بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   العمارة .... الفرق بين هندسة العمارة في الهندسة و في الفنون الجميلة (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=152879)

Eng.n0 pr0mises 05-08-2010 01:45 AM

nice topic bgd ana kont za3lana fe el awl 3ashan ml72tsh handasa
bs bgd b3d ely shofto 3n el kolia ba2et mabso6a eny da5lt fnon 3mara alex
thxxx 4 ur efforts

yasmin samir 25-09-2010 10:25 AM

السلام عليكم

انا عضوة جديدة هنا فى المنتدى وسعيدة بدة جدا حقيقى
وبم ان حضرتك فى كلية فنون جميلة
انا عايزة استفسر من حضرتك على شوية حاجات كدة ياريت بجد تجاوبنى فيها لانى مش متاكدة منها خالص ومافيش غير حضرتك اللى ممكن تجاوبنى عليها وبتاكيد كمان :unsure:

اولا انا علمى رياضة فى تانية ثانوى وعايزة اعرف قسم الديكور بيقبل علمى الرياضة دة ولا لازم علمى علوم لانى انا لسة فى تانية يعنى ممكن احول علمى علوم بس اتاكد بس من الموضوع دة الاول ؟ :unsure:

ثانيا هل ان شاء الله وحصل نصيب ودخلت قسم الديكور دة هل هبقى مهندسة ديكور وينفع مثلا اشتغل مهام مهنة wedding planner مثلا ولا لا يعنى اصمم ديكور اعياد الميلاد والاغانى وكروت الدعوة وكدة ولا لا ؟ :unsure:

ثالثا ودة الاهم كنت عايزة اتاكد من الاشاعات اللى ظهرت على الكلية بعد فيلم بالالوان الطبيعية هل حقيقى فعلا ولا لا وبمنتهى الصراحة بجد ؟ :unsure:

وياريت حضرتك تجاوبنى بس تكون متاكد بجد من الاجابات عشان اقدر احدد بالظبط اعمل ايه وحقيقى هكون متشكرة جدا لحضرتك لو بجد اهتميت بالموضوع دة لانه بجد مهم اوى بالنسبة لى بجد

تحياتى شكرا
منتظرة الرد الاكيد من حضرتك
وارجو الاهتمام :unsure:

eng--zako 01-10-2010 11:23 AM

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
.......
اهلا بيكي معانا ف المنتدي
...... ان شاء الله اقدر اجاوبك علي تساؤولاتك
اولا قسم الديكور من اقسام فنون جميلة فنون و دي بتاخد علمي و ادبي ناجحين قدرات فنون (رسم) كل منهم مجموع خاص علي حدي لكن في تنسيق داخلي في الكلية بعد القبول لتوزيع الطلاب علي قسم الديكور و باقي اقسام الفنون ( الجرافيك و التصوير و النحت ) بياخدو سنة اعدادية خاصة بهم.... بالنسبة لقسم الديكور في فنون اسكندرية بيبقي متاح لطلبة العلمي علوم او رياضة اللذين قبلو بكلية فنون جميلة فنون و متاح ايضا لطلبة الادبي لكن بتنسيق داخلي معين اعلي من تنسيق الكلية يعني مثلا علي سنتي تقريبا كان واخد ادبي من 92% او 91% مش فاكر .
.... قسم الديكور بعد اجتياز اعدادي و اولي و تانية بينقسم الي شعبتين شعبة عمارة داخلية و شعبة ديكور المسرح و التلفزيون
و بالنسبة للشغل فشعبة عمارة داخلية بيشتغلو في شركات و مكاتب هندسبة و معمارية و بيعملو ك interior desiger
لكن شعبة ديكور المسرح و التلفزيون فباين من اسمو و بيشتغلو زي اللي بتشوفي اساميهم ف مقدمة الافلام و المسلسلات

بالنسبة لفيلم بالالوان الطبيعية فده خيال علمي متقلقيش مفيش حجات من دي خالص
...بس كده يا رب اكون افدتك و لو في استفسار تاني انا موجود و سوري علي التأخير

my star 15-10-2010 11:38 AM

السلام عليكم

انا بجد متشكرة اوى اوى حقيقى لرد حضرتك يمكن يكون ردى متاخر اوى بس حصل مشاكل كدة لما جيت ادخل هنا تانى فعملت حساب جديد خالص

حقيقى انا متشكرة جدا حضرتك بجد افادتنى حقيقى بحاجات كتير كانت بجد محيرانى وزودت كمان الطموح ادامى ان يكون ليا فرصة انى ادخل الكلية دى واحقق واعمل الحاجة اللى نفسى اعملها من زمان

ادعيلى كتييييييييير ويارب بجد احقق الامنية دى يارب

تحياتى دايما لحضرتك
وشكرا كتيييييييير على المساعدة
:):078111rg3::022yb4::rolleyes::d

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:37 PM.