بوابة الثانوية العامة المصرية

بوابة الثانوية العامة المصرية (https://www.thanwya.com/vb/index.php)
-   منتدى معلمى الأزهر الشريــــــــــــف (https://www.thanwya.com/vb/forumdisplay.php?f=306)
-   -   مستشارك الازهري ( أ/سعيد موسى )للاستفسارات الخاصة بشئون المعلم (https://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=420998)

أ/ سعيد موسى 21-06-2017 10:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو 16 (المشاركة 6604807)
السلام عليكم ورحمة الله
معانا زميلة في العمل كانت واخده قرض وحصل اختلاط وبيبعتولها على الفيزا مبالغ مش من حقها وقدمت شكوى للمنطقه بكده قالولها دا لبس في حسابات الموظفين من الادارة في القلهرة مش تبعنا ومش هنعرف نتصرف وراسلي مجمع اللغه العربيه انا معرفش ايه دخل المجمع بكده طيب الحل ايه وتروح لمين لان كده بيوصلها مبالغ متعرفش اصحابها وبترجع يخصموها منها دا بالاضافه ان مرتب 5 لسه قابضاه امبارح فين المشكلة والحل السليم لو سمحت

رد غريب من الموظفين والاغرب مراسله مجمع اللغه العربيه ... المفروض زميلتك كانت تسالهم
مادخل المجمع فى هذا ... حدثت مشاكل مع زملاء اعرفهم تقريبا نفس مشكله زميلتك وعند ذهابهم لوحده الدفع الاليكترونى اعطوهم خطابات للبنك وتم حل مشكلتهم بين وحده الدفع الاليكترونى فى المنطقه والبنك
ولايوجد طرف ثالث فى هذه المشكلة

مصر الجديده 22-06-2017 03:18 PM

لو سمحت عايز اعرف لو واحد معلم مساعد او معلم والاساسي له ٢٦٠ جنيه كم تكون قيمة مبلغ الكادر كل شهر من المرتب؟ شكرا

أ/ سعيد موسى 24-06-2017 06:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصر الجديده (المشاركة 6605601)
لو سمحت عايز اعرف لو واحد معلم مساعد او معلم والاساسي له ٢٦٠ جنيه كم تكون قيمة مبلغ الكادر كل شهر من المرتب؟ شكرا

حوالى 130 ج

samfantom 30-06-2017 08:12 PM

بعد اذن حضرتك كنت عايز اعرف ازاى اعمل اجازة بدون مرتب بكل حالاتها سواء عقد داخلى او خارجى بالتفصيل .. انا مش مسافر ولكن عايز اعمل اجازة للتفرغ لظروف أسرية خاصة هل ينفع او ليها أى حل ولا لأ .. انا معلم لغة انجليزية مثبت قرار تعيين 2014

ام لارا 02-07-2017 11:12 PM

السلام عليكم،،،،اخى الفاضل هل أستطيع ان اعرف ما هى الأوراق المطلوبه لتجديد الاجازه لمن هوه تعاقد خارجى الى دوله الكويت ،و هل يوجد أوراق تحتاج للتوثيق لتقديمها هذا العام وشكرا لسعه صدرك

ام لارا 03-07-2017 04:16 AM

السلام عليكم،،،،لو سمحت ممكن اعرف الأوراق المطلوبه لتجديد الاجازه للعاملين بالخارج هذا العام ،،،،هل يوجد ورق يحتاج للتوثيق

Mr. Mohamed Kamal Kamel 04-07-2017 10:59 AM

تلميذ العام الماضي كان في الصف الأول الابتدائي في التربية والتعليم ويريد التحويل للأزهر فهل ينقل للصف الثاني أم يرجع للأول الابتدائي بسبب منهج القرآن الذي لم يدرسه

D0D00 05-07-2017 09:21 PM

السلام عليكم بالنسبة لرصيد الاجازات الاعتيادية لتعاقد 2006 وكادر 2009 وتثبيت 29/9/2011 اى فترة سيتم اعتبار الاجازات منها ؟!!
انتقلت بين معاهد كثيرة وفى بعض المعلهد فقدت ملفى لديهم ماذا افعل للحصول على رصيد الاجازات؟!
هل الاجازات المرضى والعارضة ايضا مطلوبة ؟!

شعراوى محمد 06-07-2017 09:35 AM

السلام عليكم
متى يحق لي إخذ إجازة بدون مرتب ( داخلية) ؟ وكم المدة؟ وكيف يتم اقتطاعها؟
أرجو الإفادة وجزاكم الله خيرا

أ/ سعيد موسى 12-07-2017 09:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samfantom (المشاركة 6607388)
بعد اذن حضرتك كنت عايز اعرف ازاى اعمل اجازة بدون مرتب بكل حالاتها سواء عقد داخلى او خارجى بالتفصيل .. انا مش مسافر ولكن عايز اعمل اجازة للتفرغ لظروف أسرية خاصة هل ينفع او ليها أى حل ولا لأ .. انا معلم لغة انجليزية مثبت قرار تعيين 2014

هناك اجازة رعايه اسرة .. اجازة تعاقد داخلى ... اجازة تعاقد خارجى
تقريبا الاجراءات واحدة فى الجميع لكن الاختلاف يكون كالاتى
1- اجازة رعايه الاسرة تحتاج الى شهادة طبيه من مستشفى حكومى ان احد والديك مريض وفى حاجه الى رعاية
2- اجازة تعاقد داخلى تحتاج الى عقد عمل من اى مكتبه ويختم بختم البطاقة الضريبيه من جهه العمل
3- اجازة تعاقد خارجى تحتاج الى العقد
ثم تذهب الى منطقتك يعطوك استمارة بها عددة توقيعات من بعض الادارات فى المنطقه وبعد الانتهاء من الاجراءات
ترسلها مرة اخرى الى قسم الاجازات يطلبوا منك المرور بعد اسبوع او اثنان تستلم الموافقه على الاجازة

أ/ سعيد موسى 12-07-2017 09:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام لارا (المشاركة 6607966)
السلام عليكم،،،،اخى الفاضل هل أستطيع ان اعرف ما هى الأوراق المطلوبه لتجديد الاجازه لمن هوه تعاقد خارجى الى دوله الكويت ،و هل يوجد أوراق تحتاج للتوثيق لتقديمها هذا العام وشكرا لسعه صدرك

للاسف كل عام يطلبوا ورق مختلف لتجديد الاجازة والافضل ارسال مندوب من طرفك للاطلاع على الجديد

أ/ سعيد موسى 12-07-2017 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Mohamed kamal kamel (المشاركة 6608272)
تلميذ العام الماضي كان في الصف الأول الابتدائي في التربية والتعليم ويريد التحويل للأزهر فهل ينقل للصف الثاني أم يرجع للأول الابتدائي بسبب منهج القرآن الذي لم يدرسه

الصف الثانى ويتم عمل اختبار شفوى قران فى المنطقه وهو اختبار روتينى وبعدها يقبل اوراقه على طول

أ/ سعيد موسى 12-07-2017 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة d0d00 (المشاركة 6608692)
السلام عليكم بالنسبة لرصيد الاجازات الاعتيادية لتعاقد 2006 وكادر 2009 وتثبيت 29/9/2011 اى فترة سيتم اعتبار الاجازات منها ؟!!
انتقلت بين معاهد كثيرة وفى بعض المعلهد فقدت ملفى لديهم ماذا افعل للحصول على رصيد الاجازات؟!
هل الاجازات المرضى والعارضة ايضا مطلوبة ؟!

التثبيت فقط وهى من 2011 ... اذا لم يجد معهد اى بيان لك لرصيد الاجازات يعطيك افاده بذلك

أ/ سعيد موسى 12-07-2017 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعراوى محمد (المشاركة 6608764)
السلام عليكم
متى يحق لي إخذ إجازة بدون مرتب ( داخلية) ؟ وكم المدة؟ وكيف يتم اقتطاعها؟
أرجو الإفادة وجزاكم الله خيرا

لازم تحدد نوع الاجازة اولا .. هل هى رعايه اسرة ام تعاقد داخلى او خارجى ومدتها سنه وتجدد

بهاء عماد رافت 18-07-2017 01:44 PM

حضرتك انا بجدد اجازه تعاقد داخلي وشيخ المعهد كتب ان .المعهد بحاجه لمدرس الرياضيات لعدم وجود بديل له.فهل هذا سوف يؤثر علي سير الاجازه مع العلم انها تجديد السنه الثانيه

جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 11:46 AM.