بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى التربية والتعليم (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=737)
-   -   ايه اخبار تعيين أوائل الكليات ياجماعة؟ (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=300138)

بحراوية من دمنهور 22-06-2011 10:20 AM

هل سيتم تعيين اوائل الازهر ضمن ال43 الف دول ولا لا؟؟؟؟؟؟؟؟ يا ريت اللى عنده معلومة اكيدة يجاوبنى

nasr khlaph 22-06-2011 01:17 PM

بعد اذنك يادكتور عبد الرحمن عاوز تفسير لأليات النعيين الموضحة فى خبر التعيين للأوائل

nasr khlaph 22-06-2011 01:19 PM

انا من اوائل كلية التربية
سوف اتعين فين كمثال

الاستاذ محمود حميد 22-06-2011 01:19 PM

يا جماعه ركزو في التعيين بتاع الوزارة
ال يعني من كتر التعينات لما هنبص لبره

الاستاذ محمود حميد 22-06-2011 01:21 PM

الصبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

الصبرررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنس ظيمو (المشاركة 3570089)
بشرى للمتفوقين: مجلس الوزراء يوافق على تعيين 43 ألفا من أوائل الخريجين
القاهرة:- بعد أن نفضت الحكومات السابقة يدها من تعيين الشباب في الوظائف.. تأتي حكومة الثورة لتنصف الجامعيين وتنقذهم من براثن البطالة والدوخة سعيا وراء فرصة عمل جريدة الأهرام تناولت هذا الموضوع من خلال الخبر التالي:

وافق مجلس الوزراء على تعيين 43 ألفا من أوائل خريجي الجامعات والحاصلين على الدكتوراة والماجستير في مختلف الوزارات والمصالح الحكومية والجامعات. وتبحث وزارة التعليم العالي مع وزارة المالية? والجهاز المركزي للتنظيم والإدارة ضوابط التعيين وآليات التنفيذ.

وتضمنت مقترحات التشغيل ـ التي عرضها الدكتور عمرو عزت سلامة وزير التعليم العالي والبحث العلمي على مجلس الوزراء ـ تعيين أول كل كلية من خريجي 2009/2010 معيدا باستثناء الكليات التي تم التعيين بها فعلا.

كما سيتم توزيع 4640 من خريجي كليات الطب البيطري والزراعة علي هيئة الخدمات البيطرية ومديريات الطب البيطري والزراعة, وتوزيع 1500 من خريجي كليات التجارة (شعبة محاسبة) على مصلحة الضرائب.

أما خريجو كليات الهندسة والعلوم والتخطيط العمراني والتعليم الصناعي, وعددهم 7800, فسيتم توزيعهم علي وزارة الصناعة والشركات للعمل ضمن مجموعات بحثية متخصصة في تلك الجهات.

ويشمل التشغيل 10 آلاف من خريجي كليات التربية, والتربية النوعية, والآداب, ورياض الأطفال, والتربية الفنية والموسيقية علي وزارة التربية والتعليم ومديرياتها بالمحافظات, إلى جانب6600 خريج في المراكز البحثية والجامعات.

أما باقي الخريجين وعددهم 11 ألفا من مختلف التخصصات فسيتم توزيعهم على مديريات الخدمات بالمحافظات بمعدل 460خريجا لكل محافظة.

يا جماعة .. الناس اللي بتسأل عن آليات التعيين :

راعي إن الخبر المنشور ده يشمل كلمة (مقترحات) يعني ده أحد المقترحات .. واللي يتابع الجرايد الفترة السابقة هيلاقي إن كل ما يجوا ينشروا خبر عن تعيينات الأوائل يضعوا أسفله مقترح لتوزيعهم .. مرة يقولك كلهم في الجامعات .. ومرة يقولك كلهم إداريين في الجامعة ومرة في الوحدات المحلية .. المهم نركز إن الخبر ده مجرد مقترح من المقترحات .. يعني مش قرار نهائي ..

طيب ياعم عبدالرحمن التعيين فين ؟!!!!

أرجو الرجوع لموضوعي الأولاني اللي نشرته وبينت آليات توزيع الناس بالترتيب .. وده كان بناء على كلام الدكتور ماجد الشربيني رئيس الأكاديمية وهو المسئول عن مشروع تعيين أوائل الخريجين مش الوزير على فكرة .. والوزير نفسه قالنا حرفياً : اللي عاوزينه بخصوص الموضوع ده .. الملف ده كله سايبه للدكتور ماجد واتعاملوا معاه ..

وعلى فكرة المقترح ده اللي عمل ضجة هتلاحظوا إنه مش بيتعارض مع كلامي اللي نشرته قبل كده .. صح والا إيه؟!!!!!

معتز عبدالكريم 22-06-2011 05:37 PM

الله ينور عليك يا دكتور
بس الناس كلها بتحب تطمن وعايزه المفيد عشان كل واحد على المواقع والفيس بوك بيجرى فمثلا الى ترتيبه ال30 يتمنى انه يكون فيه 15 من الاوائل متأمن عليهم عشان هو يخدوه فيطلع يقول تم استبعاد المؤمن عليهم وغيره من الاسباب الاخرى فالناس مش عارفه تعمل ايه والا ايه
فانت اكيد عارف الواحد بيستنى الفرصه دى وكلمه بتوديه وبتجيبه وانت شفت بنفسك انا كنت عامل ازاى ومستريحتش غير لما انت رديت عليه
وبارك الله فيك

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3569720)
ممكن توضح يادكتور عبد الرحمن اليات التعيين بالنسبه لكليات التربيه فين بالضبط
وفعلا هملى ابلكيشن وليا 3 اختيارات ولا لا

آليات التعيين تم توضيحها وهاعيدها تاني كمان شوية ..

انتظري .....

يثرب28 22-06-2011 05:51 PM

السلام عليكم رحمة الله وبركاته
الاستاذ حازم حضرتك تقريباً بقالك اسبوع بتسأل عن الموضوع ده ومتهيقلي ان مش الوزير اللي حس بيك لا ده رئيس الوزراء
لان امبارح في نشرة الساعة 12 سمعت ان عصام شرف وافق علي تعين اوئل الخرجين ومنهم 10000 واحد من التربية

الف مبروك

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 05:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uiuiui (المشاركة 3569641)
ممكن تفسير يادكتور عبد الرحمن للخبر اللى فى الاهرام اللى هو اليات تعيين الاوائل
يعنى افهم من كدا ان مافيش تعيين ف مراكز بحثيه ولا معيدين ولا حاجه
ارجو توضيح النقطه دى

حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااضر

بحراوية من دمنهور 22-06-2011 05:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.عبدالرحمن المنياوي (المشاركة 3573093)
آليات التعيين تم توضيحها وهاعيدها تاني كمان شوية ..

انتظري .....

مفيش اخبار بجد عن تعيينات الازهر لو حضرتك عندك اى معلومة جديدة وميرسي لزوقك يا د. عبد الرحمن

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى أبو الجود (المشاركة 3569613)
السلام عليكم ورحمة الله كيف حالك يا دكتور عبد الرحمن , كنت عايزة اسأل حترتك يعني ايه وظيفة مساعد باحث وهل لما حد يتعين تحت المسمى ده في الكلية حيترقى لما ياخد الماجستير لمدرس مساعد , وجزاك الله خيرا

وعليكم السلام يا أخت منى وأتمنى أن تكوني بكامل الصحة والخير ..

أولا حابب أعرف جيبتبها منين بقى حكاية مساعد باحث دي .. علشان ده موضوع كان عامل وش للناس من فترة .. ياريت تقوليلي حكايتها إيه ....

ثانيا أحب أقولك إن وظيفة مساعد باحث لا وجود لها في الجامعات بل هي موجودة في مراكز البحوث .. وهي الوظيفة الأولى عند التعيين في هذه المراكز وتعادل في الجامعات وظيفة (معيد) ..

فيه بقى ناس بيقولك انا مساعد باحث في الجامعة .. لأ .. ده مش فاهم حاجة هو قصدة إنه واخد منحة ماجستير يعني طالب منحة .. ودي ليست وظيفة تعيينية بل ده عقد أهبل الجامعة بتضحك بيه على الأوائل علشان تشغلهم وفي الآخر ترميهم في الشارع ويتراوح مرتبها حسب الجامعة من 25 جنيه حتى 200 جنيه شهرياً .. وليس على الجامعة أي إلزام بتعيينهم فور إنهائهم لرسالاتهم وحصولهم ع الدرجة ..

أما مساعد الباحث في مراكز البحوث فدي درجة تعيينية وحاجة محترمة ولما يخلص الماجستير يترقى ويبقى الدكتور راح الدكتور جه ..

أرجو توضيح قصدك علشان أساعدك في اختيارك حيث أنني أزعم أنه يمكن الاعتماد علي في موضوح المنح البحثية ده ..

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يثرب28 (المشاركة 3573102)
السلام عليكم رحمة الله وبركاته
الاستاذ حازم حضرتك تقريباً بقالك اسبوع بتسأل عن الموضوع ده ومتهيقلي ان مش الوزير اللي حس بيك لا ده رئيس الوزراء
لان امبارح في نشرة الساعة 12 سمعت ان عصام شرف وافق علي تعين اوئل الخرجين ومنهم 10000 واحد من التربية

الف مبروك

بعديه مباشرة وفي تمام الساعة الثانية عشرة والربع طلع وزير التربية والتعليم ينفي خبر التعيين ده ..

وقال بالحرف سيتم استبعاد خريجي التربية من تعيينات الأوائل .. وإن الدكتور عصام شرف مش فاهم حاجة ..

.
.
.
.
.
.
.
.

لأ طبعا .. اللي انا بأقوله ده محصلش هو الوزير عاوز يودي روحه في داهية ؟!!!!

مبرووووووك لكل ال|أوائل وخصوصا خريجوا التربية اللي هيكون عدددهم وفرصتهم ممتازة ...

د.عبدالرحمن المنياوي 22-06-2011 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحراوية من دمنهور (المشاركة 3573133)
مفيش اخبار بجد عن تعيينات الازهر لو حضرتك عندك اى معلومة جديدة وميرسي لزوقك يا د. عبد الرحمن

تعيينات أوائل الأزهر ليست تحت مظلة تعيينات الوزارة .. بل هي تخصص شيخ الأزهر ووالله مش عارف الموضوع عندكم بقى شكله إيه دلوقت ..

معتز عبدالكريم 22-06-2011 06:15 PM

مفيش مبروك ليا أنا مخصوص يا دكتور عبدالرحمن
ده أنا مشمتش نفسى غير امبارح منهم لله الى تعبونى وعملولى وش
وبجد ربنا ما يحرمنا منك ابد يا دكتور

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 10:30 AM.