بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليات الهندسة (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=160)
-   -   رابطة طلاب هندسة عين شمس الجدد (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=347868)

ENG.HAGAR 02-08-2011 12:42 AM

اقتباس:

اضافة كمان مصاريف الكلية 254 جنيه عند التقديم
طيب يا باش مهندس فهمى ومصاريف الكتب كام ؟

figo_ff 02-08-2011 12:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar (المشاركة 3778253)
طيب يا باش مهندس فهمى ومصاريف الكتب كام ؟

يا باشمهندسة مافيش مصاريف للكتب لانه مفيش كتب هو كل الحكاية ان كل دكتور بينزل كتاب الكتاب من 50ل60 وده المتوسط يعني وربنا معانا:)

ENG.HAGAR 02-08-2011 12:50 AM

اقتباس:

يا باشمهندسة مافيش مصاريف للكتب لانه مفيش كتب هو كل الحكاية ان كل دكتور بينزل كتاب الكتاب من 50ل60 وده المتوسط يعني وربنا معانا:)
اهااا معلش تعبت حضرتك بالاسئلة
اصل انا عارفة ان فى دكاترة بيتعنتوا:mad: ان الطلبة تجيب كتبهم حتى لو مش فاهمه منهم حاجة !
وكمان فى حاجة تانية هو لو الواحد مش فاهم من كتاب دكتور معين وعايز يجيب كتاب دكتور تانى اوحتى ما يجيبش خالص ويصور اللى عايزه من برا الجامعة ياترى مصير الطالب ايه ؟
:stickjo4:

figo_ff 02-08-2011 12:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ENG.HAGAR (المشاركة 3778281)
اهااا معلش تعبت حضرتك بالاسئلة

اصل انا عارفة ان فى دكاترة بيتعنتوا:mad: ان الطلبة تجيب كتبهم حتى لو مش فاهمه منهم حاجة !
وكمان فى حاجة تانية هو لو الواحد مش فاهم من كتاب دكتور معين وعايز يجيب كتاب دكتور تانى اوحتى ما يجيبش خالص ويصور اللى عايزه من برا الجامعة يياترى مصير الطالب ايه ؟

:stickjo4:

اولا يا باش مهندسة ارجوكي متقوليش تعبتك تاني انا تحت امركوا وادينا بنساعد بعض ثانيا انا بسمع الحكاية دي بس الطلبة اللي بتجري بس ورا اعمال السنة علشان تنجح هي اللي بتجيب الكتب بدون تفكير لكن براحتك في الكتاب اللي تجبيه بس نصيحة من مهندس هاتي كتاب دكتور المادة علشان هو واضع الامتحان ومن كتابه تعرفي طريقة تفكيره:078111rg3:

ENG.HAGAR 02-08-2011 01:09 AM

اقتباس:

اولا يا باش مهندسة ارجوكي متقوليش تعبتك تاني انا تحت امركوا وادينا بنساعد بعض ثانيا انا بسمع الحكاية دي بس الطلبة اللي بتجري بس ورا اعمال السنة علشان تنجح هي اللي بتجيب الكتب بدون تفكير لكن براحتك في الكتاب اللي تجبيه بس نصيحة من مهندس هاتي كتاب دكتور المادة علشان هو واضع الامتحان ومن كتابه تعرفي طريقة تفكيره:078111rg3:
ربنا يبارك فى حضرتك على سعة صدرك
المشكلة ان اخويا حاليا مسافر ومش عارفه اكلمه خاالص علشان اقدر اسأله .
اها بيجروا ورا اعمال السنة وعلشان كمان يضمنوا تقديرات جامدة !
فعلا دكتور المادة هو واضع الامتحان الكلام ده بيفكرنى بأمتحانات الشهور بتاعة ابتدائى وكدة
يعنى طالب يكون مع دكتور محترم ومعقد يجيبله امتحان صعب !:angry2:
ودكتور تانى لطيف وهادئ يجيب امتحان متوسط ؟!:)
فين العدل

figo_ff 02-08-2011 01:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar (المشاركة 3778393)
ربنا يبارك فى حضرتك على سعة صدرك

المشكلة ان خويا حاليا مسافر ومش عارفه اكلمه خاالص .
اها بيجروا ورا اعمال السنة وعلشان كمان يضمنوا تقديرات جامدة !
فعلا دكتور المادة هو واضع الامتحان الكلام ده بيفكرنى بأمتحانات الشهور بتاعة ابتدائى وكدة
يعنى طالب يكون مع دكتور محترم ومعقد يجيبله امتحان صعب !:angry2:
ودكتور تانى لطيف وهادئ يجيب امتحان متوسط ؟!:)
فين العدل

علي ما اظن ياباش مهندسة ان بيبقي في دكتور للمادة بيحط الامتحان للدفعة كلها

ENG.HAGAR 02-08-2011 01:22 AM

اقتباس:

علي ما اظن ياباش مهندسة ان بيبقي في دكتور للمادة بيحط الامتحان للدفعة كلها
معلش هو ازاى دكتور للمادة وفى اكتر من دكتور بيدى الطلبة ؟
يعنى انا لو مثلا جبت كتاب لدكتور أ وحضرتك جبت كتاب لدكتور ب وجااا الامتحان من دكتور ب كدة ازاى ؟؟
انا كدة ما ذاكرتش كتاب الدكتور ب وبالتالى مش هقدر احل زى حضرتك !

figo_ff 02-08-2011 01:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng.hagar (المشاركة 3778469)
معلش هو ازاى دكتور للمادة وفى اكتر من دكتور بيدى الطلبة ؟

يعنى انا لو مثلا جبت كتاب لدكتور أ وحضرتك جبت كتاب لدكتور ب وجااا الامتحان من دكتور ب كدة ازاى ؟؟

انا كدة ما ذاكرتش كتاب الدكتور ب وبالتالى مش هقدر احل زى حضرتك !

لا انتي مش واخدة باللك انا علي ما اظن بس والله مش متاكد انا اظن ان في دكتور واحد للماده بس في معيدين كتير والدليل ان في المحاضرة بتبقي الدفعة كلها لكن السكشن بيتقسم يبقي في دكتور واحد .....والله واعلم

ENG.HAGAR 02-08-2011 01:35 AM

اقتباس:

لا انتي مش واخدة باللك انا علي ما اظن بس والله مش متاكد انا اظن ان في دكتور واحد للماده بس في معيدين كتير والدليل ان في المحاضرة بتبقي الدفعة كلها لكن السكشن بيتقسم يبقي في دكتور واحد .....والله واعلم

لو كلام حضرتك ده مظبوط يبقى فى عدل والحمد لله
انا قولت ان اكيد فى معيدين بس مش معقول كله معيدين اكيد فى دكاترة وكدة
وفعلا لحد دلوقتى الله اعلم
بارك الله فيك

ميرو المصرية 02-08-2011 11:23 AM

بجد يا شباب ربنا يباركلكم جميعا انا فعلا استفدت جدددددددددددددددا من التوبيك وبالنسبة للمنافسة يا بشمهندسة هاجر محسومة من دلوقتى البنات ف كل حتة التوب مع احترامى لكل الشباب طبعا وياريت نتواصل ع الايميل عشان نتعرف اكتر انا للاسف معرفش حد دخل الكلية من اللى اعرفهم خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص

ميرو المصرية 02-08-2011 12:15 PM

اسمحولى بسؤال هى اعدادى دراستها عربى ولا انجليش؟

figo_ff 02-08-2011 12:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو المصرية (المشاركة 3779688)
بجد يا شباب ربنا يباركلكم جميعا انا فعلا استفدت جدددددددددددددددا من التوبيك وبالنسبة للمنافسة يا بشمهندسة هاجر محسومة من دلوقتى البنات ف كل حتة التوب مع احترامى لكل الشباب طبعا وياريت نتواصل ع الايميل عشان نتعرف اكتر انا للاسف معرفش حد دخل الكلية من اللى اعرفهم خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص

هنخلي نتيجة التحدي بعد اول امتحان بس فريق الشباب مش بيرحم:giljotiiniug3:

figo_ff 02-08-2011 12:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو المصرية (المشاركة 3779849)
اسمحولى بسؤال هى اعدادى دراستها عربى ولا انجليش؟

في في مواد قليلة بالعربي والباقي كله انجلش لكن بعد اعداي بقي كله انجلش

mahmoud atiya 02-08-2011 01:28 PM

كود:

:friendsxs3: معاك اكيد ..

-----------------

يا جماعه طيب ناو حد يقلنا ايه مكرر اعدادى هندسه عين شمس ... ؟؟ :bosyht9:

صحيح المناهج نفسها ولا فى اختلاف بسيط ( ولا اختلاف كبير ) بين هندسه القاهره وعين شمس ؟ :bosyht9:

برده عايز اسأل : فى ناس بتآخد كورسس فى الرسم الهندسى ! ... لازم ولا موش لازم و يكفى المحاضرات والسيكشنز ؟ .. :006et4:

برده الانجلش كورسز مهمه ولا دا شىء اضافى ؟ :028ja7:

figo_ff 02-08-2011 01:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud atiya (المشاركة 3780094)
كود:

:friendsxs3: معاك اكيد ..

-----------------

يا جماعه طيب ناو حد يقلنا ايه مكرر اعدادى هندسه عين شمس ... ؟؟ :bosyht9:

صحيح المناهج نفسها ولا فى اختلاف بسيط ( ولا اختلاف كبير ) بين هندسه القاهره وعين شمس ؟ :bosyht9:

برده عايز اسأل : فى ناس بتآخد كورسس فى الرسم الهندسى ! ... لازم ولا موش لازم و يكفى المحاضرات والسيكشنز ؟ .. :006et4:

برده الانجلش كورسز مهمه ولا دا شىء اضافى ؟ :028ja7:

اولا اهلا بيك في التحدي وبعدين المقررات مش بتختلف كتير الا انهااكيد في بعض الاختلافات زحكاية المواد هدورك عليها حاضر وحكاية الكورسات دي حكاية ملهاش لزمة والانجلش بقي متقلقش لغتك هتغطيها وكمان معلومة في مادة اسمها لغة فنية بتختص بدراسة المصطلحات الهندسية الجديدة

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:50 PM.