بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   أخبار التعليم المصــــــــــرى (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=341)
-   -   مستشارك القانونـى (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=96722)

momkok2008 10-09-2012 10:46 PM

مشكور على الاجابة

كافوران 11-09-2012 02:17 PM

ماذا افعل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل يمكن تسوية مؤهل دراسي عالي بمؤهل عالي اخر؟ لتحويل من مادة الي اخري؟
ام التحويل باستخدام القرار 275 لسنة2011؟
مسئول التنسيق بالادارة رفض استلام ملفي بتغيير المسمي (( الملف المطلوب بالاكاديمية)) و قال لي اعمل تسوية وليس القرار 275؟ (( مع العلم المديرية قالت لي التغيير في الادارة التعليمية؟))
ماذا افعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

shdod 11-09-2012 02:33 PM

لى استفسار عند حضرتك عند زيادة شهر 7 فو جئنا بخصم ضريبة اكتر من 100 (مائة جنية) وبسؤال الماهيات قالت ضرائب تحسب على الاساسى المجرد والكادر بمرحلتية والحوافز ومكافأة الامتحان وبالبحث وجدنا ان العلاوات الخاصة لا تحسب عليها ضرائب سواء اضيفت للاساسى او لم تضف ولذلك يتم حساب الضرائب على الاساس المجرد لكن وجدنا انهم يحسبوا ضرائب الكادر والحوافز والمكافأة بعد اضافة العلاوة الخاصة الغير خاضعة للضرائب اصلا ما الحل وهل لدى سيادتكم ما نستند الية للشكوى ولمن نرسل الشكوى ولكم جزيل الشكر

jamyka555 11-09-2012 04:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osamaabdsalam (المشاركة 4834277)
نصيحتى إليك
الصبر
وسوف يغير الله من حال إلى حال
فالمشاكل فى المدارس لها عواقب وخيمة

السلام عليكم
انا مدرس اللغه الانجليزية كنت كتبت لك علي هذا المدير المتعنت تخيل يا فندم ان سيادته كلم الموجة العام عشان ينقلني ويوديني ابعد مدرسة في الاداره( سمعتها وحشه قوي ) وهذا المدير لسه جاي المدرسة بس فيه حد قاله ان من كتر الشغل والطلوع في مأموريات ان فيه احد الامناء للطلبة عمل شكوه فيه عشان بضغط المنهج وبهدد العيال وانا واللهي عمري ما هددت حد وبعامل ربنا في شغلي بس الكلاد ده السنه اللي فاتت بس لما المتابعه اتت الي الي المدرسة وشافت كل شغلي وعرفت ان كان في ايام كتير استغلت في الانخابات بالاضافة الي الاجازات الرسمية ولقت شغلي مظبوط وان المنهج كبير علي هذا الوقت بمقارنه بالتواريخ اللي في كشكولي وفعلان صدرت النشره بنقلي طلعت من التوجيه بس لسه ماوصلتش للمدرسة ماذا استطيع ان افعل وعلي فكره انا مش متمسك بالمدرسة لكن النقل بهذه الطريقة شكله وحش وبصراحه انا حاسس ان صح ومغلطش ليه كل ده كل ده عشان يريح نفسه ويريح الناس الكبار اللي في المدرسة هل ينفع ان اي مدير ينقل اي مدرس بكل سهوله حتي لو غلطش فيه
وعلي فكره في مدرسين ادخلو ما بينا بس المشكله ان هو الكبير وماحدش هايغلطوا ماذا افعل

soso mostafa 11-09-2012 08:05 PM

شكرا استاذي الفاضل على نصيحتك وجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك وجزاك الله كل الخير

ميدو ابو يارة 11-09-2012 08:10 PM

سؤال هام محيرنى

الاخ الفاضل عندى سؤال مهم جدا وارجو الاجابة علية
انا معلم أول خريج كلية تربية وعندما انتقلت إلى مدرسة اخرى كونت من أقدم المعلمين الاول فيما عدا واحد معلم اول خريج كلية تعليم صناعى مما يعنى انه فى النصاب القانونى نصف معلم اول بالنظرىونصفة الاخر عمل اما انا فمعلم اول كامل نظرى هو تعيين 1998 أما انا تعيين 2000 بالمدارس الصناعية والسؤال هو هل من حقه ان يكون مسئول عن النواحى الادارية بالتخصص من جدول وميزانية وبيانت هيئة التدريس ام من حقى المطالبة بهذه النواحى الادارية علما بأن هناك من اكد لى ان من حقى المطلبة بهذه انواحى الادارية اما هو فيكون مسئول عن النواحى المالية الخاص بالتخصص وانه يكون نصفة بالعملى والنصف الاخر بالنظرىولا يجوز له ان يكون مسئول عن الجدول او الميزانية او خلافة علما انة لا يوجد بالمدرسة او بالتخصص من هو اقدم سوء معلم أول ( أ ) او معلم خبير أرجو الافادة للهمية

medotops 12-09-2012 01:10 AM

مدرس حاصل على تربية فلسفة واجتماع سنة 1990 عين بوظيفة مدرس اعدادى انجليزى اصليا وليس ندبا بقرار وزارى....... واثناء الخدمة حصل على ليسانس اداب لغة انجليزية سنة 1997....... واراد التقدم للاعارة فهل تحسب اقدميتة فى الاعارة من تاريخ التعيين سنة1990...... ام من سنة الحصول على اداب انجليزى سنة1997...........علما بان قرار تعيينة سنة 1990 هو مدرس لغة انجليزية اعدادى اصلى وليس ندبا بقرار وزارى.

لولوcat 12-09-2012 09:41 AM

عايزه اعرف كيقية عمل الكنترول الابيض قي المدرسة لاني سو ف اكون مسئول عنه

لولوcat 12-09-2012 09:49 AM

كيفية الاقدمية مدرس 88 تربية 88 تعيين اول 2002 وخبير ومدرس اخر تجارة 86 وتعيين 93ودبلومه عامه ومعلم اول أ ومدرس اول 2008

jamyka555 12-09-2012 05:06 PM

السلام عليكم
انا مدرس اللغه الانجليزية كنت كتبت لك علي هذا المدير المتعنت تخيل يا فندم ان سيادته كلم الموجة العام عشان ينقلني ويوديني ابعد مدرسة في الاداره( سمعتها وحشه قوي ) وهذا المدير لسه جاي المدرسة بس فيه حد قاله ان من كتر الشغل والطلوع في مأموريات ان فيه احد الامناء للطلبة عمل شكوه فيه عشان بضغط المنهج وبهدد العيال وانا واللهي عمري ما هددت حد وبعامل ربنا في شغلي بس الكلاد ده السنه اللي فاتت بس لما المتابعه اتت الي الي المدرسة وشافت كل شغلي وعرفت ان كان في ايام كتير استغلت في الانخابات بالاضافة الي الاجازات الرسمية ولقت شغلي مظبوط وان المنهج كبير علي هذا الوقت بمقارنه بالتواريخ اللي في كشكولي وفعلان صدرت النشره بنقلي طلعت من التوجيه بس لسه ماوصلتش للمدرسة ماذا استطيع ان افعل وعلي فكره انا مش متمسك بالمدرسة لكن النقل بهذه الطريقة شكله وحش وبصراحه انا حاسس ان صح ومغلطش ليه كل ده كل ده عشان يريح نفسه ويريح الناس الكبار اللي في المدرسة هل ينفع ان اي مدير ينقل اي مدرس بكل سهوله حتي لو غلطش فيه
وعلي فكره في مدرسين ادخلو ما بينا بس المشكله ان هو الكبير وماحدش هايغلطوا ماذا افعل http://www.thanwya.com/vb/style12/buttons/quote.gif

osamaabdsalam 12-09-2012 07:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momkok2008 (المشاركة 4834391)
مشكور على الاجابة

وأشكر لك تواصلك الكريم

osamaabdsalam 12-09-2012 07:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كافوران (المشاركة 4836109)
هل يمكن تسوية مؤهل دراسي عالي بمؤهل عالي اخر؟ لتحويل من مادة الي اخري؟
ام التحويل باستخدام القرار 275 لسنة2011؟
مسئول التنسيق بالادارة رفض استلام ملفي بتغيير المسمي (( الملف المطلوب بالاكاديمية)) و قال لي اعمل تسوية وليس القرار 275؟ (( مع العلم المديرية قالت لي التغيير في الادارة التعليمية؟))
ماذا افعل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عليك أولا ادراج المؤهل الأخير صحيفة البيانات بالأكاديمية
قدم طلب لمدير الادارة قسم الاحصاء مرفقا المؤهل

osamaabdsalam 12-09-2012 07:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shdod (المشاركة 4836201)
لى استفسار عند حضرتك عند زيادة شهر 7 فو جئنا بخصم ضريبة اكتر من 100 (مائة جنية) وبسؤال الماهيات قالت ضرائب تحسب على الاساسى المجرد والكادر بمرحلتية والحوافز ومكافأة الامتحان وبالبحث وجدنا ان العلاوات الخاصة لا تحسب عليها ضرائب سواء اضيفت للاساسى او لم تضف ولذلك يتم حساب الضرائب على الاساس المجرد لكن وجدنا انهم يحسبوا ضرائب الكادر والحوافز والمكافأة بعد اضافة العلاوة الخاصة الغير خاضعة للضرائب اصلا ما الحل وهل لدى سيادتكم ما نستند الية للشكوى ولمن نرسل الشكوى ولكم جزيل الشكر

هل خصم الضرائب من الجميع أم على فئة واحدة

osamaabdsalam 12-09-2012 07:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamyka555 (المشاركة 4836469)
السلام عليكم
وعلي فكره في مدرسين ادخلو ما بينا بس المشكله ان هو الكبير وماحدش هايغلطوا ماذا افعل

نصيحتى إليك
أن تتوسط بعض المخلصين لك فى الاصلاح بينك وبين المدير

osamaabdsalam 12-09-2012 07:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soso mostafa (المشاركة 4837167)
شكرا استاذي الفاضل على نصيحتك وجعل الله هذا العمل في ميزان حسناتك وجزاك الله كل الخير

وأشكر لك تواصلك الكريم
ودعاؤك الصالح رزقك ربى مثله وأكثر

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:36 PM.