بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات والامتحانات جيولوجيا 3 ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1486)
-   -   نموذج إجابة إمتحان الجيولوجيا والعلوم البيئية 2014 ....... أ/أحمد فتحى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=607609)

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 02:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدطارق عاطف (المشاركة 5911692)
بعد اذنك يامستر
انا كتبت فى الرابعة فى تصحيح الخطأ نسيج زجاجى
وكتبت فى المقارنة .. نسيج دقيق التبلر والتانى نسيج خشن بس

صح يامحمد بالتوفيق إن شاء الله

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 02:43 PM

رابع واحدة فى تصحيح الخطأ فى السؤال الرابع انا كاتب نسيج زجاجي صح ؟
صح

elkashef2011 25-06-2014 02:43 PM

فى سؤال اختلاف الاشكال البللوريه كتبت بسبب اختلاف طريقه ترتيب الذرات فى الهيكل البنائى للمعدن بس ما كتبتش اتجاهات نمو المحاور فى الاتجاهات الثلاثه للفضاء صح كده يا مستر ولا ايه

M!$$ P!nKy 25-06-2014 02:45 PM

ان شاء الله ... بس انا عايزة اعرف يعنى هى الاجابة كلها غلط ولا ممكن يبقى عليها نص الدرجة ان شاء الله

M!$$ P!nKy 25-06-2014 04:38 PM

وسؤال الانقراض حدث طبيعى انا مش كاتبة قانون البقاء للاصلح كده باردو الاجابة ناقصة ؟؟
-

محب للخير 25-06-2014 04:51 PM

لو سمحت يا استاذ انا عملت فى سؤال الرعى الجائر .. تؤدى الى تدهور الغطاء النباتى و انجراف التربه بفعل عوامل التعريه وظاهرة الزحف الصحراوى وكتبت أمثله ... هل يا ترى كده آخد الاجابه كامله ولا لأ

ezmz3 25-06-2014 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m!$$ p!nky (المشاركة 5912107)
وسؤال الانقراض حدث طبيعى انا مش كاتبة قانون البقاء للاصلح كده باردو الاجابة ناقصة ؟؟
-

انا كتبت وفقا لقانون البقاء للاصلح بس مكتبتش تعريف صح ولا ايه ؟
طب فى سؤال بتاع ملح الطعام انا كتبت بدل تبخير من البحيرات المغلقة او شبه المغلقة كتب الشواطىء بس كتبت السبخات الساحلية انقص ولا ايه ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 07:32 PM

فى سؤال اختلاف الاشكال البللوريه كتبت بسبب اختلاف طريقه ترتيب الذرات فى الهيكل البنائى للمعدن بس ما كتبتش اتجاهات نمو المحاور فى الاتجاهات الثلاثه للفضاء صح كده يا مستر ولا ايه
المفروض كنت إديت أمثلة مع التوضيح وإن شاء الله نموذج الإجابة الرسمى ميكنش كاتب فيه غير اللى إنت كتبته وتاخد الدرجة كاملة

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 07:34 PM

انا كتبت وفقا لقانون البقاء للاصلح بس مكتبتش تعريف صح ولا ايه ؟
طب فى سؤال بتاع ملح الطعام انا كتبت بدل تبخير من البحيرات المغلقة او شبه المغلقة كتب الشواطىء بس كتبت السبخات الساحلية انقص ولا ايه ؟
الأولى إجابة ناقصة ولازم كنت تكمل إلا إذا كان نموذج الإجابة كاتب إجابة مختصرة زى اللى إنت كاتبها ... وربنا يوفقك
الثانية حتاخد الدرجة كاملة بإذن الله

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 07:36 PM

لو سمحت يا استاذ انا عملت فى سؤال الرعى الجائر .. تؤدى الى تدهور الغطاء النباتى و انجراف التربه بفعل عوامل التعريه وظاهرة الزحف الصحراوى وكتبت أمثله ... هل يا ترى كده آخد الاجابه كامله ولا لأ
صح إن شاء الله وحتاخد الدرجة كاملة بإذن الله

احمد فتحى احمد عبد القوى 25-06-2014 07:39 PM

إلى miss ممكن تاخدى نص الدرجة لأنه المفروض كنتى كملتى الإجابة علشان كده إحنا كمدرسين بنبه اكتبوا الإجابة كاملة دائماً .... وربنا يوفقك

ezmz3 25-06-2014 10:16 PM

انا مجاوب السؤال ده فى نص صفحة و كتبت فيه كل حاجة عن التطوير الطبيعي و كتبت نتايجه و اسبابه و كتب قانون للاصلح ايه هو بس مكتبتوش كتعريف حضرتك فهمنى يا مستر يعنى كتبت ان انواع تغزو بيئة انواع برية اخري فطردها و تقضي عليها و كده حرام و الله لو نقصت السؤال واخد منى 10 دقائق و نصف صفحة يعني انقص عشان مكتبتش تعريف مباشر لقانون البقاء للاصلح ! ؟

احمد فتحى احمد عبد القوى 26-06-2014 12:16 AM

إلى الطالب ezmz3 خلاص طالما إنت شرحت أن الانقراض حدث طبيعى للتطور ومكتبتش التعريف بتاع البقاء للأصلح ... فإن شاء الله تاخد حقك ومتنقصش

ezmz3 26-06-2014 01:49 AM

اه انا شرحت كل حاجة تبع الانقراض الطبيعي ماعدا الحتة دي الحمد لله

M!$$ P!nKy 26-06-2014 02:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد فتحى احمد عبد القوى (المشاركة 5912316)
إلى miss ممكن تاخدى نص الدرجة لأنه المفروض كنتى كملتى الإجابة علشان كده إحنا كمدرسين بنبه اكتبوا الإجابة كاملة دائماً .... وربنا يوفقك

متأسفة يا مستر على كثرة اسئلتى بس كلام حضرتك على سؤال الانقراض و لا على سؤال الحلقات الاولى فى السلاسل الغذائية ؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:12 PM.