بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   اجتماعيات طالب (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=112)
-   -   دفعة ثانوية عامة 2017 (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=690734)

Hope Vs Despair 28-08-2016 07:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza (المشاركة 6491779)
معلش استحمله في الادب وتعليق النصوص بس.. احفظوا زي ماهو كدا بسيحانه بكله انت الكسبان في الاخر والله.. حتى شوف الاسئلة والاجابة اخر السنة بتبقى كوبي بست من كتاب المدرسة في الاتنين دول

تمام يا دوك منا هحفظ من كتاب المدرسة بالحرف بس على مينزل
نزلت منه نسخة pdf لقيتها نفس الكلام اللي فالاضواء مفيش اي اختلاف خالص
ومع ذلك هحفظ بردك من الكتاب المدرسي مفيش اي تعارض ولا اختلاف في كلام حضراتكم واللي قلته
وجزاك الله خيرا عالنصائح

Mohamed Dokdok 28-08-2016 03:09 PM

شوفوا مدرسة الاحياء والبعث اللي منزلها يا شباب

Norhan Mostafa 28-08-2016 04:23 PM

علل أو اشرح ..
تشابه الظروف الطبيعية والكيميائية فى النظم البحريه

Norhan Mostafa 28-08-2016 10:00 PM

حد فاكر احنا خدا الانتحاء ف سنه تانيه كان الساق ينحني في الجانب المظلم عن الجانب المضي لترركيز الاوكسينات ده كان ف الساق
طب الجزر ضروري

Mohamed Shawky99 29-08-2016 12:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed dokdok (المشاركة 6491760)
https://drive.google.com/file/d/0b1k...w?pref=2&pli=1

صفحة 32 رقم 8 و 11 و 12 و 13

بالنسبة لرقم 11 و 12 و 13 دول بيقفوا معاك و مش بتعرف تكملهم ولا مش فاهمهم اصلا ؟
اصل لو مش فاهمهم ييبقي المدرس بتاعك ماحلش معاكو مسائل كتير ع الدرس ده عشان مسائل الدرس ده كلها شبه بعضها و الاختلاف في الالفاظ بس .. انما طريقة الحل واحدة مفيش اختلاف

رقم 8 دي سيبها دلوقتي عشان شكلها عايزة قانون من قوانين الفيزيا

Mohamed_Hamza 29-08-2016 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6491786)
عشان خاطرك ادكترة بس :d

تسلملي يا صاحبي :rolleyes:
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mahmoud.Khalifa (المشاركة 6491868)
تمام يا دوك منا هحفظ من كتاب المدرسة بالحرف بس على مينزل
نزلت منه نسخة pdf لقيتها نفس الكلام اللي فالاضواء مفيش اي اختلاف خالص
ومع ذلك هحفظ بردك من الكتاب المدرسي مفيش اي تعارض ولا اختلاف في كلام حضراتكم واللي قلته
وجزاك الله خيرا عالنصائح

واياكم
لو مفيش اختلاف خالص ولا كلمة زايدة ولا ناقصة ماشي عادي
ربنا يوفقكم
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Norhan Mostafa (المشاركة 6492281)
طب الجزر ضروري

بيبقى العكس
فاكرها دي

Norhan Mostafa 29-08-2016 12:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Hamza (المشاركة 6492398)
تسلملي يا صاحبي :rolleyes:

بيبقى العكس
فاكرها دي

شكرا يا دوك اصل كانت ف امتحان جيو ودي الي كنت خايفه تبقي غلط:022yb4:

Mohamed_Hamza 29-08-2016 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة norhan mostafa (المشاركة 6492400)
شكرا يا دوك اصل كانت ف امتحان جيو ودي الي كنت خايفه تبقي غلط:022yb4:

خدي بالك من الحاجات الصغيرة آللي زي دي يا دكتورة عشان في الجيولوجيا بيغلطوا الطلبة بيها وأنا مجرب.. ربنا معاكوا

Norhan Mostafa 29-08-2016 01:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_hamza (المشاركة 6492403)
خدي بالك من الحاجات الصغيرة آللي زي دي يا دكتورة عشان في الجيولوجيا بيغلطوا الطلبة بيها وأنا مجرب.. ربنا معاكوا

مافيش اي مشاكل من الجيلوجيا معايا
بس االمشكله ف العربي والانجليزي والباقي عدا الاحياء

اكتر مادتين حباهم جيو واحياء

Mohamed Dokdok 29-08-2016 01:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Shawky99 (المشاركة 6492375)
بالنسبة لرقم 11 و 12 و 13 دول بيقفوا معاك و مش بتعرف تكملهم ولا مش فاهمهم اصلا ؟
اصل لو مش فاهمهم ييبقي المدرس بتاعك ماحلش معاكو مسائل كتير ع الدرس ده عشان مسائل الدرس ده كلها شبه بعضها و الاختلاف في الالفاظ بس .. انما طريقة الحل واحدة مفيش اختلاف

رقم 8 دي سيبها دلوقتي عشان شكلها عايزة قانون من قوانين الفيزيا

مش بعرف اكمل

Mohamed Shawky99 29-08-2016 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Dokdok (المشاركة 6492422)
مش بعرف اكمل

بص يا سيدي .. انا عايز اقولك ان في اول حصة و المستر بيشرح الدرس ده انا كنت قاعد متنح مش فاهم حاجة :bosyht9::bosyht9: حتي في الامثلة اللي كان بيحلها بعد الشرح ماكنتش فاهم هو بيعمل ايه برضه .. بس رجعت البيت مسكت الملزمة و فهمت الدرس و عرفت انه اصلا ك شرح يتلخص في 3 جُمل
1- توجد علاقة بين المعدلات المعطاة و المعدلات المطلوبة :
يعني في المسألة بيبقي مديك معطيات و عايز مطلوب .. انت بقي اللي عليك انك تجيب علاقة بين الاتنين
لو مثلا في المسائل المباشرة زي تتحرك نقطة كذا علي المنحني كذا .. هو كدا مديك العلاقة جاهزة .. مسألة زي عمود نور و تحرك رجل .. دي بتبقي مثلث .. و العلاقة اللي فيها بتبقي من فيثاغورس او التشابه .. مسائل الحجوم و المساحات زي حجم كرة او مساحة مستطيل .. العلاقة هنا بتبقي من قانون الشكل اللي عندك سواء حجم او مساحة او محيط

2- توجد د / دن للعلاقة دي .. يعني تشتقها بالنسبة للزمن عادي

3- ايجاد المطلوب عند اللحظة المعطاه :

بمعني هو مثلا كان قايلك اوجد معدل تغير الحجم عندما يكون نق = كذا .. او اوجد معدل تغير كذا عندما كذا يساوي كذا .. يبقي هو مديك لحظة عايز المطلوب عند اللحظة دي .. يعني مثلا طالب معدل تغير حجم الكرة عندما نق = 5 سم .. يبقي بعد ما هتشتق القانون هتعوض عن نصف القطر بـ 5 سم و تطلع الناتج

صدقني هي كلها افكار متشابها و هتتكرر معاك كتير و نفس طريقة الحل كمان .. كل اللي مطلوب بس اننا نحل عليه كتير عشان يثبت و تجمع افكاره كلها

Mohamed Dokdok 29-08-2016 04:08 AM

مانا مكنتش فاهم برضو وروحت جبت مذكرات من البوابة هنا ومن مواقع تانية وفاهم والحمد لله حليت مسائل كتير مش واقف معايا بقى غير ال 4 مسائل دول والمشكلة انهم من كتاب المدرسة لكن الباقي تمام الحمد لله فاهمني ؟
فالدرس تمام هي المسائل دي بس
شوف بقى الاحياء والبعث اللي منزلوا اللي بتحايل عليكوا تشوفوه ده

Hope Vs Despair 29-08-2016 05:54 AM

لو سمحتوا لو حد من الدفع اللي فاتت يتفضل ويقلي اجيب بجانب الامتحان فالاحياء والچيولوچيا
كتب ايه نفيس او فائز
ولا مش مشكلة ؟!

Abdelrahman M M 29-08-2016 10:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6492479)
لو سمحتوا لو حد من الدفع اللي فاتت يتفضل ويقلي اجيب بجانب الامتحان فالاحياء والچيولوچيا
كتب ايه نفيس او فائز
ولا مش مشكلة ؟!

أنا فى الأحياء كنت جايب النفيس والفائز إلى جانب كتاب الإمتحان بس محلتشى غير النفيس والإمتحان فقط وفصلين فقط من الفائز بس فى راىى النفيس أفضل
وبالنسبه للجولوجيا : كفايه عليك الإمتحان فقط لكن لو كان عندك وقت زياده هات النفيس أنا كنت جايبه بس محتلتشى فيه كلمه

ران نيتشان 29-08-2016 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud.khalifa (المشاركة 6492479)
كتب ايه نفيس او فائز
ولا مش مشكلة ؟!

انا مش كان معايا غير الامتحان شرح ومراجعه والاول ف الجيو
هو اهم حاجه تحفظهم
وياريت تبصوا ف كتاب المدرسه ع لو سطر اوكلام ناقص (اطمنو يعن ان الملخص هو نفسه الكتاب ولا اي ع الاجابه بتكون صفحه كذا م كتاب المدرسه)
-ف الاحيا بالذات كنت بجيب اسئله م النت وكده
كان فيه جروب اسمه"الاحيا سر الحياه"كان موجود عليه استاذ حسن محرم
وبردو اسئله م المنتدي

-الجيو كنت جبت ف الاخر "كتاب الاول"فيه اسئله كويسه بردو .ويعن خلصت فيه شوي حلوين ،بحكم ان الماده اتاجلت كتير.
وف الاول والاخر اهم حاجه حل الامتحانات السابقه وخصوصا ال ف الاخر دي والله الاسئله بالنص،يعن ف الاحيا السؤال جاي م امتحان 2015.
*ياريت تدربو نفسكم دلوقتي انكم تحلو الامتحان(ال بتاخدوه ف الدروس)انه يتحل ف اقل وقت ممكن ع امتحان اخر السنة بيحتاج كتابه كتير وبالعافية الوقت بيكفي.
الحمد لله ربنا كرمني وقفلت كل المواد ماعدا العربي 78.5
*اغلب المواد تعتمد ع الحفظ

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:52 AM.