد خايفه اوى وعايزة اعرف

بنسبة 50% اه و بنسبة50% لا .. لان الاقبال على تجارة انجليزى عالى اوى .. و دفعتى انا لوحدها 1200 طالب و هما زودوا مصاريفها الى 6780 عشان يقللوا العدد فبالتالى هيخلوها 600 طالب تانى زى بقيت الدفعات .. و الله اعلم :)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمر ممم (المشاركة 4710603)
لو سمحت انا جايب 74.2 يعنى 304.5 بالمستوى انا جايب فى المستوى الرفيع انجلش 6.5 و جايب فى الانجلش 41.5
و انا كنت عايز اعرف هل هاقبل فى كليه تجاره عربى اقاليم و لا لا و ينفع ليه انتساب حتى لو كانت اقاليم ولا لا ؟
انا مرحله تانيه
و ازاى اقدم فى اقاليم ؟
و هل يوجد تجاره انجلش انتساب و لا لا
علما بان الانتساب رجع السنادى و شكرا

مفيش تجارة انجلش انتساب ..

اما تلحق انتساب تجارة القاهرة اعتقد صعب :)

و شكراً

hesho_161 02-08-2012 05:57 PM

هو انا بقدم فى شعبة جورجيا ازاى

samar saeed 02-08-2012 08:33 PM

هو انت ف تجاره انجليزى طب هيا صعبه ولا لا وهما بيشرحوا كل حاجه بالانجليزى يعنى هعرف افهم واذاكر ولا لا

usernamo 03-08-2012 01:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saeed (المشاركة 4713486)
هو انت ف تجاره انجليزى طب هيا صعبه ولا لا وهما بيشرحوا كل حاجه بالانجليزى يعنى هعرف افهم واذاكر ولا لا

اه تجارة انجليزى ^_^ ..جامعة القاهرة .. و بيشرحوا زى الفل .. بس دكاترة و دكاترة .. و كل حاجة بالانجليزى مفيش مادة بالعربى .. و هتعرفى اكيد تفهمى لو ذاكرتى و ظبطى سكاشن و هى مش صعبة للى بيتابع و بيذاكر :)

YOSTINA MAHER 03-08-2012 02:59 PM

هو لازم عشان ادخل علوم اكتوارية اكون جايبة في رياضة 2 فوق الاربعين ولا رياضة 1؟ معلش ارجو الرد بسرعة

samar saeed 03-08-2012 03:24 PM

ميرسى اوى انا هروح اقدم وربنا معايا بقا شكرا

samar saeed 03-08-2012 03:26 PM

طب اخر سؤال معلش هيا مصاريفها كام؟؟

samar saeed 03-08-2012 03:28 PM

:bosyht9:طب اخر سؤال معلش هيا مصاريفها كام؟؟

usernamo 03-08-2012 03:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samar saeed (المشاركة 4715790)
:bosyht9:طب اخر سؤال معلش هيا مصاريفها كام؟؟

عليكى انتى هتبقى تقريباً 6780 ^_^ ..
هى لدفعتى كانت 4680 ..

danyal 04-08-2012 03:03 AM

دلوقتي انا عايز اسئل علي حاجه مهمة بس لو سمحت جاوبوني بامانه

انا ادبي وجايب 88.4 يعني 362.5

ومش واخد مستوي انجليزي واخد جغرافيا فمش هىضاف

وجايب في الانجليش 41 فلو جمعنا الاتنين هيبقي المجموع الاعتباري 403.5

وملحوظه تجارة انجليش ال سنه الي فاتت خدت من 402 من ادبي

وانا مدارس لغات , وانا كده كده اصلا اتقبلت .تجارة جامعة القاهرة

فسؤالي ..هل لي اي فرصه اني ادخل تجارة انجليش جامعة القاهرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بليز جاوبو عليا شكرا

Islam.Mecano 04-08-2012 04:16 AM

[i][i][i][i]فى البداية احب اشكرك جدا يا فامبير عالموضوع السابق (شرح كلية تجارة جامعة القاهرة)
ثانيا كنت عايز اعرف وضعى اى فى الكلية انا جايب 90.2 مجموع وفى الانجليزى 42

انا قدمت تجارة عربى قدمت ورقى ( شهادة النجاح-شهادة الميلاد-بطاقة الترشيح-ورقة طلب التحاق بالكلية )
ودفعت ال 180 جنية

كنت عايز اعرف اى المطلوب منى تانى اعمليه قبل او مع بداية الدراسة

واكون شاكر جدا ليك

Ahmed Samy 22 04-08-2012 05:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة YOSTINA MAHER (المشاركة 4715710)
هو لازم عشان ادخل علوم اكتوارية اكون جايبة في رياضة 2 فوق الاربعين ولا رياضة 1؟ معلش ارجو الرد بسرعة

لا في رياضة 1 تكوني جايبة على الاقل 40 و في الانجليزي نفس الكلام

و لو عندك Account ع الــ Facebook ممكن تعملي Search عن الجروب ده
Development of Actuarial Program
هتلاقي فيه حاجات كتييير اوي هتساعدك لو انتي عاوزة تقدمي في القسم

danyal 04-08-2012 06:30 AM

بليز جاوبو عليا شكرا

danyal 04-08-2012 06:21 PM

يا جماعه حد بليز ىرود عليا

بليز جاوبو عليا شكرا

haytham 07 06-08-2012 12:27 AM

بعد اذنك انا كنت عايز اسال عن حاجه بسيطه ... دلوقتى انا من القاهره وجالى تجاره حلوان وانا الى حد ما مقتنع بيها وكده .. بس كل الى اعرفهم ومتخرج منها بيقولى احول عين شمس عشان تبقى قريبه ليا .. لان تجاره حلوان مش تفرق حاجه عنهم غير الاقسام ومش ليها لزمه .. ف بعد اذنك عايز اعرف انهى احسن افضل فى تجاره حلوان وكده ولا احول عين شمس لو هما واحد ... وشكرا على المجهود وربنا يجعله فى ميزان حسناتكم :)

xbadboyx 06-08-2012 07:19 PM

بعد اذن حضرتك انا طالب فى الثانويه العامه ادبى وجبت 80.98 تفتكر الحق تجارة القاهرة ولا عين شمس ولا اعمل ايه

usernamo 07-08-2012 03:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة danyal (المشاركة 4717684)

بليز جاوبو عليا شكرا

بنسبة ضعيفة اوى عشان مكذبش عليك :) ..

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam.mecano (المشاركة 4717850)
[i][i][i][i]فى البداية احب اشكرك جدا يا فامبير عالموضوع السابق (شرح كلية تجارة جامعة القاهرة)
ثانيا كنت عايز اعرف وضعى اى فى الكلية انا جايب 90.2 مجموع وفى الانجليزى 42

انا قدمت تجارة عربى قدمت ورقى ( شهادة النجاح-شهادة الميلاد-بطاقة الترشيح-ورقة طلب التحاق بالكلية )
ودفعت ال 180 جنية

كنت عايز اعرف اى المطلوب منى تانى اعمليه قبل او مع بداية الدراسة

واكون شاكر جدا ليك

ولا حاجة استنى النتيجة .. و ربنا يوفقك ^^

عـمرو عـادل 09-08-2012 01:02 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انا عندى كده كام سؤال على الماشى يعنى ياريت الاقى الرد الوفير من حضرتك
اولا انا طالب 2 ثانوى جايب 74.6% ادبى من الاسكدرنيه بس جايب فى الانجليزيه درجة مش حلوة يعنى
و انا امنيت حياتى انى اخد دكتراه من براه (ده بس تعريف) :)
اولا و دى اهم حاجة هل انا اقدر اخش تجارة انتظام او حتى انتساب جامعة الاسكندرية ؟
و هل فى فرقة كبير ما بين انتساب و انتظام؟
و هل لما اخش انتساب و احول بعد أول سنة علشان جايب جيد كده حبقى متساوى مع الانتظام العادى ولا ؟
ثانيا هل فى فرق ما بين تجارة عربى و انجليزى من حيث الشغل و السفر
و هل انا ممكن اعوض لما اخد كرس انجليزى ؟
ثالثا هل فى منح دراسة بره فى تجاره و لا بنسبة قليلة جدا
و هل فى شغل كويس اصلا ؟
و انا عارف انى طولت عليك جدا
اسف لو كنت ازعجتك
وشكرا

merna.ahmed 10-08-2012 10:10 AM

لوسمحا انا علمي رياضة جيبت 367 من غير المستوى و جيبت في المستوى انجلش 7 من 10
بقى مجموعي 369 ما يعادل 90% بظبط انا جايبة 45 في الانجلش
انا روحت الجامعة قدمت و كل حاجة في تجارة انجلش
لية فرصة اني الحقها ولا ايه !

vampire1188 11-08-2012 12:25 PM

اقتباس:

وسمحا انا علمي رياضة جيبت 367 من غير المستوى و جيبت في المستوى انجلش 7 من 10
بقى مجموعي 369 ما يعادل 90% بظبط انا جايبة 45 في الانجلش
انا روحت الجامعة قدمت و كل حاجة في تجارة انجلش
لية فرصة اني الحقها ولا ايه !
جامعة ايه ؟؟

عـمرو عـادل 11-08-2012 01:57 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
انا عندى كده كام سؤال على الماشى يعنى ياريت الاقى الرد الوفير من حضرتك
اولا انا طالب 2 ثانوى جايب 74.6% ادبى من الاسكدرنيه بس جايب فى الانجليزيه درجة مش حلوة يعنى
و انا امنيت حياتى انى اخد دكتراه من براه (ده بس تعريف)
اولا و دى اهم حاجة هل انا اقدر اخش تجارة انتظام او حتى انتساب جامعة الاسكندرية ؟
و هل فى فرقة كبير ما بين انتساب و انتظام؟
و هل لما اخش انتساب و احول بعد أول سنة علشان جايب جيد كده حبقى متساوى مع الانتظام العادى ولا ؟
و هل فى شغل كويس اصلا ؟
و انا عارف انى طولت عليك جدا
اسف لو كنت ازعجتك
وشكرا

ثورة 2 11-08-2012 02:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 4742364)
جامعة ايه ؟؟

جامعة القاهرة

merna.ahmed 11-08-2012 02:29 PM

جامعة القاهرة

vampire1188 14-08-2012 09:39 PM

اقتباس:

جامعة القاهرة
والله على حسب .. لو ادبي اه فرصتك لا بأس بيها وقولي يارب .. لو علمي الموضوع هايبقى اصعب شوية

بس عموما هيا اولا واخيرا نصيب .. فانتي قدمي وادعي وقولي يارب

vampire1188 14-08-2012 09:48 PM

اقتباس:

انا امنيت حياتى انى اخد دكتراه من براه (ده بس تعريف)
ياعم عادي .. وحتى لو مادخلتهاش انتظام تدخلها انتساب وهات جيد في اول سنة وتاني سنة هاتبقى انتظام باذن الله

اهم حاجة بس بصرف النظر عن قصة انتساب وانتظام حاول تشد حيلك في تالته عشان تعلي من مجموعك شوية

اقتباس:

زيك زيه بالظبط تمااااما مافيش اي فرق

اقتباس:

بصراحة اه .. لا وبتفرق في الشغل كمان مش عشان الشغل عايزين انجليش وخلاص

بس لان فعلا الشغل بره بيحتاج حاجات كتيرة تكون عندك بيها دراية بالانجليش

يعنى انا مثلا عايز اقولك الشغل اللى انا فيه نسبة كبيرة جدا يكاد يكون 80% بالانجليش

فلو انت مش عارف الحاجات دي بالانجليش اكيد مش هاتعرف تتعامل

وخد بالك الـ 80 في الميه انجليش دا مش انجليش عام .. لا دا انجليش تجاري

وحاجات غريبة زي inheritance و Portion و Installments و non cash item .. كلام تجاري مش انجليش عام فاهمني ؟

فدا بيبقى محتاج خريج تجارة انجليش فعلا

بس في نفس الوقت لو انت تجارة عربى ونميت من نفسك واطلعت على الحاجات دي بالانجليش اول باول

هاتبقى انت احسن من خريج تجارة انجليش ميت مرة .. اولا لانك انت بتطلع بمزاجك ثانيا انت عارف الحاجة بالعربى والانجليش فدا هايبقى اسهلك

اقتباس:

لا دي بقى أفورة .. زمن رفاعة الطهطاوي وحملات محمد على العلمية لاوروبا دي خلااااااااص بح مش موجودة

انت وفلوسك ومجهودك وعيييييييش حياتك

اقتباس:

و هل فى شغل كويس اصلا ؟
اه ياعم فيه .. ماتخليش حد يحبطك ويقلل من عزيمتك .. بس اتعب شوية ونمي من مهاراتك وطور من نفسك على طول واوعي تقف في مكان وتقول بس كفاية لحد هنا وربنا معاك ان شاء الله

m . w . sakr 15-08-2012 03:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire1188 (المشاركة 4751618)
ياعم عادي .. وحتى لو مادخلتهاش انتظام تدخلها انتساب وهات جيد في اول سنة وتاني سنة هاتبقى انتظام باذن الله

اهم حاجة بس بصرف النظر عن قصة انتساب وانتظام حاول تشد حيلك في تالته عشان تعلي من مجموعك شوية

زيك زيه بالظبط تمااااما مافيش اي فرق

بصراحة اه .. لا وبتفرق في الشغل كمان مش عشان الشغل عايزين انجليش وخلاص

بس لان فعلا الشغل بره بيحتاج حاجات كتيرة تكون عندك بيها دراية بالانجليش

يعنى انا مثلا عايز اقولك الشغل اللى انا فيه نسبة كبيرة جدا يكاد يكون 80% بالانجليش

فلو انت مش عارف الحاجات دي بالانجليش اكيد مش هاتعرف تتعامل

وخد بالك الـ 80 في الميه انجليش دا مش انجليش عام .. لا دا انجليش تجاري

وحاجات غريبة زي inheritance و portion و installments و non cash item .. كلام تجاري مش انجليش عام فاهمني ؟

فدا بيبقى محتاج خريج تجارة انجليش فعلا

بس في نفس الوقت لو انت تجارة عربى ونميت من نفسك واطلعت على الحاجات دي بالانجليش اول باول

هاتبقى انت احسن من خريج تجارة انجليش ميت مرة .. اولا لانك انت بتطلع بمزاجك ثانيا انت عارف الحاجة بالعربى والانجليش فدا هايبقى اسهلك

لا دي بقى أفورة .. زمن رفاعة الطهطاوي وحملات محمد على العلمية لاوروبا دي خلااااااااص بح مش موجودة

انت وفلوسك ومجهودك وعيييييييش حياتك

اه ياعم فيه .. ماتخليش حد يحبطك ويقلل من عزيمتك .. بس اتعب شوية ونمي من مهاراتك وطور من نفسك على طول واوعي تقف في مكان وتقول بس كفاية لحد هنا وربنا معاك ان شاء الله

كلام تمام جدا وربنا يوفق الجميع

lolita&mo3geza 15-08-2012 04:20 PM

انا جايبه 91.6% علمي رياضه وفي الانجلش 41 و المستوى عربي و جايبه فيه 9 .... ينفع ادخل تجاره انجلش ولا لا !!!

عـمرو عـادل 15-08-2012 06:45 PM

معلش سؤال اخير
هو فى كرس محاسبة خارجى يكون انجلش معتمد ولا مفيش الكلام ده اصلا ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:04 PM.