بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليه الحاسبات والمعلومات (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=211)
-   -   دخلت حاسبات و معلومات .... طب تعال .. (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149432)

eng/el doktor 19-09-2009 08:21 PM

لو لم أكن حاسوباتى لوددت أن أكون حاسوباتى

طب يا أخ دودو لما المدنى حلوه أوى كده مدخلتش هندسه ليه
وبجد يعنى لو إنت أسلوبك جاف كده ف حياتك هتخسر كتير كتير وإبقى إفتكرنى خليك سياسى ولما تتكلم بالأسلوب ده عمرك ما هتقنع اللى أدامك
أنا منكرش إن على أسلوبه إتغير عن حاسبات شويه بس مش معنى كده إنك تكلمه بالأسلوب ده وف الأول والآخر إنت حر

dando-255 19-09-2009 08:22 PM

بخصوص كلام الاخ عن النقابة
مش عارف جاب منين ان مهندسين البرمجة موضوع النقابة عاملهم عقدة و مشاكل نفسية
..
يا اخ النقابة دى للناس اللى عاوزة تصيّف
احنا ناس نوابغ و بتوع شغل .. مش فاضيين نصيّف
و مش عاوزين نقابة يا سيدى
كانت النقابة نفعت اللى قاعدين ع القهاوى!!!
حجج فارغة صحيح

eng/el doktor 19-09-2009 08:24 PM

لو لم اكن حاسوباتى لوددت أنت أكون حاسوباتى

براحتك يا بشمهندس يشرفك أو ميشرفكش دى وجهة نظرك وإنت حر بس يا ترى إنت لسه مكتشف النهارده إن المنتدى بالردائه دى ولا الأخ اللى كنت ف صراع معاه هو اللى لفت نظرك..

dando-255 19-09-2009 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng. Alios (المشاركة 1619655)
و أنا ميشرفنيش اني ادخل المنتدى دا اصلاً ....

لان لا فيه ثقافة و لا فيه حاجة ...

كأني داخل اقعد على قهوة ...

ماشى يا سيدى
احنا ناس جهلة و انتو صفوة المجتمع
منتا مهندس بقى و احنا حيا الله شوية ناس بنقعد ع الكومبيوتر و بتوع الكورسات احسن مننا
..
بخصوص القهوة
متستعجلش هتقعد عليها بعد ما تتخرج لحد ما تزهق

eng.ahmed55 19-09-2009 08:29 PM

اهدوا كدا يا جماعة وصلوا على النبى وبلاش الكلام دا احنا مش صغيرين وكل واحد حر الاخ على مغلطش فى الكلية دا بالعكس اعترف باهميتها انت يا داندو اللى مش عارف فيك ايه يا راجل اهد ايه الهجمة اللى انت هاجمها على فنون دى يا اخى احنا كلنا مسلمين وعلى بيقول رايه وبصراحة انا شايف انا الموضوع ذاد عن حده يا ريت النقاش دا ينتهى

eng/el doktor 19-09-2009 08:29 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dando-255 (المشاركة 1619661)
بخصوص كلام الاخ عن النقابة
مش عارف جاب منين ان مهندسين البرمجة موضوع النقابة عاملهم عقدة و مشاكل نفسية
..
يا اخ النقابة دى للناس اللى عاوزة تصيّف
احنا ناس نوابغ و بتوع شغل .. مش فاضيين نصيّف
و مش عاوزين نقابة يا سيدى
كانت النقابة نفعت اللى قاعدين ع القهاوى!!!
حجج فارغة صحيح

إحنا فعلا محتاجين النقابه بس عشان تدى للكليه قيمتها مش تديلنا إحنا قيمتنا إحنا قيمتنا محفوظه بالنقابه أو من غيرها ويا رب تتأخر يا سيدى عشان كل اللى ح تعمله تلم ممنا فلوس وبس
هى ح تفيد ف حاجه واحده إن لما تتعمل تنسيق الحاسبات ح يرجع زى ما كان وشويه شويه ح تتغير ثقافة البلد عن الكليه لكن إحنا مقتنعين بنفسنا كويس جدا

eng.ahmed55 19-09-2009 08:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/el doktor (المشاركة 1619676)
إحنا فعلا محتاجين النقابه بس عشان تدى للكليه قيمتها مش تديلنا إحنا قيمتنا إحنا قيمتنا محفوظه بالنقابه أو من غيرها ويا رب تتأخر يا سيدى عشان كل اللى ح تعمله تلم ممنا فلوس وبس
هى ح تفيد ف حاجه واحده إن لما تتعمل تنسيق الحاسبات ح يرجع زى ما كان وشويه شويه ح تتغير ثقافة البلد عن الكليه لكن إحنا مقتنعين بنفسنا كويس جدا

وانا معاك فى الراى دا

eng/el doktor 19-09-2009 08:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 (المشاركة 1619674)
اهدوا كدا يا جماعة وصلوا على النبى وبلاش الكلام دا احنا مش صغيرين وكل واحد حر الاخ على مغلطش فى الكلية دا بالعكس اعترف باهميتها انت يا داندو اللى مش عارف فيك ايه يا راجل اهد ايه الهجمة اللى انت هاجمها على فنون دى يا اخى احنا كلنا مسلمين وعلى بيقول رايه وبصراحة انا شايف انا الموضوع ذاد عن حده يا ريت النقاش دا ينتهى

شفت يا بشمهندس عاجبك الأسلوب ده هى هى المشكله إن الاتنين كلامهم صح مدنى مهم ومعمارى مهم لكن كل واحد عاوز يقنع التانى إنه غلط

Eng. Alios 19-09-2009 08:37 PM

اللهم لا اعتراض ...

dando-255 19-09-2009 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.ahmed55 (المشاركة 1619674)

يا اخ احمد اعزرنى
واحد من اسبوعين كان عمال يقول شعر فى كلية و مجالها و يقول طز فى الالقاب
و النهاردا جاى يناقض كل اللى هو قاله و يسطح من مجالها و يكتب Eng جنب اسمه
و يقول هاخد كورسات
..
ليا حق اتجنن وللا لأ ؟!!!
م الاخر اى حد هيقلل من كليتى او مجال عملها و لو حتى بالتلميح انا مش هسكتله
عشان سكاتنا دا هو اللى بيخلى الناس تقلل مننا و يتمادوا فى فى نظرتهم السطحية لينا
من النهاردا طلبة الكلية دى بقى ليهم سيف و درع
و مش هنسكت على اى محاولة للتقليل مننا

Eng. Alios 19-09-2009 08:52 PM

اللهم لا اعتراض ...
اللهم لا اعتراض ...

amour_amour88 19-09-2009 10:51 PM

والله المشكله ما ف الكليه المشكله فيك انت انت اللي ممكن تعمل نفسك بنفسك كل الكليات زي بعض بس الفرق بينهم اللي يعرف يطور من نفسه والله لو كان معهد تسليك وتفحير انتوا بتعملوا كل دا ليه وهو انتوا اللي بتشغلوا الناس دلوقتي يا عم الارزاق ع الله ما ابتاع الخدمه الاجتماعيه ما هو بيشتغل

fuoozz 21-09-2009 12:25 AM

ربنا يهديكم المفروض يابشمهندسين فى اداب وفى لغه للحوار والنقاش الجاد
مينفعش الطريقة اللى بتتكلموا بيها دى كانكم فى حرب ولا كاننا قاعدين على قهوة
كل واحد حابب مجاله هيدخله هيتعب فيه هينجح ويشوف مجاله دا احسن مكانه فى مصر وهو اللى هيرفعه
لكن ان كل حد فيكم يقول كليتى احلى لا دى احلى انا اعرف ناس اديها سنين وسنين فى كليه هندسة ميكانيكا
كمان وكل مجال لا يمكن الاستغناء عنه فى ظل التقدم الحضارى والتكنولوجى اللى احنا فيه
لازم كل المجالات تكمل مع بعضها وتتماسك ببعضها عشان نقدر نرفع بلدى وتتقدم ويبقى مكانتها بجانب مكانه الدول الكبيرة

eng/el doktor 21-09-2009 09:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fuoozz (المشاركة 1622263)
ربنا يهديكم المفروض يابشمهندسين فى اداب وفى لغه للحوار والنقاش الجاد
مينفعش الطريقة اللى بتتكلموا بيها دى كانكم فى حرب ولا كاننا قاعدين على قهوة
كل واحد حابب مجاله هيدخله هيتعب فيه هينجح ويشوف مجاله دا احسن مكانه فى مصر وهو اللى هيرفعه
لكن ان كل حد فيكم يقول كليتى احلى لا دى احلى انا اعرف ناس اديها سنين وسنين فى كليه هندسة ميكانيكا
كمان وكل مجال لا يمكن الاستغناء عنه فى ظل التقدم الحضارى والتكنولوجى اللى احنا فيه
لازم كل المجالات تكمل مع بعضها وتتماسك ببعضها عشان نقدر نرفع بلدى وتتقدم ويبقى مكانتها بجانب مكانه الدول الكبيرة

معاك حق يا بشمهندس
جزاك اله خير

7asebaty 03-10-2009 02:46 AM

اول الثانوية العامة شعبة رياضيات جه عندنا ف حاسبات اسيوط لانه بيفهم وبيحكم عقله فى تفكيره مش آراء الناس واخوه كذلك الامر كان من الاوائل وهو فى الفرقة الرابعة وتانى الدفعة السنة اللى فاتت.
ادخل ما تحب لتحب ما دخلت

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 05:22 AM.