بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار و سياسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=79)
-   -   تعيين أ/ عمرو خالد وزير للشباب أرجو دخول الجميع (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=287491)

امنيه المصرى 17-02-2011 05:24 PM

اقول للاخوه اللى بيهاجموا الاستاذ عمرو خالد : انصر اخاك وطبعا هم فاهمين قصدى
الاتجاه الان عند البعض الى اقصاء كل من يقول لا اله الا الله محمد رسول الله وهذا دمار على مصر هذا الشعب كما قال الاستاذ عصام لايصلح الا بدين ليس هذا وقت الخلافات على الفرعيات وبعدين بنقول للاخ المسيحى اللى بيقول ان عمرو خالد مش ينفع ليه مش قلت كده على يوسف بطرس غالى؟ ولا هو حلال ليكم وحرام على المسلمين وهم اغلبيه هذا البلد 90%؟ ارجو ان نتكلم بشكل واقعى. يا اخى انتم اقليه واخده كامل حقوقها مفيش اقليه مسلمه فى بلد مسيحى بتتعامل زيكم واتحدى. وشوف الشيشان والبوسنه والهرسك واللى بيتعمل فيهم على يد المسيحيين فى اوروبا وانا والله حاسس انكم لو وصلتوا الحكم وهذا ماتريدونه انكم هتعملوا فينا كده انتم بتعتبروا ان مصر بلدكم لوحدكم بالرغم من انكم 10% فقط من السكان بصراحه انا لم اكن اريد التحدث بهذا الشكل لكن كلامكم ده مستفز بصراحه ونرجو ان نكون شركاء فى الوطن وليس اعداء ولكم دينكم ولى دين

اميمة طه 17-02-2011 06:22 PM

لا اوافق ..... لانه سيظل يحمل صفات الداعية و قد يودى عمله بها الى فتنه لا يمكن تداركها فالافضل اختيار شخصية عادية يعرف عنها الالتزام والنزاهة

امنيه المصرى 17-02-2011 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اميمة طه (المشاركة 3121383)
لا اوافق ..... لانه سيظل يحمل صفات الداعية و قد يودى عمله بها الى فتنه لا يمكن تداركها فالافضل اختيار شخصية عادية يعرف عنها الالتزام والنزاهة

لا اوافقك تماما فيما قلتيه. الدعاه هم اكثر الناس حرصا على هذا الوطن
لماذا هذا الاصرار على تهميش الدعاه والملتزمين دينيا لابارك الله فى ثوره تأتى الينا بالعلمانيين وهم شرار الخلق لان ليس هناك اشر من انسان يرفض دينه ويفضل عليه زبالات الافكار من هنا وهناك اكرر ماقاله مستر عصام اننا قوم لانصلح الا بدين ديننا اعز علينا من انفسنا ياناس

miss_me21 18-02-2011 12:31 AM

وااااااااااااااافقه جداااا

افضل ما يمثل الشباب واكثر تاثيرا فيهم هو وفى استجابه كبيره جدا من الشباب

LoOoLy El Treikawya 18-02-2011 12:48 AM

مع احترامى عمرو خالد دة اللى رجع مصر اثناء انتخابات مجلس الشعب يعمل خطبة فى الناس تحت اسم واحد مرشح من الحزب الوثنى كدعايا ليه بعد ماكانو نفيينه برة مصر

يعنى هو لو كان صبر كان رجع معزز وكنت هقول اوافق بس بعد ما ظهر انه منافق هقول لا اواااااااااافق لالالالالا اوافق

وبجد الاسلام برئ من افعاله

LoOoLy El Treikawya 18-02-2011 12:50 AM

انا كنت بحب عمرو خالد أو بمعنى أصح كنت مخدوعة فيه

LoOoLy El Treikawya 18-02-2011 01:09 AM

لو عاوزين حد يستحق انه يمثل شباب مصر يبقى وائل غنيم طبعا

عمرو خالد دلوقتى عاوز يفهمنا انه كان منفى مقدرش يرجع الا بعد الثورة:

عمرو خالد رجع تبع الحزب الوطنى المزور:
http://www.youtube.com/watch?v=75zFWE3TnQY

عمرو خالد باع المكان اللى اتربى فيه:
http://www.youtube.com/watch?v=YPVrEEFPGmo

اسد السنه 18-02-2011 01:20 AM

مارأى اعضاء المنتدى طرح قائمه من الشخصيات العامه التى يمكن ان تتولى الوزارات المختلفه وياريت كل واحد يرشح من المجال الذى يعمل فيه. انا ارشح الدكتور احمد الجويلى لتشكيل وزاره جديده لان الراجل ده فعلا وطنى بجد واتمنى ان يكون وزير التعليم احد اساتذه كليه التربيه الوطنين لانكم تعرفون طبعا المناصب فى عهد مبارك كانت على اساس الانتماء لمبارك وليس لمصر وكان امن الدوله هو المتحكم فى كل شيئ مصر

myth myth 18-02-2011 02:30 AM

انا شايف اننا بالغنا في الكلام في السياسة بدليل اننا طلبنا من الجيش التدخل وعندما تدخل بدأنا نفرض عليه ماذا يجب ان يفعل والاولي ان نحافظ علي ثورتنا بان ننتظر الانتخابات النزيههه لنفرض ارادتنا اما ما يحدث الان فهو اكبر دليل على اننا نخشلى الا تتكرر ثورتنا مرة ثانية
هذا مجرد رأي ويا رب مطلعش خاين وعميل للنظام السابق

ابراهيم فليفل 18-02-2011 03:28 AM

ازى تحكم على اى حد انه مش فاهم

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~: Zac :~ (المشاركة 3119300)
ابراهيم ... ماتحكمش على شئ من غير ماتفهمه صح .. :)

الاخ العزيز
انت تتهمنى بعدم الفهم للموضوع ولكن انا لدى فيديو اكثر من 2 جيجا وكله توضح حقيقة الفاشل وليس المقطع الذى تشير اليه
فكثير ما انتقده اهل السنة
حتى الاخوان اخيرا انتقدوه بعد وقوفه بجانب الحزب الوطنى فى الانتخابات الاخيرة فهو على كل لون
يتلون حسب الظروف و حسب المصالح

واليك الرابط الذى اضافه احد الزملاء فى تعليقة
http://www.youtube.com/watch?v=75zFWE3TnQY

اشرف الباجورى 18-02-2011 03:40 AM

اوافق عليه بشده اللهم وفق الجميع لما فيه الخير لبلدنا الحبيب مصر.

اميمة طه 18-02-2011 09:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امنيه المصرى (المشاركة 3122378)
لا اوافقك تماما فيما قلتيه. الدعاه هم اكثر الناس حرصا على هذا الوطن
لماذا هذا الاصرار على تهميش الدعاه والملتزمين دينيا لابارك الله فى ثوره تأتى الينا بالعلمانيين وهم شرار الخلق لان ليس هناك اشر من انسان يرفض دينه ويفضل عليه زبالات الافكار من هنا وهناك اكرر ماقاله مستر عصام اننا قوم لانصلح الا بدين ديننا اعز علينا من انفسنا ياناس

لا حول ولا قوة الا بالله ... حضرتك ازاى قدرتى تقولى الكلام ده ... يعنى ايه انسان يرفض دينه ..هل طالبت باحد البهائيين مثلا لتولى المنصب ... والسبب اللى قلت عليه لان مصر تحتوى على ديانات اخرى فالافضل حتى لا نعطى فرصة لغير المسلمين للتشكيك فى دعواته بالاصلاح داخل مؤسسات وزارة الشباب . وان كان ممكن دوره فى غير هذا الموقع يكون افضل .بالاضافة ان فى ناس كتير اقدر منه .. فمثلا لو على سبيل الفرض ما الضرر من اختيار شخصية عامة مثل احد العلماء الملتزمين دينيا .... هل يمنع ؟؟ ويظل هو فى طريق الدعوة . ولا يعنى تعصبك لشخصه هو فرض على بقية الاعضاء تنفيذه . فما رايك مثلا : الدكتور على جمعة ؟؟ هل لا يصلح وان كان مفتى الديار المصرية . وان تقارب السن بينهم لو نظرتى من ناحية السن ؟؟ وانا قلت من يتسم بالنزاهة والشرف يا ريت حضرتك تبقى تقرئى الرد كويس منعا للتداخل والفهم الخاطئ .

ابوسماءواحمد 18-02-2011 10:51 AM

اوافق على تعيين ا/عمرو خالد وزيرا للشباب واقترح الدكتور ممدوح حمزة وزيرا للاسكان

blackcat.13 18-02-2011 10:53 AM

فكره كويسه لانه صراحه بيعرف يلم الشباب حواليه

سنا مصر 18-02-2011 10:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اسد السنه (المشاركة 3123268)
مارأى اعضاء المنتدى طرح قائمه من الشخصيات العامه التى يمكن ان تتولى الوزارات المختلفه وياريت كل واحد يرشح من المجال الذى يعمل فيه. انا ارشح الدكتور احمد الجويلى لتشكيل وزاره جديده لان الراجل ده فعلا وطنى بجد واتمنى ان يكون وزير التعليم احد اساتذه كليه التربيه الوطنين لانكم تعرفون طبعا المناصب فى عهد مبارك كانت على اساس الانتماء لمبارك وليس لمصر وكان امن الدوله هو المتحكم فى كل شيئ مصر

لا أوافقك أبداً على هذا الاقتراح ، ولا على اقتراح عمرو خالد ، فيه ناس كتير فى الظل ما نعرفش عنهم حاجة لكنهم قد يكونون الأصلح ، وصاحب الاختيار أكيد عارفهم ، ياريت ما ناخدش بالمظاهر ، وإلا يبقى الشباب أقدر حد قادر على تولى الوزارة لإنهم أكتر ناس حاسين بمشاكله ، بس الوزارة مش مشاكل فقط ، لأ فيه أفق أعلى واتجاهات أخرى إحنا مش مدركينها كلها وقد يكون شخص آخر مدركها ، ياريت ننتظر بقى ايه اللى هيحصل ، بدل ما احنا فى حالة عدم الاستقرار هذه ، وبلاها زيادة البلبلة فى البلد ، وأكيد مهما تجمع رأى الكثير على الموافقة على شخص ، سيكون هناك الكثير غير موافق ، مش ممكن أرضى جميع الناس ، لذا فأتمنى ترك العيش لخبازه ، وإلا هأبدأ من اليوم الدعوة لترشيحى رئيسة للوزراء " بلاش رئيسة للجمهورية" وانتوا أحرار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:20 AM.