بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   ملتقي ثانويه عامه 2016 (علمي رياضه) (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=652311)

mohamed-khalaf 09-09-2015 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Duke Tefa (المشاركة 6284134)
ماشي يا دوك
جزاك الله كل خير
انا مش معايا غير لامي بحل منه + مذكرات المستر ودي بقي مكونة من اسئلة متنوعة من كتاب المدرسة والدليل + كتاب خارجي :022yb4:

وجزاك مثله ------ لاااااااااااااااااامي :confused::eek::eek::giljotiiniug3::giljotiiniug3: :giljotiiniug3::frown::040vk0:
اوعي تجيبلي سيرت لامي دي تاني :slap1qk6: انا بتشائم من اسمه :d ---- هات المعاصر وخلي لامي ده احتياطي علي دكة البدلاء لانه في مسائل تقيلة شوية هتتعبك اسال مجرب :d --بس برضه براحتك كل واحد يحل من الملخص اللي بيرتاحله صاحبي مكنش يحل غير من لامي فكل واحد ليه دماغ بيمشي بيها بس انا بنصحك مش اكتر :)

m7med.ahmed 09-09-2015 08:13 AM

عارفين والله المشكله ف العربي و فعلا الواحد حاسس انو لما بيذاكر برضو انو مقصر و مش عامل الي عليه بس عجبني اوي فكرت اني اعمل القوانين و اعلقهم ع الحيطه تبقا طول السنه ف وشي 9 شهور اكيد مش هيتنسو شكرا ع صاحب الفكره دي و عايزين نفضل متفاعلين كدا لحد اخر السنه
و انا باخد المواد الانجليزي ف لو مسقله وقفت معايا اجبهلكم هتعرفو تحلوها ف الفزيا ولا انتو تعرفو العربي بس ولا ايه و والله مش قصدي حاجه ف لنكم متعرفوش تحلو غير عربي

Duke Tefa 09-09-2015 05:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-khalaf (المشاركة 6284152)
بص انسي حكاية صعب وسهل دي كانت لما كنت بيبي في 2ث وفي 1ث :p :006et4::006et4: انما دلوقتي انت هتبقي باشمهندس
فمتقليش صعب وسهل الصعب والسهل ده بايدك انت والله انت لو مذاكر كويس وعندك ثقة في ربنا الاول ثم في نفسك الامتحانات هتبقي معاك زي السكينة في الجاتوه :d -- طب ايه رايك انا دخلت امتحان الفقه السنادي وانا عامل نفسي هنزل فيه لانه كان صعب جدا وهوه يعتبر اتقل ماده عندنا بس سبحان الله قبل ممسك ورقة الاجابة جتلي ثقة ربانية وقلت الامتحان ده ححله ايا يكن وفجاه ببص في الامتحان وعينك متشوف الا النور ;) امتحان حاجات اول مرة اشوفها اه والله تاريه حصل تعديل عالمنهج وانا معرفش :d فبقل للمراقب الحاجات دي مش مقررة قلي انا مليش دعوه بمقرر ولا غيره :romarioxp6: والسؤال كان عليه 14 درجة :006et4: وانا والله ماعرف عنه حاجة بس استعنت بالله ووثقت نفسي خالص وقلت ححله يعني ححله وفعلا قعدت الف واكتب كلام ملهوش علاقة بالموضوع اصلا :d وفجاه بعد النتيجة :o:o الاقي نفسي مقفل :022yb4::022yb4: شفت الثقة بتعمل ايه :slap1qk6:
ومتخافش يا عم الامتحانات بتاعت الرياضة مش عايز احلفلك انه افكارها مش بتخرج من كتاب المدرسة اه والله بيبقي فيه سؤال واحد بس فيه تركيز انما الباقي كله مباشر واطمن خالص خالص الامتحانات بتيجي في مستوي الطالب المتوسط بل ساعات الضعيف اه والله لو شفت امتحان التفاضل بتاعنا هتقعد تضحك علي اللي كتبه اخد معايا نص ساعه حل :cool: فمتقلقش ومتفكرش في الامتحانات خالص انت لسه في البداية متشغلش دماغك بالكلام الفاضي ده كل اللي عليك انك تذاكر وبس :)

اخيررررا طمنتني يا دوك :rolleyes:

Duke Tefa 09-09-2015 05:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed-khalaf (المشاركة 6284157)
وجزاك مثله ------ لاااااااااااااااااامي :confused::eek::eek::giljotiiniug3::giljotiiniug3: :giljotiiniug3::frown::040vk0:
اوعي تجيبلي سيرت لامي دي تاني :slap1qk6: انا بتشائم من اسمه :d ---- هات المعاصر وخلي لامي ده احتياطي علي دكة البدلاء لانه في مسائل تقيلة شوية هتتعبك اسال مجرب :d --بس برضه براحتك كل واحد يحل من الملخص اللي بيرتاحله صاحبي مكنش يحل غير من لامي فكل واحد ليه دماغ بيمشي بيها بس انا بنصحك مش اكتر :)

ما انا جايب لامي اتاسس عليه بس :d:p

Mohamed Shawky99 16-09-2015 03:28 PM

ربنا معاكوا و يوفقنا جميعا يارب .. انا استفسار صغير بس قولت اسأل الناس اللي جربت الاول
بالنسبة للتفاضل و التكامل دول ايه اخبارهم .. انا 2 ثانوي و لسه ماخدناهوش في الدرس و طبعا ماعرفش عنه حاجة
لو حد يعرف يلخصه هو عباره عن ايه و ايه نظامه و كدا

Duke Tefa 18-09-2015 05:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6289075)
ربنا معاكوا و يوفقنا جميعا يارب .. انا استفسار صغير بس قولت اسأل الناس اللي جربت الاول
بالنسبة للتفاضل و التكامل دول ايه اخبارهم .. انا 2 ثانوي و لسه ماخدناهوش في الدرس و طبعا ماعرفش عنه حاجة
لو حد يعرف يلخصه هو عباره عن ايه و ايه نظامه و كدا

لا انت في سنة 2 هتاخد تفاضل بس
التكامل ده عندنا في 3 بس

Mohamed Shawky99 18-09-2015 10:13 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Duke Tefa (المشاركة 6290114)
لا انت في سنة 2 هتاخد تفاضل بس
التكامل ده عندنا في 3 بس

تمام ، بس ماجوبتنيش برضه :excl:
لما خدت التفاضل السنة اللي فاتت اول مرة لقيته سهل ولا ايه نظامه بالنسبالك .. و كان حلو في الحل و كدا ؟

Duke Tefa 18-09-2015 11:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6290205)
تمام ، بس ماجوبتنيش برضه :excl:
لما خدت التفاضل السنة اللي فاتت اول مرة لقيته سهل ولا ايه نظامه بالنسبالك .. و كان حلو في الحل و كدا ؟

جميل جدا التفاضل انا في الترم الاول والتاني الحمد لله قفلته
التفاضل بتاعك في سنة 2 مقسوم لحاجتين اول حاجة هي 1- النهايات ودي مهمة جدا وسهلة جدا بس عاوزة حل . وانصحك لو هتدخل رياضة لازم تكون فاهم تفاضل سنة 2
2- الاشتقاق ايضا باب جميل وركز عليه كتير كمان ولازم تفهمه عشان سنة 3
وبس هو ده المنهج بتاعك في التفاضل

Mohamed Shawky99 18-09-2015 04:45 PM

طيب تمام .. انا ان شاء الله ناوي رياضة انا عرفت نبذة عن النهايات من اليوتيوب
بس هل بيبقي فيه افكار زي باقي الفروع ولا اسهل ؟

Duke Tefa 20-09-2015 03:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed shawky99 (المشاركة 6290407)
طيب تمام .. انا ان شاء الله ناوي رياضة انا عرفت نبذة عن النهايات من اليوتيوب
بس هل بيبقي فيه افكار زي باقي الفروع ولا اسهل ؟

ولا افكار ولا الهوا
بس انت ركز في سنة 2 علي النهايات بتاعة القانون
اساسا سنة 2 كلها مفيهاش افكار خصوصا في الامتحانات

Mohamed Shawky99 20-09-2015 05:58 PM

يا جماعة الرياضة .. انا عندي مسألة "صعبة" علي قانون الجيب من 2 ثانوي المدرس بتاعي مألفها .. حد عاوز انزلها و تحاولوا تحلوها ؟ انا عن نفسي بقف عند اخر خطوة فيها

Duke Tefa 22-09-2015 08:24 PM

الهندسة الفراغية حلوة صح
انا اخدت نظريتي 1/2

Esraa Yousry 22-09-2015 11:28 PM

ما شاء الله انتو ماشيين اوى فى المنهج يا باشمهندس او بمعنى اصح دايسين فى كل الفروع :d
احنا خلصناتلت ابواب تفاضل وبابين استاتيكا وهنخلص الاستاتيكا خاالص يعدين نخش ع الجبر

Countess Doha 23-09-2015 08:15 PM

الاستاتيكا احنا لسه لينا بس درسين
والديناميكا نيوتن التالت
ونظرية ذات الحدين ف الجبر
التفاضل تطبيات هندسيه على الاشتقاق

وربنا يستر

Countess Doha 24-09-2015 12:17 PM

ممكن شرح اسم التفضيل
ولو سمحتم اكبر كمية امثله

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 02:40 PM.