بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   التحضير علي الكمبيوتر صح أم خطأ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=154794)

احمد متولي عبدالله 06-06-2010 12:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safi_hp (المشاركة 2103472)
أنا عملت 4 سنوات في السعودية زكنت بحضر بالكمبيوتر
والمفروض يتم عندنا قبل اي بلد عربي بس عندنا التوجيه يقول لازم تحضر بالوضع العادي

التوجيهات النهارده تطورت

احمد متولي عبدالله 09-06-2010 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jooon (المشاركة 1641407)
الاولى استخدام البرجكتور جهاز العرض over head projector

علي فكره البروجكتور اصبح جهاز قديم الحديث هو الداتا شو

بارعة 10-06-2010 09:15 AM

تحضير صحيح ولكن نعيش فى بلد الروتين

الأستاذ نادي ربيع 10-06-2010 07:20 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السيد وجدي قباري (المشاركة 1620169)
يعني المدير حيمضي علي الكمبيوتر
اما عن الicdl فبلها واشرب ميتها علي الريق بقوله حلوة للكحة

لا يا استاذ المدير مش ها يمضي على الكمبيوتر , المدير ها يمضي على التحضير بعد طباعته
الى ان يكون مع كل معلم حاسب محمول وساعتها المدير يدخل على الشبكة الداخلية للمدرسة ويوقع اليكتروني من مكتبه
اما عن موضوع ال icdl وكونها حلوة للكحة , الكلام دةمش صحيح ال icdl حلوة للدماغ

احمد متولي عبدالله 10-06-2010 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأستاذ نادي ربيع (المشاركة 2248228)
لا يا استاذ المدير مش ها يمضي على الكمبيوتر , المدير ها يمضي على التحضير بعد طباعته
الى ان يكون مع كل معلم حاسب محمول وساعتها المدير يدخل على الشبكة الداخلية للمدرسة ويوقع اليكتروني من مكتبه
اما عن موضوع ال icdl وكونها حلوة للكحة , الكلام دةمش صحيح ال icdl حلوة للدماغ

بارك الله فيك يامستر/ ربيع

احمد متولي عبدالله 12-06-2010 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بارعة (المشاركة 2246335)
تحضير صحيح ولكن نعيش فى بلد الروتين

كسر الروتين واستمر

أيمن الوزير 14-06-2010 01:07 AM

فكرة رائعة وبإذن الله لن أجرب بل سأبدأ بالفعل في العام القادم ولأنها بداية فسيكون معي الطريقتين حتي تثبت الأقوي وتتلاشي الأخري

Tarek Soliman 15-06-2010 01:14 PM

انا مسئول الجودة بمدرستى وعمال احاول انشر الفكرة لأن التحضير على اللاب توب واستخدامه داخل الفصول سيعطى شى من التنوع اللازم للعملية التعليمية ويجب ان يكون بدلا من التحضير الورقى فما الفائدة منه فى عصر التكنولوجيا وما فائدة التكنولوجيا فى التعليم ما دام هناك اصرار على عدم استخدامها واهمالها لان التكنولوجيا تحتاج عقول مسنيرة تستطيع الاستفادة منها بدلا من محاربتها وتأكد لو جاء الامر من واحد ببرنيطة كله هينفذ دون شرط ولكن علشان هذا الفكر والثقافة منا نحن المصريين سنعانى فعندما بدأت فى تنفيذ اعمال الجودة بالمدرسة كان هناك معارضة كبيرة ولكن بعد كثيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر من المحاولات وجدت كثير من الاستجابات وعموما التحضير التكنولوجى من مستلزمات الجودة
وللامام دائما

السادات الثانوية للبنات الزقازيق
معلم خبير لغة انجليزية
مسئول الجودة
طارق سليمان

احمد متولي عبدالله 20-06-2010 02:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek soliman (المشاركة 2263443)
انا مسئول الجودة بمدرستى وعمال احاول انشر الفكرة لأن التحضير على اللاب توب واستخدامه داخل الفصول سيعطى شى من التنوع اللازم للعملية التعليمية ويجب ان يكون بدلا من التحضير الورقى فما الفائدة منه فى عصر التكنولوجيا وما فائدة التكنولوجيا فى التعليم ما دام هناك اصرار على عدم استخدامها واهمالها لان التكنولوجيا تحتاج عقول مسنيرة تستطيع الاستفادة منها بدلا من محاربتها وتأكد لو جاء الامر من واحد ببرنيطة كله هينفذ دون شرط ولكن علشان هذا الفكر والثقافة منا نحن المصريين سنعانى فعندما بدأت فى تنفيذ اعمال الجودة بالمدرسة كان هناك معارضة كبيرة ولكن بعد كثيررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر من المحاولات وجدت كثير من الاستجابات وعموما التحضير التكنولوجى من مستلزمات الجودة
وللامام دائما

السادات الثانوية للبنات الزقازيق
معلم خبير لغة انجليزية
مسئول الجودة

طارق سليمان

بارك الله فيك ، وسدد خطاك وفكرتني بأيام الثانوية فقد تخرجت من مدرستك التي تعمل أنت بها
عندما كانت للبنين مع خالص تحياتي لسيادتكم

yasmin ebrahim 20-06-2010 10:06 PM

أنا مدرسة علوم إعدادى والسنة اللى فاتت حضرت على الكمبيوتر وطبعتة ووضعتة فة سجل خاص بدل دفتر التحضير
وكمان كنت بدعم الدرس ببور بوينت وفيديو بس دول طبعا مش للطبع وأشادوا بالتحضير فى توجيه العلوم

احمد متولي عبدالله 21-06-2010 01:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasmin ebrahim (المشاركة 2286385)
أنا مدرسة علوم إعدادى والسنة اللى فاتت حضرت على الكمبيوتر وطبعتة ووضعتة فة سجل خاص بدل دفتر التحضير
وكمان كنت بدعم الدرس ببور بوينت وفيديو بس دول طبعا مش للطبع وأشادوا بالتحضير فى توجيه العلوم

ياريت تدخلي حجرة معلمي الفلسفة وتضعي جزء من تحضيرك كنموذج

MUSTAFAEGYPT 21-06-2010 08:10 PM

على فكرة جالنا نشرة من التوجيه الخاص بالكمبيوتر لمعلمى الكمبيوتر التعليمى اننا لازم نحضر كمبيوتر

احمد متولي عبدالله 21-06-2010 11:18 PM

حضر والله الموفق

essam aboukabar 23-06-2010 10:49 AM

أبدا دى فكرة طيبة ودليل على التقدم والنتطور العلمى.

احمد متولي عبدالله 23-06-2010 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam aboukabar (المشاركة 2296334)
أبدا دى فكرة طيبة ودليل على التقدم والنتطور العلمى.

ندعوك للمشاركة بنموذج للتحضير وضعه في حجرة معلمي الفلسفة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:48 PM.