بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   كلية العلوم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=166)
-   -   عندك أي سؤال عن كليه العلوم أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=76801)

كيميائي طبي2011 01-08-2011 09:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امانى نونا (المشاركة 3777477)
يعنى من رأى حضرتك اختار كليات تانيه وابعد عن كلية العلوم لانها مش مضمونه
يعنى ممكن اختار تربيه ابتدائى او نوعيه او اداب .

وشكرا جدا جدا على تعب حضرتك معايا .

ممكن تكتبيها في الاول وتنزلي بعد كده تربيه الخ

طالب فى الثانوية 02-08-2011 12:21 AM

كل عام وانتم بخير وسلامه ولو سمحتم عندى سوال محيرنى:blush:
انا سمعت انى ممكن ادخل كلية العلوم واجيب فى اول سنة امتياز او تقدير مش متاكد ثم احول صيدلة ولا النظام دة اتلغى

كيميائي طبي2011 02-08-2011 12:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طالب فى الثانوية (المشاركة 3778146)
كل عام وانتم بخير وسلامه ولو سمحتم عندى سوال محيرنى:blush:
انا سمعت انى ممكن ادخل كلية العلوم واجيب فى اول سنة امتياز او تقدير مش متاكد ثم احول صيدلة ولا النظام دة اتلغى

مفيش الكلام ده
فيه انك تجيب امتياز وتشتغل في تصنيع الادوية زيك زي الصيدلي

mjunior93 02-08-2011 10:48 AM

قسم الفيزياء والفلك !

ممكن حد يكلمنى عن القسم ده ( الفيزياء والفلك ) ومواده ومستقبله الوظيفى بعد التخرج ان شاء الله وهل يصلح لعلمى علوم ولا لا

جزاكم الله خيرا ورمضان كريم ^_^

البرنسيسة رودي 02-08-2011 03:16 PM

علوم بنها ولا عين شمس

انا الحمد لله 96% و جاتلي علوم عين شمس....لكن كلو بيخوفني منها و بيقولو انها صعبة اووووووو و الدكاترة بتوعها بردو نفس الموضوع
و بيقولولي ادخل علوم بنها احسن وانى سهل اووووي اجيب تقديرات فيها وكدة !
ف اعمل ايه بالظبط ؟؟؟
وجزاك الله كل خييييير

كيميائي طبي2011 02-08-2011 03:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنسيسة رودي (المشاركة 3780563)
انا الحمد لله 96% و جاتلي علوم عين شمس....لكن كلو بيخوفني منها و بيقولو انها صعبة اووووووو و الدكاترة بتوعها بردو نفس الموضوع
و بيقولولي ادخل علوم بنها احسن وانى سهل اووووي اجيب تقديرات فيها وكدة !
ف اعمل ايه بالظبط ؟؟؟
وجزاك الله كل خييييير

احضري المحاضرات السكاشن كلها
واعملي للي عليكي و لكل مجتهد نصيب ان شاء الله

البرنسيسة رودي 02-08-2011 03:42 PM

طيب معلش بعد اذنك : ايه احسن قسم ممكن ادخلو ومجالو ف الشغل يعنى احسن وكدة وانسب للبنات؟؟
ولو عايزة ابقى دكتورة تحاليل اعمل ايه بالظبط
و جزيت خيرااااااااا

كيميائي طبي2011 02-08-2011 03:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنسيسة رودي (المشاركة 3780674)
طيب معلش بعد اذنك : ايه احسن قسم ممكن ادخلو ومجالو ف الشغل يعنى احسن وكدة وانسب للبنات؟؟
ولو عايزة ابقى دكتورة تحاليل اعمل ايه بالظبط
و جزيت خيرااااااااا

هتدخلي قسم مزدوج بين الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي او قسم مزدوج بين الكيمياء والميكروبيولوجي او قسم مزدوج بين لكيمياء والحيوان او قسم كيمياءحيوي

فمثلا القسم المزدوج بين الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي وده موجود في حلوان و عين شمس

بعد ما بيدرس البيولوجي بيتخصص في الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي معا

فبعد دراسه للبيولوجي في اول سنتين
بيدرس بعد كده نص دراسته كيمياء حيوي
الكيمياء الحيوي يعني بيدرس الانزيمات و الفيتامينات والهرمونات والبروتينات والكيمياء العلاجية وبيركز علي كيمياء الجسم
زي كيمياء الدم زي انزيمات الكلي والكبد والقلب والهرمونات وكيمياء الاورام وكيمياء المناعه وكيمياء الاعصاب وكيمياء البول والييولوجيا الجزئيه وبيولوجيا السرطان وكل التحاليل الطبيه الكيميائيه

ونص دراسته الاخر ميكروبيولوجي

الميكروبيولوجي يعني بتدرس بكتريا وفطريات فيروسات وطحالب ومناعه وتركيباتهم وبتدرس البكتريا والفطريات والطحالب اللي بيتم استخدامها في الصناعه زي صناعه الادوية وبتدرس البكتريا والفطريات والفيروسات للي بتصيب الانسان والتحاليل الطبية الخاصه بهم سواء كانت في الدم او الجلد او البراز او البصاق او الشعر او العين

وبالتالي القسم ده

بيؤهلك انك تكوني كاخصائي تحاليل طبية
بعد ما بتاخد دبلومه او ماجستير في الكيمياء الحيوي او الميكربيولوجي او في الاتنين معا

او ممكن تشتغل في صناعه الادوية

البرنسيسة رودي 02-08-2011 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 3780701)
هتدخلي قسم مزدوج بين الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي او قسم مزدوج بين الكيمياء والميكروبيولوجي او قسم مزدوج بين لكيمياء والحيوان او قسم كيمياءحيوي

فمثلا القسم المزدوج بين الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي وده موجود في حلوان و عين شمس

بعد ما بيدرس البيولوجي بيتخصص في الكيمياء الحيوي والميكروبيولوجي معا

فبعد دراسه للبيولوجي في اول سنتين
بيدرس بعد كده نص دراسته كيمياء حيوي
الكيمياء الحيوي يعني بيدرس الانزيمات و الفيتامينات والهرمونات والبروتينات والكيمياء العلاجية وبيركز علي كيمياء الجسم
زي كيمياء الدم زي انزيمات الكلي والكبد والقلب والهرمونات وكيمياء الاورام وكيمياء المناعه وكيمياء الاعصاب وكيمياء البول والييولوجيا الجزئيه وبيولوجيا السرطان وكل التحاليل الطبيه الكيميائيه

ونص دراسته الاخر ميكروبيولوجي

الميكروبيولوجي يعني بتدرس بكتريا وفطريات فيروسات وطحالب ومناعه وتركيباتهم وبتدرس البكتريا والفطريات والطحالب اللي بيتم استخدامها في الصناعه زي صناعه الادوية وبتدرس البكتريا والفطريات والفيروسات للي بتصيب الانسان والتحاليل الطبية الخاصه بهم سواء كانت في الدم او الجلد او البراز او البصاق او الشعر او العين

وبالتالي القسم ده

بيؤهلك انك تكوني كاخصائي تحاليل طبية
بعد ما بتاخد دبلومه او ماجستير في الكيمياء الحيوي او الميكربيولوجي او في الاتنين معا

او ممكن تشتغل في صناعه الادوية

طيب والاقسام دى مش موجودة في علوم بنها ؟؟؟

كيميائي طبي2011 02-08-2011 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنسيسة رودي (المشاركة 3780736)
طيب والاقسام دى مش موجودة في علوم بنها ؟؟؟

للي موجود في بنها كيمياء وميكروبيولوجي وقسم كيمياء وحيوان لكن قسم كيمياء حيوي وميكروبيولوجي وقسم الكيمياء الحيوي مش موجوديين في بنها

البرنسيسة رودي 02-08-2011 04:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كيميائي طبي2011 (المشاركة 3780755)
للي موجود في بنها كيمياء وميكروبيولوجي وقسم كيمياء وحيوان لكن قسم كيمياء حيوي وميكروبيولوجي وقسم الكيمياء الحيوي مش موجوديين في بنها

يعنى لو دخلت بنها مش هعرف ابقى دكتور تحاليل عشان الاقسام اللى بتاهلني لكدة مش موجودة ف بنها صح ولاايييييه؟؟؟؟

كيميائي طبي2011 02-08-2011 04:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنسيسة رودي (المشاركة 3780778)
يعنى لو دخلت بنها مش هعرف ابقى دكتور تحاليل عشان الاقسام اللى بتاهلني لكدة مش موجودة ف بنها صح ولاايييييه؟؟؟؟

لا عادي ممكن

تدخلي قسم كيمياء وميكروبيولوجي او قسم كيمياء وحيوان

وبعدها تعملي دبلومه او ماجستير كيمياءحيوي

او تعملي دبلومه او ماجستير ميكروبيولوجي

ASSESANS 02-08-2011 05:26 PM

السلام عليكم

انا واحد صاحبى جايب مجموع علوم عين شمس

وجالو فى التنسيق بنها
والتعديل بتاع الرغبات انتهى هو عاوز يعدلها ازاى
طب لو مينفعش
ممكن يحول دلوقتى وازاى برضواا

انتظر من حضرتك الرد على
الايميل بسرعة جدااا
على الياهووو
amr_amr11189
انا منتظر لانه هيموت نفسه

mido103 02-08-2011 05:31 PM

ممكن سؤال انا شكلى مش هلحق علوم اقليم حتى و فى الرغبات موجود كلية زراعة اكتب زراعة ولا بلاش انا سمعت ان فى كلية زراعة قسم كيمياء حيوية و اللى بيتخرج بيكون دكتور تحاليل صح الكلام دا ولا لا حد يرد عليا عشان لو كدة استبعد زراعة ف الرغبات!!!!!!!!!!!!!!!!!

كيميائي طبي2011 02-08-2011 05:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido103 (المشاركة 3781162)
ممكن سؤال انا شكلى مش هلحق علوم اقليم حتى و فى الرغبات موجود كلية زراعة اكتب زراعة ولا بلاش انا سمعت ان فى كلية زراعة قسم كيمياء حيوية و اللى بيتخرج بيكون دكتور تحاليل صح الكلام دا ولا لا حد يرد عليا عشان لو كدة استبعد زراعة ف الرغبات!!!!!!!!!!!!!!!!!

كيمياءحيوي بتاع زراعه بيدرس كيميا الحيوي بتاعه النباتات يعني الانزيمات للي في النبات :d

وهو مش زي لكيمياء الحيوي للي في علوم

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 01:29 AM.