بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كليـة الحقوق (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=164)
-   -   تانية اول حقوق تعليم مفتوح اسيوط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=390061)

ابو عمر علاء 14-01-2012 05:17 PM

السلام عليكم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اختى الكريمه دعاء وارجوا ان يكون الاخ محمود يوسف هو الاخر بيدخل هنا لانه طلب منى الامتحانات ايضا
المهم سلامى لكم واسئل الله عز وجل ان يوفققم جميعا وكل اخ واخت فى الله وانا اليوم امتحنت المنظمات ولله الحمد كان ساهل وربنا يكرمنا واياكم وبالنسبه لانجليزى فان لم اذهب الى الكلية اصلا هذا العام وانا مثلكى عقدتى اللغه ولسه ساحاول ان احفظ القطعه التى بالعربى كما فعلت فى الترم الماضى وايضا الدكتور اعطاهم عشرة كلمات هنا وقفال لهم سياتى منهم سته
المهم انا شاضع لكم امتحان الادارى الذى قدرت ان اتحصل عليه من احد الزميلات وان شاء الله كما وعتدكمم ساضع كل الامتحانات حتى اللغه ايضا بالنسبه لسنه اول واليكم الامتحان

امتحان مادة القانون الادارى التعليم المفتوح 2 / 1
أولا:- اجب عن السؤال الاتى ( اجبارى )
من أهم خصائص القانون الادارى الأصالة والاستقلال اشرح ذلك تفصيلا ؟

ثانيا :- اجب عن سؤالين فقط من الأسئلة التالية:
السؤال الأول:
اذكر صور اللامركزية الإدارية مع بيان أوجه الاختلاف بينها وبين اللامركزية السياسية ؟
السؤال الثاني :
ما هى شروط تعيين الوزراء وماهى الأعمال المحظورة عليهم ؟ مع بيان اختصاصات الوزير ؟

السؤال الثالث:
ما المقصود بالسلطة الرئاسية كركن من أركان المركزية الإدارية ؟ وماهى مظاهرها ؟

ما أطيب تمنياتي بالتوفيق والنجاح
انتهى الامتحان

دعاء سوهاج 15-01-2012 02:34 PM

شكرا على اهتمامك وتعبك اخينا الفاضل ابو عمر علاء فانا متشكرة جدا جدا للك وفقك اللة واعطاك مقابل عطائك هذا كل تمنياتك واننى عاجزة ولم اجد كلمات اشكر حضرتك بها ربنا يزن معك ويوفقك باذن اللة سلامى لشخصك وشكرا على اهتمامك اللة معك

ابو عمر علاء 16-01-2012 03:09 PM

جامعة أسيوط
كليه الحقوق
التعليم المفتوح بأسيوط
امتحان مادة تاريخ القانون المصرةى التعليم المفتوح 2 / 1
اجب عن سولين فقط مما يلى
السؤال الأول : ( 10 درجات )
1- تكلم عن الأحوال الاجتماعية فى العصر الفرعونى ؟ ( 5 درجات )
2- اكتب فى مصادر القانون فى العصر الاسلامى ؟ ( 5 درجات )

السؤال الثاني :
أكتب فى نظام العقوبات فى العصر الفرعونى ؟ ( 10 درجات )

السؤال الثالث: ( 10 درجات ) 1- تكلم عن موانع الزواج فى العصر البطلمى ؟ ( 5 درجات )
2- اكتب فى " الطلاق " فى العصر الرومان ؟ ( 5 درجات )

السؤال الرابع:
تكلم عن " القاضى " فى العصر الاسلامى ؟ ( 10 درجات )

انتهى الامتحان

دعاء سوهاج 17-01-2012 02:30 AM

شكرا اخى الغزيز ابو عمر على اسئلة امتحان تاريخ القانون تحياتى لحضرتك وطمنا عملت اية فى امتحاناتك دعواتى اليك بالتوفيق
دعاء سوهاج كلمة اخيرة انا مستغربة فين الاخوة اللى معانا يا جماعة حنحتاج لبعض صدقونى روحتوا فين الايام هتفكركم بكلامى واخيرا اقول تعلموا من اخي العزيز ابو عمر ربنا يوفقكم

دعاء سوهاج 20-01-2012 03:57 PM

مش معقول يا جماعة محدش قادر يكتب اسئلة الامتحانات يشكر الاخ عمر ابو علاء مش معانا فى الترم وبيتصرف لو سمحتوا اى حد يتكرم ينزل اسئلة الامتحانات بتاعة اسيوط ولكم جزيل الشكر اختكم دعاء سوهاج

ابو عمر علاء 21-01-2012 05:10 PM

السلام عليكم

اختى فى فى الله دعاء سلام الله عليكى ورحمه وبركاته

انا ما تطوع لتنزيل اتحانات اسيوط لكى ولمن ارد هذا اياض لله واقول لكى لا ترهكى نفسكى فى

المطالبه من احد مرة اخره الامتحانات فان ان شاء الله تعالى ساضع لكم كل الامتحانات واى خدمات لكى

او لاخ محمود انا لن اتاخر عنكم ولا عن اى احد طالما ان هذا لله عز وجل وبالتوفيق لكم جميعا واليوم

امتحنت اللغه والحمد لله كانت كويسه

الدكتور معمر جاب الجمعية العامه لامم المتحده وطالب ترجمتها الى اللغه العربيبة والقطعه كانت

باللغه الانجليزية

والسؤال الثانى كان عبارة عن اربع كلمات بالعربيبة طالب تحويلها الى الانجليزية وهى المحاكم

وحقوقو الانسان وباقى الكلمتين الاخرين مش متذكرهم وعلى العموم هو كده كده بيغير الكلمات

وهناك سؤال اخر فى مصطلحات 6 طالبا كتابتها باللغه الانجليزية وكانت عن صندوق النقد الدولى وهو

كان قد اعطا الزملاء عشرة مصطلحات وقال سيجيب منها 6 والسؤال الاخير كان فة ترجمه كلمات

انجليزية الى العربيبة وهم القانون الداخلى والقانون الجنانى والسلطه التشريعية طبعا الكلمات

بالانجليزية

وبالتوفيق ان شاء الله

اخيكم ابو عمر

ابو عمر علاء 23-01-2012 04:46 PM

السلام عليكم

جامعة أسيوط
كليه الحقوق
التعليم المفتوح بأسيوط
امتحان مادة الاقتصاد (والنقود والبنوك ) التعليم المفتوح 2 / 1
اجب عن سؤالين فقط مما يلى
اكتب بالتفاصيل فى وظائف النقود ( الوظائف المالية والوظائف الاقتصادية ) ؟

السؤال الثاني : ( 10 درجات )
أشرح بالتفاصيل ما يلى:-
(أ‌) نشأة النقود وتطورها ؟
(ب‌) وظيفة البنك المركزى كبنك للبنوك ؟

السؤال الثالث: ( 10 درجات ) أكتب بالتفاصيل فى وظيفة البنك المركزى كبنك للاصدار ؟

السؤال الرابع: ( 10 درجات ) تناول بالشرح التفصيلى رقابه البنك المركزى المصرى على البنوك ؟

انتهى الامتحان

دعاء سوهاج 24-01-2012 01:46 AM

شكرا للك اخى ابو عمر علاء على تعبك معى فللك كل تقدير على موقفك هذا واللة يوفقك وطمنى عملت اية فى الامتحانات بتاعتك اتمنى للك التوفيق وطلب اخير لو سمحت مادة الجنائى لو قدرت وان امكن تتحصل عليها لاننى خايفة منها واكون شاكرة حضرتك جدااااااااااااا اختكم دعاء سوهاج

ابو عمر علاء 24-01-2012 01:20 PM

السلام عليكم اختى دعاء
والله انا كلمت اكثر من زميلى وحتى الان لاسف لم يجيب لى احد منمهم الامتحان وان شاء الله انا ساحاول مره اخره وبارك الله فيكى

دعاء سوهاج 27-01-2012 11:51 PM

اخى ابو عمر اشكرك على اهتمامك ولا اريد احراجك مع احد انا لم اتواصل معك خلال الثلاثة ايام لان النت قاطع عندى اشكرك جدااا واتمنى للك التوفيق والنجاح باذن اللة سلامى لشخصك

ابو عمر علاء 29-01-2012 07:44 PM

السلام عليكم

اختى دعاء معذرة والله غصبنى عنى كلمت اكثر من اخ واخت ولكن لاسف لا يوجد تعاون من الزملاء وكمان بسبب مرضى لم استطع ان اجلب باقى الامتحانات الا اليوم ارسل لى اخ اسئلة بعض الامتحانات التى ساضعها الان واعذرينى وبالتوفيق لكى ان شاء الله

جامعة أسيوط
كليه الحقوق
التعليم المفتوح بأسيوط
امتحان مقرر الالتزام دور يناير2012 التعليم المفتوح 2 / 1
اجب عن سؤالين فقط مما يلى عشرة درجات لكل سؤال

أكتب حول شروط مسئولية المتبوع عن عمل تابعة ؟

السؤال الثاني :
أشرح النيابة فى التعاقد ؟ ( 10 درجات )

السؤال الثالث: ( 10 درجات )
تكلم عن الخطأ فى المسئولية العقدية ؟

انتهى الامتحان
جامعة أسيوط
كليه الحقوق
التعليم المفتوح بأسيوط
امتحان القانون الدولى دور يناير2012 التعليم المفتوح 2 / 1
اجب عن سؤالين فقط مما يلى

أشرح بالتفاصيل حصانة مقر البعثة الدبلوماسية ؟

السؤال الثاني :
عرف العرف الدولى واذكر اركانه وأنواعه ؟ ( 10 درجات )

السؤال الثالث: ( 10 درجات )
ماهى أسباب انقضاء المعاهدات الدولية ؟

انتهى الامتحان

دعاء سوهاج 29-01-2012 11:42 PM

اخى ابو عمر علاء مش عارفة سعادى كد اية لما لقيت انك نزلت امتحانات دى انا كل شوية بافتح الكمبيوتر علشان اعرف امتحان القانون المدنى ومحتارة جداااااا وكنت خايفة من المادة وعايزة اعرف مستوى الامتحان وطريقتة صحيح مش هييجى بالضبط لكن اكيد راح ييجى سئوال على الاقل يعنى نصف الامتحان وانا دخلت على الاخت ميار اكتر من مرة على الاميل ومش عارف هى فاتحة ولا لاء لكن اشكرك جدااااااااااا اخى العزيز متعرفش انت انقزتنى ازاى انا فرحت جداااااااااا انا بزاكر من الصبح ومش عارفة اذاكر اية ولا اية صحيح مش هييجى زية بالضبط علشان امتحان الادارى جة نفس الاسلوب لكن لم يحتوى على اى سئوال بس دكتور المدنى معقد احنا عارفية اشكركك جدااااااااااااااااااااااااا الاخ الكريم اخى ابو عمر علاءءء اختك دعاء سوهاج

graph2005 31-01-2012 09:40 PM

السلام عليكم هو سوهاج لسة ما امتحنوش لدلوقتى ع العموم شدوا حيلكوا ومتتوقعوش اسئلة لان الامتحانات السنة دى كانت معظمها خارج المتوقع ربنا يستر اصلا احنا معظمنا مصدوم وقلقان وحاسة انى لاول مرة امتحن ربنا يستر ركزوا كويس على كل المادة وتوقعوا كل شئ ممكن ييجى الدكاترة معدوش بيلتزموا باسئلة الامتحانات السابقة واسف على عدم المتابعة انا مكنتش بلاقى وقت اذاكر ية اصلا ما بين الشغل والبيت والتعب الحمد لله على كل حال

ابو عمر علاء 01-02-2012 05:31 PM

السلام عليكم

السلام عليكم اخى محمود واخت دعاء ربنا يوفققم ان شاء الله والحمد لله تحصلت على امتحان الجنائى ومن احد الاخوات بارك الله فيها والمهم ان يوفقم الله جميعا سواء اخوه واخوات اسيوط وسوهاج ايضا لكم جميعا التوفيق والنجاح

جامعة أسيوط
كليه الحقوق
التعليم المفتوح بأسيوط
امتحان الجنائى دور يناير2012 التعليم المفتوح 2 / 1

السؤال الأول :

اكتب فى مبدا شرعية الجرائم والعقوبات من حيث مدلوله وأهميته وأثره على القاضى والمشرع والانتقادات الموجهة اليه؟

السؤال الثاني :
اكتب فى مبدا شخصية القانون الجنائى من حيث مدلوله ومبرراته وشروط تطبيقه فى القانون المصرى؟

السؤال الثالث:
بين المقصود بكل من :-
1- العنصر المفترض
2- شرط العقاب
3- النتائج التى تجاوز قصد الجانى

انتهى الامتحان

دعاء سوهاج 04-02-2012 09:05 PM

اخى العزيز ابو عمر بارك اللة فيك انا اشكرك جداااا بصراحة انت افدتنى كثيرا وانا وزعت هذة الامتحانات على زملائى فى سوهاج واشكرك جداااا انشاللة هخلص يوم الاربعاء وهى مادة الجنائى اللة يوفقك وتطمنا عليك فى ال نتيجة بتاعتك سلامى لشخصك دعاء سوهاج

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 09:04 AM.