بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المجموعة العلمية (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=159)
-   -   لو لسه في ثانوي وعندك سؤال إطرحه هنا (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=227256)

etwad3na 23-07-2010 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asmaa22 (المشاركة 2441164)
انا راحه تانيه ثانوى ووخده كيمياء و مش عارفة اعمل ايه و لا اذاكر ازاى
ارجو منكم ان تسعدونى و تقولوا لى على طريقة المذاكرة و تشجعنى بالله عليكوا

و جزاكم الله خيرا:confused:

هتلاقى نصايح كتير فى التوبيك ده من طلبه ثانوى

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=229697
يارب تفيدكـ
وبالتوفيق

the golden flower 23-07-2010 05:36 PM

شكرا لنصيحة حضرتك

Dr. Toka 23-07-2010 06:25 PM

اولا السلام عليكم
ثانيا بقى نا الحمد لله نجحت فى تانية ثانوى وناوية اجتهد فى تالتة وادخل طب او صيدلة بس عايزة اسال اخد ايه مستوى رفيع انا هموت من الحيرة بين عربى وانجليزى انا نزلت فى العربى السنة دى نص درجة ونزلت فى الانجلش درجة تفتكروا اخد ايه انا عارفة ان الانجليزى هيفدنى فى الكلية بس انا خايفة يكون صعب ومقدرش اجيب فيه درجة كويسة انا بحلم ااقفل المستوى او ع لاقل اجيب 9.5 او9 من 10 بس مش عارفة انهى مادة اخدها انا مش عاوزة اضيع درجات انا عايزة اعلى مجموعى او ع الاقل اثبت عليه لانه كويس اوى ارجوكم تقولولى ايه افضل واسهل مادة ممكن اجيب فيها درجة كويسة

mooodyy 30-07-2010 05:03 AM

اولا انا طالب علمى علوم ونفسى ادخل كلية علاج طبيعى بس مجموعى احبطنى

انا جايب 77.6 % المهم أنا ان شاء الله هبذل مجهود ورفع مستوايا وهوصل المجموع

ل 84 % او 85% يا ترى هذا المجموع يوصلنى انى التحق بكلية علاج طبيعى خاصة

ولا لأ ولا احول ادبى وخلاص (وبالنسبه لكلية العلاج الطبيعى الخاصة هى مثل الحكومية

ولا بتختلف فى حجات ) .

رحاب احمد)سيد 30-07-2010 09:15 AM

انا في تانية جبت 96,3 وكنت علمي رياضة واللي نقص مجموعي هو الرياضة فقررت اني احول علوم واخد احياء هو انا ازاي احول قلولي في المدرسة اثناء كتابة الاستمارات هل هذا الكلام صحيح ولا في اجراءات اخري

د\ الاء 30-07-2010 11:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحاب احمد)سيد (المشاركة 2470912)
انا في تانية جبت 96,3 وكنت علمي رياضة واللي نقص مجموعي هو الرياضة فقررت اني احول علوم واخد احياء هو انا ازاي احول قلولي في المدرسة اثناء كتابة الاستمارات هل هذا الكلام صحيح ولا في اجراءات اخري

السلام عليكم
التحويل ده انك بتروحي المدرسه بتاعتك ف الاجازة وبتعملي طلب تقريبا وهما هيفيدوكي هناك اكتر
يعني روحي اسالي ف مدرستك
وكمان بيتهيقلي ان ف اول اسبوع ف الدراسه بيسالوا عن التحويلات
المهم انك بتقوليلهم انك عاوزة تحولي ف المدرسه عندك
وبعد كده انتي بتكتبي استماره جديده

لكن موضوع كتابه الاستمارات ف تالته ده مش مظبوط
لاان الاستماره بتتكتب مرة واحده ف سنه تانيه بس ودي بتبقي للسنتين
لما تعملي تحويل بتعدلي فيها

ده علي حسب علمي انا معملتش تحويل خالص بس زمايلي كانو بيعملوا كده
فانتي روحي مدرستك اسالي وشوفي نظام التحويل ايه

Mr.Power 13-08-2010 07:54 PM

لازم حد يساعد

بسم الله الرحمن الرحيم
يا شباب انا في ثالثه ثانوي جايب في ثانيه 94.5% او قول 95% علشان في درجه تظلم هخرب عليها الدنيا;);)(حقي يا عم)
المهم انا كنت هكمل رياضه بس لما صليت استخاره لقيت نفسي بلاص رياضه مع انى بحب الاحياء جدا قررت اخيرا انى اكون احياء وانا من الاول عاوز ابقا اسنان ف عاوز اعرف انا عندى فرصه انى الحق ولا لا
يعني عاوز اعرف في سنه 2008 كانت كام الاسكندريه والمينا ونفس الكلام 2009 و 2010

علشان اعرف اعمل مقارنه علي الاقل وشكرا

mahmouedr 14-08-2010 06:47 AM

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

أنا طالب ثانوى

و سؤالى هل الصيدلة فيها أحياء و ما شبه و تشريح؟؟؟؟؟؟

محمود جمال شحاتة 14-10-2010 02:38 PM

يا جماعة انا في تانية ثانوي ونفسي ادخل كلية الهندسي انا عايز اسال هي مجموع الهندسة غالبا من كام

محمود جمال شحاتة 14-10-2010 02:41 PM

يا محمد انا طالب زيك في الثانوية العامة وانا قرات عن الصيدلة انك بتاخد 3اقسام للكيمياء وهي الكيمياء العضوية والكيمياء الصيدلانية وهي كيمياء دوائية وكيميا السموم

احمد عقل 21-10-2010 03:02 PM

ما هو التركيب الالكترونى الصحيح للكروم والنحاس الصحيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييح

مروة ابو السعود 31-10-2010 03:48 PM

يا دكتورة انا طالبة فى الصف الثانى الثانوى فى علمى بس مش عارفة انظم وقتى لان اليوم 24 ساعة منهم 10 ساعات مدرسة و6 دروس يوميا حتى الجمعة عندى 2 درس يبقى باقى من اليوم 8 ساعات يبقوا نوم ولا اكل ولا صلاة ولا مذاكرة ساعدينى يا دكتورة وقولى لى على حل

mas_nady 06-11-2010 06:26 PM

انا مشكلتى تنتين

اولا انى مش عارف انظم وقتى خالص وسعات بستهبل واخد السبت اجازة ويتكربس فوقى المواد يوم الاحد
ثانيا انا بذاكر كيمياء بمعدل كويس بس ما بعرفش اربط الحاجات ببعضها

آية جمعة جاه الله 06-11-2010 07:38 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا طالبة فى تالتة وجبت 94 ونفسى فى طب لو سمحتوا حد يقولى بصراحة هل حد جاب 94 ودخل طب وكمان ممكن اعرف من حضلاتكم كنتم بتذكروا ازى لو سمحتم

Coptic Emperor 25-01-2011 03:45 PM

طب ممكن سؤال كدا ع السريع يا دكاترة

هي كليات المجموعة الطبية بتاخد كام طالب في السنة ؟؟؟

يعني كام عدد طلبة الدفعات اللي بتقبلها كل سنة ,,, كل كليات المجموعة ع مستوي الجمهورية ؟

=====================================

و سؤال تاني برضة بليز ,
انا جايب السنة اللي فاتت 97% ,,, دا اية ظروفه من الاسنان ؟

--------------------------------------------------------------------------

معلومة جانبية كدا لكل زمايلي العلمي العلوم السنة دي :
من كل اللي شفته السنة دي في مدرستي و كل المدارس اللي في مدينتي ,,, في مجاميع كتير عالية جدا داخلين علمي رياضة ... و لما سالت مدرسين الرياضة قالوا لي ان دي حاجة غريبة عن السنين اللي فاتت ,,, يعني مثلا : عندنا مدرسة العشرة الاوائل ( 99.5 لحد 98 ) معظمهم علمي رياضة !!!
فدا بيبشر ان تنسيق السنة دي احتمال كبير ينزل شوية بس طبعا مش اكتر من 1% ,,, و لا انتوا رايكوا اية ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:51 AM.