بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   إبداعات و نقاشات هادفة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   سلسة يا ترى ايه السبب؟؟متجدد / النقاش الحالى ( الصداقة بين البنات والشباب ع النت ).. (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=445098)

مناجاةُ النجاةَََِ 29-07-2012 06:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed.a1‏ (المشاركة 4693770)
لو سمحتى يا أسراء لا تذكرى سيرة الصعيد
و خلينا فى الموضوع
علشان الصعيد أهل الشهامه صح
وبعدين من اللى بيعاكس فى الصعيد واحنا ايه دخلنا بالتلفونات
الصعيد ليه شبكة وحدة ولا ايه ولا الرقم بيتكتب قدامه صعيدى
انا ملاحظ ان حضرتك عاوز فرصة تعمل فيه كده
وقد سبق التحذير
بخطورة هذا الاتهامات غير المثبتة :stickjo4:
و رجاء عدم ذكر الصعيدة تانى

اسألك بالله ..الصعيد لسا فيه شهامة؟؟ أشك و ربي .. حسبنا الله و نعم الوكيل

مريم السباعى. 29-07-2012 06:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ (المشاركة 4693772)
السلام عليكم .. "الشهامة,المروءة,طبائع النفس الزكية" كلها سجايا نبيلة كانت ف خلق الله ايام زماااااااان .. تعرفي أكبر مثال للشهامة بحطه امامي دايما حكاية النبي ابراهيم عليه السلام لما جاتله البنت " صفورية " اللي محدش يعرف اسمها و كانت جاية ع استحياء و هي بقت زوجته بعد كدا .. البنت لما كانت ماشية امامه عشان توريه البيت بتاعهم ..الجو كان هوا و كدا و ملابسها كانت بتروح و تيجي و هي تلملم فيها عشان مفيش حاجة تتكشف .. سيدنا ابراهيم عليه السلام قالها استني اقفي انتي تمشي ورايا و توصفيلي البيت .. عشان شهم عمل كدا و مقبلش ع نفسه انه يبقا زي الناس الدنيئة اللي بتقول متع نظرك يا معلم و نسيوا ان عيونهم امانة و ان دا مش تصرف رجولة ع الاطلاق و الله المستعان .. انا مؤمنة ان الشهامة لسا موجودة بس نادرة .. نقاش هادف يا مريم .. بارك الله فيكِ

ايوووووووووووو يا مناجاة دايما تبهرينى باراء بس جبتى متع نظرك يا معلم دى منين شكلك لسة كنت سامعة حلقة استذ مصطفى حنسى انهاردة وبجد مفيش احسن من المثال الى وضحتيه دليل على الشهامة
اشكرك جزيلا يا قمر
ومستنية باقى مشاركتم ولو اى موضوع تحبو نتناقش فى فاتحين باب النقاااااااااااس

انتظروناااااااااااااا

إليزابيث 29-07-2012 06:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4693765)
اذن حتكونى حريصة على انك تربى طفلك على الشهامة شوفى بقا كام ام زيك فى المستقبل حتبقى بالفكر دة واحساسك بان ابنك او بنتك حيتعلمومنك الشهامة حيخليكى طول الوقت مهما حصل بتحافظى على الصورة دى علشان تبقى قدوة ليهم ولا ى حد يتمنى يبقى زيك بجد اسعديتنىجدا كالعادة يا الزيبث

ايوه بس بالله متفوليش عليا من دلوقت مش بدري كده قوي يعني :romarioxp6::romarioxp6:
الله يخليكي يا مريومة يا حبيبة قلبي

مناجاةُ النجاةَََِ 29-07-2012 06:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4693786)
ايوووووووووووو يا مناجاة دايما تبهرينى باراء بس جبتى متع نظرك يا معلم دى منين شكلك لسة كنت سامعة حلقة استذ مصطفى حنسى انهاردة وبجد مفيش احسن من المثال الى وضحتيه دليل على الشهامة
اشكرك جزيلا يا قمر
ومستنية باقى مشاركتم ولو اى موضوع تحبو نتناقش فى فاتحين باب النقاااااااااااس

انتظروناااااااااااااا

احم احم .. ايوة يا مريم كنت سمعتها امبارح ف سحر الدنيا

فوق من اللي انت فيه .. ربك جمبك لو ناديته في يوم هتلاقيه .. جايز دا اختبار ..ركز ف الاجابة و قول يا رب و خد قرار . ياااااااااااا رب

مريم السباعى. 29-07-2012 06:27 AM

ييا جماعة ا اولا انا من اصل صعيدى ومولدة فيها وايضا الزبيث ومش عارفة مين تانى بس اكيد فى كتير الخلاصة ان موضوع الشهامة فى رئى ملهوش دعوة بمحافظات ولو انى اتحيز جدا ان الصعيد اكتر جزء يعبتر محافظ على جزء كبير من اخلاق الشهامة ولكن ايضا احب اكرر ان الموضوع ثقافى وتربوى ودينى بحت اين كان اختلاف الامكان

مريم السباعى. 29-07-2012 06:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ (المشاركة 4693797)

احم احم .. ايوة يا مريم كنت سمعتها امبارح ف سحر الدنيا

فوق من اللي انت فيه .. ربك جمبك لو ناديته في يوم هتلاقيه .. جايز دا اختبار ..ركز ف الاجابة و قول يا رب و خد قرار . ياااااااااااا رب

ايووون مش بقولك بجد دة برنامج حكاية انا نفسى اخد كل يوم سحر من اسحار الدنيا ونتناقش فى زى الفكرة بتاعته كدة بس احنا حناقش كذا سحر تانىزى سحر الانترنت او نعمة التكنولوجيا سحر النجاح وهكذا ايه رئيكم

Mohamed.A1‏ 29-07-2012 06:32 AM

ياريت يا جماعه الموضوع مينحرفش مننا
وانا احذر اى حد بيحاول ان يفتعل مشاكل
واتمنى ان الحوار يكون افضل من كده وهادف
تحياتى

مناجاةُ النجاةَََِ 29-07-2012 06:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4693802)
ييا جماعة ا اولا انا من اصل صعيدى ومولدة فيها وايضا الزبيث ومش عارفة مين تانى بس اكيد فى كتير الخلاصة ان موضوع الشهامة فى رئى ملهوش دعوة بمحافظات ولو انى اتحيز جدا ان الصعيد اكتر جزء يعبتر محافظ على جزء كبير من اخلاق الشهامة ولكن ايضا احب اكرر ان الموضوع ثقافى وتربوى ودينى بحت اين كان اختلاف الامكان

لا الحقيقة تتقال .. معدشي ف شهامة ف الصعيد الا قليل جدااااااا.. و كمان معدش محافظ ع عادات و تقاليد دا بقا كله تقليد ف تقليد

مريم السباعى. 29-07-2012 06:34 AM

احب اذكركم احنا فتحين باب النقاش لو حد عندو اى موضوع تانى نحب نكلم فى او بجد نفسكو نناقش ظواهره
نو ربوبلم :romarioxp6:

إليزابيث 29-07-2012 06:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم السباعى (المشاركة 4693802)

بصي يا مريم احنا مش هنتكلم عن مكان دون الاخر كل البلد بأى منتشر فيها اوي عدم وجود الشهامة احنا اختصينا الصعيد ليه لإن الناس فاهمة انه مكان جامد والراجل فيهم راجل بجد وجدع قوي بس انا بحب اقول ان ده مش ف كل مكان

مريم السباعى. 29-07-2012 06:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ (المشاركة 4693815)
لا الحقيقة تتقال .. معدشي ف شهامة ف الصعيد الا قليل جدااااااا.. و كمان معدش محافظ ع عادات و تقاليد دا بقا كله تقليد ف تقليد

يا حبيبة قلبى ايه دخل الموضوع فى الصعيد ولا غيره دى ظاهر ة مجتمعية بس يمكن بنقول الصعيد لان هناك يمكن على الاقل فى الجزء الى شفته فى كم من الرتابط بيغصب عليلى اى حد بينتمى لعلية معينة انه ميعملش شئ غلط لان لو عمل حيجو ويشتكو لاهله وعيلته وكل عارف بهعضة ودة مش على العموم برضه فى كدا وفى كدا

وعلشان كدة بقووووووول الموضوع مش موضوع عيدى ولا اسكندرنية الموضوع شخص لانى اا جربت اتولد وعشت بدايات طفولتى وعيلتى من هناك بس عايشين هنا افتكر لو خلق الشهمامة فينا اصلا يبقى مش حيتغير
بمجينا هنا ام لو الموضوع مش فينا اصلا يبقى برضه فى الحالتين مش حيكونو اتمنى تون فكرتى وصلت

مناجاةُ النجاةَََِ 29-07-2012 06:38 AM

يا أخي مُحمد انا قولت اسم زوجته بهدف اننا نعرفه مش قصدي حاجة و الله .. و الله علي ما أقول شهيد

مريم السباعى. 29-07-2012 06:41 AM

اوك يا جماعة انا شايفة كل حد فينا يقرح موضوع ناقشه ومحتاجين بجد نعرف ارء بعض فى ها
فكرو كدا وشوفو

مريم السباعى. 29-07-2012 06:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مناجاةُ النجاةَََِ (المشاركة 4693779)
اسألك بالله ..الصعيد لسا فيه شهامة؟؟ أشك و ربي .. حسبنا الله و نعم الوكيل

بداية يا مناجاة قبل ما نبدى اى مناقشة مش من حق اى عضو يقول لحد حسبانةىالله ونعم الوكيل لمجرد ان قال رئى مخالف معاه فارجو الالتزام يقولعد المناقشة
وشكرا

مريم السباعى. 29-07-2012 06:50 AM

احب انواه يا جماعة ان الموضع مفتوح علشان كلنا نتناقش ومش من حق اى حد اين كان الحد ان يعترض على رئ الاخر لان كلا منا لى رئيه الخاص من خلال تجربته الخاصة فياريت منتجاوز الحدود دى علشان مينحرفش الهدف الاساى عن الموضوعوهو استماع كلا منا لارئ الاخر وليس الصعود بمشدادت كلا مية او اى شئ تانى او التحيز لرئ دون الاخر
اشكركم جميعا

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 12:32 AM.