بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   المراجعات كيمياء 3ث (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=1024)
-   -   للرد على اى سؤال او استفسار هنا فقط (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=149908)

محمد عبد السلام عواد 19-05-2011 02:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazemhosny (المشاركة 3427236)
1- يوجد جزء كبير من الفراغ بين النواة و مستويات الطاقة وان هذه المسافات تقل كلما ابتعدنا عن النواة .لهذا معظم الذرةفراغ

2- لانه عند اجراء تجربة رذر فورد الشهيرة وبعد وضع شريحة الذهب الرقيقة نفذت معظم اشعة الفا من شريحة الذهب
مما جعلنا نستنتج ان الذرة معظمها فراغ

3- النواة موجبة الشحنة لانها تحتوى على البروتونات الموجبة الشحنة و نيترونات متعادلة الشحنة فبالتالى يغلب على النواة الشحنةالموجبة

4- اثناءاجراء تجربة رذر فورد وبعد وضع شريحة الذهب انحرفت عدد قليل من جسيمات الفا مما يدل على ان الجزء ذو الكتلة الكبيرة فى النواة يحمل شحنة مشابه لشحنة جسيمات الفا فاستنتج رذر فورد ان النواه موجبة الشحنة .

يا ريت حد يتأكد من الكلام دا

إجابة ممتازة ربنا يوفقك

مستر مبروك 19-05-2011 02:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. Chemistry (المشاركة 3426823)
الكتاب المدرسي فسر ذلك بأن طبقة أكسيد الحديد والكروم والألومنيوم غير مسامية ( حجم جزيئات الأكسيد المتكونة أكبر من حجم ذرات العنصر ) مما يعطي سطحا متماسكا الكلام ده في الأهمية الإقتصادية للكروم في الباب الخامس
وطبعا لا يحدث ذلك في النحاس

الأخ الفاضل mr. chemstry أنا أعلم جيدآ أن طبقة الأكسيد التى يكونها الحديد غير مساميه ومتماسكه أنا بناقش مشكله ثانيه وهى إن أكسيد الحديد وأكسيد النحاس كلاهما أكسيد قاعدى فلماذا حمض النيتريك المركز يتفاعل مع أكسيد النحاس ولايتفاعل مع أكسيد الحديد .
أتمنى أن تستمر المناقشه مع سيادتكم وباقى الزملاء ولك منى كل التقدير والإحترام

محمد عبد السلام عواد 19-05-2011 02:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazemhosny (المشاركة 3427202)
احنا فى الغردقة الاساتذة كلهم غيروا التسمية وعملوا التسمية الجديدة الى هى 4برومو 1-كلورو 2 نيترو بنزين
وبيقولوا ان فى التدريب اتقال كدا
وكتب الانجليزى الجديدة كلها التسمية اتغيرت
وبرده فى استخدامات الهالوثان اتغير من 1 برومو 1 كلورو 2 2 2 ثلاثى فلورو ايثان
الى 2 برومو 2 كلورو 1 1 1 ثلاثى فلورو ايثان

تسمية الهالوثان اتغيرت للأصح ( سلسلة مفتوحة)
أم الأروماتية مع احترامي لكل مدرسن الغردقة فلم يصل إلى المدارس أو التوجيهات أي شئ
وبعدين حتى لوغلط فهي طريقة كتاب المدرسة المقرر على الطلاب والمدرسين

محمد عبد السلام عواد 19-05-2011 02:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أ/ احمد عبد الوارث (المشاركة 3427104)
اشكرك استاذنا على تلك الاجابات وااسف ان اعطيت تحويلة ليست فى المنهج حيث انى حديث التخرج ولست على دراية تامة بالمنهج وانت تعرف ان الكلية غير مرتبطة بمنهج معين

مشاركاتك تدل على أنك متمكن ولكن نحن نتحرى المقرر حرصا على مصلحة الطلاب
وأكيد أنا سوف أستفيد من معلوماتك لأنك أكيد عندك الجديد

محمد عبد السلام عواد 19-05-2011 02:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر مبروك (المشاركة 3427335)
الأخ الفاضل mr. Chemstry أنا أعلم جيدآ أن طبقة الأكسيد التى يكونها الحديد غير مساميه ومتماسكه أنا بناقش مشكله ثانيه وهى إن أكسيد الحديد وأكسيد النحاس كلاهما أكسيد قاعدى فلماذا حمض النيتريك المركز يتفاعل مع أكسيد النحاس ولايتفاعل مع أكسيد الحديد .
أتمنى أن تستمر المناقشه مع سيادتكم وباقى الزملاء ولك منى كل التقدير والإحترام

أنا فهمت موضوع النقاش شئ آخر وأضم صوتيإلى صوتك في استمرار النقاش وسوف أبحث أيضا على التفسير

Twilight2011 19-05-2011 02:54 PM

هو حد قاللك عليا يعني متوسط ولا فاشل

Twilight2011 19-05-2011 02:56 PM

على فكرة انا طالب يعني مش مدرس بشتت الطلاب ولا حاجة انا شفت السؤال حليت اللى هما حلوها برضه
بس التانية معرفتش اعملها فشفت لو حد يعرف يعملها

Twilight2011 19-05-2011 03:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Chemistry (المشاركة 3427351)
تسمية الهالوثان اتغيرت للأصح ( سلسلة مفتوحة)
أم الأروماتية مع احترامي لكل مدرسن الغردقة فلم يصل إلى المدارس أو التوجيهات أي شئ
وبعدين حتى لوغلط فهي طريقة كتاب المدرسة المقرر على الطلاب والمدرسين

يا سلام انا قلت تسمية الهالوثان اتغيرت للأصح انما كلام زميلي انا المدرسة عندنا قالت كده برضه قالت فى التدريب قالولهم نفس الكلام اللى هو قاله ، وانا اتناقشت معاها بخصوص كتاب المدرسة وقلتلها ان كتاب الامتحان هو كمان غير التسمية وانا لاحظتها كتير .... بس هي مصرة برضه وبعدين انا من الغربية ورقنا بيتعلم فى الإسكندرية ومستر فيكتور قال ان تصحيح الاسكندرية مش يهتم بالارقام اوي بس تكون معقولة

Twilight2011 19-05-2011 03:06 PM

احنا جاوبناهم قبل كده يا مستر فى موضوع مماثل برضه وكان فى أسئلة زيادة

Twilight2011 19-05-2011 03:07 PM

براحة علينا شوية يا حازم انت كررت الرد وبكتب سريع يا راجل

Twilight2011 19-05-2011 03:08 PM

شكراً يا مستر على فكرة كده الموضوع مكرر وممكن واحد فيهم يتحذف لو مراقب شافه

Twilight2011 19-05-2011 03:12 PM

فعلاً يا مستر ده صحيح

Twilight2011 19-05-2011 03:13 PM

شكراً يا مستر وعاوزين ممارسة كتير والمسائل المتوقعة للامتحان

Twilight2011 19-05-2011 03:15 PM

مش عارف يا جماعة انتم مركزين عالحاجات دي ليه بصم احنا عاوزين امتحانات ومراجعات مش اسئلة تقاطعات !!!! ^_^

Twilight2011 19-05-2011 03:21 PM

اساليب اغراء جميلة الفاظها فالعمل والانتفاع بها يا زملائي

هههههههههههه شغل لغة عربية
انا اصلا مش عارف الناس مرعوبة من الثانوية العامة ليه دي سنة تعليم عادية جداً الفرق انها بتحددلك الكلية يعني لازم تذاكر ولو انت كنت بتذاكر قبل كده اصلا يبقى ايه الفرق !!!!!؟؟؟؟؟

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 03:49 PM.